SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

MODEL SKUPNEGA IZVAJANJA NA PODROČJU GRADBENIŠTVA

Model skupnega izvajanja izobraževalnih programov srednjega poklicnega izobraževanja v gradbeništvu - izobraževalni program:

PEČAR KERAMIK

KATALOG ZNANJ

1. Ime predmeta

TEHNOLOGIJA

2. Število ur

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

66

33

99

2.

165

66

231

3.

79

33

112

skupaj

310

132

442

3. Usmerjevalni cilji predmeta

Tehnologija z vajami posreduje dijakom temeljna strokovno-teoretična znanja, ki so osnova in dopolnilo k praktičnemu pouku in praktičnemu izobraževanju v delovnem procesu.

Pri predmetu dijak :

4. Operativni cilji predmeta

Informativni cilji

Formativni cilji

dijak:

Socializacijski cilji

dijak:

Posebnosti v izvedbi

1. letnik

GRADBENI ELEMENTI

  • nosilni elementi zgradbe;
  • nenosilni elementi zgradbe;
  • načini izvedbe gradbenih del;
  • monolitna;
  • montažna;
  • polmontažna;
  • konstrukcijski sistemi;
  • masivni;
  • skeletni.
  • spozna funkcijo nosilnih in nenosilnih elementov zgradbe ter zna izbrati ustrezne materiale;
  • razlikuje načine izvedbe, razloži vzroke za izbor določenega načina;
  • razlikuje konstrukcijske sisteme in spoznava pomen pravilne konstrukcijske zasnove objekta.
  • Razvija sposobnost samostojnega mišljenja ter povezovanja teoretičnega in praktičnega znanja.
  • Razvija čut za odgovorno strokovno delo.

Vaja skicira primere.

PRIPRAVLJALNA GRADBENA DELA

  • organizacija gradbišča;
  • pripravljalna dela;
  • preiskave terena;
  • zemeljska dela;
  • prenos podatkov iz načrta v teren;
  • zakoličevanje;
  • profiliranje;
  • zunanja ureditev;
  • varstvo pri delu.
  • spozna pomen ustrezne org. gradbišča;
  • spozna osnovna pripravljalna dela;
  • seznani se s pomenom in načini preiskav terena;
  • seznani se z načini izvajanja zemeljskih del, osnovnim orodjem in gradbenimi stroji;
  • spozna načine prenašanja podatkov;
  • usposobi se za izvedbo enostavne zakoličbe;
  • spozna postopek prenosa tlorisnih in višinskih podatkov iz načrta za teren.
  • Razume pomen upoštevanja predpisov varstva pri delu.
  • Razvija čut za strokovno odgovornost.

Vaja:

  • skicira primer organizacije manjšega gradbišča,
  • zakoličba in prenos podatkov iz načrta na teren

GRADBENI ELEMENTI

  • temelji,
  • zidovi,
  • stebri,
  • mednadstropne konstrukcije,
  • preklade,
  • nosilci,
  • AB zidne vezi,
  • loki,
  • oboki,
  • kupule,
  • stopnice,
  • strehe,
  • dimniki,
  • ventilacije,
  • okna in vrata,
  • izolacije.
  • spozna nalogo posameznega gradbenega elementa;
  • razume nujnost uporabe ustreznega materiala;
  • razume različne obremenitve in deformacije ab plošč;
  • spozna različne načine izvedbe;
  • razloži deformacijo oziroma poškodbo kot posledico strokovne napake;
  • nariše gradbeni element oziroma izdelati maketo;
  • spozna uporabo in sestavne dele shunt, schiedel, kovinskih in keramičnih dimnikov;
  • seznani se z načini vzidav oken in vrat;
  • spozna nalogo, materiale in načine izvedbe za hidroizolacijo, toplotno in zvočno izolacijo;
  • določi hidroizolacije za kopalnico, balkon, oziroma teraso.
  • Pridobiva poklicno identifikacijo.
  • Razvija občutek za sodelovanje z drugimi gradbenimi poklici.
  • Razvija poklicno odgovornost.
  • Razvija ekološko zavest.
  • Spozna pomembnosti natančnega in strokovnega dela.

Vaja:

  • skiciranje in izdelava modelov gradbenih elementov,
  • risanje detajlov,
  • analiziranje tehničnih podatkov iz prospektov proizvajalcev,

Ogled:

  • grabenih elementov na gradbišču, razstavi, sejmu,
  • prospektov,
  • vzorcev izolacijskih materialov.

TEMELJI

Vrste

zakoličevanje

  • spozna s plitvim in globokim temeljenjem;
  • pozna tehnologijo izvedbe plitvih temeljev: točkovnih, pasovnih, temeljnih plošč in posebnih oblik;
  • pozna tehnologijo izvedbe globokih temeljev: pilotov, vodnjakov, kesonov;
  • upošteva dejavnike, ki vplivajo na obliko in izvedbo temeljev;
  • zakoliči enostavni objekt;
  • zna upoštevati dejavnike, ki vplivajo na obliko temeljev

•  razvije odnos do varovanja okolja;

Vaja: Izdelava modelov različnih vrst temeljev in jih med seboj primerjajo.

2. letnik

OBLAGANJE S KERAMIČNIMI PLOŠČICAMI

  • vrste ter uporaba keramičnih ploščic, lepil, fugirnih mas in pomožnega materiala
  • ročno in strojno orodje za obdelavo keramičnih ploščic
  • obdelava keramičnih ploščic
  • spozna uporabo keramičnih izdelkov in drugega pomožnega materiala
  • našteje ter opiše ročno in strojno orodje ter pojasni njegovo uporabo
  • pozna postopke zarisovanja, rezanja, brušenja in izdelave lukenj
  • Razvija poklicno identiteto.
  • Spozna pomembnost natančnega in strokovnega dela.

Prospekti, vzorci.

Ogled orodja in njegove uporabe.

Vaje (33 ur)

Laboratorij – kemične in fizikalne lastnosti keramičnih materialov

OBLAGANJE NOTRANJIH TLAKOV

  • priprava podlage
  • postopek polaganja
  • iz načrta poisče potrebne podatke ter izračunati svetlo ter etažno višino prostora
  • izračuna najvišje in najnižje točke ter ustrezne naklone
  • pozna potreben material in postopek dela
  • razloži pomen izravnalnih mas
  • izračuna najvišjo in najnižjo točko končnega tlaka, višino vodilnih točk in pasov
  • Pridobiva poklicno identiteto.
  • Spozna pomembnost natančnega in strokovnega dela.
  • Branje podatkov iz načrta.
  • Vaja: nariše risbo za različne primere oblaganja.

OBLAGANJE STEN IN STEBROV

  • na lepilo
  • v cementno malto
  • zna izračunati potrebno količino keramičnih ploščic, veznega in pomožnega materiala
  • nariše načrt oblaganja
  • pozna potreben material in postopek dela
  • izračuna potrebno količino keramičnih ploščic in pomožnega materiala
  • Razvija smisel za estetiko.

Vaja: v načrt kopalnice oziroma kuhinje nariše predlog polaganja talne in stenske keramike.

OBLAGANJE STOPNIC

  • stopnice
  • oblaganje stopnic s keramičnimi ploščicami
  • dimenzionira zunanje in notranje stopnice
  • pozna potreben material in postopek oblaganja
  • izračuna potrebno količino keramičnih ploščic in pomožnega materiala
  • Spozna pomembnost natančnega in strokovnega dela.
  • Pridobi smisel za estetiko.

Vaja:

  • dimenzionira in nariše tloris ter vertikalni prerez skozi stopnice,
  • nariše detajle obloge s keramičnimi ploščicami.

ZUNANJI TLAKI

  • iz keramičnih ploščic
  • iz opečnih tlakovcev
  • razume vzroke za izbiro ustrezne podlage glede na predvidene obremenitve
  • pozna potreben material in postopek dela
  • izračuna potrebno količino keramičnih ploščic, opečnih tlakovcev in pomožnega materiala
  • Spozna pomembnost natančnega in strokovnega dela.
  •  pridobi smisel za estetiko.

Vaja: nariše primer izbranega zunanjega tlaka.

MOZAIK

  • izvor besede
  • zgodovina mozaika
  • sestavljanje mozaikov
  • spozna mozaik skozi zgodovino
  • spozna polaganje mozaika na dva načina: pozitivno in negativno
  • Razvija čut do likovnih vrednot.

Ogled mozaika na arheološkem terenu

LONČENA PEČ

  • arhitektura peči
  • spozna mere človeka kot izhodišče za dimenzioniranje uporabnih predmetov, kot so klop, miza, stol
  • določi mere za arhitekturne elemente na lončeni peči
  • zna brati arhitekturne načrte za lončeno peč
  • Razvija prostorsko predstavo in čut za mere v prostoru.
  • Razvija ustvarjalnost.
  • Razvija zavest o strokovni odgovornosti.

Vaje:

  • določanje velikosti arhitekturnih elementov na lončeni peči in risanje teh,
  • izdelava modela arhitekture lončene peči po projektu v predstavitveni tehniki papirja.
  • ogrevalna površina lončene peči
  • izračuna ogrevalno površino lončene peči
  • razloži način oddajanja toplote lončene peči
  • razume vpliv akumulacije toplote na izvedbo peči
  • računanje volumna ogrevanega prostora,
  • računanje ogrevalne površine peči in določanje števila pečnic,
  • izračun in določanje velikosti rešetke in prečnega preseka dimnih kanalov.
  • podstavek
  • prostor za pepel
  • kurišče
  • dimni kanali
  • čistilna odprtina
  • venec
  • pokrov
  • priključek na dimnik
  • izračuna potrebno število pečnic
  • zna uporabiti tehnične podatke proizvajalca pečnic
  • spozna delovanje, lego in obliko funkcionalnih elementov lončene peči
  • izračuna dimenzije funkcionalnih elementov peči
  • nariše shemo lege dimnih kanalov v peči
  • zna določiti višino odprtine v steni za priključek na dimovod
  • nariše tlorise in prereze enostavne lončene peči
  • nariše detajle funkcionalnih elementov peči
  • pozna lastnosti materialov za zidanje lončene peči
  • razume pomen dovoda zraka za izgorevanje
  • Razvija ekološko zavest.
  • Razvija motivacijo za kakovostno delo.
  • Krepi samozavest.
  • Razvija ročne spretnosti.
  • Razvija poklicno odgovornost.
  • Razvija zavest o odgovornosti svojega dela.

Vaje:

  • izdelava modela konstruktivnih delov lončene peči v predstavitveni tehniki kartona in papirja,
  • risanje tlorisov, prerezov in narisov lončene peči,
  • obisk proizvajalca lončenih peči,
  • meritev in analiza postavljene lončene peči.
  • postavljanje in vezanje pečnic
  • zna razložiti postopek zidanja lončene peči
  • nariše horizontalno in vertikalno povezovanje pečnic
  • spozna lastnosti in postopek dela s pečarskimi vezivi
  • Razvija zavest o pomembnosti upoštevanja navodil.

Vaje: risanje povezovanja pečnic.

  • pripravljalna dela in organizacija delovnega prostora
  • razloži potek pripravljalnih del
  • razume pomen dobre organizacije delovnega prostora
  • razume obremenitev teže lončene peči na mednadstropno konstrukcijo
  • razume pomen upoštevanja predpisov s področja požarne varnosti
  • Razvija sposobnost analiziranja in sklepanja.
  • Razvija občutek za urejenost in sistematičnost pri svojem delu.

LONČENA PEČ S TOPLIM ZRAKOM

  • elementi peči
  • delovanje peči
  • oddajanje toplote
  • spozna konstruktivne elemente
  • razloži delovanje peči s toplim zrakom
  • razloži način oddajanja toplote peči
  • primerja oddajanje toplote običajne lončene peči in toplozračne peči
  • nariše presek peči in označiti osnovne elemente
  • zna uporabiti tehnične podatke
  • Razvija sposobnost opazovanja in analiziranja.
  • Razvija strokovnost.

Tehnični podatki peči s toplim zrakom.

Ogled peči s toplim zrakom.

ZIDAN ŠTEDILNIK

  • podstavek
  • prostor za pepel
  • dimni kanali
  • zunanje stene štedilnika
  • pekač
  • kotliček za vodo
  • jeklena plošča
  • spozna elemente zidanega štedilnika
  • nariše prerez zidanega štedilnika in poimenovati vse elemente
  • razloži delovanje zidanega štedilnika
  • pozna lastnosti materialov, vgrajenih v štedilnik
  • zna uporabiti tehnične podatke
  • Razvija čut za poklicno odgovornost.

Vaja:

  • risanje prereza zidanega štedilnika,
  • izdelava modela konstruktivnih elementov zidanega štedilnika v predstavitveni tehniki papirja.
  • Ogled proizvodnje zidanih štedilnikov.

ZIDANA KRUŠNA (KMEČKA) PEČ

  • podpeček
  • obok podpečka
  • kurišče
  • obok nad kuriščem
  • dimni kanali
  • zaslon ustja
  • vrata peči
  • plašč peči
  • klop
  • spozna arhitekturne elemente peči
  • pozna konstrukcijske elemente kmečke peči
  • pozna funkcijo "ustja" pri kmečki peči
  • razloži delovanje kmečke peči
  • nariše tloris in prerez po predlogi
  • zna prebrati načrt kmečke peči
  • Razvija občutek vrednotenja kulturne dediščine.
  • Razvija odnos do preteklosti, sedanjosti in prihodnosti.
  • Bogati svoje strokovno znanje.
  • Grafični posnetek konstrukcijskih elementov zidane kmečke peči.
  • Zapis o starih krušnih pečeh.
  • Vaja: izdelava modela konstrukcijskih elementov v predstavitveni tehniki papirja.

SODOBNA KRUŠNA PEČ

  • industrijsko izdelano kurišče
  • postavitev kurišča
  • priključitev na dimni vod
  • obzidava kurišča
  • spozna konstrukcijo in material industrijsko izdelanega kurišča
  • zna uporabiti navodila proizvajalca za vgraditev kurišča
  • določi višino postavljanja kurišča
  • Zna ovrednotiti vpliv industrijskih izdelkov na pečarstvo.
  • Razvija sposobnosti razumevanja in upoštevanja navodil.
  • Razvija čut o vplivu ergonomije na prostor.

Analiza tehničnih podatkov proizvajalca in navodil za montažo.

KAMIN

  • arhitektura kamina
  • kurišče
  • stene kurišča
  • loputa in zajem dima pod loputo
  • dimniška cev
  • priključek na dimniško cev
  • pepelišče
  • tla pred kuriščem
  • dovod svežega zraka v kurišče
  • tehnični predpisi
  • kamini in adaptacije
  • nepravilno delovanje kamina
  • spozna arhitekturo kamina in postavitev kamina v prostoru
  • spozna vse elemente kamina
  • imenuje elemente kamina in razloži njihovo delovanje
  • uporablja tehnične podatke za določanje velikosti elementov kamina
  • nariše horizontalni in vertikalni prerez kamina
  • spozna pomembnost dovoda svežega zraka v kurišče
  • spozna različne možnosti zajema svežega zraka glede na lego kamina v hiši
  • pozna predpise s področja gradbeništva in varstva pred požarom
  • spozna možne nepravilnosti delovanja kamina
  • razloži ukrepe za odpravo napak
  • Razvija občutek za likovne vrednote.
  • Razvija spoznanje o povezavi pečarske stroke z gradbeno panogo.
  • Pozna pomen upoštevanja predpisov s področja varstva pred požarom.
  • Razvija samozavest, strokovnost, čut za strokovno odgovornost.
  • Razvija ekološko zavest.

Tehnični podatki.

  • Analiziranje tehničnih podatkov.
  • Slikovni material.

Vaja:

  • risanje horizontalnega in vertikalnega prereza kamina (po predlogi) in označevanje vseh elementov,
  • izdelava modela konstrukcijskih delov kamina.

SODOBNE TEHNOLOGIJE KAMINA

  • spozna industrijsko izdelane kamine
  • zna prebrati tehnične podatke proizvajalca
  • Razvija zavest o stalnem izobraževanju.

Analiza tehničnih podatkov proizvajalca.

REDNO VZDRŽEVANJE

  • lončena peč
  • lončena peč s toplim zrakom
  • krušna peč
  • kamin
  • spozna pomen rednega vzdrževanja grelnih teles na trda goriva
  • izbira ustrezno in kakovostno gorivo
  • pozna pravilne načine kurjenja
  • pozna posledice nepravilnega kurjenja
  • pozna dejavnike, ki vplivajo na toplotno prehodnost
  • Razvija ekološko zavest.
  • Razvija čut odgovornosti.
  • Razvija zavest o varovanju okolja.

3. letnik

KERAMIČNO GRADIVO

GLINA

Vrste, lastnosti

  • našteje vrste glin in razloži njihove lastnosti
  • Razvija poklicno identiteto.
  • Ogled opekarne

KERAMIČNE PLOŠCICE

  • notranje:
  • stenske
  • talne
  • zunanje:
  • fasadne
  • talne
  • pozna lastnosti keramičnih ploščic
  • razlikuje med stenskimi in talnimi ter zunanjimi in notranjimi keramičnimi ploščicami
  • izbere keramične ploščice glede na lokacijo obloge ter specialne zahteve
  • Razvija zavest o povezavi teoretičnega in praktičnega znanja.
  • Zaveda se posledic nepravilnih odločitev.

Vaja:

  • izdelovanja izbranega izdelka (ploščice, pečnice)
  • Ogled vzorcev in prospektov različnih proizvajalcev keramičnih ploščic.

ŠAMOTNI IZDELKI

  • zidaki
  • ploščice
  • pozna lastnosti šamotnih izdelkov in njihovo uporabo
  • Razvija samostojnost.
  • Razvija strokovno znanje.

PEČARSKI IZDELKI

  • surovine
  • oblikovanje
  • sušenje
  • žganje
  • krčenje
  • glazura
  • temperaturne obremenitve
  • pečnice različnih oblik in dimenzij ter ostali zaključni elementi za peči
  • pozna lastnosti gline, primerne za izdelavo pečnic
  • razlikuje ročno in strojno oblikovanje gline
  • pozna pomen sušenja izdelkov
  • razloži potek žganja pečnic
  • razloži krčenja gline
  • razloži postopek nanašanja glazure
  • upošteva proizvajalčeva navodila za uporabo
  • pozna različne oblike in velikosti pečnic ter zaključne elemente
  • razvršča pečnice glede na lego
  • zna umestiti pečnico na ustrezno mesto glede na njeno funkcijo
  • Razvija občutek za estetiko.
  • Razvija poklicno identiteto in sposobnost samostojnega odločanja.

Ogled:

  • obrata za strojno izdelavo pečnic,
  • pečarske delavnice za ročno izdelavo pečnic.

LEPILA IN PREDPREMAZI ZA KERAMIČNE PLOŠČICE

  • vrste lepil in predpremazov:
  • notranja
  • zunanja
  • vodoodporna
  • hitro vezljiva
  • z visoko trdnostjo
  • za debelejše sloje
  • pozna lastnosti različnih lepil
  • razlikuje lepila za različne podlage
  • zna izbrati lepilo za notranje in zunanje podlage
  •  razume navodila proizvajalca
  • pozna posledice napačne odločitev pri uporabi
  • Razvija strokovnost.
  • Razvija ekološko zavest.
  • Se usposobi za spremljanje novosti na področju materialov.

Analiza podatkov proizvajalcev.

Ogled predstavitve proizvajalca lepil za keramiko.

FUGIRNE MASE

· vrste fugirnih mas

  • pozna lastnosti fugirnih mas
  • zna izbrati ustrezno fugirno maso
  • razume navodila proizvajalca
  • Razvija zavest o varovanju okolja.
  • Razvija občutek za estetske vrednote.

Analiza navodil proizvajalca.

POMOŽNI MATERIALI

  • vogalne letvice
  • kotne letvice
  • dilatacijske letvice
  • distančniki
  • zaključne letvice

pozna različne vrste pomožnega materiala in njihovo uporabo

  • Razvija poklicno samostojnost.

Analiza pomožnega materiala različnih proizvajalcev.

PEČI SKOZI ZGODOVIN, RAZVOJ PEČI

  • obokana peč
  • konična peč
  • peč v gotiki
  • peč v renesansi
  • peč v baroku
  • peč v rokokoju
  • peč v klasicizmu
  • meščanska peč
  • spozna razvoj in členjenost peči skozi različna zgodovinska obdobja
  • zna narisati členjenost peči različnih zgodovinskih obdobij
  • Razvija občutek za estetiko in pomen likovnih vrednot.
  • Razvija zavest o vplivu različnih zgodovinskih obdobij na členjenost in arhitekturno podobo lončene peči.

Obisk muzeja, ki ima lončene peči v svoji zbirki.

Vaja:

  • v muzeju izmeri peč in nariše skico,
  • nariše in kotira peč,
  • opiše površinsko obdelavo peči in barvo,
  • opredeli obdobje peči.

RAZVOJ PEČNIC

  • skledaste pečnice v obliki posod
  • konveksne in konkavne pečnice
  • pečnice v gotiki
  • pečnice v renesansi
  • pečnice v baroku
  • razlikuje pečnice po obliki
  • primerja pečnice in ugotavlja razlike
  • povezuje obliko pečnice in peči v različnih zgodovinskih obdobij
  • Razvija spoznanje o vplivu različnih zgodovinskih obdobij na obliko pečnice.
  • Spozna pomen raziskovanja kulturne dediščine s področja pečarstva.
  • Razvija sposobnost analiziranja.

Ogled pečnic v muzejskih zbirkah.

Vaja:

  • izmeri pečnico in jo skicira,
  • nariše pečnico v merilu in jo kotira,
  • opiše površinsko obdelavo pečnice.

MOTIVNI SVET PEČNIC

  • pečnice z geometrično motiviko
  • pečnice z rastlinsko motiviko
  • pečnice z geometrično in rastlinsko motiviko
  • pečnice s figuralno-sakralno motiviko
  • pečnice s heraldično motiviko
  • pečnice z arhitekturnimi okrasi
  • spozna motivni svet pečnic
  • razlikuje motive na pečnicah
  • analizira elemente motivov na pečnicah
  • razume vsebino motiva
  • spozna rekonstrukcijo manjkajočih delov na pečnicah
  • predvideva motiv manjkajočih delov pečnice
  • razvija ročne spretnosti
  • Razvija zavest o vplivu načina življenja in kulture na motivni svet pečnic.
  • Razvija zavest o pomembnosti raziskovalnega dela.
  • Razvija sposobnost analiziranja.
  • Razvija sposobnost sklepanja na osnovi analize.
  • Razvija ustvarjalnost.
  •  razvija sposobnost skupinskega dela.

Ogled muzejske zbirke pečnic.

Vaja:

Izdelava pozitiva in negativa originalne pečnice v mavcu.

5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN

OCENJEVANJA ZNANJA

V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

6. Povezanost z drugimi predmeti

Znanja

Povezava s predmetom

 

Predmet

Znanja

  • stenske in talne obloge
  • zidanje lončene peči
  • kurivo za peči
  • Praktični pouk
  • Gradbeništvo
  • Naravoslovje
    • poznavanje lastnosti materialov
    • veziva, malte, fugirne mase in lepila
    • šamotni material
    • keramične ploščice in pečnice
    • gorljivost lesa              
    • načrtovanje keramičarskih in pečarskih izdelkov
    • površinski načrti sten
    • izmeritve prostorov
    • izbira barv
  • Risanje
    • merila, kotiranje
    • projekcije
    • prostoročno risanje
    • barva
    • postopek  polaganja oblog
    • postopek postavljanja lončene in krušne peči
    • osnovni elementi zidanega štedilnika in kamina
    • izračun naklonov in višinskih kot
    • sodobne tehnologije kamina
      in krušne peči
  • Praktični pouk, praktično izobraževanje v delovnem procesu
    • zidanje
    • ometavanje
    • polaganje keramičnih oblog
    • postavljanje lončene peči, zidanega štedilnika, krušne peči in kamina
    • postavljanje kamina in krušne peči po sodobnih tehnologijah
    • delovanje lončene peči
    • funkcija pečnic
  • Praktični pouk
    • razvoj peči in pečnic skozi različna zgodovinska obdobja