TEHNIK MEHATRONIKE, TEHNIK OBLIKOVANJA
Katalog znanja je določil Strokovni svet Republike Slovenije za splošno izobraževanje na 89. seji 30. 3. 2006.
2. Udejanjanje kompetenc pri predmetu biologija
3. Usmerjevalni/splošni cilji predmeta
4. Struktura kataloga znanja za biologijo
5. Učni cilji in priporočene dejavnosti
6. Odnosni cilji v tematskih/učnih sklopih
7. Standardi znanja za obvezni del programa
8. Standardi znanja za ponujene module izbirnih sklopov
Temelj pouka biologije je raziskovanje in razumevanje kompleksnosti narave in življenja, vpetosti človeka v okolje ter razumevanje ekoloških procesov. To znanje je namenjeno prepoznavanju, povezovanju, presoji, suverenemu odločanju in reševanju problemov (razumeti, da bi znali ustrezno ravnati in predvidevati).
Biologija omogoča doseganje celostnega razumevanja osnovnih konceptov delovanja življenja in narave, prenosljivih na druga področja in uporabnih tako v poklicu kot v osebnem življenju. Z uporabo celostnega pristopa in uporabo različnih metod dela v procesu izobraževanja spodbuja tudi razvoj in uporabo drugih kompetenc oziroma globalnih ciljev izobraževanja (sporazumevalne zmožnosti, socialne veščine, aktivno državljanstvo, reševanje konfliktov, delo s sodobnimi tehnologijami, podatki, viri, učenje učenja …).
Razumevanje življenja, delovanja ekosistemov, zavedanje pomena bogate naravne dediščine in odgovoren odnos do življenja in narave so sestavine kulture ter temelj za razumevanje trajnostne rabe obnovljivih naravnih virov, ohranjanje življenjske pestrosti, kakovostnega okolja in zdravih naravnih virov (vode, zraka, tal …) ter s tem povezanih možnosti nadaljnjega razvoja.
Zavedanje sistemskih posledic poseganja v življenje in naravo ter naših omejitev poznavanja njene kompleksnosti prispeva k večji previdnosti in kritičnosti pri enostranskih posegih v življenje in naravo ter uporabi specialnih bioloških znanj v različnih tehnologijah (ekološko ozaveščeno ravnanje in ohranjanje zdravja).
Poleg teh znanj in spretnosti, potrebnih za vse življenje, biologija omogoča doseganje splošnih znanj v dodatnem delu, ki predstavljajo tudi osnovo za razumevanje in nadgraditev znanja v strokovno-teoretičnih predmetih, za nadaljnje izobraževanje na višji stopnji ter doseganje drugih kompetenc za življenje, samoizobraževanje in udejstvovanje v družbi.
Pouk biologije razvija osnovno biološko naravoslovno pismenost, nujno za
ustvarjalno izražanje idej, argumentiranje, inventivnost in inovativnost, samostojno presojo in odločanje v aktivnem državljanstvu, reševanju konfliktov eksistence ter za prevzemanje odgovornosti na delovnem mestu in v življenju. Razvoj sodobne biologije je naredil korak naprej od opisovanja in razvrščanja organizmov ter poudaril celostni (holistični) pristop pri preučevanju življenjskih in ekoloških procesov. Znanje sodobne biologije omogoča samostojno presojanje, ki v kontekstu kulture in vrednot vpliva na naše osebne odločitve o poseganju v življenje in naravo ter na odgovornejše ravnanje in sodelovanje pri ohranjanju narave ter prepoznavanju in argumentiranju sprememb stanja.
Takšno znanje kot sestavni del kulture omogoča oceno možnosti in omejitev ter etičnih dilem pri enostranski uporabi posameznih znanj v različnih tehnoloških postopkih. Razumevanje kompleksnosti delovanja organizmov in ekoloških procesov je tudi ena od osnov za razumevanje in upoštevanje vrednosti narave, ki se navezuje na podjetniško kompetenco.
Pri preučevanju soodvisnosti socialnih in okoljskih dejavnikov v odločitvah o posegih v naravo in življenje, vezanih na zadovoljevanje potreb po dobrinah in energiji, ob sočasnem ohranjanju naravnih procesov, katerih produkt so zdravo okolje in naravni viri, pouk biologije uporablja in razvija tudi druge kompetence oziroma globalne cilje izobraževanja (sporazumevalne zmožnosti, socialne in medkulturne kompetence, estetika, aktivno državljanstvo, delo s sodobnimi informacijsko- komunikacijskimi tehnologijami, podatki, viri, učenje učenja, podjetništvo, varovanje zdravja in narave …).
Katalog znanja v obveznem A-delu programa omogoča razumevanje osnovnih življenjskih procesov in življenja ter delovanja ekosistemov, ki ga dijaki/-nje ne glede na poklic potrebujejo za življenje, samostojno razmišljanje, presojo posegov v življenje in ekosisteme, suvereno odločanje, aktivno državljanstvo, ekološko ozaveščeno ravnanje in ohranjanje zdravja (razumeti, da bi znali analizirati, predvidevati in ravnati).
Poleg teh znanj in spretnosti, potrebnih za vse življenje, pa v dodatnem B-delu z izbirnimi moduli omogoča doseganje splošnih znanj, ki predstavljajo temelj za razumevanje in nadgraditev znanja v strokovno-teoretičnih predmetih, poklicno usmerjanje, nadaljnje izobraževanje na višji stopnji ter za doseganje drugih kompetenc za življenje, samoizobraževanje in udejstvovanje v poklicu in družbi.
Obvezni del zajema minimalno splošno znanje biologije, ki ga dijaki/-nje ne glede na vrsto izobraževalnega programa potrebujejo za življenje, odločanje o sebi in svoje aktivno udejstvovanje v bodočem poklicu in družbi.
RAZUMEVANJE OSNOVNIH KONCEPTOV DELOVANJA ŽIVLJENJSKIH IN EKOLOŠKIH PROCESOV (70 ur) |
|
Obseg |
Učni sklopi |
35 |
Osnovni koncepti delovanja življenja in ravni organizacije v živi naravi |
35 |
Osnovni koncepti delovanja ekoloških procesov ter ohranjanje naravnih vrednot in biodiverzitete |
Temeljna splošna znanja biologije, potrebna za nadaljevanje izobraževanja na višjih stopnjah in prehajanje med programi ter za razumevanje poklicne stroke.
Dodatni, izbirni moduli znanj:
Priporočila za izvajanje
Poleg različnih oblik in metod dela pri pouku se dijaki1 delijo v skupine za izvedbo eksperimentalnega in terenskega raziskovanja. Učitelj strokovno avtonomno, glede na zmožnosti dijakov in dosegljivost različnih vrst ekosistemov v okolici šole, izbira med priporočenimi predlogi eksperimentalnih in terenskih del ali pa uporabi druga ustreznejša laboratorijska in terenska dela, s katerimi bo omogočeno optimalno doseganje ciljev in standardov znanja ter razvoj spretnosti in veščin.
Učne cilje kataloga znanj lahko učitelj pri načrtovanju izvedbe izobraževalnega procesa strokovno avtonomno razvršča in ustrezno povezuje v učne sklope in enote. Pri pouku naj bo razvidna raziskovalna naravnanost biologije in njena aktualnost.
Izhodišče
Uresničevanje ciljev lahko izhaja iz posameznika kot dela narave in njegovih izkušenj. To lahko z motivacijskega vidika omogoča dijakom zavzetje bolj osebnega in neposrednega odnosa do biologije. Posameznika lahko tako dojamejo bolj eksplicitno kot del narave in ne dejavnik zunaj nje, ki jo le opazuje in spreminja. Postane lahko merilo za primerjavo z različnimi organizmi, od enoceličnih do mnogoceličnih, od rastlin in gliv do živali. Tako lahko omogočimo bolj neposredno dojemanje organizacijskih nivojev biologije od celičnega, tkivnega, organskega, organizemskega do populacijskega in ekološkega. S tem lahko olajšamo tudi razumevanje fizioloških, ekoloških in evolucijskih procesov. Tako se lahko v pouk samo po sebi vplete razumevanje razlogov za nujnost varovanja narave. Ti so vedno vezani na preživetje človeka, četudi so trenutne neposredne aktivnosti varovanja narave vezane predvsem na zagotavljanje pogojev za preživetje drugih živih bitij.
RAZUMEVANJE OSNOVNIH KONCEPTOV DELOVANJA ŽIVLJENJSKIH IN EKOLOŠKIH PROCESOV |
|
Učni cilji |
Primeri dejavnosti za pouk in priporočila |
Osnovni koncepti delovanja življenja in ravni organizacije v živi naravi Dijaki so zmožni:
|
Eksperimentalno raziskovanje, ki v postopkih in ravnanju vključuje tudi odgovoren odnos do živega Preučevanje razlik med živo in neživo naravo Ugotavljanje osnovnih potreb organizmov (lahko lastnega organizma) Uporaba postopka mikroskopiranja, izdelava svežega preparata, raziskovanje lastnosti slike pod mikroskopom, skiciranje slike preparata in ustrezno ravnanje z mikroskopom Opazovanje celične zgradbe organizmov (enoceličnih, mnogoceličnih) Opazovanje osnovne zgradbe celice Preučevanje skupnih značilnosti in razlik med pro- in evkariontsko celico Opazovanje bakterij v jogurtu (kislem zelju …) Preučevanje razlik med rastlinsko in živalsko celico Preučevanje prehajanja snovi v celice in iz njih (vpliv razmerja med površino in volumnom na oskrbo celic) Preučevanje prehajanja snovi skozi izbirno prepustno celično membrano Preučevanje zgradbe DNK s pomočjo modela in računalniške simulacije (delo z internetom) Izolacija in opazovanje DNK molekul iz paradižnika (breskev, kivija …) Opazovanje obarvanih celic ustne sluznice Izolacija lasne DNK iz celic ustne sluznice Opazovanje oblike in velikosti kromosomov v rastlinskih celicah (trajni ali sveži preparati) Uporaba primerov računalniških simulacij (na spletu) prepisovanja dednih informacij in nastajanja beljakovine Analiza zakonodaje v zvezi s sistemom o biološki varnosti in pregled osnovnih načinov umetnega prenosa dednih zapisov ter možnih posledic Preučevanje vplivov okolja in vplivov dednosti na organizme Preučevanje vplivov evolucije na gensko spremenjene organizme Preučevanje razvoja rezistence na antibiotike pri bakterijah Opazovanje različnih specializiranih celic v različnih tkivih Preučevanje dihanja (dokazovanje ogljikovega dioksida v odvisnosti od aktivnosti organizma) Delo z internetom: Preučevanje rastlinskih barvil Projektno delo: Bionika Preučevanje fotosinteze (vplivi na potek, produkti) Preučevanje produktov fotosinteze v rastlinskih celicah Vpliv hipertoničnega okolja na organizme ob cestah v gosto naseljenih območjih (npr. vpliv zimskega soljenja cest na drevesa in npr. na pokritost z epifiti ali uporaba soli pri konzerviranju živil …) Preučevanje prednosti in nevarnosti uporabe genskega inženiringa in biotehnologije v zdravstvu (genska terapija, biološka zdravila…) Preučevanje uporabe biometričnih podatkov v osebnih dokumentih, načinov zaščite zbirk podatkov ter možne družbene posledice zlorab teh podatkov (možnosti diskriminacije) Najpogostejše zoonoze in preventiva |
Osnovni koncepti delovanja ekoloških procesov ter ohranjanje naravnih vrednot in biodiverzitete Dijaki so zmožni:
|
Terensko raziskovanje, ki v postopkih in ravnanju upošteva ranljivost organizmov in ekosistemov Preučevanje procesov sukcesije Preučevanje procesov v naravnem ekosistemu (zgradba, delovanje) Preučevanje antropogenega ekosistema in razlik med naravnim in antropogenim ekosistemom Preučevanje vplivov na razširjenost marjetice v antropogenih in naravnih ekosistemih Preučevanje vpliva rastlin na količino kisika v vodnem ekosistemu v različnih razmerah (uporaba senzorja za kisik) Preučevanje pretoka energije in kroženja snovi v ekosistemu Preučevanje razlik v procesih vodnih (tekoče in stoječe vode), jamskih in kopenskih ekosistemih Preučevanje sestave in vloge življenjske združbe v tleh Preučevanje sestave in vloge življenjske združbe v vodah intersticialnih prostorčkov prodišč (za ohranjanje zdrave pitne vode …) Preučevanje sestave in vloge življenjskih združb na kamnih in drugih delcih na dnu vodotokov Bioindikacija stanja (v vodnem ekosistemu, v zraku …) Preučevanje genske diverzitete izbrane vrste (lahko znotraj populacije dijakov) Preučevanje posledic akumulacije ljudi na majhnih površinah (mesta oziroma gosto naseljena območja) in naraščanja človeške populacije v ekosferi Preučevanje posledic vnosa tujerodnih invazivnih vrst v naše ekosisteme Preučevanje možnih načinov genskega onesnaževanja in možnih posledic na organizmih in v ekosferi Preučevanje trajnostne rabe biodiverzitete na primeru efektivne velikosti populacij v izbranem ekosistemu (morski ribolov, lov, posegi v življenjske združbe vodnih in kopenskih ekosistemov …) Preučevanje vzrokov za nastanek in rast populacij »škodljivcev in plevelov« v industrijskem monokulturnem kmetijstvu in skladiščih pridelkov ter iskanje vzorov iz ekosistemov za biološke načine zmanjševanja velikosti njihovih populacij Preučevanje posledic degradacije in fragmentacije ekosistemov za ohranjanje narave, biotske raznovrstnosti in ekoloških procesov Preučevanje posledic širjenja tujerodnih invazivnih vrst Preučevanje vplivov delovanja poklicne stroke na biodiverziteto |
1 Zaradi večje preglednosti besedila se za pojave, ki imajo v realnosti moški in ženski spol, uporablja slovnično le en spol.
Izbirni moduli dodatnih znanj omogočajo doseganje splošnih znanj, ki predstavljajo temelj za razumevanje in nadgraditev znanja v strokovno-teoretičnih predmetih, poklicno usmerjanje, nadaljnje izobraževanje na višji stopnji ter za doseganje drugih kompetenc za življenje, samoizobraževanje in udejstvovanje v poklicu in družbi.
Priporočila za izvajanje izbirnih modulov
Predlagano zaporedje ciljev v modulih in nanje vezanih tem ni obvezujoče. Učitelj naj pri obravnavi posameznih ciljev izhaja iz raziskovalnih vprašanj, pri čemer naj bo poudarjena njihova soodvisnost. Tako dijaki in dijakinje spoznajo medsebojno povezanost in soodvisnost posameznih življenjskih procesov in kompleksnost procesov v naravi. To omogoča tudi povezovanje bioloških spoznanj z znanji drugih predmetnih področij in usposabljanje dijakov za uporabo bioloških znanj pri drugih predmetih. Pri pouku naj bo razvidna raziskovalna naravnanost biologije in njena aktualnost.
Poleg različnih oblik in metod dela pri pouku se dijaki delijo v skupine za izvedbo eksperimentalnega in terenskega raziskovanja. Učitelj strokovno avtonomno glede na zmožnosti dijakov in dosegljivost različnih vrst ekosistemov v okolici šole izbira med priporočenimi predlogi eksperimentalnih in terenskih del ali pa uporabi druga ustreznejša laboratorijska in terenska dela, s katerimi bo omogočeno optimalno doseganje ciljev in standardov znanja ter razvoj spretnosti in veščin.
Izbirni modul EKOLOGIJA TAL (35 ur) |
|
Učni cilji |
Primeri dejavnosti za pouk in priporočila |
Dijaki so zmožni:
|
Terensko in eksperimentalno raziskovanje, ki v postopkih in ravnanju vključuje tudi odgovoren odnos do živega Preučevanje abiotskih in biotskih vplivov na preperevanje kamnin Preučevanje procesa biogene razgradnje snovi v naravi Preučevanje človeških posegov, ki vplivajo na erozijo. Preučevanje zaščitne vloge rastlinske odeje (npr. primeri čezmerne paše) Preučevanje sestave slojevitosti in lastnosti različnih vrst tal v antropogenih in naravnih ekosistemih Ugotavljanje biodiverzitete različnih vrst tal Preučevanje vloge, značilnosti in življenja talnih organizmov Preučevanje razkroja organskih snovi v procesu humifikacije Preučevanje posledic človekovih posegov na biotske in abiotske dejavnike v tleh (posledice pohojanja oziroma tlačenja tal, asfaltiranja, zasoljevanja …) Ugotavljanje vplivov izsuševanja in umetnega namakanja na kakovost tal, biodiverziteto in sestavo življenjskih združb tal, mikroklimo, količino in kakovost pitne vode Bioindikacija kislosti, vsebnosti dušika in kalcija ter humusnih, suhih in močvirnih tal Preučevanje sukcesije neporaslih tal Ugotavljanje posledic soljenja (zasoljevanje tal) na rastlinah v mestih in naseljih Preučevanje vloge talnih organizmov pri čiščenju pitne vode Mikroskopiranje simbiontskih bakterij v metuljnicah Analiza zakonodaje v zvezi z ohranjanjem biodiverzitete, ki je vezana na poljedelstvo in vrtnarstvo Preučevanje razvoja rezistence na herbicide (delo z internetom) Preučevanje posledic človekovih posegov (čistila, razkužila, antibiotiki …) na biološko ravnotežje v življenjskih združbah tal Preučevanje pretoka energije in kroženja snovi v ekosistemu Preučevanje sestave in vloge življenjske združbe v tleh Proučevanje primerov trajnostne rabe tal Preučevanje vzrokov za nastanek in rast populacij »škodljivcev in plevelov« v industrijskem monokulturnem kmetijstvu in skladiščih pridelkov ter iskanje vzorov iz ekosistemov za biološke načine zmanjševanja velikosti njihovih populacij Raziskovanje posledic degradacije in fragmentacije ekosistemov za ohranjanje narave, biotske raznovrstnosti in ekoloških procesov v prsti Preučevanje vplivov tujerodnih invazivnih vrst okrasnih rastlin na kakovost tal in abiotske dejavnike Preučevanje življenjskih združb in njihove vloge v intersticialnih vodah (prodišč) in v podzemnih vodah (v vodnjaku in izviru) |
Izbirni modul VARSTVENA BIOLOGIJA IN SONARAVNO VZDRŽEVANJE ANTROPOGENIH EKOSISTEMOV (70 ur) |
|
Učni cilji |
Primeri dejavnosti za pouk in priporočila |
Dijaki so zmožni:
|
Terensko in eksperimentalno raziskovanje, ki v postopkih in ravnanju vključuje tudi odgovoren odnos do živega Terensko delo: Preučevanje vrstne diverzitete izbranega antropogenega ekosistema (npr. parka, njive, vrta, sadovnjaka, travnika …) Ugotavljanje biogeografskih dejavnikov, ki vplivajo na biodiverziteto izbranega ekosistema (uporaba interaktivnega atlasa okolja na spletu) Preučevanje vpliva velikosti površine fragmentov habitata ali ekosistema na biodiverziteto (razmerje površina in število vrst) Ugotavljanje ekosistemske diverzitete v lokalni krajini Ugotavljanje in ocena stanja v ekosistemih ter posledice različnih vplivov in posegov vanje (kvantitativne in kvalitativne) na temelju stanja in razširjenosti vrst organizmov Preučevanje sprememb v antropogenih ekosistemih na temelju ugotavljanja zamenjave stenekih vrst z evriekimi vrstami Preučevanje primera zavarovanega območja (namen, načini varovanja, prednosti in pomanjkljivosti) Ugotavljanje prisotnosti redkih ali endemnih vrst v lokalnem okolju (delo z viri, spletne strani MOP, ARSO, ZVN, nevladnih naravovarstvenih strokovnih združenj) Preučevanje vzdrževanja izbranega antropogenega ekosistema (npr. igrišče za golf, park, športne površine in podobno) Preučevanje sukcesije opuščenega antropogenega ekosistema Obisk in spoznavanje sonaravno urejenega krajinskega parka Raziskovanje vpliva fragmentacije ekosistemov na izbrano živalsko vrsto Bioindikacija stanja v antropogenih ekosistemih (pH in vsebnost mineralov v tleh, vlažnost, mikroklimatske razmere, poškodbe zaradi onesnažil …) Preučevanje starih sort kulturnih rastlin Preučevanje ogroženih žitnih plevelov Preučevanje posledic pojavljanja invazivnih tujerodnih vrst v urbanih okoljih Obisk ekološke kmetije in pogovor o pogojih in perspektivah ekološkega kmetovanja Preučevanje življenjske združbe živih mej in njene vloge za sonaravno kmetijstvo Preučevanje ekoloških niš v živih mejah Projektno delo: načrtovanje renaturacije žive meje Projektno delo: Organizmi urbanih okolij in v človeških bivališčih Obisk centra za ravnanje z odpadki in ogled ureditve ločevanja, odlaganja, uničevanja in recikliranja odpadkov Načrtovanje sonaravnega urejanja in vzdrževanja športnih površin (stadioni, golf igrišča …), parkov in drugih površin v večjih naseljih in mestih Preučevanje različnih vplivov na oblikovanje in ohranjanje značilne podobe kulturne krajine v različnih delih Slovenije Preučevanje življenjskih združb na odlagališčih odpadkov Ugotavljanje selitvenih poti v antropogenih ekosistemih in načrtovanje njihove zaščite ter oblikovanje selitvenih koridorjev, v primerih, ko so poti prekinjene Ogled odlagališča odpadkov in pogovor o varnem odlaganju in vplivih odlagališč na okolje, naravo in zdravje Projektno delo: predlogi za zmanjšanje količine odpadkov, porabe vode in energije v urbanih okoljih Ogled delovanja biološke čistilne naprave in pogovor o varnem odstranjevanju odpadnega blata Terensko delo: Širjenje vrst v antropogene ekosisteme (pokopališča, bivališča, skladišča, komunalna infrastruktura …) Projektno delo: načrtovanje sonaravne komunalne ureditve naselja Projektno delo: Eksperimentalno ugotavljanje preizkušanje pridobivanja humusa iz organskih rastlinskih odpadkov Raziskovanje prednosti uporabe avtohtonih organizmov za humifikacijo pred nakupom tujerodnih Ugotavljanje vpliva čistil in dezinfekcijskih sredstev na biološki razkroj organskih odpadkov Ugotavljanje vpliva rastlinskih združb (parki, zelenice drevoredi) na mikroklimatske razmere v strnjenih urbanih okoljih (mestnih, naseljih) ter primerjava glede na razmerje površine rastlinskih združb in asfaltiranih ali betoniranih površin Terensko delo: Problemi prekinjanja selitvenih poti s prometom (povoženje na železnici in cestah, letalski trki v jate ptic) Projektno delo: Projektno delo: Terensko delo: Svetlobno onesnaževanje (reklamni napisi, javna razsvetljava kulturnih spomenikov …) in vplivi na orientacijo nočnih žuželk ter biodiverziteto Projektno delo: Trajnostna raba in zaščita vodnih virov v antropogenih ekosistemih (ločevanje oskrbe s sanitarno in pitno vodo) Projektno delo: Preučevanje ekoloških funkcij mokrišč in njihovega pomena Projektno delo: Količina hrane in razporeditev med človeka in druge organizme v antropogenem okolju Projektno delo: Ptice na smetiščih, prehrana, kopičenje strupov v prehranjevalnih verigah in njihovo prenašanje prek iztrebkov v druge ekosisteme (raznašanje strupov) Projektno delo: Človekov odnos do živali, ki se širijo v urbano okolje (ptice, podgane, miši, nekatere žuželke …) |
Izbirni modul BIOLOGIJA CELICE (35) |
|
Učni cilji |
Primeri dejavnosti za pouk in priporočila |
Dijaki so zmožni:
|
Eksperimentalno raziskovanje, ki v postopkih in ravnanju vključuje tudi odgovoren odnos do živega Ogled simulacij zgradbe organskih snovi, ki so pomembne za delovanje in zgradbo celic Mikroskopiranje evkariontskih celic (zgradba, oblika, velikost) Laboratorijsko delo: Preučevanje lastnosti organskih snovi, pomembnih za delovanje celice Preučevanje zgradbe celičnih organelov in uporaba računalniških simulacij Projektno delo: Celično jedro skozi celični cikel (mikroskopiranje in lahko uporaba simulacij) Preučevanje strukture DNK (z uporabo modela) Izolacija DNK iz celic ustne sluznice Preučevanje genskega zapisa (koda) s pomočjo simulacij Projektno delo: Uporaba DNK v raziskavah na področju identifikacije celic in organizmov Preučevanje procesa nastajanja beljakovin (uporaba računalniških simulacij) Projektno delo: Mutacije in njihov vpliv na delovanje celic ter posledice za vrsto Preučevanje osnovne zgradbe in funkcije encimov s pomočjo uporabe simulacij Laboratorijsko delo: Preučevanje vplivov izbranih dejavnikov na encimski proces Projektno delo: Encimi in njihova uporaba v poklicni stroki Laboratorijsko delo: Raziskovanje celičnega dihanja Laboratorijsko delo: Vplivi izbranih dejavnikov na proces nastajanja organskih snovi Projektno delo: Nastajanje primarnih in sekundarnih produktov v rastlinskih celicah Projektno delo: Simulacije primerjave procesov asimilacije in disimilacije (s pomočjo računalniške simulacije) Laboratorijsko delo: Preučevanje vpliva razmerja med volumnom in površino na difuzijo Laboratorijsko delo: Preučevanje procesa difuzije in oskrbe celic Laboratorijsko delo: Preučevanje osmoze Preučevanje zgradbe celične membrane s pomočjo računalniške simulacije in njene vloge pri prehajanju snovi Laboratorijsko delo: Preučevanje aktivnega transporta Mikroskopiranje: Opazovanje kromosomov Projektno delo: Mutageni dejavniki in njihov vpliv na staranje kože in organizma |
Izbirni modul BIOLOŠKO LABORATORIJSKO IN TERENSKO DELO (35 ur) |
|
Učni cilji |
Primeri dejavnosti za pouk in priporočila |
Dijaki so zmožni:
|
Terensko in eksperimentalno raziskovanje, ki v postopkih in ravnanju vključuje tudi odgovoren odnos do živega: Izvedba raziskovalne naloge (načrtovanje, izvajanje, vrednotenje, analiza zaključki, predstavitev, evalvacija) |
Tehnike mikroskopiranja
|
Ogled uporabe različnih tipov mikroskopov v laboratoriju ustanove, vezane na poklicno stroko Mikroskopiranje bakterij z uporabo imerzijskega objektiva Merjenje velikosti izbranih celic z uporabo okularnega merila Priprava svežih in trajnih preparatov, ki so pogosto uporabljani za analize v poklicni stroki Barvanje preparatov z enostavnimi metodami, ki se uporabljajo tudi v poklicni stroki |
Mikrobiološke tehnike
|
Projektno delo: Laboratorijska praksa nekoč in danes (varnost, laboratorijski red, oprema, pripomočki, aparature, delo z organizmi in zakonodaja skozi čas) Priprava gojišča (tekočega ali trdega) za gojitev in vzdrževanje izbrane kulture mikroorganizmov Sterilizacija pripomočkov in gojišč Odvzem brisa mikroorganizmov na izbranem objektu, hranjenje in prenos brisa v laboratorij in uporaba tehnike nacepljanja na gojišče Prenos in precepljanje izbranih mikroorganizmov v novo, sveže gojišče Gojitev izbrane vrste mikroorganizmov v ustreznih razmerah Preučevanje vpliva naravnih antibiotičnih snovi na bakterije (eterična olja, dišavne rastline) Preučevanje vpliva zobne paste, mil in drugih sredstev za osebno higieno na bakterije Mikroskopsko opazovanje razlik med bakterijami in glivami Projektno delo: Možne posledice sproščanja tujerodnih in gensko spremenjenih mikroorganizmov v naravo (vpliv na biološko ravnotežje v mikroflori) Uporaba ustreznih postopkov odstranjevanja mikrobioloških odpadkov, kot posebnih odpadkov |
Terensko delo
|
Projektno delo: Načrtovanje, izvedba in predstavitev (analiza, zaključki, argumentacija, evalvacija) terenskega dela glede na izbrano raziskovalno vprašanje Projektno delo: Načrtovanje, izvedba in predstavitev rezultatov eksperimenta glede na izbrano raziskovalno vprašanje Preučevanje sestave življenjske združbe izbranega ekosistema s pomočjo uporabe določevalnih ključev Uporaba različnih določevalnih ključev za raziskovanje sestave življenjskih združb izbranega kopenskega ekosistema Ugotavljanje velikosti populacije izbrane enocelične alge v vodnem ekosistemu na osnovi vzorčenja in štetja s pomočjo uporabe hemocitometra Ugotavljanje porazdelitve in številčnosti različnih vrst na prehodu med dvema ekosistemoma s pomočjo metode transekta Načrtovanje, izvedba in predstavitev rezultatov kvalitativnega raziskovanja sistemskih posledic človekovih posegov (ali velikih naravnih sprememb) v ekosistemih in na organizmih s pomočjo izbrane metode bioindikacije Delo z internetom: Zakonodaja s področja dela z organizmi, ohranjanja biodiverzitete ter varnosti pri delu |
Izbirni modul ČEBELARSTVO (35 ur) |
|
Učni cilji |
Primeri dejavnosti za pouk in priporočila |
Dijaki so zmožni:
|
Terensko in eksperimentalno raziskovanje v čebelnjaku, ki v postopkih in ravnanju vključuje tudi odgovoren odnos do živega Preučevanje čebelnjakov, panjev ter panjskih končnic v domačem kraju, ki so posebnost ter del naše kulturne in naravne dediščine Preučevanje medsebojne povezanosti procesov in organizmov v naravi in analiza primerov npr. vnosa biocidov v ekosisteme, njihovih učinkov na naravne procese ter posledic za čebele (pomori) in druge organizme, vključno človeka Vpliv ekstenzivnega kmetovanja na zdravje čebel in kakovost čebeljih pridelkov Preučevanje okolja in bivališč čebel v naravi in primerjava naravnih bivališč čebel s panji, izdelanimi po človekovi zamisli Opazovanje vedenja čebel delavk, matice in spremljevalk v opazovalnem panju in na satju Preučevanje zunanje zgradbe umrlih čebel pod stereolupo Mikroskopiranje zgradbe (s prostim očesom nevidnih), organov umrlih čebel Preučevanje vedenja čebel letalk pred čebelnjakom Preučevanje plesa čebel letalk na satu Opazovanje zalege in dejavnosti različnih vrst osebkov odraslih čebel (po spolu in starosti) Preučevanje primera obolele čebele in zajedavcev ter pogojev za pojav zajedavcev in razvoj bolezni ter načine ustreznega zdravljenja ter ureditve zdravih življenjskih pogojev za čebele Ogled čebelnjaka in spoznavanje čebelarskih pripomočkov in orodij ter čebelarskih opravil Spremljanje in preizkušanje odvzema in pakiranja čebeljih pridelkov |
Izbirni modul PRIMERJAVA STRUKTURE IN FUNKCIJE ŽIVIH BITIJ (70 ur) |
|
Učni cilji |
Primeri dejavnosti za pouk in priporočila |
Dijaki so zmožni: RASTLINE IN GLIVE (struktura in delovanje)
|
Terensko in eksperimentalno raziskovanje, ki v postopkih in ravnanju vključuje tudi odgovoren odnos do živega Terensko in laboratorijsko delo: Preučevanje organizacijskih ravni v naravi Mikroskopiranje: Preučevanje podobnosti in razlik med delovanjem in zgradbo enoceličnih alg in mnogoceličnih rastlin Mikroskopiranje: Primerjava zgradbe nediferenciranih in specializiranih celic različnih rastlinskih tkiv Preučevanje razlik in podobnosti med rastlinami in glivami Projektno delo: Konstrukcijske rešitve, ki izvirajo iz posnemanja narave (bionika) Terensko delo: Ugotavljanje vrstne raznolikosti gliv, lišajev in rastlin v izbrani življenjski združbi Projektno delo: Zgradba in delovanje virusov ter načini prenosa na gostitelje Delo z internetom: Simulacije zgradbe in delovanja virusov Laboratorijsko delo: Produkti fotosinteze Projektno delo: Raziskovanje raznolikosti populacij potomcev spolnega in nespolnega razmnoževanja pri izbrani rastlinski vrsti Mikroskopiranje: Razvoj gametofita iz peloda Terensko delo: Preučevanje prilagoditev na različne načine opraševanja Projektno delo: Življenjski cikli predstavnikov večjih rastlinskih skupin Terensko delo: Preučevanje razširjenja semen Laboratorijsko delo: Raziskovanje dihanja rastlin Terensko delo: Preučevanje posledic cvetenja jezera Laboratorijsko delo: Mikroskopska zgradba rastlin Laboratorijsko delo: Preučevanje transpiracijskega toka Mikroskopiranje: Opazovanje zgradbe rastlinskih žil predstavnikov večjih rastlinskih skupin Mikroskopiranje: Opazovanje zgradbe listnih rež Mikroskopiranje: Opazovanje mikoriznih gliv in bakterij Terensko delo: Ugotavljanje raznolikosti epifitskih lišajev v izbranih ekosistemih Laboratorijsko delo: Ekstrakcija in določanje snovi sekundarnih iz rastlin Laboratorijsko delo: Preučevanje vplivov na kalitev semen različnih rastlinskih vrst Laboratorijsko delo: Vpliv izbranih fizikalnih in kemijskih dejavnikov na rast izbranih rastlin Eksperimentalno delo: Preučevanje rastlinskih gibanj Terensko delo: Preučevanje prilagoditev rastlin na različne življenjske razmere Delo z internetom: Ogled simulacije procesov fotosinteze in dihanja Delo z internetom: Določila o ravnanju z gensko spremenjenimi organizmi v zaprtih sistemih in pri gojenju na prostem Projektno delo: Avtohtone zdravilne rastline in začimbnice Projektno delo: Uporaba genskega inženiringa pri industrijskih rastlinah |
Živali (struktura in delovanje)
|
Mikroskopiranje: Podobnosti in razlike med enoceličarji in mnogoceličarji Terensko delo: Ugotavljanje raznovrstnosti živali v izbranem ekosistemu z uporabo določevalnih ključev Projektno delo: Povezanost živali z avtotrofnimi organizmi Terensko delo: Opazovanje vpliva temperature na aktivnost plazilcev Laboratorijsko delo: Struktura krovnih tkiv večjih živalskih skupin |
Krovna tkiva
|
Mikroskopiranje: Prečni prerez kože Projektno delo: Prilagoditve organizmov na različne življenjske pogoje Delo z internetom: Zaščita telesa pred izgubo toplote in vode Projektno delo: uporaba in posnemanje naravnih (v evoluciji razvitih) rešitev za površinske strukture v tehniki in izolacijske materiale (bionika) Projektno delo: zaščita kože na delovnem mestu in vpliv čistil in razkužil na ravnovesje mikroflore na površini krovnih struktur |
Hormonalna in živčna regulacija
|
Mikroskopiranje: Zgradba žleze slinavke Projektno delo: Pomen ohranjanja in vzdrževanja homeostaze za uspešnost organizmov Delo z internetom: Simulacije delovanja hormonov na tarčne celice Delo z internetom: Simulacije negativne povratne zveze in uporaba tega principa v tehniki Laboratorijsko delo: Mikroskopska zgradba hrbtenjače in malih možganov Projektno delo: Vpliv dolgotrajnega stresa na zdravje organizma Projektno delo: Možni načini premagovanja stresa in odpravljanja njegovih posledic na organizmu Projektno delo: Živčna regulacija življenjskih procesov Projektno delo: Raziskovanje refleksov Delo z internetom: Animacije delovanja živčne celice, prenosa informacij Delo z internetom: Ogled simulacij o zgradbi in delovanju sinaps Projektno delo: Umetne nevronske mreže in njihova uporaba |
Čutila in zaznava okolja
|
Mikroskopiranje: Zgradba čutnic v koži Mikroskopiranje: Prečni prerez jezika Projektno delo: Raziskovanje čutilne adaptacije Laboratorijsko delo: Preučevanje čutil v koži človeka Laboratorijsko delo: Raziskovanje zgradbe vretenčarskega in nevretenčarskega očesa Laboratorijsko delo: Mikroskopska zgradba mrežnice (lacerta) Delo z internetom: Ogled simulacij delovanja čutil in čutnih adaptacij Projektno delo: Posnemanje principov delovanja čutil v tehniki |
Vedenje živali (etologija)
|
Terensko delo: Opazovanje nagonskega vedenja čebele Opazovanje obnašanja živali na farmi Opazovanje obnašanja domače mačke ali psa Projektno delo: Uporaba psa v različnih nalogah (odkrivanje mamil, iskanje gob, reševanje izpod ruševin …) in učenje Projektno delo: Učenje ter uporaba sokolov in sov na letališčih za preprečevanje trkov letal s pticami in preprečevanje njihovega gnezdenja v letalskih motorjih Projektno delo: Potrebe živali (tudi etološke) in živalim ustrezna umetna reja Delo z internetom: Pregled predpisov s področja gojenja organizmov in njihove dobrobiti |
Prehrana in prebava
|
Mikroskopiranje: Opazovanje prebave pri parameciju Laboratorijsko delo: Opazovanje prehranjevanja izbrane žuželke, vodne bolhe … Mikroskopiranje: Zgradba jeter Delo z internetom: Zgradba jeter in simulacija delovanja Mikroskopiranje: Prečni prerez stene želodca, tankega in debelega črevesa Laboratorijsko delo: Primerjava zgradbe prebavne cevi rastlinojedih in mesojedih vretenčarjev Mikroskopiranje: Simbiontski organizmi v prebavilih, ki razkrajajo celulozo Projektno delo: Preučevanje vloge živčne regulacije pri prebavnih procesih pri sesalcih Delo z internetom: Ogled animacij delovanja prebavil Projektno delo: uporaba različnih principov mehanske obdelave hrane v tehnologijah (bionika) Projektno delo: Netopirji žrtve zatiranja žuželk s strupi in prenos strupov po prehranjevalnih spletih Projektno delo: Preučevanje sistemskih učinkov zdravil (drugih snovi) v telesu na temelju opisa delovanja zdravil (doziranje, predoziranje in želeni oz. neželeni učinki) |
Osmoregulacija in izločanje
|
Mikroskopiranje: Vloga celične membrane pri uravnavanju prehajanja snovi skozi celično membrano Delo z internetom: Simulacija zgradbe in delovanja celične membrane Mikroskopiranje: Delovanje krčljive vakuole paramecija pri različni slanosti medija Projektno delo: Ozmoregulacija pri vodnih vretenčarjih Laboratorijsko delo: Mikroskopska zgradba ledvic sesalca Projektno delo: Hemodializa Delo z internetom: Simulacija delovanja izločal Projektno delo: Izločanje ostankov dušikovih spojin pri organizmih, ki so prilagojeni na sušna okolja |
Krvna obtočila in kroženje telesnih tekočin ter prenos snovi po telesu
|
Mikroskopiranje: Prečni prerez arterije in vene Laboratorijsko delo: Zgradba srca sesalca Mikroskopiranje: Krvni razmaz Delo z internetom: Ogled simulacij delovanja krvnih obtočil, odpornosti organizma na bolezni in njegovega obrambnega sistema Laboratorijsko delo: Preučevanje smeri pretoka krvi po venah in vloga zaklopk na roki Projektno delo: Vplivi na naravno odpornost organizma |
Dihala in izmenjava dihalnih plinov
|
Laboratorijsko delo: Raziskovanje makroskopske zgradbe pljuč sesalca in simulacija dihalnih gibov na modelu Mikroskopiranje: Zgradba pljučnih mešičkov Laboratorijsko delo: Določanje CO2 v izdihanem zraku človeka glede na fizično obremenitev telesa Projektno delo: Načni izmenjave dihalnih plinov pri živalih, ki so se delno ali v celoti s kopnega preselile v vodne ekosisteme (vodni hrošči, pajki, vodni sesalci …) Projektno delo: Izmenjava dihalnih plinov, prenos kisika do celic in celično dihanje Delo z internetom: Ogled simulacij izmenjave dihalnih plinov in načinov njihovega transporta do celic v tkivih Projektno delo: Vpliv onesnaženega zraka (tudi kajenja) na dihala in zdravje (na delovnem mestu in v urbanem okolju) |
Gibala in gibanje
|
Laboratorijsko delo: Mikroskopska zgradba kosti in hrustanca Projektno delo: Načini gibanja živali v različnih medijih Laboratorijsko delo: Primerjava ogrodij različnih vretenčarjev in njihovega načina gibanja Projektno delo: Primeri posnemanja načinov gibanja organizmov v tehniki (letalstvo, robotika …) Laboratorijsko delo: Primerjava zgradbe in funkcij zunanjega in notranjega ogrodja živali ter vzrokov, zakaj zunanje ogrodje ni prisotno pri velikih organizmih Laboratorijsko delo: Preučevanje medsebojne povezanosti skeleta in mišic Laboratorijsko delo: Preučevanje zgradbe in delovanja sklepov različnih organizmov Mikroskopiranje: Zgradba različnih vrst mišic Delo z internetom: Ogled simulacije krčenja mišice Projektno delo: Pomen upoštevanja ergonomije in okvare gibal v poklicu ter preventiva |
Razmnoževanje in razvoj
|
Laboratorijsko delo: Mikroskopiranje: Zgradba spolnih žlez pri sesalcih (jajčnik, grafov folikel, moda, razmaz sperme) Projektno delo: Skrb za zarod pri različnih živalskih skupinah in povezanost s preživetjem potomcev do spolne zrelosti Delo z internetom: Simulacija embrionalnega razvoja vretenčarjev Projektno delo: Preučevanje faz v razvoju osebka Delo z internetom: Zakonodaja o biološki varnosti in kontrola sproščanja gensko spremenjenih organizmov v naravo Projektno delo: Možnosti in omejitve ksenotransplantacij Projektno delo: Uporaba organizmov v zdravstvene namene |
Izbirni modul BIOLOGIJA ČLOVEKA (70 ur) | |
Učni cilji |
Primeri dejavnosti za pouk in priporočila |
Dijaki so zmožni: Evolucija človeka
|
Eksperimentalno raziskovanje, ki v postopkih in ravnanju vključuje tudi odgovoren odnos do sebe in življenja Ogled muzejske postavitve na temo evolucije človeka Projektno delo: Evropske najdbe - sledi naših prednikov Projektno delo: Vplivi na načine življenja človeka v njegovemu razvoju do sodobnega mislečega človeka |
Tkiva
|
Laboratorijsko delo: Mikroskopska zgradba različnih tkiv Projektno delo: Lastnosti zarodnih celic ter možnosti in zadržki uporabe pri zdravljenju Delo z internetom: Simulacije uporabe zarodnih celic Delo z viri: Kancerogeni dejavniki in nastanek rakastega tkiva |
Koža
|
Laboratorijsko delo: Mikroskopska zgradba kože in kožnih tvorb Laboratorijsko delo: Preučevanje čutil v koži Laboratorijsko delo: Preučevanje vloge kože pri termoregulaciji Projektno delo: Vzdrževanje ravnovesja mikroflore na koži in njena vloga Projektno delo: Motnje v delovanju kože, tvorbe na koži, bolezni in motnje pigmentacije ter zaščita in nega kože pri delu v poklicnem področju |
Hormoni
|
Delo z internetom: Simulacije zgradbe in delovanja žlez Delo z internetom: Simulacije delovanja hormonov na tarčne celice Projektno delo: Ohranjanje homeostaze Projektno delo: Stres na delovnem mestu in posledice dolgotrajnega stresa za delovanje telesa Delo z internetom: Simulacije živčne regulacije Delo z internetom: Simulacije negativne povratne zveze in dvojne regulacije Delo z internetom: Simulacije delovanja trebušne slinavke, nadledvične žleze, ščitnice in spolnih hormonov |
Živčevje
|
Delo z internetom: Zgradba in delovanje živčne celice Laboratorijsko delo: Mikroskopska zgradba hrbtenjače in malih možganov Delo z internetom:
Projektno delo: Okvare sinaps in psihične bolezni ter odnos družbe do teh bolnikov Laboratorijsko delo: Preučevanje refleksov in njihove vloge v poklicu in življenju Delo z internetom:
Projektno delo: Spanje in pomen za ohranjanje homeostaze Projektno delo: Preučevanje različnih načinov učenja in vrst spomina Projektno delo: Vrste in odpravljanje stresa na poklicnem področju ter ohranjanje psihičnega zdravja Projektno delo: Dejavniki, ki vplivajo na razvoj odvisnosti in možnosti zdravljenja Projektno delo: Okvare živčevja zaradi okužb (prioni) ali avtoimunskih bolezni in v starosti |
Čutila
|
Laboratorijsko delo: Mikroskopska zgradba: čutnic v koži, mrežnice (lacerta), jezika (prečni prerez) Delo z internetom: Simulacija čutilne adaptacije Laboratorijsko delo: Preučevanje čutil v koži Laboratorijsko delo: Preučevanje makroskopske zgradbe mehanoreceptorjev (uporaba modela) Delo z internetom: Simulacija zgradbe in delovanja mehanoreceptorjev Projektno delo: Vzroki okvar čutil v poklicnem področju, prva pomoč in preventiva Laboratorijsko delo: Preučevanje makroskopske zgradbe vretenčarskega očesa Delo z internetom: Simulacija delovanja očesa in nastanka slike Projektno delo: Napake in korekcije vida ter preventiva okvar na poklicnem področju |
Gibala
|
Laboratorijsko delo: Preučevanje skeleta in mišic ter njihovega vpliva na konstitucijo telesa Delo z internetom: Simulacije zgradbe delovanja sklepov Laboratorijsko delo: Mikroskopska zgradba: kosti, hrustanca in vseh 3 vrst mišic Projektno delo: Deli skeleta in mišice, ki so najbolj obremenjene v poklicu, in preventiva poklicnih bolezni Delo z internetom: Simulacija krčenja prečnoprogaste mišice in oskrbe z energijo Projektno delo: Preučevanje vplivov vrhunskega in rekreativnega športa na ohranjanje zdravja Projektno delo: Upoštevanje ergonomije v poklicu in preventiva okvar skeleta Projektno delo: Načini nudenja prve pomoči ob lažjih poškodbah gibal in ravnanje ob hujših poškodbah |
Obtočila
|
Laboratorijsko delo: Mikroskopska zgradba krvi (krvni razmaz) Laboratorijsko delo: Preučevanje mikroskopske zgradbe žil (prečni prerez arterije in vene) Laboratorijsko delo: Preučevanje pretoka krvi po venah in vloge zaklopk ter možnosti zaustavljanja krvavitev pri poškodbah Delo z internetom: Zgradba različnih vrst krvnih celic in simulacija njihovih funkcij Projektno delo: Preučevanje krvnih analiz (neizpolnjen ali anonimen formular za izvid laboratorijske preiskave krvi) in možnosti ugotavljanja bolezni Delo z internetom: Simulacije sistemskega in pljučnega krvnega obtoka ter prenosa dihalnih plinov Laboratorijsko delo: Laboratorijsko delo: Preučevanje makroskopske zgradbe srca sesalca Laboratorijsko delo: Preučevanje srčnega ciklusa Delo z internetom: Simulacija uravnavanja krvnega tlaka Delo z internetom: Projektno delo: Preventiva prenosa bolezni v poklicnih opravilih in življenju nasploh Projektno delo: Vloga krvnih skupin in Rh-faktorja pri transfuziji in v nosečnosti Projektno delo: Transplantacije in proces zavrnitvene reakcije ter prednosti in omejitve ksenotransplantacij Delo z internetom: Simulacija mehanizmov pridobljene imunosti Projektno delo: Načini prenosa in preventiva okužb z virusom HIV Projektno delo: Preučevanje razvoja najpogostejših alergij in avtoimunskih bolezni ter možnosti zdravljenja |
Dihala
|
Laboratorijsko delo: Raziskovanje makroskopske zgradbe pljuč sesalca in simulacija dihalnih gibov na modelu Mikroskopiranje: Zgradba pljučnih mešičkov Laboratorijsko delo: Določanje CO2 v izdihanem zraku človeka glede na fizično obremenitev telesa Laboratorijsko delo: Preiskovanje količine vdihanega zraka pri prsnem in preponskem dihanju Projektno delo: Izmenjava dihalnih plinov, prenos kisika do celic in celično dihanje Delo z internetom: Ogled simulacij izmenjave dihalnih plinov in načinov njihovega transporta do celic v tkivih Projektno delo: Vpliv onesnaženega zraka na dihala in zdravje (na delovnem mestu in v urbanem okolju) Projektno delo: Vpliv kajenja na zdravje |
Prebavila
|
Laboratorijsko delo: Preučevanje makroskopske zgradbe prebavil Laboratorijsko delo: Preučevanje zdravja zob in vloga zobnega kartona Laboratorijsko delo: Mikroskopska zgradba stene želodca, tankega in debelega črevesa Laboratorijsko delo: Preučevanje delovanja prebavnih encimov Laboratorijsko delo: Prebava škroba Delo z internetom: Simulacija absorpcije hranilnih snovi Laboratorijsko delo: Mikroskopska zgradba jeter Delo z internetom: Simulacija zgradbe in funkcij jeter Delo z internetom: Simulacije regulacije delovanja prebavil Projektno delo: Motnje hranjenja Projektno delo: Preučevanje sistemskih učinkov zdravil (konzervansov, barvil, ostankov pesticidov in drugih snovi) v telesu na temelju opisa delovanja zdravil (doziranje, predoziranje in želeni oz. neželeni učinki) Projektno delo: Pomen uravnotežene prehrane Projektno delo: Možnosti odkrivanja bolezni prebavil in zajedavcev s preiskavo iztrebkov (neizpolnjen ali anonimen formular za laboratorijski izvid) |
Izločala
|
Laboratorijsko delo: Preučevanje makroskopske zgradbe ledvice sesalca Laboratorijsko delo: Mikroskopska zgradba ledvice (prečni prerez) in naloge posameznih delov pri nastajanju seča Delo z internetom: Simulacija zgradbe in delovanja nefrona Projektno delo: Možnosti ugotavljanja stanja v telesu in odkrivanja strupov ter bolezni s preiskavo urina (neizpolnjen ali anonimen formular za laboratorijski izvid) |
Spolni organi in razmnoževanje
|
Laboratorijsko delo: Makroskopska zgradba spolovil (model, slike) Laboratorijsko delo: Mikroskopska zgradba jajčnika, moda, Grafovega folikla in semenčic Laboratorijsko delo: Mitoza in mejoza Delo z internetom: Simulacija oogeneze in spermatogeneze Projektno delo: Preventiva okužb s spolno prenosljivimi boleznimi Projektno delo: Načini načrtovanja družine Laboratorijsko delo: Mikroskopiranje orjaških kromosomov Projektno delo: Menstrualni cikel in njegovo uravnavanje Projektno delo: Preučevanje kariotipa človekovih kromosomov Projektno delo: Vpliv dednosti (sistemski učinek genov) in okolja (kulturnega in naravnega) na osebni in telesni razvoj človeka Projektno delo: Preučevanje dedovanja (dedovanje hemofilije, dlakavosti ušes, krvne skupine in Rh-faktorja, albinizma in brahidaktilije …) pri človeku Projektno delo: Možnosti odkrivanja dednih okvar in nevarnosti zlorab biometričnih podatkov Projektno delo: Možnosti in omejitve genskega zdravljenja Laboratorijsko delo: Preučevanje oblike in lege kosti (model) kosti osnega skeleta in gibal ter vpliva na konstitucijo in povezave s poklicno stroko |
Osnove fizične antropologije (izbirna tema)
|
Laboratorijsko delo: Preučevanje oblike in lege kosti (model) kosti lobanje in lociranje kraniometričnih točk, pomembnih za poklicno stroko Projektno delo: Ocena oblike in značilnosti postave, telesne velikosti, oblike lobanje, obraza in profila ter načrtovanje poklicnih postopkov in svetovanja strankam Projektno delo: Razlike med moško in žensko lobanjo in telesno konstitucijo ter načrtovanje poklicnih postopkov Projektno delo: Oblika in vloga kosti prsnega koša in njihov vpliv na konstitucijske značilnosti, pomembne za poklicne postopke Projektno delo: Ocena konstitucijskih tipov in možnih anomalij telesa, pomembnih za poklicna opravila in svetovanje strankam Projektno delo: Mišice, ki oblikujejo izraz na obrazu, in načrtovanje poklicnih opravil |
Izbirni modul GENETIKA IN EVOLUCIJA (70 ur) |
|
Učni cilji |
Primeri dejavnosti za pouk in priporočila |
Dijaki so zmožni: Evolucija
|
Terensko in eksperimentalno raziskovanje, ki v postopkih in ravnanju vključuje tudi odgovoren odnos do živega Laboratorijsko delo: Pasteurjev poskus Projektno delo: Primerjava hipotez o nastanku vesolja in življenja na Zemlji Projektno delo: Hipoteza o nastanku koacervatov in liposomska hipoteza Projektno delo: Izvor prvih nukleinskih kislin Projektno delo: Značilni fosili v Sloveniji Ogled zbirke fosilov Projektno delo: Biogeografski dokazi za evolucijo (primeri v Sloveniji) Projektno delo: Sistemi živih bitij in njihova uporaba Delo z internetom: Simulacije mehanizmov evolucije Projektno delo: Embriološki in biokemični dokazi za evolucijo Projektno delo: Preučevanje primerov homologije in divergence ter analogije in konvergence Preučevanje razvoja rezistence pri bakterijah Projektno delo: Koevolucija človeka in patogenih organizmov (bakterij, virusov …) Projektno delo: Preučevanje medsebojnih vplivov genskega inženiringa in mehanizmov evolucije Projektno delo: Posnemanje evolucijskih strategij optimizacije v različnih tehnologijah (bionika) |
Izbirni modul BIOTEHNOLOGIJA (35 ur) |
|
Učni cilji |
Primeri dejavnosti za pouk in priporočila |
Dijaki so zmožni:
|
Eksperimentalno raziskovanje, ki v postopkih in ravnanju vključuje tudi odgovoren odnos do živega Projektno delo: Primerjava uporabe različnih bioprocesov iz vsakdanjega življenja Laboratorijsko delo: Mikroskopiranje morfoloških značilnosti mikroorganizmov v kislem zelju, jogurtu … Projektno delo: Zgradba celic in življenjski procesi v pro- in evkariontskih celicah Delo z internetom: Simulacije biokemijskih procesov v celicah Delo z internetom: Simulacije tehnik rekombinacije DNK Projektno delo: Primerjava metod prenosa genov ter njihovih prednosti in omejitev Projektno delo: Sistemski učinki izražanja genov Delo z internetom: Iskanje po bazah podatkov o biokulturah (MINE, MSDN, MZKI, ZIM) Laboratorijska vaja: Priprava in sterilizacija gojišč Obisk proizvodne enote in ogled biotehnoloških postopkov na poklicnem področju (v prehrani, kmetijstvu, farmaciji, medicini, kozmetiki, veterini, tehnoloških postopkih in razgradnji odpadkov …) Projektno delo: Biotehnologija za čiščenje voda (komunalne, industrijska čistilne naprave, rastlinske čistilne naprave) Biotehnologija za čiščenje zraka (desulfatizacija, mikrobiološko čiščenje odpadnih plinov) Delo z internetom: Simulacije postopkov kontrole vsebnosti komponent gensko spremenjenih organizmov v živilih Projektno delo: Ravnanje z organizmi v tehnoloških postopkih in biološka varnost Projektno delo: Genska diagnostika ter prednosti in etične omejitve Projektno delo: Interdisciplinarno preučevanje družbenih gospodarskih in naravovarstvenih vplivov sodobne genske tehnologije Delo z internetom: Simulacije delovnja bioreaktorja Projektno delo: Načini odlaganja odpadnih snovi iz biotehnoloških postopkov in biološka varnost Projektno delo: Načini preventive genskega onesnaževanje pri poljskih poskusih in sproščanju gensko spremenjenih organizmov |
Izbirni modul MIKROBIOLOGIJA (35 ur) | |
Učni cilji |
Primeri dejavnosti za pouk in priporočila |
Dijaki so zmožni:
|
Terensko in eksperimentalno raziskovanje, ki v postopkih in ravnanju vključuje tudi odgovoren odnos do živega: Laboratorijsko delo: Zgradba in delovanje prokariontske in evkariontske celice Laboratorijsko delo: Priprava in sterilizacija gojišč Laboratorijsko delo: Klasifikacija in (identifikacija glede na morfološke značilnosti) in uporaba principov biokemičnih testov Laboratorijsko delo: Tehnike barvanja (enostavno barvanje in barvanje po Gramu) in mikroskopiranja pri opazovanju morfoloških oblik bakterij Laboratorijsko delo: Razširjenost mikroorganizmov Projektno delo: Fiziologija mikroorganizmov (metabolni procesi in sodelujoči encimi) in njihova uporaba v tehnologijah Laboratorijsko delo: Vpliv antibiotikov na bakterije Razširjenost, pomen mikroorganizmov v naravnih procesih in biosferi Laboratorijsko delo: Zgradba in razmnoževanje gliv Laboratorijsko delo: Alkoholno vrenje Projektno delo: Mikrobna flora na človeškem telesu in njen pomen Laboratorijsko delo: Simbiontski mikroorganizmi Projektno delo: Pomen simbioz (med višjimi organizmi in bakterijami, glivami in praživalmi) in parazitizma v naravnih ekosistemih in kmetijstvu Obisk proizvodne enote, ki uporablja mikroorganizme v tehnološkem procesu Projektno delo: Mikrobiološke tehnike in biološka varnost |
Pouk biologije omogoča poleg razumevanja osnovnih življenjskih procesov in življenja ter delovanja ekosistemov tudi razvijanje in uporabo spretnosti in veščin, potrebnih za življenje, samostojno razmišljanje, presojo posegov v življenje in ekosisteme, suvereno odločanje (aktivno državljanstvo), ekološko ozaveščeno ravnanje in ohranjanje zdravja (razumeti, da bi znali ravnati in predvideti posledice). Cilji, ki se nanašajo na odnos in vrednote, se v veliki meri udejanjajo z učiteljevim ravnanjem (zgledom) in z različnimi dejavnostmi v izobraževalnem procesu, še posebej aktivno pa pri neposrednem terenskem in eksperimentalnem raziskovanju (učiti se učiti, odgovoren odnos do živega in ekosistemov, upoštevanje ranljivosti organizmov in njihovih življenjskih prostorov, upoštevanje naravne pravice do življenja v pripadajočem habitatu, naravna enakovrednost organizmov v naravnih procesih, aktivno vključevanje v prizadevanja za ohranitev naravnih in družbenih vrednot). Pouk biologije razvija tudi odgovoren odnos do soljudi in lastnega ravnanja, socialne kompetence (usposobljenost za presojo in ustrezno ravnanje, skrb za lastno zdravje in zdravje drugih, preventiva diskriminacije oz. segregacije na temelju razlik v kulturi, zlorabe genskih biometričnih podatkov …), estetske in medkulturne kompetence (pomen medkulturnih vplivov na ohranjanje in urejanje naselij in estetsko komponento urejanja antropogenih ekosistemov) ter inventivnost (spodbujanje prenosa znanj o evolucijskih rešitvah iz narave v iskanje izboljšav v tehnologijah). Pouk biologije prispeva tudi k razvijanju drugih kompetenc, potrebnih za življenje, samoizobraževanje, samostojno opredeljevanje o pomembnih etičnih dilemah in odgovorno udejstvovanje v prihodnji družbi znanja in v poklicu.
Razumevanje, da človek mora ohranjati naravne procese za lasten obstoj, je eden temeljev odgovornega odnosa do živih bitij in ustreznejšega načrtovanja in vrednotenja človeških posegov v naravo in okolje. Spoznanje, da so kompleksni naravni procesi vir pogojev in dobrin za življenje, je ena od osnov za uvajanje trajnostne rabe obnovljivih naravnih virov, ohranjanje življenjske pestrosti, kakovostnega okolja in zdravih naravnih virov (vode, zraka, tal …) in s tem povezane kakovosti življenja in nadaljnjega razvoja. Prek procesov analiziranja, primerjanja, povezovanja in posploševanja lahko dijaki pri pouku biologije spoznajo in razumejo soodvisnost naravoslovnih in družboslovnih znanj. Tako doseženo znanje lahko uporabijo pri samostojnem vrednotenju in odločanju v konkretnih primerih poseganja v naravo, življenje in okolje.
Dijaki:
Dijaki:
Dodatni, izbirni moduli znanj:
Učitelj naj standarde znanja izbranih modulov oblikuje glede na zmožnosti populacije dijakinj in dijakov, vrsto in značilnosti izobraževalnega programa ter načine poučevanja.
Za doseganje minimalnega standarda znanja izbranih modulov za zadostno oceno je dijak zmožen:
Pri pouku naj dijaki dosežejo razumevanje posameznih konceptov delovanja življenjskih in ekoloških procesov prek čim več eksperimentalnega in terenskega raziskovanja ter drugih glede na uresničevanje ciljev smiselno uporabljenih aktivnosti (delo z viri, uporaba IKT, projektno delo, raziskovalne naloge, samostojno in timsko delo …). Pri pouku naj bodo razvidni raziskovalna naravnanost, holistični pristop in aktualnost biologije.
Poleg različnih oblik in metod dela pri pouku naj se dijaki delijo v skupine za izvajanje eksperimentalnega in terenskega raziskovanja. Med navedenimi predlogi eksperimentalnih in terenskih del učitelj izbira glede na zmožnosti dijakov in dosegljivost različnih vrst ekosistemov v okolici šole ter izbere ustrezne vsebine. Navedene možne predloge eksperimentalnega in terenskega dela lahko učitelj zamenja z ustreznejšimi. Procese, ki se jih v času pouka ne da neposredno opazovati v naravi, lahko preučujejo pri ogledu videoposnetkov ali ustreznih delov poljudnoznanstvenih filmov ali računalniških simulacij. Ker eksperimentalno in terensko raziskovanje terjata veliko več časa kot frontalna razlaga, za njuno čim bolj optimalno izvedbo priporočamo blokure ali kako drugo ustrezno obliko fleksibilne organizacije pouka znotraj šole. Pri eksperimentalnem in terenskem raziskovanju ter drugih dejavnostih, ki vključujejo delo z živimi bitji ali delo v ekosistemih, naj bo že v načrtovanje, izvedbo, spremljanje in vrednotenje vključen odgovoren odnos do živega, ekosistemov, lastne varnosti in zdravja. S temi dejavnostmi naj dijaki glede na svoje sposobnosti razvijajo tudi druge spretnosti in veščine oz. kompetence, s pomočjo katerih bodo dosegali čim boljše usvajanje ciljev in z njimi povezanih vsebin sodobne biologije na čim višji taksonomski ravni.
Učitelj strokovno avtonomno sam določa vrstni red usvajanje ciljev in pri tem upošteva njihovo soodvisnost medsebojno povezanost.
Učitelj naj s problemsko zastavljenim poukom navaja dijake na povezovanje splošnih, na nova področja prenosljivih znanj znotraj biologije in na povezovanje z drugimi naravoslovnimi in družboslovnimi znanji. Prek povezovanja zanj naj razvijajo zavedanje o kompleksnosti naravnih in družbenih procesov. Prav tako naj se zavejo potrebe po holističnem pristopu pri njihovem raziskovanju in posegih v procese ter potrebe po odpravljanju posledic posegov zaradi neznanja ali neodgovornosti ter namernega zanemarjanja morebitnih znanih negativnih učinkov.
S pomočjo procesov analiziranja, primerjanja, povezovanja in posploševanja dijaki pri pouku biologije razumejo soodvisnost naravoslovnih in družboslovnih znanj. Tako doseženo znanje lahko uporabijo pri samostojnem vrednotenju in odločanju v konkretnih primerih poseganja v naravo, življenje in okolje.
Pri izvajanju eksperimentalnih laboratorijskih in terenskih del se dijaki delijo v skupine skladno z ustreznimi predpisi.
Laboratorijska in terenska dela naj se izvajajo kot blokure, glede na fleksibilnost dela na šoli lahko tudi strnjeno v obsegu 3 - 6 ur.
Pri pripravi in izvedbi terenskih in eksperimentalnih raziskovanj ter demonstracijskih poskusov tehnično sodeluje laborant, ki vzdržuje, pripravi materialne pogoje in po izvedbi pospravi instrumente in materiale ter poskrbi za varno uporabo in shranjevanje kemikalij in pripomočkov.
V skladu z razvojem sodobne biologije in njenih metod raziskovanja, pedagoške stroke ter specialne metodike in didaktike biologije učitelj strokovno avtonomno spremlja napredek dijakov pri doseganju kompetenc oz. spretnosti, veščin in pri oblikovanju odnosa ter skladno z načinom izvajanja izobraževalnega procesa preverja stopnjo doseganja v ciljih in standardih zapisanih znanj, skladno z načinom izvajanja izobraževalnega procesa. Proces spremljanja razvoja spretnosti in veščin ter preverjanja in ocenjevanja znanja naj bo odprt za možnosti ustreznega izboljševanja glede na dosežke pedagoške stroke, specialne didaktike in metodike biologije, izvajanjaeizobraževalnega procesa ter veljavni katalog znanja Biologija. Ocena izkazanega znanja naj bo čim bolj celostna, zato naj preverjanje znanja poteka na različne načine.