NIŽJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: POMOČNIK STEKLARJA

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

TEHNOLOGIJA BRUŠENJA IN SLIKANJA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

55

15

70

2.

55

15

70

3.

24

10

34

skupaj

134

40

174


3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Dijaki:

  • pridobijo teoretična znanja, ki so nujno potrebna za opravljanje praktičnega pouka,

  • spoznajo pogoje dela v proizvodnji stekla,

  • teoretično spoznajo vse lažje prvine, iz katerih so sestavljeni dizajni,

  • naučijo se posamezne, lažje prvine povezovati v dizajne,

  • se seznanijo z značilnimi tehnikami brušenja in z vsemi stroji in orodji za grobo in fino brušenje stekla in znajo ravnati z njimi ,

  • teoretično spoznajo manj zahtevna dela s področja slikanja na steklo,

  • naučijo se pravilno izbirati in uporabljati različna orodja za slikanje stekla,

  • razvijajo smisel za kolektivno delo ter pravilen odnos do delovnih nalog,

  • spoznajo poklicne bolezni, vzroke nastanka in zaščitne ukrepe.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

     

    Dijak:

    Dijak:

     

    Zgodovinski razvoj steklarstva.

  • se seznani z razvojem steklarstva v Sloveniji od prvih »glažut«, do sodobnih steklarn;

  • Razvije sposobnost ceniti delo drugih.

    Ogled razstave antčnega stekla

    Poklicne bolezni in poškodbe.

  • spozna posamezne poklicne bolezni in poškodbe, ki se pojavljajo na delovnem mestu brusilca kristalnega stekla,

  • seznani se z vzroki njihovega nastanka,

  • nauči se uporabljati zaščitna sredstva.

  • Razvije skrb in sposobnost za varno delo z delovnimi sredstvi ob upoštevanju predpisov za varno delo.

    Ogled videofilma.

    Osnovna dodelava stekla.

         

  • stroji in naprave za osnovno dodelavo stekla;

  • delovni postopek dodelave zgornjih robov;

  • napake, ki se pojavljajo pri zaključevanju zgornjih robov;

  • -spozna pojem osnovna dodelava stekla,

  • -nauči se, kaj je šablona, pomično merilo, stroj za rezanje steklenih kap, grobo in fino brušenje zgornjih robov, stroji za posnemanje zunanjih in notranjih robov, stroj za mehanično poliranje, stroj za zataljevanje zgornjih robov, stroj za polavtomatsko in avtomatsko zaključevanje zgornjih robov,

  • spozna delovni postopek zaključevanja zgornjih robov,

  • seznani se z napakami, ki se pojavljajo in kako se jih odstrani;

  • Razvija lastnosti,potrebne za delo v skupini, kot so potrpežljivost, solidarnost, odgovornost.

    Ogled demonstracije zaključevanja zgornjih robov.

    Dizajn brusilnica.

       

  • cilji in načini brušenja;

  • stroji in orodja za brušenje;

  • priprava stekla in strojev za brušenje;

  • seznani se z vrstami in načini brušenja na steklo,

  • spozna orodja za čiščenje, označevanje stekla, vrste brusilnih strojev, orodja za vzdrževanje brusilnih strojev, orodja za obdelovanje brusov, vrste brusnih plošč, njihovo izdelovanje in označevanje,

  • kako pripraviti brusilni stroj za varno in kvalitetno brušenje.

  • Pridobiva čut za strokovno izpopolnjevanje ter samoizobraževanje.

    Določanje obodne hitrosti brusne plošče.

    Osnovna opravila v brusilnici.

       

  • čiščenje stekla;

  • označevanje stekla;

  • -prenašanje in transportiranje steklenih izdelkov;

  • zave se pomembnosti dobro očiščenega izdelka pred in po brušenju,

  • spozna vrste in načine označevanja,

  • pozna načine transportiranja stekla.

  • Razvija čut za odgovorno delo in odgovorno reševanje nalog.

    Demonstracija čiščenja in označevanja stekla.

    Brušenje osnovnih prvin.

  • spozna osnovne prvine, kot so kroglice, zrna, polzrna, črte, plitke zareze,

  • spozna tehnične pojme brusov za brušenje posameznih, delovne postopke, napake, ki se pojavljajo in kako se odpravljajo;

  • s posameznimi primeri spozna, kako se povezujejo v razne dizajne.

  • Zna uporabiti teoretično znanje pri reševanju konkretnih nalog.

    Risanje posameznih prvin.

    Demonstracija brušenja dizajnov.

    Poliranje.

  • seznani se z vrstami poliranja,

  • nauči se, kdaj uporabljamo način kemijskega in kdaj mehaničnega poliranja,

  • pozna brusne trakove in načine brušenja z njimi,

  • spozna vrste in lastnosti posameznih polirnih koles in polirnih sredstev.

  • Navaja se na ustvarjalno uporabo znanja.

    Ogled postopka kemijskega poliranja.

    Brušenje globokih koničastih prvin.

  • spozna vse globoko brušene koničaste prvine, kot so ravne in zavite zareze, v točki sekane ali stikane zvezde, križe, briljantne mreže;

  • nauči se vse tehnične pojme brusov, teoretično obvlada delovne postopke in se pripravi za praktične vaje;

  • na posameznih primerih se nauči povezovati posamezne elemente v dizajne;

  • zna posamezne prvine tudi narisati, ali posamezno, ali pa v kombinaciji;

  • Navaja se na ustvarjalno uporabo znanja.

  • risanje posameznih prvin.

    Ogled in demonstracije kombiniranja prvin v dizajne.

  • Brušenje globokih, zaobljenih prvin.

  • razlikuje operacije: predbrušenje, pobrušenje in glajenje,

  • spozna zaobljene prvine, kot so krogle, olive in enostavni ogli.

  • Razvija občutek za kakovostno in strokovno delo.

    Razvija čut in za varno delo z delovnimi sredstvi ob upoštevanju predpisov za varno delo.

    Risanje posameznih prvin.

    Demonstracija brušenja.

    Kariranje.

  • -seznani se s pojmom kariranje,

  • spozna orodja, s katerimi kariramo steklo,

  • zna narisati posamezne prvine, s katerimi kariramo, kot so zaključki,romboidne mreže, mreže na 8 , zvezde na 8 delov, briljantne mreže,

  • spozna delovne postopke, napake, ki se pojavljajo in kako jih odpraviti,

  • posamezne prvine zna narisati.

  • Razvija občutek za natančno in kvalitetno delo.

    Risanja kariranih prvin.

    Demonstracija kariranja.

    Brušenje zahtevnejših elementov.

         

  • zaključevanje zgornjih robov na debelostenskih izdelkih;

  • brušenje izrezov na pepelnikih;

  • vribavanje zamaškov v steklenice;

  • vrtanje v steklo, žaganje stekla;

  • spozna vrste izrezov na debelostenskih izdelkih,

  • spoznana postopek vrtanja v steklo in priprave za vrtanje,

  • spozna stroje za žaganje.

  • Razvija pozitiven odnos do ukrepov, ki prispevajo k humanizaciji dela.

    Razvije sposobnost za prenašanje teoretičnih znanj na praktično delo.

    Risanje posameznih prvin.

    Risanje enostavnejših desenov in priprava tehnične dokumentacije.

    Diamantno brušenje.

  • spozna diamantne stroje,

  • spozna diamantne plošče,

  • seznani se s prednostmi in slabostmi diamantnega brušenja.

  • Pridobiva si delovno samozavest in zanesljivost.

    Ogled videokasete na temo:

    »diamantno brušenje«.


    Izbirni del: slikanje na steklo

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

     

    Dijak

    Dijak

     

    Zgodovinski razvoj slikanja na steklo.

    Se seznani z namenom in pravili slikanja na steklo ter samimi začetki.

    Razvija sposobnost ceniti delo drugih in svoje delo.

    Ogled tuje literature, katalogov.

    Orodje in pripomočki za pripravo barv in slikanje na steklo.

    Spozna osnovno slikarsko orodje za pripravo barv.

    Pozna namen obdelave barv pred pričetkom slikanja, spozna pomen dodatkov k barvam in ustrezno določa razmerja med dodatki.

    Seznani se z različnimi načini mletja oziroma Priprave barve.

    Spozna vrste čopičev po obliki, kvaliteti in namenu uporabe.

    Zna vzdrževati čopiče, peresnike ter pozna namen slikanja z namenskimi čopiči in postopek slikanja s peresi.

    Razvije čut za natančnost, zanesljivost.

    Teoretično znanje uporablja v praksi.

    Ogled orodij, demonstracija mletja barv, priprava barv za večje in manjše količine, ogled katalogov s čopiči.

    Barve za slikanje na steklo in barvne kolekcije.

    Seznani se s proizvodnjo barv, jih definira in razlikuje po vizualnosti.

    Pozna pomen čistoče in lastnosti barv pred uporabo.

    Obvlada pravila, katera veljajo za barve, ki so že v uporabi.

    Pozna podatke o uspešnosti medsebojnega mešanja barv.

    Pozna namen kontrole skladiščenja barv in pomen ustreznega shranjevanja barv na kasnejše rezultate slikanja.

    Spozna postopek slikanja s pokrivnimi emajli kolekcija št. 30.

    Transparentnimi barvami kolekcija št. 31, matflusi, kristalnimi ledi, zlatom, listri.

    Razvija ekološko zavest, natančnost pri uporabi barv in varčevanje z njimi, ter razvija čut pri uporabi barv iz teorije v praksi.

    Ogled barvnih vzorcev firme heraeuss in firme cerdec.

    Ogled skladišča.

    Načini slikanja na steklo:

         

    Ročno slikanje (ploskovno slikanje).

    Spozna postopek slikanja osnovnih, enostavnih elementov slikanja( pike, različnih enostavnih cvetov, različne vrste sadežev), kot osnovo za nadaljnje enostavne dekorje.

    Navaja se prenašati teoretično znanje v praksi na konkretne primere, navaja se na uporabo možnih kombinacij.

    Risanje posameznih elementov slikanja, demonstracija.

    Ogled strojev za tiskanje, demonstracija izdelave odlepnih slik.

    Obročkanje.

    Seznani se s postopkom slikanja na strojčku za slikanje vodoravnih črt kot način dekoracije izdelka v končni fazi poslikave.

       

    Matiranje.

    Spozna postopek matiranja, kot podlago za nadaljnjo poslikavo izdelkov.

       

    Odlepne slike.

    Spozna postopek izdelave odlepnih slik, sita in uporabo tega.

    Nauči se pravilno lepiti odlepne slike v ustreznem zaporedju del z namenskini pripomočki.

    Spozna namen sušenja in brisanja odlepnih slik, ter ustreznega shranjevanja.

       

    Sitotisk.

    Spozna različne načine direktnega tiska ( ročni, avtomatski, polavtomatski).

       

    Žganje in žgalne peči.

    Spozna namen žganja slikanih izdelkov in žgalne peči, ter temperaturne režime za posamezne vrste stekla in različne barvne palete.

    Navaja se na ustrezna pravila, ki veljajo pri žganju, razvija čut za odgovornost.

    Ogled peči, zlaganje slikanih izdelkov v peči.


    5. PREVERJANJE IN OCENJEVANJE ZNANJA

    Ustno preverjanje in ocenjevanje znanja.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Zaščitni ukrepi.

    Osnovna dodelava steklenih izdelkov.

    Stroji in orodja za brušenje.

    Stroji in orodja slikanje na steklo.

    Praktični pouk

    Poklicne bolezni in poškodbe.

    Priprava strojev in orodij za slikanje in brušenje.

    Komponiranje dizajnov.

    Umetnost z risanjem

    Zgodovinski razvoj steklarstva.

    Diamantno brušenje slikanje na steklo.

    Delavniške risbe in skice

    Priprava izdelkov za brušenje in slikanje.

    Strokovno risanje

    Tolerance.

    Kotiranje.