Določil SSRSSI na 25. seji, 11. 2. 1999
VSEBINA
1. OPREDELITEV PREDMETA KEMIJA
2. TEMELJNA NAČELA UČNEGA NAČRTA
3.2. OPERACIONALIZACIJA SPLOŠNIH CILJEV
3.5. IZBIRNE VSEBINE
3.5.1. MOLEKULSKE VEZI
3.5.2. HITROST KEMIJSKE REAKCIJE
3.5.3. TEHNOLOGIJA
3.5.4. KEMIJA OKOLJA
3.5.5. VONJ IN DIŠAVE
3.5.6. LIPIDI IN POVRŠINSKO AKTIVNA SREDSTVA
3.5.7. OGLJIKOVI HIDRATI IN PROTEINI
3.5.8. POLIMERI
3.5.9. BARVA IN BARVILA
5. DIDAKTIČNO METODIČNA PRIPOROČILA
5.1. STRATEGIJA UVAJANJA IZBIRNE VSEBINE
7. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA
Kemija je temeljna naravoslovna veda, za katero je značilna eksponentna rast informacij in podatkov, ki je pogojena z eksperimentalno podprtim raziskovalnim delom in s hitrim prenosom raziskovalnih dosežkov v prakso. Kemija je interdisciplinarno povezana z drugimi naravoslovnimi strokami, na njenih spoznanjih pa temelji tudi kemijska in sorodna industrija, ki je ključni element rasti kapitala in zato močno vpliva tako na ekonomske, kakor tudi socialne odnose v družbi. Kemija ima kot šolski predmet ključno nalogo razvijati procese naravoslovne kulture: (1) opazovanje in opisovanje pojavov, (2) sposobnost osmišljanja opažanj in (3) sposobnost komuniciranja. Z razvijanjem kemijskih pojmov uresničujemo štiri ključne stebre izobraževanja v novem tisočletju: (1) učiti se, da bi vedeli, (2) učiti se, da bi znali uporabljati, (3) učiti se za celovito osebnostno rast, (4) učiti se za skupno življenje. Ključni poudarki pri pouku kemije v gimnaziji so na sistematičnem zbiranju podatkov, na prikazu soodvisnosti med temeljnim kemijskim znanjem in možnimi aplikacijami ter ekonomijo. V srednji šoli se dijaki izpopolnijo v sposobnosti komuniciranja informacij v kemijskem jeziku in v skrbi za varnost pri delu ter podrobneje spoznajo pomen kemije in kemijske industrije pri zagotavljanju trajnostnega razvoja.
Pri uvajanju kemije v šoli moramo skrbeti za razvoj celovite osebnosti, ki jo opredeljujejo kritičnost, kreativnost, poštenost, vedoželjnost, svoboda misli in besed ter sposobnost preseganja dogem. Druga ključna funkcija kemije je razvijanje spoznavnih procesov pri dijakih na osnovi opredeljevanja pojmov, razvrščanja primerov za pojme na osnovi lastnosti, razvijanje sposobnosti napovedovanja lastnosti, prepoznavanje soodvisnosti na osnovi ustreznih predstavitev znanja in posploševanje ter povezovanje s teorijo. Pri tem je ključna vizualizacija za povezovanje makroskopskih opažanj z mikroskopsko razlago.
Da bi lahko uresničevali naloge kemije kot šolskega predmeta, mora biti pouk nujno zasnovan na eksperimentalni osnovi. Pri razumevanju kemije je pomembna tako vsebina (dejstva, pojmi, modeli, teorije), kot tudi metode, s katerimi pridobivamo znanje. Bistvena značilnost metod poučevanja kemije so aktivnosti, s pomočjo katerih:
1. dijaki spoznavajo določeno vsebino ali pa lahko rešijo problem;
2. analizirajo empirične podatke, ki jih dobijo na osnovi eksperimenta ali pa s študijem virov informacij in razvijajo ob pomoči učitelja nove pojme, odkrivajo povezave med njimi in jih povezujejo v pravila.
Pri izboru dejstev in pojmov, ki jih posredujemo dijakom, je pomembno, da nadgrajujemo pojme, ki so jih če spoznali v osnovni šoli. Le-te v srednji šoli razširimo in poglobimo s primeri, ki so povezani z osnovno stroko srednješolskega programa. S takim pristopom povezujemo kemijsko znanje osnovne in srednje šole. Povezovanje primerov za kemijske pojme z življenjem je tudi v srednji šoli bistvena naloga profesorja kemije, ki mora imeti na voljo čim več informacij različnih virov, od knjig in revij, pa do sodobnih v obliki zgoščenk, baz podatkov dostopnih linijsko ali na medmrežju (INTERNET). Da bi učiteljem kemije olajšali iskanje podatkov na medmrežju smo zasnovali Slovensko kemijsko izobraževalno mrežo KemInfo, ki je dostopna na naslovu http://www2.arnes.si/~supddoln/keminfo.
Pri pouku kemije razvijamo naslednje procese:
1. Sistematično zbiranje podatkov in informacij.
2. Sposobnost komuniciranja kemijskih informacij.
3. Pomen kemije za trajnostni razvoj.
4. Pomen eksperimenta pri kemiji.
5. Skrb za varnost pri delu.
1. Sistematično zbiranje podatkov in informacij
Dijaki:
2. Sposobnost komuniciranja v kemiji
Dijaki:
3. Pomen kemije za trajnostni razvoj
Dijaki:
4. Pomen eksperimenta pri kemiji
Dijaki:
5. Skrb za zdravje in varnost
Dijaki:
Jedrni vsebinski sklop
1. Spremembe snovi
1.1 Kemijska reakcija kot energijska sprememba.
1.2 Ravnotežje v vodnih raztopinah:
1.2. 1. Kisline, baze, soli,
1.2. 2. Redoks reakcije.
2. Elementi v periodnem sistemu
2.1 Nekovine,
2.2 Kovine.
3. Pomen in vloga organskih spojin za življenje
Izbirni program (dijaki izberejo eno od tem)
|
|
1. Pridobivanje aluminija z elektrolizo glinice. 2. Silicij in polprevodniki. 3. Silikati-cement, steklo, keramika*. |
|
|
|
1. Onesnaževala. 2. Onesnaževanje zraka. 3. Ozonska luknja. 4. Onesnaženost vode in viri pitne vode. 5. Odpadki kot sekundarne surovine in sekundarni vir energije. 6. Umetna gnojila*. |
|
|
|
1. Vonj in dišave 2. Lipidi in površinsko aktivna sredstva 3. Ogljikovi hidrati in proteini 4. Polimeri 5. Barvila 6. Vitamini in zdravila* 7. Rastlinska zaščitna sredstva* |
*Program za navedene izbirne vsebine je v pripravi.
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
1. Sprememba snovi |
|
|
|
|
1.1. Kemijska reakcija kot energijska sprememba |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
1. Standardna reakcijska entalpija. 2. Energijski diagram. |
Eksperimenti 1. Raztapljanje kalcijevega oksida v vodi, eksotermna reakcija. 2. Reakcija med amonijevim kloridom in barijevim hidroksidom, endotermna reakcija. 3. Entalpija reakcije med cinkom in vodno raztopino bakrovega(II) sulfata. 4. Sežigna entalpija etanola. Uporaba tabel za vrednosti entalpij. |
fizika |
1.2 Ravnotežja v vodnih raztopinah |
|
|
|
|
1.2.1 Kisline, baze, soli |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
|
Ponovitev pojmov 1. Opredelitev kislin in baz na osnovi reakcije oksidov z vodo; 2. Opredelitev kislega in bazičnega značaja vodnih raztopin na osnovi pH; 3. Poznavanje nevtralizacije kot reakcije med kislinami in bazami; 4. Poznavanje osnov kemijske nomenklature kislin, baz in njihovih soli; |
biologija okoljska vzgoja |
Eksperimenti - delo dijakov 1. Reakcije med kislinami in bazami; 2. Hidroliza soli, pH; 3. Primeri ionskih reakcij; Vključujemo primere iz anorganske in organske kemije. |
||||
1.2.2. Redoks reakcije |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
1. urejanje enostavnih redoks enačb; 2. računanje množine izločene snovi pri elektrolizi; |
Redoks reakcije 1. Oksidacija, redukcija, oksidant, reducent; 2. Urejanje enostavnih redoks reakcij; 3. Galvanski členi; Elektrolitske celice. |
Eksperimenti 1. Raztapljanje kovin v klorovodikovi kislini; 2. Priprava in merjenje napetosti Danielovega galvanskega člena; 3. Elektroliza vode; 4. Oksidativna in reduktivna razgradnja organskih spojin; 5. Oksidacija alkohola (Alkotest); |
fizika tehnologija |
|
Učni filmi 1. Pridobivanje kovin z elektrolizo; 2. Korozija in zaščita; |
|||
2. Elementi v periodnem sistemu |
|
|
|
|
2.1. Nekovine |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
Značilnosti nekovin 1. Glavni tipi spojin; 2. Fizikalne in kemijske lastnosti; VII. skupina, halogeni 1. Značilnosti skupine; 2. Vodikovi halogenidi; VI. skupina 1. Značilnosti skupine; 2. žveplo in njegove spojine; |
Eksperimenti. Učni filmi. |
tehnologija biologija |
V. skupina 1. Značilnosti skupine; 2. Dušik in njegove spojine; 3. Fosfor in njegove spojine; |
||||
2.2. Kovine |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
Značilnosti elementov 1. Glavni tipi spojin; 2. Fizikalne in kemijske lastnosti; 1. skupina 1. Značilnosti skupine; 2. Reakcije s kisikom in vodo; 2. skupina 1. Značilnosti skupine; 2. Reakcije s kisikom; 3. Trdota vode; |
Eksperimenti Učni filmi |
tehnologija geologija biologija |
3. Pomen in vloga organskih spojin - ogljikovodiki in derivati |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
Nafta, zemeljski plin vir ogljikovodikov. Bencin kot pogonsko gorivo. Uporaba goriv in učinki tople grede. Alternativni viri energije. Halogenirani ogljikovodiki kot topila, potisni plini, sredstva za gašenje in aktivne sestavine fitofarmacevtskih pripravkov. Lastnosti ogljikovodikov in halogeniranih C/H: topnost, gorljivost reaktivnost. |
Uporaba baz podatkov, multimedijskih predstavitev, medmrežja (INTERNET) Zasnova in izvajanje eksperimentov: 1. gorenje, gašenje, 2. C/H in C/H/X topila; 3. bromiranje nasičenih in ogljikovodikov; |
Lastnosti in zgradba ogljikovodikov ponovimo iz programa OŠ. fizika biologija |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: |
· |
Medmolekulske sile 1. Vrste medmolekulskih sil; 2. Molekulski kristali. Vodikova vez |
Modeli - molekulskega kristala joda ali ogljikovega dioksida in model za prikaz vodikovih vezi v vodi. Eksperiment - amoniakov vodnjak. Molekulske vezi in vodikove vezi ponazorimo na primerih iz anorganske in organske kemije. |
fizika biologija |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
Hitrost kemijske reakcije 1. Hitrost kemijske reakcije in vplivi na njeno vrednost; 2. Aktivacijska energija; 3. Kataliza, katalizatorji; |
Eksperimenti 1. Vpliv koncentracije in temperature na hitrost reakcije med natrijevim tiosulfatom in klorovodikovo kislino. 2. Homogena kataliza, reakcija med natrijevim oksalatom in kalijevim manganatom(VII) v prisotnosti manganovega sulfata(VI) kot katalizatorja. 3. Heterogena kataliza, razpad vodikovega peroksida v prisotnosti manganovega(VI) oksida kot. |
biologija tehnologija |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - KTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
|
Ekskurzije v kemijske tovarne, elektroliza glinice, farmacevtske industrije. Učni filmi. Referati dijakov; plenarna predstavitev problema in delo v skupinah. Možna je izbira posameznih vsebinskih sklopov. |
tehnologija |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
Onesnaževala 1. Klasifikacija 2. Kriteriji nevarnosti. Onesnaževanje zraka 1. Glavni onesnaževalci zraka 2. Nastanek kislega dežja in njegov vpliv na okolje. Ozonska luknja 1. Nastanek ozonske luknje 2. Vplivi ozonske luknje na življenje 3. Preprečevanje nastanka ozonske luknje. Onesnaženost vode in viri pitne vode 1. Zaloge pitne vode in pridobivanje pitne vode 2. Preprečevanje onesnaženje voda. |
Eksperimenti 1. Merjenje in spremljanje pH padavin; 2. Biorazgradnja izbranega odpadka; Učni filmi o okolju. Možna je izbira posameznih vsebinskih sklopov. |
biologija fizika okoljska vzgoja |
|
|
Odpadki kot sekundarne surovine in sekundarni vir energije. Primeri uporabe odpadkov kot sekundarnih surovin in sekundarnih virov energije. |
|
|
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
Biokemijske osnove zaznavanja vonja in vpliv kemijske strukture spojin. Glavne skupine spojin v eteričnih oljih. Naravni viri eteričnih olj (živalski in rastlinski). Metode pridobivanja eteričnih olj. Uporaba eteričnih olj v prehrambeni, farmacevtski in kozmetični industriji. |
Eksperimenti 1. Prag zaznavnosti vonja (standardiziran eksperiment) ; 2. Sinteza izbranih estrov; 3. Topnost in polarnost eteričnih olj; 4. Ekstrakcija eteričnih olj iz rastlinskih virov (glede na letni čas in okolje). Uporaba računalniške multimedijske predstavitve. Uporaba zbirke vzorcev. Uporaba medmrežja. |
biologija zgodovina umetnost religije in etika |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
1. Klasifikacijska shema lipidov. 2. Masti in olja. 3. Maščobe v prehrani. 4. Kvarjenje maščob. 5. Površinsko aktivne snovi. |
Uporaba baz podatkov, multimedijskih predstavitev, medmrežja). Zasnova in izvajanje eksperimentov: 1. lastnosti površinsko aktivnih spojin. |
Učna tema je nadgradnja osnovnošolskega programa – maščobe. biologija |
|
|
2. Funkcije lipidov v živih sistemih. |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
1. Klasifikacija strukturne značilnosti ogljikovih hidratov in delitev 2. Viri ogljikovih hidratov in funkcije v živih sistemih; 3. Fotosinteza; 4. Zgradba proteinov in funkcija v živih organizmih; |
Uporaba baz podatkov, multimedijskih predstavitev, medmrežja). Zasnova in izvajanje eksperimentov: 1. dokazne reakcije za ogljikove hidrate; 2. encimska hidroliza škroba; 3. dokazovanje aminokislin, dokaz peptidne vezi; |
biologija |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
Klasifikacija polimerov na poliadicijske in polikondenzacijske; Radikalska poliadicija; Polikondezacija: 1. poliamidi, 2. poliestri, 3. študij vpliva zamreženosti na lastnosti poliestra, |
Eksperimenti: 1. Študij pogojev nabrekanja poliadicijskega polimera Agrogela v različnih topilih in raztopinah elektrolitov; 2. Sinteza najlona; 3. Sinteza različno premreženih poliestrov in študij vplivov zamreženja na lastnosti; |
Osnovna
šola |
|
|
|
Uporaba zgoščenk z lastnostmi polimerov, uporaba medmrežja. |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
Kemijska zgradba in obarvanost spojin. Glavne skupine in predstavniki naravnih in sintetičnih barvil / pigmentov. Priprava načrta za sintezo ali izolacijo barvila. Uporaba barvil in pigmentov v industriji in vsakdanjem življenju. Barvila skozi zgodovino; Barva in barvila v oblikovanju in umetnosti. |
Učitelj dijaka usmerja v samostojno delo: analizo literature, iskanje dodatnih informacij, primerjave in kritično oceno podatkov, prepoznavanje strukturnih sorodnosti in razlik, načrtovanje eksperimentov. Osnovni viri informacij so enciklopedije, specializirane monografije, članki, baze podatkov in slik ter drugi viri, ki so dostopni preko medmrežja. Za naravna barvila je primerna računalniška multimedijska predstavitev Barva in naravna barvila. |
biologija fizika zgodovina umetnost |
Za oceno zadostno mora dijak:
Za oceno dobro mora dijak:
Za oceno prav dobro mora dijak:
Za oceno odlično mora dijak:
Pri posredovanju kemijskih pojmov izhajamo iz znanja, ki so ga dijaki pridobili v osnovni šoli. Pred začetkom vsakega obravnavanega sklopa naj dijaki ponovijo vsebino iz osnovnošolskega programa. Pri tem je zelo pomembno, da postanejo soodgovorni za svoje znanje. Pri nadgrajevanju pojmov navajamo dijake na samostojno iskanje lastnosti posameznih pojmov tako v virih podatkov, kakor tudi na osnovi eksperimentalnih opažanj. Eksperiment ima v šoli dvojno vlogo. Z eksperimentom preučujemo lastnosti snovi, pridobivamo podatke, jih urejamo, ugotavljamo soodvisnosti med konstantami in spremenljivkami in postavljamo raziskovalne hipoteze. Po drugi strani pa nam eksperiment služi za preverjanje raziskovalnih hipotez in teorij. V šoli pokažemo obe vlogi eksperimenta. Pomembno je, da učitelj skupaj z dijaki načrtuje izvedbe eksperimentov, tako je dijak v središču procesa izobraževanja in je za svoj uspeh neposredno tudi odgovoren. Sodelovanje dijakov pri zasnovi eksperimentov je pomembno tudi pri demonstracijskih eksperimentih, ki jih praviloma izvaja učitelj ali pa jih pokaže kot video posnetke.
Pri nadgrajevanju splošnih kemijskih pojmov ne razlikujemo med anorgansko in organsko kemijo, ampak obravnavamo primere tako iz enega, kakor tudi drugega področja.
Učno snov predstavimo dijakom problemsko, vendar naj bo problem vezan na njihove interese. Na začetku ure učitelj za obravnavani vsebinski sklop našteje nekaj vprašanj, na katere bo skušal skupaj z dijaki v učni uri poiskati primerne odgovore. Pri zasnovi eksperimentov ne smemo pozabiti, da pojme razvijamo na osnovi primerov, kar pomeni, da je treba izvajati eksperimente primerjalno. Takšna zasnova tudi podpira višje spoznavne procese: opazovanje in zapisovanje opažanj, iskanje soodvisnosti med pojavi, postavljanje zaključkov, njihovo posploševanje in povezovanje s teoretično razlago. Vseh informacij o pojavih ne moremo dobiti le z eksperimenti, zato se moramo posluževati virov informacij. Naloga učitelja je, da usmerja dijake k informacijskim virom, jih vodi pri iskanju podatkov in njihovem kritičnem vrednotenju. Pri izbiranju primerov za pojme postopno prehajamo od enostavnih, če poznanih primerov, k vedno bolj zahtevnim. Pri opisovanju pojavov navajamo dijake na uporabo kemijskega jezika in kvantitativnih veličin. Pri povezovanju eksperimentalnih opažanj oziroma podatkov iz literature s teoretično razlago se moramo često posluževati tehnik vizualizacije, s katerimi osmislimo makroskopska opažanja z mikroskopsko razlago.
Kemijske vsebine so zasnovane na dveh nivojih: (1) kot jedrne vsebine, ki predstavljajo nadgradnjo jedrnih vsebin osnovne šole in (2) kot izbirne vsebine, ki naj pripomorejo k večji avtonomnosti šole, učitelja in dijaka v procesu šolanja. Jedrne vsebine predstavljajo od 60 do 80 % učnih ur, vsak učitelj oziroma šola pa naj bi praviloma izbrala iz ponujenega programa še od 20 do 40 % izbirnih vsebin. Delitev učne snovi na jedrne in izbirne vsebine je tudi element diferenciacije pouka. Dijaki jih lahko izbirajo v skladu s svojimi interesi in nagnjenji. Aktivnosti pri izbirnih vsebinah so zahtevnejše, terjajo skupinsko raziskovalno ali individualno delo učencev, načrtovanje diskusijskih ur in seminarskih predstavitev.
Za izbirno vsebino se lahko odločijo učitelji kemije na šoli. V tem primeru ponudijo učencem samo eno ali največ dve izbirni vsebini, oziroma dele izbirnih vsebin, v primeru, da je izbirna vsebina pojmovno obsežnejša. Šola se odloči za tiste izbirne vsebine, ki jih bo glede na razpoložljivo opremo, socialno in kulturno okolje, pričakovanja dijakov in njihovih staršev, razvojne programe šole ter finančne možnosti, lahko optimalno izvedla. Tako izbrane izbirne vsebine postanejo del rednega programa šole. Izbirne vsebine niso element rednega ocenjevanja. Praviloma naj bi jih obvladovali le najboljši dijaki.
Druga možnost je, da se za izbirno vsebino, oziroma njene dele odloči učitelj samostojno, glede na svojo strokovno usposobljenost in opremljenost šole za izvajanje programa izbirne vsebine. V tem primeru, lahko učitelj ponudi v različnih razredih različne izbirne vsebine, oziroma dele izbirnih vsebin. Tudi v tem primeru izbirne vsebine niso element rednega ocenjevanja, obvladovali naj bi jih le najboljši dijaki.
Tretja možnost je, da se za izbirne vsebine, oziroma dele izbirnih vsebin odločijo dijaki, ki jih obdelajo samostojno pod vodstvom učitelja kot seminarsko nalogo. Najboljše naloge dijaki predstavijo svojim sošolcem.
Medpredmetne povezave so vključeni v vsebine kemije.
Pri ocenjevanju dela dijakov je pomembno, da učitelji ocenjujejo:
1. motivacijo za delo,
2. sodelovanje pri pouku, zlasti ob razlagi in pri izvajanju aktivnosti,
3. znanje,
4. uporabo znanja.
Ocenjevanje je:
1. ustno in
2. pisno (test).
Ocenjuje se tudi:
1. laboratorijsko delo,
2. seminarje in
3. ostale izdelke dijakov.
Vsa obvezna in spremljevalna učna gradiva najdejo učitelji v Katalogu učbenikov za srednjo šolo-gimnazije, Zavod RS za šolstvo, april 1998 in na naslovu KemInfo v poglavju Zakladnica znanja in Učni materiali.
Naslov na medmrežju: http://www2.arnes.si/~supddoln/keminfo.
V modelu izvedbenega učnega načrta so za vsak vsebinski sklop predpisane obvezne laboratorijske in druge individualne oziroma skupinske aktivnosti dijakov. Za eksperimentalno ponazoritvi pojmov pa so navedeni le predlogi, ki jih učitelji lahko poljubno dopolnjujejo. Tudi opredelitev skupnega števila ur na vsebinski sklop je zgolj predlog, ki ga bo šele neposredno preverjanje učnega načrta v razredu dokončno potrdilo oziroma bodo učitelji v skladu s svojim znanjem in poznavanjem dijakov pripravili svoje lastne predloge.
Laborant skrbi: za nabavo kemikalij in laboratorijske opreme, za vzdrževanje opreme in zbirke učil, za varnost, čiščenje laboratorija - (dela, ki jih ne sme izvajati čistilka).
Vsebinski sklop |
Demonstracije eksperimenti |
Laboratorijsko delo |
Iskanje informacij |
|
Primeri eksperimentov |
VAJE |
Medmrežje ali MM |
Kemijska reakcija
kot energijska sprememba |
Raztapljanje kalcijevega oksida v vodi, reakcija med amonijevim kloridom in barijevim hidroksidom; bromoranje cikloheksana v temi in na svetlobi. |
Entalpija reakcije med cinkom in vodno raztopino. bakrovega(II) sulfata. Sežigna entalpija etanola. (2 uri vaj na skupino) |
Iskanje
podatkov o sežignih entalpijah. MM:
kemijski eksperimenti. |
Kisline, baze, soli |
Demonstracija: primeri kislin (anorganskih in organskih), raztapljanje v vodi, merjenje pH; primeri baz (organskih in anorganskih) merjenje pH; indikatorji, pH meter. |
Reakcije med kislinami in bazami. ali Hidroliza soli – merjenje pH. ali Ionske reakcije. (2 uri vaj na skupino) |
Iskanje
primerov kislin in baz, ki jih uporabljamo v vsakdanjem življenju. |
Redoks reakcije |
Demonstracija oksidativne in reduktivne razgradnje organske spojine. Demonstracija oksidacije kovin na zraku, kovin v kislinah, alkohola s kromovo kislino. |
Priprava in merjenje napetosti Danielovega člena. ali Reakcija izpodrivanja. (1 ura vaj na skupino) |
|
Nekovine |
Demonstracija lastnosti izbranih nekovin in njihovih spojin. |
||
Kovine |
Demonstracija lastnosti izbranih kovin. |
Določanje trdote različnih vzorcev vode (2 uri vaj na skupino) |
Novo
odkriti elementi na medmrežju. |
Ogljikovodiki in
halogenirani derivati |
Demonstracije lastnosti nasičenih, nenasičenih ogljikovodikov. |
Kreking ogljikovodikov. ali Ogljikovodiki kot topila. (2 uri vaj na skupino) |
MM svetloba in kemijska sprememba. Ozonska luknja. Topla
greda. |
S=56 ur |
S=9 ur |
Razlika do 70 (14 ur) je namenjena utrjevanju snovi, za najboljše dijake pa pripravi seminarskih nalog iz izbirnih vsebin.