Določil SSRSSI na 23. seji, 17. 12. 1998
VSEBINA
1. NAMEN IN OPREDELITEV PREDMETA
2. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA
3.1. VSEBINSKI SKLOPI KOT INFORMATIVNI CILJI
3.2. FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI TER MEDPREDMETNE POVEZAVE
4. DIDAKTIČNO METODIČNA PRIPOROČILA
5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
6. OKVIRNI SEZNAM LITERATURE IN DRUGIH VIROV
Zgodovina je v poklicno tehniškem izobraževanju splošno izobraževalni predmet. Učni program je namenjen dijakom, ki so se vključili v dvoletno nadaljevalno izobraževanje po pridobljeni srednji poklicni izobrazbi. Zgodovina je v dvoletnem nadaljevalnem programu uvrščena v prvi ali drugi letnik, odvisno od posameznega nadaljevalnega programa, v obsegu 105 ur. Modul 105 ur je namenjen dijakom dvoletnega nadaljevalnega programa, ki so v svojem srednjem poklicnem izobraževanju () imeli na voljo le 35 ur za obravnavo zgodovinskih vsebin v okviru predmeta Družboslovje.
Temeljni cilj nadaljevalnega dvoletnega programa po pridobljeni srednji poklicni izobrazbi je dopolniti in razširiti znanja, pridobljena v srednjem poklicnem izobraževanju. Ker so dijaki, ki se vključujejo v nadaljevalni program, že pridobili določena znanja iz izbranih tematskih sklopov 20. stoletja v okviru predmeta Družboslovje (glej zgodovinski sklop tega predmeta - ) v svojem srednjem poklicnem izobraževanju, pričujoči učni program omogoča realizacijo manjkajočih vsebin, ciljev in standardov glede na učni program za štiriletno srednje tehniško izobraževanje (modul 140 ur). S tem dijaki po zaključenem dvoletnem nadaljevalnem programu pridobijo enak standard znanj kot bi ga pridobili v programih štiriletnega tehniškega in strokovnega izobraževanja. Vsebinska zasnova tega učnega programa zajema izbor temeljnih zgodovinskih pojavov in procesov, ki so pomembni za razumevanje kulturnega in civilizacijskega razvoja človeštva. V primerjavi z dosedanjim je tematski izbor obogaten z gospodarsko-socialnimi temami, vsebinami iz življenjskega vsakdanjika in kulturno-zgodovinskimi vsebinami.
Pomembna novost med učnimi vsebinami je tudi upoštevanje poklicne usmeritve, ki jo izvaja šola v posameznih programih. V okviru 105 ur, določenih s predmetnikom, je 10 ur namenjenih tistim vsebinam, ki so povezane z zgodovino stroke, za katero se dijak izobražuje, in drugemu delu v razredu. O razporeditvi teh vsebin suvereno odloča učitelj v sodelovanju z učitelji zgodovine na šolah z enako usmeritvijo. Učni predmet zgodovina namreč daje poleg splošno-izobraževalnih znanj tudi specifična znanja o razvoju strok. Prav tako predstavljajo novost izbirne teme, ki omogočajo uresničevanje različnih interesov in nagnjenj dijakov in še posebej prispevajo k motivaciji.
Zgodovinske vsebine s številnimi primeri dajejo veliko možnosti za uresničevanje vzgojnih vidikov in privzgajanja vrednot. S spoznavanjem življenja ljudi, njihove raznovrstne dejavnosti in ustvarjalnosti, zlasti še s primeri iz razvoja stroke, za katero se dijak izobražuje, zgodovina ne le poglablja in razširja zgodovinska vedenja, ampak prispeva tudi k razvijanju občutka pripadnosti skupnosti in osebnostnemu razvoju, kar je pomembno za življenje in učenje. Primeri iz narodne zgodovine pa prispevajo k oblikovanju narodne identitete.
Zgodovina dijaka usposablja tudi za orientacijo v času in prostoru. Pri tem je pomembno, da učitelj dijake navaja na stališče, da preteklih dogajanj ne moremo vrednotiti z očmi današnjega časa (izkušnjami in vedenji), ampak z očmi tistega časa, v katerem so se odvijali določeni dogodki.
Prenavljanje šolske zgodovine se je intenzivno izvajalo že v obdobju 1990-1996, tako vsebin kot ciljev v smislu posodobitve, privlačnosti in odprtosti. V vsebinskem pogledu predloženi osnutek ohranja vsebinski koncept, ki ga je sprejel Strokovni svet RS za vzgojo in izobraževanje 11. aprila 1996 in se je v šolskem letu 1996/97 pričel postopoma izvajati.
Ta učni načrt je najširše možno priporočilo, saj temelji na učiteljevi izbirnosti posameznih vsebin. Skupaj z vsebinskim sklopom zgodovine pri predmetu družboslovje tvori zaključeno celoto, ki se lahko enakovredno primerja z učnim načrtom zgodovine za tehniške šole (modul 140). Ker so dijaki izbrane tematske sklope iz zgodovine 20. stoletja že spoznali v času srednjega poklicnega izobraževanja in ker je od tega preteklo že kar nekaj časa, naj učitelji ponovijo pomembne zgodovinske prelomnice iz tega obdobja, da bodo dijaki lahko razumeli tiste učne vsebine, ki pomenijo nadgradnjo. S poudarki na kulturnih vsebinah in vsakdanjem življenju v starejših obdobjih je namreč dosežena izravnava v razlikah med poklicnim in tehniškim izobraževanjem. Dodani operativni cilji pa nakazujejo določene usmeritve pri pouku in pričakovan standard.
Dijaki:
1. ZGODOVINA IN PRAZGODOVINA (6 ur)
Čas in prostor kot temeljni določili človeka in družbe. Datiranje in predstava o zgodovinskem času od nastanka človeške družbe do danes.
Zgodovina kot znanost; pot k zgodovinski resnici. Človekov boj za obstanek in človekova ustvarjalnost - gibali razvoja.
Podobe iz življenja človeka v prazgodovini. Iz življenja lovca in nabiralca. Iz življenja poljedelca in živinorejca. Duhovni svet in miselno (prostorsko) obzorje človeka v prazgodovini. Naši kraji v prazgodovinskem obdobju.
2. ZGODNJE VISOKE KULTURE (8 ur)
Zgodnje visoke kulture (prve civilizacije): čas in prostor. Začetki prvih civilizacij.
Po izbiri (3 teme): Mezopotamija, Egipt, Feničani, Hebrejci, Hetiti, Perzija, Indija, Kitajska.
Izbrane podobe iz življenja. Glavne pridobitve v znanosti in umetnosti; književnost in religija.
3. ANTIČNI SVET STARE GRČIJE IN RIMA (16 ur)
Vzpon in zaton kretsko-mikenske kulture. Od Iliade in Odiseje do grških polis. Kolonizacija in širjenje grškega vpliva. Enotnost in različnost grškega sveta. Grški svet bogov in grški svet ljudi. “Zlata doba” grških polis. Grško-perzijske vojne in odnos do svobode. Vsakdanjik moških, žensk, sužnjev (v mestih in na deželi). V grški šoli in gledališču.
Boj in tekmovanje med polis, slabitev mestnih držav. Vzpon Makedonije.
Helenizem - povezava grške kulture z Vzhodom. Grška kulturna zapuščina; slovstvo, govorništvo, znanost, zgodovina, umetnost. Pomen grške kulture in filozofije za prihodnji razvoj evropske kulture in političnih ustanov.
Rim od nastanka do republike. Širjenje v sredozemski svet; posledice ekspanzije na način življenja Rimljanov. Grčija in Rim - konflikt in spajanje kultur. Rimska družba in gospodarstvo.
Kriza republike in prehod v cesarstvo: principat - Avgustus prvi med enakimi.
Meje rimskega cesarstva. Iz življenja Rimljanov: bogataši in reveži, zabave in igre; življenje na podeželju; življenje sužnjev (galjoti, gladiatorji, hišni sužnji in učitelji).
Naši kraji v rimski dobi. Po izbiri 1 tema, ki je vezana na lokalno zgodovino iz antične dobe.
Po izbiri (2 temi): kruha in iger; Rim - večno mesto in središče sveta; rimsko cestno omrežje; spomeniki iz antičnih časov na Slovenskem.
Rimska kultura: arhitektura, znanost in likovna umetnost. Rimsko pravo.
Rimski svet bogov.
Začetki krščanstva: zgodovinsko ozadje, Biblija in zgodovina, socialno-verska sporočila zgodnjega krščanstva. Krščanstvo od preganjane do državne religije.
Kriza rimskega cesarstva in njegov propad: vse večje težave pri upravljanju cesarstva, rimski Vzhod in Zahod, naraščanje pritiska tujih ljudstev, propad Zahodnorimskega cesarstva.
4. SREDNJI VEK (14 ur)
Zemljevid Evrope v 5. stoletju. Preseljevanje ljudstev v Evropi: Germani in Slovani; novi in stari naseljenci, soočenje in prepletanje različnih svetov, kultur in religij.
Nova etnična in politična podoba Evrope: nastanek barbarskih držav (ob zemljevidu). Novi gospodarski temelji; nova družbena struktura; različni tipi fevdalizma.
Trije evropski duhovnokulturno-civilizacijski krogi: evropski zahod, evropski vzhod (Bizanc), islam in Arabci.
Sprehod po Evropi - podobe iz življenja: na zgodnjesrednjeveških gradovih in v vaseh na evropskem zahodu, vzhodu, severu in jugu.
Slovenski naselitveni prostor, Karantanija. Pokristjanjevanje iz Ogleja in Salzburga in postopna izguba samostojnosti. Podobe iz življenja Slovencev.
Znani in neznani svetovi od 10. do 15. stoletja: politični, etnični in kulturnozgodovinski zemljevid. Zahodna Evropa po razpadu frankovskega cesarstva: investiturni boj, meje katoliške Evrope in boj proti nevernikom (križarske vojne). Jugovzhodna Evropa: Bizanc, Slovani. Vpadi ljudstev z Vzhoda in vpliv na evropsko dogajanje. Turki in njihov prodor na Balkan.
Srednjeveško podeželje - podobe iz življenja: kmetje, plemstvo, duhovščina. Duhovno obzorje takratnih ljudi - do kod je videl kmet, do kod evropski plemič.
Srednjeveška mesta in meščanstvo. Nastanek mest in razlike v tipih. Podobe iz življenja različnih meščanov.
Duhovni svet srednjega veka (po izbiri 2 temi): krščanstvo, shizma in verske sekte, ostanki poganskih elementov (vraževerje). Inkvizicija. Papeštvo in meništvo. Vloga srednjeveških samostanov. Vloga srednjeveških univerz in laičnih šol. Evropa viteštva, romanike in gotike.
Slovenci v rimsko - nemškem cesarstvu, na Ogrskem in v okviru Beneške republike; kolonizacija. Gospodarski in kulturni razvoj. Nastanek zgodovinskih dežel. Po izbiri 1 tema, ki je vezana na srednjeveško lokalno zgodovino.
5. ŽIVLJENJE V EVROPI MED 15. IN 18. STOLETJEM (10 ur)
Zgodnje oblike kapitalizma: založništvo in manufaktura. Vzpon znanosti. Tehnična odkritja do 16. stoletja, ki so pomembna za razvoj stroke, ter njihov vpliv na vsakdanje življenje.
Geografska odkritja in spajanje različnih svetov. Pomen odkritij za spremembe v evropski miselnosti.
Humanizem in renesansa - spremenjen odnos do življenja in smrti.
Herezije in kriza papeštva v 15. stoletju. Reformacija in protireformacija: vzroki in smeri reformacije; razširjenost. Nastop proti reformaciji in zmaga katoliške Cerkve.
Začetki (modernih) meščanskih družb (po izbiri 1 tema): Velika Britanija in Nizozemska v 17. stoletju. Absolutizem: utrjevanje absolutne monarhije, višek absolutizma (Ludvik XIV.). Habsburžani kot nemški cesarji in začetek moderne Avstrije.
Gospodarski in kulturni razvoj slovenskih dežel v 15. in 16. stoletju.
Kmečki upori in turški vpadi. Reformacija in začetki slovenske književnosti.
Življenje v slovenskih deželah v 17. in 18. stoletju. Podobe iz življenja v slovenskih mestih in na podeželju. Kultura.
6. MEŠČANSKE REVOLUCIJE IN POSKUS MODERNIZACIJE EVROPE (8 ur)
Počasna modernizacija Francije in pomembnejši vzroki za revolucijo. Francoska revolucija - leto 1789 in njena gesla; kratkotrajna zmaga in poraz. Pomen in vpliv na poznejša zgodovinska dogajanja. Napoleon in napoleonske vojne.
Slovenski prostor v času francoske revolucije in napoleonskih vojn (kratek opis življenja v mestih in na podeželju).
Revolucije 1848 in začetek nove dobe. Okrepitev meščanstva in njegova vodilna vloga. Pomlad narodov.
Leto 1848 in Slovenci: kmečko vprašanje, nacionalni problemi. Zedinjena Slovenija.
Po izbiri: na primeru ene revolucije analizirati posledice meščanskih revolucij in njihov vpliv na poznejša zgodovinska dogajanja.
7. PROCES INDUSTRIALIZACIJE V 19. IN 20. STOLETJU (10 ur)
(Nadgradnja znanja iz poklicne šole.)
Začetki moderne industrializacije in evropsko gospodarstvo v 18. stoletju. Iznajdbe in izumi v 18. in 19. stoletju, ki so pomembni za razvoj stroke ter njihov vpliv na vsakdanje življenje.
Znanstveno-tehnični razvoj in širjenje industrializacije. Po izbiri 1 tema (s poudarkom na stroki): revolucija v prometu - železnica, parniki, telegraf. Iznajdbe in izumi, ki so pomembni za razvoj stroke ter njihov vpliv na vsakdanje življenje.
Druga industrijska revolucija. Iznajdbe in izumi, ki so pomembni za razvoj stroke ter njihov vpliv na vsakdanje življenje. Gospodarske, družbene in kulturne posledice druge industrijske revolucije (industrializacija in nastajanje monopolov, nastajanje velikih mest, izvoz kapitala in širjenje evropskega vpliva).
Znanstveno-tehnični razvoj v obdobju med obema svetovnima vojnama: znanost in tehnika; iznajdbe in izumi, ki so pomembni za razvoj stroke ter njihov vpliv na vsakdanje življenje.
Razvoj svetovnega gospodarstva v obdobju med obema vojnama - vzponi in padci. Velika svetovna gospodarska kriza 1929 - 1934.
Znanstveno tehnični napredek po drugi svetovni vojni do danes - iznajdbe in izumi ter njihov vpliv na vsakdanje življenje. Življenje se prilagaja novim časom.
8. PODOBE IZ VSAKDANJEGA ŽIVLJENJA LJUDI V 19. IN 20. STOLETJU (10 ur)
Življenje v mestih in na podeželju v prvi polovici 19. stoletja. Nova mesta in novi problemi. Krepitev meščanstva. Življenjske razmere ter pogoji za delo in ustvarjanje. Agrarni problemi v različnih delih sveta. Podobe iz vsakdanjega življenja plemstva in kmetov.
Življenje v evropskih in slovenskih mestih ter na podeželju konec 19. in začetku 20. stoletja (primerjava med evropskimi in slovenskimi mesti).
Življenje Evrope v prvi in drugi svetovni vojni - evropska in slovenska mesta ter podeželje. Življenje se hitro spreminja. Svet naših staršev.
Pozitivni in negativni vidiki naglega znanstveno tehničnega razvoja in pospešene industrializacije. Zgodovinski vidik varovanja zdravega življenjskega okolja. Temeljna protislovja sodobnega sveta - v kolikšni meri je sodobni svet povezan s preteklostjo?
Kultura v obdobju po drugi svetovni vojni.
9. SLOVENCI PO DRUGI SVETOVNI VOJNI (12 ur)
Vprašanja meja in položaj narodnih manjšin. Položaj Slovenije v Jugoslaviji. Razpad Jugoslavije in nastanek slovenske države.
1. ZGODOVINA
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Čas in prostor |
|
|
||
|
Pot k zgodovinski resnici |
|
|
Iz življenja lovca, nabiralca, poljedelca in živinorejca |
|
|
||
|
Duhovni svet človeka |
|
|
Naši kraji v prazgodovini |
|
|
obisk muzeja |
2. ZGODNJE VISOKE KULTURE
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Začetki prvih visokih civilizacij. |
|
|
||
|
||
|
Po izbiri: Mezopotamija, Egipt, Feničani, Hebrejci, Hetiti, Perzija, Indija, Kitajska. |
|
|
Izbrane podobe iz življenja po civilizacijsko-kulturnih območjih. |
|
|
||
|
Kulturna dediščina najstarejših civilizacij. |
umetnost |
|
Religija. |
3. ANTIČNI SVET GRČIJE IN RIMA
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Naselitev Grkov v egejski prostor in širjenje njihovega kulturnega vpliva. |
|
|
||
|
||
|
||
|
Mestna država – polis. |
|
|
||
|
Grško perzijske vojne in grški odnos do svobode. |
|
|
Vsakdanjik moških, žensk, otrok, sužnjev. |
|
|
||
|
Grška kulturna zapuščina. |
književnost, umetnost |
|
Obdobje helenizma. |
|
|
||
|
||
|
||
|
Rim v času kraljestva in republike. |
|
|
||
|
||
|
Kriza republike. |
|
|
||
|
||
|
||
|
Obdobje principata. |
|
|
||
|
Iz življenja Rimljanov. |
|
|
Naši kraji v rimski dobi. |
|
|
||
|
Začetki krščanstva in rimska kultura. |
Književnost, umetnost |
|
||
|
||
|
||
|
Kriza cesarstva in njegov propad. |
4. SREDNJI VEK
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Preseljevanje ljudstev in nova podoba Evrope. |
|
|
||
|
||
|
Trije kulturno-civilizacijski krogi:
|
|
|
||
|
|
|
|
|
književnost |
|
||
|
V čem je pomen stikov treh civilizacijskih krogov? |
|
|
Naselitveni prostor prednikov Slovencev – Karantanija. |
|
|
književnost |
|
|
||
|
||
|
Znani in neznani svetovi od 10. do 15. stoletja. |
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
Srednjeveško podeželje. |
|
|
||
|
||
|
||
|
Srednjeveška mesta in meščanstvo. |
|
|
||
|
Duhovni svet srednjega veka. |
književnost |
|
||
|
||
|
umetnost |
|
|
Slovenci v rimsko-nemškem cesarstvu, na Ogrskem in v okviru Beneške republike. |
|
|
||
|
||
|
||
|
književnost umetnost |
5. ŽIVLJENJE V EVROPI MED 15. IN 18. STOLETJEM
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Tehnična spoznanja in odkritja, napredek gospodarstva. |
|
|
||
|
Odkritja “čezmorskih dežel” in spajanje različnih svetov. |
|
|
||
|
Humanizem in renesansa. |
|
|
Reformacija in protireformacija. |
|
|
||
|
||
|
Začetki modernih meščanskih družb. |
|
|
Utrjevanje absolutne monarhije. |
|
|
Začetki moderne Avstrije. |
|
|
||
|
||
|
Razvoj slovenskih dežel v 15. in 16. stoletju. |
|
|
||
|
||
|
||
|
književnost |
|
|
Slovenske dežele v 17. in 18.stoletju. |
|
|
||
|
||
|
6. MEŠČANSKE REVOLUCIJE IN POSKUS MODERNIZACIJE EVROPE
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Francoska revolucija. |
|
|
||
|
Napoleon in napoleonske vojne. |
|
|
||
|
Slovensko ozemlje v času francoske revolucije in Ilirske province. |
|
|
||
|
||
|
književnost |
|
|
Revolucije 1848. |
|
|
||
|
Slovenci v revoluciji 1848. |
|
|
||
|
književnost |
|
|
Zlom revolucij. |
7. PROCES INDUSTRIALIZACIJE V 19. IN 20. STOLETJU
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Začetki moderne industrializacije v 18. stoletju. |
|
|
||
|
Znanstveno tehnološki razvoj, širjenje industrializacije ter njen vpliv na življenje v prvi polovici 19. stoletja |
strokovni predmeti |
|
||
|
||
|
Druga industrijska revolucija, njene gospodarske in družbene posledice. |
strokovni predmeti |
|
||
|
Izvoz kapitala in širjenje evropskega vpliva v izvenevropski svet. |
|
|
||
|
Kultura, šolstvo. |
|
|
Gospodarski vzpon in krize med obema vojnama. |
|
|
8. PODOBE IZ VSAKDANJEGA ŽIVLJENJA LJUDI V 19. IN 20. STOLETJU
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Življenje v mestih in na deželi v 19. stoletju. |
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
Življenje med prvo svetovno vojno, totalizacija vojne. |
|
|
Življenje v obdobju med obema vojnama. |
|
|
Življenje med drugo svetovno vojno - človečnost na preizkušnji. |
|
|
Življenje se hitro spreminja(svet po drugi svetovni vojni). |
|
|
Perspektive človekovega razvoja. |
|
|
||
|
9. SLOVENCI PO DRUGI SVETOVNI VOJNI
Formativni in socializacijski cilji |
Ključne teme |
Povezave |
Dijak: |
||
|
Vprašanja meja in položaj manjšin. |
|
|
||
|
||
|
||
|
Položaj Slovenije v Jugoslaviji. |
|
|
||
|
Razpad Jugoslavije in nastanek samostojne slovenske države. |
|
|
||
|
Katalog znanj za poklicno tehniško izobraževanje dopolnjuje in nadgrajuje zgodovinska znanja, pridobljena v srednjem v poklicnem izobraževanju () v okviru predmeta Družboslovje. Dijakom omogoča razvijanje ustrezne prostorske in časovne orientacije. Vsebinsko je poudarek na socialnih, kulturnih, kulturno-zgodovinskih procesih in pojavih, ki omogočajo dijakom razumevanje glavnih zgodovinskih tokov v posameznih zgodovinskih dobah.
V primerjavi z dosedanjim učnim načrtom je še posebej poudarjena nacionalna zgodovina. 10 učnih ur je namenjenih poglabljanju znanja iz zgodovine strok, za katere se dijaki šolajo. Prav čas, namenjen spoznavanju zgodovine posameznih strok, naj bo motivacijsko izhodišče, ki bo spodbujalo zanimanje dijakov za spoznavanje preteklosti v občem in nacionalnem okviru. povsod, kjer je mogoče, naj bo izhodišče obravnave tudi lokalna zgodovina.
Časovne in prostorske predstave oblikujemo z rednim vključevanjem zgodovinskih kart, atlasa pa tudi z ogledi spomenikov, muzejskih in arhivskih zbirk ter arheoloških najdb.
Z metodičnega vidika naj učitelj uvaja take oblike in metode dela, da bodo dijaki gradili znanje s pomočjo odlomkov virov, literature, ilustrativnega gradiva in na zanimanju za preteklost lastne strokovne usmeritve.
Značaj posameznih ciljev in vsebin narekuje aktivnosti dijakov pri pridobivanju novih informacij, izbor konkretnih aktivnih oblik in metod dela pa je stvar učiteljeve strokovne avtonomije in razpoložljivih učnih sredstev na posamezni šoli. Zato naj velja posebna skrb tudi ustreznemu opremljanju priročnih zgodovinskih knjižnic in zgodovinske učilnice. Za nazornost pouka in motivacijo je zelo pomembna tudi uporaba AV sredstev (grafoskop, videorekorder, TV, računalnik). Cilji so obenem tudi orientacija k temeljnim vsebinam, nekatere vsebine bo učitelj obdelal bolj poglobljeno, skladno s pomenom za razumevanje glavnih zgodovinskih tokov v daljšem časovnem obdobju, druge bolj informativno.
Oddelki so po sposobnostih in interesih heterogeni, zato je potrebno upoštevati tudi individualne razlike. Na osnovi spoznaj individualnih interesov in sposobnosti naj učitelji izbirajo in prilagajajo metode in oblike dela, vprašanja naj bodo različnih težavnostnih stopenj, da bo vsakemu dijaku omogočeno pokazati znanje skladno z zmožnostmi, interesi, sodelovanjem in pripravljenostjo za učenje.
Preverjanje in ocenjevanje znanja se izvaja tako ustno, po obsežnejših vsebinskih sklopih pa tudi pisno. Dijak lahko oceno pridobi tudi z izdelki (npr.: referat, graf, skica, priprava na ekskurzijo ...) Pri preverjanju in ocenjevanju znanja naj bo izhodišče vprašanjem, glede na značaj učne snovi, zgodovinski zemljevid, slikovno gradivo, statistični podatki itd. Pisno preverjanje opravljamo z nalogami objektivnega tipa, ki morajo pokrivati različne ravni zahtevnosti.
Atlasi in zbirke virov:
16 izvodov Šolskega zgodovinskega atlasa, DZS 1994
16 izvodov naslednjih zbirk zgodovinskih virov:
T. Ferenc, Okupacijski sistemi v Sloveniji 1941-45, Modrijan, 1997;
Ž. Lazarević, Slovensko gospodarstvo v prvi Jugoslaviji, Modrijan, 1997;
J. Prinčič, Slovensko gospodarstvo v drugi Jugoslaviji, Modrijan, 1997
Učbeniki in delovni zvezki:
S. Berzelak: Zgodovina 1 za tehniške in druge strokovne šole, Modrijan, Ljubljana 1996;
S. Berzelak: Delovni zvezek Zgodovina 1, Modrijan, Ljubljana 1997;
S. Berzelak: Zgodovina 2 za tehniške in druge strokovne šole, Modrijan, Ljubljana 1998 (ustrezna poglavja)
Strokovna literatura:
Svetovna zgodovina, CZ, Ljubljana 1976, 1981
Sodobna ilustrirana enciklopedija, Zgodovina, MK, Ljubljana 1968
Zgodovina v slikah 1- 16 , DZS, Ljubljana ,1974 - 1982
Velika ilustrirana enciklopedija, MK, Ljubljana 1983
G.Hout, Stari Egipt, Pomurska založba, Murska Sobota 1994
Rimljani, CZ, Ljubljana 1982
F. Braudel, Čas sveta, Studia humanitatis, Ljubljana 1991
Svet biblije, MK, Ljubljana 1993
Zgodovina krščanstva, Ognjišče/DZ Ljubljana 1992
Velika verstva sveta, Ognišče, Koper 1991
Kronika XX. stoletja, MK, Ljubljana 1993
Druga svetovna vojna 1-3, MK 1981
Stoletje svetovnih vojn, CZ, Ljubljana, 1981
M. Mikuž, Svet po vojni, 1-2, CZ, Ljubljana 1983
Kako so živeli, MK, Ljubljana 1989-91
I. Voje, Oris zgodovine jugovzhodne Evrope, FF, Ljubljana 1992
I. Voje, Nemirni Balkan - zgodovinski pregled od 6. do 18. stoletja, DZS, Ljubljana 1994
Zgodovina Slovencev, CZ, Ljubljana 1979
B. Grafenauer, Zgodovina slovenskega naroda I. - V., Kmečka knjiga
Gestrin, Melik: Slovenska zgodovina 1792-1918, DZS, Ljubljana 1966
F. Gestrin, Slovenske dežele in zgodnji kapitalizem, Ljubljana 1991
V. Simoniti, Turki so v deželi že, Ljubljana, 1990
Slovenska kronika 20. stoletja, 1-2, Nova revija, Ljubljana 1995
Dokumenti slovenstva, CZ, Ljubljana 1994
M. Kacin, T. Ferenc, T. Zorn: Slovenci v zamejstvu, DZS, Ljubljana 1974
Enciklopedija Slovenije, MK, Ljubljana 1987
Zgodovina cerkeve na Slovenskem, Mohorjeva družba, Ljubljana 1991
The Times atlas svetovne godovine, DZS, Ljubljana 1989
Biblijski atlas, CZ, Ljubljana 1990
Potrjeni učbeniki, delovni zvezki in priročniki
Periodični tisk:
Zgodovinski časopis
Zgodovina v šoli
Kronika - časopis za slovensko krajevno zgoodovino
Časopis za zgodovino in narodopisje
Prispevki za novejšo zgodovino