Izobraževalni program: FINOMEHANIK
Sprejeto na 64.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21.3. 2003.
PRAKTIČNI POUK
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela:
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
Skupaj (ur) |
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
|
1. |
198 |
198 |
|
2. |
462 |
462 |
|
3. |
224 |
224 |
|
Skupaj |
884 |
884 |
Dijaki pridobijo praktična znanja za opravljanje dela poklicne usmeritve. Teoretična znanja znajo uporabiti v praksi. Usposobijo se za opravljanje poklica (vzdrževanje, popravilo, izdelava, montaža in demontaža, izvajanje varilskih del, dela na strojih in uvajanje delovnih sredstev v proizvodnjo). Obvladajo tudi diagnosticiranje, nastavljanje, vzdrževanje in popravilo strojev ter naprav (njihovih sklopov, delov).
Dijaki:
Vsebine in informativni cilji | Formativni cilji | Socializacijski cilji | Posebnosti v izvedbi |
Priprava dela: |
|||
- spoznavanje delovnega mesta, - zdravje in varnost pri delu, - tehnična, tehnološka in delovna dokumentacija. |
Dijaki spoznajo delovno mesto, orodja, stroje in naprave v učni delavnici. Znajo pojasniti in upoštevati ukrepe za varno delo. Seznanijo se z uporabo tehnične, tehnološke in delovne dokumentacije. |
Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za delo v poklicu. |
Ogled delavnic in spoznavanje delovnih mest. Ogled različnih vrst tehnično- tehnološke dokumentacije. |
Merjenje in kontrola: |
|||
- splošna navodila pri merjenju, - vrednotenje meritev, - uporabnost meritev, - merjenje dolžin, - merjenje kotov, - kontrola meril. |
Znajo meriti s pomičnimi in z vijačnimi merili, z merilnimi urami in s komparatorji, kotniki in kotomeri ter z nožastimi merili in vodno tehtnico.Znajo preveriti točnost merilnega orodja in ga pravilno vzdrževati. |
Razvijajo odnos do merilnega orodja, natančnost in vestnost pri rokovanju z njim. |
Uporaba merilnih pripomočkov, kot so: - pomična merila, - mikrometri, - merilne ure, - merske kladice, - univerzalni kotomeri, - sinusna ravnila, - libela. |
Zarisovanje: |
|||
- delovna navodila in pravila pri zarisovanju, - zarisovalno orodje, - zarisovanje oblike in točkanje. |
Znajo prenašati mere in obliko z risbe na pločevino, ki jo bodo obdelovali, ter pri tem pravilno uporabljati risalno orodje in pribor. |
Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije. |
Vzporedni črtalniki, zarisovalne mize, zarisovalne igle, točkala, žigosne številke. |
Osnove odrezavanja: |
|||
- piljenje, žaganje, strganje, - vrtanje, grezenje in povrtavanje, - brušenje vijačnih svedrov, - vrezovanje notranjih in zunanjih navojev. |
Znajo piliti različne oblike na profilih in pločevini, žagati ter strgati jeklene in medeninaste površine. Obvladajo postopke vrtanja, povrtavanja in grezenja ter izdelavo notranjih in zunanjih navojev. Ob vrtanju različnih materialov se naučijo tudi brušenja vijačnih svedrov. |
Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu. |
Namizni in stebrni vrtalni stroj, vpenjalna primeža, komplet svedrov. |
Osnove preoblikovanja: |
|||
- značilnosti in postopki preoblikovanja, - krivljenje in upogibanje pločevine. |
Dijaki poznajo osnovne postopke preoblikovanja ter znajo kriviti in upogibati pločevino ter žico v hladnem stanju. |
Navajajo se na uporabo različnih ročnih orodij in priprav. |
Ročno orodje in različni pripomočki za preoblikovanje. |
Toplotna obdelava: |
|||
- značilnosti in postopki toplotne obdelave, - žarjenje obdelovancev različnih materialov, - kaljenje in popuščanje jekel, - ugotavljanje trdote materialov. |
Poznajo značilnosti in postopke toplotne obdelave, žarjenje ter kaljenje in popuščanje obdelovancev iz različnih materialov.
|
Razvijajo občutek za natančnost in sposobnost za reševanje težav. |
Uporaba peči za toplotno obdelavo, pomožnih in kalilnih sredstev ter pribora. |
Spajanje: |
|||
- značilnosti in postopki spajanja, - priprava varjencev, - uporovno varjenje, - plamensko varjenje, - električno obločno varjenje, - posebni postopki spajanja (lepljenje, lotanje…). |
Poznajo različne postopke spajanja materialov in njihove značilnosti. Obvladajo delovni postopek lotanja žice in pločevine. Varijo plamensko in električno obločno ter čistijo zvare in analizirajo kvaliteto spoja. Vadijo postopke lepljena, lotanja in spajanja umetnih mas.
|
Razvijajo natančnost, ustvarjalnost, ekonomičnost in delovno disciplino. |
Varilniki za varjenje MAG, TIG, ERO. Točkovno varjenje, plamensko varjenje in rezanje, plazemski rezalnik, naprave za spajanje umetnih mas. |
Površinska zaščita: |
|||
- značilnosti in postopki površinske zaščite, - priprava materiala za zaščito, - zaščita z barvami in laki, - zaščita s kemijsko prevleko. |
Znajo pripraviti materiale za zaščito z zaščitnimi sredstvi. Naučijo se zaščititi kovinske strojne dele z mastmi in olji ter z barvami in laki. Spoznajo vrste zaščite s kemijsko prevleko. |
Razvijajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah. |
Uporaba kabine za barvanje. |
Vzdrževanje in montaža: |
|||
- namen vzdrževanja, - vzdrževanje orodja, strojev in naprav. |
Spoznajo namen vzdrževanja in njegov vpliv na trajnost delovnih sredstev.
|
Navajajo se na sprotno vzdrževanje orodij in opreme. Razvijajo občutek odgovornosti za delovna sredstva. |
Pregled in ureditev strojev ter delovnih mest. Čiščenje in mazanje delovnih naprav. |
2. letnik
vsebine in informativni cilji |
formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
|
odrezovanje - osnove |
||||
|
Dijaki ponovijo in utrdijo znanja o odrezovanju, ki jih pridobijo v prvem letniku. |
Spoznavajo pomen zakonitosti odrezavanja. |
VAJE: - merjenje kotov na rezalnem orodju. |
|
razrez materiala: |
||||
|
Seznanijo se z delovnimi mesti. Upoštevajo varnostne predpise.
|
Navajajo se na natančnost pri delu. Upoštevajo delovna navodila. Spoznavajo pomen natančnosti in doslednosti pri delu. Razvijajo pravilen odnos do ekologije. |
VAJE:
|
|
struženje: |
||||
|
Seznanijo se z delovnim mestom. Spoznajo in razlikujejo različne stružne nože. Spoznajo dele stružnice in so jo sposobni zagnati. Znajo ravnati s strojem. Sposobni so vpenjanja orodja in obdelovanca. Samostojno izdelajo enostaven izdelek na stružnici. Predvidijo pomen vzdrževanja in čiščenja stroja. Upoštevajo varnostne predpise.
|
Navajajo se na natančnost pri delu. Upoštevajo delovna navodila. Spoznavajo pomen natančnosti in doslednosti pri delu. Razvijajo pravilen odnos do ekologije. |
VAJE:
|
|
rezkanje: |
||||
|
Seznanijo se z delovnim mestom. Spoznajo in razlikujejo različna frezala. Seznanijo se z rezkalnim strojem in njegovimi deli. Sposobni so ravnati s strojem, vpenjati orodje in obdelovanec. Znajo uporabljati delilnik. Samostojno izdelajo izdelek na frezalnem stroju. Predvidijo pomen vzdrževanja in čiščenja stroja. Upoštevajo varnostne predpise.
|
Navajajo se na natančnost pri delu. Upoštevajo delovna navodila. Spoznavajo pomen natančnosti in doslednosti pri delu. Razvijajo pravilen odnos do ekologije. |
VAJE:
|
|
brušenje: |
|
|||
|
Dijaki se seznanijo z delovnim mestom. Spoznajo lastnosti brusilnih strojev in njihovih delov. Spoznajo in razlikujejo različne bruse. Znajo ravnati s strojem. Sposobni so vpenjanja orodja in obdelovanca Samostojno obdelajo izdelek na brusilnem stroju. Ocenjujejo kvaliteto obdelanih površin z brušenjem. Predvijo pomen vzdrževanja in čiščenja stroja. Upoštevajo varnostne predpise.
|
Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu. Razvijajo občutek za kvaliteto površin in odnos do izdelkov. |
VAJE:
|
|
vrtanje, povrtavanje in grezenje: |
||||
|
Poznajo različne vrtalne stroje in njihovo delovanje. Znajo ostriti svedre in nastaviti ustrezno vrtalno hitrost. Poznajo nevarnosti pri delu z vrtalnim strojem in obvladajo zaščito ter ukrepe (prvo pomoč) ob morebitni nesreči pri delu.
|
Privzgojijo si čut za opravljeno delo in odgovoren odnos do delovnih sredstev. |
VAJE:
|
|
Elektroerozivna obdelava: |
||||
|
Poznajo uporabnost erozijskih postopkov. Znajo nastaviti tehnološke parametre in izvesti postopek zahtevane tehnološke operacije.
|
Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu. |
|
|
Cnc-stroji: |
||||
|
Poznajo prednosti cnc-strojev. Znajo brati in napisati manj zahteven program ter izdelati izdelek z uporabo cnc-proizvodnega stroja. |
Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije. |
Uporaba kompleta didaktične opreme za izvajanje pouka CNC- tehnologije. Produkcijska stroja:
|
|
elektroenergetika: |
||||
|
Dijaki se seznanijo z električno napetostjo, jakostjo električnega toka, trajanjem električnega toka, frekvenco, z upornostjo tal in človeškega telesa. Poznajo zaščitne ukrepe pred previsoko napetostjo dotika. Naučijo se postopka mehkega spajkanja. Znajo izbrati ustrezno orodje, strokovno sneti izolacijo in pravilno izdelati ušesce, pri čemer poskrbijo za varen potek dela. Spoznajo delovanje kontaktorja in končnega stikala ter možnosti nastopa različnih napetosti. Spoznajo montažo zaščitne diode pri relejih enosmernih napetosti. Naučijo se merjenja z univerzalnim merilnim instrumentom. |
Oblikujejo odnos do dela z električnimi napravami. Seznanijo se s hitrim ukrepanjem pri morebitni nesreči in nudenjem prve pomoči. Razvijajo odgovornost do izvajanja dela in varstvenih ukrepov. Razvijajo ročne spretnosti in motorične sposobnosti. Znajo brati načrte, navajajo se na natančnost in upoštevajo predpise. |
Izvajajo, dopolnjujejo in obnavljajo svoje znanje iz varstva pri delu. Spajkalnik naj ima možnost regulacije temperature. Vajo preizkusijo pod električno napetostjo, ki je lahko večja od 50 V. |
|
elektronika: |
||||
|
Prepoznajo vrsto pasivnega elektronskega elementain označevanje. Poznajo različne vrste diod, znajo uporabljati kataloge proizvajalcev in poiskati ekvivalente. Spoznajo merjenje z opazovanjem signala. Poznajo vezja za usmerjanje in glajenje napetosti, spoznajo tiskano vezje in postopke izdelave, način montaže, spajkanje elementov, znajo zamenjati element v tiskanem vezju. Poznajo različne vrste tranzistorjev, znajo izmeriti in nastaviti delovno točko. Spoznajo osnovne lastnosti tyristorja, diaca, triaca. |
Razvijajo sposobnost logičnega mišljenja in logični način reševanja problemov. Spoznavajo pomembnost tehnične dokumentacije. Razvijajo strokovnost in natančnost. |
Demonstracijski panoji, katalogi proizvajalcev. Osciloskop, eksperimentalna plošča z elementi, simuliranje napak. Ustrezen prostor z opremo (jedkanje). |
|
postopek pri servisni dejavnosti: |
||||
|
Seznanijo se z ustreznim načinom vzpostavljanja stika s stranko. Od nje znajo pridobiti potrebne informacije, da laže diagnosticirajo problem. Poznajo tehnično in servisno dokumentacijo za nekaj tipičnih finomehaničnih naprav ter praktično uporabo v servisnem posegu. Spoznajo se z dejavniki, ki vplivajo na ceno storitve, in s cenikom storitev. Poznajo kataloge rezervnih delov s pripadajočimi ceniki. Seznanijo se z izdelavo kalkulacije. |
Naučijo se iskati informacije iz servisne dokumentacije. Naučijo se sistematičnega postopka pri servisni dejavnosti in natančnosti pri delu. Spoznavajo načine sporazumevanja s strankami (pomembna vljudnost, potrpežljivost). Spoznajo pojem konkurenčnosti. |
Pouk poteka v servisnem okolju. Pri spoznavanju stika s stranko gre za »igro vlog«. Na osnovi izdelave kalkulacij dobijo občutek za vrednost svojega dela. |
3. letnik
Vsebine in informativni cilji | Formativni cilji | Socializacijski cilji | Posebnosti v izvedbi |
Elektrotehnika: |
|||
|
Dijaki prepoznajo vezja za izmenične signale, spoznajo vezja močnostnega ojačevalnika in kataloge integriranih vezij. Prepoznajo osnovna vezja z operacijskimi ojačevalniki. Znajo zamenjati neuporabno integrirano vezje. Prepoznajo družine digitalnih vezij in znajo uporabiti katalog proizvajalcev. Znajo izdelati digitalna vezja, izvajati meritve in odpravljati napake v vezju. Prepoznajo tip pretvornika in znajo oceniti princip ter natančnost pretvorbe. Znajo ločiti krmilne tokokroge od napajalnih. Znajo zamenjati neuporaben pretvornik. Razumejo pomen hlajenja in znajo iz kataloga izbrati ustrezno hladilno telo. Znajo pravilno izvesti montažo in demontažo polprevodniškega elementa na hladilno teko. Prepoznajo vezja za stabilizacijo in regulacijo. Znajo analizirati delovanje sklopa. Prepoznajo vezja krmilne tehnike in znajo izvesti enostavno krmilje. Znajo povezati elemente enostavnejšega krmilnega sistema. Znajo čitati načrte krmilij. Ločijo zvezno in nezvezno regulacijo. |
Razvijajo sposobnost logičnega mišljenja in logični način reševanja problemov. Spoznavajo pomembnost tehnične dokumentacije. Razvijajo strokovnost in natančnost. |
Učilnica z ustrezno opremo. Eksperimentalna plošča z elementi. Demonstracijski pano. Specialna učilnica za digitalno tehniko krmilja in regulacije. |
razstavljanje in sestavljanje finomehaničnih elementov, sklopov in naprav: |
|||
|
Spoznajo razstavljanje in sestavljanje posameznih elementov in sklopov finomehaničnih naprav, kot so: pisalni stroji, fotokopirne naprave, faksimilne naprave, računske naprave, registrske blagajne, tehtnice, šivalni stroji, tiskalniki, igralni avtomati, mali gospodinjski aparati, bela tehnika, merilne naprave, zdravstveni in zobozdravstveni aparati, optični pripomočki ipd. Poznajo tehnološki postopek dela pri montaži. Znajo izbrati rezervne dele iz katalogov in jih zamenjati. Znajo izbrati čistilna sredstva in maziva ter izvesti čiščenje in mazanje. Kvaliteto opravljenega dela znajo nadzorovatii z ustreznimi merilnimi in s kontrolnimi napravami. |
Razvijajo sposobnost za strokovnost, občutek za red in urejenost ter varčnost in ekonomičnost. Razvijajo občutek pripadnosti poklicu. |
Praktični pouk se navezuje na strokovno teoretične predmete, pri katerih dijak pridobi teoretične osnove in jih nadgradi s praktičnimi znanji.
Znanje |
Povezava s predmetom |
|
Predmet |
Znanje |
|
Gradiva |
Osnove strojništva
Tehnologija |
Gradiva posameznih strojnih elementov Materiali v elektrotehniki in strojegradnji Tehnološke lastnosti gradiv |
Obdelovalne tehnologije |
Osnove strojništva Tehnologija |
Fizika, mehanika Obdelovalne tehnologije Osnovni obdelovalni postopki |
Zdravje in varstvo pri delu |
Osnove strojništva Tehnologija |
Fizika, mehanika Varnostni ukrepi pri delu |
Ekonomika in organizacija dela |
Osnove strojništva Tehnologija |
Informatika, CAD Organizacija dela in kvaliteta proizvodov |