SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

MODEL SKUPNEGA IZVAJANJA NA PODROČJU GRADBENIŠTVA

Model skupnega izvajanja izobraževalnih programov srednjega poklicnega izobraževanja v gradbeništvu - izobraževalni program:

KAMNOSEK

KATALOG ZNANJ

1. Ime predmeta

PRAKTIČNI POUK

2. Število ur

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

-

198

198

2.

-

462

462

3.

-

224

224

skupaj

-

884

884

3. Usmerjevalni cilji predmeta

Praktični pouk je temeljni strokovni predmet, ki združuje in dopolnjuje teoretična znanja iz drugih strokovnih predmetov. V šoli dijaki osvojijo temeljno znanje izključno ročne obdelave kamna, ki je le en, vendar najpomembnejši del kamnoseškega poklica.

Pri predmetu dijak:

4. Operativni cilji predmeta

Informativni cilji

Formativni cilji

dijak:

Socializacijski cilji

dijak:

Posebnosti v izvedbi

ORGANIZACIJA DELOVNEGA MESTA

  • dogovor o obnašanju v delavnici;
  • navodila za uporabo zaščitnih sredstev;
  • priprava obdelovanca;
  • ročno dviganje in premikanje kamna;
  • vrste in uporaba ročnega orodja;
  • orientira se v delavniškem prostoru;
  • upošteva vrstni red opravil;
  • nauči se tehnik ročnega dviganja in premikanja masivnih kamnitih kosov;
  • upošteva ukrepe varnosti pri delu;
  • Razume pomen doslednega upoštevanja pravil vedenja in dela zaradi lastne varnosti.
  • Krepi čut za timsko delo.
  • Razvija občutek za sodelovanje v skupini.
  • VAJE

    PRIPRAVA OBDELOVANCA

  • prevzem osebnega orodja;
  • ureditev delovnega mesta;
  • dvig in namestitev obdelovanca na stolice;
  • ZAČETNA – GROBA OBDELAVA KAMNA

  • odbijanje;
  • špičenje;
  • spozna orodja za začetno,grobo obdelavo kamna;
  • nauči se zarisovanja in označevanja profila;
  • spozna tehniko ročne obdelave kamna s postopnim odvzemanjem materiala;
  • Razvijajo čut za varno in odgovorno delo.
  • VAJE

    VALJASTI STEBRIČEK S KROGLASTIM ZAKLJUČKOM

  • zaris profila;
  • začetni odkles z odbijačem;
  • grobo in srednje špičenje tangencialnih poševnin;
  • fino špičenje do končne obdelave;
  • ŠPIČENJE RAVNE PLOSKVE

  • grobo špičenje;
  • srednje špičenje;
  • fino špičenje
  • špičenje na regade, brazdanje;
  • špičenje pravokotne ploskve;
  • uri spretnosti uporabe ročnega orodja;
  • nauči se tehnike udarcev in pravilne drže rok;
  • zna izbrati pravilen delovni položaj glede na smer obdelave klesanca;
  • spozna lastnosti kamna, ki ga obdeluje;
  • Pridobiva vztrajnost in natančnost.
  • Krepi čut za urejeno delovno okolje.
  • VAJE

    OBDELAVA POVRŠIN KAMNITE PRIZME

  • dimenzije 60 x 50 x 15 cm;
  • grobo špičenje, 2-4 udarci/dm;
  • srednje špičenje, 4-8 udarcev/dm;
  • fino špičenje, 8-16 udarcev/dm;
  • špičenje pravokotne ploskve  na že izdelano ploskev;
  • špičenje na regade - brazdanje dveh med seboj pravokotnih ploskev;
  • OBDELAVA PRVE RAVNE PLOSKVE

  • osnovni rob;
  • viziranje vzporednosti;
  • porezovanje z zobatim dletom;
  • površinska obdelava od špičenja, krempanja do finega štokanja;
  • spozna način iskanja treh točk, ki določajo ravnino, s pomočjo viziranja;
  • uporablja nove pripomočke za kontrolo vzporednosti ravne ploskve;
  • nauči se krempanja in grobega ter finega štokanja;
  • osvoji pravilen vrstni red posameznih obdelav;
  • Poglablja in širi znanje o kamnu ter pridobiva izkušnje.

    VAJE:

    KLESANEC

  • porezovanje osnovnega roba;
  • viziranje z ravnalno letvijo;
  • izkles robov ploskve;
  • vmesni izkles s krempanjem;
  • končni izkles s štokanjem;
  • OBDELAVA MED SEBOJ PRAVOKOTNIH PLOSKEV

     

  • prva ravna ploskev;
  • prva pravokotna ploskev;
  • porezovanje stranskih robov, kot 90 o ;
  • porezovanje zadnjega roba;
  • porezovanje z zobatim dletom;
  • obdelava ploskve (špičenje, krempanje, grobo in fino štokanje);
  • utrdi znanje izdelave prve ravne ploskve klesanca;
  • na ostalih ploskvah izuri veščine izdelave med seboj pravokotnih ploskev;
  • pozna zaporedje uporabe orodij od grobe do fine površine;
  • zna določiti smeri posameznih faz obdelave;
  • zna prilagoditi tehniko klesanja vrsti kamna;
  • pri določanju lege ploskev zna uporabljati ravnalno letev in kotnik;
  • Pridobiva občutek za plemenitost kamna.
  • Razvija potrpežljivost in natančnost..
  • VAJE:

    KLESANEC Z MED SEBOJ PRAVOKOTNIMI PLOSKVAMI

  • izdelava prve ravne ploskve;
  • merjenje in določanje pravokotnosti druge ploskve;
  • izdelava štirih stranskih ploskev;
  • izdelava zadnje ravne ploskve, preverjanje vzporednosti in pravokotnosti;
  • končni izdelek ima med seboj pravokotne ploskve z ravnimi robovi, površine ploskev so fino štokane;
  • ŠARIRANJE IN ZASEKAVANJE ROBOV – KANTONOV

  • zarisovanje in zasekavanje robov;
  • porezovanje in šariranje kantonov;
  • fina dodelava robov z martelino;
  • zna zarisati robove;
  • zna zasekati meje robov;
  • zna uporabljati različno široka gladka dleta;
  • zna šarirati oziroma okrasno obdelati robove ploskve;
  • Pridobi sposobnosti natančnega opazovanja.
  • Zaveda se nepopravljivosti morebitnih napak.
  • VAJE:

    ŠARIRANJE KANTONA

  • na eni ploskvi predhodnega izdelka izmeri, zariše, zaseka in šarira kantone;
  • ROČNO BRUŠENJE IN POLIRANJE KAMNA

  • brušenje kamna (od grobega do finega);
  • poliranje;
  • spozna oblike, vrste in različne sestave ročnih brusov za kamen;
  • spozna oznake brusov za apnence in marmorje;
  • spozna tehniko suhega brušenja z brusi od 0-1;
  • spozna tehniko mokrega brušenja od 0-4;
  • spozna tehniko finega brušenja s šelakovimi brusi št.5 in 5 extra;
  • zna zbrusiti ploskev z zaporedno uporabo brusov;
  • spozna vrste polirnih praškov;
  • zna spolirati brušeno ploskev s filcem, krpo in polirnim prahom;
  • Razvija sposobnost natančnega in zanesljivega dela.
  • VAJE:

    ROČNO BRUŠENJE IN POLIRANJE PLOSKEV KLESANCA

    zbrusi in spolira do visokega sijaja dve stranski ploskvi predhodnega izdelka;

    PRIPRAVA ŠABLON ZA IZDELAVO PROFILA

  • šablona;
  • protišablona ali kontrolna šablona;
  • delna šablona;
  • spozna materiale za izdelavo šablov (karton, pločevina,vezana plošča, ...);
  • pripravi in označi šablone, protišablone in delne šablone izbranega profila;
  • Poveže teoretična znanja s konkretnimi nalogami v praksi.
  • VAJE:

    PRIPRAVA ŠABLON PROFILA

    pripravi šablone takih dimenzij, ki ustrezajo predhodnemu izdelku

    PROFILI

  • tekoči profil;
  • profilni kot;
  • profilni vogal;
  • zariše profil s šablono;
  • pozna vrstni red odvzemanja kamna pri izdelavi profilov;
  • odkleše tangencialne poševnine;
  • izkleše pasne kote;
  • izkleše izbočene okrogline (objeti valj) s postopnim odvzemanjem tangencialnih poševnin;
  • izkleše žlebaste profile (obvalj);
  • z viziranjem zna določiti stik profila pod pravim ali poljubnim kotom;
  • zna sproti preverjati kvaliteto svojega dela;
  • zna prilagoditi način obdelave vrsti kamna;
  • Naučijo se reševati strokovne probleme.
  • Začutijo pomembnost znanja tradicionalnega načina obdelave kamna, kot temeljnega poklicnega znanja.
  • VAJE:

    TEKOČI PROFILI

  • na vzdolžni stranici predhodno obdelane kamnite prizme izdela sestavljeni profil;
  • na predhodno izdelanem tekočem profilu izkleše še eno stranico v enakem profilu, da dobi profilni vogal;
  • stik profila določi z viziranjam;
  • PROFILNI KOT

  • na predhodno obdelani kamniti prizmi izkleše dve stranici tako, da profila tvorita pravi kot;
  • stik profila v kotu določi z viziranjem;
  • ZASNOVA IN IZDELAVA KAMNITE POSODE

  • izbira in priprava kamna (rezanec, surovec ali tombolon);
  • osnovni kvader (valj);
  • podnožje ali stojalo;
  • izdelava poševnih ploskev;
  • brušenje vidnih ploskev izdelka;
  • izdelava žlebastih utorov ali kanelur;
  • izsekavanje vdolbine posode;
  • fino brušenje in poliranje vidnih ploskev;
  • ornament;
  • zna prenesti in zarisati mere iz načrta na kamen;
  • pozna vrstni red opravil pri odvzemanju kamna;
  • zna zaključiti posamezno fazo del pred začetkom nove faze – postopnost;
  • zna izdelati poševno ploskev;
  • utrdi znanje brušenja in poliranja;
  • zna izklesati polkrožno ali segmentno kaneluro;
  • zna ohranjati simetrijo izdelka in oblikovnih elementov;
  • zna gravirati pozitivni (izbočeni) in negativni (vbočeni) ornament;
  • Poveže teoretična znanja s praktičnim.
  • Razvija čut za estetiko.
  • Razvija samostojnost in ustvarjalnost.
  • Pridobiva ročne spretnosti.
  • VAJE:

    POSODA ZA CVETJE

  • izbere oglato ali krožno zasnovo posode za cvetje;
  • pri oblikovanju upošteva primerno vključitev ornamenta in kanelur;
  • lega kanelur je navpična ali vodoravna;
  • motiv ornamenta je rastlinski ali geometrijski;
  • dimenzije posode so najmanj 45x35x30 cm (ozirama 2R=50 cm pri valjasti obliki);
  • ROČNA OBDELAVA KAMNITE PLOŠČE (deb. do 4 cm)

  • ročno porezovanje stranic;
  • zaokroženje vogala;
  • izsek odprtine;
  • zna izmeriti in zarisati robove in odprtine poljubnih oblik;
  • zna odbijati in porezovati stranice ravnih in krožnih robov;
  • zna suho zbrusiti robove;
  • zna obdelati odprtino v plošči s špico, dletom in grobim brusom ali brusnim papirjem;
  • Krepi zavest o neodvisnosti od energetskih virov pri klasičnih kamnoseških delih.
  • VAJE:

    POKRIVNA PLOŠČA Z ODPRTINO

  • do 4 cm debelo kamnito ploščo nepravilne oblike obrobi, zaokroži robove, v sredini plošče pa izkleše okroglo ali ovalno odprtino;
  • robove obdela do finega brušenja;
  • ROČNO PRESEKAVANJE

  • tanjše plošče - z brazdo;
  • debele plošče - s kanalom;
  • zariše in izmeri zaželeno velikost plošče;
  • spozna postopke presekavanja plošč glede na debelino;
  • zna zasekati brazdo v tanko kamnito ploščo;
  • zna z dletom zasekati kanal v debelejšo ploščo;
  • zna z enakomernimi udarci s špico po zasekani brazdi ali kanalu razdeliti ploščo na dva dela;
  • Pridobiva poklicno samozavest.
  • VAJE:

    FORMATIZIRANJE TANJŠE PLOŠČE

  • kamnito ploščo debeline do 3 cm ročno preseka po zarisanih črtah;
  • PRESEKAVANJE DEBELE PLOŠČE

  • kamnito ploščo debeline 6 do 10 cm ročno preseka s pomočjo kamala in stranskih brazd;
  • GRAVIRANJE ČRK IN SIMBOLOV

  • znaki in simboli z ravnimi linijami;
  • znaki in simboli s krožnimi linijami;
  • klesanje črk;
  • geometrijski in rastlinski ornament;
  • zna konstruirati in zarisati črke, simbole, znake in ornamente;
  • spozna različne profile črk;
  • zna izbrati površinski obdelavi primeren profil črke;
  • zna izklesati žlebaste in grebenaste črke;
  • zna izklesati zahteven enostopenjski relief;
  • pozna tehnike zlatenja črk;
  • Krepi ustvarjalnost, ročne spretnosti in natančnost.
  • Pridobi samozavest v poklicni komunikaciji.
  • Razvija čut za odgovorno delo in ekonomično uporabo kamna.
  • Pridobi delovne navade in smisel za urejenost delovnega mesta.
  • VAJE:

    NAPISI IN ORNAMENTI

  • blok črke s pravokotnimi zaključki;
  • klasične črke z zaključki na “lastavičji rep”;
  • kombinirani znaki in simboli;
  • enostopenjski ali večstopenjski relief z geometrijskim ali rastlinskim motivom
  • UPORABA ROČNIH STROJČKOV

  • kotna rezalka;
  • kotna brusilka;
  • vrtalka;
  • zna prerezati tanko ali debelo kamnito ploščo;
  • z nažagovanjem si pomaga pri izdelavi vdolbine pri posodi za cvetje, kolikor dopušča dimenzija lista rezalke;
  • spozna tehniko brušenja s kotno brusilko;
  • z vrtalko zna izvrtati luknje za sidranje kovinskih črk;
  • pozna in upošteva predpise varnosti pri delu z ročnimi strojčki;
  • Razvijajo smisel za odgovorno delo s strojčki.
  • VAJE:

    REZANJE, BRUŠENJE IN VRTANJE

  • z ročnimi strojčki si pomaga le pri nekaterih fazah izdelave posode za cvetje, vendar šele takrat, ko posamezno fazo že ročno obvlada;
  • POPRAVILO POŠKODB NA OBDELOVANCIH

  • kitanje;
  • lepljenje;
  • sidriranje.
  • spozna ukrepe s katerimi omili posledice morebitnih poškodb na kamnu;
  • zna izbrati in dozirati pomožne materiale za popravila na kamnu;
  • z dodajanjem pigmentov zna prilagoditi barvo materialom za popravilo kamna;
  • zna popraviti poškodbe kamna s sidranjem.
  • Usposobi se za odgovorno ukrepanje v primeru morebitnih naravnih ali povzročenih napak na kamnitem izdelku.
  • VAJE:

    POPRAVILO NAPAK NA KAMNU

  • simulacije popravil na modelih;
  • popravila ob morebitnih napakah.
  • 5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN

    OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

    Učitelj preverja znanje z opazovanjem dijakovega dela med nastajanjem izdelka. Pregled kvalitete izdelave posamezne faze je pogoj, da dijak lahko nadaljuje z naslednjo fazo obdelave.

    Znanje se ocenjuje ob zaključenih izdelkih ali zahtevnejših fazah obdelave.

    6. Povezanost z drugimi predmeti

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • zasnova izdelka,
  • izdelava šablon,
  • kompozicija profila,
  • postopek izdelave profila,
  • tehnologija obdelave,
  • varnost pri delu,
  • Tehnologija

  • vrste,oblike in izdelava profila;
  • določanje točk prve ravne ploskve;
  • postopnost opravil pri ročni obdelavi;
  • varnost pri delu;
  • vrste in poreklo kamnin,
  • površinska obdelava kamnin,
  • popravila poškodb na kamnu,
  • Tehnologija

  • kamnine po nastanku;
  • fizikalne lastnosti kamnin;
  • tehnološke lastnosti kamnin;
  • pomožni materiali v kamnoseštvu;
  • izdelava profilov,
  • Gradbeništvo

  • snemanje profilov;
  • izdelava šablon;
  • zamenjava poškodovanega kamna;
  • merjenje,
  • zarisovanje,
  • oblikovanje in kompozicija pisave,
  • snovanje ornamenta,
  • konstrukcije šablon.
  • Risanje

  • veščine prostoročnega in tehničnega risanja;
  • merila;
  • ravninske konstrukcije;
  • kompozicija;
  • povečave, pomanjšave.