Določil SSRSSI na 17. seji, 7. 7. 1998
VSEBINA
1. POLOŽAJ, FILOZOFIJA IN NARAVA PREDMETA
1.1. NAMEN IN OPREDELITEV PREDMETA
1.1.1. Opredelitev predmeta
1.1.2. Filozofija in narava predmeta
1.1.3. Narava predmeta
3.1. OBVEZNI DEL PROGRAMA
3.2. CILJI, DEJAVNOSTI, VSEBINE
4.1. BIOLOŠKI DEL
4.2. FIZIKALNI DEL
4.3. KEMIJSKI DEL
6.1. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA
6.2. PRIPOROČENI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA
Naravoslovje je splošno izobraževalni predmet. Z naravoslovnimi vsebinami se učenci srečajo že v 1., 2. in 3. razredu osnovne šole pri predmetu Spoznavanju narave in družbe in v 4. in 5. razredu pri predmetu Spoznavanje narave. V 6., 7. in 8. razredu so biologija, kemija in fizika samostojni predmeti.
Učni načrt za naravoslovje v nižjih poklicnih šolah je zasnovan tako, da po daje dijaku, ki ni dokončal osnovne šole, manjkajoče vsebine in cilje, ki jih ni osvojil v osnovni šoli..
Dijaki pri pouku naravoslovja pridobijo temeljno znanje, ki jim omogoča razumevanje narave, naravnih zakonitosti in življenja ter razumevanje problemov okolja. Poleg tega je naravoslovno znanje v oporo strokovno - tehniškemu izobraževanju.
Pouk naravoslovja mora dijaka spodbujati k pravilnemu odnosu do okolja, v katerem posameznik živi in deluje, in ga usposabljati, da ga varuje in ohranja.
Pri pouku naravoslovja se teoretične osnove prepletajo z metodami neposrednega opazovanja, eksperimentiranja in laboratorijskega ter terenskega dela. To daje dijakom možnost, da aktivno pridobivajo znanje, vzpostavijo neposreden stik z življenjem in z naravo in prihajajo do določenih spoznanj z lastnim iskanjem in odkrivanjem.
Dijaki s pridobivanjem informacij iz več virov odkrivajo bistvo obravnavane vsebine, primerjajo ter kritično sprejemajo in presojajo podatke in informacije, se naučijo analizirati, povezovati in posploševati. To jim omogoča poglobljeno razumevanje učnih vsebin in razumevanje soodvisnosti naravoslovnih in družboslovnih znanj. Tako doseženo znanje ni "površinsko", ker ne izhaja le iz usvajanja izoliranih podatkov, zato je uporabno na številnih novih primerih.
S poukom naravoslovja želimo pri dijakih:
Sestoji iz biološkega, kemijskega in fizikalnega dela.
Predmetni katalog za obvezni del programa vključuje cilje, dejavnosti in vsebine (poglavja).
Cilji:
Operativni cilji so opredeljeni za vsako poglavje oziroma učno snov. Zapisani cilji opredeljujejo minimalne standarde znanj.
Dejavnosti:
Navajajo vaje ter laboratorijska in terenska dela. Navedene vaje, laboratorijska in terenska dela lahko zamenjamo z vajami, laboratorijskimi in terenskimi deli z drugačno vsebino, ki pa dosegajo podobne cilje.
Vsebine:
Vsebine so navedene le v obliki poglavij in podpoglavij in niso natančneje
razdelane, saj jih opredeljujejo cilji.
VSEBINE (POJMI) CILJI, DEJAVNOSTI
TEMATSKI SKLOP: ČLOVEK IN OKOLJE
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
ČLOVEŠKO TELO |
Dijak: | Vaje: Opazovanje lastnega telesa in modelov organov |
TEMATSKI SKLOP: EKOLOGIJA IN VAROVANJE OKOLJA
INFORMATIVNI CILJI | FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI |
EKOLOGIJA Osnovni ekološki pojmi | Dijak: | Terensko delo: Vaje: Dejavnosti v naravnem okolju (primerjanje različnih načinov povezanosti organizmov v habitatih,...). |
Ekologija populacij |
Dijak: | Vaje: |
Kroženje snovi in pretok energije v naravi | Dijak: | Vaje: Vaje: |
Odnosi med organizmi | | Vaje: |
Ekosistemi |
|
Terensko delo: |
Glavni ekološki problemi in potrebni ukrepi za njihovo reševanje |
Dijak: |
Vaje: Opazovanje in proučevanje izbranega naravnega okolja (mlaka, ribnik, potok, gozd,...). |
Varovanje naravne dediščine |
Dijak: |
Vaje: |
TEMATSKI SKLOP: ENERGIJA IN NJENE OBLIKE
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Energija in njene oblike | Dijak: |
Opazuje pretvarjanje energije pri padanju teles, nihanju, samohodnem kimpežu, kotaljenju po klancu pri posodi, ki je do vrha polna mivke, in pri posodi, ki je napolnjena le delno. |
1. zakon termodinamike | |
Izdela in uporabi preprosta orodja (klanec, vzvod, škripec). Beleži porabo energije v šoli, delavnici, stanovanju na električnem števcu. |
Energijski viri |
|
|
Prenos energije in stroji |
| Izdela preprost model elektromotorja sestavi preprost model parne turbine. |
2. zakon termodinamike |
|
|
Varčevanje z energijo | Dijak: |
Napravi načrt za smotrnejšo porabo energije v šoli, delavnici, doma. |
TEMATSKI SKLOP: KEMIJSKA REAKCIJA KOT ENERGIJSKA IN SNOVNA SPREMEMBA
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Eksotermna in endotermna reakcija in energijski diagram Gorenje in produkti gorenja |
Dijaki naj: | Eksperimentalno delo: |
TEMATSKI SKLOP: RAZTOPINE
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
||||
Raztopina Topilo in topljenec Masni delež topljenca v raztopini |
Dijaki naj:
|
Priprava odstotne raztopine. |
TEMATSKI SKLOP: KISLINE, BAZE IN SOLI
INFORMATIVNI CILJI | FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Kisline Baze Soli Kisle padavine | Dijaki naj: | Ponovitev reakcij med oksidi in vodo. Eksperimentalno delo: |
TEMATSKI SKLOP: POLIMERI
INFORMATIVNI CILJI | FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Naravni in sintezni polimeri Ogljikovi hidrati, klasifikacija Proteini, lastnosti in pomen v prehrani Sintezni polimeri Okoljski problemi |
Dijaki naj: | Eksperimentalno delo: Eksperimentalno delo: |
Osnovno vodilo pouka naravoslovja naj bo učenje iz življenja za življenje. Pri tem je pomembna predvsem kvaliteta znanja, ki se odraža v razvijanju dijakovih spoznavnih procesov in v osebnem razvoju dijaka.
Predmetni katalog je ciljno naravnan. V katalogu znanj so navedeni operativni cilji posameznih poglavij. Ker cilji sovpadajo z vsebino in jo tudi določajo, vsebine v katalogu niso posebej navedene. Navedeni so le tematski sklopi in poglavja. Učitelji pri svojem delu od dijakov naj ne zahtevajo več, kot je opredeljeno s cilji v katalogu znanj.
Pri pouku se prepletajo teoretična znanja s konkretnimi dejavnostmi v naravi in v laboratoriju. Pri tem uporabljamo ustrezne naravoslovne metode (opazovanje, zbiranje podatkov, merjenje, razvrščanje podatkov, eksperimentiranje, analiziranje podatkov, interpretiranje rezultatov in predstavitev izsledkov), laboratorijske in tehnike terenskega dela (popisovanje, merjenje, razvrščanje ...). Poskrbimo za varno delo dijakov. Dijake usmerjamo k smotrni porabi materialov in energije in pozitivnemu odnosu do živih bitij.
Pri predmetu naravoslovje se obvezno preverja ustno.
Pri predmetu naravoslovje preverjamo znanje na več možnih načinov:
Priporočamo, da učitelji preverjajo s vsemi možnimi načini preverjanja in tako zagotovijo čim bolj kompleksno oceno, kjer dijak lahko na najustreznejši način pokaže kar največ znanja v širšem smislu besede.