Model skupnega izvajanja izobraževalnih programov srednjega poklicnega izobraževanja v gradbeništvu - izobraževalni program:
Tehnologija z vajami posreduje dijakom temeljna strokovno-teoretična znanja, ki so osnova in dopolnilo k praktičnemu pouku in praktičnemu izobraževanju v delovnem procesu.
Informativni cilji |
Formativni cilji
dijak: |
Socializacijski cilji
dijak: |
Posebnosti v izvedbi |
1. letnik
|
GRADBENI ELEMENTI |
|
|
|
- nosilni elementi zgradbe;
- nenosilni elementi zgradbe;
- načini izvedbe gradbenih del;
- monolitna;
- montažna;
- polmontažna;
- konstrukcijski sistemi;
- masivni;
- skeletni.
|
- spozna funkcijo nosilnih in nenosilnih elementov zgradbe ter zna izbrati ustrezne materiale;
- razlikuje načine izvedbe, razloži vzroke za izbor določenega načina;
- razlikuje konstrukcijske sisteme in spoznava pomen pravilne konstrukcijske zasnove objekta.
|
- Razvija sposobnost samostojnega mišljenja ter povezovanja teoretičnega in praktičnega znanja.
- Razvija čut za odgovorno strokovno delo.
|
Vaja skicira primere. |
PRIPRAVLJALNA GRADBENA DELA |
|
|
|
- organizacija gradbišča;
- pripravljalna dela;
- preiskave terena;
- zemeljska dela;
- prenos podatkov iz načrta v teren;
- zakoličevanje;
- profiliranje;
- zunanja ureditev;
- varstvo pri delu.
|
- spozna pomen ustrezne org. gradbišča;
- spozna osnovna pripravljalna dela;
- seznani se s pomenom in načini preiskav terena;
- seznani se z načini izvajanja zemeljskih del, osnovnim orodjem in gradbenimi stroji;
- spozna načine prenašanja podatkov;
- usposobi se za izvedbo enostavne zakoličbe;
- spozna postopek prenosa tlorisnih in višinskih podatkov iz načrta za teren.
|
- Razume pomen upoštevanja predpisov varstva pri delu.
- Razvija čut za strokovno odgovornost.
|
Vaja:
- skicira primer organizacije manjšega gradbišča,
- zakoličba in prenos podatkov iz načrta na teren
|
GRADBENI ELEMENTI |
|
|
|
- temelji,
- zidovi,
- stebri,
- mednadstropne konstrukcije,
- preklade,
- nosilci,
- AB zidne vezi,
- loki,
- oboki,
- kupule,
- stopnice,
- strehe,
- dimniki,
- ventilacije,
- okna in vrata,
- izolacije.
|
- spozna nalogo posameznega gradbenega elementa;
- razume nujnost uporabe ustreznega materiala;
- razume različne obremenitve in deformacije ab plošč;
- spozna različne načine izvedbe;
- razloži deformacijo oziroma poškodbo kot posledico strokovne napake;
- nariše gradbeni element oziroma izdelati maketo;
- spozna uporabo in sestavne dele shunt, schiedel, kovinskih in keramičnih dimnikov;
- seznani se z načini vzidav oken in vrat;
- spozna nalogo, materiale in načine izvedbe za hidroizolacijo, toplotno in zvočno izolacijo;
- določi hidroizolacije za kopalnico, balkon, oziroma teraso.
|
- Pridobiva poklicno identifikacijo.
- Razvija občutek za sodelovanje z drugimi gradbenimi poklici.
- Razvija poklicno odgovornost.
- Razvija ekološko zavest.
- Spozna pomembnosti natančnega in strokovnega dela.
|
Vaja:
- skiciranje in izdelava modelov gradbenih elementov,
- risanje detajlov,
- analiziranje tehničnih podatkov iz prospektov proizvajalcev,
Ogled:
- grabenih elementov na gradbišču, razstavi, sejmu,
- prospektov,
- vzorcev izolacijskih materialov.
|
TEMELJI |
|
|
|
Vrste
zakoličevanje |
- spozna s plitvim in globokim temeljenjem;
- pozna tehnologijo izvedbe plitvih temeljev: točkovnih, pasovnih, temeljnih plošč in posebnih oblik;
- pozna tehnologijo izvedbe globokih temeljev: pilotov, vodnjakov, kesonov;
- upošteva dejavnike, ki vplivajo na obliko in izvedbo temeljev;
- zakoliči enostavni objekt;
- zna upoštevati dejavnike, ki vplivajo na obliko temeljev
|
razvije odnos do varovanja okolja; |
Vaja: Izdelava modelov različnih vrst temeljev in jih med seboj primerjajo. |
2. letnik |
OBLAGANJE S KERAMIČNIMI PLOŠČICAMI |
|
|
|
- vrste ter uporaba keramičnih ploščic, lepil, fugirnih mas in pomožnega materiala
- ročno in strojno orodje za obdelavo keramičnih ploščic
- obdelava keramičnih ploščic
|
- spozna uporabo keramičnih izdelkov in drugega pomožnega materiala
- našteje ter opiše ročno in strojno orodje ter pojasni njegovo uporabo
- pozna postopke zarisovanja, rezanja, brušenja in izdelave lukenj
|
- Razvija poklicno identiteto.
- Spozna pomembnost natančnega in strokovnega dela.
|
Prospekti, vzorci.
Ogled orodja in njegove uporabe.
Vaje (33 ur)
Laboratorij – kemične in fizikalne lastnosti keramičnih materialov |
OBLAGANJE NOTRANJIH TLAKOV |
|
|
|
- priprava podlage
- postopek polaganja
|
- iz načrta poisče potrebne podatke ter izračunati svetlo ter etažno višino prostora
- izračuna najvišje in najnižje točke ter ustrezne naklone
- pozna potreben material in postopek dela
- razloži pomen izravnalnih mas
- izračuna najvišjo in najnižjo točko končnega tlaka, višino vodilnih točk in pasov
|
- Pridobiva poklicno identiteto.
- Spozna pomembnost natančnega in strokovnega dela.
|
- Branje podatkov iz načrta.
- Vaja: nariše risbo za različne primere oblaganja.
|
OBLAGANJE STEN IN STEBROV |
|
|
|
- na lepilo
- v cementno malto
|
- zna izračunati potrebno količino keramičnih ploščic, veznega in pomožnega materiala
- nariše načrt oblaganja
- pozna potreben material in postopek dela
- izračuna potrebno količino keramičnih ploščic in pomožnega materiala
|
- Razvija smisel za estetiko.
|
Vaja: v načrt kopalnice oziroma kuhinje nariše predlog polaganja talne in stenske keramike. |
OBLAGANJE STOPNIC |
|
|
|
- stopnice
- oblaganje stopnic s keramičnimi ploščicami
|
- dimenzionira zunanje in notranje stopnice
- pozna potreben material in postopek oblaganja
- izračuna potrebno količino keramičnih ploščic in pomožnega materiala
|
- Spozna pomembnost natančnega in strokovnega dela.
- Pridobi smisel za estetiko.
|
Vaja:
- dimenzionira in nariše tloris ter vertikalni prerez skozi stopnice,
- nariše detajle obloge s keramičnimi ploščicami.
|
ZUNANJI TLAKI |
|
|
|
- iz keramičnih ploščic
- iz opečnih tlakovcev
|
- razume vzroke za izbiro ustrezne podlage glede na predvidene obremenitve
- pozna potreben material in postopek dela
- izračuna potrebno količino keramičnih ploščic, opečnih tlakovcev in pomožnega materiala
|
- Spozna pomembnost natančnega in strokovnega dela.
- pridobi smisel za estetiko.
|
Vaja: nariše primer izbranega zunanjega tlaka. |
MOZAIK |
|
|
|
- izvor besede
- zgodovina mozaika
- sestavljanje mozaikov
|
- spozna mozaik skozi zgodovino
- spozna polaganje mozaika na dva načina: pozitivno in negativno
|
- Razvija čut do likovnih vrednot.
|
Ogled mozaika na arheološkem terenu |
LONČENA PEČ |
|
|
|
|
- spozna mere človeka kot izhodišče za dimenzioniranje uporabnih predmetov, kot so klop, miza, stol
- določi mere za arhitekturne elemente na lončeni peči
- zna brati arhitekturne načrte za lončeno peč
|
- Razvija prostorsko predstavo in čut za mere v prostoru.
- Razvija ustvarjalnost.
- Razvija zavest o strokovni odgovornosti.
|
Vaje:
- določanje velikosti arhitekturnih elementov na lončeni peči in risanje teh,
- izdelava modela arhitekture lončene peči po projektu v predstavitveni tehniki papirja.
|
- ogrevalna površina lončene peči
|
- izračuna ogrevalno površino lončene peči
- razloži način oddajanja toplote lončene peči
- razume vpliv akumulacije toplote na izvedbo peči
|
|
- računanje volumna ogrevanega prostora,
- računanje ogrevalne površine peči in določanje števila pečnic,
- izračun in določanje velikosti rešetke in prečnega preseka dimnih kanalov.
|
- podstavek
- prostor za pepel
- kurišče
- dimni kanali
- čistilna odprtina
- venec
- pokrov
- priključek na dimnik
|
- izračuna potrebno število pečnic
- zna uporabiti tehnične podatke proizvajalca pečnic
- spozna delovanje, lego in obliko funkcionalnih elementov lončene peči
- izračuna dimenzije funkcionalnih elementov peči
- nariše shemo lege dimnih kanalov v peči
- zna določiti višino odprtine v steni za priključek na dimovod
- nariše tlorise in prereze enostavne lončene peči
- nariše detajle funkcionalnih elementov peči
- pozna lastnosti materialov za zidanje lončene peči
- razume pomen dovoda zraka za izgorevanje
|
- Razvija ekološko zavest.
- Razvija motivacijo za kakovostno delo.
- Krepi samozavest.
- Razvija ročne spretnosti.
- Razvija poklicno odgovornost.
- Razvija zavest o odgovornosti svojega dela.
|
Vaje:
- izdelava modela konstruktivnih delov lončene peči v predstavitveni tehniki kartona in papirja,
- risanje tlorisov, prerezov in narisov lončene peči,
- obisk proizvajalca lončenih peči,
- meritev in analiza postavljene lončene peči.
|
- postavljanje in vezanje pečnic
|
- zna razložiti postopek zidanja lončene peči
- nariše horizontalno in vertikalno povezovanje pečnic
- spozna lastnosti in postopek dela s pečarskimi vezivi
|
- Razvija zavest o pomembnosti upoštevanja navodil.
|
Vaje: risanje povezovanja pečnic. |
- pripravljalna dela in organizacija delovnega prostora
|
- razloži potek pripravljalnih del
- razume pomen dobre organizacije delovnega prostora
- razume obremenitev teže lončene peči na mednadstropno konstrukcijo
- razume pomen upoštevanja predpisov s področja požarne varnosti
|
- Razvija sposobnost analiziranja in sklepanja.
- Razvija občutek za urejenost in sistematičnost pri svojem delu.
|
|
LONČENA PEČ S TOPLIM ZRAKOM |
|
|
|
- elementi peči
- delovanje peči
- oddajanje toplote
|
- spozna konstruktivne elemente
- razloži delovanje peči s toplim zrakom
- razloži način oddajanja toplote peči
- primerja oddajanje toplote običajne lončene peči in toplozračne peči
- nariše presek peči in označiti osnovne elemente
- zna uporabiti tehnične podatke
|
- Razvija sposobnost opazovanja in analiziranja.
- Razvija strokovnost.
|
Tehnični podatki peči s toplim zrakom.
Ogled peči s toplim zrakom. |
ZIDAN ŠTEDILNIK |
|
|
|
- podstavek
- prostor za pepel
- dimni kanali
- zunanje stene štedilnika
- pekač
- kotliček za vodo
- jeklena plošča
|
- spozna elemente zidanega štedilnika
- nariše prerez zidanega štedilnika in poimenovati vse elemente
- razloži delovanje zidanega štedilnika
- pozna lastnosti materialov, vgrajenih v štedilnik
- zna uporabiti tehnične podatke
|
- Razvija čut za poklicno odgovornost.
|
Vaja:
- risanje prereza zidanega štedilnika,
- izdelava modela konstruktivnih elementov zidanega štedilnika v predstavitveni tehniki papirja.
- Ogled proizvodnje zidanih štedilnikov.
|
ZIDANA KRUŠNA (KMEČKA) PEČ |
|
|
|
- podpeček
- obok podpečka
- kurišče
- obok nad kuriščem
- dimni kanali
- zaslon ustja
- vrata peči
- plašč peči
- klop
|
- spozna arhitekturne elemente peči
- pozna konstrukcijske elemente kmečke peči
- pozna funkcijo "ustja" pri kmečki peči
- razloži delovanje kmečke peči
- nariše tloris in prerez po predlogi
- zna prebrati načrt kmečke peči
|
- Razvija občutek vrednotenja kulturne dediščine.
- Razvija odnos do preteklosti, sedanjosti in prihodnosti.
- Bogati svoje strokovno znanje.
|
- Grafični posnetek konstrukcijskih elementov zidane kmečke peči.
- Zapis o starih krušnih pečeh.
- Vaja: izdelava modela konstrukcijskih elementov v predstavitveni tehniki papirja.
|
SODOBNA KRUŠNA PEČ |
|
|
|
- industrijsko izdelano kurišče
- postavitev kurišča
- priključitev na dimni vod
- obzidava kurišča
|
- spozna konstrukcijo in material industrijsko izdelanega kurišča
- zna uporabiti navodila proizvajalca za vgraditev kurišča
- določi višino postavljanja kurišča
|
- Zna ovrednotiti vpliv industrijskih izdelkov na pečarstvo.
- Razvija sposobnosti razumevanja in upoštevanja navodil.
- Razvija čut o vplivu ergonomije na prostor.
|
Analiza tehničnih podatkov proizvajalca in navodil za montažo. |
KAMIN |
|
|
|
- arhitektura kamina
- kurišče
- stene kurišča
- loputa in zajem dima pod loputo
- dimniška cev
- priključek na dimniško cev
- pepelišče
- tla pred kuriščem
- dovod svežega zraka v kurišče
- tehnični predpisi
- kamini in adaptacije
- nepravilno delovanje kamina
|
- spozna arhitekturo kamina in postavitev kamina v prostoru
- spozna vse elemente kamina
- imenuje elemente kamina in razloži njihovo delovanje
- uporablja tehnične podatke za določanje velikosti elementov kamina
- nariše horizontalni in vertikalni prerez kamina
- spozna pomembnost dovoda svežega zraka v kurišče
- spozna različne možnosti zajema svežega zraka glede na lego kamina v hiši
- pozna predpise s področja gradbeništva in varstva pred požarom
- spozna možne nepravilnosti delovanja kamina
- razloži ukrepe za odpravo napak
|
- Razvija občutek za likovne vrednote.
- Razvija spoznanje o povezavi pečarske stroke z gradbeno panogo.
- Pozna pomen upoštevanja predpisov s področja varstva pred požarom.
- Razvija samozavest, strokovnost, čut za strokovno odgovornost.
- Razvija ekološko zavest.
|
Tehnični podatki.
- Analiziranje tehničnih podatkov.
- Slikovni material.
Vaja:
- risanje horizontalnega in vertikalnega prereza kamina (po predlogi) in označevanje vseh elementov,
- izdelava modela konstrukcijskih delov kamina.
|
SODOBNE TEHNOLOGIJE KAMINA |
|
|
|
|
- spozna industrijsko izdelane kamine
- zna prebrati tehnične podatke proizvajalca
|
- Razvija zavest o stalnem izobraževanju.
|
Analiza tehničnih podatkov proizvajalca. |
REDNO VZDRŽEVANJE |
|
|
|
- lončena peč
- lončena peč s toplim zrakom
- krušna peč
- kamin
|
- spozna pomen rednega vzdrževanja grelnih teles na trda goriva
- izbira ustrezno in kakovostno gorivo
- pozna pravilne načine kurjenja
- pozna posledice nepravilnega kurjenja
- pozna dejavnike, ki vplivajo na toplotno prehodnost
|
- Razvija ekološko zavest.
- Razvija čut odgovornosti.
- Razvija zavest o varovanju okolja.
|
|
3. letnik
|
KERAMIČNO GRADIVO |
|
|
|
GLINA |
|
|
|
Vrste, lastnosti |
- našteje vrste glin in razloži njihove lastnosti
|
- Razvija poklicno identiteto.
|
|
KERAMIČNE PLOŠCICE |
|
|
|
- notranje:
- stenske
- talne
- zunanje:
- fasadne
- talne
|
- pozna lastnosti keramičnih ploščic
- razlikuje med stenskimi in talnimi ter zunanjimi in notranjimi keramičnimi ploščicami
- izbere keramične ploščice glede na lokacijo obloge ter specialne zahteve
|
- Razvija zavest o povezavi teoretičnega in praktičnega znanja.
- Zaveda se posledic nepravilnih odločitev.
|
Vaja:
- izdelovanja izbranega izdelka (ploščice, pečnice)
- Ogled vzorcev in prospektov različnih proizvajalcev keramičnih ploščic.
|
ŠAMOTNI IZDELKI |
|
|
|
|
- pozna lastnosti šamotnih izdelkov in njihovo uporabo
|
- Razvija samostojnost.
- Razvija strokovno znanje.
|
|
PEČARSKI IZDELKI |
|
|
|
- surovine
- oblikovanje
- sušenje
- žganje
- krčenje
- glazura
- temperaturne obremenitve
- pečnice različnih oblik in dimenzij ter ostali zaključni elementi za peči
|
- pozna lastnosti gline, primerne za izdelavo pečnic
- razlikuje ročno in strojno oblikovanje gline
- pozna pomen sušenja izdelkov
- razloži potek žganja pečnic
- razloži krčenja gline
- razloži postopek nanašanja glazure
- upošteva proizvajalčeva navodila za uporabo
- pozna različne oblike in velikosti pečnic ter zaključne elemente
- razvršča pečnice glede na lego
- zna umestiti pečnico na ustrezno mesto glede na njeno funkcijo
|
- Razvija občutek za estetiko.
- Razvija poklicno identiteto in sposobnost samostojnega odločanja.
|
Ogled:
- obrata za strojno izdelavo pečnic,
- pečarske delavnice za ročno izdelavo pečnic.
|
LEPILA IN PREDPREMAZI ZA KERAMIČNE PLOŠČICE |
|
|
|
- vrste lepil in predpremazov:
- notranja
- zunanja
- vodoodporna
- hitro vezljiva
- z visoko trdnostjo
- za debelejše sloje
|
- pozna lastnosti različnih lepil
- razlikuje lepila za različne podlage
- zna izbrati lepilo za notranje in zunanje podlage
- razume navodila proizvajalca
- pozna posledice napačne odločitev pri uporabi
|
- Razvija strokovnost.
- Razvija ekološko zavest.
- Se usposobi za spremljanje novosti na področju materialov.
|
Analiza podatkov proizvajalcev.
Ogled predstavitve proizvajalca lepil za keramiko. |
FUGIRNE MASE |
|
|
|
· vrste fugirnih mas |
- pozna lastnosti fugirnih mas
- zna izbrati ustrezno fugirno maso
- razume navodila proizvajalca
|
- Razvija zavest o varovanju okolja.
- Razvija občutek za estetske vrednote.
|
Analiza navodil proizvajalca. |
POMOŽNI MATERIALI |
|
|
|
- vogalne letvice
- kotne letvice
- dilatacijske letvice
- distančniki
- zaključne letvice
|
pozna različne vrste pomožnega materiala in njihovo uporabo |
- Razvija poklicno samostojnost.
|
Analiza pomožnega materiala različnih proizvajalcev. |
PEČI SKOZI ZGODOVIN, RAZVOJ PEČI |
|
|
|
- obokana peč
- konična peč
- peč v gotiki
- peč v renesansi
- peč v baroku
- peč v rokokoju
- peč v klasicizmu
- meščanska peč
|
- spozna razvoj in členjenost peči skozi različna zgodovinska obdobja
- zna narisati členjenost peči različnih zgodovinskih obdobij
|
- Razvija občutek za estetiko in pomen likovnih vrednot.
- Razvija zavest o vplivu različnih zgodovinskih obdobij na členjenost in arhitekturno podobo lončene peči.
|
Obisk muzeja, ki ima lončene peči v svoji zbirki.
Vaja:
- v muzeju izmeri peč in nariše skico,
- nariše in kotira peč,
- opiše površinsko obdelavo peči in barvo,
- opredeli obdobje peči.
|
RAZVOJ PEČNIC |
|
|
|
- skledaste pečnice v obliki posod
- konveksne in konkavne pečnice
- pečnice v gotiki
- pečnice v renesansi
- pečnice v baroku
|
- razlikuje pečnice po obliki
- primerja pečnice in ugotavlja razlike
- povezuje obliko pečnice in peči v različnih zgodovinskih obdobij
|
- Razvija spoznanje o vplivu različnih zgodovinskih obdobij na obliko pečnice.
- Spozna pomen raziskovanja kulturne dediščine s področja pečarstva.
- Razvija sposobnost analiziranja.
|
Ogled pečnic v muzejskih zbirkah.
Vaja:
- izmeri pečnico in jo skicira,
- nariše pečnico v merilu in jo kotira,
- opiše površinsko obdelavo pečnice.
|
MOTIVNI SVET PEČNIC |
|
|
|
- pečnice z geometrično motiviko
- pečnice z rastlinsko motiviko
- pečnice z geometrično in rastlinsko motiviko
- pečnice s figuralno-sakralno motiviko
- pečnice s heraldično motiviko
- pečnice z arhitekturnimi okrasi
|
- spozna motivni svet pečnic
- razlikuje motive na pečnicah
- analizira elemente motivov na pečnicah
- razume vsebino motiva
- spozna rekonstrukcijo manjkajočih delov na pečnicah
- predvideva motiv manjkajočih delov pečnice
- razvija ročne spretnosti
|
- Razvija zavest o vplivu načina življenja in kulture na motivni svet pečnic.
- Razvija zavest o pomembnosti raziskovalnega dela.
- Razvija sposobnost analiziranja.
- Razvija sposobnost sklepanja na osnovi analize.
- Razvija ustvarjalnost.
- razvija sposobnost skupinskega dela.
|
Ogled muzejske zbirke pečnic.
Vaja:
Izdelava pozitiva in negativa originalne pečnice v mavcu. |