SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

MODEL SKUPNEGA IZVAJANJA NA PODROČJU GRADBENIŠTVA

Model skupnega izvajanja izobraževalnih programov srednjega poklicnega izobraževanja v gradbeništvu - izobraževalni program:

STROJNIK GRADBENE MEHANIZACIJE

KATALOG ZNANJ

1. Ime predmeta

TEHNOLOGIJA

2. Število ur

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

66

33

99

2.

165

66

231

3.

79

33

112

skupaj

310

132

442

3. Usmerjevalni cilji predmeta

Tehnologija z vajami posreduje dijakom temeljna strokovno-teoretična znanja, ki so osnova in dopolnilo k praktičnemu pouku in praktičnemu izobraževanju v delovnem procesu.

Pri predmetu dijak :

4. Operativni cilji predmeta

Informativni cilji

Formativni cilj

idijak:

Socializacijski cilji

dijak:

Posebnosti v izvedbi
1. letnik
GRADBENI ELEMENTI
  • nosilni elementi zgradbe;
  • nenosilni elementi zgradbe;
  • načini izvedbe gradbenih del;
  • monolitna;
  • montažna;
  • polmontažna;
  • konstrukcijski sistemi;
  • masivni;
  • skeletni.
  • spozna funkcijo nosilnih in nenosilnih elementov zgradbe ter zna izbrati ustrezne materiale;
  • razlikuje načine izvedbe, razloži vzroke za izbor določenega načina;
  • razlikuje konstrukcijske sisteme in spoznava pomen pravilne konstrukcijske zasnove objekta.
  • Razvija sposobnost samostojnega mišljenja ter povezovanja teoretičnega in praktičnega znanja.
  • Razvija čut za odgovorno strokovno delo.

Vaja

  • skicira primere.
PRIPRAVLJALNA GRADBENA DELA
  • organizacija gradbišča;
  • pripravljalna dela;
  • preiskave terena;
  • zemeljska dela;
  • prenos podatkov iz načrta v teren;
  • zakoličevanje;
  • profiliranje;
  • zunanja ureditev;
  • varstvo pri delu.
  • spozna pomen ustrezne org. gradbišča;
  • spozna osnovna pripravljalna dela;
  • seznani se s pomenom in načini preiskav terena;
  • seznani se z načini izvajanja zemeljskih del, osnovnim orodjem in gradbenimi stroji;
  • spozna načine prenašanja podatkov;
  • usposobi se za izvedbo enostavne zakoličbe;
  • spozna postopek prenosa tlorisnih in višinskih podatkov iz načrta za teren.
  • Razume pomen upoštevanja predpisov varstva pri delu.
  • Razvija čut za strokovno odgovornost.
Vaja:
  • skicira primer organizacije manjšega gradbišča,
  • zakoličba in prenos podatkov iz načrta na teren
GRADBENI ELEMENTI
  • temelji,
  • zidovi,
  • stebri,
  • mednadstropne konstrukcije,
  • preklade,
  • nosilci,
  • AB zidne vezi,
  • loki,
  • oboki,
  • kupule,
  • stopnice,
  • strehe,
  • dimniki,
  • ventilacije,
  • okna in vrata,
  • izolacije.
  • spozna nalogo posameznega gradbenega elementa;
  • razume nujnost uporabe ustreznega materiala;
  • razume različne obremenitve in deformacije ab plošč;
  • spozna različne načine izvedbe;
  • razloži deformacijo oziroma poškodbo kot posledico strokovne napake;
  • zna narisati gradbeni element oziroma izdelati maketo;
  • spozna uporabo in sestavne dele shunt, schiedel, kovinskih in keramičnih dimnikov;
  • seznani se z načini vzidav oken in vrat;
  • spozna nalogo, materiale in načine izvedbe za hidroizolacijo, toplotno in zvočno izolacijo;
  • določi hidroizolacije za kopalnico, balkon, oziroma teraso.
  • Pridobiva poklicno identifikacijo.
  • Razvija občutek za sodelovanje z drugimi gradbenimi poklici.
  • Razvija poklicno odgovornost.
  • Razvija ekološko zavest.
  • Spozna pomembnosti natančnega in strokovnega dela.
Vaja:
  • skiciranje in izdelava modelov gradbenih elementov,
  • risanje detajlov,
  • analiziranje tehničnih podatkov iz prospektov proizvajalcev,

  • Ogled
    :

  • grabenih elementov na gradbišču, razstavi, sejmu,
  • prospektov,
  • vzorcev izolacijskih materialov.
TEMELJI      
  • Vrste
  • zakoličevanje
  • spozna s plitvim in globokim temeljenjem;
  • pozna tehnologijo izvedbe plitvih temeljev: točkovnih, pasovnih, temeljnih plošč in posebnih oblik;
  • pozna tehnologijo izvedbe globokih temeljev: pilotov, vodnjakov, kesonov;
  • zna upoštevati dejavnike, ki vplivajo na obliko in izvedbo temeljev;
  • zna zakoličiti enostavni objekt;
  • zna upoštevati dejavnike, ki vplivajo na obliko temeljev
  • razvije odnos do varovanja okolja;
  • Vaja: Izdelava modelov različnih vrst temeljev in jih med seboj primerjajo.
2. letnik
FIZIKALNE OSNOVE      
  • merski sistem, dolžina, površina, prostornina, masa
  • gibanje: pot, hitrost, pospešek
  • sila, teža, moment
  • energija, moč, delo
  • tekočine in plini
  • toplota, temperatura
  • izkoristek
  • obvlada merske enote, ki se pojavljajo na njegovem poklicnem področju: razloži na primeru
  • - obvlada pretvarjanje enot
  • utrdi in poglobi pojme fizike na primerih iz bodoče strokovne prakse
  • razvija natančnost in odgovornost pri delu
  • razvija pripadnost poklicu
  • razvija sposobnost opazovanja in ugotavljanja povezav
 
ELEKTROTEHNIKA      
  • osnove
  • obvlada osnovne pojme elektrotehnike
  • npr. tok, napetost, moč
  • razume osnove elektrotehnike v napeljavi
  • razume pojem in pomen elektronike
  • razvija zavest o varovanju sebe in drugih (nesreče z elektriko!)
 
  • OSNOVE STROJEV
     
  • pogonski in delovni stroj,
  • fiziološki stroj: vzvod, škripec, zagozda...
  • parni pogoni
  • vodni pogoni
  • alternativni pogoni in viri energije
  • razloži razliko med pogonskim in delovnim strojem na primerih
  • našteje primere uporabe fizioloških strojev
  • opiše delovanje parnega pogona
  • opiše osnovni princip hidroelektrarne
  • našteje nekaj obnovljivih virov energije, pozna razliko med obnovljivimi in neobnovljivi viri
  • razvija zavest o vzročno-posledičnih povezavah
  • razvija sposobnost tehničnega razmišljanja in opazovanja
  • spozna pomen gospodarnega in ekološkega vedenja pri uporabi dobrin
 
  • ogrevanje: centralno, lokalno, toplotna izolacija, toplotni most, sončni kolektorji...
  • pozna osnovne principe delovanja, našteje osnovne sestavne dele ogrevalnih sistemov
  • se zave svetovnega energetskega problema
 
  • hlajenje: hladilnik, klima naprava, toplotna črpalka...
  • razloži podobnost delovanja hladilnih in ogrevalnih naprav
  • razvija sposobnost sklepanja (glede na podobnost delovanja)
 
MOTORJI Z NOTRANJIM IZGOREVANJEM      
  • zgodovinski razvoj, uporaba
  • ottov 4 taktni motor
  • dizelski 4 taktni motor
  • ottov 2 taktni motor
  • našteje primere uporabe teh motorjev
  • opiše delovanje, uporabo
  • pozna prednosti in slabosti, primerja posamezne načine delovanja
  • razvija sposobnost primerjanja, ugotavljanja razlik
  • razvija sposobnost sklepanja
 
  • sestavni deli motorjev
  • mazanje, hlajenje motorjev
  • izpušni sistem, katalizator
  • našteje, opiše funkcijo, sklepa o obremenitvah in materialu sestavnega dela
  • opiše delovanje, namen, možne okvare
  • razvija čut za odgovornost (čut za preprečevanje okvar)
 
OSNOVE HIDRAVLIKE IN PNEVMATIKE      
 
  • opiše osnovne elemente hidravlike in pnevmatike
  • razloži njihovo uporabo na gradbenih strojih
  • razvija sposobnost analitičnega in sinteznega mišljenja
 
OSNOVE GRADBENIH STROJEV      
  • Primeri uporabe
  • našteje osnovne gradbene stroje in področja njihove uporabe
  • razvija pripadnost poklicu in čut za povezanost poklicev v panogi
 
MATERIALI NA GRADBENIH STROJIH      
  • lastnosti, kovine, nekovine (goriva, maziva...), korozija in zaščita pred njo
  • varovanje okolja
  • na primeru razloži osnovne fizikalne in tehnološke lastnosti materiala
  • pozna osnovne materiale na strojih in jih primerja po fizikalnih in tehnoloških lastnostih
  • dijak spozna nevarnosti za okolje, ki jo predstavljajo gradbeni stroji
  • razvija čut za ekonomično uporabo materialov in čut za varovanje okolja
  • Vaje (32 ur) laboratorij
  • Testiranje fizikalnih in tehnoloških lastnosti materialov
OSNOVNI POSTOPKI OBDELAVE KOVIN      
  • struženje, vrtanje, frezanje, brušenje
  • loči med seboj osnovne postopke obdelave kovin, navede primere uporabe
  • razvija čut povezanosti z ostalimi poklici
  • razvija čut odgovornosti
 
  • varjenje
  • pozna osnovne postopke varjenja
  • pozna primere uporabe, prednosti in slabosti posameznega postopka
  • razvija sposobnost primerjanja
 
DIZELSKI MOTOR      
  • poglobitev, sistemi na motorju, uporaba na gradbenih strojih
  • pozna delovanje, možne okvare, osnovno vzdrževanje, sisteme na dizelskem motorju gradbenega stroja
  • razvija vztrajnost, čut za pomembnost stalnega izobraževanja
 
POSEBNE OBLIKE MOTORJEV      
  • (wanklov motor, plinska turbina)
  • razloži delovanje teh motorjev, primerja lastnosti in uporabnost
  • razvija sposobnost primerjanja lastnosti
 
ELKTRIČNE NAPRAVE NA DELOVNIH STROJIH
  • razloži delovanje osnovnih električnih naprav na gradbenih strojih, pozna povezavo med njimi, možne okvare in osnovno vzdrževanje
  • razvija čut za spremljanje tehnološkega razvoja
 
ČRPALKE, VENTILATORJI, KOMPRESORJI
  • prepozna napravo, navede primere uporabe in osnovne tehnološke lastnosti
  • razvija sposobnost sinteznega mišljenja
 
HIDRAVLIKA INPNEVMATIKA NA GRADBENIH STROJIH
  • razloži delovanje hidravličnih in pnevmatskih naprav na gradbenih strojih,
  • pozna povezavo med njimi, možne okvare in vzdrževanje
  • razvija čut za vestno delo, odgovornost za stroj
  • razvija sposobnost povezovanja vzrokov in posledic
 
3. letnik
TRANSPORTNE NAPRAVE      
  • elementi transp. naprav
  • žerjavi
  • dvigala
  • transportni trakovi
  • viličarji
  • avtodvigala
  • pozna elemente transportnih naprav in njihove funkcije
  • prepozna napravo, navede primere uporabe in osnovne lastnosti
  • razvija sposobnost sinteznega razmišljanja
 
NAPRAVE ZA PRENOS MOČI      
  • (menjalniki, sklopke, diferencial, kardanski zglob...)
  • opiše sestavne dele, navede primere uporabe na gradbenih stojih
  • razvija sposobnost sinteznega mišljenja
 
KRMILNE NAPRAVE, VZMETENJE IN OBESE, ZAVORE, KOLESA IN GOSENICE
  • pozna delovanje, pozna primere uporabe na gradbenih strojih
  • razvija sposobnost sinteznega mišljenja
 
GRADBENI STROJI      
  • stroji za zemeljska dela: bagri, rovokopači, dozerji, skreperji, grederji
  • pnevmatski stroji: pnevmatska kladiva, vrtalne garniture, kompresorji
  • stroji za utrjevanje terena: vibro plošče, valjarji
  • prepozna stroj, ga opiše, opiše delovanje, navede primere uporabe v praksi
  • razvija pripadnost poklicu
 
STROJI ZA TRANSPORT GRADBENEGA MATERIALA      
  • tovornjaki, damperji, nakladalci, žičnice, betonske črpalke, avtomešalec
  • opiše delovanje strojev, primere uporabe
  • razvija čut za ekonomično rabo časa in prostora
 
STABILNA POSTROJENJA      
  • betonarna, asfaltna baza, separacija (drobilci, sita)
  • opiše postopke, ki potekajo v postrojenju, pozna vstopne materiale
  • razvija pripadnost poklicu
 
VARSTVO PRI DELU      
 
  • pozna osnovne predpise, postopke, sankcije v zvezi z varstvom pri delu na gradbenih strojih
  • razvija čut odgovornosti zase in za sodelavce
 

5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN

OCENJEVANJA ZNANJA

V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

6. Povezanost z drugimi predmeti

Znanja

Povezava s predmetom

 

Predmet

Znanja

  • meritve, enote, pretvorba enot
  • razmerja (npr. kompresijsko, mešalno)

Matematika

  • merski sistem
  • razmerja, procentni račun
  • sestavni deli motorja, ;
  • skiciranje pri razlagi;
  • hidravlika in pnevmatika;

Risanje

  • strojni elementi;
  • prostoročno skiciranje, pravokotna projekcija, prerezi;
  • risanje shem;
  • merjenje, pretvarjanje enot;
  • varjenje;
  • materiali ;
  • postopki obdelave kovin;
  • delovanje motorjev;
  • hidravlika in pnevmatika;
  • električne naprave na strojih;
  • gradbeni stroji;

Praktični pouk

  • merjenje, zarisovanje, kontrola obdelovancev;
  • varjenje – praktične vaje;
  • obdelava kovin, materiali na strojih;
  • praktična uporaba postopkov obdelave kovin;
  • motorji na gradbenih strojih;
  • primeri hidravlike in pnevmatike na strojih;
  • električne naprave na strojih;
  • upravljanje in vzdrževanje posameznih vrst gradbenih strojev;
  • lastnosti materialov na strojih;
  • transportni stroji in naprave.

Gradbeništvo

  • lastnosti gradbenih materailov;
  • organizacija gradbišča.