Določil SSRSSI na 17. seji, 7. 7. 1998
VSEBINA
1. NAMEN IN OPREDELITEV PREDMETA
2. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA
4. DIDAKTIČNO METODIČNA PRIPOROČILA
5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
Predmet sociologija seznanja dijake in dijakinje s spoznanji o družbi in z možnostmi in načini sociološkega raziskovanja družbenih pojavov. Poleg tega omogoča tudi povezovanje socioloških znanj z znanji, ki jih posredujejo drugi, ne le družboslovni, ampak tudi nekateri naravoslovni predmeti.
Temeljni namen predmeta je usposabljati dijakinje in dijake za racionalno in na empirične dokaze oprto presojo družbenih pojavov. Pri tem se dijaki in dijakinje seznanijo z družbenim pomenom in uporabnostjo socioloških spoznanj. Poseben poudarek je na sociološki analizi slovenske družbe, vendar pa predmet seznanja dijake in dijakinje tudi s temeljnimi značilnostmi drugih sodobnih družb in kultur.
Predmet se izvaja v programih tehniških in drugih strokovnih srednjih šol v 3. ali 4. letniku v obsegu 70 ur.
Dijaki/-nje:
I. UVOD V SOCIOLOGIJO
Vsebine |
Standardi znanj |
1. Opredelitev sociologije |
|
1. Pojem družbe in družbenega |
|
Pojem družbe |
Se seznanijo z različnimi opredelitvami pojma družbe v sociologiji in v vsakdanjem jeziku. |
Opredelitev sociologije |
Dijaki in dijakinje spoznajo posebnosti sociološkega pristopa pri obravnavi družbenih pojavov in procesov v primerjavi z drugimi družboslovnimi in humanističnimi disciplinami (psihologija, zgodovina, filozofija, geografija) ter nekaterimi naravoslovnimi znanstvenimi področji (biologija). |
2. Metode sociološkega raziskovanja |
|
Sociološke raziskovalne metode in tehnike |
Seznanijo se z najpomembnejšimi raziskovalnimi metodami in tehnikami, tj. z intervjujem, anketo, opazovanjem in analizo vsebine. Spoznajo prednosti in pomanjkljivosti posameznih metod in tehnik. |
Statistični pojmi |
Poznajo osnovne statistične pojme in način prikazovanja podatkov. |
II. POSAMEZNIK, DRUŽBA, KULTURA
3. Kultura |
|
Posameznik in družba |
Razumejo družbenost človeka ter soodvisnost biološkega, psihičnega, kulturnega in družbenega v posamezniku. |
Sestavine in značilnosti kulture |
Poznajo različne opredelitve pojma kulture, njene osnovne značilnosti in sestavine. |
Norme in vrednote |
Opredelijo in razlikujejo norme in vrednote, pojasnijo oblikovanje
pravil, vedenjskih slogov. |
Pluralnost kultur, stiki med kulturami in njihovo spreminjanje |
Analizirajo kulturno pluralnost sodobnih družb, ki se pojavlja zaradi
njihove slojne, rasne, starostne in spolne heterogenosti. Pojasnijo
pojem subkulture. |
Religija kot sestavina kulture |
Poznajo sestavine religioznih sistemov, osnovne tipe religij in družbene
načine njihovega obstoja. |
4. Socializacija |
|
Opredelitev in vrste socializacije |
Opredelijo pojem, vrste (primarna, sekundarna, resocializacija) in funkcije socializacije. |
Dejavniki socializacije |
Opredelijo in razlikujejo dejavnike socializacije, tj. družine, vrstnikov, vzgojno-izobraževalnih in drugih organizacij, religioznih skupnosti in množičnih medijev. |
Socializacija in individualna svoboda |
Opredelijo elemente prisile v socializacijskih procesih in njihov družben pomen. Seznanijo se z različnim razumevanjem odnosa med svobodo in družbeno determiniranostjo posameznika v najpomembnejših socioloških teorijah. |
5.Odklonskost (deviantnost) in družbeni nadzor |
|
Odklonskost |
Spoznajo opredelitve odklonskosti in primerjajo teoretska ozadja teh opredelitev. |
Vzroki in funkcije odklonskega ravnanja |
Pojasnijo različne razlage vzrokov in funkcij odklonskega ravnanja. |
Družbeni nadzor (kontrola) |
Pojasnijo pojem socialne kontrole in njene družbene funkcije. |
Vrste družbenega nadzora in vrste sankcij |
Poznajo formalne in neformalne oblike družbenega nadzora in različne vrste sankcij. |
III. DRUŽBENE RAZLIKE IN DRUŽBENE NEENAKOSTI
6. Družbena struktura/strukturiranje družbe |
|
Družbena struktura |
Poznajo pojem družbene strukture in znajo razlikovati njegove različne pomene. |
Družbeni odnosi, družbeni položaji, družbene vloge |
Opredelijo pojme družbeni odnos, družbeni položaj, družbena vloga in povezanost med njimi. |
Družbene skupine, organizacije, institucije |
Opredelijo pojme ter poznajo njihove temeljne značilnosti, vrste in funkcije. Analizirajo načine delovanja v modernih družbah. |
Družbeni sistem |
Razumejo idejo sistema (sestavine in povezanost) in njeno uporabo v sociologiji. |
7. Družbena neenakost in gibljivost (mobilnost) |
|
Družbena neenakost in družbena slojevitost |
Razlikujejo med družbeno neenakostjo in družbeno slojevitostjo. |
Oblike družbene slojevitosti |
Poznajo oblike družbene slojevitosti (kaste, stanovi, sloji, razredi) in ugotovijo relevantne sociološke razlike med njimi. |
Družbena gibljivost (mobilnost) |
Poznajo oblike družbene mobilnosti ter analizirajo njen družbeni pomen. |
8. Družbena moč in oblast |
|
Moč in oblast |
Poznajo razliko med pojmoma moči in oblasti. |
Procesi odločanja v družbah in politična organizacija družb |
Določijo značilnosti državne oblasti in analizirajo temeljne značilnosti
različnih političnih sistemov. |
IV. DRUŽBENE SPREMEMBE
9. Modernizacija |
|
Tradicionalna - moderna družba |
Opredelijo proces modernizacije kot posebno vrsto družbene spremembe. |
Prihodnost modernih družb |
Analizirajo ključne probleme modernih družb in njihove možne razvojne poti. |
Predlagano zaporedje tem za učitelje/učiteljice ni obvezujoča.
Za obvezni del kataloga znanj je predvidenih 35 ur. Na urah, ki so pri predmetu namenjene izbirnim vsebinam, lahko učitelji/učiteljice glede na interese in sposobnosti dijakov in dijakinj bolj poglobljeno obravnavajo posamezne teme iz kataloga znanj in pridobljena vedenja uporabljajo pri obravnavi tem, ki so bližje vsakdanjemu življenju: družina, spol in spolna razlika, šola, delo in prosti čas, etnija, prostorske skupnosti, znanost.
Pri obravnavi vseh tem, naj bo posebna pozornost namenjena osvetlitvi značilnosti slovenske družbe in njuni primerjavi z drugimi sodobnimi družbami.
Pri poučevanju predmeta sociologija mora biti od vsega začetka nakazana njena aktualnost in njena težnja, da bi prispevala k racionalizaciji družbenega življenja. Zato naj bo vsebina in raba posameznih pojmov konkretizirana s primeri iz sodobnih socioloških raziskav, še zlasti raziskav, ki obravnavajo slovensko družbo. Raba sociološkega pojmovnega in metodološkega aparata pa se lahko ponazori z interpretacijo sekundarnih podatkov (npr. iz statističnih letopisov), odlomkov iz leposlovnih besedil in poročil iz množičnih medijev. Na ta način se poučevanje približa vprašanjem, ki so blizu vsakdanjim izkušnjam dijakov in dijakinj, hkrati pa se distancira od zdravorazumskega razpravljanja o “družbenih problemih”.
Pri obravnavi posameznih tem in raziskovalnih vprašanj mora biti izpostavljena njihova soodvisnost. Zato ni pomemben vrstni red obravnave tem, ki jih vsebuje načrt, pač pa je pomembno, da dijaki in dijakinje spoznajo medsebojno povezanost posameznih družbenih pojavov in kompleksnost procesov v družbi. To omogoča tudi povezovanje socioloških spoznanj z znanji z drugih predmetnih področij in usposabljanje dijakov in dijakinj za uporabo socioloških znanj pri drugih predmetih.
Poučevanje sociologije zahteva izbor didaktičnih metod (npr. igranje vlog, skupinska diskusija, projektno delo, raziskava izbranega problema), ki omogočajo visoko samostojnost in iniciativnost dijakov in dijakinj. Vendar pa mora biti ob tem zagotovljeno, da se dijaki in dijakinje usposabljajo za dosledno rabo sociološke terminologije in za jasno izražanje socioloških idej.
Pri ocenjevanju se upošteva poznavanje in razumevanje obravnavanih vsebin ter zmožnost aplikacije novih znanj.
Pri znanju in razumevanju se od dijakov in dijakinj pričakuje:
Na ravni analize in interpretacije se od dijakov in dijakinj pričakuje:
Ocenjevalni kriteriji, ki jih uporablja učitelj naj vzpodbujajo samostojno delo dijakov, zato je priporočljivo, da vsaj eno oceno dijaki/dijakinje pridobijo s pripravo in predstavitvijo krajše pisne interpretacije manj zahtevnega sociološkega besedila ali s pripravo in predstavitvijo seminarske naloge/projektnega dela.