Določil SSRSSI na 16. seji, 18. 6. 1998
VSEBINA
3.1. JEZIK
3.2. KNJIŽEVNOST
4. DIDAKTIČNO METODIČNA NAVODILA
5. STANDARDI
6.1. OBVEZNI NAČINI
6.2. PRIPOROČILA
Slovenščina je temeljni splošnoizobraževalni predmet v srednjem poklicnem izobraževanju, torej tudi v 3-letni poklicni šoli, in sicer tako v šolski kot dualni obliki.
Dijaki se pri njem usposabljajo za učinkovito, predvsem govorno, a tudi pisno sporazumevanje v najrazličnejših okoliščinah, in to ne le pri poklicnem delu, temveč se trudijo za dvig svoje splošne, izobrazbene in kulturne ravni, saj jim to povečuje možnost njihovega osebnega razvoja in znajdenja v širšem družbenem okolju. Hkrati s tem dojemajo jezik kot temeljno prvino človekove narodne identitete in si oblikujejo razmerje do slovenskega jezika kot državnega jezika v Republiki Sloveniji.
Katalog znanj za slovenščino predstavlja nadgradnjo učnega načrta iz osnovne šole v smislu razvijanja višjih nivojev posplošenosti in s poudarkom na uporabnosti znanj v poklicnem življenju. Zasnovan je tako, da omogoča napredovanje po izobrazbeni vertikali, tj. prehod v srednje strokovno in tehniško izobraževanje.
1. Dijaki se zavedajo pomembne vloge slovenskega jezika v njihovem osebnem in družbenem življenju, zato imajo do njega pozitivno čustveno in razumsko razmerje.
IZOBRAŽEVALNI CILJI
B. Razčlenitev funkcionalnih in izobraževalnih ciljev (po letnikih)
FUNKCIONALNI CILJI
1.1 Dijaki poslušajo (in gledajo) posnete pogovore ter sami pripravijo
podobne pogovore.
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. Poslušajo (in gledajo): |
||
|
|
|
Po poslušanju:
|
||
2. SAMI PRIPRAVIJO PODOBEN POGOVOR. Pri tem upoštevajo načelo ustreznosti, razumljivosti in jezikovne pravilnosti. |
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. Poslušajo (gledajo) krajša, manj zahtevNA BESEDILA, in sicer: |
||
|
|
|
Po poslušanju:
|
||
2. SAMI GOVORNO NASTOPAJO (Z VNAPREJ PRIPRAVLJENO TEMO). |
||
Med govornim nastopom upoštevajo načelo ustreznosti, razumljivosti in jezikovne pravilnosti; prizadevajo si govoriti zborno. |
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. BEREJO: |
||
|
|
|
Po branju:
|
||
2. SAMI PIŠEJO PODOBNA URADNA BESEDILA (nekatera lahko tudi na računalnik). Pri tem upoštevajo načelo ustreznosti, razumljivosti in jezikovne pravilnosti. |
||
3. IZPOLNJUJEJO: |
||
|
|
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. Berejo krajša, manj zahtevna besedila, in sicer: |
||
|
|
|
1.1 Po branju:
|
||
1.2 Po drugem branju:
|
||
|
|
|
|
||
|
||
2. PIŠEJO BESEDILA, in sicer: |
||
|
|
|
2.1 Naredijo si osnutek, ga popravijo in prepišejo. Pri pisanju upoštevajo načelo ustreznosti, razumljivosti in jezikovne pravilnosti. 2.2 Svoja besedila primerjajo in ocenjujejo. |
||
3. TVORIJO NEBESEDNA VIDNA SPOROČILA (razpredelnice, grafikone, ...), tudi z računalnikom. |
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
Vadijo govorjenje in pisanje v uradnih in neuradnih govornih položajih in za različne naslovnike (npr. stranke, sodelavce ali poslovne partnerje, v enakovrednih ali hierarhičnih odnosih). Isto govorno dejanje uresničujejo na različne načine; istofunkcijskim načinom določajo ustrezne sporazumevalne okoliščine ter vrednotijo njihovo vljudnost in učinkovitost. |
||
Bitja/stvari/postopke poimenujejo na podlagi opisa/definicije. |
Danim stilno zaznamovanim besedam iščejo nezaznamovane sopomenke. |
Dane prevzete besede zamenjajo z domačimi ustreznicami. |
Danim besedam iščejo sopomenke, protipomenke, nadpomenke oziroma podpomenke in besedno družino. |
Danim žargonskim besedam/besed-nim zvezam iščejo nežargonske strokovne ustreznice. |
Ponovljene besede v danem besedilu zamenjajo z različnimi navezovalnimi izrazi. |
Bitja/stvari/pojme poimenujejo s sopomenkami; sopomenkam določajo ustrezne sporazumevalne okoliščine. |
Razložijo pomen danih stalnih besednih zvez; navajajo govorne položaje, v katerih bi uporabili dano besedno zvezo. |
Prepoznavajo pomenska razmerja med danimi povedmi in jih izrekajo z ustreznimi vezniškimi besedami (tako povedi združujejo v večstavčne povedi). |
Prostim besednim zvezam iščejo sopomenske stalne besedne zveze. |
Ob zgledih tvorijo besede iz dane skladenjske podstave; danim tvorjenkam iščejo ustrezno skladenjsko podstavo. |
|
Z vajami dopolnjujejo in utrjujejo svoje praktično obvladovanje slovničnih kategorij in pravil - popravljajo najpogostejše slovnične (tj. oblikoslovne, oblikotvorne in skladenjske) napake ter skušajo utemeljiti svoje popravke. Z vajami dopolnjujejo in utrjujejo svoje praktično obvladovanje najbolj temeljnih pravopisnih pravil (npr. za rabo velike začetnice, končnih ločil, vejice, dvopičja, narekovaja in oklepaja, za pisanje nikalnice in predlogov ter predpon u-/v- ipd.) - popravljajo najpogostejše pravopisne napake ter skušajo utemeljiti svoje popravke. Z vajami dopolnjujejo in utrjujejo svoje praktično obvladovanje temeljnih pravil knjižne izreke - popravljajo najpogostejše pravorečne napake ter skušajo utemeljiti svoje popravke. |
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
|
|
|
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
Seznanijo se z zakonsko postavitvijo slovenščine in drugih jezikov v Republiki Sloveniji. |
Ugotavljajo in utemeljujejo prednosti maternega jezika pred tujim ter pomen učenja maternega in tujih jezikov. |
Seznanijo se s položajem slovenščine v zamejstvu in izseljenstvu. |
Ugotavljajo okoliščine za rabo knjižnega in neknjižnega jezika ter slenga. Iz avtentične govorice najstnikov ugotavljajo značilnosti slenga. |
Prepoznavajo okoliščine za rabo žargonskih in nežargonskih strokovnih izrazov. |
Spoznavajo, da vsak jezik vsebuje prevzete prvine. Iz svojega okolja navedejo primere prevzetih lastnih in občnih imen ter ugotavljajo potrebnost/nepotrebnost prevzemanja tujih besed v slovenski jezik. |
Spoznavajo osnovne jezikovne družine v Evropi in mesto slovenskega jezika v slovanski jezikovni družini. |
||
Seznanijo se z nekaterimi temeljnimi sodobnimi jezikovnimi priročniki in se jih naučijo uporabljati. |
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
|
|
|
FUNKCIONALNI CILJI (razvijanje književnih sposobnosti)
IZOBRAŽEVALNI CILJI (pridobivanje književnega znanja)
FUNKCIONALNI CILJI, razvijanje književnih sposobnosti
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. Dijaki berejo leposlovna besedila, poslušajo branje le-teh in se o njih pogovarjajo. |
||
1.1 Dijaki berejo besedila, ob katerih spoznavajo značilnosti besedne umetnosti oziroma razlikujejo umetniško rabo besed od neumetniške. |
Dijaki berejo značilna besedila obdobij slovenske književnosti po kronološkem zaporedju. |
|
1.2 Dijaki pravilno pravorečno, smiselno in tekoče berejo. |
Dijaki pravilno pravorečno, stavčnofonetično, smiselno in tekoče berejo. |
|
2. Dijaki ustno ali pisno izražajo svoje doživljanje prebranih besedil (občutja, predstave, mnenja, zaznave). |
||
2.1 Dijaki ob ponovnem branju dopolnjujejo prvotno doživetje z vodenim razčlenjevanjem besedil. |
Dijaki ob ponovnem branju dopolnjujejo prvotno doživetje z delno vodenim razčlenjevanjem besedil. |
|
2.3 Med razčlenjevanjem besedil ali po njem dijaki ustno ali pisno izražajo lastno vrednotenje, pri čemer se sklicujejo |
||
na svoje izkušnje |
na svoje izkušnje in znanje |
na svoje izkušnje in znanje ter na značilne prvine prebranih besedil |
2.4 Dijaki berejo po učiteljevih navodilih dela za domače branje; po postavljenih vprašanjih izražajo lastno doživljanje, razumevanje in vrednotenje. Vse to utemeljujejo. |
||
3. Dijaki pokažejo v govornem nastopu sposobnost ubeseditve svojega doživljanja, razumevanja in vrednotenja prebranih leposlovnih besedil. |
||
Govorni nastop je voden - usmerja ga učitelj z vprašanji. |
Govorni nastop je samostojen. |
Govorni nastop je samostojen. Dijaki znajo tudi razložiti svoje razumevanje. |
4. Dijaki pokažejo v smiselno povezanem pisnem besedilu sposobnost ubeseditve svojega sprejemanja leposlovnih besedil: |
||
doživljanja in razumevanja |
doživljanja, razumevanja in vrednotenja |
doživljanja, razumevanja, vrednotenja in utemeljevanja |
5. Dijaki preizkušajo svoje sposobnosti ustvarjalnega pisanja, tako da po lastni želji pišejo izvirna besedila v zvezi z obravnavanimi ali drugimi knjižnimi deli: |
||
doživljajski in domišljijski spisi |
doživljajski in domišljijski spisi, dnevniki, (potopisi) |
doživljajski in domišljijski spisi, dnevniki, potopisi; pesmi, krajše prozne vrste, dramski prizori |
Prebranim besedilom dajejo drugačne naslove, nadaljujejo zgodbo, spremenijo konec, ilustrirajo. |
||
6. Dijaki si ogledajo vsaj eno ekranizacijo slovenskega leposlovnega besedila. |
1. letnik |
2. letnik |
3. letnik |
1. Dijaki poznajo, opisujejo in povezujejo tiste značilnosti književnih obdobij in smeri, ki jim pomagajo k boljšemu razumevanju leposlovnih besedil. |
||
Ob učiteljevem vodstvu jih predvsem prepoznavajo. |
Ob učiteljevem vodstvu jih prepoznavajo in opisujejo. |
Samostojno jih prepoznavajo in opisujejo. Ob učiteljevem vodstvu jih povzemajo. |
2. Dijaki poznajo življenje in delo avtorjev obravnavanih besedil - predvsem dejstva in značilnosti, ki jim pomagajo k boljšemu razumevanju besedil. |
||
Dejstva in značilnosti iz življenja ter dela avtorjev povezujejo z značilnostmi njihovih leposlovnih besedil. |
||
Prepoznavajo pripadnost besedila obdobju in smeri. |
||
3. Dijaki ob branju besedil spoznajo temeljne literarnoteoretične pojme; z učiteljevo pomočjo jih v besedilih prepoznavajo in opisujejo: |
||
|
|
|
TEME IN BESEDILA (predlog) |
POJMI, PRVINE ZA INTERPRETACIJO |
I. Besede in dejanja; besedna umetnost |
Besedna umetnost v primerjavi z drugimi vrstami umetnosti; značilnosti. |
Levstik: MARTIN KRPAN |
Književna oseba. Navezanost na literarni program. |
II. Risba in beseda |
Likovno in besedno izražanje. |
Strip |
Risba in beseda v stripu. Vrste stripov. Umetniški in neumetniški strip. |
III. O čem in kako piše besedni umetnik? |
Avtor umetnostnega besedila (pisatelj, pesnik, dramatik). Vrste pripovedovalcev. Prozna in pesniška oblika. Roman, novela, povest. |
Ivan Tavčar: V ZALI (tudi film) |
Pisatelj kot prvoosebni pripovedovalec. Književna oseba kot prvoosebni in tretjeosebni pripovedovalec. Zgradba in ideja. |
Janko Kersnik: AGITATOR |
Književni prostor, književni čas. Tretjeosebni pripovedovalec. Pripovedovalec v prvi osebi množine. |
Dragotin Kette: SPOMINI |
Izpovedovanje. Preneseni pomeni besed. Oblika, zgradba pesmi. |
Oton Župančič: Z VLAKOM |
Lirsko besedilo. Jezikovne in slogovne značilnosti. |
Josip Murn: NEBO, NEBO |
Trenutno doživetje, trenutni vtis. |
IV. Ljudsko in sodobno umetnostno besedilo |
Ljudska besedna umetnost - glavne oblikovne, jezikovne in tematske značilnosti. |
ZELENI JURIJ (ljudska pesem) |
Obredna pesem. Jezikovne značilnosti. |
Svetlana Makarovič: ZELENI JURIJ |
Obdelava ljudskega motiva v sodobni poeziji. Jezikovne značilnosti. |
V. Neumetnostno in umetnostno besedilo |
Namen ter učinek neumetnostnih in umetnostnih besedil. |
Valentin Vodnik: Poročilo iz Ljubljanskih novic Odlomek iz Kuharskih bukev |
Obveščanje. Praktično navodilo. |
Valentin Vodnik: DRAMILO |
Umetnostno besedilo v primerjavi z neumetnostnim. |
VI. Pismo v umetniški besedi |
Običajno in neobičajno (umetniško) pismo. |
Aleksander S. Puškin: JEVGENIJ ONJEGIN ali |
Vloga pisma na dogajanje v romanu. Vpliv na dogajanje. |
Alexandre Dumas ml.: DAMA S KAMELIJAMI |
Pismo kot del romana v verzih. Vpliv pisma na potek dogajanja. |
VII. Dnevnik v književnem delu |
Neliterarni in literarni dnevnik. |
Henri Chariere: METULJ ali |
Dnevniški zapis in njegova vloga v romanu. Čas dogajanja in čas pisanja. |
T.Breton/Beneich: SOFTWAR ali |
Roman dnevnik. Dnevnik književne osebe.
|
Arsen Dedić: 6. III. 1985 |
Pesniški dnevnik - pesem dnevnik. |
VIII. Izjava v književnem delu |
Vloga izjave v vsakdanjem življenju in v književnem delu. |
Florjan Lipuš: ZMOTE DIJAKA TJAŽA ali |
Vloga izjave v romanu, zlasti glede na odnos ustanove in posameznika. |
Bertolt Brecht: O UBOGEM B.B. |
Pesem kot izjava, izjava kot pesem. Pesnik in meščanska družba. |
IX. Umetniška prošnja |
Primerjava umetnostnega besedila z neumetnostnim |
Frane Milčinski - Ježek: N.N. IN ČRNA PEGA ČEZ OČI ali |
Pesniška prošnja - sporočilo in jezikovne značilnosti. |
Pavle Zidar: SVETI PAVEL |
Pomen pisma v romanu. Pismo kot pritožba in prošnja. |
X. Pesniško vabilo |
Običajno in neobičajno (pesniško) vabilo. |
Janez Menart: PODEŽELSKI PLAKAT |
Pesem kot vabilo, vabilo kot pesem. Resnično ali navidezno vabilo. |
XI. Domače branje |
|
Momo Kapor: ZAPISKI NEKE ANE ali poljuben literarni dnevnik |
Književna oseba. |
TEME IN BESEDILA (PREDLOG) |
POJMI, PRVINE ZA INTERPRETACIJO |
I. Predstavljam si (opis v umetnostnem besedilu) |
Vloga opisa v umetnostnem besedilu. |
Anna Wambrechtsamer: DANES GROFJE CELJSKI IN NIKDAR VEČ ali |
Opisi v romanu. Književno oblikovanje zgodovinske snovi. Zgodovinske osebnosti in književne osebe. |
Honoré de Balzac: OČE GORIOT ali |
Dogajalni prostor in književne osebe. Opisi v romanu. |
Fran Govekar: V KRVI |
Opisi v romanu. Naturalistične prvine. |
Poul Anderson: SREČNI PLANET ali |
Znanstvenofantastična književnost. Bitja znanstvenofantastične književnosti. Sporočila. Opisi. |
Franjo Puncer: IZLET |
Sporočilo znanstvenofantastične novele. Vloga opisov. |
II. Doživljam (subjektivno opisovanje v besedni umetnosti) |
Vloga subjektivnega opisovanja v umetnostnem in neumetnostnem besedilu. Subjektivno opisovanje kot samostojno besedilo. |
Matjaž Kmecl: S PRIJATELJI POD MACESNI |
Subjektivno opisovanje kot posledica doživetja. Domišljijsko subjektivno opisovanje. Glavne prvine popotnih zapisov. |
Srečko Kosovel: OTOŽJE |
Pesniško subjektivno opisovanje kot izraz doživetja. Občutje in podoba. Jezik in slog. |
Fran S. Finžgar: NA PETELINA |
Vloga subjektivnega opisovanja v dogajalni zgradbi. Primerjava s Tavčarjevo okvirno pripovedjo V Zali. |
III. Spoznavam (opisna označitev v besedni umetnosti) |
Opisna označitev v umetnostnem besedilu - vrste in vloga. |
Simon Jenko: TILKA |
Posredna in neposredna označitev. Avtorjev odnos do književne osebe. Perspektiva, tragikomičnost. Slika, obraz. |
Miloš Mikeln: ZGAGA VOJVODINE KRANJSKE ali |
Posredna in neposredna označitev. Ironija, satira, parodija. |
Fran Milčinski: BUTALSKI GASILCI |
Posredna in neposredna označitev. Jezik kot sredstvo humorja. Humor kot odnos do sveta. |
IV. Nenavadno poročilo (poročilo v umetnostnem besedilu) |
Poročanje, poročilo v književnem besedilu. Poročilo kot vrsta pripovedi. |
Jaroslav Hašek: PRIGODE DOBREGA VOJAKA ŠVEJKA |
Vloga poročila v književnem besedilu. Glavna književna oseba in avtorjeva ironija. |
V. Pripoved, ki pritegne (pripoved v umetnostnem besedilu) |
Pripovedovanje v književnih besedilih. Umetnostna pripoved. |
Josip Jurčič: DOMEN |
Pripovedni način. Dogajalna napetost, zanimivost. |
VI. Življenjepis posebne vrste (umetnostni življenjepis) |
Umetnostni življenjepis kot vrsta umetnostne pripovedi. |
Branko Gradišnik: LETA |
Umetnostni življenjepis. Vloga življenjepisa v romanu. |
Kajetan Kovič: EPITAF ali |
Pesniški življenjepis. Pesniški jezik. |
Josip Murn: EPITAF |
Pesniški življenjepis. Pesniški jezik. |
VII. Domače branje |
|
Josip Jurčič: DESETI BRAT (tudi film) |
Značilnosti prvega slovenskega romana. |
OBDOBJA IN PREDLAGANA BESEDILA |
POJMI, PRVINE ZA INTERPRETACIJO |
I. Reformacija in protireformacija |
Versko gibanje. Začetki slovenskega knjižnega jezika. Pomen dobe. |
Primož Trubar: PROTI ZIDAVI CERKVA |
Protestantska miselnost. Jezikovne značilnosti. Pridiga, polliterarno besedilo. |
II. Razsvetljenstvo |
Družbenozgodovinsko obdobje, njegove pridobitve. Vpliv na književno ustvarjanje. |
Anton Tomaž Linhart: TA VESELI DAN ALI MATIČEK SE ŽENI |
Originalnost besedila. Razsvetljenske in prerodne misli. Zvrst,vrsta(dramatika,komedija). Vrste komičnosti. Jezikovne značilnosti. |
III. Romantika |
Družbenozgodovinski okvir. Književno obdobje in smer. |
Glavne prepoznavne značilnosti romantične književnosti (subjektivnost, svetobolje, skrajna občutja, izjemnost, neobičajnost, jezik, slog, ..). Zvrsti in vrste (lirika, osebnoizpovedne pesmi, romantične pesnitve). |
|
France Prešeren: KRST PRI SAVICI (UVOD) |
Snov, motiv, rima, ritem, kitica, jezik in slog, ideja. |
France Prešeren: POD OKNOM |
Romantična lirska pesem. |
IV. Realizem in naturalizem |
Družbenozgodovinski okvir. Književno obdobje in književna smer. Primerjava z romantiko. |
Obnovitev znanj o književnih delih, obravnavanih v 1. in 2. letniku: (Martin Krpan, Agitator, Oče Goriot, V krvi, Tilka, Domen, Deseti brat) |
Glavne prepoznavne značilnosti realističnih književnih del (objektivnost, motivi iz vsakdanjega življenja, družbeni pojavi, posameznik v skupnosti, tipičnost, metaforičnost, ..). Zvrsti in vrste (epika, roman, novela, povest). |
Janko Kersnik: V ZEMLJIŠKI KNJIGI |
Realistično pripovedno delo. |
V. Moderna |
Družbenozgodovinski okvir. Impresionizem, simbolizem, dekadenca, nova romantika - idejne in stilne značilnosti. Jezik, slog. Književne zvrsti in vrste (lirika, razpoloženjska pesem). |
Ivan Cankar: KOSTANJ POSEBNE SORTE |
Motiv, ideja. Jezik, slog. Simbolizem. |
VI. Ekspresionizem |
Družbenozgodovinski okvir. Idejne in slogovne značilnosti ekspresionizma. |
Srečko Kosovel: EKSTAZA SMRTI ali RDEČI ATOM |
Idejne in slogovne značilnosti ekspresionizma. Metafora. |
VII. Socialni realizem |
Družbenozgodovinski okvir. Idejne in slogovne značilnosti. |
Prežihov Voranc: BOJ NA POŽIRALNIKU ali SAMORASTNIKI |
Motivi, sporočilo, slog. Idejne, tematske in slogovne značilnosti. Prepletanje epskih in dramatskih prvin. |
VIII. Književnost v 2. svetovni vojni |
Družbenozgodovinski okvir. Idejne in slogovne značilnosti. |
Karel Destovnik - Kajuh: BOSA POJDIVA |
Ljubezenska pesem v vojnem času. Ponavljanje, kontrast. |
IX. Sodobna slovenska književnost, smeri v slovenski književnosti po 2. svetovni vojni |
Značilnosti literarnih smeri. Generacije in njihovi predstavniki. |
Tone Pavček: PESEM O ZVEZDAH |
Sporočilo. Jezik, slog. |
Franček Rudolf: ZVESTOBA |
Sporočilo. Jezik, slog. Sodobno pripovedništvo. |
XIII. Domače branje |
Glej prvine pod točko II. |
Anton Tomaž Linhart: TA VESELI DAN ALI MATIČEK SE ŽENI ali |
Obravnava neumetnostnih besedil
Obravnava neumetnostnih besedil v šoli torej zajema naslednje faze:
Dijaki v šoli opazujejo tudi pogovor in uradna besedila, v katerih se vlogi sporočevalca in naslovnika izmenjujeta; tako se usposabljajo za pogovarjanje v poklicu (npr. sporazumevanje s sodelavci, strankami) in življenju nasploh. Poseben poudarek namenjamo temu, da dijak govorno izraža svoja spoznanja in mnenja ter jih zna utemeljiti in se tudi pogajati (npr. s sodelavci na sestanku). Dijak vadi vljudne načine odgovorov in pogovarjanja ter se zaveda tega, o čem se lahko pogovarja s strankami oziroma o čem se lahko pogovarja s sodelavci pred stranko. Razlike pri izbiranju jezikovnih sredstev glede na neuradni in uradni govorni položaj si uzavešča tako, da si v razredu poskušajo vzpostaviti situacije, v katerih dijaki uporabljajo jezik (igra vlog). - Koliko vaje potrebujejo dijaki, presodi učitelj v konkretnem primeru.
Obravnava umetnostnih besedil
Predlogi za izbirni del:
Obravnavi domačega branja namenimo najmanj tri šolske ure. Ena od teh je namenjena pripravi na domače branje.
S preverjanjem sporazumevalne zmožnosti se ugotavlja uspešnost vzgojno-izobraževalnega procesa pri doseganju zastavljenih ciljev; doseženo uporabno znanje se ocenjuje z ocenjevalno lestvico. Učitelj pri preverjanju ugotavlja obseg in raven sporazumevalne zmožnosti glede na zastavljene cilje. Znanje se preverja pred posredovanjem nove učne snovi, med tem in ob koncu posredovanja -- tako se ugotavlja predznanje, razumevanje novih učnih vsebin in (ob zaključku) razumevanje celotne vsebine ter uporabno znanje.
Preverjanje sporazumevalne zmožnosti in ocenjevanje je ustno in pisno; ocena je javna. Dijaki morajo biti seznanjeni z načini ocenjevanja in s kriteriji, predvidenimi za določeno oceno.
Dijaki opravijo med letom naslednje obveznosti, ki jih učitelj oceni:
1. poslušajo neumetnostno besedilo ter ga pomensko in pragmatično razčlenijo,
2. preberejo neumetnostno besedilo ter ga razčlenijo pomensko, pragmatično in jezikovno,
3. pisno tvorijo uradno ali strokovno besedilo,
4. pišejo doživljajski spis ali spis, vezan na učno snov iz književnosti, ter
5. opravijo govorni nastop - po lastni izbiri tvorijo neumetnostno besedilo in govorijo o umetnostnem besedilu,
6. pisno ali ustno odgovarjajo na vprašanja o domačem branju,
7. recitirajo/deklamirajo krajše umetnostno besedilo.
Ob zaključku šolanja opravijo zaključni izpit, ki je določen z izpitnim katalogom.
Slovenski jezik in književnost se povezuje: