Katalog znanja je določil SSRSSI na 17. seji 7.7.1998.
VSEBINA
1. UVOD
2. CILJI POUKA IN ZAKLJUČNEGA IZPITA
2.1. SPLOŠNI CILJI
2.1.1. CILJI ZAKLJUČNEGA IZPITA
2.1.2. FUNKCIONALNI IN IZOBRAŽEVALNI CILJI
2.2. ZGRADBA ZAKLJUČNEGA IZPITA
3. SNOVNI DEL
3.1. JEZIK
3.2. KNJIŽEVNOST
Predmetni izpitni katalog iz slovenščine opisuje cilje, vsebino in načine preverjanja na zaključnem izpitu. V katalogu so navedeni splošni cilji poučevanja tega predmeta in cilji preverjanja znanja na zaključnem izpitu; temeljijo na učnem načrtu v obsegu 210 ur, kot določa predmetnik za ta program izobraževanja.
Izpit iz slovenščine je sestavljen iz pisnega (razumevanje slišanega besedila, razčlemba krajšega zapisanega strokovnega besedila in tvorba besedila ob pisni predlogi) in ustnega dela (zagovor pisnega dela izpita in pogovor ob umetnostnem besedilu).
V prvem delu kataloga so opisani cilji pouka in zaključnega izpita, sledi opis zgradbe zaključnega izpita, vrednotenje in ocenjevanje.
1. Dijaki se zavedajo pomembne vloge slovenskega jezika v njihovem osebnem in družbenem življenju, zato imajo do njega pozitivno čustveno in razumsko razmerje.
6. Dijaki spoznajo najbolj osnovne literarnozgodovinske in -teoretične pojme, potrebne za razvrščanje in poimenovanje prebranih leposlovnih besedil.
OPERATIVNI
1. s pisnim izdelkom,
2. z razgovorom na ustnem delu izpita.
1. Kandidat
- dokaže razumevanje poslušanega neumetnostnega besedila,
- razčleni krajše prebrano strokovno neumetnostno besedilo in
- tvori besedilo ob pisni predlogi.
2. Kandidat
- zagovarja svoj pisni izdelek (utemelji svoje odgovore, prepozna napake, jih popravi in utemelji popravke).
- smiselno in tekoče prebere umetnostno besedilo ali odlomek iz umetnostnega besedila (umesti odlomek v celotno besedilo), obnovi dogajanje, označi književne osebe, ugotovi sporočilo/idejo besedila.
JEZIK
Kandidat
1.
2.
3.
4.
5.
KNJIŽEVNOST
Kandidat
1.
- prebere besedilo pravorečno pravilno, smiselno in tekoče,
- prepozna značilnosti besedne umetnosti;
2.
- opiše lastno doživetje, razumevanje in vrednotenje prebranega besedila
- obnovi besedilo, opiše književne osebe in ubesedi idejo/sporočilo besedila;
3.
- v besedilu prepozna:
- avtorja, pripovedovalca, književno osebo
- zgradbo
- književno zvrst/vrsto.
Izpit je sestavljen iz pisnega in ustnega dela.
Pisni del obsega:
- poslušanje neumetnostnega besedila
- pisni preizkus razumevanja poslušanega besedila
- branje neumetnostnega strokovnega besedila
- pisni preizkus razumevanja prebranega strokovnega besedila
- tvorjenje (pisanje) neumetnostnega besedila
Ustni del izpita obsega:
- zagovor pisnega dela izpita
- glasno branje dela odlomka ali celotnega odlomka umetnostnega besedila
- pogovor o enem izmed prebranih besedil, predvidenih za domače branje
Ocena zaključnega izpita je sestavljena iz ocene pisnega in ocene ustnega dela izpita. Ocena je pozitivna, če dijak doseže 50 točk iz pisnega in ustnega dela izpita.
A. FUNKCIONALNI CILJI
VSEBINE, DEJAVNOSTI, POJMI |
CILJI |
1 SPREJEMANJE, RAZČLENJEVANJE IN TVORJENJE USTNIH BESEDIL |
|
1.1 Pogovori POSLUŠANJE Dijak je zmožen poslušati naslednje posnete pogovore: - neuradne pogovore, - uradne pogovore s strankami, - uradne pogovore s poslovnimi partnerji.
GOVORJENJE
1.2 Govorni nastopi POSLUŠANJE Dijak je zmožen poslušati naslednje govorne nastope: - predstavitev osebe/kraja/poti, - opis predmeta, - opis naprave in njenega delovanja, - besedilo ekonomske propagande, - navodilo za delo/opis delovnega postopka, - poljudnoznanstveno oddajo, - vest o zanimivostih. GOVORJENJE |
Dijak je po poslušanju zmožen - o okoliščinah pogovora ter - o temi in bistvenih podatkih pogovora; - ali je pogovor uraden ali neuraden, - ali so sogovorci enakovredni/neenakovredni; - način pogovarjanja ter - ustreznost, razumljivost in jezikovno pravilnost pogovora. Dijak je zmožen sodelovati v pogovoru in pri tem upoštevati načelo ustreznosti, razumljivosti in jezikovne pravilnosti.
Dijak je po poslušanju zmožen:
Dijak je zmožen samostojno govorno nastopati z vnaprej pripravljeno temo; njegovi govorni nastopi so ustrezni, razumljivi in jezikovno pravilni. |
2 SPREJEMANJE, RAZČLENJEVANJE IN TVORJENJE PISNIH BESEDIL |
|
2.1 Uradna in javna besedila |
|
BRANJE Dijak je zmožen prebrati naslednja besedila: - uradni pozdrav (na razglednici); - uradno voščilo, čestitko, obvestilo,
- javno vabilo, - javna obvestila (vozni red, telefonski imenik, kazalo, vremensko napoved, RTV-program, teleteks, športni in kulturni program). |
Dijak je po branju zmožen
|
PISANJE |
Dijak zna napisati naslednja besedila:
Piše ustrezna, razumljiva in jezikovno pravilna besedila. |
2.2 Strokovna in publicistična besedila |
|
BRANJE Dijak je zmožen prebrati naslednja besedila: - opis predmeta/kraja/poti, - vest o zanimivostih, - besedilo ekonomske propagande, - časopisno poročilo, - pripoved o življenju znanih Slovencev in drugih znanih ljudi, - navodilo za delo/opis delovnega postopka, - strokovno poročilo, - delovni dnevnik, - mali oglas, - opis naprave in njenega delovanja.
|
Dijak je po branju zmožen - so-/proti-/nad-/podpomenke in člane iste besedne družine, |
PISANJE |
Dijak zna napisati naslednja besedila: Piše ustrezna, razumljiva in jezikovno pravilna besedila. |
B. IZOBRAŽEVALNI CILJI
VSEBINE, POJMI |
CILJI |
1 OBRAVNAVA BESEDIL |
Dijak je zmožen - besedilnih vrst; - uradno besedilo od neuradnega, - zasebno besedilo od javnega, - vljudno besedilo od nevljudnega, - umetnostno besedilo od neumetnostnega, - strokovno besedilo od publicističnega, - prikazovalno besedilo od propagandnega, - stalno besedno zvezo od proste, - žargonski izraz od nežargonskega strokovnega, - domačo besedo od prevzete. |
2 TEMELJNI JEZIKOSLOVNI POJMI
|
Dijak je zmožen pri razčlembi besedil in pri njihovih medsebojnih primerjavah uporabljati naslednje temeljne jezikoslovne pojme: |
3 VLOGA IN POLOŽAJ SLOVENSKEGA JEZIKA V SODOBNOSTI IN PRETEKLOSTI |
Dijak pozna Dijak zna uporabljati sodobne jezikovne priročnike. |
4 TEMELJNA PRAVOREČNA IN PRAVOPISNA PRAVILA SLOVENSKEGA KNJIŽNEGA JEZIKA |
Dijak pozna - izgovor glasov slovenskega knjižnega jezika, - zapisovanja slovenskih glasov in glasovnih sklopov s črkami, - rabe velike in male začetnice, - deljenja besed, - pisanja prevzetih besed, - rabe ločil, - pisanja skupaj in narazen/z vezajem. Dijak zna |
A. FUNKCIONALNI CILJI
TEME, DEJAVNOSTI, POJMI |
CILJI |
a) Teme: |
Dijak spoznava z branjem umetnostnih besedil značilnosti besedne umetnosti in prepozna umetnotno rabo besed. |
b) Besedila, predvidena za domače branje |
Dijak izbere tri besedila, ki jih je prebral, in se o enem izmed njih pogovarja z učiteljem |
2. USTNA UBESEDITEV SPREJEMANJA LEPOSLOVNIH BESEDIL |
Dijak zna ustno izraziti lastno doživetje prebranega leposlovnega besedila v obliki pogovora. |
B. IZOBRAŽEVALNI CILJI
TEME, POJMI |
CILJI |
TEMELJNI LITERARNOTEORETIČNI POJMI - zgradba - književna zvrst/vrsta |
Dijak pozna temeljne literarnoteoretične pojme in jih prepoznava v besedilih. |
C. VSEBINE
Klasična književnost:
Ivan Tavčar - Cvetje v jeseni, Tržačan
Gogolj - Taras Buljba
Prežihov Voranc - Samorastniki, Boj na požiralniku
Miško Kranjec - Kati Kustecova
Sodobna, mladinska in trivialna književnost:
Pavle Zidar - Pišem knjigo, Moja družina
Anton Ingolič - Gimnazijka, Mladost na stopnicah
Christiane F. - Mi otroci s postaje ZOO
M Fritz - Kunc - Janov krik
Feri Lainšček - Ajša Najša, Namesto koga roža cveti
Ivo Zorman - V sedemnajstem
Tone Partljič - Dupleška mornarica
Merila za ocenjevanje pisnega izdelka (50 točk)
1. razumevanje poslušanega besedila (15 točk)
2. razčlemba prebranega besedila (10 točk)
3. pisanje neumetnostnega besedila (25 točk)
vsebina (15 točk)
- razvijanje teme
jezik in slog (10 točk)- upoštevanje sporazumevalnih okoliščin- upoštevanje besedilne vrste- zunanja členitev besedila- obseg, rokopisna urejenost besedila- koherentnost besedila- praktična stilistika (jedrnatost, jasnost, natančnost)- slovnična pravilnost- pravopisna pravilnost
Merila za vrednotenje ustnega izpita (50 točk)
1.zagovor pisnega dela (15 točk)
- utemeljevanje svojih rešitev- popravljanje napak in utemeljevanje popravkov
2.branje besedila (25 točk)
- obnovi vsebino, ugotovi sporočilo/idejo- opiše književne osebe
3. upoštevanje pravil dialoškosti (10 točk)
- upoštevanje govornega položaja- aktivno sodelovanje v pogovoru- tvorjenje razumljivega in jezikovno pravilnega besedila- raba ustrezne socialne zvrsti, obvladanje knjižne izreke