Katalog znanja je določil Strokovni svet RS za poklicno in strokovno izobraževanje na 90. seji 31.3.2006
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Osnovni oblikovalski elementi
Dijak:
- zna razložiti pomen osnovnih likovnih elementov in vsebino posameznih likovnih elementov;
- zna ločiti in uporabiti različne formate in vrste papirja;
- zna razlikovati in ustrezno uporabiti prostoročno linijo ter tehnično črto;
- zna uporabljati strokovno terminologijo.
|
Dijak:
- uporablja različna pisala, trikotnike, krivuljnike, šestila in druge pripomočke;
- razvija osebno pisavo skladno z estetskimi načeli;
- pravilno uporablja medprostore pri pisavi (spacioniranje);
- postavlja likovno izrazne elemente na format;
- uporablja različne kompozicijske, prostorske in izrazne vrednosti oblikovalskih elementov;
- gradi likovno kompozicijo s pomočjo likovnih elementov;
- ustvarja in razlikuje različne sivine s pomočjo linije, ploskve ter oblike;
- uporablja oblikovalske elemente po načelih kompozicije.
|
Likovni element barva in osnove barvne teorije
Dijak:
- pozna vlogo in pomen barve v oblikovanju;
razume barvni krog, kontraste, harmonije, tople, hladne in komplementarne barve;
- razume vpliv barve na razpoloženje.
|
Dijak:
- uporablja in utemeljuje barvne kombinacije;
- ustrezno izbira barve pri oblikovanju za posamezne ciljne skupine.
|
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Tekstilni materiali
Dijak:
- zna uporabljati strokovno terminologijo;
- zna našteti tekstilne materiale;
- zna opisati identifikacijske postopke za prepoznavanje tekstilnih materialov;
- zna definirati pojem vlakno, preja, tkanina, pletenina, netkane tekstilije;
- pozna vrste naravnih in umetnih vlaken;
- pozna postopke pridobivanja vlaken in izdelave prej;
- pozna lastnosti vlaken;
- razume industrijski proces pridobivanja vlaken;
- pozna osnovne in efektne preje;
- pozna in prepozna tipične tekstilije s poudarjenim efektom preje;
- pozna postopek tkanja;
- zna našteti in prepoznati osnovne in posebne vezave;
- zna našteti splošne lastnosti tkanin ter specifične lastnosti vezav;
- pozna vpliv lastnosti vlaken na uporabnost;
- pozna vpliv tehnoloških lastnosti tkanine na uporabnost in namembnost;
- zna našteti in prepoznati tipične tekstilije s poudarjenim efektom vezave;
- pozna razliko med tkanino in pletenino;
- pozna postopek pletenja;
- pozna vpliv tehnoloških lastnosti pletenine na uporabnost in namembnost;
- pozna lastnosti in značilnosti pletenin;
- pozna netkane tekstilije in njihove lastnosti;
- razume industrijski proces izdelave ploskovnih tekstilij;
- zna definirati pojem plemenitenje;
- pozna najpogostejše postopke plemenitenja.
|
Dijak:
- ugotavlja efekt, ki ga preja tvori na tekstilijah;
- prepoznava osnovne efekte plemenitenja na tekstilijah;
- zbira in urejuje mapo s tekstilnimi materiali.
|
Usnje in krzno
Dijak:
- pozna vpliv lastnosti na uporabnost;
- pozna razliko med umetnimi in naravnimi materiali;
- pozna in upošteva načela ekologije;
- pozna razlike tehnologije obdelave.
|
|
Polstenje
Dijak:
- pozna postopke polstenja;
- zna povezati postopke polstenja z aktualnimi modnimi kolekcijami ali modnimi dodatki.
|
Dijak:
- praktično uporablja tehniko polstenja.
|
Teksturiranje
Dijak:
- pozna značilnosti tekstur in struktur.
|
Dijak:
- uporablja likovno-teoretske prvine pri oblikovanju teksture;
- kreativno in estetsko oblikuje teksturo ali strukturo;
- inovativno pristopi k iskanju idej za realizacijo;
- preoblikuje ploskovno tekstilijo po idejni zasnovi;
- izvaja proces dela od ideje do realizacije.
|
Vzorčenje
Dijak:
- pozna princip sestavljanja motiva iz različnega števila elementov;
- opredeliti načine sestavljanja motiva v vzorec po sistemu ponavljanja;
- pozna različne tehnike tiskanja na tekstil.
|
Dijak:
- ustvarja in izbira ustrezne motive glede na vrsto in namen uporabe tekstilije;
- oblikuje motiv po likovno-teoretskih zakonitostih;
- preoblikuje motiv na različne načine;
- uporablja računalniške programe za oblikovanje tekstilnih vzorcev;
- prenaša izbrani motiv v elektronsko obliko;
- samostojno nadgradi zasnovane motive s pomočjo programskih orodij za obdelavo točkovne grafike;
- iz različnega števila elementov sestavi nov motiv;
- sestavi motiv v vzorec po sistemu ponavljanja;
- vzorči po likovno-teoretskih zakonitostih;
- izdela barvne karte in uporablja različne barvne skale;
- pripravi vzorec za tiskanje na tekstil;
- pripravi film za razvijanje tiskarskega sita;
- tiska kolekcijo vzorcev na tekstil;
- uredi mapo z izdelki in barvnimi kartami.
|
Zakonitosti oblikovanja kolekcije
Dijak:
- razume zakonitosti oblikovanja kolekcije tekstilij glede na namen, ciljno skupino in potrebe industrije;
- zna poimenovati tipične vzorce in določiti njihovo uporabo;
- razume in pozna vplive vzorcev na optično dojemanje človeškega telesa ter prostora;
- zna opredeliti razliko med oblačilnimi in dekorativnimi tekstilijami;
- razume vlogo in pomen celostne podobe kolekcije.
|
Dijak:
- upošteva estetske kriterije kolekcije;
- upošteva aktualne modne smernice;
- kreativno rešuje oblikovalska izhodišča;
- analizira in določi funkcionalne kriterije kolekcije.
|
Pomen trendov v tekstilnem oblikovanju
Dijak:
- razume nastanek modnih trendov in njihove vplive na oblikovanje ploskovnih tekstilij;
- zna razčleniti, povzeti in uporabljati tekstilne trende pri načrtovanju tekstilij.
|
|
Kolekcija tekstilij
Dijak:
- pozna vlogo in pomen kolekcije;
- zna utemeljiti zakonitosti oblikovanja kolekcije;
- zna opredeliti namembnost.
|
Dijak:
- izbira ustrezne tehnološke postopke za realizacijo ideje;
- kreativno rešuje oblikovalska izhodišča.
|
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Moda in kultura oblačenja
Dijak:
- zna pravilno uporabljati strokovno terminologijo;
- zna razložiti razloge oblačenja in simbolni pomen oblačil;
- zna opredeliti vlogo oblačil;
- zna utemeljiti pojem lepota;
- zna predstaviti in razložiti različne poglede na lepotni ideal v posameznih kulturnih okoljih;
- zna opredeliti pojem moda v širšem in ožjem pomenu;
- zna opisati zgodovinski razvoj mode;
- zna našteti modna središča;
- zna razložiti modni ciklus in pomen modnih sezon;
- zna opredeliti strukturo modne industrije;
- zna utemeljiti razliko med visoko modo in konfekcijsko proizvodnjo;
- zna našteti modne sejme;
- zna predstaviti vpliv medijev in medijskih oseb na kulturo oblačenja;
- zna definirati antimodo;
- zna opisati različne subkulture in njihov vpliv na oblačenje.
|
Dijak:
- uporablja zgodovinske vire in išče podatke o oblačilnem videzu.
|
Zgodovina oblačenja
Dijak:
- pozna moški in ženski oblačilni videz civilizacije ob reki Nil;
- pozna različna ljudstva na območju Mezopotamije in primerjati njihova oblačila;
- zna opredeliti oblačilni videz miroljubnih prebivalcev Krete;
- pozna osnovne značilnosti grških oblačil;
- zna pojasniti prispevek etruščanske kulture in opisati oblačila;
- pozna moški in ženski oblačilni videz rimskih državljanov;
- zna utemeljiti vpliv vere na oblačenje v Bizancu in razložiti moška in ženska oblačila na dvoru ter opredeliti temeljna cerkvena in liturgična oblačila;
- pozna razvoj obrtništva in pojav prvih poklicnih krojačev in čevljarjev v zgodnjem srednjem veku;
- pozna romanska oblačila;
- pozna podobnosti med gotsko arhitekturo in oblačili;
- pozna vlogo viteškega plemstva;
- zna utemeljiti prve začetke krojenja oblačil in ustanavljanja manufaktur;
- pozna moški in ženski renesančni oblačilni videz v Italiji, Nemčiji in Španiji;
- pozna vpliv mušketirjev na oblačilni videz v zgodnjem baroku;
- zna pojasniti vpliv francoskega dvora Ludvika XIV. na modo;
- pozna ustanovitev modnega centra in izid prvega modnega časopisa;
- pozna razkošna oblačila rokokoja v Franciji in umirjeno eleganco v Angliji;
- pozna različne linije ženskih oblačil 19. stoletja in opredeliti pomene retro stilov;
- prepozna minimalne spremembe v moškem oblačenju 19. stoletja;
- pozna posledice industrijske revolucije na izdelavo oblačil.
|
|
Modni stili 20. stoletja
Dijak:
- zna opredeli modni stil posameznega desetletja;
- pozna najvplivnejše osebnosti desetletja in zna opisati njihov način oblačenja;
- pozna družbene vplive na oblačilno podobo;
- zna pojasniti vpliv različnih medijev vizualne kulture na oblačilno podobo.
|
Dijak:
- analizira moška in ženska oblačila, modne dodatke, pokrivala in obutev;
- predstavi najpomembnejše modne oblikovalce in njihov vpliv na modno podobo posameznega desetletja.
|
Sejmi, razstave, muzeji mode
Dijak:
- pozna pomen in vpliv razstav ter sejmov na delo oblikovalcev.
|
Dijak:
- izbira sejme glede na področje usmerjenosti;
- išče nove sejme, kjer bi tržil svojo blagovno znamko.
|
Zakonitosti oblikovanja kolekcije
Dijak:
- razume zakonitosti oblikovanja kolekcije oblačil za različne ciljne skupine, individualne potrebe in potrebe industrije;
- razume vlogo in pomen celostne podobe kolekcije;
- razume pomembnost možnosti realizacije ideje.
|
Dijak:
- analizira in določa funkcionalne ter konstrukcijske kriterije kolekcije;
- upošteva estetske kriterije kolekcije;
- upošteva aktualne modne smernice;
- kreativno rešuje oblikovalska izhodišča.
|
Modni trendi
Dijak:
- razume nastanek modnih trendov in njihove vplive na oblikovanje oblačil;
- razume vpliv medijev na modne trende.
|
Dijak:
- povzame in uporablja modne trende pri oblikovanju oblačil.
|
Blagovna znamka
Dijak:
- razume pomen blagovne znamke;
- zna našteti uveljavljene blagovne znamke;
- pozna bistvene značilnosti posamezne blagovne znamke;
- zna opredeliti prepoznavnost blagovnih znamk.
|
Dijak:
- išče logotipe uveljavljenih blagovnih znamk in analizira njihove pripadajoče linije.
|
Ženske kolekcije
Dijak:
- pozna značilnosti ženskih oblačil;
- zna opredeliti namembnost kolekcije.
|
Dijak:
- analizira izhodišča za kolekcijo;
- upošteva pravila nastanka kolekcije ženskih oblačil;
- oblikuje in nariše serijo oblačil, ki sestavljajo kolekcijo;
- izbira ustrezne materiale;
- utemelji izhodišče in razvoj nastanka kolekcije;
- definira in opiše vse detajle na oblačilih;
- nariše tehnično skico;
- izdela tehnično skico s pomočjo programskih orodij za izdelavo predmetne grafike;
- v tehnično skico vnaša zahteve posameznega modela;
- konstruira in modelira kroj;
- poišče ustrezne osnovne in pomožne materiale;
- pravilno polaga krojne dele na tkanino;
- predvideva vrstni red tehnoloških operacij;
- rešuje tehnološke probleme, ki nastanejo pri sami izdelavi;
- praktično realizira zamisel;
- izdela tehnično dokumentacijo;
- pripravi predstavitev kolekcije.
|
Moške kolekcije
Dijak:
- zna opredeliti namembnost kolekcije.
|
Dijak:
- analizira značilnosti moških oblačil;
- upošteva pravila nastanka kolekcije moških oblačil;
- oblikuje in nariše serijo oblačil, ki sestavljajo kolekcijo;
- izbira ustrezne materiale;
- utemelji izhodišče in razvoj nastanka kolekcije;
- definira in opiše vse detajle na oblačilih;
- pripravi predstavitev kolekcije.
|
Otroške in najstniške kolekcije
Dijak:
- pozna značilnosti otroških oblačil;
- zna opredeliti namembnost kolekcije;
- pozna izhodišča za kolekcijo;
- zna definirati posebnosti in zahteve posamezne starostne skupine.
|
Dijak:
- upošteva pravila nastanka kolekcije otroških oblačil;
- oblikuje in nariše serijo oblačil, ki sestavljajo kolekcijo;
- izbere ustrezne materiale;
- utemelji izhodišče in razvoj nastanka kolekcije;
- definira in opiše vse detajle na oblačilih;
- pripravi predstavitev kolekcije.
|
Športne kolekcije
Dijak:
- zna analizirati značilnosti športnih oblačil;
- pozna namembnost kolekcije;
- pozna izhodišča za kolekcijo.
|
Dijak:
- upošteva namen in funkcijo oblačil;
- oblikuje in nariše serijo oblačil, ki sestavljajo kolekcijo;
- izbere ustrezne materiale;
- utemelji izhodišče in razvoj nastanka kolekcije;
- definira in opiše vse detajle na oblačilih;
- pripravi predstavitev kolekcije.
|
Kolekcija iz zgodovine oblačenja
Dijak:
- s pomočjo strokovnih virov zna analizirati zgodovinska izhodišča;
- zna analizirati kroje oblačil, materiale, vzorce in izdelavo;
- zna definirati in opisati dele oblačil.
|
Dijak:
- izdela modno skico zgodovinskega oblačila;
- izdela tehnično skico zgodovinskega oblačila;
- definira in opiše vse detajle na oblačilu;
- konstruira in modelira posamezne kroje po zgodovinskih principih;
- poišče ustrezne sodobne osnovne in pomožne materiale;
- pravilno položi krojne dele na tkanino;
- pripravi vrstni red tehnoloških operacij;
- rešuje tehnološke probleme, ki nastanejo pri sami izdelavi;
- načrtuje posebnosti v izdelavi elementov;
- izdela tehnično dokumentacijo;
- opredeli ciljno skupino in analizira njihov način življenja;
- utemelji namembnost kolekcije;
- zasnuje, oblikuje in nariše kolekcijo oblačil;
- zgodovinske ugotovitve vključi v oblikovanje sodobne kolekcije;
- tehnično skico opremi z natančnimi opisi in ustreznimi materiali.
|
Kolekcija po modnih smernicah |
Dijak:
- samostojno analizira oblikovne in modne trende;
- upošteva tehnološke novosti v materialih, krojih in izdelavi oblačil;
- opredeli ciljno skupino in analizira njihov način življenja;
- utemelji namembnost kolekcije;
- zasnuje, oblikuje in nariše kolekcijo oblačil za različne priložnosti;
- tehnično skico opremi z natančnimi opisi in ustreznimi materiali;
- predvidi posebnosti v izdelavi elementov;
- utemelji izhodišče in razvoj nastanka kolekcije;
- definira in opiše vse detajle na oblačilih;
- izdela tehnično skico izbranega modela;
- konstruira in modelira kroje;
- poišče ustrezne osnovne in pomožne materiale;
- pravilno položi krojne dele na tkanino;
- pripravi vrstni red tehnoloških operacij;
- ustvarjalno rešuje tehnološke probleme, ki nastanejo pri sami izdelavi;
- praktično realizira zamisel;
- izdela tehnično dokumentacijo;
- predstavi kolekcijo v elektronski obliki.
|
Kolekcija za naročnika |
Dijak:
- analizira zahteve in želje naročnika;
- upošteva izhodišča naročnika;
- upošteva namen in funkcijo;
- oblikuje in nariše naročeno kolekcijo;
- izbere ustrezne materiale;
- utemelji postopek ustvarjanja;
- ustrezno predstavi kolekcijo in jo uskladi z naročnikom.
|
Javna predstavitev
Dijak:
- pozna potek organizacije in izvedbe javne predstavitve;
- razume zakonitosti sodelovanja s strokovnim timom (frizerji, vizažisti, fotografi, koreografi, režiserji …).
|
Dijak:
- sodeluje pri pripravi javne predstavitve.
|