Prenovljeni učni načrt za biotehnologijo je določil Strokovni svet RS za splošno izobraževanje na 79. seji dne 19. 5. 2005 in od šolskega leta 2005/2006 postopoma nadomešča dosedanjega, ki je bil določen na 20. seji Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje dne 29. 10. 1998 (nazadnje objavljen za šolsko leto 2004/2005).
1 Cilji predmeta
1.1 Splošni cilji predmeta
1.2 Operativni cilji predmeta in/ali vsebine
a. Predvidena organizacija in časovni obseg
b. Etapni cilji, dejavnosti, vsebine, pojmi, medpredmetne povezave
2 Standardi znanj
III. ZNANJA, KI JIH MORAJO IMETI IZVAJALCI PREDMETA
PRILOGA:
I. SPECIALNODIDAKTIČNA PRIPOROČILA
II. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA
Biotehnologija je interdisciplinarna veda, ki vključuje znanja s področja biologije, kemije in inženirskih znanosti in sega tako rekoč v vse sfere človekovega življenja.
Temeljni namen biotehnologije je industrijsko izkoriščanje biokultur (mikroorganizmov, tkivnih in celičnih kultur živali in rastlin) za pridobivanje različnih biotehnoloških produktov, ki se uporabljajo v:
Uporaba produktov biotehnologije je stara toliko kot človeštvo, kot samostojna veda pa nastopa od sedemdesetih let dvajsetega stoletja. Leta 1995 in v prvi polovici lanskega leta je hitrost rasti biotehnologije na Zahodu dosegla rekordnih 30 %, kar je več kot 3-krat toliko kot pri telekomunikacijah in računalništvu ( Lah, T. Posvetovanje: Biologija in Biotehnologija v Sloveniji, Ljubljana 1997).
V zadnjem času se v ZDA in Evropi pojavljajo razni učni programi za področje biotehnologije na univerzitetnem, srednješolskem in celo osnovnošolskem nivoju, zato menimo, da je treba slediti tem trendom razvoja. Zaradi interdisciplinarnosti biotehnologije se vedno bolj kaže potreba po takem strokovnjaku, ki bi obvladoval širši spekter znanj. Na ljubljanski Univerzi teče podiplomski študij biotehnologije že drugo leto. Industrija kaže za take strokovnjake velik interes, saj obvladujejo znanja, ki jih do sedaj ni dala nobena študijska smer.
Predmet biotehnologija se uvaja kot strokovni maturitetni predmet za tehniško gimnazijo s področja agroživilstva.
V svojih vsebinah nadgrajuje znanja, ki so jih dijaki osvojili pri predmetih biologija in kemija in poudarja pomen uporabe biokultur (aplikacija) v biotehnoloških procesih, ki dajejo ritem razvoju nekaterih panog industrije. To pa je ključni dejavnik rasti kapitala, ki močno vpliva na ekonomske in socialne odnose v družbi.
Glavni poudarki pri pouku biotehnologije so sistematično pridobivanje uporabnih znanj, ki dijakom omogočajo razumevanje, načrtovanje in regulacija biotehnološkega procesa, oblikovanje kritičnega odnosa do novih spoznanj v biotehnologiji, ki se kaže v sprejemanju ustreznih odločitev, ki bodo v prid človeštvu. (Npr. izbrati tak biotehnološki proces, kjer ne bo edino vodilo zaslužek, ki ne bo obremenjeval okolja in ne bo vzbujal etičnih dilem.)
Pri uvajanju biotehnologije v šoli moramo skrbeti za razvoj celovite osebnosti, ki jo opredeljuje kritičnost, kreativnost, poštenost, vedoželjnost in svoboda misli.
Da bi lahko uresničevali naloge biotehnologije kot šolskega predmeta, se morajo teoretične osnove prepletati z raziskovalnim delom (laboratorijsko in projektno delo). To daje dijakom možnost, da aktivno pridobivajo znanje in izbirajo najustreznejše rešitve.
Dijaki s pridobivanjem informacij iz različnih virov odkrivajo bistvo obravnavane vsebine, primerjajo ter kritično sprejemajo in presojajo podatke in informacije, se naučijo analizirati, povezovati in posploševati. To jim omogoča poglobljeno razumevanje učnih vsebin in razumevanje soodvisnosti naravoslovnih, tehniških in družbenih znanj.
1.1 Splošni cilji predmeta
1.2 Operativni cilji predmeta in/ali vsebine
a. Predvidena organizacija in časovni obseg
Obsega: 70ur v drugem letniku, 105ur v tretjem in 105ur v četrtem letniku
VSEBINSKI SKLOPI PO LETNIKIH |
OKVIRNI OBSEG UR |
VAJE |
EKSKURZIJE |
LABORATORIJSKE VAJE* |
PROJEKTNO DELO |
2.LETNIK(70ur) |
|
|
|
|
|
Interdisciplinarnost biotehnologije |
3 |
|
|
|
|
Zgodovina in razvoj biotehnologije |
4 |
|
|
|
|
Biotehnološki proces (shema) |
3 |
|
|
|
|
Biokulture |
25 |
|
|
|
|
Molekularna biologija celice |
25 |
1 |
|
|
|
Pripravljalni procesi v biotehnologiji |
10 |
|
1 |
|
|
3.LETNIK(105ur) |
|
|
|
|
|
Pripravljalni procesi v biotehnologiji |
25 |
|
|
|
|
Bioreaktorji |
5 |
1 |
|
|
|
Spremljanje in regulacija procesa v bioreaktorju |
20 |
1 |
|
|
|
Metode izolacije in čiščenja produkta |
25 |
1 |
|
|
|
Primeri biotehnoloških postopkov |
30 |
|
4 |
|
|
4.LETNIK(105ur) |
|
|
|
|
|
Gensko spremenjeni organizmi – genski inženiring |
33 |
|
|
|
|
Odstranjevanje odpadkov |
8 |
|
1 |
|
|
Zagotavljanje kakovosti in kontrola kakovosti (QA/QC) |
4 |
|
|
|
|
Biotehnologija in družba etični vidiki ekonomika pravni predpisi |
10 |
|
|
|
|
Praktični del – projektno delo |
50 |
|
|
|
50 |
SKUPNO ŠTEVILO UR |
280 |
4 |
6 (4-8urne) |
0 |
50 |
Vaje (demonstracije): so namenjene ponazoritvi pouka in konkretnim predstavam in se izvajajo v okviru pouka. Obsegajo v povprečju 0,5 šolske ure.
Ekskurzije: vključujejo oglede različnih biotehnoloških procesov v delovnih organizacijah, ki razpolagajo s sodobno opremo in tehnologijo in se navezujejo na učno snov pri biotehnologiji.
Dijaki izdelajo poročila in jih zagovarjajo.
*Laboratorijske vaje: so vključene v predmet LABORATORIJSKE VAJE, ki podpira predmet BIOTEHNOLOGIJA. Zasnovane so tako, da vključujejo vse faze raziskovalnega eksperimenta. Dijaki se delijo v dve skupini. Po vsaki vaji izdelajo poročila. Laboratorijska vaja obsega v povprečju 2 šolski uri.
Projektno delo: je samostojno delo dijaka, kjer pri reševanju problema uporablja interdisciplinarni pristop. Projektno delo vključuje vse faze raziskovalnega dela in ga izvajajo dijaki v četrtem letniku. Po končanem delu izdelajo celovito poročilo o projektu in ga zagovarjajo.
b. Etapni cilji, dejavnosti, vsebine, pojmi, medpredmetne povezave
Predmetni katalog je pripravljen po letnikih. Vključuje cilje, dejavnosti, vsebine (poglavja), pojme in medpredmetne povezave.
Cilji
Operativni cilji so opredeljeni za vsako poglavje oziroma Učno snov.
Dejavnosti
Navajajo vaje (demonstracija), laboratorijske vaje, ekskurzije in projektno delo.
Vsebine
Vsebine so navedene v obliki poglavij in podpoglavij in niso natančneje razdelane, saj jih opredeljujejo po eni strani cilji, po drugi pa pojmi.
Pojmi
Pojmi in cilji opredeljujejo vsebino predmeta. Zapisani pojmi tudi hkrati pomenijo, da je z njimi opredeljen obseg učne snovi.
Medpredmetne povezave
Medpredmetne povezave kažejo na korelacijo poglavja z obstoječimi predmeti.
2. LETNIK (70 ur)
CILJI |
DEJAVNOSTI* |
VSEBINE |
POJMI |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
|
Interdisciplinarnost biotehnologije | Interdisciplinarna veda | biologija, |
|
|
Zgodovina in razvoj biotehnologije |
|
biologija, |
|
|
Biotehnološki proces |
|
Tehnologija, biologija
|
|
|
Biokulture Mikrobne Rastlinske Živalske |
|
biologija, |
|
|
*Osnove biokemijskih in molekularno-bioloških tehnik v biotehnološkem laboratoriju.
Vaja: - Prikaz elektroforeze DNA-fragmentov v agaroznem gelu |
Molekularna biologija celice |
|
biologija, |
|
** Pripravljalni procesi v biotehnologiji (izbirni del) Delo mikrobiologa |
|
biologija, |
* V rubriko Dejavnosti so vnešene vsebine predmeta Laboratorijskih vaj, podroben opis se nahaja v učnem načrtu Laboratorijskih vaj.
** Na drugih Tehniških gimnazijah, kjer nimajo izbirnega predmeta Mikrobiologija, se poglavju Pripravljalni procesi v biotehnologiji dodajo vsebini Vplivi na rast mikroorganizmov in Metabolna aktivnost mikroorganizmov v okviru obstoječih ur.
Predmet Mikrobiologija se prične izvajati šele v 3. letniku.
3. LETNIK (105 ur)
CILJI |
DEJAVNOSTI |
VSEBINE |
POJMI |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
|
|
|
|
|
|
Vaja: Predstavitev laboratorijskega bioreaktorja |
|
|
|
|
Računalniška simulacija bioprocesa
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Ekskurzije:
* Spremljanje in regulacija enostavnih laboratorijskih bioprocesov (aerobni in anaerobni procesi) |
|
|
|
* V rubriko Dejavnosti so vnešene vsebine predmeta Laboratorijskih vaj, podroben opis se nahaja v učnem načrtu Laboratorijskih vaj.
** Na drugih Tehniških gimnazijah, kjer nimajo izbirnega predmeta Mikrobiologija, se poglavju Pripravljalni procesi v biotehnologiji dodajo vsebini Vplivi na rast mikroorganizmov in Metabolna aktivnost mikroorganizmov v okviru obstoječih ur.
Predmet Mikrobiologija se prične izvajati šele v 3. letniku.
Ekskurzije se izvajajo na vsaki Tehniški gimnaziji glede na njen interes.
4. LETNIK (105 ur)
CILJI |
DEJAVNOSTI |
VSEBINE |
POJMI |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*To so minimalni standardi za dijake, ki ne izberejo biotehnologije za maturo. Standarde znanja ob koncu šolanja smo opredelili s pojmi, ki naj bi jih dijaki poznali, razumeli in znali uporabljati. Hkrati so kot pojmi opredeljena znanja, ki jih dijaki usvojijo s projektnim delom in ekskurzijami.
VSEBINE |
POJMI |
2. LETNIK |
|
Interdisciplinarnost biotehnologije |
interdisciplinarna veda |
Zgodovina in razvoj biotehnologije |
tradicionalna in sodobna biotehnologija |
Biotehnološki proces |
biokulture, surovine, bioreaktor, produkt |
Biokulture |
industrijsko pomembni mikroorganizmi, celične in tkivne kulture |
Molekularna biologija celice |
celična membrana, celični organeli, biopolimeri v celici, regulacija in izražanje genov, sodobni pristopi v molekularni biologiji |
Pripravljalni procesi v biotehnologiji |
sev, mikrobiološke zbirke |
3. LETNIK |
|
Pripravljalni procesi v biotehnologiji |
definirano gojišče, kompleksno gojišče, substrat, sterilnost, , aseptičnost, kriteriji za izbiro (biokulture, bioreaktorja, substrata), metode priprave (biokulture, bioreaktorja, susbtrata) |
Bioreaktorji |
Vrste bioreaktorjev , vrste bioprocesov v bioreaktorjih |
Spremljanje in regulacija procesa v bioreaktorju |
merjenje fizikalnih, kemijskih in bioloških parametrov |
Metode izolacije (čiščenje) biotehnoloških produktov |
Mehanske, termodifuzijske in kromatografske metode izolacije in čiščenja biotehnološkega produkta |
Primeri biotehnoloških procesov |
Tradicionalni in moderni biotehnološki postopki ( v živilstvu, v farmaciji in medicini in veterini, v kmetijstvu in gozdarstvu, v ekologiji ) |
|
|
4. LETNIK |
|
Gensko spremenjeni organizmi - genski inženiring |
kloniranje, rekombinantna DNA, transgeni organizmi |
Odstranjevanje odpadkov |
aerobno in anaerobno čiščenje odpadnih voda |
Zagotavljanje in kontrola kakovosti (QA/QC) |
dobra laboratorijska in proizvodna praksa (GLP/GMP), kontrola in stalna kakovost produkta, kemijski odpadki, biološki odpadki (biohazard) |
Biotehnologija in družba
|
javno mnenje in industrija, ovrednotenje potencialnih nevarnosti, ocena stroškov razvoja, genski zakon, pravna zaščita izumov v biotehnologiji |
Praktični del - Projektno delo |
|
Učitelj biotehnologije lahko, kdor ima znanja enopredmetnega univerzitetnega študijskega programa biologija ali kemija ali univerzitetnega študijskega programa mikrobiologija, živilska tehnologija, kmetijstvo, kmetijstvo – agronomija, kmetijstvo – zootehnika, kemijska tehnologija, kemijsko inženirstvo, farmacija ali veterinarstvo.
Ker je biotehnologija interdisciplinarni predmet, je smiselno, da se začne izvajati v 2. letniku tehniške gimnazije, ko imajo dijaki že nekaj osnov iz biologije, kemije, fizike in drugih naravoslovnih predmetov.
Teoretični del pouka se izvaja problemsko, z razlago in pogovorom med dijaki in učiteljem. Na začetku ure učitelj postavi nekaj vprašanj, ki se nanašajo na obravnavani vsebinski sklop in na katere bo skušal skupaj z dijaki v učni uri poiskati primerne odgovore. Pri vsebinah, ki vsebujejo več etičnih problemov, priporočamo organizacijo okroglih miz.
Bistvo tega predmeta pa je nazorni pouk, ki ga dosežemo z laboratorijskimi vajami in z ekskurzijami, ki so usklajene z obravnavanimi vsebinami. Laboratorijske vaje niso zgolj treniranje različnih tehnik in metod, ampak je močno poudarjena uporabna vrednost (realistični scenarij). Ta smoter se nadgradi v okviru ekskurzij, kjer dijaki niso zgolj pasivni opazovalci, temveč morajo na podlagi znanja, pridobljenega pri pouku, podatkov, dobljenih iz literature in opazovanja priti do določenih sklepov, ki jih strnejo v obliki poročil.
Posebnost tega predmeta je projektno delo, ki ga dijaki opravljajo v 4. letniku. Projektno delo je samostojno delo dijaka, kjer pri reševanju problema uporablja interdisciplinarni pristop. Projektno delo vključuje vse faze raziskovalnega dela. Zaradi narave biotehnoloških procesov je potrebno projektno delo največkrat opraviti v enem sklopu. Pri izvedbi projektnega dela praviloma sodeluje šolski mentor, ki dijakom svetuje pri izbiri nalog, spremlja njihove aktivnosti, jih opozarja na odklone, motivira in vzpodbuja pri njihovem delu ter analizira in ocenjuje njihova prizadevanja. Pri sami praktični izvedbi projektnega dela je laborant navzoč pri 25 urah dela na oddelek. Po končanem delu dijaki izdelajo poročilo o projektu in ga predstavijo.
Kako si avtorji učnega načrta za biotehnologijo predstavljamo izvedbo projektnega dela?
Projektnemu delu bo namenjeno okvirno 50 ur v prvem in drugem ocenjevalnem obdobju ( oktober-marec). Večina projektnih nalog bo izvedena na šoli, nekatere tudi na različnih inštitucijah in na terenu izven šole. Idejo smo dobili od dr. Sandorja Totha (Univerza v Szegedu, Madžarska) in jo prilagodili našim razmeram. Želeno je, da se pri projektnem delu razred deli na skupine in poteka ob pouku. Pri izvedbi projektnega dela sta dijakom na voljo mentor – učitelj in laborant. Naloge se lahko izvajajo bodisi individualno ali pa v skupini največ treh dijakov. Na začetku 4. letnika na šoli razpišejo okvirne tematike nalog ali pa jih predlagajo dijaki sami. Iz podobne tematike se lahko izvede tudi več nalog. Po končanem eksperimentalnem delu dijaki ali napišejo poročilo in ga predstavijo ustno ali s posterji. Projektno delo se oceni po izdelanih kriterijih.
Preverjanje znanja iz biotehnologije obsega tri področja:
A znanje in razumevanje
B zajemanje in obdelava podatkov
C eksperimentalne veščine
A. ZNANJE IN RAZUMEVANJE
Dijaki naj obvladajo in razumejo
Vsebinski cilji opredeljujejo, kaj naj bi bili dijaki sposobni povedati in razložiti. Vprašanja za preverjanje teh ciljev se bodo pogosto začenjala z besedami: definiraj, zapiši, opiši, skiciraj, razloži, primerjaj.
B. ZAJEMANJE IN OBDELAVA PODATKOV TER REŠEVANJE PROBLEMOV
Dijaki naj bodo sposobni z besedami ali v drugi ustrezni obliki (shematični, grafično, numerično)
Vprašanja in naloge, ki preverjajo te cilje, se bodo pogosto začenjala z besedami: napovej, predlagaj, izpelji, načrtuj, določi, razloži, uporabi, poveži, primerjaj.
C. EKSPERIMENTALNE VEŠČINE PRI PROJEKTNEM DELU
Dijaki naj znajo
Kriteriji za ocenjevanje eksperimentalnega dela
ODNOS DO DELA
Točke
SPOSOBNOST NAČRTOVANJA
Točke
SPOSOBNOST OPAZOVANJA
Točke
SPOSOBNOST INTERPRETACIJE
Točke
*Projektno delo pa se lahko alternativno oceni po kriterijih ocenjevanja raziskovalnih nalog (avtor Jure Grgurevič) v okviru Gibanja Znanost mladini.
*Projektno delo je mogoče alternativno oceniti po kriterijih ocenjevanja raziskovalnih nalog (avtor Jure Grgurevič) v okviru gibanja Znanost mladini.
Pri predmetu biotehnologija preverjamo znanje na tri načine:
Priporočamo, da učitelji preverjajo z omenjenimi načini preverjanja in tako zagotovijo čim bolj kompleksno oceno, kjer dijak lahko na najustreznejši način pokaže kar največ znanja.
Dijak je opravil obveznosti pri pouku biotehnologije takrat, ko je izkazal ustrezno pozitivno znanje in uspešno opravil ter zagovarjal projektno delo.