VSEBINA
II. CILJI PREDMETA
III. SPECIALNO DIDAKTIČNA PRIPOROČILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
IV. PREVERJANJE IN OCENJEVANJE ZNANJA
VI. IZVEDBENI STANDARDI IN NORMATIVI
VII. LITERATURA
Pedagogika je splošno izobraževalni predmet, ki zajema temeljna znanstvena spoznanja o vzgoji in izobraževanju. Predmet vključuje seznanjanje z osnovnimi pedagoškimi pojmi, razvojem pedagoške znanosti, pedagoškimi znanstvenimi disciplinami ter predstavlja vzgojno izobraževalni sistem. Nadalje seznanja z značilnostmi predšolske vzgoje, osnovnošolske in srednješolske vzgoje ter izobraževanjem odraslih povezano s pojmom in pojavom socializacije. Natančneje opredeli značilnosti osnovne šole, pouka, omogoči spoznavanje učnih oblik in učnih metod in preko posnete učne ure tudi opazovanje in analizo le-teh na konkretnem primeru. Posebej obravnava odnose med učitelji in učenci ter seznanja v celoti z institucijo – šolo, s katero se dijaki vsak dan srečujejo. Predmet posreduje osnovna spoznanja o populaciji s posebnimi potrebami (gluhi; slepi; telesno, umsko prizadeti; težje vodljivi; vedenjsko in osebnostno moteni otroci) in preko projektne metode vodi od študija literature preko seminarskih predstavitev do ogleda institucij, kjer vzgajajo populacijo s posebnimi potrebami z zaključno evalvacijo ogledov. Dijake seznanja s Konvencijo o otrokovih pravicah ter jih usmerja h kritični oceni upoštevanja otrokovih pravic v Sloveniji. Predmet nudi pregled nad zgodovinskim razvojem družine in sodobnimi metodami družinske vzgoje vključujoč tudi druge oblikujoče dejavnike: vrstnike v neformalnih skupinah in formalne skupine (društva, klubi, sekcije…), množične posrednike, kulturne institucije, literaturo… Obravnava torej temeljne odnose med ljudmi ter vključuje tudi vse moteče razvojne dejavnike sodobnega časa: cigarete, mamila, alkohol, Aids. Dijake vodi k spoznavanju dejavnosti in institucij, ki pomagajo ogroženi populaciji (TOM telefon, SOS za ženske, Aids Robert fundacija…).
Temeljni namen pedagogike je širiti razgledanost intelektualca, bodočega vzgojitelja, starša in vsakogar, ki dela z ljudmi ter oblikovati posameznika, ki zna prisluhniti sočloveku, je odprt za sodobna družbena vprašanja in se zaveda različnosti človeške populacije ter je sposoben kritičnega pristopa do pedagoške literatura.
Predmet se v gimnazijskem programu izvaja v 4. letniku v obsegu 70 ur, kot izbirni nematuritetni predmet.
OPERATIVNI CILJI | VSEBINE | POJMI |
|
Delavnica spoznavanja
|
Igre skupinske dinamike: Predstavitev z imenom in gibom, Abeceda imen, Verižno pomnenje imen, Moje ime, O sebi bi rad povedal, Razprava, Oseba nasproti…
|
PEDAGOGIKA KOT ZNANOST (8 ur)
OPERATIVNI CILJI | VSEBINE | POJMI |
------------------------------------
|
Predstavitev pedagogike kot znanosti ------------------------------------ Izvor imena pedagogika, Zgodovinski pregled razvoja pedagogike kot znanosti
|
Pedagogika kot znanost o vzgoji in izobraževanju ------------------------------------ Paidagogi, F. Herbart (Obča pedagogika), J.A. Komensky (Velika didaktika), A.M. Slomšek (Blaže in Nežica v nedeljski šoli)
|
OPERATIVNI CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
------------------------------------
|
Ogled (s strokovnim vodstvom) razstave v Slovenskem šolskem muzeju Pedagoške znanstvene discipline
------------------------------------ Mesto pedagogike med znanostmi danes |
Protestantizem, jezuiti, Marija Terezija (in reforme), ilirske provnice, predmarčna doba, uveljavitev slovenščine kot učnega jezika (Habsburška monarhija). Obča pedagogika, zgodovina pedagogike, predšolska pedagogika, šolska pedagogika, didaktika, andragogika, socialna pedagogika, specialne pedagogike, pedagoška psihologija, pedagoška metodologija, pedagogika prostega časa…
Enakovrednost med znanstvenimi disciplinami |
AKTUALNA TEMATIKA (4 ure)
OPERATIVNI CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
------------------------------------
|
Predstavitev Borze znanja (opomba: gostuje predstavnica Borze znanja)
Pregled in predstavitev pedagoške literature
|
Ponudba Borze znanja, način izmenjave znanj, uspešnost; permanentno (vseživljenjsko izobraževanje), neformalne oblike izobraževanja, andragoški ciklus, informacijska pismenost
------------------------------------ Pedagoške knjige, razprave, učbeniki (Pedagogika 1, 2; Zgodovina šolstva in pedagogike, Prvotno besedilo življenja…); revije in časopisi (Andragoška spoznanja, Sodobna pedagogika, Didakta, Šolski razgledi, Vzgoja in izobraževanje, Moj malček, Mama…)
|
OSNOVNI PEDAGOŠKI POJMI (VZGAJANJE IN IZOBRAŽEVANJE) (8 UR)
OPERATIVNI CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
------------------------------------
------------------------------------
sredstva razvijanja zaželene / nezaželene dejavnosti
------------------------------------
|
Vzgoja v širšem smislu, Različne opredelitve vzgoje
--------------------------------- Odnos med temeljnimi pojmi s področja vzgoje: · izobraževanje · znanje · sposobnosti ------------------------------------ Vzgoja v ožjem pomenu
Metode in sredstva
Izobrazba, izobraženost, samoizobraževanje
|
Nenehen proces oblikovanja in samooblikovanja osebnosti, vzgojni smoter, povezava pedagoških procesov
------------------------------------ Pridobivanje znanja, razvijanje sposobnosti, dejstva in posplošitve,
informacije;
------------------------------------ Oblikovanje moralnih vrednot, prepričanj, stališč, kulturnih, higienskih, delovnih navad, interesov, motivov, motivacije, volje, čustev
Metoda navajanja, spodbujanja, prepričevanja, preprečevanja, zgleda
------------------------------------ Vrste znanja (dozdevno, prepoznavanje, reproduktivno, operativno, kreativno) |
OPERATIVNI CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
|
Vzgoja, vzgojenost, samovzgajnaje
|
motivacija za samoizobraževanje in samovzgajnaje, dresura s kaznijo in grožnjo
Namerna, nenamerna vzgoja, neposredna, posredna vzgoja, avtoritarna, anarhična, permisivna vzgoja
Makarenko: Pedagoška pesnitev
Manipulacija, represija, psihološko trpinčenje |
OPERATIVNI CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
|
Šolski sistem
--------------
|
Javni vrtci, osnovna šola, gimnazije, splošne srednje šole, poklicno izobraževanje, visoko šolstvo
------------------------------------
Zasebni vrtci in šole |
OPERATIVNI CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
------------------------------------
------------------------------------
------------------------------------
|
Predstavitev osnovne šol
-------------------- Pouk
-------------------- Učne oblike
Učne metode
|
Osnovnošolska obveznost, obvezna, splošnoizobraževalna, brezplačna osnovna šola, funkcije materinščine (jezik, načelo, predmet), devetletka
------------------------------------ ------------------------------------ Frontalna učna oblika, samostojno delo učencev (skupinska učna oblika,
tandem, individualna učna oblika), programirani pouk Metoda razlage, razgovora, diskusije, demonstriranja, grafičnega prikazovanja, dela s tekstom, laboratorijskih del, projektna metoda, izkustveno učenje Vrste vzgoje, odnos med vzgojiteljem in vzgajancem, učne metode, vzgojna dinamika pouka (disciplina)
|
AKTUALNA TEMATIKA - ŠOLSKA URA NAŠIH BABIC (2 uri)
OPERATIVNI CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
|
Šolska ura naših babic v Slovenskem šolskem muzeju |
Metodika pouka iz začetka 20. stoletja |
OPERATIVNI CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
|
Miselni vzorci |
Ključne besede, značilnosti (velikost črk, barve, grafična oblikovnost…) razvejanost, nivojskost, možnosti uporabe |
POPULACIJA S POSEBNIMI POTREBAMI – PROJEKTNO DELO (16 ur)
|
Gluhi in gluhonemi
Slepi in slabovidni
Nadarjeni otroci
|
Vzroki (dedni, pridobljeni), ustanove, možnosti napredovanja, integracija, specialna literatura, surdopedagog, logoped, tiflopedagog, ortopedagog, socialni pedagog, Produkcijska šola
Nadarjenost, področja in razvijanje Umetniške gimnazije, športne gimnazije, glasbene šole, baletne šole Filmi po izbiri z izpostavljeno tematiko populacije s posebnim potrebami Strokovno vodstvo po ustanovah, seznanjanje s populacijami
|
OPERATIVNI CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
|
Analiza ogledov, izmenjava izkušenj |
(Pregled in izmenjava opažanj, izkušenj…) |
OPERATIVNI CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
|
Otrokove pravice
|
Konvencija o otrokovih pravicah, Unicef, Unicefovi programi, Slovenski odbor za Unicef, Urad varuha človekovih pravic |
|
|
Prostovoljci
|
|
|
Support za otroke v težavah, nasilje v šolah, psihično trpinčenje otrok
|
|
TOM telefon, Svetovalni center, Stigma, Samarijan, Materinski dom, Up, Zavod Emma, Mic, Sezam, Altra… |
Možnost uporabe predstavljenih oblik |
DRUŽINA KOT VZGOJNI DEJAVNIK (8ur)
|
Družina |
Model rodovno plemenskega družinskega življenja, model patriarhalnega družinskega življenja, model demokratične družine |
|
Značilnosti in oblike sodobne družine
Metode in sredstva družinske vzgoje |
Novi produkcijski odnosi, enogeneracijska družina, zaposlovanje zunaj družinskega območja, enakopravnost med spoloma v zakonski zvezi in javnem družbenopolitičnem življenju, načrtovanje rojstev, elementi družinskega ozračja, sublimacija, identifikacija, socializacija ------------------------------------ (Namerni, nenamerni) zgled, hvala, graja, obljuba, grožnja, nagrada, kazen, praznovanja Stili družinske vzgoje Težave sodobne družine |
VPLIVI DRUGIH OBLIKUJOČIH DEJAVNIKOV (2 uri)
OPERATIVNI CILJI |
VSEBINE |
POJMI |
|
Vpliv vrstnikov v neformalnih skupinah, formalnih skupinah, množičnih posrednikov, kulturnih institucij, literature |
Vrste skupin, socialni odnosi z vrstniki, pomen socialne skupina za posameznika, društva, klubi, sekcije, dnevni tisk, rtv, video, film, gledališča, muzeji, trivialna, umetniška literatura; Informacijsko opismenjevanje; Pedagogika prostega časa |
AKTUALNA TEMATIKA – CIGARETE, ALKOHOL IN DROGE (4 ure)
|
Cigarete in alkohol kot negativna sooblikovalca življenja in razvoja osebnosti
Droge – pojav v sodobni družbi in v posameznikovem življenju
Preventiva in prevzgoje |
Oblike – pojavnost; vloga v skupini; odklonitev; razlogi za poseganje po substancah; posledice
Pripravljenost na odklonitev ne glede na situacijo;
|
Legenda:
· Nesenčena polja Ţvsebine so obvezne v okviru programa 70 ur
· Senčena polja Ţ aktualne prostoizbirne vsebine so priporočene in jih učitelj prosto izbira (lahko tudi dodaja) in razvršča glede na aktualno družbeno problematiko ter interes in posebna zanimanja dijakov.
Učni načrt priporoča zaporedje, ki sledi principu od splošnega k posameznemu in predvideva priporočeno število ur, ki naj se nameni posamezni temi.
Učitelj se lahko v okviru učnega načrta svobodno odloča o zaporedju učnih tem in prilagaja razporeditev ur interesu dijakov.
Mora pa slediti smiselnosti izbranega zaporedja in vključitvi različnih dejavnosti (obravnava snovi, ponavljanje in utrjevanje snovi, preverjanje znanja…)Učni načrt predvideva ure za obravnavo vsebin po poljubni strokovni presoji učitelja in v skladu z zanimanjem učencev (predlaganih je nekaj tem, ki so navedene v senčenih poljih).
Učitelj naj v pouk vključuje čimveč sodobnih oblik in metod dela, strmeti mora k čimvečji raznolikosti le-teh, posebej pa naj dijake usmerja k čimvečji samostojnosti ob obravnavi posameznih tem (seminarske naloge, projektno delo…).
Če obisk ustanov, ki vzgajajo in izobražujejo populacijo s posebnimi potrebami, ni mogoč, jih je možno nadomestiti z ogledi video posnetkov predstavitev zavodov oziroma organizirati obiske predšolskih ustanov, enot izobraževanja odraslih, Svetovalnega centra ali institucij, ki nudijo oblike socialne pomoči.
MEDPREDMETNE POVEZAVE
Predmet pedagogika se tematsko povezuje s sorodnimi humanističnimi predmeti (filozofija, psihologija, zgodovina, sociologija, knjižničarstvo…).
Učitelj preverja znanje ustno, pisno in s samostojnimi izdelki (projekti, referati, poročili). Preverjanje in ocenjevanje zajema vse ravni znanja (reprodukcijo, uporabo, analizo, sintezo, vrednotenje). Teži naj k čim pogostejši uporabi najvišje ravni znanja – vrednotenju. Posebej naj dijake usmerja h kritični presoji in navaja na opazovanje na obiskih ustanov, ki vzgajajo in izobražujejo populacijo s posebnimi potrebami.
Pedagogiko lahko poučujejo profesorji pedagogike ali diplomirani pedagogi oziroma univerzitetni diplomirani pedagogi.
Za kvalitetno izvedbo pouka potrebujejo učitelj in dijaki tekstovna učna sredstva (učbenike in drugo učbeniško gradivo, strokovno literaturo), grafoskop, kasetofon, videorekorder, televizijski sprejemnik. Šolska knjižnica mora nuditi možnost izposoje čimveč učbeniškega in publicističnega gradiva (pedagoško časopisje), učitelj pa naj dijake usmerja tudi v specialne knjižnice (Filozofska fakulteta, Pedagoška fakulteta…). Priporočena je tudi priročna knjižnica v učilnici, kjer se pouk izvaja.
KNJIŽNE PUBLIKACIJE
ZA UČITELJE
- Autor, Oskar…, Poglavja iz pedagogike, Ljubljana, DZS, 1989
- Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji, Ljubljana, Ministrstvo za šolstvo in šport, 1995
- Bizjak, Helena, Ustvarjalna pedagogika za tretje tisočletje, Ljubljana, BRS 1997
- Brinc, Franc, Prestopniško in odklonsko vedenje mladih, Ljubljana, Bonex 2000
- Bundar, Meta, Otroci s specifičnimi učnimi težavami v sodobni družbi, Ljubljana, Dopisna delavska univerza, Univerzum, 1979
- Cenčič, Mira, Dinamika vzgojnega dela v šoli, Ljubljana, DZS, 1986
- Ciperle, Jože…, Vzgojni zavodi - Razstavni katalog 42, Ljubljana, Slovenski šolski muzej
- Dogša, Irena, Interakcijske vaje za mladostnike, Ljubljana, ZRSŠ 1991
- Glasser, William, Učitelj v dobri šoli, Radovljica, Regionalni izobraževalni center, Radovljica 1994
- Kodelja, Z., Laična šola, Ljubljana, Mladinska knjiga, 1996
- Komensky, J.A., Velika didaktika, Ljubljana, Pedagoška obzorja, 1995
- Konvencija o otrokovih pravicah, Slovenski odbor za Unicef, 1997
- Kranjc, Ana, Motivacija za izobraževanje, Ljubljana, Delavska enotnost, 1982
- Kroflič, Robi, Vzgojne naloge javne šole, Kongres pedagoških delavcev Slovenije (programska prenova naše osnovne in srednje šole),Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije, 1997
- Kroflič, Robi, Avtoriteta, Znanstveno in publicistično središče, Ljubljana, 1997
- Kroflič, Robi, Med poslušnostjo in odgovornostjo (procesno-razvojni model moralne vzgoje), Ljubljana 1997
- Maksimovič, Zoran, Mladinske delavnice, Ljubljana, Sekcija za preventivno delo pri društvu pedagogov Slovenije, 1991
- Marentič –Požarnik, Barica, Prispevek k visokošolski didaktiki, Ljubljana, DZS, 1978
- Omerza, Zdravko, Govorne napake, Ljubljana, DZS, 1972
- Pavlovič, Z., Psihološke pravice otroka, Radovljica, Didakta, 1993
- Puhar, Alenka, Prvotno besedilo življenja, Zagreb, Globus, 1982
- Shmidt, Vlado, Zgodovina šolstva in pedagogike na Slovenskem, Ljubljana, Delavska enotnost, 1988
- Slomšek, Anton, Blaže in Nežica v nedeljski šoli, Faksimile 12.12.1857, Celje, Mohorjeva družba, 1991
- Šolstvo na Slovenskem skozi stoletja – katalog stalne razstave, Slovenski šolski muzej, Ljubljana 1988
- Tomić, ana, Izbrana poglavja iz didaktike, Ljubljana, Filozofska fakulteta, Center za pedagoško izobraževanje, 1999
- Žerdin, Tereza, Težave in učne motnje, Murska Sobota, Pomurska založba, 1991
- Žerovnik, Angelca, Pedagogika družinskega ognjišča, Ljubljana, Pedagoški inštitut, 1996
ZA DIJAKE
Za dijake ni na voljo potrjenega učbenika. Učitelj naj usmerja dijake k posameznim poglavjem v zgoraj navedeni literaturi.
REVIJE
- Andragoška spoznanja
- Sodobna pedagogika
- Vzgoja in izobraževanje
- Šolski razgledi
- Didakta
- Otrok in družina
- Mama
- Moj malček