Informativni cilji
|
Formativni cilji
|
Socializacijski cilji
|
Posebnosti v izvedbi
|
medpredmetne povezave
|
1. SNOV IN SNOVNE SPREMEMBE
Dijak:
- razume kemijo kot vedo, ki proučuje snov in snovne spremembe;
- ponovi in utrdi temelje za varno eksperimentalno delo;
- pozna agregatna stanja in prehode med njimi;
- zna izračunati masni delež za spojine, ki se uporabljajo kot
surovine za steklo;
- razume kemijsko reakcijo kot snovno in energijsko spremembo;
- pozna eksotermno in endotermno reakcijo;
- razume proces gorenja in pozna produkte gorenja.
|
Dijak:
- loči zmes in čisto snov, homogeno in heterogeno snov, amorfno
in kristalinično snov.
- razume lastnosti snovi kot posledico njihove zgradbe;
- razlikuje element in spojino glede na osnovne gradnike;
- prepozna in poimenuje osnovni laboratrijski material in oznake
za nevarne snovi;
- razume kvantitativni in kvalitativni pomen simbolnega zapisa
za enostavne spojine (predvsem spojine, ki so pomembne v steklarstvu);
- zna napisati kemijske reakcije z enačbo;
- opredeli pojem reaktant in produkt;
- razloži kemijske reakcije kremenčevega peska s sodo in apnencem;
- opredeli pomen toplote pri kemijski reakciji na izbranih primerih
(procesi gorenja v steklarskih pečeh);
- pozna probleme onesnaževanja okolja zaradi zgorevanja fosilnih
goriv in razloži postopke za preprečevanje onesnaževanja.
|
Dijak:
|
Eksperimentalna vaja:
-
- ločevanje zmesi na čiste snovi (določitev masnega deleža posameznih
snovi v izbrani zmesi
Obisk v proizvodnji:
- ogled procesa taljenja v peči
|
MA:
Tehnologija:
- taljenje stekla, goriva steklarskih peči
|
2. NEKOVINE
- pozna značilne lastnosti nekovin;
- pozna nekovinske elemente, ki so pomembni v steklarstvu.
|
- razloži osnovne zakonitosti periodnega sistema;
- zna sklepati na skupne lastnosti nekovin iz položaja v periodnem
sistemu;
- pozna najpomembnejše nekovinske elemente in opiše njihove lastnosti.
|
- razvija pripadnost steklarski stroki,
- razvija sposobnost sodelovalnega dela.
|
Delo v skupinah:
-
- proučevanje zakonitosti periodnega sistema
- uporaba medmrežja, programa Kemšol in drugih virov
|
PP:
|
3. KOVINE
- pozna kovine, ki se uporabljajo v steklarstvu.
|
- pozna najpomembnejše mehanske in fizikalne lastnosti kovin in
področja uporabe;
- razlikuje čiste kovine od zlitin;
- pozna kovine, ki se uporabljajo v steklarstvu.
|
- se nauči opazovati in razlikovati posamezne snovi.
|
Eksperimentalno delo:
|
PP:
- priprava kovinskih modelov
|
4. STEKLO :
- pozna lastnosti osnovnih surovin;
- pozna lastnosti dodatkov (barvila, bistrilci...);
- pozna standarde surovin;
- pozna strupenost surovin;
- zna ovrednotiti ceno določene količine stekla glede na
ceno surovin.
|
- definira steklo kot amorfno snov;
- opiše osnovne surovine stekla;
- razloži kemijsko sestavo stekla (trikomponentno);
- loči vrste stekla glede na kemijsko sestavo;
- definira fizikalne lastnosti stekla (gostota, trdota, trdnost,
prožnost, viskoznost, razteznost);
- razloži pomen teh lastnosti za dodelavo, predelavo in uporabo
stekla;
- definira optične lastnosti stekla (absorbcija, lom svetlobe);
- pozna osnovna barvila (spojine železa, kobalta, niklja, mangana,
bakra, selena);
- našteje bistrilce (Sb2O3, KNO3))
;
- upošteva varnostne ukrepe za delo z nevarnimi snovmi (glajenka,
fluoridi, barvila…);
- razume pomen standardizacije surovin;
- primerja cene surovin in ovrednoti uporabo črepinj kot sekundarne
surovine za steklo.
|
- razume poklicne posebnosti,
- razvija medsebojne odnose,
- pozna strupenost barv,
- ovrednoti pridobivanje stekla z vidika racionalne rabe surovin
in energije,
- razvija ekološko zavest.
|
Projektno delo:
-
- proučevanje različnega reklamnega gradiva
-
- uporaba različnih virov in medmrežja
Eksperimentalno delo:
-
- določanje gostote, trdote in lomnega količnika
Eksperimentalno delo, delo s podatki:
-
- najedanje stekla s fluoridi
Demonstracija:
Proučevanje tabel in grafov:
- viskoznost, temperature
- sestava stekla, deleži oksidov v odstotkih
|
MA:
PP, tehnologija:
- viskoznost steklovine opalnega in barvnega stekla
- viskoznost v modelu
- nabiranje, oblikovanje in razpihovanje steklovine
|
5. PRIPRAVA ZMESI
- razume odvisnost kvalitete stekla od kvalitete zmesi.
|
- pripravi zmes po recepturi;
- razume odvisnost kvalitete stekla od načina priprave zmesi;
- zmes pravilno skladišči in transportira do peči.
|
- razvija odnos do urejenega delovnega okolja.
|
Ogled zmesarne
Eksperimentalno delo:
|
MA.
Tehnologija:
- sejalna analiza, transport
|
6. HITROST KEMIJSKE REAKCIJE
- razume hitrost kemijske reakcije;
- pozna vplive na hitrost kemijske
reakcije.
|
- definira hitrost kemijske reakcije;
- ugotavlja vpliv temperature in koncentracije na hitrost kemijske
reakcije;
- razloži vpliv temperature na kemijske procese v talilnih pečeh;
- razloži vpliv temperature in koncentracije flourovodikove kisline
na proces poliranja;
- opredeli katalizo in katalizatorje.
|
|
Eksperimentalno delo:
-
- vplivi na hitrost reakcije (koncentracija, temperatura, površina,
katalizator)
|
Tehnologija, PP:
|
7. PEČI
- pozna zgradbo in značilnosti delovanja lončnih peči;
- pozna zgradbo in značilnosti delovanja kadnih peči;
- zna opisati taljenje trikomponentnega stekla;
- pozna trende na področju razvoja pogonskih goriv.
|
- opiše štirilončno peč;
- opiše plinsko kadno peč;
- pojasni temperaturni režim v lončeni peči s pomočjo diagrama
- pojasni temperaturni režim v kadni peči
- razlikuje taljenje stekla in taljenje kot spremembo agregatnega
stanja snovi.
|
- razume odnos med deležem škarta in prihodkom.
|
Delo z različnimi viri -
načrti, sheme, fotografije peči, delov:
- reklamna gradiva sodobnih proizvajalcev
- uporaba medmrežja
|
MA.
Tehnologija:
PP:
-
- kemijsko poliranje brušenih izdelkov
|
8. NAPAKE V STEKLU
- pozna napake v steklu : trdni vključki, mehurčki, steklo
v steklu.
|
- definira napake;
- išče vzroke v koroziji in eroziji ognjevzdržnega materiala,
režimu taljenja, pripravi zmesi, stanju peči, črepinjah;
- opiše postopke oblikovanja;
- nariše shemo Float postopka.
|
- razvija poklicno identiteto,
- z znanjem si dviga samozavest,
- z znanjem postane komunikativnejši.
|
Vzorci izdelkov z napakami v steklu
|
|
9. KISLINE, BAZE, SOLI
- pozna razliko med kislinami in bazami;
- zna oceniti moč kislin in baz na osnovi pH- vrednosti njihovih
vodnih raztopin;
- pozna postopke nevtralizacije.
|
- opredeli pojem raztopine in odstotne koncentracije;
- opredeli kisline in baze na osnovi pH-vrednosti njihovih vodnih
raztopin;
- našteje primere močnih in šibkih kislin in baz;
- razloži nastanek topnih in netopnih soli;
- opiše odpornost stekla na delovanje kislin in baz (razjedanje
s fluoridi);
- razvrsti stekla glede na kemijsko obstojnost;
- pozna učinke kislih padavin na okolje in napore za preprečevanje
onesnaženja ;
- ovrednoti vplive svinčevih stekel na okolje in zdravje.
|
- razvija sposobnost prepoznavanja snovi s kemijskega vidika.
|
Eksperimentalno delo:
- dokaz kislin in baz
- reakcija nevtralizacije
- merjenje pH-vrednosti
|
MA:
Tehnologija, PP:
|
10. REDOKS REAKCIJE
- razume redoks reakcije;
- zna opisati galvanski člen;
- zna razložiti elektrolizo;
- razume pomen galvanskih odpadkov in recikliranje;
- pozna delovanje barvil in bistrilcev v peči;
- razume korozijske procese.
|
- definira redoks reakcije;
- pozna galvanski člen kot vir enosmerne napetosti;
- razlikuje med galvanskim členom in elektrolitsko celico;
- pozna vpliv galvanskih odpadkov na okolje in možnosti recikliranja;
- opiše delovanje barvil;
- razloži delovanje bistrilcev v talilnem procesu;
- razume vpliv atmosfere peči na delovanje barvil;
- razloži proces korozije in opiše načine zaščite.
|
- se zave pomena kemijskega eksperimenta kot vira podatkov.
|
Eksperimentalno delo:
- raztapljanje kovin v kislinah
- merjenje napetosti galvanskega člena
- oksidacija alkohola-alkotest
|
Tehnologija:
|
11. ABRAZIVNE SNOVI
- pozna brusilna in polirna sredstva;
- pozna rezilna sredstva.
|
- pozna kemijsko sestavo teh snovi;
- pozna njihove značilne fizikalne lastnosti, izdelavo in uporabo.
|
|
Ogled proizvodnje brusilnih in rezilnih sredstev
|
PP:
- diamantno orodje
- brusne plošče
- peskanje
|
12. KERAMIČNA GRADIVA
- pozna značilnosti keramike;
- pozna šamotne izdelke.
|
- našteje vrste glin in razloži njihove lastnosti;
- razlikuje ročno in strojno oblikovanje gline;
- opiše postopek sušenja in žganja izdelkov;
- razloži pravila nanosa glazure;
- pozna lastnosti šamotnih izdelkov in njihovo uporabo v steklarskih
pečeh.
|
|
|
Tehnologija, PP
|
13. ORGANSKE SPOJINE
- pozna osnovna organska topila, uporabna pri slikanju na steklo
in keramiko;
- pozna zgradbo ogljikovih hidratov in njihov pomen za življenje;
- pozna vlogo proteinov v prehrani.
|
- prepozna organske spojine v snoveh iz vsakdanjega življenja;
- razlikuje topila glede na lastnosti in sposobnosti raztapljanja;
- upošteva fiziološki vpliv topil in njihov vpliv na okolje;
- definira osnovne gradnike ogljikovih hidratov.
|
- se uči opazovati in razlikovati lastnosti snovi,
- zna varno eksperimentirati .
|
Eksperimentalno delo:
- reakcije monosaharidov, disaharidov, škroba
|
|
14. POLIMERI
- pozna značilne naravne in sintezne polimere;
- zna opisati sintezne polimere: poliadicijske polikondenzacijske;
- pozna okoljske probleme, vezane na uporabo polimerov.
|
- opredeli ogljikove hidrate in proteine kot naravne polimere;
- razloži klasifikacijsko shemo sinteznih polimerov;
- pozna lastnosti polimerov in jih poveže z uporabo v steklarstvu;
- pozna vplive polimerov na okolje.
|
- oceni probleme razgradnje sinteznih polimerov v okolju,
- oblikuje ustrezen odnos do onesnaževanja.
|
Eksperimentalno delo:
-
- postopki določevanja posameznih vrst polimerov
|
PP
|
15. BARVILA, PIGMENTI
|
- prepozna barvila po izvoru in kakovosti, po lastnostih in namenu
uporabe;
- prepozna posebnosti bronz, kovinskih pigmentov in pigmentov
z bisernim učinkom;
- spozna toksične lastnosti barvil;
- spozna načine varnega dela z barvili in dodatki.
|
- razvija občutek za estetiko barvnih odnosov,
- razvija ekološko zavest.
|
Računalniška multimedijska predstavitev Barva in naravna barvila
|
PP
|
16. GORIVA
|
- spozna pomen ogljikovodikov kot virov energije in surovin;
- definira vrste goriv;
- razloži kurilno vrednost goriv;
- razume pomen alternativnih virov energije;
- definira oktanovo število;
- pozna uporabo goriv in vplive na okolje.
|
- spoznava načine iskanja informacij iz različnih virov,
- razvija sposobnosti sodelovanja.
|
Projektno delo:
-
- uporaba medmrežja (vpliv plinov, ki nastajajo pri zgorevanju
na okolje in zdravje ljudi)
|
PP
|
17. MAZIVA, PREMAZI
|
- prepozna osnovne lastnosti maziv;
- opiše njihov pomen in uporabo v steklarstvu;
- opiše temperaturno odporne premaze.
|
- razvija čut odgovornosti do okolja in ravnanja z odpadnimi premaznimi
sredstvi.
|
|
PP
|
18. TESNILA
Tesnilni profili
|
- pozna vrste in lastnosti tesnilnih sredstev, ki se uporabljajo
v steklarstvu;
- razlikuje plastično in elastično obstojnost;
- pozna diletacijske fuge in pravila obdelave.
|
|
Demonstracija zbirke vzorcev
|
PP:
|
19. LEPILA
- razume postopek vezave in trdnost vezave;
- pozna kontrolne metode lepljenja.
|
- pozna vrste in lastnosti lepilnih sredstev ter področje uporabe
v steklarstvu;
- zna izbrati prava lepilna sredstva glede na obremenitve.
|
- spozna škodljive vplive nekaterih vrst lepil na zdravje.
|
Demonstracija zbirke vzorcev
|
PP
|
20. LES
|
- pozna tehnično-fizikalne lastnosti lesa;
- razlikuje lesni material glede na obliko, zgradbo, kvaliteto;
- zna upoštevati delovanje lesa pri vgraditvi elementov;
- zna uporabiti primerno sredstvo za zaščito lesa.
|
|
Demonstracija:
- zbirke vzorcev zaščitnih sredstev za les
|
PP
|
21. KEMIJA OKOLJA
- spozna kompleksnost okoljskih problemov;
- pozna najpogostejše onesnaževalce zraka; zemlje
- pozna probleme onesnaženosti vode in virov pitne vode;
- razume tehnologijo biorazgradnje odpadkov.
|
- razume pomen okoljske vzgoje v sodobnem svetu;
- našteje poglavitne onesnaževalce zraka v Sloveniji in definira
merila nevarnosti;
- opiše odpadke kot sekundarne surovine in pomen reciklaže stekla;
- razume vlogo kemije pri zagotavljanju boljše kvalitete življenja.
|
- razvija sposobnosti sodelovanja v skupini,
- razvija komunikacijske veščine.
|
Projektno delo:
- iskanje podatkov na medmrežju
|
Tehnologija,
PP
|