Izobraževalni program: MLEKAR
Sprejeto na 62. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 17. 12. 2002
HIGIENA IN VARSTVO PRI DELU
Letnik | Oblike izobraževalnega dela | ||
Skupaj | Teorija | Vaje z delitvami | |
1. | 70 | 70 | |
Skupaj | 70 | 70 |
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
OSNOVNI TEČAJ HIGIENSKEGA MINIMUMA OSEBNA HIGIENA Dijak: · razume učinek higiene telesa in rok, · razume pomen nege rok in telesa,
|
Dijak: ·razloži zahteve Pravilnika o higienskem minimumu, · osvoji znanja iz Pravilnika, ki se nanašajo na higienski minimum, · razlikuje med zdravjem in higieno, · vzročno-posledično pojasni povezavo med zdravjem in higieno, · skrbi za osebno higieno, · zave se pomena higiene v živilstvu, · pojasni pomen in lastnosti delovne obleke in način za njeno vzdrževanje, · razloži pomen higiene za ohranitev zdravja; |
Dijak: · zave se svoje vloge pri zagotavljanju kvalitetnih izdelkov in varovanju zdravja potrošnikov, · razvija občutek osebne odgovornosti; |
TEHNOLOGIJA
PRAKTIČNI POUK
|
VARSTVO PRI DELU · pozna pravice in dolžnosti delodajalcev in delavcev na področju varstva pri delu, · pozna razvoj varstva pri delu, · razume pomen varstva pri delu. |
· opiše glavne naloge varstva pri delu, · razloži zakonodajo o varstvu pri delu in izjavo o varnosti, · našteje načine za zagotavljanje varnega in zdravega dela, · pojasni, kdo in zakaj uživa posebne pravice iz varstva pri delu; |
· razvija odgovornost za varno delo, · zave se pomena ustrezne usposobljenosti za varno delo v obratu; |
PRAKTIČNI POUK
INFORMATIKA
|
VZGOJA IN IZOBRAŽEVANJE ZA VARNO DELO · pozna delovno okolje, · pozna ustrezno ureditev delovnega prostora in delovnega mesta, · pozna posebne ekološke pogoje na delovnem mestu (fizikalne, kemijske, biološke), · razume pomen prezračevanja in razsvetljave v delovnem prostoru. · pozna posledice vibracij, sevanja in žarčenja pri delu, · pozna škodljive vplive plinov, par in industrijskih strupov, · pozna vpliv aerosolov ter nevarnih snovi (agresivnih čistil, kemikalij, vnetljivih in eksplozivnih snovi). |
· razloži opozorilne znake, · pojasni pomen postopnega uvajanja v delo, · zave se pomena izobraževanja in preverjanja znanja iz varstva pri delu. · utemelji zahteve po urejenosti delovnega mesta, · razloži pomen zračenja, ustrezne temperature in razsvetljave delovnih prostorov ter njihovo velikost. · razloži pojem mikroklima, · pojasni vpliv neugodne mikroklime na počutje in storilnost delavca ter način zaščite, · pojasni vpliv prahu na dihala, počutje in zdravje delavcev in razloge za uporabo zaščitnih sredstev, · našteje posledice prisotnosti bakterij, virusov, glivic, parazitov in insektov na delovnih mestih; |
· razvija občutek za odgovorno in varno delo, ki ne ogroža delavca, sodelavcev in živil, · zave se resnosti delovnih nezgod in njihovih posledic (invalidnost, občasna delovna nezmožnost ali celo smrt).
|
PRAKTIČNI POUK
BIOTEHNOLOGIJA
INFORMATIKA
|
OKUŽBA ALI INFEKCIJA · pozna vrste in načine okužb, · razume pojme epidemija, endemija, pandemija in zoonoza, · pozna glavne skupine nalezljivih bolezni, njihov potek in način prenosa, · pozna zajedalce ali parazite, · obvlada ukrepe proti okužbam z živili živalskega izvora. |
· našteje načine za prenos bolezni, · našteje vrste in vire okužb, · razloži vzroke za kapljične, kožne in črevesne nalezljive bolezni, · razloži pojem klicenosec, · pojasni načine za preprečevanje in širjenje nalezljivih bolezni, · razloži pojme: zasilni zakol, črni zakol, okužba z živili živalskega izvora; |
· razvije odgovoren odnos do varovanja osebnega zdravja in zdravja potrošnikov, · razvije odgovoren odnos do higiene; |
TEHNOLOGIJA
BIOTEHNOLOGIJA
|
HIGIENA PREHRANE · pozna različne vrste kontaminacij hrane in vrste kontaminentov, · razume pomen veterinarskega nadzora nad živili živalskega izvora, · pozna načine za preprečevanje okužb z živili. |
· razloži pojma higiensko oporečno in higiensko neoporečno živilo, · našteje vire okužb in načine za preprečevanje le-teh, · razloži pojem varna hrana (brez patogenih mikroorganizmov in parazitov, pesticidov, antibiotikov, težkih kovin, radioaktivnih snovi). |
· zave se pomena rednega nadzora surovin in izdelkov v živilski industriji. |
TEHNOLOGIJA
PRAKTIČNI POUK
BIOTEHNOLOGIJA
|
OKUŽBE IN ZASTRUPITVE Z ŽIVILI · pozna različne vrste mikroorganizmov: tehnološko koristnih, tehnološko škodljivih in patogenih, · pozna možne okužbe in zastrupitve, · razume pomen proizvodnje higiensko neoporečnih živil, · obvlada ukrepe proti okužbam in zastrupitvam z živili, · pozna zastrupitve z živili zaradi drugih vzrokov. |
· našteje mikroorganizme, ki jih uporabljamo v mlekarstvu, · našteje povzročitelje kvarjenja živil, · pojasni razliko med tehnološko koristnimi in škodljivimi mikroorganizmi, · opiše vrste okužb, znake in trajanje okužb oziroma obolenj, · opiše ukrepe ob pojavu okužb in zastrupitev s hrano; |
· zave se lastne odgovornosti pri proizvodnji živil, · zave se pomena osebnega zdravja in higiene pri delu z živili, · zave se vloge natančnosti in vestnosti pri delu z živili; |
TEHNOLOGIJA
INFORMATIKA
|
ČIŠČENJE IN DDD · pozna čistilna sredstva in čistilne pripomočke za vzdrževanje higiene v živilskih obratih, · pozna načine dezinfekcije in sodobna dezinfekcijska sredstva, · razume pomen in način dezinsekcije in deratizacije, · pozna sredstva, ki so dovoljena za ekološko predelavo mleka. |
· našteje vrste in opiše namen čiščenja. · opiše uporabo različnih čistilnih sredstev, · razloži pomen in postopek dezinsekcije in deratizacije v živilskem obratu, · našteje organizacije, ki se ukvarjajo s to dejavnostjo, · našteje načine za učinkovito dezinfekcijo, · našteje čistila in razkužila, ki so učinkovita in dovoljena v živilstvu, · razloži vzroke za uporabo različnih sredstev za čiščenje in razkuževanje; |
· zave se pomena natančnega čiščenja ter rednega opravljanja DDD, · razvija odgovoren odnos delavcev za higiensko neoporečna živila, · razvija natančnost pri delu; |
PRAKTIČNI POUK INFORMATIKA
BIOTEHNOLOGIJA
|
HIGIENSKO TEHNIČNA UREDITEV ŽIVILSKIH OBRATOV · pozna zahteve za komunalno in notranjo ureditev živilskega obrata, · pozna vrste nadzora delovnega postopka in kakovosti živil, · pozna zahteve za ureditev prostorov za prodajo in promet z živili, · razume oskrbo živilskega obrata z zdravo, neoporečno pitno vodo, · razume pogoje za primerno lokacijo. |
· predstavi higienske normative za proizvodnjo živil (lokacija, komunalna in notranja ureditev živilskega obrata, ravnanje z odpadki in odplakami), · pojasni pomen preskrbe z neoporečno pitno vodo in higiensko urejenih sanitarij. |
· zave se pomena primerne lokacije ter ustrezne higiensko-tehnične ureditve objekta za predelavo živil s poudarkom na predelavi mleka. |
PRAKTIČNI POUK
TEHNOLOGIJA
|
KONTROLA DELOVNEGA POSTOPKA IN KAKOVOSTI ŽIVIL · pozna sistem za določanje kritičnih točk HACCP, · razume redno in občasno prisotnost inšpekcijskih organov, · razume pomen notranje kontrole obrata, · pozna osnovno zakonodajo zdravstvene zaščite potrošnikov in varstva pri delu. |
· opiše program za določanje kritičnih kontrolnih točk, odpravljanje napak in vodenje dokumentacije, · predstavi delo veterinarske, zdravstvene in tržne inšpekcije v obratu in na trgu, · razloži pomen redne in natančne notranje kemijske in mikrobiološke kontrole izdelkov od surovine do končnega izdelka, · opiše zahteve zakonodaje o kakovosti živil v prometu, · predstavi zakon o higienskem minimumu in zakon o varstvu pri delu; |
· razvija občutek za doslednost, · razvija čut za odgovorno in natančno delo, · oblikuje odgovoren odnos do dela z živili živalskega izvora, · zave se svoje vloge pri zagotavljanju kvalitete izdelkov in varovanju zdravja potrošnikov; |
TEHNOLOGIJA
INFORMATIKA
|
ZAŠČITA NA DELOVNEM MESTU · pozna način, kako uporabiti zaščitno delovno opremo in delovna sredstva, · pozna način za varno delo s stroji in osnovno listo nevarnosti. |
· opiše zaščitna sredstva za glavo, telo in okončine ter za zaščito pred hitrimi spremembami temperatur (delo na pasterizaciji, v hladilnici, v zamrzovalnem prostoru), · našteje možne okvare sluha in opiše sredstva za varovanje sluha, · opiše pripomočke za varovanje drugih delov telesa, · upošteva navodila za pravilno uporabo in vzdrževanje delovne opreme; |
· razvija občutek za odgovorno in varno ravnanje s stroji in napravami; |
PRAKTIČNI POUK
|
UREDITEV DELOVNIH PROSTOROV · pozna normative za ureditev prometnih poti, stopnišč, lestev in nevarnih odprtin, · pozna normative za velikost delovnih prostorov, · seznani se z ukrepi za preprečevanje zdrsov in s tem povezanih poškodb, · pozna načrt reševanja, osnove prve pomoči in možnosti reševanja v primeru nesreče. |
· našteje načine za varno ureditev delovnih mest, · opiše ureditev tal, sten in stropov ter normative za okenske odprtine in odprtine vrat, · opiše ureditev poti za delavce, prometnih poti ter nevarnih površin, · utemelji nujnost postavitve varovalnih ograj, · našteje normative za višino in prostornino delovnih prostorov. |
· razvija čut za varovanje zdravja in preprečevanje nezgod;
|
|
TEHNIČNO VARSTVO · razume pomen varnega ravnanja pri delu s parnimi kotli, · razume zahtevo po tehnični varnosti naprav pod napetostjo, · pozna načine varnega gibanja pri delu in transportu, · pozna ukrepe za varovanje pred požari. |
·
uporabi ustrezen postopek za pravilno delo s parnimi kotli,
· razloži pomen rednih periodičnih pregledov in testiranj, · opiše možnosti poškodb in načine za reševanje v primeru nesreče, · predstavi način dvigovanja bremen, · opiše način zlaganja materialov v obratu in način nalaganja ter prevažanja transportnih sredstev, · predstavi predpise in zahteve, ki urejajo področje varstva pred požari, · razloži vzroke za nastanek požara ter teorijo gorenja in gašenja, · našteje sredstva in naprave za gašenje ter opiše delovanje gasilnih naprav. |
· razvija občutek za odgovorno in varno ravnanje z visokotlačnimi napravami, · razvija pravilen odnos do varovanja skupnega premoženja, · skrbi za red in varno delo, · odgovorno ukrepa v primeru nevarnosti. |
TEHNOLOGIJA
PRAKTIČNI POUK
|