SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: RUDAR

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 62. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 17. 12. 2002

1. IME PREDMETA

STROJI IN NAPRAVE

2. ŠTEVILO UR

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Skupaj

Teorija

Vaje

1.

105

53

52

2.

70

53

17

3.

68

51

17

Skupaj

243

157

86

 

3. USMERJEVALNI CILJI

Pri predmetu dijaki:

4. OPERATIVNI CILJI

1. letnik

VSEBINA IN INFORMATIVNI CILJI

FORMATIVNI CILJI

SOCIALIZACIJSKI CILJI

POSEBNOSTI V IZVEDBI

OSNOVE TEHNIČNE DOKUMENTACIJE

  • planska
  • konstrukcijska
  • tehnološko operativna

Dijak:

  • spozna potrebo po kvalitetni dokumentaciji
  • spozna posamezne vrste dokumentacije

Dijak:

  • se zaveda pomena natančnega vodenja dokumentacije
 
 

TEHNIŠKO RISANJE

  • osnove tehniškega risanja, pomen
  • glavne značilnosti risb
  • vrste risb

delavniška risba

sestavnica

shema

  • glava risbe in kosovnica

  • shranjevanje in oštevilčenje
  • spozna namen in pomen tehničnega risanja kot univerzalnega jezika tehnike
  • spozna pomen poenotenja pravil in dogovorov širom po svetu
  • razvija navade kot so: natančnost, preglednost in odgovornost
  • uči se uporabljati računalniški program za risanje
  • se zave pomena tehniškega risanja kot sredstva nedvoumnega sporazumevanja
  • razvija občutek za natančnost, zanesljivost, odgovornost
  • zave se pomembnosti izdelave varnostnih kopij in shranjevanja pri risanju s pomočjo računalniškega programa

Vaje:

  • risanje glave risbe in kosovnice
  • samostojno zgibanje formatov
  • risanje s pomočjo računalniškega programa
  • shranjevanje risb in izdelovanje varnostnih kopij
 

Tehnična pisava

 

 

  • razvija ročne spretnosti in navade

(natančnost, preglednost)

  • razvija občutek za natančnost, vztrajnost in doslednost

Vaja:

  • izdelava poročil s pomočjo tehnične pisave

Planimetrija:

  • simetrale
  • mnogokotniki

pravilni 3, 4, 5, 6, 7, 8, n-kotnik

  • krožni in parabolični prehod

 

  • se zave ravnine in njenih posebnosti
 
  • pridobiva smisel za natančnost, preglednost in doslednost
  • pridobiva smisel za razdelitev prostora na risbi in uravnoteženje risbe

Vaje:

  • risanje likov
  • parametrično modeliranje

Kotiranje

  • pravila kotiranja
  • elementi kotiranja
  • načini kotiranja (zaporedno, vzporedno,

kombinirano, koordinatno)

  • razvija smisel za natančnost
  • spozna pomen enotnih pravil pri kotiranju
  • spozna osnovne elemente kotiranja
 
  • se zaveda razlik, ki nastanejo pri izdelavi predmeta, ki je kotiran na različne načine
  • razvija čut za logiko, natančnost, doslednost pri upoštevanju pravil

Vaje:

  • kotiranje risb
 

Vrste projekcij

  • ortogonalna
  • izometrična
  • dimetrična in trimetrična
  • projekcija prostorskih modelov z računalnikom
  • zna risati predmete v posamezni projekciji
  • razvija spretnosti risanja
  • razvija prostorsko predstavo

 

  • razvija prostorsko predstavo

Vaje:

  • pretvarjanje projekcij
  • risanje po modelih
  • dopolnjevanje pogledov

ŠRAFURE IN PREREZI

  • šrafure 1. šrafurne skupine
  • vrste prerezov
  • pravila risanja v prerezu
  • prihranki na projekcijah
  • pozna šrafure in pravila šrafiranja
  • zna pri risanju uporabiti ustrezne šrafure in upošteva pravila šrafiranja
  • zna risati predmete v prerezih
  • pozna poenostavitve pri risanju
  • razvija prostorsko predstavo
 

Vaje v računalniški učilnici:

  • določanje prereznih ravnin
  • risanje prerezov in šrafur
  • prostoročno skiciranje in izris s pomočjo računalnika

Označevanje stanja površin

  • parametri površinske hrapavosti

  • znaki za označevanje stanja površin
  • razredi hrapavosti
  • spozna odvisnost stanja površin od vrste in načina obdelave
 
  • razvija skrbnost, gospodarnost in odgovornost pri določanju o kvaliteti obdelave
  • se zave odvisnosti cene izdeljka od zahtevane kvalitete izdelave

Vaje:

  • označevanje stanja površin na risbi
  • uporaba in risanje znakov za stanje površin

Parametrično prostorsko modeliranje

  • osnovne tehnike prostorskega modeliranja in izdelava tehnične dokumentacije prostorskega modela
  • s pomočjo računalnika spozna osnovne tehnike parametričnega prostorskega modeliranja enostavnih modelov
  • izdela osnovne parametrične modele obravnavanih elementov
 
  • razvija natančnost in doslednost pri konstruiranju
  • razvija občutek za računalniško modeliranje tehniških problemov

 

Vaje v računalniški učilnici s pomočjo ustreznega programskega paketa za prostorko modeliranje.

STROJNI ELEMENTI

  • razdelitev strojnih elementov
  • risanje strojnih elementov

 

  • spozna osnove strojništva in strojnih elementov
  • spozna pomen posameznih strojnih elementov pri gradnji oziroma izdelavi posameznih strojev
  • se zaveda pomembnosti vzdrževanja strojev in naprav
 

Vaje:

  • risanje strojnih elementov prostoročno in s pomočjo računalnika.

Elementi zveze

  • nerazstavljive zveze (loti, vari, lepila kovice)
  • razstavljive zveze (vijaki, sorniki, zatiči, vskočniki)
  • elementi prožnih zvez (vzmeti)
  • pozna pomen posameznih zvez
  • pozna razlike, ki pogojujejo uporabo posameznih zvez (razstavljivih in nerazstavljivih)
 
  • pozna različne načine povezave glede na način in potrebe delovanja
  • zna izbrati ustrezno povezavo oziroma zvezo
  • se zaveda pomembnosti pravilne izbire ustreznega elementa
 

Vaje:

  • risanje strojnih elementov prostoročno in s pomočjo računalnika.
 

Elementi krožnega gibanja

  • osi in gredi, tečaji in ležaji
  • sklopke in spojke
  • jermenski prenosi (vrvni, zobniški , verižni)
  • pozna elemente krožnega gibanja
  • pozna različne načine povezave glede na potrebe in način delovanja
  • zaveda se nujnosti pravilnega vzdrževanja elementov
  • razvija natančnost in strokovnost
 

Vaje:

Pri delu z računalnikom uporablja ustrezne knjižnice in dodaja svoje elemente.

 

Elementi za prevod tekočin in plinov

  • cevi

  • zaporni organi: pipe, ventili, zasuni
  • pozna elemente za prevod tekočin
  • zaveda se nevarnosti, predvsem pri prevodu plinov, pare in stisnjenega zraka
  • zna izbirati ustrezne zaporne elemente
  • se zaveda ekoloških nevarnosti
  • zna presoditi rizike pri prevodu nevarnih tekočin in plinov
  • se zaveda pomembnosti ravnanja z nevarnimi snovmi in odpadki

Vaje:

  • pri delu z računalnikom uporablja ustrezne knjižnice
  • dodaja svoje elemente v ustrezne knjižnice

ENERGIJA IN NJENE OBLIKE

Fizikalne količine

  • osnovne in sestavljene fizikalne količine in njihove enote, pretvarjanje enot

Energija, energijski tok:

  • oblike, pretvorbe, ohranitev energije (1. gl. zakon termodinamike)

Delo in energija

 
  • spozna pomen merjenja fizikalnih količin v rudarstvu
  • zna uporabljati različne merilne naprave
  • pozna vrste energij osnovne značilnosti, razume pretvorljivost, enote, energijski tok – moč, toplotni tok
  • ve, da se celotna energija v zaprtem sistemu ohranja
  • ve, da energija prehaja s telesa na telo z mehaničnim delom, toploto, električnim delom ...
  • zna izračunati delo, toploto, moč
  • razvija natančnost pri merjenju
  • Razvijajo sposobnost racionalne rabe energije, materiala in časa

Vaje:

  • merjenje fizikalnih količin z različnimi merilnimi napravami

(termometer, mokrometer, pomično ravnilo, barometer, dinamometer ...)

Vaje:

  • opazovanje pretvarjanja energije pri padanje teles, nihanju

Prenos energije in toplotni stroji

- zmožnost pretvorljivosti energij

(2. gl. zakon termodinamike)

  • zna opisati osnovne načine za prenos energije in pozna pojem izkoristek; poznajo delovanje toplotnega stroja in njegov izkoristek
  • razume, da vseh oblik energije ni mogoče pretvoriti v delo
  • se zaveda pomena energije za naše življenje

Vaja:

  • spoznavanje delovanja toplotnih strojev s pomočjo modelov.

 

 

2. letnik

VSEBINA IN INFORMATIVNI CILJI

FORMATIVNI CILJI

SOCIALIZACIJSKI CILJI

POSEBNOSTI V IZVEDBI

ENERGETSKI VIRI

  • vrste energetskih virov
  • načini izkoriščanja
  • prednosti in slabosti posameznih energetskih virov, varčevanje z energijo
  • vpliv izkoriščanja energetskih virov na okolje
 

 

Dijak:

  • pozna različne energijske vire, razlikujejo pomen obnovljivih virov
  • pozna ukrepe racionalne rabe energije, recikliranje in vpliv na okolje

Dijak:

  • se zaveda, kako pomembno je varčevati z energijo, razvija ekološko zavest
  • se zaveda osebne in poklicne odgovornosti

Vaja:

  • spoznavanje energetskih virov,
  • analiza porabe energije
  • priprava načrtov za smotrnejšo rabo energije
  • ogled videokaset in razprava

ENERGETSKI STROJI

  • vrste turbin (vodne,parne, plinske)
  • motorji z notranjim izgorevanjem - zgradba, sestavni deli in način delovanja
  • vaje: risanje shem tudi z računalnikom
 
  • spozna obstoječe energetske stroje in način delovanja
  • spozna načine pretvorb energije v posameznih strojih
  • zna si predstavljati posamezne stroje in narisati poenostavljene sheme

 

  • spoznava pomen stroke v vsakdanjem življenju
  • spoznava povezanost teorije s prakso
  • ogled elektro-energetskega objekta

OSNOVE ELEKTROTEHNIKE

ELEKTRIČNI STROJI IN NAPRAVE

  • nastanek el. toka,
  • elektro-generatorji, zgradba, sestavni deli in način delovanja
  • elektromotorji, zgradba, sestavni deli in način delovanja
  • zaščita el. strojev in naprav, upravljanje in vzdrževanje
  • varnostni ukrepi pri rokovanju z el. stroji in napravami
 
  • spozna nastanek električne energije in stroje in naprave, ki to omogočajo
  • spozna delovanje elektromotorja in način pretvorbe električne energije v mehansko delo
  • spozna zgradbo električnih strojev
  • spozna in razume pomembnost pravilnega in varnega dela z električnimi stroji
  • pozna nevarnosti kratkega stika, dotika,vžiga metana, preobremenjenosti itd...
  • pozna varnostne ukrepe pri delu z električnimi stroji in napravami
  • osvaja znanja, ki mu omogočajo da razvije zanesljivost, skrbnost ter osebno in delovno odgovornost
  • razvija strokovnost
 
  • prikaz videokasete Električni pojavi in razprava
  • risanje poenostavljenih shem el. strojev in naprav

NAPRAVE ZA PRENOS ELEKTRIČNE ENERGIJE IN SIGNALOV

  • visoko in nizkonapetostna omrežja
  • transformatorji
  • prenos signalov in načini sporazumevanja
  • spozna naprave za prenos električne energije
  • spozna naprave za prenos signalov in informacij
  • spozna elektro omrežje rudnika
  • pridobi znanje in razvija: strokovnost, zanesljivost, odgovornost

 

  • risanje shem ročno in s pomočjo računalnika

 

ČRPALKE

  • vrste črpalk
  • namen uporabe posameznih vrst črpalk
  • vzdrževanje in varnostni ukrepi pri delovanju črpalk
  • sesalni in tlačni cevovodi
 
  • spozna različne vrste črpalk
  • pozna osnovne sestavne dele črpalk in njihovo delovanje
  • pozna pravilen postopek zagona in zaustavitve
 
  • razvija strokovnost in se zaveda posebnosti v poklicu
  • razvija sposobnost opazovanja in ocenjevanja
  • risanje shem ročno in s pomočjo računalnika
  • prikaz: razni prospekti in katalogi in razprava

STROJI ZA KOMPRIMIRANJE ZRAKA IN OSNOVE PNEVMATIKE

  • vrste kompresorjev,
  • vzdrževanje in varnostni ukrepi pri delovanju kompresorjev
  • risanje shem
  • cevovodi stisnjenega zraka
  • kompresorske postaje
  • spozna vrste kompresorjev
  • spozna način stiskanja zraka in pretvorbo mehanske energije v energijo stisnjenega zraka
  • spozna pomen stisnjenega zraka v rudarstvu
  • sprejema potrebo po upoštevanju navodil in predpisov
  • risanje shem ročno in s pomočjo računalnika

VENTILATORJI

  • vrste ventilatorjev, zgradba, sestavni deli in način delovanja
  • vzdrževanje in varnostni ukrepi pri delovanju
  • spozna vrste ventilatorjev
  • spozna zgradbo ventilatorjev
  • spozna in razume pomembnost ventilatorjev v rudarstvu
  • pridobi znanje in razvija osebnostno, poklicno in delovno odgovornost
  • razvije odnos do varnosti pri delu
  • risanje shem ročno in s pomočjo računalnika

 

3. letnik

VSEBINA IN INFORMATIVNI CILJI

FORMATIVNI CILJI

SOCIALIZACIJSKI CILJI

POSEBNOSTI V IZVEDBI

TRANSPORT V RUDARSTVU (osnove)

a) kontinuirani transport

  • zgradba, sestavni deli in način delovanja
  • transporterji z gumijastim trakom
  • verižni transporterji
  • jekleni členkasti transporterji
  • hidravlični transporterji
  • pnevmatski transporterji
  • vzdrževanje in varnostni ukrepi pri delovanju
  • diskontinuirani transport
  • zgradba, sestavni deli in način delovanja
  • tirni transport - talni in viseči
  • kamionski
  • značilnosti transporta in varnostni ukrepi pri delovanju

Dijak:

  • spozna vse vrste transporta
  • primerja med seboj vrste transporta
  • razume pomen rednega vzdrževanja in pravilne uporabe transportnih sredstev

Dijak :

  • razvija strokovnost in se zaveda posebnosti v poklicu.
  • vaje: uporaba programske opreme, uporaba katalogov proizvajalcev

NAPRAVE V IZVAŽALNIH JAŠKIH

  • zgradba, sestavni deli in način delovanja
  • bobni
  • izvažalne posode in vrvi
  • vrvenice
  • pogon (motor, reduktor, sklopka)
  • varnostna oprema pri izvažalnih napravah
 
  • spozna vse izvažalne naprave v izvažalnem jašku in njihovo delovanje
  • spozna opremo, ki zagotavlja varno delovanje izvažalnih naprav
  • pridobi znanje in razvija: zanesljivost, skrbnost, natančnost in strokovnost

 

  • risanje diagramov hitrosti in obremenitev, uporaba katalogov proizvajalcev

OSNOVE HIDRAVLIKE

  • vloge hidravlike v rudarstvu
  • osnovni zakon hidravlike
  • lastnosti hidravličnih tekočin
  • zgradba hidravličnih naprav, uporaba in vzdrževanje
  • hidravlična podporja - vrste podporja
  • glavni elementi hidravličnih podporij
  • krmilni sistem
  • vzdrževanje in varnostni ukrepi  
  • pridobi znanje in razume osnovne zakonitosti pri delovanju hidravličnih strojev in naprav
  • spozna posamezne dele hidravličnih podporij in njihov pomen v sodobnem rudarstvu
  • usvaja znanje in razvija:

zanesljivost, skrbnost, natančnost, odgovornost.

  • ogled delovanja hidravličnega podporja, izdelava poročila in razprava

NAPREDOVALNI STROJI, NAKLADALNIKI IN VRTALNE GARNITURE

  • stroji za kontinuirano izdelavo jamskih prog
  • osnovni sklopi in način delovanja s poUdarkom na varnosti delovanja
  • vzdrževanje in remont napredovalnih strojev
  • vrtalne garniture in nakladalniki (s kontinuiranim in diskontinuiranim delovanjem
  • spozna napredovalne stroje in stroje za izdelavo jamskih prog z odstreljevanjem (vrtalne garniture, nakladalnike) način delovanja in vzdrževanja
  • spozna različne vrste napredovalnih strojev in razvija: zanesljivost, odgovornost
  • ogled kasete o delovanju napredovalnih strojev in razprava

PRIDOBIVALNO-NAKLADALNI STROJI

  • vrste pridobivalno-nakladalnih strojev
  • sestavni deli strojev
  • delovanje strojev in varnostni ukrepi
 
  • spozna eno in dvobobenske pridobivalno-nakladalne stroje, njihove sklope in delovanje teh strojev
  • pridobi znanje za praktično varno delo in razvija: odgovornost, zanesljivost
  • ogled videokasete o delovanju prodobivalno nakladalnih strojev in razprava
 

5. OKVIRNI SEZNAM LITERATURE

Jože HRŽENJAK: TEHNIČNO RISANJE, Tehniška založba Slovenije, Ljubljana 1996

Igor JANEŽIČ: STROJNI ELEMENTI, Tehniška založba Slovenije, Ljubljana 1997

Viktor KERSNIČ,Toni SLANC: TRANSPORT V RUDARSTVU, Izobraževalna skupnost Slovenije za rudarstvo in geologijo, Ljubljana 1987

Rudolf KLADNIK: GIBANJE, SILA, SNOV, Državna založba Slovenije, Ljubljana 1997

Rudolf KLADNIK: ENERGIJA, Državna založba Slovenije, Ljubljana 1997

Rudolf KLADNIK: SVET ELEKKTRONOV IN ATOMOV, Državna založba Slovenije, Ljubljana 1997

Ljubo SIMIKIĆ , STROJI IN NAPRAVE I., skripta – interno gradivo, ŠC Velenje 2002

Ljubo SIMIKIĆ, STROJI IN NAPRAVE -II., skripta – interno gradivo, ŠC Velenje 2002

Različni prospekti, katalogi proizvajalcev in članki.

6. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA ZNANJA

V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

7. POVEZAVA Z DRUGIMI PREDMETI

PREDMET

ZNANJE

geologija

zgradba zemlje, tektonika, geološka sestava hribin

 

fizika

elektrika in magnetizem, delo in energija, fizikalne količine

 

kemija

kemijske lastnosti snovi

 

mehanika

statika, dinamika in trdnost

 

informatika

uporaba računalnika

 

rudarstvo

izdelava jamskih prog

izdelava jaškov, odkopne metode

 

praktični pouk

praktična uporaba teoretično pridobljenega znanja