POKLICNI TEČAJ

Izobraževalni program: PREDŠOLSKA VZGOJA

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 23.seji SS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 4. 12 1998

1. IME PREDMETA

INSTRUMENT - KLAVIR

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

 

28

28

skupaj

 

28

28

*  T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V - vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

Delitev dijakov v skupine: Pouk instrumenta (klavir) poteka individualno 15 minut tedensko oziroma 12 ur letno na dijaka.


3. USMERJEVALNI CILJI

Pri predmetu:

  • razvijati zanimanje za instrument (klavir);

  • seznaniti z osnovami tehnike igranja na klavir;

  • ob igri na instrumentu uporabljati, širiti in poglabljati glasbena spoznanja. oblikovati glasbeni okus z izvajanjem vrednih del iz glasbene literature;

  • glasbena dela, ki jih izvajajo, doživljati in svoje doživljaje izraziti z ustrezno interpretacijo;

  • igrati otroške in narodne pesmi enoglasno in k njim ustvariti preproste spremljave ter jih izvajati ob petju;

  • igrati lažje skladbe za poslušanje;

  • razvijati zmožnost glasbenega ustvarjanja, zmožnost glasbenega improviziranja in zmožnost ustvarjanja zaključenih lastnih skladb, ki jih znajo tudi zapisati.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    Klavir

     

     

     

  • uvod v klavirsko igro

  • seznanjanje z instrumentom, sedenje pri klavirju, postavitev rok in prstov (1. letnik);

  •    

    Tehnične prvine

     

     

     

  • nevezana igra (non legato, staccato), vezana igra (legato)

  • odtegljaj

  • obvladati oba načina igranja;

  •    

  • vaje na petih tonih

  • igrati vaje na petih tonih legato, non legato, stacatto, skupaj z obema rokama v istem artikulacijskem načinu (2. letnik);

  • igrati vaje na petih tonih skupaj, vsaka roka igra drugačen artikulacijski način (3. letnik);

  •    

  • priprava za lestvice

  • durove lestvice

  • vaditi podlaganje palca;

  • lestvice igrati v eni oktavi posamezno, do štirih predznakov (1. letmik);

  • igrati durove lestvice skupaj v eni oktavi vporedno in proti postopno do štirih predznakov (2. letnik);

  • igrati durove lestvice v eni oktavi vzporedno in protipostopno v različnih artikulacijskih načinih (3. letnik);

  • Biti natančen in vztrajen.

     

  • molove lestvice

  • igrati molove lestvice v eni oktavi, posamezno (3. letnik);

  • igrati durove lestvice čez dve oktavi skupaj; molove lestvice čez eno oktavo skupaj (4. letnik);

  •    

  • kromatična lestvica

  • igrati kromatično lestvico čez eno oktavo posamezno (4. letnik);

  •    

  • priprava na akorde

  • igranje akordov

  • igrati tonični kvintakord v durovih lestvicah do štirih predznakov, posamezno, razloženo in sozvočno (1. letnik);

  • igrati durov kvintakord z obrati v eni oktavi razloženo in sozvočno, posamezno (2. letnik);

  • igrati durov kvintakord z obrati v eni oktavi skupaj, vzporedno, razloženo in sozvočno (3. letnik);

  • igrati durov kvintakord čez dve oktavi, razloženo in sozvočno, skupaj (4. letnik);

  •    

  • igranje kadenc

  • igrati vezavo glasvnih stopenj skupaj:
    T-S-T, T-D-T, T-S-D-T (3. letnik);

  • igrati kadence v duru, vezava glavnih in stranskih stopenj; in v molu, vezava glavnih stopenj (4. letnik);

  •    

  • vaje za pedal

  • igrati vaje za pedal (3. in 4. letnik);

  •    

    Muzikalne prvine

     

     

     

  • oblikovanje tona, motiva in fraze

  • ugotoviti enodelno, dvodelno, tridelno pesemsko obliko

  •    

  • dinamična diferenciacija

  • izvajati mf, p, f (1. letnik);

  • izvajati p, mp, mf, f, crescendo in descescrendo (2. letnik);

  • upoštevati fraziranje, dinamiko in agogiko v skladu z notno sliko (3. in 4. letnik);

  • Vzbujati, ohranjati in poglabljati veselje do instrumentalne igre.

     

  • tempo

  • tempo uskladiti z naravo skladbe ali pesmi (1.,2.,3.,4. letnik);

  • pri tehničnih vajah tempo prilagoditi zmožnostim (1. letnik zmerno počasi), (2.,3.,4. letnik hitreje);

  •    

  • intepretacija

  • skladbo interpretirati glede na njeno notranjo vsebino in stilno obdobje

  • Doživljati glasbena dela, ki jih izvajajo.

     

    Pesemsko gradivo

     

     

     

  • slovenske ljudske in otroške pesmi

  • igrati slovenske ljudske in otroške pesmi po posluhu, enoglasno posamezno in enoglasno z menjavanjem rok, skupno v oktavah, vzporednih decimah in sekstah; izvedba pesmi je združena s petjem (1. letnik);

  • igrati slovenske ljudske in otroške pesmi po posluhu in po notnem zapisu; k pesmim oblikovati in zapisati spremljavo v oktavi z ritmično in ritmično melodično variacijo v obeh rokah in le v levi roki; v decimi z ritmično in ritmično-melodično variacijo; v kombinaciji decimske in sekstne lege; izvedba pesmi je združena s petjem (2. letnik);

  • igrati slovenske ljudske in otroške pesmi po posluhu in notnem zapisu; oblikovati in zapisati spremljavo v doslednem in nedoslednem protipostopu ter v proti postopu z ritmično in ritmično-melodičano variacijo; z ležečim tonom in melodičnim ostinatom; izvedba pesmi je združena s petjem (3. letnik);

  • igrati slovenske ljudske in otroške pesmi po posluhu in po notnem zapisu; oblikovati in zapisti spremljave; izbirati pesmi v duru, molu in pentatoniki; ugotoviti harmonsko osnovo in oblikovati spremljavo na tej osnovi z uporabo glavnih in stranskih stopnej v duru ter glavnih stopenj v molu; kombinacija različnih že znanih načinov med seboj; izvedba pesmi je združena s petjem (4. letnik);

  • Z igranjem in petjem ljudskih pesmi ohranjati ljudsko izročilo.

    Osvestiti se, da je to bodoče strokovno delo.

     

    Ustvarjalnost

     

     

     

  • improvizacija

  • izvajati proste izmišljarije, ki so lahko vezane na vsebino ali pa ne (vsi letniki);

  •    

  • oblikovanje lastnih skladb

  • ustvariti in zapisati ob pomoči učitelja več lastnih skladb (1., 2. letnik);

  • Biti ustvarjalen in zaupati v lastne zmožnosti.

     

  • glasbena pravljica

  • oblikovati več lastnih skladb za glasbeno pravljico; skladbe muzikalno, pianistično in oblikovno izčistiti pod vodstvom učitelja, jih zapisati in uporabiti v glasbeni pravljici na literarno predlogo; glasbeno pravljico v celoti izvesti pri učni uri (3. letnik);

  • oblikovati glasbeno pravljico po literarni predlogi, ki jo dijak sam izbere; za glasbeni del dijak uporabi skladbe različnih avtorjev, instrumentirane pesmi in tudi lastne skladbe; glasbeno pravljico v celoti izvesti pri učni uri (4.letnik);

  • Biti toleranten in spodbuden do izmišljarij drugih dijakov.

    Navdušiti se in v delo vlagati energijo.

     

    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • igranje klavirja.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Splošno

    Znanje tega predmeta nadgrajuje znanja predmetov: zgodovina, likovna kultura z metodiko, pedagogika, psihologija, fizika, kemija, biologija, higiena z gospodinjstvom, športna vzgoja.

    Konkretno

    Ples z metodiko, slovenščina, likovna kultura z metodiko se z glasbo tesno prepletajo ob oblikovanju in izvajanju vsakoletnih prireditev za otroke, ki jih pripravijo in izvedejo dijaki pod vodstvom mentorjev.

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • zvok, zvočno gradivo

  • enharmonični toni

  • ritem

  • osnove taktiranja

  • osnove dirigiranja

  • Fizika

    Biologija

    Športna vzgoja

    Ples z metodiko

    Zgodovina

  • akustika;

  • somatologija;

  • enakomerni gibi;

  • kontroliranje gibanja;

  • razvoj glasbe;

  • tonske vrste skozi zgodovino (od koralnih lestvic do lestvic 20. stoletja)

  • tonalnost, atonalnost

  • durova in molova lestvica

  • pentatonika

  • kromatična lestvica

  • interval

  • akord

  • Fizika

  • akustika;

  • vrste dihanja in pomen dihanja za pravilno petje

  • Športna vzgoja

    Higiena z gospodinjstvom

  • dihanje;

  • slog v glasbi

  • glasba v srednjem veku:

  • renesansa

  • barok

  • klasicizem

  • romantika

  • glasba 20. stoletja

  • 30 ljudskih in umetnih pesmi

  • Zgodovina

    Likovna kultura z metodiko

    Glasba z metodiko

    Ples z metodiko

  • vsa tri področja so tesno povezana;

  • analiza pesmi: ritem, melodija, tonaliteta, besedilo, oblika

  • interpretacija pesmi

  • dirigiranje pesmi

  • Slovenščina (književnost)

    Informatika

  • ljudsko izročilo;

  • analiza leposlovnih oblik, računalniška obdelava zvočnih podatkov;

  • podajanje leposlovnih oblik;

  • splošni smotri predšolske glasbene vzgoje, štiri glasbene dejavnosti, metode glasbene vzgoje in sistem načrtovanja

  • Književnost)

     

  • poustvarjalno petje;

  • motivacijske vsebine;

  • otroška pesem;

  • ustvarjalno petje;

  • poslušanje glasbe;

  • glasbene didaktične igre;

  • ugotavljanje značilnosti zvoka;

  • določanje smeri zvoka;

  • razlikovanje tempa;

  • razvoj ritmičnega in melodičnega posluha;

  • razdelitev malih ritmičnih instrumentov na sedem skupin;

  • lastni instrumenti;

  • množični instrumenti;

  • glasbena pravljica;

  • Pedagogika

    Slovenščina (književnost, otroška književnost)

    Likovna kultura z metodiko

    Otroška psihologija

    Pedagogika

    Ples z metodiko

    Športna vzgoja

    Psihologija

    Fizika

    Kemija

    Ekologija

    Biologija

  • poglavja iz obče pedagogike;

  • podajanje in interpretiranje

  • primerjava umetnostnih del namenjenih otrokom;

  • ustvarjalnost;

  • igra in didaktične igre, gibanje, koordinacija, značaj;

  • akustika;

  • gibanje;

  • različni materiali, ohranjanje narave;

  • glasbene vsebine za otroke do treh let;

  • Slovenščina (književnost)

    Likovna kultura z metodiko

    Ples z metodiko

    Pedagogika

    Psihologija

  • literarni teksti;

  • tehnike risanja;

  • gibanje;

  • reproduktivne proste ritmične vsebine

  • ustvarjalne ritmične vsebine

  • Slovenščina (književnost, leposlovni teksti)

  • zakonitosti razvoja predšolskega otroka, predšolska psihologija;

  • spremljava govorjenega besedila;

  • blokflavta;

  • Higiena z gospodinjstvom

  • higiena;