Določil SSRSSI na 17. seji, 7. 7. 1998
VSEBINA
1. NAMEN IN OPREDELITEV PREDMETA
2. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA
3.1. VSEBINSKI SKLOPI KOT INFORMATIVNI CILJI
3.2. FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI TER MEDPREDMETNE POVEZAVE
4. DIDAKTIČNO METODIČNA PRIPOROČILA
5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
6. OKVIRNI SEZNAM LITERATURE IN DRUGIH VIROV
Katalog znanja je namenjen programom srednjih tehniških in strokovnih šol. Vsebinska zasnova zajema izbor temeljnih zgodovinskih pojavov in procesov, ki so pomembni za razumevanje kulturnega in civilizacijskega razvoja človeštva. V primerjavi z dosedanjim učnim načrtom je obogaten z gospodarsko-socialnimi temami, s temami življenjskega vsakdanjika in kulturno-zgodovinskimi vsebinami. Zgodovinske vsebine s številnimi primeri dajejo veliko možnosti za uresničevanje vzgojnih vidikov, spoznavanje vrednot in ozaveščanje o pomenu njihovega spoštovanja. Raznovrstni primeri iz slovenske zgodovinske izkušnje prispevajo k oblikovanju narodne identitete šolajoče se mladine. Cilj zasnove je, da bi z večjo pestrostjo pripomogel k privlačnosti in zanimivosti pouka. Šolajoči se mladini zgodovina širi zgodovinsko časovno in prostorsko predstavo ter ji z aktivnimi oblikami dela (uporaba virov, zemljevidov in drugih nebesednih virov informacij) omogoča razvijanje sposobnosti za sporočanje zgodovinskega znanja in kritično presojo vseh oblik sporočil. Zgodovinska znanja dijaku širijo duhovno obzorje, mu dajejo življenjsko osmišljenje in ga vzgajajo za strpnost in tolerantnost do drugačnosti. Pomembna novost je upoštevanje poklicne usmeritve, ki jo izvaja šola v posameznih programih. Učni predmet zgodovina daje poleg splošno-izobraževalnih znanj tudi specifična znanja o razvoju strok. V vsakem letniku naj bo 10 ur namenjenih tistim vsebinam, ki so povezane z zgodovino stroke, za katero se dijak izobražuje, 5 ur pa drugemu delu v razredu. O razporeditvi teh vsebin suvereno odloča učitelj v sodelovanju z učitelji zgodovine na šolah z enako usmeritvijo.
Prenavljanje šolske zgodovine, tako vsebin kot ciljev v smislu posodobitve, privlačnosti in odprtosti, se je intenzivno izvajalo že v obdobju 1993-1996. V vsebinskem pogledu sedanji učni načrt ohranja vsebinski koncept, ki ga je sprejel Strokovni svet RS za vzgojo in izobraževanje 11. aprila 1996 in se je v šolskem letu 1996/97 že pričel postopoma izvajati. Dopolnjen pa je s predmetnim katalogom operativnih ciljev, ki nakazujejo usmeritve pri pouku in določeni standard.
Dijaki:
1. letnik
1. ZGODOVINA
Čas in prostor kot temeljni določili človeka in družbe. Datiranje in predstava o zgodovinskem času od nastanka človeške družbe do danes.
Zgodovina kot znanost; pot k zgodovinski resnici. Človekov boj za obstanek in človekova ustvarjalnost - gibali razvoja.
2. PODOBE IZ PRAZGODOVINE
Podobe iz življenja človeka v prazgodovini. Iz življenja lovca in nabiralca. Iz življenja poljedelca in živinorejca. Življenje v kovinskih dobah. Duhovni svet in miselno (prostorsko) obzorje človeka v prazgodovini. Naši kraji v prazgodovinskem obdobju.
3. ZGODNJE VISOKE KULTURE
Zgodnje visoke kulture (prve civilizacije): čas in prostor. Začetki prvih civilizacij: Mezopotamija, Egipt, Feničani, Hebrejci, Hetiti, Perzija, Indija, Kitajska. Izbrane podobe iz življenja po civilizacijsko kulturnih območjih. Glavne pridobitve v znanosti in umetnosti; književnost in religija.
4. ANTIČNI SVET STARE GRČIJE IN RIMA
Vzpon in zaton kretsko-mikenske kulture. Od Iliade in Odiseje do grških polis. Kolonizacija in širjenje grškega vpliva. Enotnost in različnost grškega sveta. Grški svet bogov in grški svet ljudi. “Zlata doba” grških polis. Grško-perzijske vojne in odnos do svobode. Vsakdanjik moških, žensk, sužnjev (v mestih in na deželi). V grški šoli in gledališču.
Boj in tekmovanje med polis, slabitev mestnih držav. Vzpon Makedonije.
Helenizem - povezava grške kulture z Vzhodom. Grška kulturna zapuščina; slovstvo, govorništvo, znanost, zgodovina, umetnost. Pomen grške kulture in filozofije za prihodnji razvoj evropske kulture in političnih ustanov.
Rim od nastanka do republike. Širjenje v sredozemski svet; posledice ekspanzije na način življenja Rimljanov. Grčija in Rim - konflikt in spajanje kultur. Rimska družba in gospodarstvo.
Kriza republike in prehod v cesarstvo: principat - Avgustus prvi med enakimi.
Meje rimskega cesarstva. Iz življenja Rimljanov: bogataši in reveži, zabave in igre; življenje na podeželju; življenje sužnjev (galjoti, gladiatorji, hišni sužnji in učitelji).
Naši kraji v rimski dobi.
Rimska kultura: arhitektura, znanost in likovna umetnost. Rimsko pravo.
Rimski svet bogov.
Začetki krščanstva: zgodovinsko ozadje, Biblija in zgodovina, socialno-verska sporočila zgodnjega krščanstva. Krščanstvo od preganjane do državne religije.
Kriza rimskega cesarstva in njegov propad: vse večje težave pri upravljanju cesarstva, rimski Vzhod in Zahod, naraščanje pritiska tujih ljudstev, propad zahodnorimskega cesarstva.
5. ZGODNJI SREDNJI VEK
Zemljevid Evrope v 5. stoletju. Preseljevanje ljudstev v Evropi: Germani in Slovani; novi in stari naseljenci, soočenje in prepletanje različnih svetov, kultur in religij.
Nova etnična in politična podoba Evrope: nastanek barbarskih držav (ob zemljevidu). Novi gospodarski temelji; nova družbena struktura; različni tipi fevdalizma.
Trije evropski duhovnokulturno-civilizacijski krogi: evropski zahod, evropski vzhod (Bizanc), islam in Arabci.
Sprehod po Evropi - podobe iz življenja: na zgodnjesrednjeveških gradovih in v vaseh na evropskem zahodu, vzhodu, severu in jugu.
6. SLOVENCI V ZGODNJEM SREDNJEM VEKU
Slovenski naselitveni prostor, Karantanija. Pokristjanjevanje iz Ogleja in Salzburga in postopna izguba samostojnosti. Podobe iz življenja Slovencev.
7. EVROPA MED 10. IN 15. STOLETJEM
Znani in neznani svetovi od 10. do 15. stoletja: politični, etnični in kulturnozgodovinski zemljevid. Zahodna Evropa po razpadu frankovskega cesarstva: investiturni boj, meje katoliške Evrope in boj proti nevernikom (križarske vojne). Jugovzhodna Evropa: Bizanc, Slovani. Vpadi ljudstev z Vzhoda in vpliv na evropsko dogajanje. Turki in njihov prodor na Balkan.
Srednjeveško podeželje - podobe iz življenja: kmetje, plemstvo, duhovščina. Duhovno obzorje takratnih ljudi - do kod je videl kmet, do kod evropski plemič.
Srednjeveška mesta in meščanstvo. Nastanek mest in razlike v tipih. Podobe iz življenja različnih meščanov.
Duhovni svet srednjega veka: krščanstvo, shizma in verske sekte, ostanki poganskih elementov (vraževerje). Papeštvo in meništvo. Inkvizicija. Šolstvo in nastanek srednjeveških univerz. Evropa viteštva, romanike in gotike.
8. SLOVENSKE DEŽELE V VISOKEM IN POZNEM SREDNJEM VEKU
Slovenci v rimsko - nemškem cesarstvu, na Ogrskem in v okviru Beneške republike; kolonizacija. Gospodarski in kulturni razvoj. Vloga Cerkve in samostanov.Nastanek zgodovinskih pokrajin.
9. EVROPA NA PREHODU V NOVI VEK
Zgodnje oblike kapitalizma: založništvo in manufaktura. Vzpon znanosti. Tehnična odkritja do 16. stoletja, ki so pomembna za razvoj stroke, ter njihov vpliv na vsakdanje življenje.
Geografska odkritja in spajanje različnih svetov. Pomen odkritij za spremembe v evropski miselnosti.
Humanizem in renesansa - spremenjen odnos do življenja in smrti.
Herezije in kriza papeštva v 15. stoletju. Reformacija in protireformacija: vzroki in smeri reformacije; razširjenost. Nastop proti reformaciji in zmaga katoliške Cerkve.
Začetki (modernih) meščanskih družb: Velika Britanija in Nizozemska v 17. stoletju. Absolutizem: utrjevanje absolutne monarhije, višek absolutizma (Ludvik XIV.). Habsburžani kot nemški cesarji in začetek moderne Avstrije.
10. SLOVENCI OD 15. DO 18. STOLETJA
Gospodarski in kulturni razvoj slovenskih dežel v 15. in 16. stoletju.
Kmečki upori in turški vpadi. Reformacija in začetki slovenske književnosti.
Življenje v slovenskih deželah v 17. in 18. stoletju. Podobe iz življenja v slovenskih mestih in na podeželju. Kultura.
11. KRIZA EVROPE STAREGA REDA IN NJEN POSKUS, DA SE MODERNIZIRA
Začetki moderne industrializacije in evropsko gospodarstvo v 18. stoletju. Iznajdbe in izumi v 18. stoletju, ki so pomembni za razvoj stroke ter njihov vpliv na vsakdanje življenje.
Evropska miselnost in kultura 18. stoletja.
Britanske kolonije v Ameriki in nastanek ZDA. Vpliv na evropska gibanja.
Počasna modernizacija Francije in pomembnejši vzroki za revolucijo. Francoska revolucija - leto 1789 in njena gesla. Jakobinizem; kratkotrajna zmaga in poraz. Pomen in vpliv na poznejša zgodovinska dogajanja.
Napoleon in napoleonske vojne.
12. SLOVENCI V ČASU FRANCOSKE REVOLUCIJE IN NAPOLEONSKIH VOJN
Slovenski prostor v času francoske revolucije in napoleonskih vojn (kratek opis življenja v mestih in na podeželju).
13. SVET IN EVROPA V PRVI POLOVICI 19. STOLETJA
Dunajski kongres in nova ureditev Evrope: nov zemljevid Evrope, poskus vzpostavitve ravnotežja teritorialnih interesov, sveta aliansa, vpliv kongresa na usodo naslednjih evropskih generacij.
Svet in Evropa v 1. polovici 19. stoletja.
Znanstveno-tehnični razvoj in širjenje industrializacije. Revolucija v prometu - železnica, parniki, telegraf. Iznajdbe in izumi, ki so pomembni za razvoj stroke ter njihov vpliv na vsakdanje življenje.
Življenje v mestih in na podeželju v prvi polovici 19. stoletja. Nova mesta in novi problemi. Krepitev meščanstva. Življenjske razmere ter pogoji za delo in ustvarjanje. Agrarni problemi v različnih delih sveta. Podobe iz vsakdanjega življenja plemstva in kmetov. Kulturni tokovi v prvi polovici 19. stoletja.
14. SLOVENCI V 1. POLOVICI 19. STOLETJA
Slovenske dežele v času od 1815 do 1848. Narodnostne in kulturne razmere: Bleiweisov in Prešernov krog, romantika. Začetki industrializacije.
15. REVOLUCIJE 1848
Revolucije 1848 in začetek nove dobe. Okrepitev meščanstva in njegova vodilna vloga. Pomlad narodov.
Leto 1848 in Slovenci: kmečko vprašanje, nacionalni problemi. Zedinjena Slovenija.
2. letnik
16. SVET IN EVROPA V DRUGI POLOVICI 19. IN V ZAČETKU 20. STOLETJA
Druga industrijska revolucija. Iznajdbe in izumi, ki so pomembni za razvoj stroke ter njihov vpliv na vsakdanje življenje. Gospodarske, družbene in kulturne posledice druge industrijske revolucije (industrializacija in nastajanje monopolov, nastajanje velikih mest, izvoz kapitala in širjenje evropskega vpliva). Kultura v drugi polovici 19. stoletja in na začetku 20. stoletja.
Življenje v evropskih mestih in na podeželju konec 19. in na začetku 20. stoletja (primerjava med evropskimi in slovenskimi mesti).
Pregled političnega razvoja pomembnejših držav pred prvo svetovno vojno. Kolonializem razvitih kot posledica izvoza kapitala. Boj med velesilami za prevlado v svetu.
17. SLOVENCI NA PREHODU IZ 19. V 20. STOLETJE
Gospodarske razmere, položaj slovenskega kmeta in delavca. Ustavna doba; oblikovanje slovenskih političnih strank. Slovenska kulturna ustvarjalnost.
Jugoslovansko vprašanje; velikosrbski in velikohrvaški program, trializem. Cankar in jugoslovanstvo. Preporodovci.
18. PRVA SVETOVNA VOJNA
Prva svetovna vojna - vzroki in povod. Vojaške zveze. Glavna evropska bojišča. Značilnosti vojskovanja v prvi svetovni vojni.
Življenje Evrope v vojni - evropska mesta in podeželje. Revolucija v Rusiji.
Konec prve svetovne vojne.
18.1 SLOVENCI MED PRVO SVETOVNO VOJNO
Nemški nacionalistični pritisk. Soška fronta, begunstvo. Življenje na Slovenskem med prvo svetovno vojno.
19. SVET MED OBEMA VOJNAMA
Pariška mirovna konferenca (temeljni pogledi in problemi; obnovitev starih in nastajanje novih konfliktov). Društvo narodov in mirovne pogodbe.
Povojni evropski “nered” in odmevi oktobrske revolucije.
Znanstveno-tehnični in kulturni razvoj: znanost in tehnika; iznajdbe in izumi, ki so pomembni za razvoj stroke ter njihov vpliv na vsakdanje življenje. Kultura v obdobju med obema vojnama.
Razvoj svetovnega gospodarstva v obdobju med obema vojnama - vzponi in padci. Velika svetovna gospodarska kriza 1929 - 1934.
Kriza demokracije in nastanek fašističnih sistemov: države parlamentarne demokracije, socialistični sistem, fašizem in nacizem.
Razvoj nekaterih neevropskih držav in narodnoosvobodilna gibanja v kolonijah.
20. SLOVENCI V OBDOBJU MED OBEMA VOJNAMA
Nastanek Kraljevine Srbov, Hrvatov in Slovencev (majniška in krfska deklaracija ter država Slovencev, Hrvatov in Srbov), boj za slovenske meje po prvi svetovni vojni, nerešena vprašanja Kraljevine SHS.
Kraljevina Jugoslavija pred drugo svetovno vojno: kriza jugoslovanskega parlamentarizma. Življenje v Kraljevini Jugoslaviji - mesta in podeželje.
Šolstvo, univerza, kulturne ustanove na Slovenskem in njihov pomen za nacionalni, znanstveni in kulturni razvoj.
Življenje in položaj zamejskih Slovencev.
21. DRUGA SVETOVNA VOJNA
Agresije fašističnih držav in njihova prva osvajanja: vzroki za drugo svetovno vojno ter politični in vojaški tabori. Začetek druge svetovne vojne in njen potek. Oblikovanje protifašistične koalicije. Preobrat v vojni in protiofenziva antifašističnih sil.
Značilnosti nacistične okupacijske politike in evropska odporniška gibanja. Koncentracijska taborišča.
Zlom fašističnih sil in posledice največje vojne v zgodovini človeštva.
22. SLOVENCI MED DRUGO SVETOVNO VOJNO
Napad na Jugoslavijo in njen zlom. Jugoslavija po okupaciji in okupacijski sistemi. Osvobodilni boj Slovencev: začetek odpora, reakcije okupatorjev na vstajo. Stališče političnih strank do okupatorja; odnos meščanskih strank do OF; vprašanje revolucije in kontrarevolucije. Življenje v slovenskih mestih in na podeželju med drugo svetovno vojno. Oblikovanje "slovenske državnosti" v okviru jugoslovanske.
Konec druge svetovne vojne v Sloveniji.
23. SVET PO DRUGI SVETOVNI VOJNI
Obračun s poraženci in novi temelji svetovne politike. Nova razmerja sil v svetu. OZN in njen pomen za ohranitev svetovnega miru.
Nič več vojne - a tudi ne miru: hladna vojna, blokovska razdelitev sveta, gospodarsko povezovanje.
Različni svetovi - njihovi vzponi in krize: razvoj zahoda, vzhodni - socialistični svet, tretji svet - države v razvoju.
Življenje se hitro spreminja. Svet naših staršev. Znanstveno tehnični napredek - iznajdbe in izumi ter njihov vpliv na vsakdanje življenje. Življenje se prilagaja novim časom. Kultura v obdobju po drugi svetovni vojni.
24. SLOVENCI PO DRUGI SVETOVNI VOJNI
Povojne razmere: optimizem in postopna obnova, nova oblast in obračun z nasprotniki, boj za meje, mednarodni položaj. Problemi razvoja večnacionalne države: gospodarske reforme in vedno znova krize, mednacionalni odnosi. Življenje pri nas v 60. in 70. letih.
Razpad Jugoslavije: vzroki za razkroj. Vojna na Hrvaškem. Vojna v Bosni in Hercegovini.
Slovensko osamosvajanje in življenje v Republiki Sloveniji. Življenje in položaj zamejskih Slovencev in Slovencev po svetu.
25. TEMELJNA PROTISLOVJA V SODOBNEM SVETU
Sever - jug; bogati - revni; lačni - siti; oboroževanje; prenaseljenost; rast nestrpnosti; onesnaženo okolje.
V kolikšni meri je sodobni svet povezan s preteklostjo?
1. letnik
1. ZGODOVINA
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Čas in prostor. |
|
|
||
|
Pot k zgodovinski resnici. |
2. PODOBE IZ PRAZGODOVINE
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Iz življenja lovca, nabiralca, poljedelca in živinorejca. |
|
|
||
|
||
|
||
|
Človeka duhovni svet. |
|
|
Naši kraji v prazgodovini. |
obisk muzeja ali |
|
lokalnega arheološkega najdišča |
3. ZGODNJE VISOKE KULTURE
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Začetki prvih visokih civilizacij. |
|
|
||
|
||
|
Izbrane podobe iz življenja po civilizacijsko-kulturnih območjih. |
|
|
||
|
Kulturna dediščina najstarejših civilizacij. |
umetnost 1.l. (slogi, smeri) |
|
Religija |
4. ANTIČNI SVET GRČIJE IN RIMA
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Naselitev Grkov v egejski prostor in širjenje njihovega kulturnega vpliva. |
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
Mestna država – polis. |
|
|
||
|
Grško perzijske vojne in grški odnos do svobode. |
|
|
Vsakdanjik moških, žensk, otrok, sužnjev. |
|
|
slovenska književnost |
|
|
Grška kulturna zapuščina. |
(1.l., Iliada), umetnost (slogi, smeri) |
|
Obdobje helenizma. |
|
|
||
|
||
|
||
|
Rim v času kraljestva in republike. |
|
|
||
|
||
|
Širjenje Rima v sredozemski svet. |
|
|
Kriza republike. |
|
|
||
|
||
|
||
|
Obdobje principata. |
|
|
||
|
Iz življenja Rimljanov. |
|
|
Naši kraji v rimski dobi. |
|
|
Začetki krščanstva. |
|
|
||
|
Rimska kultura. |
slovenska književna umetnost |
|
zgododovinski razvoj |
|
|
Kriza cesarstva. |
5. ZGODNJI SREDNJI VEK
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Preseljevanje ljudstev in nova podoba Evrope. |
|
|
||
|
||
|
Trije kulturno-civilizacijski krogi:
|
|
|
||
|
|
|
|
|
slovenska književnost |
|
srednjeveška literatura umetnost |
|
|
V čem je pomen stikov treh civilizacijskih krogov? |
6. SLOVENCI V ZGODNJEM SREDNJEM VEKU
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Naselitveni prostor prednikov Slovencev |
|
|
Karantanija in Spodnja Panonija. |
slovenska književnost (Brižinski spomeniki) |
|
Postopna izguba samostojnosti. |
7. EVROPA MED 10. IN 15. STOLETJEM
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Zahodna Evropa po razpadu frankovskega imperija. |
|
|
||
|
||
|
Investiturni boj in križarske vojne. |
|
|
||
|
Slovani - Vzhodna Evropa. |
|
|
Jugovzhodna Evropa, Turki in njihov prodor na Balkan. |
|
|
||
|
Srednjeveško podeželje. |
|
|
||
|
||
|
||
|
Srednjeveška mesta in meščanstvo. |
|
|
||
|
Duhovni svet srednjega veka. |
slovenska književnost |
|
||
|
umetnost (slogi, smeri) |
|
|
8. SLOVENSKE DEŽELE V VISOKEM IN POZNEM SREDNJEM VEKU
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Nastanek zgodovinskih pokrajin. |
|
|
Kolonizacija. |
|
|
||
|
Mesta. |
|
|
književnost |
|
|
umetnost |
9. EVROPA NA PREHODU V NOVI VEK
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Tehnična spoznanja in odkritja, napredek gospodarstva |
|
|
||
|
Odkritja “čezmorskih dežel” in spajanje različnih svetov. |
|
|
slovenska književnost 1.l. |
|
|
Humanizem in renesansa. |
(renesansa)umetnost |
|
Reformacija in protireformacija. |
|
|
||
|
||
|
Začetki modernih meščanskih družb. |
|
|
Utrjevanje absolutne monarhije. |
|
|
Začetki moderne Avstrije. |
|
|
||
|
10. SLOVENCI OD 15. DO 18. STOLETJA
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Razvoj slovenskih dežel v 15. in 16. stoletju. |
|
|
||
|
||
|
||
|
slovenska književnost |
|
|
Slovenske dežele v 17. in 18. stoletju. |
besedila slovenskih reformatorjev |
|
||
|
||
|
11. KRIZA EVROPE STAREGA REDA IN NJEN POIZKUS, DA SE MODERNIZIRA
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Začetki moderne industrializacije, evropska miselnost in ustvarjalnost v 18. stoletju. |
|
|
||
|
||
|
Nastanek ZDA in vpliv na evropska gibanja. |
|
|
||
|
Francoska revolucija. |
|
|
||
|
Napoleon in napoleonske vojne. |
|
|
12. SLOVENCI V ČASU FRANCOSKE REVOLUCIJE
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Slovensko ozemlje v času francoske revolucije |
|
|
Ilirske province |
13. SVET IN EVROPA V PRVI POLOVICI 19. STOLETJA
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
||
Dijak: |
||||
|
Nova podoba Evrope, nova nezadovoljstva. |
|||
|
||||
|
Znanstveno-tehnološki razvoj, širjenje industrializacije ter njen vpliv na življenje. |
strokovni |
||
|
||||
|
||||
|
Življenje v mestih in na deželi. |
|||
|
||||
|
14. SLOVENCI V PRVI POLOVICI 19. STOLETJA
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
||
Dijak: |
||||
|
||||
|
||||
|
slovenska književnost (romantika) |
15. REVOLUCIJE 1848
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
||
Dijak: |
||||
|
Okrepitev meščanstva in pomlad narodov. |
|||
|
||||
|
Slovenci v revoluciji 1848. |
|||
|
||||
|
||||
|
Zlom revolucij. |
2. letnik
16. SVET IN EVROPA V DRUGI POLOVICI 19. IN V ZAČETKU 20. STOLETJA
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Druga industrijska revolucija, njene gospodarske in družbene posledice. |
strokovni predmeti |
|
||
|
||
|
||
|
Izvoz kapitala in širjenje evropskega vpliva v izven evropski svet. |
|
|
||
|
Kultura, šolstvo |
|
|
Sumarni pregled političnega razvoja pomembnejših držav. |
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
Boj med velesilami za prevlado v svetu. |
|
|
||
|
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Gospodarske, politične in kulturne razmere. |
|
|
||
|
||
|
Slovenska kulturna ustvarjalnost. |
slovenska književnost 2.l. |
|
(evropski realizem in naturalizem) |
|
|
||
|
Jugoslovanska misel in različni koncepti. |
|
|
||
|
18. PRVA SVETOVN A VOJNA
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Razdeljenost Evrope v dva bloka. |
|
|
||
|
Življenje med vojno, totalizacija vojne. |
|
|
||
|
Širjenje vojne, vojni preobrat. |
|
|
Revolucionarno vrenje v Rusiji. |
|
|
||
|
Slovenci med prvo svetovno vojno - doživljanje vojne. |
|
|
||
|
19. SVET MED OBEMA SVETOVNIMA VOJNAMA
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Temeljni pogledi in problemi pariške mirovne konference. |
|
|
||
|
||
|
Povojni evropski “nered”. |
|
|
||
|
Znanstveno-tehnični in kulturni razvoj. |
slovenska književnost |
|
||
|
Gospodarski vzpon in krize med obema vojnama. |
|
|
||
|
Kriza demokracije, pojav fašističnih in drugih totalitarnih sistemov. |
|
|
||
|
||
|
||
|
Nekateri problemi neevropskega sveta. |
20. SLOVENCI V KRALJEVINI JUGOSLAVIJI
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Slovenci v Kraljevini SHS:
|
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
Kriza jugoslovanskega parlamentarizma. |
|
|
||
|
Šolstvo in kulturne ustanove na Slovenskem. |
književnost |
|
Zamejski Slovenci. |
književnost |
|
21. DRUGA SVETOVNA VOJNA
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Od kršitev mirovnih pogodb do izbruha svetovne morije. |
|
|
||
|
Širjenje vojne in oblikovanje protifašistične koalicije. |
|
|
||
|
||
|
Značilnosti okupacijske politike in evropska odporniška gibanja. |
|
|
22. SLOVENCI MED 2. SVETOVNO VOJNO
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Slovenci med drugo svetovno vojno. |
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
|
|
|
||
|
||
|
23. SVET PO DRUGI SVETOVNI VOJNI
|
Novi temelji svetovne politike, nova razmerja sil |
|
|
||
|
||
|
||
|
Nič več vojne, a tudi ne miru |
|
|
||
|
||
|
Različni svetovi , njihovi vzponi in krize:
|
|
|
||
|
||
|
geografija |
|
|
|
geografija |
|
||
|
||
|
Življenje se hitro spreminja |
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Optimizem in postopna obnova. |
|
|
||
|
||
|
Mejna vprašanja in mednarodni položaj. |
|
|
||
|
||
|
Problemi razvoja večnacionalne države. |
|
|
||
|
Slovensko osamosvajanje. |
|
|
||
|
Formativni in socializacijski cilji | Ključne teme | Povezave |
Dijak: | ||
|
Revni - lačni - bogati – siti. |
geografija |
|
Onesnaženo okolje. |
|
|
Dijakom omogoča razvijanje ustrezne prostorske in časovne orientacije. Vsebinsko je poudarek na socialnih, kulturnih, kulturnozgodovinskih procesih in pojavih, ki omogočajo dijakom razumevanje glavnih zgodovinskih tokov v posameznih zgodovinskih dobah.
V primerjavi z dosedanjim učnim načrtom je še posebej poudarjena nacionalna zgodovina.
20 do 30 učnih ur je namenjenih poglabljanju znanja iz zgodovine strok, za katere se dijaki izobražujejo. Prav čas, namenjen spoznavanju zgodovine posameznih strok, naj bo motivacijsko izhodišče, ki bo spodbujalo zanimanje dijakov za spoznavanje preteklosti v občem in nacionalnem okviru. Povsod, kjer je mogoče, naj bo izhodišče obravnave tudi lokalna zgodovina.
Časovne in prostorske predstave oblikujemo z rednim vključevanjem zgodovinskih kart, atlasa pa tudi z ogledi spomenikov, muzejskih in arhivskih zbirk ter arheoloških najdb.
Z metodičnega vidika naj učitelj uvaja take oblike in metode dela, da bodo dijaki gradili znanje s pomočjo odlomkov virov, literature, ilustrativnega gradiva in na zanimanju za preteklost lastne strokovne usmeritve.
Narava posameznih ciljev in vsebin narekuje aktivnosti dijakov pri pridobivanju novih informacij, izbor konkretnih aktivnih oblik in metod dela pa je stvar učiteljeve strokovne avtonomije in razpoložljivih učnih sredstev. Zato naj velja posebna skrb tudi ustreznemu opremljanju priročnih zgodovinskih knjižnic in zgodovinske učilnice. Za nazornost pouka in motivacijo je zelo pomembna tudi uporaba AV sredstev (grafoskop, videorekorder, TV,
računalnik). Cilji so obenem tudi orientacija k temeljnim vsebinam; nekatere vsebine bo učitelj obdelal bolj poglobljeno, skladno s pomenom za razumevanje glavnih zgodovinskih tokov v daljšem časovnem obdobju, druge bolj informativno.
Oddelki so po sposobnostih in interesih heterogeni, zato je potrebno upoštevati tudi individualne razlike. Na osnovi ugotovljenih individualnih interesov in sposobnosti dijakov naj učitelji izbirajo in prilagajajo oblike in metode dela, vprašanja naj bodo različnih težavnostnih stopenj, da bo vsakemu dijaku omogočeno pokazati znanje skladno z zmožnostmi, interesi, sodelovanjem in pripravljenostjo za učenje.
Preverjanje in ocenjevanje znanja pri zgodovini je ustno. Oceno je možno pridobiti tudi z referatom ali drugimi izdelki (skica, plakat, grafikon, izdelki v okviru projektnega dela ...) Po zaključenih širših tematskih sklopih je preverjanje in ocenjevanje znanja lahko tudi pisno z nalogami objektivnega tipa. S kompleksnejšim pisnim preverjanjem naj učitelj pridobi predvsem vpogled v kvaliteto pridobljenega znanja, veščin in spretnosti dijakov. Ugotovitve pa naj mu bodo vodilo o tem, katere u učne vsebine bo potrebno utrditi ali celo dodatno obrazložiti. Pri ustnem preverjanju znanja preverjamo znanje, uporabo znanja, veščine in spretnosti. Zelo pomembno je, da se učni pripomočki uporabljajo v vseh fazah učnega procesa, torej tudi pri preverjanju in ocenjevanju.
Pri ocenjevanju se upošteva poznavanje in razumevanje obravnavanih vsebin ter zmožnost zgodovinske analize, sinteze in interpretacije.
Pri znanju in razumevanju se od dijakov in dijakinj pričakuje: