Določil SSRSSI na 25. seji, 11. 2. 1999
VSEBINA
1. OPREDELITEV PREDMETA KEMIJA
2. TEMELJNA NAČELA UČNEGA NAČRTA
3.2. OPERACIONALIZACIJA SPLOŠNIH CILJEV
3.4. IZBIRNI PROGRAMI KEMIJE (dijaki izberejo eno od tem)
3.6. IZBIRNE VSEBINE
5. DIDAKTIČNO METODIČNA PRIPOROČILA
5.1. STRATEGIJA IZVAJANJA IZBIRNIH VSEBIN
7. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA
Kemija je temeljna naravoslovna veda, za katero je značilna eksponentna rast informacij in podatkov, ki je pogojena z eksperimentalno podprtim raziskovalnim delom in s hitrim prenosom raziskovalnih dosežkov v prakso. Kemija je interdisciplinarno povezana z drugimi naravoslovnimi strokami, na njenih spoznanjih pa temelji tudi kemijska in sorodna industrija, ki je ključni element rasti kapitala in zato močno vpliva tako na ekonomske, kakor tudi socialne odnose v družbi. Kemija ima kot šolski predmet ključno nalogo razvijati procese naravoslovne kulture: (1) opazovanje in opisovanje pojavov, (2) sposobnost osmišljanja opažanj in (3) sposobnost komuniciranja. Z razvijanjem kemijskih pojmov uresničujemo štiri ključne stebre izobraževanja v novem tisočletju: (1) učiti se, da bi vedeli, (2) učiti se, da bi znali uporabljati, (3) učiti se za celovito osebnostno rast, (4) učiti se za skupno življenje. Ključni poudarki pri pouku kemije so na sistematičnem zbiranju podatkov, na prikazu soodvisnosti med temeljnim kemijskim znanjem in možnimi aplikacijami ter ekonomijo. V srednji šoli se dijaki izpopolnijo v sposobnosti komuniciranja infomacij v kemijskem jeziku in v skrbi za varnost pri delu ter podrobneje spoznajo pomen kemije in kemijske industrije pri zagotavljanju trajnostnega razvoja.
Pri uvajanju kemije v šoli moramo skrbeti za razvoj celovite osebnosti, ki jo opredeljujejo kritičnost, kreativnost, poštenost, vedoželjnost, svoboda misli in besed ter sposobnost preseganja dogem. Druga ključna funkcija kemije je razvijanje spoznavnih procesov pri učencih na osnovi opredeljevanja pojmov, razvrščanja primerov za pojme na osnovi lastnosti, razvijanje sposobnosti napovedovanja lastnosti, prepoznavanje soodvisnosti na osnovi ustreznih predstavitev znanja in posploševanje ter povezovanje s teorijo. Pri tem je ključna vizualizacija za povezovanje makroskopskih opažanj z mikroskopsko razlago.
Da bi lahko uresničevali naloge kemije kot šolskega predmeta, mora biti pouk nujno zasnovan na eksperimentalni osnovi. Pri razumevanju kemije je pomembna tako vsebina (dejstva, pojmi, modeli, teorije), kot tudi metode, s katerimi pridobivamo znanje. Bistvena značilnost metod poučevanja kemije so aktivnosti, s pomočjo katerih:
dijaki spoznavajo določeno vsebino ali pa lahko rešijo problem;
analizirajo empirične podatke, ki jih dobijo na osnovi eksperimenta ali pa s študijem virov informacij in razvijajo ob pomoči učitelja nove pojme, odkrivajo povezave med njimi in jih povezujejo v pravila.
Pri izboru dejstev in pojmov, ki jih posredujemo dijakom, je pomembno, da nadgrajujemo pojme, ki so jih že spoznali v osnovni šoli. Le-te v srednji šoli razširimo in poglobimo s primeri, ki so povezani z osnovno stroko srednješolskega programa. S takim pristopom povezujemo kemijsko znanje osnovne in srednje šole. Povezovanje primerov za kemijske pojme z življenjem je tudi v srednji šoli bistvena naloga profesorja kemije, ki mora imeti na voljo čim več informacij, iz različnih virov, od knjig in revij, pa do sodobnih v obliki zgoščenk, baz podatkov dostopnih linijsko ali na medmrežju (INTERNET). Da bi učiteljem kemije olajšali iskanje podatkov na medmrežju smo zasnovali Slovensko kemijsko izobraževalno mrežo KemInfo, ki je dostopna na naslovu: http://www2.arnes.si/~supddoln/keminfo.
Pri pouku kemije razvijamo naslednje procese:
1. Sistematično zbiranje podatkov in informacij.
2. Sposobnost komuniciranja kemijskih informacij.
3. Pomen kemije za trajnostni razvoj.
4. Pomen eksperimenta pri kemiji.
5. Skrb za varnost pri delu .
1. Sistematično zbiranje podatkov in informacij
Dijaki:
2. Sposobnost komuniciranja v kemiji
Dijaki:
3. Pomen kemije za trajnostni razvoj
Dijaki:
4. Skrb za zdravje in varnost
Dijaki:
5. Pomen eksperimenta pri kemiji
Dijaki:
Jedrni vsebinski sklop
1. Gradniki snovi
1.1 Zgradba atoma in periodni sistem
1.2 Povezovanje gradnikov.
1.2.1 Kemijska vez.
1.2.2 Molekulske vezi.
2. Spremembe
2.1. Energijske spremembe.
2.1.1 Kemijska reakcija kot energijska sprememba.
2.2. Potek kemijske reakcije.
2.2.1 Hitrost kemijske reakcije.
2.2.2 Ravnotežje v vodnih raztopinah.
2.2.2.1 Kisline, baze, soli.
2.2.2.2 Redoks reakcije.
3. Elementi v periodnem sistemu
3.1. Področja v periodnem sistemu.
3.2. Nekovine.
3.3. Kovine.
4. Pomen in vloga organskih spojin za življenje
4.1. Ogljikovodiki in halogenirani derivati.
4.2. Lipidi in površinsko aktivna sredstva.
4.3. Ogljikovi hidrati in proteini.
Dijaki izberejo eno od tem.
Tehnologija
1. Pridobivanje aluminija z elektrolizo glinice.
2. Silicij in polprevodniki.
Kemija okolja
1. Onesnaževala.
2. Onesnaževanje zraka.
3. Ozonska luknja.
4. Onesnaženost vode in viri pitne vode.
5. Odpadki kot sekundarne surovine in sekundarni vir energije.
Izbrana poglavja organske kemije
1. Vonj in dišave.
2. Antibiotiki.
3. Barva in barvila.
4. Polimeri.
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
1. Gradniki snovi |
|
|
|
|
1.1 Zgradba atoma in periodni sistem |
|
|
|
|
|
|
Zgradba elektronske ovojnice 1. Definiranje lupin; 2. Razvrščanje elektronov v lupinah reprezentativnih elementov. Zgradba periodnega sistema Povezava med razporeditvijo elektronov v atomu elementa in njegovim položajem v periodnem sistemu. Periodičnost fizikalnih lastnosti 3. Opredelitev atomskega radija in njegovo spreminjanje v skupini in periodi 4. Spreminjanje kovinskega značaja elementov po skupini in periodi Relativna atomska masa. |
Ponovitev pojmov: osnovni delci, atomsko in masno število, izotopi. Periodna sistema v tabelarični in računalniški obliki. Preglednice velikosti atomov in ionov elementov. Reševanje nalog in enostavnih problemov. Slike atomov (STM). Multimedijske enote in medmrežje. |
fizika zgodovina |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
1.2 Povezovanje gradnikov |
|
|
|
|
1.2.1 Kemijska vez |
|
|
|
|
Dijaki naj znajo: |
|
Vrste vezi 1. Ionska vez, ionski kristali, 2. Kovalentna vez, kovalentni kristali. Kovinska vez 3. Značilnosti kovinske vezi, 4. Kovinski kristali. Zgradba trdnih snovi in fizikalne lastnosti. |
Ponovitev pojmov: ionska vez, kovalentna vez, fizikalne lastnosti snovi z ionsko in kovalentno vezjo. Eksperimenti za ponazoritev značilnih fizikalnih lastnosti snovi s posamezno vrsto vezi. Uporaba modelov za prikaz ionskega kristala natrijevega klorida, kovalentnega kristala diamanta. Medmrežje. |
|
1.2.2 Molekulske vezi |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
Medmolekulske sile 1. Vrste medmolekulskih sil. 2. Molekulski kristali. Vodikova vez |
Modeli molekulskega kristala joda ali ogljikovega dioksida in model za prikaz vodikovih vezi v vodi. Eksperiment: amonijakov vodnjak, vplivi na topnost, vrelišče. Molekulske vezi in vodikove vezi ponazorimo na primerih iz anorganske in organske kemije. |
fizika biologija |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
2. Spremembe |
|
|
|
|
2.1 Energijske spremembe |
|
|
|
|
2.1.1 Kemijska reakcija kot energijska sprememba |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
1. Standardna reakcijska entalpija. 2. Energijski diagram. |
Eksperimenti 1. Reakcija kalcijevega oksida v vodi, eksotermna reakcija. 2. Reakcija med amonijevim kloridom in barijevim hidroksidom, endotermna reakcija. 3. Entalpija reakcije med cinkom in vodno raztopino bakrovega(II) sulfata. 4. Sežigna entalpija etanola. Uporaba tabel za vrednosti entalpij. |
fizika |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
2.2 Potek kemijskih reakcij |
|
|
|
|
2.2.1 Hitrost kemijskih reakcij |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
Hitrost kemijske reakcije 1. Hitrost kemijske reakcije in vplivi na njeno vrednost; 2. Aktivacijska energija; 3. Kataliza, katalizatorji. |
Eksperimenti 4. Vpliv koncentracije in temperature na hitrost reakcije med natrijevim tiosulfatom in klorovodikovo kislino 5. Homogena kataliza, reakcija med natrijevim oksalatom in kalijevim manganatom(VII) v prisotnosti manganovega sulfata(VI) kot katalizatorja 6. Heterogena kataliza, razpad vodikovega peroksida v prisotnosti manganovega(IV) oksida kot katalizatorja Učni filmi. Multimedijske enote. |
biologija tehnologija |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
2.2.2 Ravnotežja v vodnih raztopinah |
|
|
|
|
2.2.2.1 Kisline, baze, soli |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
Definicija kislin in baz v vodnih raztopinah po Bronsted – Lowryevi teoriji. Množinska koncentracija vodnih raztopin kislin in baz. pH, indikatorji. Reakcija nevtralizacije, titracija močne kisline z močno bazo. Hidroliza soli. Ionske reakcije. |
Ponovitev pojmov 1. Opredelitev kislin in baz na osnovi reakcije oksidov z vodo. 2. Opredelitev kislega in bazičnega značaja vodnih raztopin na osnovi pH. 3. Poznavanje nevtralizacije kot reakcije med kislinami in bazami. 4. Poznavanje osnov kemijske nomenklature kislin, baz in njihovih soli. 5. Eksperimenti - delo dijakov 6. Reakcije med kislinami in bazami. 7. Hidroliza soli, merjenje pH. Primeri ionskih reakcij. Vključujemo primere iz anorganske in organske kemije. |
biologija okoljska vzgoja |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
2.2.2.2 Redoks reakcije |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
Redoks reakcije 1. Oksidacija, redukcija, oksidant, reducent. 2. Urejanje enostavnih redoks reakcij. 3. Galvanski členi. Elektrolitske celice. |
Eksperimenti 1. Raztapljanje kovin v klorovodikovi kislini. 2. Priprava in merjenje napetosti Danielovega galvanskega člena. 3. Elektroliza vode. 4. Oksidativna in reduktivna razgradnja org. spojin. 5. Oksidacija etanola (Alko test). Učni filmi 1. Pridobivanje kovin z elektrolizo. 2. Korozija in zaščita. |
fizika tehnologija |
3. Elementi v periodnem sistemu |
|
|
|
|
3.1 Področja v periodnem sistemu |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
Področja elementov v periodnem sistemu 1. s, p, d in f področje. 2. Značilnosti elementov v posameznem področju. |
Periodni sistem v tabelarični in računalniški obliki. Učni filmi. |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI – AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
3.2. Nekovine |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
Značilnosti nekovin 1. Glavni tipi spojin. 2. Fizikalne in kemijske lastnosti. VII. skupina, halogeni 1. Značilnosti skupine. 2. Vodikovi halogenidi. VI. skupina 1. Značilnosti skupine. 2. Žveplo in njegove spojine. V. skupina 1. Značilnosti skupine. 2. Dušik in njegove spojine. 3. Fosfor in njegove spojine. |
Eksperimenti Učni filmi |
tehnologija biologija |
3.3 Kovine |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
Značilnosti elementov 1. Glavni tipi spojin. 2. Fizikalne in kemijske lastnosti. 1. skupina 2. Značilnosti skupine. 3. Reakcije s kisikom in vodo. 4. skupina 1. Značilnosti skupine. 2. Reakcije s kisikom. 3. Trdota vode. |
Eksperimenti Učni filmi |
tehnologija geologija biologija |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
4. Pomen in vloga organskih spojin |
|
|
|
|
4.1 Ogljikovodiki in derivati |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
1. Nafta, zemeljski plin vir ogljikovodikov. 2. Bencin kot pogonsko gorivo. 3. Uporaba goriv in učinki tople grede. 4. Alternativni viri energije. 5. Halogenirani ogljikovodiki kot topila, potisni plini, sredstva za gašenje in aktivne sestavine fitofarmacevtskih pripravkov, ozonska luknja. 6. Problemi biorazgradljivosti in biokoncentracije halogeniranih C/H. |
Uporaba baz podatkov, multimedijskih predstavitev, medmrežja (INTERNET). Samostojno delo dijakov pri pripravi diskusijske ure: alternativni viri energije. Zasnova in izvajanje eksperimentov: 1. gorenje, gašenje, 2. kreking C/H, 3. reakcija bromiranja nasičenih in nenasičenih C/H. |
Lastnosti in zgradba ogljikovodikov ponovimo iz programa OŠ. fizika biologija |
4.2 Lipidi in površinsko aktivna sredstva |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
1. Klasifikacijska shema lipidov. 2. Masti in olja. 3. Maščobe v prehrani. 4. Kvarjenje maščob. 5. Površinsko aktivne snovi. 6. Funkcije lipidov v živih sistemih. |
Uporaba baz podatkov, multimedijskih predstavitev, medmrežja. Samostojno delo dijakov pri pripravi diskusijske ure: vpliv detergentov na okolje. Zasnova in izvajanje eksperimentov: 1. lastnosti površinsko aktivnih spojin. 2. vpliv dodatkov na lastnosti površinsko aktivnih sredstev. |
Učna tema je nadgradnja osnovnošolskega programa – maščobe. biologija |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
4.3 Ogljikovi hidrati in proteini |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
1. Klasifikacija strukturne značilnosti ogljikovih hidratov in delitev. 2. Viri ogljikovih hidratov in funkcije v živih sistemih 3. Fotosinteza. 4. Zgradba proteinov in funkcija v živih organizmih. |
Uporaba baz podatkov, multimedijskih predstavitev, medmrežja. Zasnova in izvajanje eksperimentov: 1. dokazne reakcije za ogljikove hidrate, 2. encimska hidroliza škroba, 3. dokazovanje aminokislin, dokaz peptidne vezi. |
biologija |
TEHNOLOGIJA
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
Pridobivanje aluminija z elektrolizo glinice. Silicij in polprevodniki. Primer iz organske tehnologije. |
Ekskurzije v kemijske tovarne, elektroliza glinice, farmacevtske industrije. Učni filmi. Referati dijakov; plenarna predstavitev problema in delo v skupinah. Možna je izbira posameznih vsebinskih sklopov. |
tehnologija |
Kemija okolja
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
Onesnaževala 1. Klasifikacija. 2. Kriteriji nevarnosti. Onesnaževanje zraka 1. Glavni onesnaževalci zraka. 2. Nastanek kislega dežja in njegov vpliv na okolje. Ozonska luknja 1. Nastanek ozonske luknje. 2. Vplivi ozonske luknje na življenje. 3. Preprečevanje nastanka ozonske luknje. Onesnaženost vode in viri pitne vode 1. Zaloge pitne vode in pridobivanje pitne vode. 2. Preprečevanje onesnaženje voda. Odpadki kot sekundarne surovine in sekundarni vir energije. Primeri uporabe odpadkov kot sekundarnih surovin in sekundarnih virov energije. |
Eksperimenti 1. Merjenje in spremljanje pH padavin. 2. Biorazgradnja izbranega odpadka. Učni filmi o okolju. Možna je izbira posameznih vsebinskih sklopov. |
biologija fizika okoljska vzgoja |
Vonj in dišave
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
|
Eksperimenti 1. Prag zaznavnosti vonja (standardiziran eksperiment). 2. Sinteza izbranih estrov. 3. Topnost in polarnost eteričnih olj. 4. Ekstrakcija eteričnih olj iz rastlinskih virov (glede na letni čas in okolje). Uporaba računalniške multimedijske predstavitve. Uporaba zbirke vzorcev. Uporaba medmrežja. |
biologija zgodovina umetnost religije in etika |
Antibiotiki
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Učenci naj: |
|
Zgodovina uporabe antibiotičnih snovi. Razvoj antibiotikov Načini klasifikacije antibiotikov. Načini delovanja antibiotikov na mikroorganizme. Glavne kemijske skupine antibiotikov z značilnimi predstavniki. Rezistenca mikroorganizmov na antibiotike in njen razvoj. Pomen in uporaba antibiotikov. |
Eksperimenti 1. Inhibicija rasti mikroorganizmov s kovinami. 2. Inhibicija rasti mikroorganizmov s plesnimi. 3. Inhibicija rasti mikroorganizmov z antibiotiki. Uporaba računalniške multimedijske predstavitve. Uporaba medmrežja. |
biologija zgodovina zdravstvena vzgoja |
Barva in barvila
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
Kemijska zgradba in obarvanost spojin. Glavne skupine in predstavniki naravnih in sintetičnih barvil / pigmentov. Pomen naravnih barvil v fizioloških procesih. Priprava načrta za sintezo ali izolacijo barvila. Uporaba barvil in pigmentov v industriji in vsakdanjem življenju. Barvila skozi zgodovino. Barva in barvila v oblikovanju in umetnosti. |
Učitelj dijaka usmerja v samostojno delo: analizo literature, iskanje dodatnih informacij, primerjave in kritično oceno podatkov, prepoznavanje strukturnih sorodnosti in razlik, načrtovanje eksperimentov. Osnovni viri informacij so enciklopedije, specializirane monografije, članki, baze podatkov in slik ter drugi viri, ki so dostopni preko medmrežja. Za naravna barvila je primerna računalniška multimedijska predstavitev Barva in naravna barvila. |
biologija fizika zgodovina umetnost |
Polimeri
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
Klasifikacija polimerov na poliadicijske in polikondenzacijske. Radikalska ali kislinsko/bazično katalizirana poliadicija. Polikondezacija: 1. poliamidi. 2. poliestri. 3. študij vpliva zamreženosti na lastnosti poliestra. Uporaba polimerov in problemi okolja. |
Eksperimenti 1. Študij pogojev nabrekanja poliadicijskega polimera Agrogela v različnih topilih in raztopinah elektrolitov. 2. Sinteza najlona. 3. Sinteza različno premreženih poliestrov in študij vplivov zamreženja na lastnosti. Uporaba zgoščenk z lastnostmi polimerov, uporaba medmrežja. |
Osnovna šola (9. razred) – polimeri. |
Za oceno zadostno mora dijak:
Za oceno dobro mora dijak:
Za oceno prav dobro mora dijak :
Za oceno odlično mora dijak:
Pri posredovanju kemijskih pojmov izhajamo iz znanja, ki so ga dijaki pridobili v osnovni šoli. Pred začetkom vsakega obravnavanega sklopa naj dijaki ponovijo vsebino iz osnovnošolskega programa. Pri tem je zelo pomembno, da postanejo soodgovorni za svoje znanje. Pri nadgrajevanju pojmov navajamo dijake na samostojno iskanje lastnosti posameznih pojmov tako v virih podatkov, kakor tudi na osnovi eksperimentalnih opažanj. Eksperiment ima v šoli dvojno vlogo. Z eksperimentom preučujemo lastnosti snovi, pridobivamo podatke, jih urejamo, ugotavljamo soodvisnosti med konstantami in spremenljivkami in postavljamo raziskovalne hipoteze. Po drugi strani pa nam eksperiment služi za preverjanje raziskovalnih hipotez in teorij. V šoli pokažemo obe vlogi eksperimenta. Pomembno je, da učitelj skupaj z dijaki načrtuje izvedbe eksperimentov, tako je dijak v središču procesa izobraževanja in je za svoj uspeh neposredno tudi odgovoren. Sodelovanje dijakov pri zasnovi eksperimentov je pomembno tudi pri demonstracijskih eksperimentih, ki jih praviloma izvaja učitelj ali pa jih pokaže kot video posnetke.
Pri nadgrajevanju splošnih kemijskih pojmov ne razlikujemo med anorgansko in organsko kemijo, ampak obravnavamo primere tako iz enega, kakor tudi drugega področja.
Učno snov predstavimo dijakom problemsko, vendar naj bo problem vezan na njihove interese. Na začetku ure učitelj za obravnavani vsebinski sklop našteje nekaj vprašanj, na katere bo skušal skupaj z dijaki v učni uri poiskati primerne odgovore. Pri zasnovi eksperimentov ne smemo pozabiti, da pojme razvijamo na osnovi primerov, kar pomeni, da je treba izvajati eksperimente primerjalno. Takšna zasnova tudi podpira višje spoznavne procese: opazovanje in zapisovanje opažanj, iskanje soodvisnosti med pojavi, postavljanje zaključkov, njihovo posploševanje in povezovanje s teoretično razlago. Vseh informacij o pojavih ne moremo dobiti le z eksperimenti, zato se moramo posluževati virov informacij. Naloga učitelja je, da usmerja dijake k informacijskim virom, jih vodi pri iskanju podatkov in njihovem kritičnem vrednotenju. Pri izbiranju primerov za pojme postopno prehajamo od enostavnih, že poznanih primerov, k vedno bolj zahtevnim. Pri opisovanju pojavov navajamo dijake na uporabo kemijskega jezika in kvantitativnih veličin. Pri povezovanju eksperimentalnih opažanj oziroma podatkov iz literature s teoretično razlago se moramo često posluževati tehnik vizualizacije, s katerimi osmislimo makroskopska opažanja z mikroskopsko razlago.
Kemijske vsebine so zasnovane na dveh nivojih: (1) kot jedrne vsebine, ki predstavljajo nadgradnjo jedrnih vsebin osnovne šole in (2) kot izbirne vsebine, ki naj pripomorejo k večji avtonomnosti šole, učitelja in dijaka v procesu šolanja. Jedrne vsebine predstavljajo od 60 do 80 % učnih ur, vsak učitelj oziroma šola pa naj bi praviloma izbrala iz ponujenega programa še od 20 do 40 % izbirnih vsebin. Delitev učne snovi na jedrne in izbirne vsebine je tudi element diferenciacije pouka. Dijaki jih lahko izbirajo v skladu s svojimi interesi in nagnjenji. Aktivnosti pri izbirnih vsebinah so zahtevnejše, terjajo skupinsko raziskovalno ali individualno delo učencev, načrtovanje diskusijskih ur in seminarskih predstavitev.
Za izbirno vsebino se lahko odločijo učitelji kemije na šoli. V tem primeru ponudiju učencem samo eno ali največ dve izbirni vsebini, oziroma dele izbirnih vsebin, v primeru, da je izbirna vsebina pojmovno obsežnejša. Šola se odloči za tiste izbirne vsebine, ki jih bo glede na razpoložljivo opremo, socialno in kulturno okolje, pričakovanja dijakov in njihovih staršev, razvojne programe šole ter finančne možnosti, lahko optimalno izvedla. Izbirne vsebine niso element ocenjevanja. Praviloma naj bi jih obvladovali le najboljši dijaki.
Druga možnost je, da se za izbirno vsebino, oziroma njene dele odloči učitelj samostojno, glede na svojo strokovno usposobljenost in opremljenost šole za izvajanje programa izbirne vsebine. V tem primeru, lahko učitelj ponudi v različnih razredih različne izbirne vsebine, oziroma dele izbirnih vsebin. Tudi v tem primerui izbirne vsebine niso element ocenjevanja, obvladovali naj bi jih le najboljši dijaki.
Tretja možnost je, da se za izbirne vsebine, oziroma dele izbirnih vsebin odločijo dijaki, ki jih obdelajo samostojno pod vodstvom učitelja kot seminarsko nalogo. Najboljše naloge dijaki predstavijo svojim sošolcem.
Medpredmetne povezave so vključene v vsebine kemije.
Pri ocenjevanju dela dijakov je pomembno, da učitelji ocenjujejo:
1. motivacijo za delo,
2. sodelovanje pri pouku, zlasti ob razlagi in pri izvajanju aktivnosti),
3. znanje,
4. uporabo znanja.
Ocenjevanje je:
1. ustno,
2. in pisno (test).
Ocenjuje se tudi:
1. laboratorijsko delo,
2. seminarji.
3. in ostale izdelke dijakov.
Vsa obvezna in spremljevalna učna gradiva najdejo učitelji na naslovu KemInfo v poglavju Zakladnica znanja in Učni materiali.
Naslov na medmrežju: http://www2.arnes.si/~supddoln/keminfo.
V modelu izvedbenega učnega načrta so za vsak vsebinski sklop predpisane obvezne laboratorijske in druge individualne oziroma skupinske aktivnosti dijakov. Za eksperimentalno ponazoritvi pojmov pa so navedeni le predlogi, ki jih učitelji lahko poljubno dopolnjujejo. Tudi opredelitev skupnega števila ur na vsebinski sklop je zgolj predlog, ki ga bo šele neposredno preverjanje učnega načrta v razredu dokončno potrdilo oziroma bodo učitelji v skladu s svojim znanjem in poznavanjem dijakov pripravili svoje lastne predloge.
Laborant skrbi: za nabavo kemikalij in laboratorijske opreme, za vzdrževanje opreme in zbirke učil, za varnost, čiščenje laboratorija - (dela, ki jih ne sme izvajati čistilka).
Vsebinski sklop |
Dem. Eksperimenti |
Laboratorijsko delo |
Iskanje informacij |
Primeri eksperimentov |
VAJE |
Medmrežje, ali MM |
|
Zgradba atoma in periodni sistem |
Iskanje
podatkov |
||
Kemijska vez |
Lastnosti ionskih in molekulskih snovi: raztapljanje v vodi, tališče. |
Lastnosti ionskih in molekulskih snovi: primerjava lastnosti: natrijevega klorida, kremena , saharoze in voska. (2 uri vaj na skupino) |
|
Molekulske vezi |
Amoniakov vodnjak, tališča izbranih snovi. |
Iskanje
podatkov o vrelišču, tališču, topnosti izbranih skupin spojin. |
|
Kemijska reakcija kot
energijska sprememba |
Reakcija kalcijevega oksida z vodo, reakcija med amonijevim kloridom in barijevim hidroksidom; bromoranje cikloheksana v temi in na svetlobi. |
Entalpija reakcije med cinkom in vodno raztopino bakrovega(II) sulfata. ali Sežigna entalpija etanola. (1 ura vaj na skupino) |
Iskanje
podatkov o sežignih entalpijah. MM:
kemijski eksperimenti. |
Hitrost kemijske Reakcije |
Homogena in heterogena kataliza. |
Vpliv koncentracije na hitrost reakcije. |
|
Kisline, baze, soli |
Primeri kislin (anorganskih in organskih), raztapljanje v vodi, merjenje pH; primeri baz (organskih in anorganskih) merjenje pH; indikatorji, pH meter. |
Reakcije med kislinami in bazami – titracija. ali Hidroliza soli - merjenje pH. (2 uri vaj na skupino) Ionske reakcije. (1 ura vaj na skupino) |
Iskanje
primerov kislin in baz, ki jih uporabljamo v vsakdanjem življenju. |
Redoks reakcije |
Ooksidativna in reduktivna razgradnja organske spojine. Oksidacija kovin na zraku, kovin v kislinah, alkohola s kromovo kislino. |
Priprava in merjenje napetosti Danielovega člena. ali Reakcije izpodrivanja. (1 ura vaj na skupino) |
|
Področja v periodnem
sistemu |
Značilnosti elementov s, p, d področja. |
Periodni
sistem na medmrežju. |
|
Nekovine |
Lastnosti izbranih nekovin in njihovih spojin. |
||
Kovine |
Lastnosti izbranih kovin |
Določanje trdote različnih vzorcev vode. (2 uri vaj na skupino) |
Novo
odkriti elementi na medmrežju. |
Ogljikovodiki in
halogenirani derivati |
Demonstracije lastnosti nasičenih, nenasičenih ogljikovodikov. |
Kreking ogljikovodikov. ali Ogljikovodiki kot topila. (2 uri vaj na skupino) |
MM Svetloba in kemijska sprememba. Ozonska luknja. Topla
greda. |
Lipidi in površinsko
aktivna sredstva |
Topnost masti in olj, žarkost, hidroliza maščob, površinsko aktivna sredstva in vplivi na topnost. |
Površinsko aktivna sredstva. (1 ura vaj na skupino) |
Modeli
lipidnih molekul in celične membrane na medmrežju. |
Ogljikovi hidrati in
proteini |
Dokazne reakcije za ogljikove hidrate, dokazne reakcije za aminokisline in peptide. |
Kislinska in encimska hidroliza škroba in beljakovin. (2 uri vaj na skupino) |
Modeli aminokislin. Modeli
proteidov in proteinov na medmrežju. |
S=116 ur |
S=14 ur |
Razlika ur do 140, 24 ur, je namenjena utrjevanju znanja, za najboljše dijake pa delu na izbirnih vsebinah.