Določil Strokovni svet RS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 20. 6. 2003.
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
zna izračunati osnovne statistične kazalce in razume njihovo uporabo pri analizi gospodarskih pojavov.
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
UVOD V STATISTIKO |
|
|
|
Osnovni pojmi
statistika in statistična analiza
množični pojavi
Statistične publikacije
spozna pomembnejše statistične publikacije
spozna pomen in naloge Statističnega urada RS |
zna razložiti osnovne pojme;
zna našteti primere množičnih pojavov;
usvoji pojem populacija, enota, spremenljivka, vrednost spremenljivke, vrsto spremenljivke in parameter;
zna določiti omenjene pojme na primeru;
zna poiskati podatke v ustreznih publikacijah in jih pojasniti;
spozna pomen statistične analize pri proučevanju družbeno ekonomskih pojavov in iskanju njihovih zakonitosti; |
Razvija statistično mišljenje. Se zave natančnosti in odgovornosti pri zbiranju in objavljanju podatkov. Se zave pomembnosti sistematičnega zbiranja podatkov. |
Uporaba statističnih publikacij.
Vaje iz prikazovanja statističnih podatkov. |
STATISTIČNO RAZISKOVANJE |
|
|
|
Načrtovanje
spozna posamezne faze statističnega raziskovanja
spozna načrtovanje |
zna našteti faze statističnega raziskovanja in razložiti potek;
zna razložiti statistično načrtovanje; |
|
|
Statistično opazovanje
spozna načine opazovanja
spozna popolno, delno, posredno in neposredno opazovanje |
zna izvesti opazovanje;
zna razložiti posamezne vrste opazovanj;
zna izdelati preprost vprašalnik;
presodi, kateri način opazovanja je primernejši glede na predmet in cilje raziskovanja; |
Razvija odgovornost in natančnost pri zbiranju podatkov. |
Vaje izdelovanja vprašalnika.
Si ogleda razne obrazce za zbiranje podatkov. |
Urejanje zbranih podatkov
spozna načine obdelave statističnih podatkov
spozna pomen računalniške obdelave in njene prednosti
spozna rezultate obdelave
spozna način prikazovanja statističnih podatkov |
zna opredeliti skupine za številske spremenljivke in opisne spremenljivke;
zna sestaviti statistične vrste glede na osnovno spremenljivko;
zna izdelati tabelo in določiti vrsto tabele;
zna razložiti podatke v tabeli;
zna prikazati podatke z ustreznim grafikonomi; |
Razvija natančnost. Razvija čut za estetski izgled izdelka. Razvija čut odgovornosti, da so podatki prikazani realno. |
Vaje opredeljevanja skupin.
Vaje načrtovanja grafikonov in izdelave tabel ter prikazovanja podatkov. |
RELATIVNA ŠTEVILA |
|
|
|
Strukture
spozna definicijo strukture
spozna enorazsežne in večrazsežne strukture |
zna izračunati enorazsežne in večrazsežne strukture in jih prikazati v tabeli;
zna grafično prikazati strukture s stolpci, krogi in polkrogi;
zna komentirati rezultate;
ugotoviti, da izračunavanje struktur omogoča dober vpogled v notranjo zgradbo nekega pojava |
Se zave pomembnosti pravilne interpretacije podatkov in izračunanih parametrov. |
Vaje izračunavanja in prikazovanja struktur. |
Statistični koeficienti
spozna definicijo koeficienta
spozna primere raznih koeficientov
spozna koeficiente demografske statistike |
zna izračunati in razložiti izračunane koeficiente;
zna izračunati povprečje podatkov, ki se nanašajo na časovni interval oziroma časovni trenutek
zna grafično prikazati koeficiente; |
Se zave, da ima statistični koeficient mnogo večjo analitično vrednost kot navajanje podatkov za vsak pojav posebej. |
Vaje izračunavanja in prikazovanja koeficientov. |
Indeksi, stopnje, kazalci rasti
spozna definicijo indeksa in stopnje rasti
spozna različne vrste indeksov
spozna kazalce rasti
spozna razliko in relativno razliko |
zna izračunati indekse, stopnje, koeficient rasti, verižni indeks, stopnjo rasti;
zna preračunati indekse s stalno osnovo na drugo osnovo in verižne indekse v indekse s stalno osnovo;
zna razložiti rezultate;
zna indekse grafično prikazati;
zna pravilno razložiti razliko in relativno razliko; |
Pridobi nazorno sliko o velikosti relativnih razlik in ugotovi, da so kazalci pomembni pri analizi dinamike pojavov, pri ugotavljanju relativnih sprememb pojavov . |
Vaje izračunavanja in prikazovanja indeksov, stopenj, razlik in interpretiranja razlik.
Analiza podatkov v časovni in statistični vrsti. |
FREKVENČNE PORAZDELITVE |
|
|
|
pozna pravila za oblikovanje razredov
pozna opis frekvenčnih porazdelitev
spozna parametre iz frekvenčnih porazdelitev
spozna načine grafičnega prikaza frekvenčne porazdelitve
spozna različne oblike frekvenčne porazdelitve |
zna določiti ustrezno širino in število razredov
zna izračunati in razložiti kumulativo frekvenc, relativno frerkvenco in kumalitivo relativnih frekvenc;
zna izdelati histogram, poligon in strukturni krog za frekvenčno porazdelitev;
loči med različnimi oblikami frekvenčne porazdelitve; |
Razvija natančnost. |
Vaje opredeljevanja razredov.
Reševanje nalog frekvenčne porazdelitve.
Vaje načrtovanja grafikonov. Vaje prepoznavanja oblik frekvenčnih porazdelitev. |
SREDNJE VREDNOSTI |
|
|
|
Aritmetična sredina
spozna pomen srednjih vrednosti pri statistični analizi
spozna enostavno aritmetično in tehtano aritmetično sredino |
zna izračunati aritmetično sredino iz posameznih podatkov in iz frekvenčne porazdelitve ter razložiti rezultat; |
Razvija zavest , da je potrebno znati uporabljati analitične metode pri svojem delu. |
Vaje izračunavanja aritmetične sredine. |
Mediana
spozna mediano |
zna izračunati mediano iz posameznih podatkov in iz frekvenčne porazdelitve ter razložiti rezultat;
zna grafično oceniti mediano; |
|
Vaje izračunavanja in grafičnega določanja mediane. |
Modus
spozna modus |
zna izračunati modus iz frekvenčne porazdelitve ter razložiti rezultat;
zna grafično oceniti modus; |
|
Vaje izračunavanja in grafičnega ocenjevanja modusa. |
Oblike frekvenčnih porazdelitev
spozna korelacijo med srednjimi vrednostmi in simetrijo frekvenčne porazdelitve |
zna na osnovi srednjih vrednosti oceniti in obrazložiti simetrije |
|
|
Harmonična sredina
spozna enostavno harmonično in tehtano harmonično sredino |
zna presoditi kdaj izračunamo povprečje z aritmetično oziroma s harmonično sredino; |
|
Vaje izračunavanja in harmonične sredine. |
Geometrijska sredina
spozna geometrijsko sredino |
zna izračunati povprečni koeficient rasti, povprečni verižni indeks in povprečno stopnjo rasti;
zna pojasniti rezultate;
zna oceniti pojav v prihodnosti |
|
Vaje izračunavanja in geometrijske sredine. |
VARIABILNOST |
|
|
|
Mere variabilnosti
spozna variacijski razmik, varianco, standardni odklon in koeficient variacije |
zna izračunati variacijski razmik, varianco, standardni odklon in koeficient variacije;
zna primerjati variabilnost med dvema ali več pojavi; |
Spozna, da je izračunavanje mer variabilnosti smiselno nadaljevanje analize srednjih vrednosti. |
Vaje izračunavanja mer variabilnosti. |
Pogoj, ki ga morajo dijaki izpolnjevati za opravljanje izpita so opravljene vaje.