Učni načrt je bil sprejet na 37. seji Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje, 6. 7. 2000.
VSEBINA
IV. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA
Učna vsebina izbirnega strokovnega predmeta laboratorijske vaje se podaja v 2., 3. in 4. letniku in podpira strokovni maturitetni predmet materiali.
Sestavljena je iz naslednjih vsebinskih sklopov:
2.letnik (70 ur) – program tehniške gimnazije - splošni modul, ki mu pripadajo ustrezne laboratorijske vaje.
3.letnik (70ur):
1. Klasifikacija gradbenih materialov
2. Preiskave materialov
3. Voda
4. Naravni kamen kot gradbeni material
5. Kamniti agregat
6. Gradbena keramika
7. Ogljikovodikova veziva
8. Mineralna veziva
9. Malte
10. Betoni
4.letnik (70 ur):
11. Les
12. Kovine
13. Barvne kovine
14. Armirani beton
15. Gradbeno steklo
16. Sintetični materiali
17. Barve in laki
18. Biomateriali
V 3.letniku se dijaki seznanijo z osnovnimi materiali v gradbeništvu, njihovimi značilnostmi in možnostmi za uporabo ter tehnološko obdelavo.
V 4. letniku se dijaki seznanijo z lesom in kovinami ter nadaljujejo z nekaterimi sintetičnimi materiali, steklom, barvami in kiti kot nepogrešljivimi spremljevalci osnovnih materialov v gradbeništvu.
Ob koncu se v zadnjem sklopu srečajo s pojmom biohiše in izbire ustreznih biomaterialov glede na znana dejstva gradbene biologije.
Snov predmeta se smiselno povezuje z drugimi maturitetnimi predmeti, kot so mehanika, fizika in kemija ter biologija.
Predmet povezuje različna znanja in navaja dijake k ustvarjalnemu in kritičnemu mišljenju prihodnjih gradbenih inženirjev.
V sklopu laboratorijskih vaj je predvideno primarno delo v ustrezno opremljenih laboratorijih ali na terenu ali na gradbiščih. Prizadevati se je treba za pridobivanje podatkov, o katerih dijaki samostojno kritično razmišljajo, se opredeljujejo in podajajo svoje odločitve.
Posebno pozornost namenjajo dijaki varnosti pri delu in ustrezni zaščiti pri delu z nevarnimi snovmi!
Glede na izjemen razmah znanj na področju materialov, ki nas dnevno presenečajo z novimi pripadniki te ali one skupine, menimo, da bo h maturantu tehniške gimnazije ta predmet tako približal materiale, da bo samostojno začutil izzive in potrebe po razvoju svoje kreativnosti.
VSEBINE |
ŠT.UR |
OPERATIVNI CILJI |
STANDARDI ZNANJA |
DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
3. LETNIK |
||||
1. KLASIFIKACIJA GRADBENIH MATERIALOV GLEDE NA IZVOR IN UPORABO |
2 |
Dijaki : - izvoru - sestavi - uporabi - lastnostih |
- Naravni in umetni material - Anorganski in organski materiali - Konstrukcijski, vezivni, izolacijski, dekorativni |
|
2. LASTNOSTI GRADBENIH MATERIALOV |
5 |
Dijak spozna: - gostote oziroma - prostorninske teže za pravilna telesa in nepravilne oblike. |
|
Laboratorijski eksperiment določanja gostote z metodo izpodrinjene tekočine in tehtanjem. Opazovanje, primerjava in natančnost rezultatov obeh metod. |
3. VODA Voda v gradbeništvu |
4 |
Dijaki spoznajo: |
|
Dijaki povežejo veziva z vodo in opazujejo reakcijo in čas vezanja oziromastrjevanja, lastnosti vpijanja vode posameznih materialov in opredelijo primer vpliva vode na nezavarovano železo v gradbeni praksi. Obisk gradbišča! |
Voda v gradbeništvu- energetski in komunalni vidik |
3 |
Dijak spozna v praksi vodnogospodarske objekte v okolici. Dijak loči:
|
|
Dijaki obiščejo skupinsko (2-3) vodnogospodarski objekt in ga opišejo z vidika vode in možnosti njene izrabe v gradbeništvu na eni strani ter varovanja okolja na drugi strani. Pomebno je, da znajo kritično izpostaviti pozitivne in negativne učinke določenih sistemov in se do njih opredeliti. |
4. NARAVNI KAMEN |
3 |
Dijak loči: |
|
|
Kamniti agregat |
14 |
Dijak spozna oziroma opravi preiskave: |
|
|
5. GRADBENA KERAMIKA |
5 |
Dijak: |
|
|
6. MINERALNA VEZIVA |
10 |
Dijak obvlada: Dijak spozna: |
|
Dijaki z uporabo šolske laboratorijske opreme in laboratorijev gradbenih podjetij ter visokih šol izvedejo preiskave oziroma uporabijo podatke z gradbišč in z njimi izpeljejo zahtevano tematsko enoto. Dijaki naj uporabijo čim več resničnih podatkov in praktično izvedejo vaje v sklopu razpoložljive opreme.
* Posebno pozornost namenjajo dijaki varnosti pri delu in ustrezni zaščiti pri delu z nevarnimi snovmi. |
7. OGLJIKOVODIKOVA VEZIVA |
6 |
Dijak:
|
|
Načrt recepture za pripravo izbranega bitumenskega veziva. |
8. MALTE |
3 |
Dijak:
|
|
|
9. BETONI |
15 |
Dijak: |
|
* Posebno pozornost namenjajo dijaki varnosti pri delu in ustrezni zaščiti pri delu z nevarnimi snovmi. |
4. LETNIK |
||||
1. PREISKAVE MATERIALOV |
6 |
Dijaki: |
|
|
2. LES |
20 |
Dijak spozna:
|
|
|
3. KOVINE Železo, jeklo in litine |
16 |
Dijak spozna preiskave za: - natezni preizkus - statična trdnost - dinamična trdnost - vpliv temperature na mehanske lastnosti Dijak prepozna : |
|
- Seminarske naloge, upoštevaje lastnosti posameznih kovin, - Fotoreportažo določene kovinske industrije, - Videofilm, - zbirko kovinskih materialov … Poseben poudarek je na objektivnem prikazu in kritičnem razmišljanju o pozitivnih in negativnih razmerah v teh obratih. |
4. BARVNE KOVINE |
10 |
Dijak prepozna:
|
|
|
6. GRADBENO STEKLO |
4 |
|
|
|
7. SINTETIČNI MATERIALI |
4 |
Dijak opravijo preizkus in spoznajo: |
|
|
10. BARVE IN LAKI |
5 |
Dijak spozna in opravi preizkus:
|
- vodotopne barve - barve topne v alkoholu - vodonetopne barve
|
|
11. BIOMATERIALI |
5 |
Dijak spozna: |
|
-bivalne kakovosti, -varstva okolja in -ekonomičnosti. |
Skupaj 3.letnik: 70 ur Skupaj 4.letnik 70 ur |
Pri predmetu materiali je pomembna povezava z drugimi predmeti, zlasti s kemijo, biologijo, fiziko in mehaniko. Učitelj mora upoštevati zvezo med posameznimi poglavji različnih predmetov in tako zagotoviti sistematičnost in celostnost pouka.
V vsakem ocenjevalnem obdobju naj bo obvezna izdelava pisnih poročil vaj v obliki učenčeve mape.