KATALOG ZNANJA
GEOGRAFIJA
POKLICNO-TEHNIŠKO IZOBRAŽEVANJE
70 ur
Določil Strokovni svet RS za splošno izobraževanje, na 17. seji dne 7. 7.
1998
VSEBINA
I. OPREDELITEV PREDMETA
II. USMERJEVALNI CILJI GEOGRAFIJE
III. VSEBINA IN INFORMATIVNI CILJI PREDMETA
IV. FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI
V. DIDAKTICNA - METODICNA PRIPOROCILA
VI. OKVIRNI SEYNAM LITERATURE
VII. MEDPREDMETNE POVEZAVE
VIII.OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
I. OPREDELITEV PREDMETA GEOGRAFIJA
Mesto geografije v programu (kurikulumu) šole je utemeljeno s tem, da le
ta predmet mlademu človeku pomaga pridobiti znanje, sposobnosti in spretnosti,
s katerimi se lahko orientira in razume ožje in širše življenjsko okolje ter
ga vzgaja, da bi to okolje znal pravilno vrednotiti in spoštovati. Geografsko
znanje je sestavni del temeljne izobrazbe, saj vsebuje vedenja o domovini
in svetu ter o varovanju okolja in smotrnem gospodarjenju z njim. Zato je
to znanje nujno potrebno vsakemu mlademu človeku pred vstopom v delo ali v
nadaljnje izobraževanje.
Z uresničevanjem tega učnega načrta želimo dati bodočim "upravljalcem
sveta" temelje za razumevanje odnosov med človekom in naravo, zlasti
za razumevanje okoljskih problemov.
Pri geografiji usposabljamo dijake za odgovoren, angažiran in solidaren odnos
do naravnega in družbenega okolja ter za reševanje prostorskih problemov in
vzajemno sožitje med naravo in človekom.
Pri pouku geografije dijaki razvijajo pozitivna čustva do lastne domovine,
občutek pripadnosti svojemu narodu in državi ter ljubezen do njene naravne
in kulturne dediščine. Spoznavanje ljudi in njihovih vrednot doma in po svetu
prispeva k razumevanju med narodi ter spoštovanju drugačnosti.
Z vsebinami in aktivnimi metodami pri pouku geografije razvijamo sposobnosti
dijakov za uporabo preprostih raziskovalnih metod, s katerimi pridobivajo
in posredujejo informacije o okolju in v okolju ter sposobnosti za uporabo
medijev, za urejanje, razlago, uporabo in vrednotenje geografskih informacij.
Pri geografiji upoštevamo potrebe in interese dijakov ter iščemo odgovore
na aktualna vprašanja okolja, v katerem živijo. Razvijamo zanimanje dijakov
za domačo pokrajino in za vsakodnevni utrip življenja v širši okolici, v domovini
in po svetu ter se odzivamo na dnevne aktualne izzive. Naloga šolske geografije
je torej tudi razvijanje zanimanja za dogajanja v lastnem in tujem okolju
ter vzpodbujanje k odgovornemu odločanju o pomembnih izzivi življenja v skupnosti.
Geografija ponuja idealno možnost prepletanja splošnega, strokovno-teoretičnega
in praktičnega znanja. Vsebine in cilje geografije v izobraževanju po osnovni
šoli prilagajamo glede na izobraževalni program oziroma poklic ter na potrebe
in interese dijakov v njem. Takšno geografsko znanje je dragocena osnova številnim
strokovno-teoretičnim predmetom.
Zgoraj navedene cilje dosegamo s smotrnim in aktualnim izbiranjem vsebin,
s sodobnimi didaktičnimi oblikami in metodami, s pestrim izborom učnih pripomočkov
in medijev ter s čim pogostejšem neposrednim opazovanjem geografskih procesov
in pojavov v okolju, kjer nastajajo. Zlasti pouku v realnem okolju posvečamo
veliko pozornost, ker s tem omogočamo doživljajsko učinkovitejši pouk.
II. USMERJEVALNI CILJI GEOGRAFIJE
Dijaki:
pridobijo prostorsko predstavo o sodobnem svetu in domačem okolju. Ta predstava
je potrebna za ustvarjalno sprejemanje in razumevanje vsakodnevnih informacij,
ki imajo prostorsko razsežnost ter za lastno odgovorno ravnanje in odločanje,
razumejo najpomembnejše naravno- in družbeno-geografske procese in pojave
tako posamič, kot v njihovih vzročno-posledičnih zvezah,
razumejo zakonitosti razmestitev naravno- in družbeno-geografskih procesov
in pojavov ter njihov vpliv na razvitost posameznih držav,
razumejo geografske vzroke za gospodarsko, kulturno in politično raznolikost
sveta ter se stem vzgajajo v duhu tolerantnosti in spoštovanja do drugačnih
po jeziku, veri, načinu življenja itd.,
razumejo občutljivo povezanost med človekom in naravo,
razumejo probleme varstva geografskega okolja in se zavedajo pomena prizadevanj
za vzdrževanje ravnotežja med človekovimi hotenji in naravo,
s spoznavanjem odgovorne vloge človeka kot preoblikovalca geografskega
prostora razvijajo sposobnost smotrnega gospodarjenja z okoljem in omejenimi
naravnimi viri,
razumejo geografske dimenzije in posledice povezanosti današnjega sveta,
razumejo pomen geografskih dejavnikov za razširjenost posamezne gospodarske
panoge, zlasti za lastno panogo,
usposabljajo se za samostojno uporabo geografskih virov in literature (atlasi,
karte, statistično gradivo ter grafični prikazi ipd.,
razumejo pomen geografskega znanja za lastno ravnanje v geografskem prostoru
in z njim.
III.VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI PREDMETA
I. GEOGRAFSKI PROSTOR IN ČLOVEK
soodvisnost naravnih in družbenih dejavnikov pri oblikovanju prostora
|
II. PODNEBJE IN ČLOVEK – VPLIV PODNEBJA NA SPECIFIČNO DEJAVNOST
|
vpliv vremena in podnebja na dejavnosti človeka,
vzroki za nastanek tople grede in posledice le-te,
klimatski elementi in dejavniki,
klimatski tipi in pogoji za specifično dejavnost človeka,
klimatske značilnosti Slovenije v primerjavi s klimatskimi značilnostmi
Evrope na izbranih primerih
|
III. VODA, PRST, RASTJE IN ŽIVALSTVO – VPLIV NA SPECIFIČNO DEJAVNOST
ČLOVEKA
|
odvisnost človekovih dejavnosti od prsti,
spreminjanje lastnosti prsti zaradi intenzivnih posegov človeka,
značilnosti prsti v Sloveniji in v Evropi na izbranih primerih,
glavni ekosistemi v svetu
odvisnost ljudi od vodnega ovoja,
gospodarski pomen voda
|
IV. VPLIV SESTAVE PREBIVALSTVA NA SPECIFIČNO DEJAVNOST
|
starostna sestava prebivalstva in specifična dejavnost,
izobrazbena sestava in specifična dejavnost,
dejavnostna sestava in stopnja gospodarskega razvoja
|
V. GOSPODARSTVO
|
osnove za razvoj kmetijstva na izbranih primerih iz Slovenije in
Evrope,
značilnosti kmetijstva v Sloveniji in izbranem primeru iz Evrope
in sveta,
problematika koriščenja rudnih bogastev,
obnovljivi in neobnovljivi viri energije in degradacija okolja
zaradi izkoriščanja različnih virov energije (izbrani primeri iz Slovenije
in sveta),
vzroki in posledice nastanka industrijskih pokrajin,
značilnosti industrializacije na izbranih primerih iz Slovenije
in sveta,
vpliv različnih vrst prometa na gospodarski razvoj in onesnaževanje
okolja,
pomen in problemi turizma na izbranih primerih Slovenije in sveta
|
IV. FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI
GEOGRAFSKI PROSTOR IN ČLOVEK
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
Dijaki znajo:
|
Dijaki:
|
na osnovi analize izbranih primerov ugotoviti vzročno-posledične
povezave med naravnimi in družbenimi dejavniki pri oblikovanju geografskega
prostora
analizirati pomen človeka kot pomembnega dejavnika oblikovanja
geografskega prostora
analizirati pomen specifične gospodarske dejavnosti kot dejavnika
oblikovanja geografskega prostora
|
razvijajo sposobnost prepoznavanja vzročno-posledičnih vezi med
procesi in pojavi v geografskem prostoru
ugotovijo, da je človek eden od ključnih dejavnikov oblikovanja
geografskega prostora
|
PODNEBJE IN ČLOVEK – VPLIV PODNEBJA NA SPECIFIČNO DEJAVNOST
ČLOVEKA
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
|
Dijaki:
|
razložiti odvisnost podnebja od geografske širine;
|
|
našteti in opisati klimatske elemente in dejavnike;
|
|
analizirati vpliv človeka na nastanek tople grede, ozonske luknje
in predvideti posledice;
|
spoznajo pomen odgovornega ravnanja z okoljem
|
opisati klimatske značilnosti Slovenije in jih primerjati s klimatskimi
značilnostmi Evrope in ostalih delov sveta (na izbranih primerih);
|
razvijajo občutek narodne pripadnosti
|
na izbranih primerih opisati vpliv vremena in podnebja na dejavnosti
človeka.
|
razvijajo sposobnost prepoznavanja vzročno-posledičnih vezi med
procesi in pojavi v geografskem prostoru
|
VODA, PRST, RASTJE IN ŽIVALSTVO – VPLIV NA SPECIFIČNO DEJAVNOST ČLOVEKA
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
Dijaki znajo:
|
Dijaki:
|
razložiti proces kroženja vode na Zemlji;
|
|
ovrednotiti pomen voda za človeka in njegovo preživetje ter razvoj;
|
razvijajo sposobnost prepoznavanja vzročno-posledičnih vezi med
procesi in pojavi v geografskem prostoru
|
opisati gospodarski pomen voda;
|
spoznajo pomen odgovornega ravnanja z okoljem
|
analizirati vzroke in posledice onesnaženja vode na študiju primerov
iz Slovenije in sveta;
|
razvijajo občutek narodne pripadnosti
|
primerjati značilnosti vodnatosti rek v Sloveniji z izbranimi primeri
iz sveta;
|
spoznajo, da v poklicno etiko sodi tudi varovanje okolja
|
analizirati vzroke in posledice za onesnaženost morja na izbranem
primeru iz Slovenije in iz sveta.
|
|
na izbranih primerih opisati odvisnost človekovih dejavnosti od
prsti;
|
|
na izbranih primerih ovrednotiti intenzivne posege človeka v kmetijsko
pokrajino in spreminjanje fizikalnih in kemičnih lastnosti prsti;
|
|
na izbranih primerih iz Slovenije in sveta analizirati vzroke in
posledice erozije in degradacije prsti;
|
|
opisati medsebojno povezanost in odvisnost rastja, podnebja, prsti,
vode in človeka;
|
|
analizirati vzroke in posledice spreminjanja ekosistemov zaradi
nepremišljenih posegov človeka v prostor, na izbranih primerih iz
Slovenije in sveta.
|
|
VPLIV SESTAVE PREBIVALSTVA NA SPECIFIČNO DEJAVNOST
FORMATIVNICILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
Dijaki znajo:
|
Dijaki:
|
na izbranem primeru razložiti vpliv starostne sestave prebivalstva
na specifično dejavnost;
|
se vzgajajo v duhu tolerantnosti do drugačnih po veri, narodnosti,
načinu življenja,…
razvijejo primeren odnos do starejših, do otrok, invalidov ,...
|
na izbranem primeru razložiti vpliv izobrazbene sestave na specifično
dejavnost;
|
razvijajo občutek narodne pripadnosti
|
opisati medsebojni vpliv dejavnostne sestave in gospodarskega razvoja;
|
|
analizirati vzroke in posledice selitev prebivalstva na primeru
iz Slovenije in sveta;
|
|
na izbranih primerih iz Slovenije in sveta primerjati različne
tipe demografskih območij;
|
|
opisati sestavo prebivalstva na izbranih primerih in ovrednotiti
sodobne probleme in posledice različne sestave prebivalstva.
|
|
GOSPODARSTVO
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
Dijaki znajo:
|
Dijaki:
|
našteti in opisati kriterije za določanje razvitosti in klasifikacijo
držav;
|
pridobijo predstavo o gospodarski raznolikosti sodobnega sveta
|
opisati odvisnost kmetijstva od naravnogeografskih dejavnikov (klima,
prst) v različnih podnebnih pasovih v primerjavi s Slovenijo;
|
razvijajo sposobnost spoštovanja raznolikosti sveta
|
na izbranih primerih analizirati vzroke za probleme kmetijstva
v Sloveniji in v svetu;
|
se učijo objektivnosti pri vrednotenju vplivov različnih gospodarskih
dejavnosti na pokrajino
|
na izbranih primerih iz Slovenije in sveta analizirati vzroke in
posledice degradacije okolja zaradi kmetijstva in ovrednotiti ekološke
probleme pri proizvodnji hrane v različnih podnebnih pasovih (erozija
prsti, uporaba umetnih gnojil, zaščitnih sredstev);
|
razvijajo pozitiven odnos do domovine in občutek narodne pripadnosti
|
analizirati vzroke in posledice neenakomerne razporeditve pridelave
in oskrbe s hrano po svetu;
|
razvijajo sposobnost smotrnega gospodarjenja z okoljem in omejenimi
naravnimi viri
|
na osnovi izbranih primerov analizirati vzroke za nastale probleme
ob koriščenju rudnih bogastev in njihov vpliv na pokrajino;
|
|
opisati vpliv zalog rudnih bogastev na razvoj industrije v preteklosti
in sedanjosti na izbranih primerih iz Slovenije in sveta;
|
|
opisati problematiko zalog rudnih bogastev v Sloveniji;
|
|
primerjati obnovljive in neobnovljive vire energije in jih ovrednotiti
glede na njihove prednosti in pomankljivosti:
|
|
s pomočjo tematskih kart navesti glavne svetovne proizvajalce posameznih
vrst energetskih virov in jih povezati z naravnimi in družbenimi pogoji
za njihovo uporabo;
|
|
na izbranih primerih opisati probleme obremenjenosti in degradacije
okolja zaradi koriščenja različnih energetskih virov;
|
|
opisati probleme oskrbe z energijo na primerih iz Slovenija in
sveta;
|
|
na izbranih primerih analizirati dejavnike, ki vplivajo na razmestitev
industrije;
|
|
opisati proces industrializacije v svetu;
|
|
našteti najpomembnejše industrijske panoge;
|
|
opisati razvoj in usmeritev industrije v Sloveniji;
|
|
na izbranih primerih analizirati vzroke in posledice nastanka ter
preobrazbe industrijskih pokrajin;
|
|
opisati pomen prometa za specifično človekovo dejavnost, prednosti
in pomanjkljivosti posameznih vrst prometa;
|
|
analizirati vzroke in posledice obremenitve cest v Sloveniji;
|
|
opisati cestni križ v Sloveniji
|
|
na izbranih primerih opisati vplive različnih vrst prometa na onesnaževanje
okolja;
|
|
na izbranih primerih analizirati vzroke in posledice množičnega
turizma;
|
|
na izbranih primerih opisati učinke turizma v Sredozemlju in Alpah;
|
|
primerjati položaj in razvoj turizma v Sloveniji z izbranimi primeri
iz sveta.
|
|
V. DIDAKTIČNO-METODIČNA PRIPOROČILA
Vzgojno-izobraževalni cilji geografije za poklicno – tehniško
izobraževanje nadgrajujejo vzgojno-izobraževalne cilje geografskih vsebin v
srednjih poklicnih šolah. Predmetni katalog je, podobno kot za vse ostale poklicne
in tehniške šole oblikovan tako, da ponuja možnost prepletanja splošnega, strokovno-teoretičnega
in praktičnega znanja. Vsebine ter zlasti cilji so zasnovani tako, da jih lahko
prilagajamo potrebam in interesom dijakov v posameznih izobraževalnih programih.
Takšno geografsko znanje je nujna osnova strokovno-teoretičnim predmetom.
Pouk geografije omogoča aktualizacijo in raznovrstnost učnih
metod in oblik. Izbira učnih metod in oblik je prepuščena učitelju. Priporočamo
pa, da izbere čim bolj aktivne oblike in metode dela. Izbrane metode in oblike
naj na preprost, prepričljiv in zanimiv način približajo učencu geografske vsebine.
Frontalnemu pouku se lahko izogne na več načinov, bodisi s
programiranim ali polprogramiranim poukom, z delom v dvojicah ali skupinah,
s poukom v obliki igranja vlog ali s simulacijami in s pomočjo projektnega učnega
dela. Uspešne oblike so tudi, če dijaki pripravijo krajše referate oziroma poročila
na aktualno temo (politično in gospodarsko dogajanje, komentiranje vremena,
naravne nesreče ipd.).
Geografsko in kritično mišljenje razvijamo predvsem s pomočjo
problemskega pristopa. Z dijaki se lotevamo zlasti aktualnih političnih, gospodarskih,
okoljskih in drugih problemov s pomočjo študija primerov. Za uspešen problemski
pouk je primere poleg iz literature mogoče vzeti tudi iz vsakdanjega življenja.
Z dijaki je mogoče organizirati razne oblike sodelovalnega
učenja, s čimer razvijamo predvsem sodelovanje med dijaki. Ena od možnosti je
argumentirana razprava.
Pomembna je uporaba sodobnega vizualnega gradiva in računalniške
tehnologije.
Posebnosti v izvedbi: veliko pozornost je potrebno posvetiti
neposrednemu opazovanju, torej pouku v realnem okolju (ekskurzije, terensko
delo, druge oblike neposrednega opazovanja) s čimer povečamo doživljajsko učinkovitost
pouka.
Takšne oblike pouka geografije omogočajo učencem pridobivati
znanje, sposobnosti in vrednote na primarnih lokacijah v bližnji ali daljni
okolici šole. To so priložnosti, ko dijaki najlaže povezujejo teorijo s prakso
ter spoznavajo in prepoznavajo vzročno-posledične zveze med procesi in pojavi
v naravnem in družbenem okolju in kjer se urijo v uporabi preprostih raziskovalnih
metod, kot so opazovanje, orientacija, kartiranje, merjenje, poročanje itd.
Na ekskurzijah v slovenske pokrajine dijaki razvijajo prostorske
predstave ter utrjujejo geografsko znanje tako, da od blizu opazujejo in preučujejo
pokrajino. Ob spoznavanju in doživljanju lepot naše naravne in kulturne dediščine
ter ob srečevanju z ljudmi razvijajo ljubezen do domovine in zavest pripadnosti
našemu narodu.
Celodnevne ekskurzije naj bodo interdisciplinarne. Načrtujejo
jih učitelji geografije, zgodovine, sociologije, materinega jezika, umetnosti
itd., ki skupaj določijo in uskladijo cilje, vsebino in pot ekskurzije.
VI. OKVIRNI SEZNAM LITERATURE IN DRUGIH VIROV
Odgovarjajoče teme iz učbenika Geografija za poklicne in strokovne šole (DZS,
1997).
VII. MEDPREDMETNE POVEZAVE
Vzgojno-izobraževalni cilji so oblikovani tako, da nanje lahko navezujemo
vzgojno-izobraževalne cilje strokovno-teoretičnih predmetov.
VIII. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
Preverjanje in ocenjevanje znanja je najpomembnejša in najbolj
občutljiva faza učiteljevega vzgojno-izobraževalnega dela, ki zahteva veliko
znanja ne le iz stroke, ampak tudi iz didaktike, psihologije in zakonodaje,
ki ureja to področje.
Preverjanje in ocenjevanje znanja se izvaja v skladu s Pravilnikom
o preverjanju in ocenjevanju znanja v poklicnem in strokovnem izobraževanju
(UL 49/97).
Kvaliteta preverjanja in ocenjevanja znanja bo na najvišji
kakovostni ravni z upoštevanjem strokovnih didaktičnih načel pri preverjanju
in ocenjevanju znanja, kot so: uporaba različnih načinov in oblik, upoštevanjem
individualnih posebnosti učencev, doslednost, objektivnost, strpnost, načrtovanost
in javnost ocenjevanja.
Preverjanje in ocenjevanje znanja naj bo tako ustno kakor
tudi pisno. Pisno preverjanje znanja opravljamo najpogosteje z objektivnimi
testi, lahko pa izvedemo tudi test esejskega tipa.
Posebnosti v izvedbi: poleg ocen, pridobljenih, kot
to določa Pravilnik o ocenjevanju je možno ocene pridobiti tudi s poljubnim
pisnim (seminarska naloga, poročilo o ekskurziji,…), grafičnim ali praktičnim
izdelkom (model, maketa,…) ter projektnim delom, nastopom, zagovorom ipd.