Določil SSRSSI na 18. seji, 16. 7. 1998
VSEBINA
1. IME IN OPREDELITEV PREDMETA
2. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA
4. OBVEZNE VSEBINE ZA VSE PROGRAME (časovni obseg 385 ur)
4.1. 1. LETNIK - 105 ur
4.2. 2. LETNIK - 105 ur
4.3. 3. LETNIK - 105 ur
4.4. 4. LETNIK - 70 ur
6. PREVERJANJE IN OCENJEVANJE ZNANJA
7. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI
Z matematičnim znanjem lahko opišemo ter numerično, grafično ali drugače predstavimo veliko pojavov in stvari. To je posebej pomembno pri izmenjavanju idej in informacij ter njihovi interpretaciji.
Pri pouku matematike dijaki/dijakinje oblikujejo številne temeljne pojme in znanja (naravna števila in druga števila, operacije med števili, proporcionalnost itd.). Te pojme in znanja kasneje v takšni ali drugačni obliki oziroma kontekstu uporabljajo v številnih šolskih aktivnostih, v vsakdanjem in poklicnem življenju.
Pri pouku matematike se učimo specifičnih načinov mišljenja in specifičnih interpretacij doživljanja sveta. Interpretacije, ki si jih pridobimo pri pouku matematike, se odlikujejo po dokajšnji univerzalnosti in stabilnosti, kar za dijake/dijakinje, ki se oblikujejo v hitro spreminjajočem svetu, ni zanemarljivo.
Pri učenju matematike pa nismo pozorni le na matematične vsebine in njihovo povezanost z drugimi znanji, temveč tudi na miselne procese, ki omogočajo obravnavo matematičnih vsebin.
Z vsebinami predmeta ter ustreznimi metodami in oblikami vzgojno izobraževalnega dela dijaki/dijakinje:
1. RAZVIJAJO MATEMATIČNE STRATEGIJE IN MATEMATIČNE PREDSTAVE, KI VKLJUČUJEJO:
2. RAZVIJAJO METODE MIŠLJENJA IN UČENJA:
3. TAKO DA SE NAUČIJO:
1. Dijaki/dijakinje se učijo komunikacijskih znanj in spretnosti, kar vključuje:
2. Dijaki /dijakinje se učijo opravljati dela in reševati probleme samostojno in sodelovalno.
3. Dijaki/dijakinje se ob učenju matematike učijo: odgovornosti, prizadevnosti, ustvarjalnosti, doslednosti in poštenosti.
VSEBINE:
Osnovne številske množice
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine |
Formativni cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Pridobiti spretnosti pri računanju z naravnimi, s celimi, z racionalnimi in z realnimi števili. Usvojiti in uporabljati zvezo med števili in točkami na številski premici. Pridobiti spretnosti pri računanju s potencami s celimi eksponenti. |
Naravna in cela števila. Računanje z enakostmi in neenakostmi. Potence z naravnimi eksponenti. |
|
Osnovne računske operacije naj dijak/dijakinja najprej temeljito obvlada pisno in ustno,šele nato naj uporablja tudi žepno računalo. |
Izrazi. Deljivost naravnih števil. Osnovni izrek o deljenju. |
|
|
|
Racionalna števila. Ulomki. Urejenost, enakosti, neenakosti. Desetiški zapis. Potence s celimi eksponenti. Razmerja, deleži, procenti. |
|
Predstavitev in uporaba Evklidovega algoritma - po presoji učitelja. Pri računanju z decimalnimi števili je potrebno opozoriti na računanje z določeno natančnostjo. |
|
Uporabljati razmerja in procentni račun. |
|
Reševati je potrebno naloge, pri katerih dijak/dijakinja izračuna delež, osnovo in relativni delež. |
|
Smiselno oceniti pričakovani rezultat ter uvideti veljavnost dobljenega rezultata |
Realna števila. Številska premica. Iracionalna števila. Decimalni zapis iracionalnega števila. Urejenost v obsegu realnih števil R (neenakosti in računanje z njimi). Kvadratni in kubični koren. Zaokroževanje. Absolutna vrednost števila in njene lastnosti |
|
Dijak/dijakinja naj rešuje preproste enačbe in neenačbe z absolutno vrednostjo do težavnosti |2+x|=3
|
Linearna funkcija in linearna enačba
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine |
Formativni cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Določiti lastnosti linearne funkcije iz grafa linearne funkcije. |
Linearna funkcija Pravokotni koordinatni sistem v ravnini. Množica točk v ravnini. Razdalja dveh točk. Ploščina in orientacija trikotnika. |
|
Poudarek naj bo na branju grafa linearne funkcije (ničla, začetna vrednost, naraščanje,padanje) in prevajanju problema v matematični jezik |
Interpretirati graf linearne funkcije in ga uporabljati v praktičnih situacijah. |
Realna funkcija. Linearna funkcija. Enačba premice. |
|
|
Problem izraziti z enačbo ali s sistemom enačb. |
Linearna enačba. Sistem linearnih enačb. |
|
. |
VSEBINE:
Geometrija v ravnin
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine |
Formativni cilji |
Posebnosti v izvedbi |
|
Osnovni geometrijski pojmi. Točke in premice v ravnini in odnosi med njimi. Razdalja, daljica, nosilka daljice, simetrala, poltrak, kot. Trikotnik, krog, večkotnik. |
|
Dijak/dijakinja naj temeljito spozna osnovne geometrijske pojme. |
Načrtovati in razreševati trikotnike |
Izreki v pravokotnem trikotniku. Skladnost. Podobnost. |
|
|
Prepoznati skladne in podobne like ter uporabljati izreke, ki jih povezujejo. |
|
|
|
|
|
|
Znanje o podobnih trikotnikih naj dijak/dijakinja povezuje ob reševanju besedilnih in konstrukcijskih nalog. Uporaba izrekov in zahtevnost nalog naj bo prepuščena izbiri učitelja/učiteljice. |
|
Kotne funkcije ostrih kotov. |
|
|
Potence in koreni
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine |
Formativni cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Računati s potencami in s koreni. |
Potence s celimi eksponenti. |
|
|
Narisati in interpretirati graf potenčne funkcije. |
Lastnosti realnih funkcij (naraščanje, padanje, sodost, lihost). Injektivna, surjektivna, bijektivna funkcija. |
|
|
K dani funkciji poiskati inverzno funkcijo. |
Potenčna funkcija. Inverzna funkcija. |
|
Ob narisanih grafih naj dijak/dijakinja določi lastnosti funkcij. |
|
Koreni. Potence z racionalnimi eksponenti. Enačbe s koreni |
|
Pri reševanju enačb s koreni je potrebno opozoriti na poti reševanja, ki ne peljejo preko samih ekvivalentnih enačb. |
Ploščine
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine |
Formativni cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Uporabljati obrazce in izraziti posamezne količine. Poiskati pot do rešitve. |
Ploščina paralelograma, trikotnika, trapeza in deltoida. Sinusni izrek. Kosinusni izrek. Ploščina kroga in krožnega izseka. |
|
Ponoviti je potrebno kotne funkcije. Paziti je potrebno na gradnjo načrta za rešitev naloge. Paziti je potrebno, da dijaki/dijakinja ne zamenjuje formul z ustreznimi geometrijskimi pojmi. |
Kvadratna funkcija in kvadratna enačba
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine |
Formativni cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Iz grafa kvadratne funkcije razbrati njene lastnosti in interpretirati graf ( ničli, ekstrem, naraščanje, padanje). |
Kvadratna funkcija: f(x)= ax2 + bx +c f(x) = a(x - p)2 +q f(x)= a(x-x1)(x-x2). Teme, ničli in graf kvadratne funkcije. Kvadratna enačba. Uporaba kvadratne funkcije in enačbe. Kvadratna neenačba. |
f(x) = a ( x - x 1)(x - x 2) ter pretvarjati iz ene oblike v drugo;
|
Poudarek naj bo na interpretaciji grafa kvadratne funkcije, na interpretaciji medsebojne lege parabole in premice ali dveh parabol. |
VSEBINE:
Eksponentna in logaritemska funkcija
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine |
Formativni cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Uporabljati inverznost med eksponentno in logaritemsko funkcijo. Uporabljati logaritme za reševanje eksponentne in logaritemske enačbe. |
Eksponentna funkcija f(x) = ax , a>0, aą1;. Lastnosti in graf eksponentne funkcije. Eksponentna enačba. Logaritem. Število e in naravni logaritem. Prehod k novi osnovi. Logaritemska funkcija kot inverzna funkcija k eksponentni. Lastnosti in graf logaritemske funkcije. Logaritemska enačba. |
|
Poudariti je potrebno, da sta si ekponentna in logaritemska funkcija inverzni.
Dijak/dijakinja naj rešuje le preproste enačbe.
Naloge naj bodo dovolj preproste in nazorno ponazorjene z grafi. |
Polinomi in racionalne funkcije
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine |
Formativni cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Usvojiti Hornerjev algoritem in ga tudi uporabljati.
Iz grafa krivulje ugotoviti njene lastnosti. |
Definicija polinoma. Lastnosti polinoma (stopnja polinoma, vodilni koeficient, konstantni člen, ničla). Enakost dveh polinomov. Izrek o deljenju polinomov. Ničle polinomov. Hornerjeva shema. Graf polinoma. Bisekcija. Racionalne funkcije in njihovi grafi. Racionalne enačbe in neenačbe. |
|
Dijak/dijakinja naj rešuje različne naloge, ki se nanašajo na omenjene izreke in Hornerjev algoritem. |
Kotne funkcije
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine |
Formativni cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Povezati kotne funkcije z različnimi fizikalnimi modeli.
Uporabiti in razumeti pojem periodičnosti. |
Definicija kotnih funkcij f(x) = sinx, f(x) = cosx f(x) = tgx. Lastnosti kotnih funkcij. Adicijski izreki. Grafi kotnih funkcij. |
|
Poudariti je potrebno uporabnost kotnih funkcij pri drugih vedah. Ustvariti je potrebno nazorno predstavo o posameznih funkcijah. |
Površine in prostornine
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine |
Formativni cilji |
Posebnosti v izvedbi | |||
Povezati znanje iz geometrije in trigonometrije, pridobiti si prostorsko predstavo in znati to uporabiti v praksi.
Uporabljati trigonometrijo v stereometriji. |
Prizma , valj, piramida, stožec, krogla. Površine in prostornine. |
Oglata telesa:
Okrogla telesa:
|
Obravnavati je potrebno samo pokončna telesa.
Naloge je potrebno smiselno prilagoditi potrebam stroke. |
VSEBINE:
Zaporedja
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine | Formativni cilji | Posebnosti v izvedbi | |||
Spoznati funkcijo diskretne spremenljivke.
Določiti lastnosti danega zaporedja. |
Definicija zaporedja. Lastnosti zaporedij (naraščajočega, padajočega, omejenega). Aritmetično in geometrijsko zaporedje. Vsota n členov aritmetičnega in geometrijskega zaporedja. |
|
Dijak/dijakinja naj se na preprostih primerih nauči prepoznati lastnosti zaporedij.
Dijak/dijakinja naj razlikuje med vrstama zaporedij in naj zna reševati preproste naloge. |
Obrestno - obrestni račun
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine |
Formativni cilji |
Posebnosti v izvedbi | |||
Spoznati osnove obrestno - obrestnega računa. |
Obrestno - obrestni račun. |
|
Dijak/dijakinja naj zna za preproste primere napraviti tudi amortizacijski načrt. |
Statistika
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine | Formativni cilji | Posebnosti v izvedbi | |||
Spoznati osnovne statistične pojme in se naučiti prikazovati podatke. |
Osnovni statistični pojmi. Grupiranje in urejanje podatkov. Prikazovanje podatkov. Srednja vrednost in standardni odklon. |
|
Dijak/dijakinja naj zna preproste statistične podatke grupirati ter prikazati frekvenčno porazdelitev v obliki tabele, frekvenčnega poligona, histograma ali frekvenčnega kolača. |
Programi, ki imajo več kot 385 ur matematike, naj za povečani obseg ur izbirajo med predlaganimi izbirnimi vsebinami. Izbira je odvisna od potrebe stroke in je za programe, z več kot 385 urami, obvezna.
TEMA: VEKTORJI, KOMPLEKSNA ŠTEVILA
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine |
Formativni cilji |
Posebnosti v izvedbi |
|||
Naučiti se osnovnih operacij z vektorji |
Vektorji. Kolinearnost, komplanarnost, baza. Skalarni produkt. Pravokotnost. Kosinusni izrek. |
|
Naloge naj bodo elementarne |
|||
Uporabljati povezavo med točkami v ravnini in kompleksnimi števili. |
Kompleksna števila. Uvedba in geometrijska predstavitev števil. Lastnosti računskih operacij. Konjugirano kompleksno število in njegove lastnosti. Absolutna vrednost kompleksnega števila. |
|
Poudariti je potrebno razliko in podobnost lastnosti kompleksnih in realnih števil. |
TEMA: STOŽNICE
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine |
Formativni cilji |
Posebnosti v izvedbi |
|||
Analitično zapisati algebrsko funkcijo II.reda in narisati njen graf. |
Krožnica. Elipsa. Hiperbola. Parabola. Presečišča krivulj druge stopnje. Iracionalne enačbe. |
|
Vse krivulje (razen krožnice) je potrebno obravnavati le v središčni legi. Pri reševanju enačb s koreni je potrebno opozoriti na poti reševanja, ki ne peljejo preko samih ekvivalentnih enačb. |
TEMA: ODVOD
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine |
Formativni cilji |
Posebnosti v izvedbi |
|||
Usvojiti pojem odvoda in tangente. |
Limita funkcije, zveznost. Odvod. Tangenta. Stacionarne točke in ekstremi. |
|
Zveznost je potrebno definirati opisno.
Ponoviti je potrebno vse znanje o funkcijah. |
TEMA:INTEGRAL
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine |
Formativni cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Uporabljati povezavo med odvodom in nedoločnim integralom. Izračunati ploščino ravninskega lika in prostornino rotacijskega telesa. |
Nedoločeni integral. Računanje integrala z uvedbo nove spremenljivke. Določeni integral. Računanje ploščin ravninskih likov in prostornin rotacijskih teles. |
|
|
TEMA: KOMBINATORIKA
Informativni cilji in vsebine |
Vsebine |
Formativni cilji |
Posebnosti v izvedbi |
|||
Razumevati probleme. |
Končne množice in preslikave. Osnovni izrek kombinatorike. Pravilo vsote. Permutacije. Variacije. Kombinacije. Binomski izrek. |
|
Poudarek naj bo na predstavitvi problema z ustreznim matematičnim modelom. Kombinatorični prijemi naj bodo izvedeni iz osnovnega izreka kombinatorike. |
TEMA: SFERNA TRIGONOMETRIJA ( za program PLOVNI TEHNIK)
Znanje preverjamo in ocenjujemo ustno in pisno
Priporočamo, da učitelj redno preverja in ocenjuje na oba načina in tako zagotovi čim kompleksnejšo oceno.
Preverjanje
Ustno lahko preverjamo razumevanje, znanje definicij, interpretacijo in analizo problema ter reševanje kratkih nalog. Dijakom/dijakinjam lahko pomagamo s krajšimi usmerjevalnimi vprašanji.
Ocenjevanje
Učitelj/učiteljica mora v vsakem trimestru izpeljati šolsko (pisno) nalogo in jo oceniti..
Vsebine v učnem načrtu so urejene po temah in odražajo tudi njihovo predlagano časovno razporeditev. Vendar pa kljub temu priporočamo, da se učitelji matematike v okviru možnosti prilagodijo potrebam drugih predmetov. Priporočamo tudi več timskega dela in povezovanja med učitelji strokovnih predmetov in matematike.
Novost učnega načrta je njegova ciljna naravnanost Vendar poudarek ni le na usvojitvi končnih ciljev, temveč tudi na procesnih ciljih.
Poleg vsebin so pri posameznem tematskem sklopu navedeni tudi informativni in formativni cilji in didaktična priporočila, ki se vežejo na sklop. Z vsebinami so zapisana tista znanja, preko katerih naj bi dijaki usvojili načrtovane cilje.