Katalog znanja je določil Strokovni svet RS za poklicno in strokovno izobraževanje na 90. seji 31.3.2006
OZNAKA |
POKLICNE KOMPETENCE |
NIVO OSVAJANJA KOMPETENCE |
VSEBINSKI SKLOP: RISANJE |
|
RIS1 |
Dijak riše enostavna geometrijska telesa na osnovi različnih realnih modelov. |
osnovni nivo |
|
|
RIS2 |
V risbi in modelu uporablja različne modelacijske tehnike. |
|
rutinski nivo |
|
RIS3 |
Študijsko riše kompleksne oblike po modelih. |
|
rutinski nivo |
|
RIS4 |
Na osnovi študija glave portretira. |
|
rutinski nivo |
|
RIS5 |
Riše figuro z upoštevanjem antropoloških značilnosti v odnosu do antropometrije. |
|
rutinski nivo |
|
IZBIRNO |
GRAFIČNO OBLIKOVANJE |
|
RIS6 |
Študijsko riše naravne oblike, tihožitja, interier in eksterier. |
|
|
napredni nivo |
RIS7 |
Riše strip in ilustracije. |
|
|
napredni nivo |
OBLIKOVANJE UPORABNIH PREDMETOV |
|
RIS8 |
Riše na analitično-konstrukcijski način po opazovanju in domišljiji. |
|
|
napredni nivo |
RIS9 |
Riše figuro v odnosu do prostora. |
|
|
napredni nivo |
MODNO OBLIKOVANJE |
|
RIS10 |
Študijsko riše draperije, teksture, različna oblačila in modne dodatke. |
|
|
napredni nivo |
RIS11 |
Študijsko riše človeške figure, oblečene figure in stilizira. |
|
|
napredni nivo |
RIS12 |
Študijsko riše človeške figure posamezno in v različnih razmerjih. |
|
|
napredni nivo |
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Prenos vidnih informacij iz prostora na 2D ploskev
Dijak:
- spozna bistvene lastnosti slikovne ploskve;
- spozna bistvene lastnosti prostora;
- pozna koordinatni sistem, osnovan na prostorskem križu;
- pozna določanje smeri linij (barvne letvice);
- pozna pravokotne ploskovne oblike v prostoru (perspektivične deformacije, proporcioniranje z viziranjem);
- zna risati enostava prizmatična telesa (kvader, kocka) v prostoru (viziranje količin in smeri)
- razume povezavo med vizualnim in likovnim.
|
Dijak:
- uporablja metodo viziranja količin in smeri pri risanju po opazovanju prostora in relacij v njem;
- se uri v ostrini opazovanja in spoznava povezavo med perspektivičnimi skrajšavami (deformacijami) ter iluzijo 3D prostora.
|
Študij oglatih teles na osnovi njihovega tipičnega strukturalnega skeleta
Dijak:
- zna opazovati kvader, kocke, druge pravilne prizme in piramide (menjava pokončnih, ležečih in slonečih pozicij);
- pozna risanje enostavnih predmetov z oblikovnimi značilnostmi kvadra, prizem;
- pozna risanje enostavnih oglatih teles po spominu oziroma konstrukcijo enostavnih oglatih teles s pomočjo razumevanja bistvenih značilnosti teh oblik;
- pozna kompozicijo več oglatih teles;
- pozna sestavljanje (členjenje) oglatih form z dodajanjem in odvzemanjem segmentov (risanje s preseki ploskev in razvidno notranjo strukturo mej mase);
- pozna domišljijsko sestavljanje oglatih teles;
- pozna transformacijo oglatih geometrijskih teles v enostavne konkretne oblike z istimi ali podobnimi bistvenimi oblikovnimi značilnostmi.
|
Dijak:
- riše oglata telesa in jih razume kot način obvladovanja prostora;
- je zmožen uporabiti bistvene značilnosti oglatih 3D oblik;
- te oblike kombinira oziroma jih uporabi pri konstrukciji novih bolj kompleksnih oblik;
- razvija svoje kreativne potenciale;
- krepi svoje prostorske predstave;
- transformira geometrijska telesa v 3D objekte z istimi strukturalnimi skeleti;
- razvija sposobnosti percepcije volumna in prostora;
- aplicira prizmatične forme v novih oblikotvornih situacijah.
|
Študij valjastih, stožčastih in rotacijskih form, temelječih na problemu krogov v prostoru
Dijak:
- pozna konstrukcijo elipse (kroga v prostoru) v vodoravni legi;
zna opazovati pokončni valj;
- pozna ležeči in sloneči valj (konstrukcija elipse v pokončni in poševni legi);
- pozna študij drugih rotacijskih form po opazovanju;
- zna risati enostavne predmete z oblikovnimi značilnostmi valja in stožca;
- zna domišljijsko sestavljati valjčne forme;
- pozna kompozicijo rotacijskih predmetov;
- pozna segmentiranje valja s preseki in utori;
- pozna transformacijo valjev v konkretne predmete z isto ali podobno oblikovno strukturo.
|
Dijak:
- konstruira elipse v vodoravni in drugih legah;
- spoznava bistvene oblikovne značilnosti valja in drugih rotacijskih form;
- razvija sposobnost opazovanja;
- valjčne oblike transformira oziroma iz njih ustvarja nove;
- ustvarja take oblike po domišljiji v različnih prostorskih kompozicijah;
- razume pomen analitičnega pristopa k obliki telesnin;
- uporabi rotacijske forme v novih oblikotvornih situacijah.
|
Študij krogle
Dijak:
- pozna presek skozi središče;
- pozna paralelne preseke;
- pozna segmentacijo po zgornjih dveh metodah s spremembo pozicij posameznih segmentov;
- pozna risanje objektov s telesno strukturo krogle;
- pozna risanje modela jajca po podobnem postopku.
|
Dijak:
- nariše kroglo tako, da razume njeno geometrično strukturo in jo kasneje uporabi pri risanju nekaterih organskih oblik (npr. očesu);
- uporabi krogelno formo v novih oblikotvornih situacijah.
|
Risanje naravnih oblik z oblikovno stukturo osnovnih geometrijskih teles in ploskev (primeri iz botanike in zoologije)
Dijak:
- razume risanje kot proces, ki je pomemben za razvoj sposobnosti percepcije in razumevanja oblik.
|
Dijak:
- uporablja znanje risanja osnovnih teles na enostavnih organskih formah;
- zna reducirati mnogovrstnost oblik na bistvene oblikovne značilnosti;
|
Kompozicija oglatih, rotacijskih in krogelnih teles (predmetov) v prostoru
Dijak:
- zna upoštevati več prostorskih ključev (oddaljenost od spodnjega roba, stopnjevanja velikosti, deformacije, centralna perspektiva ipd.);
- pozna kadriranje v formatu.
|
Dijak:
- nadgrajuje osvojeno znanje v prostorsko zahtevnejših situacijah;
- kombinirano uporabi več prostorskih ključev;
- predmete ustrezno kadrira v format;
- usposablja se v doslednosti in sistematičnosti izražanja prostorskih relacij.
|
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Modelacija osnovnih geometrijskih teles (kvader, valj, piramida, stožec, krogla)
Dijak:
- pozna vrste modelacij;
- pozna pojme kot: nasebna senca, polsenca, senčni greben, refleks ipd.;
- pozna kvaliteto in smer vpada svetlobe;
- pozna konstrukcijo lege senčnega grebena glede na smer vpada svetlobe na telo ter lego odsebne sence;
- pozna svetlostne ključe in ekrane;
- pozna svetlostne kontraste;
- pozna modelacijo ČB ali monokromatske in tonske risbe segmenta prostora z več geometrijskimi telesi (uporaba različnih risarskih tehnik: grafit, flomaster, pastel, oglje na papirjih različnih svetlostnih stopenj, npr.: srednje siva, črna).
|
Dijak:
- v praksi uporabi modelacijo osnovnih 3D geometrijskih oblik kot osnove za prepričljivo prikazovanje (poudarjanje) volumna;
- uporabi vlogo kvalitete in smeri vpada svetlobe na predmete ter njun vpliv na njihov videz (obliko);
- spoznava oblike nasebih senc glede na predmete, katerih del so;
- jasno prezentira te oblike;
- preizkuša risarske učinke modelacije v različnih risarskih tehnikah na podlagah različnih svetlostnih stopenj.
|
Modelacija kompozicije enostavnih predmetov, katerih oblike temeljijo na osnovnih geometrijskih telesih
Dijak:
- zna nadgrajevati znanje predhodne teme ob uporabi različnih risarskih tehnik, vključno s tonsko študijo.
|
Dijak:
- nadgrajuje spoznanje v prostorsko zahtevnejših kompozicijah;
- spoznava likovne učinke modelacije v različnih risarskih tehnikah.
|
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Risanje lutke (manekena) človeške velikosti (uporaba različnih risarskih tehnik)
Dijak:
- pozna proporcioniranje;
- pozna določanje osi segmentov (rok, nog idr.) in razporejanje mas okrog teh osi;
- pozna členjenje mas s ploskvami opne (meje mase);
- pozna določanje prostorskih relacij segmentov (upogibi, rotacije, upogibi in rotacije);
- pozna krokije z različnih zornih kotov;
- pozna menjavanje poz (stoječa, sedeča, mirujoča, gibajoča itd.);
- pozna konstrukcije poz lutke po spominu oziroma po razumevanju te, iz enostavnih 3D oblik sestavljene oblike.
|
Dijak:
- se postopno navaja risati bolj členjene oblike z bolj kompleksnimi prostorskimi relacijami med deli;
- obvladuje celotno obliko z analizo in razumevanjem medsebojnih prostorskih relacij njenih delov;
- ugotavlja oblikovne razlike ob spremembi zornih kotov in razdalj opazovanja;
- krepi vizualni spomin;
- uporablja nova risarska sredstva in njihove likovne učinke.
|
2D stilizacije (predhodnih vaj risanja) lutke v različnih razgibanih pozah (kolaž)
Dijak:
- pozna poudarek na členjenosti ploskev in kontur;
- pozna dinamičnost in statičnost drž.
|
Dijak:
- utrjuje svoje znanje o proporcih človeškega telesa;
- se sooča z bogastvom oblikovnih variacij človeške figure;
- razvija sposobnost invencije oblik;
- razvija občutek za vizualno dinamičnost.
|
Študij oblike glave po poenostavljenem (geometriziranem) modelu glave
Dijak:
- pozna nadzor oblike mase/volumna s konstrukcijsko risbo (vidnost mej mase, preseki, perspektivnična sredina forme);
- razume nadzor oblike mase/volumna z mrežasto opno (vidnost mej mase, reliefnost površine);
- pozna krokije z različnih zornih kotov;
- pozna modelacijo po dogovoru po predhodni konstrukcijski risbi;
- pozna konstrukcijo glave po spominu, izhajajoč iz razumevanja bistvenih oblikovnih značilnosti;
- pozna risanje predmetov v kontigviteti (neposredni navezavi) z obliko glave (npr. čelada, očala, maska, slušalke ipd.).
|
Dijak:
- nadgrajuje veščino risanja z risanjem bolj kompleksnih oblik;
- se zaveda pomena metode risanja po opazovanju in njenega kombiniranja z metodo risanja po spominu ali rekonstrukciji;
- analizira sestavo oblike lobanje s tem, da jo reducira na oblikovno enostavnejše, toda jasno razvidne segmente;
- razvija analitično mišljenje in sposobnosti miselne sinteze;
- nariše predmete, ki so funkcijsko oblikovani za nošenje na glavi.
|
Študij oblike roke (dlanski odsek) po poenostavljenem (geometriziranem) modelu roke
Dijak:
- pozna nadzor oblike mase/volumna s konstrukcijsko risbo (vidnost mej mase);
- razume oblike mase/volumna s plastično rabo linij (mrežasta opna);
- pozna krokije z različnih zornih kotov;
- pozna modelacijo po dogovoru po predhodni konstrukcijski risbi;
- pozna konstrukcijo roke po spominu, izhajajoč iz razumevanja bistvenih oblikovnih značilnosti;
- pozna risanje predmetov v kontigviteti (neposredni navezavi) z obliko roke (npr. kljuka, rokavica, posoda, orodje, ipd.).
|
Dijak:
- nadgrajuje veščino risanja z obvladovanjem bolj kompleksnih oblik;
- se zaveda pomena metode risanja po opazovanju in njenega kombiniranja z metodo risanja po spominu ali rekonstrukciji;
- uporablja oblikovno (prostorsko) jasnost v izražanju;
- se zaveda smisla teh študij kot pogoja uspešnega risanja bolj kompleksnih form;
- nariše predmete, ki so funkcijsko povezani z roko.
|
Študij oblike stopala po poenostavljenem (geometriziranem) modelu stopala
Dijak:
- pozna nadzor oblike mase/volumna s konstrukcijsko risbo (vidnost mej mase, preseki);
- razume oblike mase/volumna s plastično rabo linij (mrežasta opna);
- pozna krokije stopala z različnih zornih kotov;
- pozna modelacijo po dogovoru na predhodni konstrukcijski risbi;
- pozna konstrukcijo stopala, izhajajoč iz razumevanja bistvenih oblikovnih značilnosti;
- pozna risanje predmetov v kontigviteti (neposredni navezavi) z obliko stopala (npr. čevlji, druga obuvala, oblikovno različne vrste obuval).
|
Dijak:
- poleg konstrukcijske rabe črte uporablja tudi druge načine prikazovanja oblike mase/volumna;
- te metode preizkuša tudi pri risanju drugih oblik;
- riše predmete, ki so funkcijsko povezani s stopalom.
|
Študij sklepov v človeškem telesu (in gibov, ki jih le-ti omogočajo) po poenostavljenih modelih
Dijak:
- pozna kolenski sklep;
- pozna komolčni sklep;
- pozna kolčni sklep.
|
Dijak:
- se zaveda odvisnosti med obliko sklepa in njegovo gibalno funkcijo.
|
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Študij organskih oblik (lobanja)
Dijak:
- pozna študij oblike lobanje po poenostavljenem (geometriziranem) modelu (nadzor mase/oblike volumna);
- pozna krokije poenostavljene oblike lobanje z različnih zornih kotov;
- pozna študij lobanje po modelu.
|
Dijak:
- študij lobanje preizkusi na vaji na poti do uspešnega risanja portreta, kot tudi za upodobitev predmetov, ki so v neposredni zvezi.
|
Študij organskih oblik (detajlov glave) po mavčnih odlitkih
Dijak:
- pozna študij očesa konstruktivno, izhajajoč iz krogelne oblike zrkla;
- pozna študij nosa in ust;
- pozna študij ušesa.
|
Dijak:
- študij detajlov glave preizkusi kot del prizadevanj za uspešno portretiranje.
|
Študij glave po mavčnih odlitkih (renesansa, grška in rimska antika ipd.)
Dijak:
- pozna krokije z različnih zornih kotov;
- pozna študije posameznih odlitkov od konstrukcijske linije k modelaciji;
- pozna uporabo različnih risarskih tehnik.
|
Dijak:
- sintetizira akumulirano risarsko veščino v kompleksni formi;
- poglablja svoje znanje o modelaciji;
- spoznava učinke svetlo/temnega na plastičnost forme;
- kreativno načrtuje uporabo risarskih materialov.
|
Študij glave in portretiranje po živem modelu (ob uporabi različnih risarskih tehnik)
Dijak:
- pozna krokije z različnih zornih kotov;
- pozna študije posameznih primerov;
- pozna potenciranje individualnih značilnosti fiziognomije posameznika (in upoštevanje različnih starosti portretirancev);
- pozna študij portreta (s pokrivalom in drugimi dodatki).
|
Dijak:
- sintetizira akumulirano risarsko veščino v kompleksni formi;
- k taki formi zna pristopiti na kreativen način;
- spoznava emocionalne učinke likovnih tehnik na gledalca.
|
Študij emocij oziroma razpoloženj (uporaba digitalnega fotoaparata in drugega slikovnega gradiva)
Dijak:
- pozna študij obraznih mišic;
- zna prikazati različna čustvena stanja na shematični obliki obraza;
- zna prikazati različna čustvena stanja ob študiju portretov.
|
Dijak:
- v risbi predstavi nekaj emocij (veslje, žalost, jeza ipd.);
- se zaveda pomena izražanja emocij v komunikaciji.
|
Študij karakterjev ali značajskih potez obrazov (ob upoštevanju različnih starosti, spola ter fizionomskih značilnosti portretiranca; zbiranje slikovnega gradiva na to tematiko: risbe mojstrov risarjev, ustrezne ilustracije in fotografije)
Dijak:
- pozna poudarjanje fiziognomskih značilnosti;
- pozna uporabo različnih grafičnih pristopov (uporaba različnih likovnih izraznih sredstev: ploskev, linija, modelacija, barva, stilizacija ipd.).
|
Dijak:
- se uri v opazovanju in poudarjanju bistvenih fiziomskih lastnosti obrazov;
- uporabi primerna likovna izrazna sredstva in tehnike, s katerimi te lastnosti potencira;
- razvija smisel za karakterizacijo protagonista na likovni način;
- načrtuje uporabo likovnih izraznih sredstev.
|
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Študij organskih oblik po mavčnih odlitkih (nadgrajevanje znanja z anatomijo in uporabo ustreznih risarskih tehnik)
Dijak:
- pozna študijo dlanskega odseka roke in stopala.
|
Dijak:
- nadgrajuje risarsko znanje v smislu obvladovanja anatomskih značilnosti, likovnih izraznih sredstev (linij, ploskev itd.) ter risarskih tehnik.
|
Študij organskih oblik (prsni koš, kolčne kosti) po poenostavljenih modelih
Dijak:
- pozna glavne oblikovne značilnosti stacionarnih mas človeškega telesa po poenostavnljenih modelih;
- pozna prsni koš (bistvene oblike te mase/volumna);
- pozna kolčne kosti (poenostavitve z jasno prostorsko strukturo).
|
Dijak:
- riše bistvene značilnostni stacionarnih mas v človeškem telesu;
- se zaveda njihovega pomena za upodabljanje človeške figure.
|
Študij lopatic in ramenskega sklepa (obroča)
Dijak:
- pozna pomembno študijo za prepričljivejši prikaz možnih gibov oziroma opravil rok.
|
|
Študij skeleta človeškega telesa
Dijak:
- pozna proporcioniranje;
- pozna poenostavljanje in odrejanje pomembnih točk risanja človeške figure;
- pozna izvedbo nekaj različnih poz skeleta (stoječa, sedeča, ležeča) z različnimi prostorskimi relacijami delov;
- pozna risanje poenostavljenega skeleta v različnih pozah po spominu oziroma rekonstrukciji oblik, ki ga sestavljajo.
|
Dijak:
- nariše osnovno konstrukcijo človeškega telesa v različnih pozah po opazovanju;
- hitro in učinkovito nariše osnovo konstrukcijo človeškega telesa v različnih pozah po spominu.
|
Krokiji človeške figure po modelu (z upoštevanjem glavnih poenostavljenih oblik skeleta) |
Dijak:
- preverja sposobnost uporabe osnovne konstrukcije človeškega telesa pri skiciranju.
|
Krokiji človeške figure (oglje, kreda) v različnih pozah in različnih starosti (odrasli, otroci)
Dijak:
- zna upoštevati zakone tektonike človeškega telesa (nosilni in nošeni deli telesa, težišče, ravnovesje);
- pozna prehode od večjih mas k manjšim, od nosilnih delov k nošenim;
- zna upoštevati proporce;
- spoznava zakone tektonike človeškega telesa;
- spoznava soodvisnost nošenih delov od nosilnih v različnih pozah telesa.
|
Dijak:
- nadgrajuje sposobnost opazovanja;
- nadgrajuje sposobnost prostorskih predstav;
- povezuje poze teles z njihovimi gibi oziroma opravili.
|
Študij karakterjev in značajskih potez figure (razlike v starosti, debelosti, spolu ipd.)
Dijak:
- pozna študij gest in drž telesa;
- pozna študij deformacij oblik v telesu;
- pozna uporabo različnih grafičnih izraznih sredstev za ponazarjanje razpoloženj in značajskih potez figure;
- pozna možnost uporabe različnih vrst stilizacij (z modelacijo, ploskovna, linijska, kombinirano);
- zna načrtovati uporabo likovnih izraznih sredstev in tehnik.
|
Dijak:
- riše figure, katerih drže in geste izražajo različna razpoloženjska stanja;
- uporabi oblikovne deformacije v smislu izražanja razpoloženjskih stanj;
- razvija smisel za karakterizacijo protagonista na likovni način;
- razpoloženjska stanja izraža tudi z uporabo ustreznih likovnih izraznih sredstev in z izborom risarskih tehnik;
- načrtuje uporabo likovnih izraznih sredstev.
|
Študij človeške figure posamezno in v različnih razmerjih |
Študij človeške figure (akt) po antičnih mavčnih odlitkih (stoječe poze) od mas / volumna prek ploskev k linijam
Dijak:
- zna iskati oporne točke skeleta pri gradnji figure ter zagotavljanje ravnovesja stoječe poze (krokiji);
- zna upoštevati tektonike telesa v posameznih pozah;
pozna proporcioniranje;
- zna usmerjati pozornost na obliko muskulature na posameznih delih;
- pozna prostorske oblike mišic kot zagozditev (npr. območja kolenskega sklepa, komolčnega sklepa);
- pozna vlogo hrbtenice in linije alba pri bilateralni simetriji človeškega telesa;
- pozna ravnovesje v legi kontraposta;
- pozna študije različnih pogledov (frontalni, dorzalni, profilni).
|
Dijak:
- utrjuje obvladovanje prostorskih relacij in oblik segmentov mas v človeškem telesu;
- utrjuje občutek za ravnovesje oblik človeškega telesa v risbi;
- uporablja osnovna anatomska dejstva pomembna za učinkovit risarski prikaz;
- išče zglede pri velikih mojstrih risbe;
- kompleksne forme prostorsko in oblikovno poenostavi v prid jasnosti izraza;
- zbira kvalitene risbe za risarsko mapo.
|
Študij človeške figure po živem modelu
Dijak:
- pozna krokije z različnih zornih kotov;
- pozna večjo izbiro poz (sedeče, stoječe, ležeče);
- pozna medsebojne možne relacije delov telesa (upogibi, rotacije, upogibi in rotacije);
- pozna velikostna razmerja v telesu glede na pozo in mesto opazovalca;
- pozna različne risarske pristope in uporabo različnih risarskih tehnik;
- pozna razvoj individualnega sloga.
|
Dijak:
- pridobljeno znanje utrjuje s študijem živega modela;
- razvija lastni risarski slog;
- načrtuje velikost formatov risbe, risarske tehnike in materiale;
- nadgrajuje kvaliteto likovnega izražanja;
- konstruktivno sodeluje pri vrednotenju risb.
|
Študij človeške figure – inscenacija (v kontekstu z nekaterimi predmeti v prostoru) |
Dijak:
- z risbo predstaviti, kaj figura dela;
- ustvari prostorsko in sporočilno naravnane vizualne situcije.
|
Študij človeške figure kot dela prostora (daljni velikostni plan, totalni velikostni plan)
Dijak:
- pozna načrtovanje uporabe likovnih izraznih sredstev (možnost uporabe različnih risarskih pristopov in njim primernih likovnih tehnik).
|
Dijak:
- predstavi figuro kot del ambienta prostora v različnih velikostnih planih;
- učinkovito uporabi likovne možnosti, ki jih zagotavlja smiselna upora likovnih izraznih sredstev (likovni elementi, spremenljivke in kompozicijska načela.
|
Primerjalni študij form vretenčarjev (po modelih in ustreznem slikovnem gradivu)
Dijak:
- pozna skice (krokije);
- pozna poseben poudarek na bilateralni simetriji;
- pozna posamezne 3D študije sesalcev, reptilov, ptic itd.;
- pozna silizacije teh živalskih oblik.
|
Dijak:
- s pomočjo analogije oblik nariše tudi oblike ostalih vretenčarjev po izbiri, in sicer ob tem načrtuje risarski pristop.
|
Študij figure v gibanju
Dijak:
- pozna izbor vizualno dinamičnih drž;
- pozna risanje faz gibanja figure;
- zna upoštevati prostorske usmeritve.
|
Dijak:
- nariše faze nekega kontinuranega gibanja;
- kontrolira obliko gibanja.
|
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Študij naravnih oblik (botanika) v različnih razvojnih stadijih
Dijak:
- pozna risanje oblik rastlin v fazah rasti (začetna faza, zrela oziroma eruptivna, končna oziroma odmirajoča).
|
Dijak:
- spoznava morfolološke značilnosti nekaterih naravnih oblik;
- nariše različne oblike iste rastline glede na faze rasti;
- razvija znanje iz morfolologije naravnih oblik.
|
Vaje s ploskovnimi oblikami (valjčne, ravne, lomljene ploskve) v različnih legah v prostoru
Dijak:
- razume vaje po miselnih predstavah z nadzorovanjem (linije) perspektivične sredine ploskev;
- razume kreiranje prostorskih učinkov in gibanja s ploskvami v prostoru;
- razume podobne vaje s polnimi in votlimi telesi v prostoru;
- razume vaje z dinamičnimi barvnimi kombinacijami;
- razume vaje z različnimi teksturami in rastri v ploskvah.
|
Dijak:
- oblikuje prostor z različnimi oblikami ploskev v prostoru ter njihovimi medsebojnimi legami;
- eksperimentira z globino prostora;
- eksperimentira z usmerjenostjo teles in njihovim dinamičnimi učinki;
- razvija sposobnosti invencije oblik in prostora;
- se navaja na medsebojno interakcijo likovnih izraznih sredstev;
- dinamične učinke posreduje tudi z barvnimi stopnjevanji in kontrasti ipd.
|
Risanje eksteriera, urbane soseske, skiciranje na terenu
Dijak:
- pozna manjši in večji prostorski izsek;
- pozna centralno projekcijo kot glavni prostorski ključ;
- pozna prehod od enostavnejših situacij k bolj kompleksnim (nagibi terena, zasuki, nagibi in zasuki);
- pozna smiselno uporabo drugih prostorskih ključev;
- na podoben način razume tudi domišljijsko konstruiranje prostora.
|
Dijak:
- kadrira motiv z večjo ali manjšo globino prostora;
- uporabi več prostorskih ključev;
- predstavi prostor urbane soseske;
- znanje uporabi tudi pri domišljijski urbani krajini;
- sintetično mišljenje uporabi pri sestavi kompleksne prostorske situacije.
|
Kadriranje in komponiranje tihožitja v interieru (ali drugega motiva z izjemo človeške figure)
Dijak:
- pozna velikosti planov;
- pozna število planov;
- pozna globinska vodila;
- pozna prostorske ključe in kontra ključe;
- pozna načrtovanje uporabe likovnih izraznih sredstev ter likovnih tehnik.
|
Dijak:
- uporabi različne velikostne plane;
- kreativno aranžira in komponira tihožitje;
- preizkuša vizualne, likovne učinke prostorskih ključev in kontraključev;
- načrtuje uporabo likovnih izraznih sredstev;
- razvija občutek za lastno likovno govorico;
- razvija občutek za kompozicijo;
- razvija občutek za estetiko.
|
Poglobljen študij svetlo/temnega na motivu tihožitja v interieru
Dijak:
- pozna študij konkretne svetlostne situacije;
- pozna odsebne in nasebne sence kot prostorski ključ (smer, kvaliteta svetlobe);
- pozna izbor svetlostnega ključa kompozicije na nivoju celote;
- pozna študij svetlostnih efektov na objektih z odbojno površino.
|
Dijak:
- raziskuje različne svetlostne situacije za različne možne likovne učinke;
- razmišlja o učinkih svetlostnih ključev na nivoju celote (kakor tudi na nivoju delov podobe) in jih izbira namensko;
- upodablja svetleče površine;
- kreativno načrtuje risarske tehnike in tudi tonsko risbo;
- zna najti povezavo med izborom likovnih izraznih sredstev in emocionalnimi učinki na gledalca.
|
Domišljijska kompozicija na temo tihožitja v interieru (ali drugega motiva z izjemo človeške figure)
Dijak:
- pozna ploskovno in abstrahirano (z opuščanjem detajlov);
- pozna uporabo različnih tehnik (npr. kolaž, plakatna tempera ipd.);
- pozna svetlostne in barvne kontraste
- pozna teksture in rastre.
|
Dijak:
- preizkuša vizualne učinke različnih likovnih tehnik ter materialov kakor tudi likovnih izraznih sredstev zlasti ploskovnih oblik in barve ter posredno prostora;
- producira zanimive vizualne učinke s pomočjo svetlostnih in barvnih kontrastov;
- presoja o ustreznosti uporabe risarskih in slikarskih tehnik;
- razvija svoje kreativne potenciale.
|
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Strip
Dijak:
- zna dramatizirati pripovedi skozi uporabo rakurzov, velikosti planov, protagonistov (karakternih likov), izbora grafičnih izraznih sredstev (npr. svetlo/temni kontrasti, rastri, teksture ipd.).
|
Dijak:
- učinkovito uporabi vizualne učinke velikosti planov in rakurzov;
- učinkovito uporablja tudi likovna izrazna sredstva (linije, svetlo/temno, teksture, ipd.);
- razvija lastno likovno govorico in angažiranost.
|
Ilustracija
Dijak:
- pozna vrste ilustracij glede na namembnost;
- pozna stilske pristope (stilizacija z modelacijo, ploskovna, linijska, kombinirana);
- pozna ilustracijske sloge (po avtorjih, po obdobjih).
|
Dijak:
- prilagodi likovno izvedbo ilustracije njenemu namenu;
- spoznava oblikovno – stilsko raznolikost ilustracij;
- spoznava izrazne možnosti likovnih tehnik;
- načrtuje uporabo likovnih izraznih sredstev.
|
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Risanje enostavnih industrijskih izdelkov na konstrukcijski način
Dijak:
- pozna preseke, meje mase oziroma osnovno obliko volumna, prostorske in velikostne relacije segmentov v celoti
- zna narisati različne industrijske izdelke na konstrukcijski način.
|
Dijak:
- razvija sposobnosti za konstrukcijski nadzor mej oblik in s tem prostora;
- risbe izvaja na različnih nivojih velikosti;
- riše risbe v različnih risarskih tehnikah.
|
Poenostavitev oblikovno bolj kompleksnega industrijskega izdelka (izhajajoč iz modela)
Dijak:
- pozna poudarek na oblikovni jasnosti, redukcija detajlov.
|
Dijak:
- poenostavi komplicirane 3D oblike (izdelke) na bistvene oblikovne značilnosti;
- razvija sposobnost za redukcijo form.
|
Poenostavljanje form iz narave (botanika, zoologija, kristali), katerih oblikovno dejstvo je simetrija in nekatere vrste ritmov
Dijak:
- pozna oblike s translacijsko, rotacijsko ali bilateralno in karistalinično simetrijo ter kombinacije navedenih;
- pozna oblike s ponavljajočimi in gradacijskimi ritmi;
- zna spreminjati velikosti (povečave, pomanjšave);
- razume oblikovne značilnosti simetričnih oblik;
- razume vlogo ritma.
|
Dijak:
- riše tudi po rekonstrukciji bistvenih lastnosti posameznih naravnih oblik;
- analizira strukturo naravnih form;
- strukturo naravnih form uporabi v konkretnih oblikotvornih situacijah;
- realizira forme z kompleksno oblikovno / prostorsko situacijo;
- poleg risanja po modelih zbira tudi slikovno gradivo z naravnimi oblikami.
|
Risanje predmetov iz različnih materialov (kovina, kamen , les, steklo ipd.) ob uporabi različnih risarski tehnik
Dijak:
- pozna imitacijo snovnosti (npr. kamen, kovina, les, steklo);
- pozna ponarejene ali simulirane teksture.
|
Dijak:
- upodablja različne snovnosti materialov;
- spoznava veščine risarskih tehnik pri ponazarjanju snovnosti materialov;
- razvija občutek za snovnost materialov;
- aplicira simulirane teksture na predmetih.
|
Domišljijsko konstruiranje 3D oblik
Dijak:
- pozna sestavo, členjenje oblik, množenje segmentov, rast, premike, odklone, zasuke, simetrije ipd. kot principe gradnje novih oblik;
- pozna modelacijo tako nastale oblike;
- pozna uporabo različnih tekstur kot indikatorjev možnih materialov na novih formah.
|
Dijak:
- se sooča za načini ustvarjanja novih 3D oblik;
- krepi prostorske predstave;
- razvija sposobnost postorskih predstav;
- razvija kreativne potenciale;
- se navaja dosledno predstaviti take oblike z modelacijo;
- upodobi snovnost materialov (npr. les, kamen, steklo, plastične mase ipd.).
|
Metamorfoze oblike
Dijak:
- iz izhodiščne oblike zna izvesti več njenih metamorfoz glede na učinke vizualnih kontrastov (npr. oglato/okroglo, členjeno/homogeno, teksturirano/neteksturirano, prosojno/neprosojno, barvno / črnobelo);
- nalogo zna izvesti tudi z modelacijo (barvno modelacijo).
|
Dijak:
- uporabi likovne kontraste kot vodilo pri nastajanju novih form;
- razvija sposobnosti invencije oblik in prostora;
- se navaja na medsebojno interakcijo likovnih izraznih sredstev;
- take forme predstavi s teksturami;
- jih predstavi z modelacijo ali barvno modelacijo;
- razvija sposobnosti invencije likovnih form;
- preizkuša različne risarske tehnike in tudi barvno modelacijo (v temperi ali akvarelu).
|
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Risanje prostora (interier, eksterier)
Dijak:
- pozna manjše in večje prostorske izseke s kadriranjem, kontrolo globine prostora;
- pozna centralno projekcijo kot glavni prostorski ključ in smiselno uporabo drugih prostorskih ključev;
- zna prehajati od enostavnejših situacij k bolj kompleksnim (nagibi terena, zasuki, nagibi in zasuki);
- pozna risanje posameznih konkretnih primerov interiera in eksteriera;
- pozna konstrukcijo prostora po domišljiji;
- zna načrtovati izbor likovnih izraznih sredstev in tehnik.
|
Dijak:
- kadrirati motiv z večjo ali manjšo globino prostora;
- uporabi več prostorskih ključev;
- predstavi prostor urbane soseske;
- nariše bolj ali manj zahteven (členjen) prostor interiera;
- prepričljivo prikaže konkretne intriere (prostore z različnimi namembnostmi);
- upodobi domišljijski interier in eksterier;
- uporabi sintetično mišljenje pri sestavi kompleksne prostorske situacije;
- razvija občutek za kompozicijo;
- razvija občutek za estetiko.
|
Risanje interiera in eksteriera z oblikovanim izdelkom (po predstavah)
Dijak:
- pozna risarsko načrtovanje prostora z objektom (osnutki, skice), poizkus inscenacije po zamisli;
- pozna kadriranje izdelka v prostoru (določanje velikosti plana);
- pozna odnos objekt / prostor (uporaba in kontrola vizualnih kontrastov, ustvarjanje vizualnega interesa, tudi z morebitno rabo barve).
|
Dijak:
- uporabi ustrezna likovna izrazna sredstva za ustvarjanje vizualnega interesa;
- uporabi ustrezna likovna izrazna sredstva pri poudarjanju namena;
- risarske izkušnje uporabi v sporočilno naravnanih situacijah;
- razvija smisel za kompozicijo;
- zna najti povezavo med izborom likovnih izraznih sredstev in emocionalnimi učinki na gledalca.
|
Risanje človeške figure v aktivnem odnosu do oblikovanega predmeta (izbirati med različnimi predmeti, ki so funkcijsko povezani s človekom in so predmet industrijskega ali unikatnega oblikovanja)
Dijak:
- pozna risanje roke / predmeta; glave / predmeta; drže telesa / predmeta.
|
Dijak:
- riše situacije cele figure ali dela figure v odnosu do predstavitvenega predmeta;
- naštudira in riše tudi geste rok ter drže telesa;
- prikaže aktiven odnos predmet / človek s poudarkom na funkcijskosti izdelka.
|
Risanje človeške figure v aktivnem odnosu do prostora, v katerem se nahaja
Dijak:
- pozna risanje človeka v navezavi z opravili v danih konkretnih interierih (odnosi velikosti predmetov v prostoru z gibi in velikostjo človeškega telesa).
|
Dijak:
- uporabi študije gibov telesa v danih prostorskih situacijah;
- razume relacjo velikosti objektov in njihovih funkcij v odnosu do velikosti človeškega telesa.
|
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Risanje lutke (manekena) človeške velikosti (uporaba različnih risarskih tehnik)
Dijak:
- pozna proporcioniranje;
- pozna določanje osi segmentov (rok, nog idr.) in razporejanje mas okrog teh osi;
- pozna členjenje mas s ploskvami opne (meje mase);
- pozna določanje prostorskih relacij segmentov (upogibi, rotacije, upogibi in rotacije);
- pozna krokije z različnih zornih kotov;
- pozna menjavanje poz (stoječa, sedeča, mirujoča, gibajoča itd.);
- pozna konstrukcije poz lutke po spominu oziroma po razumevanju te, iz enostavnih 3D oblik sestavljene oblike.
|
Dijak:
- se postopno navaja risati bolj členjene oblike z bolj kompleksnimi prostorskimi relacijami med deli;
- obvladuje celotno obliko z analizo in razumevanjem medsebojnih prostorskih relacij njenih delov;
- ugotavlja oblikovne razlike ob spremembi zornih kotov in razdalj opazovanja;
- krepi vizualni spomin;
- uporablja nova risarska sredstva in njihove likovne učinke.
|
Risanje draperije, postavljene preko različnih enostavnih geometrijskih teles
Dijak:
- pozna enobarvno draperijo;
- pozna draperijo z linijami;
- pozna draperijo z vzorci;
- zna uporabljati različne risarske in slikarske tehnike (npr. plakatna tempera, akvarel).
|
Dijak:
- upodobi prostorske efekte na draperiji z deformacijami linijskega ter ploskovnega vzorca;
- razvija občutek za teksture;
- se navaja na medsebojno interakcijo likovnih izraznih sredstev;
- se seznanja z osnovnimi značilnostmi nekaterih slikarskih tehnik (npr. pastel, akvarel, plakatna tempera ipd.);
- razmišlja o likovnih efektih uporabe posameznih risarskih in slikarskih tehnik.
|
Risanje gub na oblačilih (oblečena lutka, maneken) glede na poze in telesne gibe
Dijak:
- pozna študije in krokije, menjavo velikosti in vrste risalnih listov, uporabo različnih risarskih tehnik.
|
Dijak:
- riše oblečene figure prepričljivo in kreativno, kar je osnova za učinkovito risanje modnih skic in modne ilustracije.
|
Risanje tekstur materialov ob uporabi različnih risarskih in slikarskih tehnik
Dijak:
- pozna imitacije snovnosti (npr. usnje, volna, svila ipd.);
- pozna risanje simuliranih tekstur;
- pozna risanje značilnosti gubanja draperij glede na snovnost tkanine.
|
Dijak:
- upodobiti različne snovnosti materialov;
- ustvarja simulirane teksture;
- razmišlja o vzročnosti med snovnostjo tkanine in njenim gubanjem in zna to upodobiti;
- spoznava veščine risarskih in slikarskih tehnik pri ponazarjanju snovnosti materialov;
- presoja o ustreznosti uporabe risarskih in slikarskih tehnik;
- razvija kreativne potenciale.
|
Barvne študije v podporo modni ilustraciji (npr. asociacijsko na letne čase ipd.)
Dijak:
- pozna barvne sestave glede na ciljne učinke (npr. študij posameznih barvnih družin, barvna svetlost, barvna intenzivnost, študij barvnih kontrastov ipd.).
|
Dijak:
- uporabi barve barvnih sestavov za namene modnih ilustracij;
- razvija občutek za barvne odtenke in kombinacije;
- razvija sposobnosti asociacijskega mišljenja;
- razvija sposobnosti konkretizacije svojih zamisli.
|
Risanje predmetov, modnih dodatkov: različna pokrivala, očala, uhani, pasovi, torbice, čevlji ipd., upoštevajoč jasnost izražanja oblik kot tudi risanja tekstur (manjše predmete rišejo v povečavi)
Dijak:
- zna nekatere predmete po izbiri upodobiti v barvni modelaciji.
|
Dijak:
- nariše mnoge predmete, ki so lahko modni dodatki.
|
Študij naravnih oblik (botanika)
Dijak:
- poznava morfolološke značilnosti nekaterih naravnih oblik;
- pozna morfološke raznolikosti in podobnosti.
|
Dijak:
- nariše različne oblike iste rastline glede na faze rasti.
|
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Študij oblečene figure (lutka) z upoštevanjem snovnosti in barv oblačil
Dijak:
- pozna vrste gub glede na snovnost oblačila, tkanine;
- pozna oblike gub glede na telesne gibe;
- pozna modne dodatke (pokrivala ipd.).
|
Dijak:
- nadgrajuje znanje risanja predhodnih letnikov;
- spoznava izrazne možnosti tekstur;
- zna upodobiti gube oblačil glede na gibe v telesu in prikazati snovnost materialov;
- načrtuje uporabo likovnih izraznih sredstev in tehnik.
|
Dve in več figur v medsebojni prostorski relaciji (po izkušnji predhodne vaje) |
Dijak:
- upodobi človeko figuro v kontekstu z drugo figuro v istem prostoru.
|
Stilizacija človeške figure (ob uporabi različnih risarskih in slikarskih tehnik, materialov ter barvnih sestavov)
Dijak:
- pozna stilizacijo z modelacijo;
- pozna ploskovno stilizacijo;
- pozna linijsko stilizacijo in kombinirano.
|
Dijak:
- spoznava vrste stilizacij in njihove vizualne učinke;
- razvija svoje kreativne sposobnosti;
- razvija individualni risarski slog;
- načrtuje uporabo risarskih in slikarskih izraznih sredstev;
- načrtuje uporabo risarskih in slikarskih tehnik;
- razvija sposobnosti za invencijo oblik;
- uporabi digitalna orodja v procesu dela.
|
Stilizacija glave, pričeske, modnih dodatkov (ob uporabi različnih risarskih in slikarskih tehnik, materialov ter barvnih sestavov)
Dijak:
- pozna stilizacijo z modelacijo;
- pozna ploskovno, linijsko in kombinirano stilizacijo.
|
Dijak:
- načrtuje in uporablja risarska in slikarska izrazna sredstva za doseganje želenih vizualnih efektov.
|
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Študij človeške figure (akta) po antičnih mavčnih odlitkih (stoječe poze) od mas/volumna prek ploskev k linijam
Dijak:
- zna iskati oporne točke skeleta pri gradnji figure ter zagotavljati ravnovesje stoječe poze (krokiji);
- zna upoštevati tektonike telesa v posameznih pozah;
pozna proporcioniranje;
- zna usmerjati pozornost na obliko muskulature na posameznih delih;
- pozna prostorske oblike mišic kot zagozditev (npr. območja kolenskega sklepa, komolčnega sklepa);
- pozna vlogo hrbtenice in linije alba pri bilateralni simetriji človeškega telesa;
- pozna ravnovesje v legi kontraposta;
- pozna študije različnih pogledov (frontalni, dorzalni, profilni).
|
Dijak:
- utrjuje obvladovanje prostorskih relacij in oblik segmentov mas v človeškem telesu;
- utrjuje občutek za ravnovesje oblik človeškega telesa v risbi;
- uporablja osnovna anatomska dejstva, pomembna za učinkovito risarsko predstavitev;
- išče zglede pri velikih mojstrih risbe;
kompleksne forme prostorsko in oblikovno poenostavi v prid jasnosti izraza;
- zbira kvalitene risbe za risarsko mapo.
|
Študij človeške figure po živem modelu
Dijak:
- pozna krokije z različnih zornih kotov;
- pozna večjo izbiro poz (sedeče, stoječe, ležeče);
- pozna medsebojne možne relacije delov telesa (upogibi, rotacije, upogibi in rotacije);
- pozna velikostna razmerja v telesu glede na pozo in mesto opazovalca;
- pozna različne risarske pristope in uporabo različnih risarskih tehnik;
- pozna razvoj individualnega sloga.
|
Dijak:
- pridobljeno znanje utrjuje s študijem živega modela;
- razvija lastni risarski slog;
- načrtuje velikost formatov risbe, risarske tehnike in materiale;
- nadgrajuje kvaliteto likovnega izražanja;
- konstruktivno sodeluje pri vrednotenju risb.
|
Študij človeške figure – inscenacija (v kontekstu z nekaterimi predmeti oziroma v situacijah)
Dijak:
- pozna odnos figura – objekt - ambient.
|
Dijak:
- z risbo predstavi, kaj figura dela;
- ustvarja prostorske in sporočilno naravnane situacije.
|
Študij človeške figure kot dela prostora (daljni velikostni plan, totalni velikostni plan)
Dijak:
- zna načrtovati uporabe likovnih izraznih sredstev (možnost uporabe različnih risarskih pristopov in njim primernih likovnih tehnik).
|
Dijak:
- predstavi figuro kot del prostora v različnih velikostnih planih;
- se zaveda izraznih možnosti velikostnih planov;
- učinkovito uporabi likovne možnosti, ki jih zagotavlja smiselna upora likovnih izraznih sredstev (likovni elementi, spremenljivke in kompozicijska načela).
|
Primerjalni študij form vretenčarjev (po modelih in ustreznem slikovnem gradivu)
Dijak:
- pozna skice (krokije);
- daje poseben poudarek na bilateralni simetriji;
- pozna posamezne 3D študije sesalcev, reptilov, ptic itd.;
- pozna silizacije teh živalskih oblik.
|
Dijak:
- s pomočjo analogije oblik nariše tudi oblike ostalih vretenčarjev po izbiri in sicer ob tem načrtuje risarski pristop.
|
Študij človeške figure po živem modelu, oblečene v različne obleke po namembnosti, kroju in materialu ter z različnimi modnimi dodatki
Dijak:
- pozna uporabo različnih risarskih in slikarskih tehnik in materialov za učinkovito podajanje tekstur ter modelacije;
- pozna načrtovanje uporabe likovnih izraznih sredstev (možnost uporabe različnih risarskih in slikarskih pristopov in njim primernih likovnih tehnik);
- pozna načrtovanje izbora risarske podlage (svetlosti in barve papirja).
|
Dijak:
- sintetizira svoje risarske izkušnje v kvalitetenih likovnih izdelkih (risbah);
- načrtuje izbor likovnih izraznih sredstev, tehnik in materialov.
|