Določil SSRSSI na 25. seji, 11. 2. 1999
VSEBINA
1. OPREDELITEV PREDMETA KEMIJA
2. TEMELJNA NAČELA UČNEGA NAČRTA
3.2. OPERACIONALIZACIJA SPLOŠNIH CILJEV
3.5. IZBIRNE VSEBINE
5. DIDAKTIČNO METODIČNA PRIPOROČILA
5.1. STRATEGIJA IZVAJANJA IZBIRNIH VSEBIN
7. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA
Kemija je temeljna naravoslovna veda, za katero je značilna eksponentna rast informacij in podatkov, ki je pogojena z eksperimentalno podprtim raziskovalnim delom in s hitrim prenosom raziskovalnih dosežkov v prakso. Kemija je interdisciplinarno povezana z drugimi naravoslovnimi strokami, na njenih spoznanjih pa temelji tudi kemijska in sorodna industrija, ki je ključni element rasti kapitala in zato močno vpliva tako na ekonomske, kakor tudi socialne odnose v družbi. Kemija ima kot šolski predmet ključno nalogo razvijati procese naravoslovne kulture: (1) opazovanje in opisovanje pojavov, (2) sposobnost osmišljanja opažanj in (3) sposobnost komuniciranja. Z razvijanjem kemijskih pojmov uresničujemo štiri ključne stebre izobraževanja v novem tisočletju: (1) učiti se, da bi vedeli, (2) učiti se, da bi znali uporabljati, (3) učiti se za celovito osebnostno rast, (4) učiti se za skupno življenje. Ključni poudarki pri pouku kemije v srednji šoli so na sistematičnem zbiranju podatkov, na prikazu soodvisnosti med temeljnim kemijskim znanjem in možnimi aplikacijami ter ekonomijo. Dijaki se izpopolnijo v sposobnosti komuniciranja infomacij v kemijskem jeziku in v skrbi za varnost pri delu ter podrobneje spoznajo pomen kemije in kemijske industrije pri zagotavljanju trajnostnega razvoja.
Pri uvajanju mladih v kemijska znanja moramo skrbeti za razvoj celovite osebnosti, ki jo opredeljujejo kritičnost, kreativnost, poštenost, vedoželjnost, svoboda misli in besed ter sposobnost preseganja dogem. Druga ključna funkcija kemije je razvijanje spoznavnih procesov na osnovi opredeljevanja pojmov, razvrščanja primerov za pojme na osnovi lastnosti, razvijanja sposobnosti napovedovanja lastnosti, prepoznavanja soodvisnosti na osnovi ustreznih predstavitev znanja in posploševanja ter povezovanja s teorijo. Pri tem je ključna vizualizacija za povezovanje makroskopskih opažanj z mikroskopsko razlago.
Da bi lahko uresničevali naloge kemije kot šolskega predmeta, mora biti pouk nujno zasnovan na eksperimentalni osnovi. Pri razumevanju kemije je pomembna tako vsebina (dejstva, pojmi, modeli, teorije), kot tudi metode, s katerimi pridobivamo znanje. Bistvena značilnost metod poučevanja kemije so aktivnosti, s pomočjo katerih:
1. dijaki spoznavajo določeno vsebino ali pa lahko rešijo problem;
2. analizirajo empirične podatke, ki jih dobijo na osnovi eksperimenta ali pa s študijem virov informacij in razvijajo ob pomoči učitelja nove pojme, odkrivajo povezave med njimi in jih povezujejo v pravila.
Pri izboru dejstev in pojmov, ki jih posredujemo dijakom, je pomembno, da nadgrajujemo pojme, ki so jih če spoznali v osnovni šoli. Le-te v srednji šoli razširimo in poglobimo s primeri, ki so povezani z osnovno stroko srednješolskega programa. S takim pristopom povezujemo kemijsko znanje osnovne in srednje šole. Povezovanje primerov za kemijske pojme z življenjem je tudi v srednji šoli bistvena naloga profesorja kemije, ki mora imeti na voljo čim več informacij različnih virov, od knjig in revij, pa do sodobnih v obliki zgoščenk, baz podatkov dostopnih linijsko ali na medmrežju (INTERNET). Da bi učiteljem kemije olajšali iskanje podatkov na medmrežju smo zasnovali Slovensko kemijsko izobraževalno mrežo KemInfo, ki je dostopna na naslovu http://www2.arnes.si/~supddoln/keminfo.
Pri pouku kemije v poklicnih in strokovnih šolah so poudarjeni naslednji vidiki izobraževalno-vzgojnega dela:
1. Sistematično zbiranje podatkov in informacij.
2. Sposobnost posredovanja kemijskih informacij z uporabo kemijske in znanstvene terminologije.
3. Pomen kemije za trajnostni razvoj.
4. Pomen eksperimenta pri kemiji.
5. Skrb za varnost pri delu.
1. Sistematično zbiranje podatkov in informacij
Dijaki:
2. Sposobnost komuniciranja v kemiji
Dijaki:
3. Pomen kemije za trajnostni razvoj
Dijaki:
4. Skrb za zdravje in varnost
Dijaki:
5. Pomen eksperimenta pri kemiji
Dijaki:
Jedrni vsebinski sklop
1. Gradniki snovi
1.1 Zgradba atoma in periodni sistem
1.2 Povezovanje gradnikov
1.2.1 Kemijska vez
1.2.2 Molekulske vezi
2. Spremembe
2.1 Kemijska reakcija kot energijska sprememba
2.2 Ravnotežje v vodnih raztopinah
2.2.1 Kisline, baze, soli
2.2.2 Redoks reakcije
3. Elementi v periodnem sistemu
3.1 Področja v periodnem sistemu
3.2 Nekovine
3.3 Kovine
4. Ogljikovodiki in halogenirani derivati - gospodarski pomen in vloga ter vpliv na okolje
Izbirni program kemije
Tehnologija
1. Pridobivanje aluminija z elektrolizo glinice
2. Silicij in polprevodniki
Kemija okolja
1. Onesnaževala
2. Onesnaževanje zraka
3. Ozonska luknja
4. Onesnaženost vode in viri pitne vode
5. Odpadki kot sekundarne surovine in sekundarni vir energije
Izbrana poglavja organske kemije
1. Vonj in dišave
2. Lipidi in površinsko aktivna sredstva
3. Ogljikovi hidrati in proteini
4. Polimeri
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
1. Gradniki snovi |
|
|
|
|
1.1 Zgradba atoma in periodni sistem |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
Zgradba elektronske ovojnice 1. Definiranje lupin; 2. Razvrščanje elektronov v lupinah reprezentativnih elementov; Zgradba periodnega sistema 1. Povezava med zgradbo elektronskih ovojnic (razporeditvijo elektronov v atomu elementa) in obliko periodnega sistema (položajem elementov v periodnem sistemu). Periodičnost fizikalnih in kemijskih lastnosti 1. Opredelitev atomskega kovalentnega radija in njegovo spreminjanje v skupini in periodi; 2. Spreminjanje značaja elementov po skupini in periodi. Relativna atomska masa. |
|
fizika zgodovina |
1.2. Povezovanje gradnikov |
|
|
|
|
1.2.1 Kemijska vez |
|
|
|
|
Dijaki naj znajo: |
|
Vrste vezi 2. Ionska vez, ionski kristali 3. Kovalentna vez, kovalentni kristali; |
Ponovitev pojmov: ionska vez, kovalentna vez, fizikalne lastnosti, snovi z ionsko in kovalentno vezjo. |
|
|
Kovinska vez 1. Značilnosti kovinske vezi; 2. Kovinski kristali; Zgradba trdnih snovi in fizikalne lastnosti. |
Eksperimenti Uporaba modelov za prikaz ionskega kristala natrijevega klorida, kovalentnega kristala diamanta. Medmrežje. |
|
|
1.2.2 Molekulske vezi |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
Molekulske vezi 1. Vrste molekulskih vezi; 2. Molekulski kristali. Vodikova vez in fizikalne lastnosti snovi; voda, amoniak, alkoholi. |
Modeli - molekulskega kristala joda ali ogljikovega dioksida in model za prikaz vodikovih vezi v vodi. Eksperiment -amonijakov vodnjak. Molekulske vezi in vodikove vezi ponazorimo na primerih iz anorganske in organske kemije. |
fizika biologija |
2. Spremembe snovi |
|
|
|
|
2.1 Kemijska reakcija kot energijska sprememba |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
|
||
|
|
1. Standardna reakcijska entalpija endotermnih in eksotermih reakcij; 2. Energijski diagram; |
Eksperimenti 1. Raztapljanje kalcijevega oksida v vodi, eksotermna reakcija; 2. Reakcija med amonijevim kloridom in barijevim hidroksidom, endotermna reakcija. Uporaba tabel za vrednosti entalpij. |
fizika |
2.2. Ravnotežja v vodnih raztopinah |
|
|
|
|
2.2.1 Kisline, baze, soli |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
|
Ponovitev pojmov 1. Opredelitev kislin in baz na osnovi reakcije oksidov z vodo; 2. Opredelitev kislega in bazičnega značaja vodnih raztopin na osnovi pH; 3. Poznavanje nevtralizacije kot reakcije med kislinami in bazami; 4. Poznavanje osnov kemijske nomenklature kislin, baz in njihovih soli; Eksperimenti delo dijakov 1. Reakcije med kislinami in bazami; 2. Hidroliza soli, pH; |
biologija okoljska vzgoja Vključujemo primere iz |
2.2.2 Redoks reakcije |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
Redoks reakcije 1. Oksidacija, redukcija, oksidant, reducent; 2. Urejanje enostavnih redoks reakcij; 3. Galvanski členi. Elektrolitske celice |
Eksperimenti 1. Raztapljanje kovin v klorovodikovi kislini; 2. Priprava in merjenje napetosti Danielovega galvanskega člena; 3. Elektroliza vode; 4. Oksidativna in reduktivna razgradnja organskih spojin; 5. Oksidacija alkohola (Alko test). Učni filmi 1. Pridobivanje kovin z elektrolizo; 2. Korozija in zaščita. |
fizika tehnologija |
3. Elementi v periodnem sistemu |
|
|
|
|
3.1 Področja v periodnem sistemu |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
Delo s periodnim sistemom in razlaga zbranih informacij o skupnih lastnostih elementov; Eksperimentalno delo; |
Področja elementov v periodnem sistemu 1. Glavne in stranske skupine periodnega sistema; 2. Značilne fizikalne in kemijske lastnosti kovin; 3. Značilne fizikalne in kemijske lastnosti nekovin; 4. Vplivi izbranih elementov in njihovih spojin na okolje. |
Periodni sistem v tabelarični in računalniški obliki ter v kockah. Učni filmi. |
|
3.2 Nekovine |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
VII. skupina, halogeni 1. Značilnosti skupine; 2. Vodikovi halogenidi; VI. skupina 1. Značilnosti skupine; 2. Žveplo in njegove spojine; V. skupina 1. Značilnosti skupine; 2. Dušik in njegove spojine; 3. Fosfor in njegove spojine. |
Eksperimenti. Učni filmi. |
tehnologija biologija |
3.3 Kovine |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
1. skupina 1. Značilnosti skupine; 2. Reakcije s kisikom in vodo; 2. Skupina 1. Značilnosti skupine; 2. Reakcije s kisikom; 3. Trdota vode. 4. Izbrani elementi prehoda. |
Eksperimenti 1. Od natrija do natrijevega hidroksida; 2. Od kalcijevega oksida do karbonatov; 3. Redukcija železovega(III) oksida; Učni filmi. |
tehnologija geologija biologija |
4. Ogljikovodiki in derivati in njihov pomen |
|
|
|
|
Dijaki naj: |
|
1. Nafta, zemeljski plin vir ogljikovodikov; 2. Bencin kot pogonsko gorivo; 3. Uporaba goriv in učinki tople grede; 4. Alternativni viri energije; 5. Halogenirani ogljikovodiki kot topila, potisni plini,sredstva za gašenje in aktivne sestavine fitofarmacevtskih pripravkov; 6. Lastnosti ogljikovodikov in halogeniranih C/H: topnost, gorljivost reaktivnost. |
Uporaba baz podatkov, multimedijskih predstavitev, medmrežja (INTERNET) Zasnova in izvajanje eksperimentov: 1. gorenje, gašenje, 2. C/H in C/H/X topila 3. bromiranje nasiženih in ogljikovodikov. |
Lastnosti in zgradba ogljikovodikov ponovimo iz programa OŠ. fizika biologija |
Tehnologija
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNEPOVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
|
Strokovni ogledi okoliške kemijske, oziroma predelovalne, oziroma farmacevtske industrije. Učni filmi. Referati dijakov; plenarna predstavitev problema in delo v skupinah. Možna je izbira posameznih vsebinskih sklopov. |
tehnologija |
Kemija okolja
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNEPOVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
Onesnaževala 1. Klasifikacija. 2. Kriteriji nevarnosti. Onesnaževanje zraka 1. Glavni onesnaževalci zraka. 2. Nastanek kislega dežja in njegov vpliv na okolje. Ozonska luknja 1. Nastanek ozonske luknje. 2. Vplivi ozonske luknje na življenje. 3. Preprečevanje nastanka ozonske luknje. |
Eksperimenti 1. Merjenje in spremljanje pH padavin. 2. Biorazgradnja izbranega odpadka. Učni filmi o okolju. Možna je izbira posameznih vsebinskih sklopov. |
biologija fizika okoljska vzgoja |
|
Onesnaženost vode in viri pitne vode 1. Viri, zaloge pitne vode in priprava pitne vode. 2. Preprečevanje onesnaženje voda. Odpadki kot sekundarne surovine in sekundarni vir energije. Primeri uporabe odpadkov kot sekundarnih surovin in sekundarnih virov energije. |
Vonj in dišave
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNEPOVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
Biokemijske osnove zaznavanja vonja in vpliv kemijske strukture spojin. Glavne skupine spojin v eteričnih oljih. Naravni viri eteričnih olj (živalski in rastlinski). Metode pridobivanja eteričnih olj. Uporaba eteričnih olj v prehrambeni, farmacevtski in kozmetični industriji. |
Eksperimenti 1. Prag zaznavnosti vonja (standardiziran eksperiment); 2. Sinteza izbranih estrov; 3. Topnost in polarnost eteričnih olj; 4. Ekstrakcija eteričnih olj iz rastlinskih virov (glede na letni čas in okolje); Uporaba računalniške multimedijske predstavitve. Uporaba zbirke vzorcev. Uporaba medmrežja. |
biologija zgodovina umetnost religije in etika |
Lipidi in površinsko aktivna sredstva
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNEPOVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
Klasifikacijska shema lipidov. Masti in olja. Maščobe v prehrani. Kvarjenje maščob. Površinsko aktivne snovi. Funkcije lipidov v živih sistemih. |
Uporaba baz podatkov, multimedijskih predstavitev, medmrežja. Zasnova in izvajanje eksperimentov: 1. lastnosti površinsko aktivnih spojin; 2. izolacija holesterola. |
Učna tema je nadgradnja osnovnošolskega programa – maščobe. biologija |
Ogljikovi hidrati in proteini
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNEPOVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
Klasifikacija strukturne značilnosti ogljikovih hidratov in delitev. Viri ogljikovih hidratov in funkcije v živih sistemih Fotosinteza. Zgradba proteinov in funkcija v živih organizmih. |
Uporaba baz podatkov, multimedijskih predstavitev, medmrežja). Zasnova in izvajanje eksperimentov: 1. dokazne reakcije za ogljikove hidrate; 2. encimska hidroliza škroba; 3. dokazovanje aminokislin, dokaz peptidne vezi. |
biologija |
Polimeri
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNEPOVEZAVE |
Dijaki naj: |
|
Klasifikacija polimerov na poliadicijske in polikondenzacijske; Radikalska ali kislinsko/bazično katalizirana poliadicija; Polikondezacija: 1. poliamidi; 2. poliestri; 3. študij vpliva zamreženosti na lastnosti poliestra. Uporaba polimerov in problemi okolja. |
Eksperimenti 1. Študij pogojev nabrekanja poliadicijskega polimera Agrogela v različnih topilih in raztopinah elektrolitov in drugih raztopin. 2. Sinteza najlona. 3. Sinteza različno premreženih poliestrov in študij vplivov zamreženja na lastnosti. Uporaba zgoščenk z lastnostmi polimerov, uporaba medmrežja. |
Osnovna šola |
Za oceno zadostno mora dijak:
Za oceno dobro mora dijak:
Za oceno prav dobro mora dijak:
Za oceno odlično mora dijak:
Pri posredovanju kemijskih pojmov izhajamo iz znanja, ki so ga dijaki pridobili v osnovni šoli. Pred začetkom vsakega obravnavanega sklopa naj dijaki ponovijo vsebino iz osnovnošolskega programa. Pri tem je zelo pomembno, da postanejo soodgovorni za svoje znanje. Pri nadgrajevanju pojmov navajamo dijake na samostojno opredeljevanje lastnosti posameznih pojmov tako z uporabo virov podatkov, kakor tudi eksperimentalnih opažanj. Z eksperimentom preučujemo lastnosti snovi, pridobivamo podatke, jih urejamo, ugotavljamo soodvisnosti med konstantami in spremenljivkami in postavljamo raziskovalne hipoteze. Po drugi strani pa nam eksperiment služi za preverjanje raziskovalnih hipotez in teorij. V šoli pokažemo obe vlogi eksperimenta. Pomembno je, da učitelj skupaj z dijaki načrtuje izvedbo eksperimentov, tako je dijak v središču procesa izobraževanja in je za svoj uspeh neposredno tudi odgovoren. Sodelovanje dijakov pri zasnovi eksperimentov je pomembno tudi pri demonstracijskih eksperimentih, ki jih praviloma izvaja učitelj ali pa jih pokaže kot video posnetke.
Pri nadgrajevanju splošnih kemijskih pojmov ne razlikujemo med anorgansko in organsko kemijo, ampak obravnavamo primere tako iz enega, kakor tudi drugega področja.
Učno snov predstavi učitelj dijakom problemsko, vendar naj bo problem vezan na strokovno tematiko in aktualnot izvajanega programa. Učitelj uvede obravnavani vsebinski sklop z nekaj vprašanji, na katere skupaj z dijaki poišče primerne odgovore. Pri zasnovi eksperimentov ne smemo pozabiti, da pojme razvijamo na osnovi primerov, kar pomeni, da je treba izvajati eksperimente primerjalno. Takšna zasnova tudi podpira višje spoznavne procese: opazovanje in zapisovanje opažanj, iskanje soodvisnosti med pojavi, postavljanje zaključkov, njihovo posploševanje in povezovanje s teoretično razlago. Vseh informacij o pojavih ne moremo dobiti le z eksperimenti, zato se moramo posluževati virov informacij. Naloga učitelja je, da usmerja dijake k informacijskim virom, jih vodi pri iskanju podatkov in njihovem kritičnem vrednotenju. Pri izbiranju primerov za pojme postopno prehajamo od enostavnih, že poznanih primerov, k vedno bolj zahtevnim. Pri opisovanju pojavov navajamo dijake na uporabo kemijskega jezika in kvantitativnih veličin. Pri povezovanju eksperimentalnih opažanj oziroma podatkov iz literature s teoretično razlago se moramo često posluževati tehnik vizualizacije, s katerimi osmislimo makroskopska opažanja z mikroskopsko razlago.
Kemijske vsebine so zasnovane na dveh nivojih: (1) kot jedrne vsebine, ki predstavljajo nadgradnjo jedrnih vsebin osnovne šole in (2) kot izbirne vsebine, ki naj pripomorejo k večji avtonomnosti šole, učitelja in dijaka v procesu šolanja. Jedrne vsebine predstavljajo od 60 do 80 % učnih ur, vsak učitelj oziroma šola pa naj bi praviloma izbrala iz ponujenega programa še od 20 do 40 % izbirnih vsebin. Delitev učne snovi na jedrne in izbirne vsebine je tudi element diferenciacije pouka. Dijaki jih lahko izbirajo v skladu s svojimi interesi in nagnjenji. Aktivnosti pri izbirnih vsebinah so zahtevnejše, terjajo skupinsko raziskovalno ali individualno delo učencev, načrtovanje diskusijskih ur in seminarskih predstavitev.
Za izbirno vsebino se lahko odločijo učitelji kemije na šoli. V tem primeru ponudiju učencem samo eno ali največ dve izbirni vsebini, oziroma dele izbirnih vsebin, v primeru, da je izbirna vsebina pojmovno obsežnejša. Šola se odloči za tiste izbirne vsebine, ki jih bo glede na razpoložljivo opremo, socialno in kulturno okolje, pričakovanja dijakov in njihovih staršev, razvojne programe šole ter finančne možnosti, lahko optimalno izvedla. Izbirne vsebine niso element obeznega ocenjevanja. Praviloma naj bi jih obvladovali le najboljši dijaki.
Druga možnost je, da se za izbirno vsebino, oziroma njene dele odloči učitelj samostojno, glede na svojo strokovno usposobljenost in opremljenost šole za izvajanje programa izbirne vsebine. V tem primeru, lahko učitelj ponudi v različnih razredih različne izbirne vsebine, oziroma dele izbirnih vsebin. Tudi v tem primerui izbirne vsebine niso element obveznega ocenjevanja, obvladovali naj bi jih le najboljši dijaki.
Tretja možnost je, da se za izbirne vsebine, oziroma dele izbirnih vsebin odločijo dijaki, ki jih obdelajo samostojno pod vodstvom učitelja kot seminarsko nalogo. Najboljše naloge dijaki predstavijo svojim sošolcem.
Medpredmetne povezave so vključene v vsebine kemije za srednje strokovne šole.
Pri ocenjevanju dela dijakov je pomembno, da učitelji ocenjujejo:
1. motivacijo za delo,
2. sodelovanje pri pouku, zlasti ob razlagi in pri izvajanju aktivnosti,
3. znanje,
4. uporabo znanja.
Ocenjevanje je:
1. ustno in
2. pisno (test).
Ocenjuje se tudi:
1. laboratorijsko delo,
2. seminarje in
3. ostale izdelke dijakov.
Vsa obvezna in spremljevalna učna gradiva najdejo učitelji na naslovu KemInfo v poglavju Zakladnica znanja in Učni materiali.
Naslov na medmrežju: http://www2.arnes.si/~supddoln/keminfo.
V modelu izvedbenega učnega načrta so za vsak vsebinski sklop predpisane obvezne laboratorijske in druge individualne oziroma skupinske aktivnosti dijakov. Za eksperimentalno ponazoritvi pojmov pa so navedeni le predlogi, ki jih učitelji lahko poljubno dopolnjujejo. Tudi opredelitev skupnega števila ur na vsebinski sklop je zgolj predlog, ki ga bo šele neposredno preverjanje učnega načrta v razredu dokončno potrdilo oziroma bodo učitelji v skladu s svojim znanjem in poznavanjem dijakov pripravili svoje lastne predloge.
Laborant skrbi: za nabavo kemikalij in laboratorijske opreme, za vzdrževanje opreme in zbirke učil, za varnost, čiščenje laboratorija - (dela, ki jih ne sme izvajati čistilka).
Vsebinski sklop |
Demonstracije eksperimenti |
Laboratorijsko delo |
Iskanje informacij |
Primeri eksperimentov |
VAJE |
Medmrežje ali MM |
|
Zgradba atoma in periodni sistem |
Iskanje podatkov. |
||
Kemijska vez |
Lastnosti ionskih in molekulskih snovi: raztapljanje v vodi, tališče. |
Lastnosti ionskih in molekulskih snovi. Primerjava lastnosti: natrijevega klorida, kremena , saharoze in voska. (2 uri vaj na skupino) |
|
Molekulske vezi |
Amoniakov vodnjak. Tališča izbranih snovi. |
Iskanje podatkov o vrelišču, tališču, topnosti izbranih skupin
spojin. |
|
Kemijska reakcija kot energijska sprememba |
Reakcija kalcijevega oksida z vodo, reakcija med amonijevim kloridom in barijevim hidroksidom; bromoranje cikloheksana v temi in na svetlobi. |
Entalpija reakcije med cinkom in vodno raztopino bakrovega(II) sulfata. (1 ura vaj na skupino) |
Iskanje podatkov o sežignih entalpijah. MM: kemijski eksperimenti. (1 ura) |
Kisline, baze, soli |
Demonstracija: primeri kislin (anorganskih in organskih), raztapljanje v vodi, merjenje ph; primeri baz (organskih in anorganskih) merjenje ph; indikatorji, Ph meter. |
Reakcije med kislinami in bazami. ali Hidroliza soli - merjenje pH. (2 uri vaj na skupino) Ionske reakcije. (1 ura vaj na skupino) |
Iskanje primerov kislin in baz, ki jih uporabljamo v vsakdanjem
življenju. |
Redoks reakcije |
Demonstracija oksidativne in reduktivne razgradnje organske spojine. Demonstracija oksidacije kovin na zraku, kovin v kislinah, alkohola s kromovo kislino. |
Priprava in merjenje napetosti Danielovega člena. ali Reakcije izpodrivanja. (1 ura vaj na skupino) |
|
Področja v periodnem sistemu |
Značilnosti elementov s, p, d področja. |
Periodni sistem na medmrežju: |
|
Nekovine |
Lastnosti izbranih nekovin in njihovih spojin. |
||
Kovine |
Lastnosti izbranih kovin. |
Določanje trdote različnih vzorcev vode (2 uri vaj na skupino) |
Novo odkriti elementi na medmrežju. |
Ogljikovodiki in halogenirani derivati |
Lastnosti nasičenih, nenasičenih ogljikovodikov. |
Kreking ogljikovodikov; ali Ogljikovodiki kot topila. (2 uri vaj na skupino) |
MM svetloba in kemijska sprememba. Ozonska luknja. Topla greda. |
S=86 ur |
S=11 ur |
Razlika do 105 ur (19 ur) je namenjena utrjevanju snovi, za najboljše dijake pa pripravi seminarskih nalog iz izbirnih vsebin.