Izobraževalni program: STEKLAR
Sprejeto na 62. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 17. 12. 2002
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela:
Letnik |
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
||
Umetnostna zgodovina |
Likovno snovanje |
Umetnostna zgodovina |
Likovno snovanje |
||
1. |
35 |
53 |
14 |
102 |
|
2. |
35 |
14 |
7 |
56 |
|
3. |
45 |
7 |
52 |
||
skupaj |
70 |
112 |
28 |
210 |
Dijaki:
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
posebnosti v izvedbi |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
1. SPLOŠEN POMEN UMETNOSTI |
Dijak: |
Dijak. |
Dijak: |
|
Dijak:
|
|
|
Strokovna ekskurzija (galerija, gledališče, ) Razstavišče, likovna kolonija, umetnostno-zgodovinski spomenik…) Likovna naloga:
|
Slovenščina (motivi iz literature), Kulturni dan: gledališče, ples, film
|
2. UMETNOSTNA ZGODOVINA - pregled umetnostno-zgodovinskih obdobij in smeri |
||||
|
|
|
Vaje:
|
Družboslovje-
Tehnologija |
- EGIPČANSKA UMETNOST |
|
|
Vaje:
|
|
- MEZOPOTANSKA UMETNOST |
|
|||
- MINOJSKA UMET NOST |
|
|
Vaja:
|
|
- GRŠKA UMETNOST |
|
|
Vaje:
|
Slovenščina (literatura- mitološki motivi) |
- RIMSKA UMETNOST |
|
|
Vaja:
|
|
- STAROKRŠČANSKA UMETNOST
|
|
|
Vaja:
|
|
- BIZANTINSKA UMETNOST
|
|
|
Vaja:
|
Gradiva |
- UMETNOST ZGODNJEGA SREDNJEGA VEKA |
|
|
||
- ROMANSKA UMETNOST |
|
Vaja:
|
||
- GOTSKA UMETNOST |
|
|
Likovna naloga
Projektni teden: vitraži na Slovenskem |
Tehnlogija Praktični pouk (vitraž) |
- RENESANČNA UMETNOST
|
|
|
Vaja:
Ekskurzije:
|
|
- BAROČNA UMETNOST IN UMETNOST ROKOKOJA |
|
|
Vaja :
Vaja:
Ekskurzija |
|
-UMETNOST NEOKLASICIZMA |
|
Projektni teden: |
||
- UMETNOST ROMANTIKE IN BIDERMAJERJA |
|
|
Praktični pouk: gravura na steklo |
|
- UMETNOST IMPRESIONIZMA |
|
Vaja:
|
||
STEKLO V INŽENERSKI ARHITEKTURI 19. STOLETJA |
|
|
||
- SECESIJSKA UMETNOST |
|
|
Vaja:
Seminarska naloga:
|
|
- UMETNOSTNE SMERI 20. STOLETJA |
|
|
Vaja:
|
Praktični pouk: brušenje konstruktivističnega, slikanje kolorističnega motiva |
LIKOVNO SNOVANJE
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
posebnosti v izvedbi |
|
3. RISANJE |
||||
|
|
|
Vaje:
|
|
4. SLIKANJE |
||||
|
|
|
Ekskurzija:
Likovna naloga:
|
Gradiva, praktični pouk –steklarske barve za slikanje na steklo, barvila za steklo Družboslovje (sporočilnost grafita) |
5. PLASTIČNO OBLIKOVANJE |
||||
|
|
|
Ekskurzija:
Vaja:
Projektni teden: Od surovine do izdelka |
Praktični pouk – pihanje votlih oblik |
6. PROSTORSKO OBLIKOVANJE |
||||
|
|
|
Projektni teden:
|
Praktični pouk – brušenje ravnega stekla |
7. VIZUALNE KOMUNIKACIJE |
||||
|
|
|
Vaja:
Delo z računalnikom in ustrezno programsko opremo |
Praktični pouk – spominski izdelek z napisom |
8. UPORABNA UMETNOST |
||||
|
|
|
Vaja:
Vaja:
|
Praktični pouk – izdelava steklenice za vino po lastni zamisli |
9. STILIZACIJA IN OBLIKOVANJE |
||||
|
|
|
Vaja:
|
Praktični pouk – brušeni in slikani cvetlični motiv Praktični pouk – ornament na steklu |
10. VIRI INFORMACIJ, ISKANJE ZGODOVINSKIH IN SODOBNIH VIROV |
||||
|
|
Vaja.
|
Slovenščina Družboslovje Praktični pouk |
Preverjanje in ocenjevanje znanja umetnostnozgodovinskih vsebin naj poteka ustno in pisno ob slikovnem gradivu. Upošteva se predvsem znanje, razumevanje in uporabnost tega znanja v likovno praktičnem delu. V posebnih primerih naj se upošteva tudi dijakova zmožnost analiziranja, sintetiziranja in vrednotenja.
Preverja, vrednoti in ocenjuje se tudi dijakovo delo (proces), katerega odraz so izdelki – vaje, skice in likovni izdelki. Kriteriji za ocenjevanje so izpeljani iz ciljev likovne naloge. Likovni pedagog sproti preverja delo, razumevanje in dosežene rezultate pri praktični izvedbi likovne naloge. Likovna dela vrednoti v kontekstu po izoblikovanih merilih, ki izhajajo iz likovne naloge. Objektivne kritike so smernice za nadaljnje delo oziroma za izboljšanje dela. Podpirati morajo dijakovo emocionalno, moralno, motivacijsko in intelektualno komponento. Učitelj ob vrednotenju splošnih in operativnih ciljev predmeta in na podlagi likovnih del dijake usmerja k virom kreativnih potencialov.
Pri predmetu Umetnost z oblikovanjem dijaki nadgrajujejo znanje likovnega jezika, ki so ga pridobili na osnovnošolski stopnji izobraževanja. Zaradi specifičnosti predmeta se likovnovzgojni in izobraževalni dejavniki aktivirajo verbalno, realizirajo pa v likovnem izražanju pri predmetu samem in pri praktičnem pouku. Pouk je zasnovan likovno problemsko. Spoznavanje likovno teoretičnih problemov temelji na poglobitvi že znanih pojmov. Glede na temeljno poklicno usmeritev je nujno povezovanje likovno teoretičnih vsebin z ustreznimi vsebinami strokovnih predmetov, kar še posebej pride do izraza pri realizaciji projektnih tednov.
Učitelj skrbi za napredovanje in oblikovanje dijakove harmonične in celovite osebnosti. Pomembna je individualna oblika dela, ki prinaša nova znanja in kreativno izražanje, kar je podlaga za vključevanje v kulturno življenje okolja.
Katalog znanj vsebuje temeljna področja likovne vzgoje (risanje, slikanje, plastično oblikovanje, vizualne komunikacije...), pri čemer dijaki nadgrajujejo znanje likovnega jezika, pridobljenega na osnovnošolski stopnji izobraževanja. Zaradi specifičnosti predmeta in zahtev steklarske stroke je nujno prepletanje teoretičnega in praktičnega dela, kar dviguje raven ustvarjalnih sposobnosti dijakov. Likovni jezik se pojmuje v funkciji priprave na poklic.
V učnem procesu mora učitelj gojiti in bogatiti vsako stopnjo dijakovega likovnega razvoja in jo glede na poklicno usmerjenost (steklarstvo) obravnavati aplikativno (predvsem področja slikanja, risanja in plastičnega oblikovanja). Več likovnih problemov iz različnih oblikovalnih področij je možno združiti znotraj posameznih likovnih nalog.
Pomembna dopolnitev predmeta naj bo kulturni dan, ki bo omogočal neposreden stik z umetniškimi ustanovami in stvaritvami. Načrtovan in uresničen naj bo vsako šolsko leto.
V vsakem šolskem letu se izpelje tudi najmanj en projektni teden.
Po letnikih se vsebine nadgrajujejo, po učiteljevi presoji tudi prepletajo in dopolnjujejo. V 1. in 2. letniku dijak osvoji vsebine iz osnov likovne umetnosti in umetnostne zgodovine. Te vsebine se v prvih dveh letnikih prepletajo s vsebinami in vajami iz likovnega snovanja. Snov 3. letnika sintetizira vsebine prejšnjih dveh letnikov v obliki samostojnih likovnih nalog in kot priprava na zaključni izpit.
SPOZNAVANJE TEORETIČNIH LIKOVNIH PROBLEMOV
Pri dejavnosti spoznavanja teoretičnih vprašanj gre za usposobitev dijakov, da na podlagi usvojenih likovnih pojmov na verbalen način likovno komunicirajo. Gre za obvladovanje likovnih pojmov, pridobljenih z opazovanjem predmetov in pojavov v okolju in naravi, ki temeljijo na spoznanjih in doživljajih. Doživljanje in spoznavanje poteka ob pomoči učiteljeve uspešne motivacije. Učitelj zavestno skrbi za to, da se aktivira čim več dejavnikov likovnih sposobnosti mladostnikov:
Razvijanje dejavnikov likovnih sposobnosti prispeva k razvoju ustvarjalnosti, bogatenju zavesti in sposobnosti doživljanja lepote, ki je integralni del umsko in etično izoblikovanega dijaka.
LIKOVNO IZRAŽANJE
Likovno izražanje pomeni ustvarjalno uporabo pridobljenih spoznanj in doživetij dijakov. Gre za praktično uresničevanje idej, dokazovanje uspešnega reševanja likovnih problemov v obliki estetskega izražanja.
Likovni pedagog aktivno spodbuja in usmerja dijake, da mislijo, čutijo, raziskujejo, se ustvarjalno izražajo z likovnimi izrazili in z različnimi orodji, v različnih materialih. Likovni pedagog spodbuja dijake, da vnašajo v likovno izražanje lastna spoznanja. Podpira samozavest dijakov s tem, da jim dovoli, da ostajajo pri likovnem izražanju izvirni, posebni in prepoznavni. Likovni pedagog razvija pri dijakih motorično spretnost in občutljivost s primerno načrtovano likovno nalogo in pravilnim vodenjem delovnih postopkov. Odpira možnosti za samostojno likovno eksperimentiranje.
RAZVIJANJE USTVARJALNOSTI IN ESTETSKEGA IZRAŽANJA
Zelo pomembna naloga likovnega pedagoga je, da pri izvajanju učnega procesa vzpodbuja in razvija ustvarjalnost. Poskrbeti mora, da postane ustvarjalnost proces, v katerem se spodbuja navdušenje dijakov, da pri ustvarjanju svobodno čutijo, mislijo in spontano komponirajo svoja opažanja in zamisli. Znati mora iskati dijakovo originalnost v načinu oblikovnosti sporočila, kjer niso najpomembnejši motivi ampak načini njihovega oblikovanja.
POVZETEK DOSEŽKOV
Z usvojenim likovno-teoretičnim znanjem, podprtim z likovno ustvarjalnostjo, se pri dijakih razvijajo likovno izrazne in oblikovno-estetske sposobnosti. Pri sproščenem likovnem izražanju dijaki razvijajo likovne spretnosti, kot so: motorične spretnosti (senzibilnost) in občutljivosti (senzitivnost), sposobnost estetskega oblikovanja (izražanja) in likovnega mišljenja. Ravnovesje med likovnim in verbalnim izražanjem omogoča enakomeren razvoj opazovanja, predstavljivosti, likovnega spomina, čustev, domišljije in ročnih spretnosti. Ob vrednotenju likovnih del dijaki pridobivajo nove izkušnje ter krepijo zavest o pomembnosti poznavanja likovnih pojmov in estetskega izražanja. Navajajo se na kritično presojanje unikatnega in serijskega oblikovanja steklarskih izdelkov in estetske ureditve prostora ter naravnega okolja.
Umetnost z risanjem povezuje in podpira izkušnje naravoslovnih predmetov, humanističnih in družboslovnih ved, jezikov, strokovnih predmetov, predvsem PRAKTIČNEGA POUKA (pihanje stekla, brušenje stekla, slikanje na steklo…).
Dijakovi dosežki pri predmetu celostno predstavijo strukturo njegove osebnosti. Interdisciplinarnost predmeta zagotavlja medpredmetne povezave na spontan in sproščujoč način, omogoča uporabo likovno teoretskih znanj tudi na področju steklarske proizvodnje.
Za likovno snovanje:
Za umetnostno zgodovino: