Določil Strokovni svet RS za splošno izobraževanje, na 53. seji dne 24.10. 2002
VSEBINA
4. SPECIALNODIDAKTIČNA NAVODILA, PRIPOROČILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
5. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA
Mesto geografije v programu (kurikulumu) srednje šole je utemeljeno s tem,
da le ta predmet mlademu človeku pomaga pridobiti znanje, sposobnosti in spretnosti,
s katerimi se lahko orientira in razume ožje in širše življenjsko okolje,
ter ga vzgaja, da bi to okolje znal pravilno vrednotiti in spoštovati. Geografsko
znanje je sestavni del temeljne izobrazbe, saj vsebuje vedenja o domovini
in svetu ter o varovanju okolja in smotrnem gospodarjenju z njim. Zato je
to znanje nujno potrebno vsakemu mlademu človeku pred vstopom v delo ali nadaljnje
izobraževanje na katerikoli stopnji.
Z uresničevanjem kataloga želimo dati bodočim "upravljalcem sveta"
temelje za razumevanje odnosov med človekom in naravo, zlasti za razumevanje
okoljskih problemov.
Pri geografiji usposabljamo učence za odgovoren, angažiran in solidaren odnos do naravnega in družbenega okolja ter za reševanje prostorskih problemov in vzajemno sožitje med naravo in človekom.
Pri pouku geografije učenci razvijajo pozitivna čustva do lastne domovine,
občutek pripadnosti svojemu narodu in državi ter ljubezen do njene naravne
in kulturne dediščine. Spoznavanje vrednot in ljudi doma in po svetu prispeva
k razumevanju med narodi ter spoštovanju drugačnosti.
Z vsebinami in aktivnimi metodami pri pouku geografije razvijamo sposobnosti
učencev za uporabo preprostih raziskovalnih metod, s katerimi pridobivajo
in posredujejo informacije o okolju in v okolju ter sposobnosti za uporabo
medijev, za urejanje, razlago, uporabo in vrednotenje geografskih informacij
ter delo v poklicu.
Pri geografiji upoštevamo potrebe in interese učencev ter iščemo odgovore
na aktualna vprašanja okolja, v katerem živijo. Razvijamo zanimanje učencev
za domačo pokrajino in za vsakodnevni utrip življenja v širši okolici, v domovini
in po svetu ter se odzivamo na dnevne aktualne izzive. Naloga šolske geografije
je torej tudi razvijanje zanimanja za dogajanja v lastnem in tujem okolju
ter vzpodbujanje k odgovornemu odločanju o pomembnih zadevah kot je varovanje
zdravega okolja.
Geografija ponuja idealno možnost prepletanja splošnega, strokovno-teoretičnega
in praktičnega znanja. Vsebine in cilje geografije v izobraževanju po osnovni
šoli prilagajamo glede na program oziroma poklic ter na potrebe in interese
dijakov v njem. Takšno geografsko znanje je dragocena osnova številnim strokovno-teoretičnim
predmetom.
Zgoraj navedene cilje dosegamo s smotrnim in aktualnim izbiranjem vsebin,
s sodobnimi didaktičnimi oblikami in metodami, s pestrim izborom učnih pripomočkov
in medijev ter s čim pogostejšem neposrednim opazovanjem geografskih procesov
in pojavov v okolju, kjer nastajajo. Zlasti pouku v realnem okolju posvečamo
veliko pozornost, ker s tem omogočamo doživljajsko učinkovitejši pouk.
Geografija je šolski predmet, ki je potreben mlademu človeku predvsem zato,
da bi se lahko znašel v vsakdanjem okolju oziroma prostoru in, da bi ga lahko
razumel in spoštoval.
Obča geografija daje pregled nad fizično- in družbenogeografskimi pojavi
in procesi doma in po svetu, in omogoča njihovo razumevanje in uporabo tega
znanja v vsakdanjem življenju in poklicu.
Obča geografija obravnava tudi položaj in gibanja Zemlje v vesolju in vplive,
ki jih imajo na Zemljo in na naše vsakdanje življenje. Učenci se poleg tega
usposabljajo za orientacijo in varno hojo v naravi s pomočjo zemljevidov.
Predmet vzgaja osebnost in značaj s tem, da usposablja tudi za odgovorno, angažirano in solidarno ravnanje v okoljskih, socialnih, prostorskih problemih s ciljem vzajemnega sožitja narave in človeka. Razvija pozitivna čustva do lastne domovine, torej pripadnost narodu in državi, ter ljubezen do njene naravne in kulturne dediščine. Prispeva k razumevanju med narodi s spoznavanjem teh vrednot in človeka drugod po svetu in goji spoštovanje do drugačnosti.
Predmet razvija sposobnosti za odkrivanje geografskih informacij v okolju
s pomočjo preprostih raziskovalnih metod, razvija sposobnosti za uporabo medijev,
za urejanje, razlago, vrednotenje, posredovanje, ter osebno uporabo geografskih
informacij.
Predmet se prilagaja tudi potrebam in interesom učenca, ter okolja, v katerem
živi, kot tudi dnevnim aktualnim izzivom. Zato razvija zanimanje za domačo
pokrajino in za vsakodnevni utrip življenja v širši okolici in v domovini,
kot tudi po svetu. Naloga šolske geografije je torej tudi razvijanje zanimanja
za vsa dogajanja v lastnem in tujem družbenem okolju ter vzpodbujanje k odgovornemu
in samostojnemu odločanju o pomembnih zadevah, kot so varstvo in razvoj geografskega
okolja.
Zgoraj omenjene cilje predmet dosega s smotrnim in aktualnim izbiranjem vsebin, s sodobnimi didaktičnimi oblikami in metodami, s pestrim izborom učnih pripomočkov in medijev ter z organizacijo čim bolj pogostega neposrednega opazovanja. Zlasti pouku v realnem okolju posveča predmet veliko pozornost, ker s tem omogoča doživljajsko učinkovitejši pouk.
Dijaki:
UVOD
Geografija kot znanost ter področja njenega proučevanja ter njena vloga v
poklicu, za katerega se izobražujejo.
Kartografija in orientacija: dijaki spoznajo vrste kart in se usposabljajo
za orientacijo v naravi in na karti.
FIZIČNO GEOGRAFSKI DEJAVNIKI IN ELEMENTI
SVET KOT CELOTA
Dijaki spoznajo naslednje vsebine: razlike v razvitosti držav; kriteriji
za določanje razvitosti in klasifikacija držav; položaj Slovenije glede na kriterije
za določanje razvitosti.
DRUŽBENOGEOGRAFSKI DEJAVNIKI IN PROCESI TER NJIHOVA VLOGA V POKRAJINI
GOSPODARSTVO
GOSPODARSKA RAZVITOST SVETA
Dijaki spoznajo naslednje vsebine: kriterije za merjenje gospodarske
razvitosti, procese in posledice, ki jih v pokrajini povzroča različna gospodarska
razvitost.
NEKATERI PROBLEMI IN PROCESI SODOBNEGA SVETA
Dijaki spoznajo naslednje vsebine: naravne pogoje za življenje, probleme
in posledice deagrarizacije okolja, rabo tal, pridelovanje hrane in neenakomerno
razporeditev hrane po svetu, naravne katastrofe; globalizacija, informatizacija
in njihov vpliv na življenje človeka.
ŠTUDIJE REGIONALNOGEOGRAFSKIH PRIMEROV IZ SVETA, EVROPE IN SLOVENIJE
Dijaki spoznajo naslednje vsebine: uporabne vrednosti členitev in regionalizacij,
družbeno- in naravnogeografske regije, celovito in kompleksno povezanost družbeno-
in naravnogeografskih dejavnikov in procesov v izbranih regijah.
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI |
Fizičnogeografski dejavniki | ||
Dijak zna: | Dijak zna: | Dijak zna: |
|
|
|
Podnebje | ||
Dijak zna: | Dijak zna: | Dijak zna: |
|
|
|
Prsti | ||
Dijak zna: | Dijak zna: | Dijak zna: |
|
|
|
Rastlinstvo in živalstvo | ||
Dijak zna: | Dijak zna: | Dijak zna: |
|
|
|
Vodovje | ||
Dijak zna: | Dijak zna: | Dijak zna: |
|
|
|
Prebivalstvo | ||
Dijak zna: | Dijak zna: | Dijak zna: |
|
|
|
Naselja | ||
Dijak zna: | Dijak zna: | Dijak zna: |
|
|
|
Gospodarstvo | ||
Dijak zna: | Dijak zna: | Dijak zna: |
|
|
|
Gospodarska razvitost držav | ||
Dijak zna: | Dijak zna: | Dijak zna: |
|
|
|
Problemi in procesi sodobnega sveta | ||
Dijak zna: | Dijak zna: | Dijak zna: |
|
|
|
Študije regionalno-geografskih primerov iz sveta, Evrope in Slovenije | ||
Dijak zna: | Dijak zna: | Dijak zna: |
|
|
|
Pouk geografije omogoča aktualizacijo in raznovrstnost učnih metod in oblik. Učitelji naj čimbolj uporabljajo aktivne oblike in metode dela,. Frontalnemu pouku se lahko izognejo na več načinov, bodisi s programiranim ali polprogramiranim poukom, z delom v dvojicah ali v skupinah, s poukom v obliki igranja vlog ali s simulacijami in s pomočjo projektnega učnega dela. Uspešne oblike so tudi, če dijaki pripravijo krajše referate oziroma poročila na aktualno temo; če dijaki redno spremljajo politično in gospodarsko dogajanje v medijih in o tem ob primernih priložnostih poročajo. Tudi opazovanje in komentiranje vremena in drugih naravnih dogajanj lahko izvajamo na enak način. Posebej opozarjamo na spremljanje izjemnih naravnih dogodkov, ki imajo pogosto značaj naravnih nesreč. V takih je o tem z dijaki koristno spregovoriti.
Pri pouku geografije se neizogibno srečujemo z množico pojmov, geografskih imen in statističnih podatkov. Geografskega inventarja, ki je brez dvoma pomembna sestavina geografskega pouka, je za pomnjenje vedno preveč. Zato namesto faktografije raje razvijamo veščine za najlažje in najhitrejše pridobivanje, uporabo in obdelavo geografskih informacij. Posebej koristno je torej razvijati geografske veščine, (spretnosti), ne samo zaradi mature ampak zaradi navajanja na uporabo, analizo in sklepanje na osnovi slikovnega in numeričnega gradiva (karte, grafi, tabele, slike in fotografije). Dijaki naj imajo zato pri rednih urah čimveč možnosti pogoste uporabe in utrjevanja, s pomočjo omenjenega gradiva. Dijake čimbolj spodbujamo k samostojnemu delu, tudi s pomočjo uporabe najrazličnejše dostopne literature.
Enako pomembno je razvijanje geografskega in kritičnega mišljenja in to s pomočjo problemskega pristopa,. Z dijaki se lotevamo, če je mogoče, zlasti aktualnih političnih, gospodarskih, okoljskih in drugih problemov s pomočjo študija primerov,. Pri obči geografiji, če je mogoče s primeri iz Slovenije, ter pri regionalni geografiji Slovenije, poskušamo vsebine vedno konkretizirati. To je najboljša posredna pot za osvajanje in utrjevanje pojmov. Za uspešen problemski pouk ne zadoščajo samo primeri v učbenikih, ampak jih je mogoče vzeti iz vsakdanjega življenja in iz primerne literature ali sodobnih medijev.
Z dijaki je mogoče organizirati razne oblike sodelovalnega učenja, s čimer razvijamo predvsem sodelovanje med dijaki.
Ena od možnosti, predvsem pri utrjevanju snovi, je argumentirana diskusija. Diskusijo in njeno vsebino vnaprej najavimo, na kar se dijaki pripravijo in nato v njej enakopravno sodelujejo. Ni nujno, da diskusijo vodi učitelj, lahko jo dijak. Gradivo, ki ga predpišemo za pripravo diskusije, mora biti praviloma lahko dostopno, zlasti če zahtevamo njegovo poznavanje od vseh dijakov. Argumentirano diskusijo lahko vežemo tudi na okoljevarstvene probleme.
Izbira učne metode in oblike je prepuščena učiteljem; lahko jih tudi kombinira. Vendar je pestrost v učnih oblikah in metodah treba uporabljati premišljeno. Za učinkovitost in zanimivost geografskega pouka priporočamo različne načine motivacije, ne samo na začetku pouka, temveč tudi vmes. Motivacija je za dijake lahko tudi sodelovanje pri načrtovanju pouka.
Pomembna je uporaba sodobnega vizualnega gradiva, bodisi diapozitivov ali prosojnic, ki naj bodo čimbolj kvalitetne, ali pa uporabimo videoposnetke. Vse je mogoče uporabljati bodisi v uvodnem delu učne ure, ali pa pri ostalih učnih korakih. Videoposnetki so lahko tudi uvod v diskusijo.
Poseben pomen za pouk geografije ima uporaba računalniške tehnologije. Priporočamo uporabo računalnika z LCD projektorjem in dostopnih računalniških programov za obdelavo in prikaz statističnega gradiva in tematskih kart. Zelo primerne so različne zgoščenke z geografsko vsebino, veliko pa je tudi možnosti za uporabo interneta.
Tako pri preverjanju, kakor tudi pri ocenjevanju znanja (ustnem in pisnem), naj učitelji upoštevajo Bloomovo taksonomijo ciljev (znanje, razumevanje, uporaba, analiza, sinteza, vrednotenje). Za razvijanje osebnega odnosa do problemov je pomembno tudi upoštevanje afektivnih ciljev. Geografski pouk naj vzgaja v razmišljanju o načini reševanja problemov, o posebnem angažiranju in usposabljanju za lastno opredeljevanje in odločanje o problemih. Pri pouku ne upoštevamo samo ciljev v katalogu, ampak tudi interese in sposobnosti dijakov.
Za izvajanje pouka geografije se zahteva izvedba najmanj ene celodnevne ekskurzije v posameznem šolskem letu in najmanj dveh krajših terenskih del v posameznem šolskem letu . Ekskurzije imajo lahko samo geografsko vsebino ali pa so interdisciplinarne. Pokrijejo naj čim več slovenskih pokrajin. V program ekskurzij naj bo na primeren način vključeno terensko delo z uporabo različnih metod in neposrednega opazovanja. Krajše terensko delo z uporabo posameznih metod terenskega dela in neposrednega opazovanja naj se izvaja v najlažje dosegljivem, tako naravnem okolju, kakor tudi v naselju. Ekskurzije in terensko delo so zelo primerne za urjenje najrazličnejših veščin in za nujno spoznavanje vrednot in problemov našega okolja.
Pri pouku geografije uporabljamo tudi znanja, ki jih pridobivajo tako pri naravoslovnih, kakor tudi pri družboslovnih predmetih. Prav tako poskušamo, kjer je to smiselno, izvajati povezave s strokovnimi predmeti.
Okoljevarstvena nota naj bo pri geografskem pouku prisotna čimbolj pogosto.
DODATNA NAVODILA ZA UPORABO KATALOGA
Pouk geografije v srednjih šolah naj temelji na predznanju, ki ga dijaki prinesejo
iz osnovne šole; v srednji šoli učenci znanje iz obče geografije, ki so ga pridobivali
ob regionalni geografiji v OŠ, povežejo med seboj in v sistem ter ga tako nadgradijo.
Katalog daje dovolj prostora za prilagajanje vsebin v različnih okoljih. Učitelji
naj pri uresničevanju ciljev kataloga upoštevajo poklic - vrtnarski tehnik,
za katerega se usposabljajo dijaki, ter njihove sposobnosti, praktične izkušnje
in znanje iz predmeta družboslovje, ki so ga imeli v programu poklicnega izobraževanja..
Katalog je zasnovan problemsko, kar pomeni, naj se vsa poglavja iz obče geografije
že ob obravnavi aplicirajo na konkretne primere iz Slovenije, Evrope in Sveta.
S tem znanjem lahko dijak razume procese in pojave v konkretni pokrajini. Pri
posameznih poglavjih dajemo poseben poudarek vzgoji za varstvo okolja.
Nujno je, da dijaki Slovenijo spoznajo tudi v prostoru, saj le tako lahko razumejo
naš položaj v svetu sedaj in v prihodnje ter aktivno sodelujejo pri odločanju
o našem nadaljnjem razvoju. Eden od načinov spoznavanja Slovenije so interdisciplinarne
ekskurzije s terenskim delom. Priporočamo najmanj eno enodnevno ekskurzijo po
Sloveniji in krajše ekskurzije s terenskim delom v okolico šole oziroma domačega
kraja. V katalogu nismo posebej opredelili, kdaj in kako naj se izvajajo. Le-to
je namreč odvisno od učiteljev samih in od letnega delovnega načrta šole. Pri
pripravi programa ekskurzij naj aktivno sodelujejo tudi dijaki. Ekskurzije naj
imajo jasne vzgojno-izobraževalne cilje, usklajene s katalogi predmetnih področij.
Na njih naj se dijaki usposabljajo tudi za uporabo preprostih raziskovalnih
metod.
V zaključnem poglavju obravnavamo nekatere najbolj aktualne probleme sodobnega sveta.
Preverjanje in ocenjevanje znanja naj bo tako ustno kakor tudi pisno. Pisno preverjanje znanja opravljamo najpogosteje z objektivnimi testi, ki pokrivajo vse nivoje zahtevnosti, lahko pa izvedemo tudi pisni test esejskega tipa. Dijaki morajo biti v naprej seznanjeni s kriteriji tako ustnega, kakor tudi pisnega ocenjevanja. Oceno lahko pridobijo tudi na terenskem delu ali z izdelavo poročil, seminarskih nalog in podobnim.