Določil SSRSSI na 18. seji, 16. 7. 1998
VSEBINA
1. POLOŽAJ PREDMETA, FILOZOFIJA PREDMETA IN NARAVA PREDMETA
1.1. POLOŽAJ PREDMETA
1.2. FILOZOFIJA PREDMETA IN NARAVA PREDMETA
1.3. NARAVA PREDMETA
3.1. OBVEZNI DEL PROGRAMA
3.2. CILJI, DEJAVNOSTI, VSEBINE
3.2.1. BIOLOŠKI DEL - tematski sklop
3.2.2. FIZIKALNI DEL - tematski sklop
3.2.3. KEMIJSKI DEL - tematski sklopi
4. DIDAKTIČNO METODIČNA PRIPOROČILA
5.1. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA
5.2. PRIPOROČENI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA
Naravoslovje je splošno izobraževalni predmet. Z naravoslovnimi vsebinami se učenci srečajo osnovni šoli pri predmetih spoznavanje narave in družbe, spoznavanje narave in pri predmetih biologija, kemija in fizika. Katalog znanj za naravoslovje v poklicnih šolah je usklajen z naravoslovnimi vsebinami in cilji osnovne šole in predvideva, da dijaki določene pojme, predstave, dejstva, podatke. usvojijo že na nivoju osnovne šole, v srednji šoli pa jih utrdijo, dopolnijo, nadgradijo in povezujejo.
Dijaki pri pouku naravoslovja pridobijo temeljno znanje, ki jim omogoča razumevanje narave, naravnih zakonitosti in življenja ter razumevanje problemov okolja. Poleg tega je naravoslovno znanje v oporo strokovno - tehniškemu izobraževanju.
Pouk naravoslovja mora dijaka spodbujati k pravilnemu odnosu do okolja, v katerem posameznik živi in deluje, in ga usposabljati, da ga varuje in ohranja.
Pri pouku naravoslovja se teoretične osnove prepletajo z metodami neposrednega opazovanja, eksperimentiranja in laboratorijskega ter terenskega dela. To daje dijakom možnost, da aktivno pridobivajo znanje, vzpostavijo neposreden stik z življenjem in z naravo in prihajajo do določenih spoznanj z lastnim iskanjem in odkrivanjem.
Dijaki s pridobivanjem informacij iz več virov odkrivajo bistvo obravnavane vsebine, primerjajo ter kritično sprejemajo in presojajo podatke in informacije, se naučijo analizirati, povezovati in posploševati. To jim omogoča poglobljeno razumevanje učnih vsebin in razumevanje soodvisnosti naravoslovnih in družboslovnih znanj. Tako doseženo znanje ni "površinsko", ker ne izhaja le iz usvajanja izoliranih podatkov, zato je uporabno na številnih novih primerih.
S poukom naravoslovja želimo pri dijakih:
Se sestoji iz biološkega, kemijskega in fizikalnega dela.
Cilji:
Operativni cilji so opredeljeni za vsako poglavje oziroma učno snov. Zapisani cilji opredeljujejo minimalne standarde znanj.
Dejavnosti:
Navajajo vaje ter laboratorijska in terenska dela. Navedene vaje, laboratorijska in terenska dela lahko zamenjamo z vajami, laboratorijskimi in terenskimi deli z drugačno vsebino, ki pa dosegajo podobne cilje.
Vsebine:
Vsebine so navedene le v obliki poglavij in podpoglavij in niso natančneje razdelane, saj jih opredeljujejo cilji.
3.2.1.BIOLOŠKI DEL - tematski sklop
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
EKOLOGIJA IN VAROVANJE OKOLJA |
Dijak: |
|
1. Osnovni ekološki pojmi |
|
|
|
|
Terensko delo: Spoznavanje izbranega ekosistema (opazovanje različnih habitatov organizmov Opazovanje medsebojne povezanosti žive in nežive narave). Vaje: Dejavnosti v naravnem okolju (primerjanje različnih načinov povezanosti organizmov v habitatih,...). |
2. Ekologija populacij |
|
|
|
|
Vaje:
|
3. Kroženje snovi in pretok energije v naravi |
||
|
|
Vaje:
Vaje:
|
4. Odnosi med organizmi |
|
|
|
|
Vaje:
|
5. Ekosistemi |
|
|
|
|
Terensko delo: Opazovanje in proučevanje izbranega naravnega okolja (mlaka, ribnik, potok, gozd,...). Po izbiri glede na usmeritev dijaka. Terensko in laboratorijsko delo:
|
6. Glavni ekološki problemi in potrebni ukrepi za njihovo reševanje |
||
|
|
Vaje:
|
7. Varovanje naravne dediščine |
|
|
|
|
Vaje:
|
3.2.2. FIZIKALNI DEL - tematski sklop
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Dijak: |
Dijak: |
|
Energija in njene oblike |
|
Opazuje pretvarjanje energije pri padanju teles, nihanju, samohodnem kimpežu, kotaljenju po klancu pri posodi, ki je do vrha polna mivke, in pri posodi, ki je napolnjena le delno. |
1. zakon termodinamike |
|
Izdela in uporabi preprosta orodja (klanec, vzvod, škripec). Beleži porabo energije v šoli, delavnici, stanovanju na električnem števcu. |
Energijski viri |
|
|
Prenos energije in stroji |
|
Izdela preprost model elektromotorja; sestavi preprost model parne turbine. |
2. zakon termodinamike |
|
|
Varčevanje z energijo |
|
Napravi načrt za smotrnejšo porabo energije v šoli, delavnici, doma. |
3.2.3. KEMIJSKI DEL - tematski sklopi
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
1. KEMIJSKA REAKCIJA KOT SNOVNA IN ENERGIJSKA SPREMEMBA |
||
1. Eksotermna in endotermna reakcija in energijski diagram 2. Gorenje in produkti gorenja. |
Dijaki naj:
|
Eksperimenti: Reakcija med citronsko kislino in natrijevim hidrogenkarbonatom. Reakcija med razredčeno raztopino klorovodikove kisline in razredčeno raztopino natrijevega hidroksida. |
2. HITROST KEMIJSKE REAKCIJE |
||
1. Hitrost kemijske reakcije. 2. Vplivi na hitrost kemijske reakcije - vpliv koncentracije, temperature ter katalizatorja; |
Dijaki naj:
|
Eksperimenti: Reakcija med Na2S2O3(aq) in HCl(aq); vpliv koncentracije na hitrost. Razpad H2O2(aq); vpliv katalizatorjev na hitrost. |
3. KISLINE, BAZE IN SOLI |
||
1. Razlikovanje med kislinami in bazami z indikatorji. 2. pH vrednost kot merilo kislosti in bazičnosti. |
Dijaki naj:
|
Ponovitev reakcij med oksidi in vodo. Eksperimenti: Priprava raztopin. Merjenje pH vrednosti vodnih raztopin kislin in baz. Ionske reakcije. |
4. REDOKS REAKCIJE |
||
1. Redosk reakcije. 2. Galvanski člen - baterija, akumulator. 3. Galvanski odpadki in recikliranje. 4. Elektroliza - taline natrijevega klorida |
Dijaki naj:
|
Eksperimenti: Raztapljanje kovin v HCl(aq). Reakcija med Cu in AgNO3(aq). Merjenje napetosti Daniellovega člena; Elektroliza vode. |
5.POLIMERI |
||
1. Naravni in sintezni polimeri. 2. Ogljikovi hidrati – klasifikacija. 3. Proteini - lastnosti in pomen v prehrani. 4. Sintezni polimeri - poliadicijski in polikondenzacijski polimeri. 5. Okoljski problemi. |
Dijaki naj:
|
Eksperimentalno delo: Iskanje podatkov in njihovo urejanje. Delo z modeli. Primeri sinteznih polimerov. Eksperimenti: Lastnosti sintetičnih polimerov. Uporaba baz podatkov. Multimedijski pristopi. |
Osnovno vodilo pouka naravoslovja naj bo učenje iz življenja za življenje. Pri tem je pomembna predvsem kvaliteta znanja, ki se odraža v razvijanju dijakovih spoznavnih procesov in v osebnem razvoju dijaka.
Katalog znanja je ciljno naravnan. V katalogu znanj so navedeni operativni cilji posameznih poglavij. Ker cilji sovpadajo z vsebino in jo tudi določajo, vsebine v katalogu niso posebej navedene. Navedeni so le tematski sklopi in poglavja. Učitelji pri svojem delu od dijakov lahko zahtevajo več, kot je opredeljeno s cilji v katalogu znanj (minimalni standardi znanj, str. 4).
Pri pouku se prepletajo teoretična znanja s konkretnimi dejavnostmi v naravi in v laboratoriju. Pri tem uporabljamo ustrezne naravoslovne metode (opazovanje, zbiranje podatkov, merjenje, razvrščanje podatkov, eksperimentiranje, analiziranje podatkov, interpretiranje rezultatov in predstavitev izsledkov), laboratorijske in tehnike terenskega dela (popisovanje, merjenje, razvrščanje …). Poskrbimo za varno delo dijakov. Dijake usmerjamo k smotrni porabi materialov in energije in pozitivnemu odnosu do živih bitij.
Pri predmetu naravoslovje se obvezno preverja ustno.
Pri predmetu naravoslovje preverjamo znanje na več možnih načinov:
Priporočamo, da učitelji preverjajo s vsemi možnimi načini preverjanja in tako zagotovijo čim bolj kompleksno oceno, kjer dijak lahko na najustreznejši način pokaže kar največ znanja v širšem smislu besede.