Določil SSRSSI na 29. seji, 8. 7. 1999
VSEBINA
1. OPREDELITEV PREDMETA KEMIJA
2. TEMELJNA NAČELA UČNEGA NAČRTA
3.2. OPERACIONALIZACIJA SPLOŠNIH CILJEV
3.3. KLASIFIKACIJA CILJEV IN VSEBIN
3.4.1. Jedrne vsebine
3.4.2. Izbirne vsebine
3.6. IZBIRNE VSEBINE
5. DIDAKTIČNO METODIČNA PRIPOROČILA
5.1. STRATEGIJA UVAJANJA IZBIRNE VSEBINE
7. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA
8. UČNA GRADIVA
9. MODEL IZVEDBENEGA UČNEGA NAČRTA
Kemija je temeljna naravoslovna veda, za katero je značilna eksponentna rast informacij in podatkov, ki je pogojena z eksperimentalno podprtim raziskovalnim delom in s hitrim prenosom raziskovalnih dosežkov v prakso. Kemija je interdisciplinarno povezana z drugimi naravoslovnimi vedami, na njenih spoznanjih pa temelji tudi kemijska in sorodna industrija, ki je ključni element rasti kapitala, in zato močno vpliva tako na ekonomske kakor tudi socialne odnose v družbi. Kemija ima kot šolski predmet ključno nalogo razvijati procese naravoslovne kulture: (1) opazovanje in opisovanje pojavov; (2) sposobnost osmišljanja opažanj in (3) sposobnost komuniciranja. Z razvijanjem kemijskih pojmov uresničujemo štiri ključne stebre izobraževanja v novem tisočletju: (1) učiti se, da bi vedeli, (2) učiti se, da bi znali uporabljati, (3) učiti se za celovito osebnostno rast, (4) učiti se za skupno življenje. Ključni poudarki pri pouku kemije so na sistematičnem zbiranju podatkov, na prikazu soodvisnosti med temeljnim kemijskim znanjem in možnimi aplikacijami ter ekonomijo. V srednji šoli se dijaki izpopolnijo v sposobnosti komuniciranja infomacij v kemijskem jeziku in v skrbi za zdravje, varnosti pri delu ter podrobneje spoznajo pomen kemije in kemijske industrije pri zagotavljanju trajnostnega razvoja.
Pri uvajanju kemije v šole moramo skrbeti za razvoj celovite osebnosti, ki jo opredeljujejo kritičnost, kreativnost, poštenost, vedoželjnost, svoboda misli in besed ter sposobnost preseganja dogem. Druga ključna funkcija kemije je razvijanje spoznavnih procesov pri učencih na osnovi opredeljevanja pojmov, razvrščanja primerov za pojme na osnovi lastnosti, razvijanje sposobnosti napovedovanja lastnosti, prepoznavanje soodvisnosti na osnovi ustreznih predstavitev znanja in posploševanje ter povezovanje s teorijo. Pri tem je ključna vizualizacija za povezovanje makroskopskih opažanj z mikroskopsko razlago.
Da bi lahko uresničevali naloge kemije kot šolskega predmeta, mora biti pouk nujno zasnovan na eksperimentalni in raziskovalni osnovi. Pri razumevanju kemije so pomembni tako vsebina (dejstva, pojmi, modeli, teorije) kot tudi metode, s katerimi pridobivamo znanje. Bistvena značilnost metod poučevanja kemije so aktivnosti, s katerimi:
1. dijaki spoznavajo določeno vsebino ali pa lahko rešijo problem;
2. analizirajo empirične podatke, ki jih dobijo na osnovi eksperimenta ali pa s študijem virov informacij in ob pomoči učitelja spoznavajo nove pojme, odkrivajo povezave med njimi in jih povezujejo v pravila.
Pri izboru dejstev in pojmov, ki jih posredujemo dijakom, je pomembno, da nadgrajujemo pojme, ki so jih že spoznali v osnovni šoli. Le-te v srednji šoli razširimo in poglobimo z zahtevnejšimi primeri in teorijami. S takim pristopom povezujemo kemijsko znanje osnovne in srednje šole. Povezovanje primerov kemijskih pojmov z življenjem je tudi v srednji šoli bistvena naloga profesorja kemije, ki mora imeti na voljo čim več informacij, ki jih črpa iz različnih virov, od klasičnih v obliki knjig in revij, pa do sodobnih v obliki zgoščenk in baz podatkov, dostopnih linijsko ali na medmrežju (INTERNET).
Pri pouku kemije v srednji šoli razvijamo naslednje procese:
1. sistematično zbiranje podatkov in informacij,
2. sposobnost komuniciranja kemijskih informacij,
3. spoznavanje narave znanstvene misli,
4. pomen kemije za trajnostni človekov razvoj,
5. skrb za zdravje in varnost pri delu;
6. uvajanje v metodologijo raziskovalnega dela.
1. Sistematično zbiranje podatkov in informacij
Dijaki:
2. Sposobnost komuniciranja v kemiji
Dijaki:
3. Spoznavanje vrednosti znanstvene misli
Dijaki:
4. Pomen kemije za trajnostni razvoj
Dijaki:
5. Skrb za zdravje in varnost
Dijaki:
5.1 Uvajanje v metodologijo raziskovalnega dela - načrtovanje eksperimentov
Dijaki:
5.2 Uvajanje v metodologijo raziskovalnega dela - zbiranje dokazov
Dijaki:
5.3 Uvajanje v metodologijo raziskovalnega dela - analiza dokazov, zaključki in vrednotenje
Dijaki:
Katalog znanj je sestavljen iz jedrnega vsebinskega sklopa in izbirnih vsebin.
Pri zasnovi izvedbenega kataloga znanj učitelji avtonomno povezujejo splošne cilje z operacionaliziranimi cilji glede na kontekst, v katerem želijo obravnavati izbrane kemijske pojme.
1. Simbolni zapisi in množina snovi
1.1. Formule spojin
1.2. Kemijske enačbe
2. Gradniki snovi
2.1. Zgradba atoma in periodni sistem
2.2. Povezovanje gradnikov
2.2.1. Kemijska vez
2.2.2. Molekulske vezi
3. Spremembe
3.1. Energijske spremembe
3.1.1. Kemijska reakcija kot energijska sprememba
3.1.2. Energijske spremembe pri raztapljanju ionskega kristala
3.2. Potek kemijske reakcije
3.2.1. Hitrost kemijske reakcije
3.2.2. Kemijsko ravnotežje
3.2.3. Ravnotežje v vodnih raztopinah
3.2.3.1. Kisline, baze, soli
3.2.3.2. Redoks reakcije
4. Elementi v periodnem sistemu
4.1. Področja periodnega sistema
4.2. Značilnosti elementov
4.3. Nekovine v periodnem sistemu (VII., VI., V., in IV. skupina)
4.4. Elementi I., II. in III. skupine
4.5. Prehodni elementi
5. Zgradba molekul organskih spojin
6. Lastnosti organskih spojin
7. Reaktivnost molekul organskih spojin
7.1. Od ogljikovodikov do alkoholov
7.2. Od alkoholov do ogljikovih hidratov
7.3. Od aminov do peptidov
7.4. Od monomerov do polimerov
8. Pomen organskih spojin za življenje
8.1. Ogljikovodiki in halogenirani derivati
8.2. Lipidi in površinsko aktivna sredstva
8.3. Ogljikovi hidrati, proteini in sintezni polimeri
Izbirna vsebina: Pufri
Izbirna vsebina: Kemija okolja
Izbirna vsebina: Osnove kemije heterociklov
Izbirna vsebina: Kemija in vonj
Izbirna vsebina: Osnove biokemije
Izbirna vsebina: Antibiotiki
Izbirna vsebina: Barva in barvila
Izbirna vsebina: Beljakovine
Izbirna vsebina: Lipidi in površinsko aktivne snovi
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
1. Simbolni zapisi in množina snovi |
|
|
|
|
1.1 Množina snovi |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Formule spojin 1. Množina snovi n(X), Avogadrova konstanta 2. Povezava med m(X), n(X) in N(X) Plini 1. Molska prostornina plinov Raztopine 1. Množinska koncentracija. |
Ponovitev pojmov: 2. Računanje masnega deleža 3. Ar(X), Mr(X), M(X) 4. Množina snovi 5. Avogadrova konstanta, N(X) 6. Topilo, topljenec, raztopina, masna koncentracija; Primeri eksperimentov: Periodni sistem. Reševanje nalog in enostavnih problemov. |
fizika matematika |
1.2 Kemijske enačbe |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Enačbe kemijskih reakcij: |
Ponovitev pojmov: 1. Urejanje kemijskih enačb 2. Izračun mase snovi iz množine snovi; Periodni sistem. Reševanje nalog. Utrjevanje in smotrno vključevanje vsebin prvega jedrnega sklopa pri obravnavi ostalih sklopov. |
fizika matematika |
2. Gradniki snovi |
|
|
|
|
2.1 Zgradba atoma in periodni sistem |
||||
Dijaki: |
|
Zgradba elektronske ovojnice 1. Definiranje energijskih nivojev elektronov in orbital. 2. Razvrščanje elektronov v orbitale atomov in ionov reprezentativnih elementov. Zgradba periodnega sistema 1. Povezava med razporeditvijo elektronov v atomu elementa in položajem elementa v periodnem sistemu. Periodičnost fizikalnih lastnosti. Spreminjanje kovinskega značaja elementov po skupini in periodi. Relativna atomska masa. |
Ponovitev pojmov: osnovni delci, vrstno in masno število, izotop. Periodni sistem v tabelarični in računalniški oblik. Preglednice velikosti atomov in ionov elemento. Modeli orbital. Reševanje nalog. Posnetki atomo. Multimedijske enote in medmrežje. |
fizika zgodovina |
2.2. Povezovanje gradnikov |
|
|
|
|
2.2.1 Kemijska vez |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Vrste vezi 1. Ionska vez, ionski kristali. 2. Kovalentna vez, kovalentni kristali. Kovinska vez 1. Značilnosti kovinske vezi. Zgradba trdnih snovi in fizikalne lastnosti. |
Ponovitev pojmov: 1. Ionska vez, 2. Kovalentna vez, 3. Fizikalne lastnosti 4. Snovi z ionsko in kovalentno vezjo; Primeri eksperimentov za ponazoritev značilnih fizikalnih lastnosti snovi s posamezno vrsto vezi. Uporaba modelov za prikaz ionskega kristala natrijevega klorida, kovalentnega kristala diamanta in grafita; modeli osnovnih celic in skladov v kovinskih kristalih. Medmrežje. |
|
2.2.2 Molekulske vezi |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Medmolekulske sile 1. Vrste medmolekulskih sil 2. Molekulski kristali Vodikova vez Vodikova vez in fizikalne lastnosti snovi; voda, alkoholi, karboksilne kisline. |
Modeli - molekulskega kristala joda ali ogljikovega dioksida in model za prikaz vodikovih vezi v vodi. Ponazoritev molekulske in vodikove vezi na primerih iz anorganske in organske kemije. Primeri eksperimentov: primerjanje lastnosti vode in etanola (vrelišče, medsebojna topnost, topnost v nepolarnih topilih). |
fizika biologija |
3. Spremembe |
|
|
|
|
3.1 Energijske spremembe |
|
|
|
|
3.1.1 Kemijska reakcija kot energijska sprememba |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Entalpija 3. Standardna tvorbena entalpija, 4. Standardna reakcijska entalpija. Sežig fosilnih goriv in obremenitev okolja. Alternativni viri energije. |
Ponovitev pojmov: 1. Fosilna goriva, obnovljivi in neobnovljivi viri energije; Primeri eksperimentov: 1. Reakcija kalcijevega oksida z vodo, eksotermna reakcija, 2. Reakcija med amonijevim kloridom in barijevim hidroksidom, endotermna reakcija. Uporaba tabel z vrednostmi standardnih tvorbenih entalpij. |
fizika okoljska vzgoja |
3.1.2 Energijske spremembe pri raztapljanju ionskega kristala |
|
|
||
Dijaki: |
|
Procesi pri raztapljanju ionskih kristalov 1. Hidratacija, entalpija hidratacije 2. Mrežna entalpija ionskih kristalov Topnost snovi 1. Odvisnost topnosti snovi od temperature, nasičene raztopine |
Primeri eksperimentov: 1. Odvisnost topnosti kalijevega nitrata od temperature, krivulja topnosti; Uporaba tabel in grafov za topnost snovi. |
fizika biologija |
3.2 Potek kemijskih reakcij |
|
|
|
|
3.2.1 Hitrost kemijskih reakcij |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Hitrost kemijske reakcije 1. Hitrost kemijske reakcije in vplivi na njeno vrednost 2. Kataliza, katalizatorji Vpliv segrevanja Zemlje na hitrost procesov v naravi. |
Primeri eksperimentov: 1. Vpliv koncentracije in temperature na 2. hitrost reakcije med natrijevim tiosulfatom in klorovodikovo kislino 3. Homogena kataliza: reakcija med natrijevim oksalatom in kalijevim manganatom(VII) 4. Heterogena kataliza: razpad vodikovega peroksida; Opozarjanje na nevarnosti odpadnih katalizatorjev. Učni filmi. Multimedijske enote. |
biologija tehnologija okoljska vzgoja |
3.2.2 Kemijsko ravnotežje |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Kemijsko ravnotežje 1. Ravnotežne kemijske reakcije, 2. Zakon o vplivu koncentracij; konstanta ravnotežja Kc. |
Primeri eksperimentov: 1. Reakcija med raztopinama barijevega klorida in natrijevega karbonata 2. Reakcija med raztopinama železovega(III) korida in kalijevega tiocianata 3. Primer organske reakcije – sinteza estra; Učni filmi. Multimedijske enote. |
|
3.2.3 Ravnotežja v vodnih raztopinah |
|
|
|
|
3.2.3.1 Kisline, baze, soli |
|
|
|
|
Dijaki: |
1. računanje koncentracije/prostornine kisline/baze pri nevtralizaciji; 2. KW, Ka, Kb, pH ; |
Definicija kislin in baz v vodnih raztopinah po Brřnsted-Lowryevi teoriji. Konstante protolitskih ravnotežij KW, Ka, Kb, jakost kislin in baz. pH, indikatorji. Reakcija nevtralizacije, titracija močne kisline z močno bazo. Hidroliza soli. Ionske reakcije. Vpliv raztopljenih snovi v vodi na življenje v njej. |
Ponovitev pojmov: 1. Opredelitev kislin in baz na osnovi reakcije oksidov z vodo 2. Opredelitev kislega in bazičnega značaja vodnih raztopin na osnovi pH 3. Poznavanje nevtralizacije kot reakcije med kislinami in bazami 4. Poznavanje osnov kemijske nomenklature kislin, baz in njihovih soli 5. Kisli dež; Primeri eksperimentov 1. Reakcije med kislinami in bazami 2. Hidroliza soli, merjenje pH 3. Titracija močne kisline z močno bazo 4. Primeri ionskih reakcij; Vključevanje primerov iz anorganske in organske kemije. |
biologija okoljska vzgoja |
3.2.3.2 Redoks reakcije |
|
|
|
|
Dijaki: |
1. urejanje enostavnih redoks enačb 2. računanje množine izločene snovi pri elektrolizi. |
Redoks reakcije 1. Oksidacija, redukcija, oksidant, reducent 2. Urejanje redoks reakcij 3. Galvanski členi. Elektrolitske celice. Galvanski odpadki (predelava). |
Primeri eksperimentov: 1. Raztapljanje kovin v klorovodikovi kislini 2. Priprava in merjenje napetosti Danielovega galvanskega člena 3. Elektroliza vode 4. Elektroliza vodne raztopine kalijevega jodida; Učni filmi 1. Pridobivanje kovin z elektrolizo 2. Korozija in zaščita. |
fizika tehnologija okoljska vzgoja |
4. Elementi v periodnem sistemu |
|
|
|
|
4.1. Področja v periodnem sistemu |
|
|
|
|
Dijaki: |
Področja elementov v periodnem sistemu 1. s, p, d in f področje, 2. Značilnosti elementov v posameznem področju. |
Periodni sistem v tabelarični in računalniški obliki. Učni filmi. |
||
4.2 Značilnosti elementov |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Periodičnost lastnosti 1. Ionski in kovalentni značaj vezi, 2. Jakost kislin in baz, 3. Jakost oksidantov in reducentov. Reakcije anorganskih spojin 1. Kislinsko-bazne reakcije, 2. Ionske reakcije, 3. Redoks reakcije. Kemijska nomenklatura. Elementi 3. periode 1. Primerjava lastnosti oksidov elementov. |
Ponovitev pojmov: Viri elementov v naravi. Obnovljivi in neobnovljivi viri surovin. Periodni sistem v tabelarični in računalniški obliki. Primeri eksperimentov kislinsko-baznih, ionskih in redoks reakcij. Izdelava tabel in drugih preglednic. Učni filmi. |
tehnologija biologija |
4.3.Nekovine |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Značilnosti nekovin 1. Glavni tipi spojin, 2. Fizikalne in kemijske lastnosti. VII. skupina, halogeni 1. Značilnosti skupine 2. Vodikovi halogenidi VI. skupina 1. Značilnosti skupine 2. Kisik in njegove spojine V. skupina 1. Značilnosti skupine 2. Dušik in spojine 3. Umetna gnojila in pridobivanje hrane IV. skupina 1. Značilnosti skupine 2. Ogljik in njegove spojine 3. Vloga ogljikovega dioksida pri nastanku tople grede |
Ponovitev pojmov: 1. Sestava zraka, onesnaženje zraka (SOx, NOx); Primeri eksperimentov 1. Nitrati kot vir kisika, 2. Raztapljanje NH3(g) v vodi (vodomet). Učni filmi. |
tehnologija biologija okoljska vzgoja računalništvo |
4.4 Elementi I., II. in III. skupine |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Značilnosti elementov 1. Glavni tipi spojin, 2. Fizikalne in kemijske lastnosti. I. skupina 1. Značilnosti skupine, 2. Reakcije s kisikom in vodo. II. skupina 1. Značilnosti skupine, 2. Reakcije s kisikom, 3. Trdota vode, 4. Materiali v gradbeništvu. III. skupina |
Primeri eksperimentov: 1. Plamenske reakcije, 2. Reakcija natrija z vodo, 3. Določanje trdote vode, 4. Amfoterni značaj aluminijevega(III) oksida. Učni filmi. |
tehnologija geologija biologija |
4.5. Prehodni elementi |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Značilnosti prehodnih elementov 1. Glavni tipi spojin, 2. Fizikalne in kemijske lastnosti, 3. Uporaba prehodnih elementov v industriji. Krom in železo. |
Primeri eksperimentov: 1. Oksidacijska stanja pri manganu 2. Korozija železa; Učni filmi. |
|
5. Zgradba molekul organskih spojin |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Narava ogljikovega atoma Elektronska konfiguracija ogljikovega atoma v osnovnem stanju, nastajanje enojne in multiplih vezi; Zapisi organskih molekul 1. Empirična formula, 2. Molekulska, racionalna, skeletna, strukturna formula. IUPAC nomenklatura 1. osnovna pravila IUPAC nomenklature. Izomerija organskih spojin 1. Verižna izomerija, 2. Položajna izomerija, 3. Geometrijska izomerija, 4. Funkcionalna izomerija. Vpliv zgradbe in izomerije na lastnosti: 1. Medmolekulske sile, 2. Fizikalne lastnosti, 3. Fiziološke lastnosti. |
Uporaba baz podatkov v knjižni in računalniško čitljivi obliki. Uporaba modelov in računalniških programov za tridimenzionalne predstavitve struktur. Uporaba programov za risanje strukturnih formul. Eksperimenti za študij relacij med zgradbo in lastnostmi (vrelišče, topnost, gostota) izbrane serije organskih spojin. Optično izomerijo, L in D konfiguracijo predstavimo na osnovnem nivoju pri poglavjih: 1. Ogljikovi hidrati, 2. Aminokisline. |
Povezava s programom kemije za OŠ: Vsebina je nadgradnja: 11. poglavja programa za osnovne šole ogljikovodiki. Predvideno je tudi poznavanje funkcionalnih skupin osnovnih razredov organskih spojin: fizika biologija |
6. Lastnosti organskih spojin |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Eksperimenti za dokazovanje elementne sestave organskih spojin na osnovi reduktivne in oksidativne razgradnje vzorcev organskih spojin. Topnost organskih spojin in njihova zgradba. Ločevanje zmesi organskih spojin na osnovi kislih oziroma bazičnih lastnosti in topnosti. |
Celoten vsebinski sklop je zasnovan eksperimentalno: izvedbe eksperimentov načrtujejo dijaki skupaj z učiteljem. Pomembno je, da je izvedba eksperimentov vedno primerjalna in semikvantitativna, da je mogoče primerjati in vrednotiti eksperimentalne rezultate. Pri izbiri reagentov je potrebno opozoriti na njihovo toksičnost in varne načine odlaganja preostankov reakcijskih zmesi. Da čimbolj zmanjšamo nevarnosti, je potrebno eksperimente izvajati v semimikro izvedbi, v kapljicah. Dijake pri delu usmerjamo v uporabo baz podatkov o toksičnosti organskih spojin in načinih varnega ravnanja in odlaganja snovi. |
Povezave s programom kemije za OŠ - 9. razred: 1. Dokazovanje ogljika in vodika v organskih spojinah 2. Lastnosti alkanov in alkenov, alkoholov, aldehidov, ketonov in karboksilnih kislin |
7. Reaktivnost molekul organskih spojin |
|
|
|
|
7.1 Od ogljikovodikov do alkoholov |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Opredelitev in predstavitev vpliva reagenta, substrata in reakcijskih pogojev na prekinitve vezi. Ogljikovodiki in halogenirani derivati 1. Radikalske substitucije, 2. Elektrofilne aromatske substitucije pri arenih (EAS) - halogeniranje in alkiliranje, 3. Elektrofilne adicije na multiple vezi, 4. Hidrolize halogenoalkanov. |
Primeri eksperimentov: 1. Bromiranje cikloheksana (primer radikalske substitucije) v temi in na svetlobi 2. Adicija broma na cikloheksen ali 1-heksen - primer adicije na multiplo vez 3. Hidroliza 2-kloro-2-metilpropana in 1-klorobutana Multimedija. |
Povezave s programom kemije za OŠ - 9. razred: 1. Družina ogljikovodikov, 2. Kisikova družina. |
7.2 Od alkoholov do kislinskih derivatov |
|
|
|
|
Dijaki: |
Skupinsko reševanje problemov ob uporabi multimedije in medmrežja. |
Alkoholi 1. Oksidacija in oksidativna razgradnja alkoholov, 2. Eliminacije vode - nastajanje alkenov. Karbonilne spojine 1. Oksidacije, 2. Nukleofilna adicija NaHSO3, 3. Reakcija estrenja in hidroliza estra. |
Primeri eksperimentov: 1. Primerjalna oksidacija primarnega, sekundarnega in terciarnega alkohola, 2. Oksidacija cikloheksanola v cikloheksanon, 3. Eliminacija vode iz cikloheksanola, 4. Priprava cikloheksilacetata, 5. Adicija NaHSO3 na karbonilno skupino. Uporaba zemljevidov kemijskih reakcij. |
Povezave s programom kemije za OŠ - 9. razred: 1. Družina ogljikovodikov, 2. Kisikova družina. |
7.3 Od aminov do aminokislin |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Amini kot baze in nukleofili 1. Topnost aminov v vodi in nastajanje soli, 2. Diazotiranje aminov in pripajanje, tvorba azo-spojin na krpici. Amfoternost aminokislin. Dokazne reakcije aminokislin - ninhidrinski test. Nastanek in dokaz peptidne vezi. |
Primeri eksperimentov: 1. Topnost aminov v vodi, merjenje pH vodnih raztopin v primerjavi z raztopino amoniaka, 2. Priprava azo-barvila na krpi blaga, razlikovanje med aromatskimi in alifatskimi amini, 3. Amfoternost aminokislin, 4. Dokaz aminokislin z ninhidrinskim testom, 5. Dokaz peptidne vezi. Uporaba zemljevidov in baz podatkov. |
Povezave s programom kemije za OŠ - 9. razred: 1. Kisikova družina, 2. Dušikova družina. biologija |
7.4 Od monomerov do polimerov |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Polimeri v vsakdanji rabi. Klasifikacija polimerov na poliadicijske in polikondenzacijske. Radikalska poliadicija. Polikondezacija: 1. Poliamidi 2. Poliestri 3. Vpliv zamreženosti na lastnosti poliestra |
Primeri eksperimentov: 1. Študij pogojev nabrekanja poliadicijskega polimera agrogela v različnih topilih in raztopinah elektrolitov in neelektrolitov, 2. Sinteza najlona, 3. Sinteza različno premreženih poliestrov in študij vplivov zamreženja na njihove lastnosti. Gradnja reakcijskih shem. Uporaba zgoščenk z lastnostmi polimerov, uporaba medmrežja za iskanje podatkov. |
Povezave s programom kemije za OŠ - 9. razred: 1. Polimeri. |
8. Pomen in vloga organskih spojin |
|
|
|
|
8.1. Ogljikovodiki in derivati |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Nafta in zemeljski plin - vir ogljikovodikov. Bencin kot pogonsko gorivo. Uporaba goriv in učinki tople grede. Alternativni viri energije. Halogenirani ogljikovodiki kot topila, potisni plini, sredstva za gašenje in aktivne sestavine fitofarmacevtskih pripravkov. Problemi biorazgradljivosti in biokoncentracije halogeniranih ogljikovodikov. |
Uporaba baz podatkov, multimedijskih predstavitev, medmrežja (INTERNET). Samostojno delo dijakov pri pripravi diskusijskih ur. Uporaba strategije igre za simulacijo realnih situacij. Zasnova in izvajanje eksperimentov: 1. Gorenje, gašenje, 2. Topila, 3. Študij biorazgradnje spojin v odvisnosti od zgradbe. |
|
8.2 Lipidi in površinsko aktivna sredstva |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Pomen lipidov v vsakdanjem življenju. Klasifikacijska shema lipidov. Maščobe v prehrani. Kvarjenje maščob. Površinsko aktivne snovi in vplivi na okolje. |
Uporaba baz podatkov, multimedijskih predstavitev, medmrežja (INTERNET). Samostojno delo dijakov pri pripravi diskusijskih ur. Zasnova in izvajanje eksperimentov: 1. lastnosti površinsko aktivnih spojin. |
biologija |
8.3 Ogljikovi hidrati, proteini in sintezni polimeri |
|
|
|
|
Dijaki: |
|
Viri ogljikovih hidratov in njihov pomen v vsakdanjem življenju. Fotosinteza. Klasifikacija ogljikovih hidratov. Strukturni zapisi ogljikovih hidratov. Zgradba proteinov in osnovne funkcije v organizmih ter njihov pomen. Uporaba naravnih in sinteznih polimerov. Sintezni polimeri in okoljski problemi. |
Uporaba baz podatkov, multimedijskih predstavitev, medmrežja (INTERNET). Samostojno delo dijakov pri pripravi diskusijskih ur. Zasnova in izvajanje eksperimentov: 1. Dokazne reakcije za ogljikove hidrate, 2. Encimska hidroliza škroba, 3. Dokazovanje zgradbe proteinov (opcijsko). |
biologija fizika |
Pufri
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki: |
|
|
Primeri eksperimentov: 1. Priprava pufra z določeno vrednostjo pH. 2. Reševanje nalog in enostavnih problemov. |
Biologija in somatologija: |
Kemija okolja
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki: |
|
|
Primeri eksperimentov: 1. Merjenje in spremljanje pH padavin. Učni filmi o okolju. |
Zdravstvena vzgoja, biologija, somatologija, dermatologija, kozmetologija in praktični pouk: |
Osnove kemije heterociklov
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki: |
|
|
Primeri eksperimentov: 1. Izolacija in identifikacija (na osnovi tališča s pomočjo kromatografije) heterociklične spojine, npr. kofeina ali teobromina v čaju. Samostojno in skupinsko vodeno delo dijakov (študij literature in priprava seminarskih nalog). |
Zdravstvena vzgoja, biologija, somatologija, farmakognozija |
Kemija in vonj
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki: |
|
|
Primeri eksperimentov: 1. Prag zaznavnosti vonja (standardiziran eksperiment). 2. Sinteza izbranih estrov. 3. Topnost in polarnost eteričnih olj. 4. Ekstrakcija eteričnih olj iz rastlinskih virov (glede na letni čas in okolje). Uporaba zbirke vzorcev vonjav. |
Somatologija Farmakognozija in praktični pouk Umetnost z estetiko. |
Osnove biokemije
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki: |
|
|
Primeri eksperimentov: 1. Hidroliza beljakovin, 2. Značilne reakcije aminokislin, 3. Ločevanje aminokislin s kromatografijo, 4. Denaturacija beljakovin; 5. Alkoholno vrenje; 6. Specifičnost encimov; 7. Reakcije na monosaharide; 8. Dokazovanje škroba, hidroliza in dokazi produktov; 9. Kvalitativna in kvantitativna analiza vitamina C. |
Biologija in somatologija Farmakognozija |
Antibiotiki
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki: |
|
|
Primeri eksperimentov: 1. Inhibicija rasti mikroorganizmov s kovinami, 2. Inhibicija rasti mikroorganizmov s plesnimi, 3. Inhibicija rasti mikroorganizmov z antibiotiki. |
Somatologija in dermatologija Zdravstvena vzgoja s higieno in mikrobiologijo Praktični pouk |
Barva in barvila
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki: |
|
|
Primer eksperimenta: 1. Sinteza metiloranža in način barvanja z njim. |
Biologija Somatologija Mikrobiologija Kozmetologija Praktični pouk Fizika Umetnost z estetiko |
Beljakovine
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki: |
|
|
Primeri eksperimentov: 1. Reakcije na proteine, ki vsebujejo žveplo – dokaz cisteina in cistina 2. Določanje izoelektrične točke proteinov 3. Prožnost in trdnost kosti – vloga beljakovin v kostni medceličnini 4. Sežig biološkega vzorca 5. Preizkus amfoternosti beljakovin na koži |
Biologija, mikrobiologija in somatologija: |
Lipidi in površinsko aktivne snovi
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
DEJAVNOSTI - AKTIVNOSTI |
INFORMATIVNI CILJI |
SPECIALNA DIDAKTIČNA PRIPOROČILA |
MEDPREDMETNE POVEZAVE |
Dijaki: |
|
|
Primeri eksperimentov: 1. Sinteza in lastnosti mila. 2. Določanje pH kože s pH metrom. 3. Barvne reakcije za identifikacijo spojin s streroidnim skeletom. |
Biologija Zdravstvena vzgoja Somatologija Kozmetologija in praktični pouk: |
Za oceno zadostno mora dijak:
Za oceno dobro mora dijak:
Za oceno prav dobro mora dijak :
Za oceno odlično mora dijak:
Pri posredovanju kemijskih pojmov izhajamo iz znanja, ki so ga dijaki pridobili v osnovni šoli. Pred začetkom vsakega obravnavanega sklopa naj dijaki ponovijo vsebino iz osnovnošolskega programa. Pri tem je zelo pomembno, da postanejo soodgovorni za svoje znanje. Pri nadgrajevanju pojmov navajamo dijake na samostojno iskanje lastnosti pojmov tako v virih podatkov kakor tudi na osnovi eksperimentalnih opažanj. Eksperiment ima v šoli dvojno vlogo: z eksperimentom preučujemo lastnosti snovi, pridobivamo podatke, jih urejamo, ugotavljamo soodvisnosti med konstantami in spremenljivkami opazovanja ter postavljamo raziskovalne hipoteze; po drugi strani pa nam eksperiment služi za preverjanje raziskovalnih hipotez in teorij. V šoli pokažemo obe vlogi eksperimenta. Pomembno je, da učitelj skupaj z dijaki načrtuje izvedbe eksperimentov, saj je tako dijak v središču procesa izobraževanja in je za svoj uspeh neposredno tudi odgovoren. Sodelovanje dijakov pri zasnovi eksperimentov je pomembno tudi pri demonstracijskih eksperimentih, ki jih praviloma izvaja učitelj ali pa jih pokaže le kot video posnetke.
Pri nadgrajevanju splošnih kemijskih pojmov ne razlikujemo med anorgansko in organsko kemijo, ampak obravnavamo primere tako iz enega kakor tudi drugega področja.
Učno snov predstavimo dijakom problemsko, vendar naj bo problem vezan na njihove interese. Na začetku ure učitelj za obravnavani vsebinski sklop našteje nekaj vprašanj, na katere bo skušal skupaj z dijaki v učni uri poiskati primerne odgovore. Pri zasnovi eksperimentov ne smemo pozabiti, da pojme razvijamo na osnovi primerov, kar pomeni, da je treba izvajati eksperimente vedno primerjalno. Takšna zasnova tudi podpira višje spoznavne procese: opazovanje in zapisovanje opažanj, iskanje soodvisnosti med pojavi, postavljanje zaključkov, njihovo posploševanje in povezovanje s teoretično razlago. Vseh informacij o pojavih pa nikakor ne moremo dobiti le z eksperimenti, zato moramo uporabljati vire informacij. Naloga učitelja je, da usmerja dijake k informacijskim virom, jih vodi pri iskanju podatkov in njihovem kritičnem vrednotenju. Pri izbiranju primerov za pojme postopno prehajamo od enostavnih, že poznanih primerov, k vedno zahtevnejšim. Pri opisovanju pojavov navajamo dijake na uporabo kemijskega jezika in kvantitativnih veličin. Pri povezovanju eksperimentalnih opažanj oziroma podatkov iz literature s teoretično razlago moramo pogosto uporabljati tehnike vizualizacije, da dijakom osmislimo makroskopska opažanja z mikroskopsko razlago.
Kemijske vsebine so zasnovane na dveh nivojih: (1) kot jedrne vsebine, ki predstavljajo nadgradnjo jedrnih vsebin osnovne šole in (2) kot izbirne vsebine, ki naj pripomorejo k večji avtonomnosti šole, učitelja in dijaka v procesu šolanja. Jedrne vsebine predstavljajo od 60 do 80 % učnih ur, vsak učitelj oziroma šola pa naj bi praviloma izbrala iz ponujenega programa še od 20 do 40 % izbirnih vsebin. Delitev učne snovi na jedrne in izbirne vsebine je tudi element diferenciacije pouka. Dijaki jih lahko izbirajo v skladu s svojimi interesi in nagnjenji. Aktivnosti pri izbirnih vsebinah so zahtevnejše, terjajo skupinsko raziskovalno ali individualno delo dijakov, načrtovanje diskusijskih ur ali seminarskih predstavitev.
Za izbirno vsebino se lahko odločijo učitelji kemije na šoli. V tem primeru ponudijo dijakom samo eno ali največ dve izbirni vsebini oziroma dele izbirnih vsebin, če je izbirna vsebina pojmovno obsežnejša. Šola se odloči za tiste izbirne vsebine, ki jih bo glede na razpoložljivo opremo, socialno in kulturno okolje, pričakovanja dijakov in njihovih staršev, razvojne programe šole in finančne možnosti lahko optimalno izvedla. Izbirne vsebine so element rednega ocenjevanja le za najboljše dijake.
Druga možnost je, da se za izbirno vsebino oziroma njene dele odloči učitelj samostojno glede na svojo strokovno usposobljenost in opremljenost šole za izvajanje programa izbirne vsebine. V tem primeru lahko učitelj ponudi v različnih razredih različne izbirne vsebine oziroma dele izbirnih vsebin. Tudi v tem primeru so izbirne vsebine element rednega ocenjevanja le za najboljše dijake.
Tretja možnost je, da se za izbirne vsebine oziroma dele izbirnih vsebin odločijo dijaki sami in jih obdelajo samostojno pod vodstvom učitelja kot seminarsko nalogo. Najboljše naloge dijaki predstavijo svojim sošolcem.
Medpredmetne povezave so vključene v vsebine kemije
Pri pouku kemije učitelj ocenjuje.
Ocenjevanje je:
Ocenjujejo se tudi:
Vsa obvezna in spremljevalna učna gradiva najdejo učitelji v Katalogu učbenikov za srednje šole, Zavod RS za šolstvo, april 1998 in na naslovu KemInfo v poglavju Zakladnica znanja in Učni materiali.
Naslov na medmrežju: http://www2.arnes.si/~supddoln/keminfo.
V modelu izvedbenega učnega načrta so za vsak vsebinski sklop predpisane obvezne laboratorijske in druge individualne oziroma skupinske aktivnosti dijakov. Za eksperimentalno ponazoritvi pojmov pa so navedeni le predlogi, ki jih učitelji lahko poljubno dopolnjujejo. Tudi opredelitev skupnega števila ur na vsebinski sklop je zgolj predlog, ki ga bo šele neposredno preverjanje učnega načrta v razredu dokončno potrdilo oziroma bodo učitelji v skladu s svojim znanjem in poznavanjem dijakov pripravili svoje lastne predloge.
Laborant skrbi: za nabavo kemikalij in laboratorijske opreme, za vzdrževanje opreme in zbirke učil, za varnost, čiščenje laboratorija - (dela, ki jih ne sme izvajati čistilka).
Vsebinski sklop |
Ponazoritev pojmov z eksperimenti - predlogi |
Laboratorijsko delo |
Druge aktivnosti dijakov |
Simbolni zapisi. Množina snovi. Kemijske enačbe. |
Priprava raztopin različnih koncentracije, merjenje gostote. (2 uri na skupino) |
Učni filmi |
|
Gradniki snovi. Zgradba atoma in periodni
sistem |
Delo s KemInfo na medmrežju (2 uri na skupino) |
||
Povezovanje gradnikov. Kemijska vez. |
Lastnosti ionskih in molekulskih snovi: raztapljanje v vodi, tališče. |
Primerjava lastnosti snovi z različno zgradbo: natrijevega klorida, kremena, saharoze in voska. (2 uri na skupino) |
|
Molekulske vezi |
Primerjava lastnosti vode in alkoholov. (1 ura na skupino) Čiščenje zmesi s sublimacijo. (1 ura na skupino) |
Iskanje podatkov o vrelišču, tališču, topnosti izbranih skupin spojin. (1 ura) |
|
Energijske spremembe. Kemijska reakcija kot energijska
sprememba |
Primer eksotermne in endotermne reakcije ter fotokemične reakcije. |
Sežigna entalpija etanola. (1 ura na skupino) |
Iskanje
podatkov o sežignih entalpijah. MM: kemijski eksperimenti. (1 ura) |
Energijske spremembe pri
raztapljanju ionskega kristala |
Odvisnost topnosti kalijevega nitrata od temperature - krivulja topnosti. (2 uri na skupino) |
||
Potek kemijskih reakcij. Hitrost kemijske reakcije |
Homogena in heterogena kataliza. |
Vpliv koncentracije na hitrost reakcije: reakcija natrijevega tiosulfata in klorovodikove kisline. (2 uri na skupino) |
|
Kemijsko ravnotežje |
Sinteza estra. |
||
Ravnotežje v vodnih raztopinah. Kisline, baze, soli |
Primeri kislin (anorganskih in organskih), merjenje pH; primeri baz (organskih in anorganskih) merjenje pH; indikatorji, titracija močne kisline z močno bazo. |
Hidroliza soli - merjenje pH. (2 uri na skupino) Ionske reakcije. (1 ura na skupino) |
Iskanje primerov kislin in baz, ki jih uporabljamo v vsakdanjem življenju. (2 uri) |
Redoks reakcije (10 ur) |
Oksidativna in reduktivna razgradnja organskih spojin; oksidacije kovin na zraku, kovin v kislinah, alkohola s kromovo kislino. |
Priprava in merjenje napetosti Danielovega člena. (1 ura na skupino) |
|
Elementi v periodnem sistemu Področja v periodnem
sistemu |
Značilnosti elementov s, p, d področja. |
Periodni sistemi in novo odkriti elementi na medmrežju. (1 ura) |
|
Značilnosti elementov |
Primeri kislinsko baznih, obarjalnih in redoks reakcij. (1 ura vaj na skupino) |
Lastnosti elementov na medmrežju. (1 ura) |
|
Nekovine |
Lastnosti izbranih nekovin in njihovih spojin |
Iskanje podatkov o lastnostih elementov na medmrežju. (1 ura) |
|
Elementi I., II., III.
skupine |
Lastnosti izbranih kovin. |
Določanje trdote različnih vzorcev vode. (2 uri vaj na skupino) |
|
Prehodni elementi |
Lastnosti izbranih kovin prehoda. |
Korozijska zaščita železa. (2 uri vaj na skupino) |
|
Zgradba organskih molekul |
Preučevanje vpliva zgradbe na fizikalne lastnosti - določanje vrelišča in topnosti serije alkoholov (1-butanol, 2-butanol, 2-metil-2-propanol) v vodi. ( 2 uri na skupino) |
Delo z modeli in bazami podatkov na medmrežju. (2 uri) |
|
Lastnosti organskih spojin |
Reduktivna razgradnja organskih spojin - dokaz S2- in X- ionov. |
Ugotavljanje vpliva funkcionalne skupine na topnost v vodi in nepolarnem topilu. Kot nepolarno topilo vzamemo cikloheksan. Kot primer organskih spojin pa: ogljikovodike, alkohole, etre, estre, karboksilne kisline. (2 uri na skupino) |
|
Reaktivnost organskih spojin. Od ogljikovodikov do
alkoholov |
Bromiranje cikloheksana v temi in na svetlobi. Hidroliza 1-klorobutana in 2-kloro-2-metilpropana. |
Multimedijska zgoščenka »Svetloba in kemijska sprememba«. (1 ura) |
|
Od alkoholov do derivatov
organskih kislin |
Oksidacija alkoholov; oksidacije alkanalov in oksidativna razgradnja ketonov; adicija NaHSO3 na karbonilno skupino. |
Oksidacija cikloheksanola v cikloheksanon, eliminacija vode iz cikloheksanola in adicija broma na cikloheksen. ali Sinteza cikloheksilacetata in hidroliza etilacateta. (2 uri na skupino) |
|
Od aminov do aminokislin |
Bazične lastnosti aminov: topnost, pH, priprava soli aminov; topnost aminokislin v vodi in dokaz aminokislin. |
Sinteza azo-barvila na krpici blaga. (1 ura na skupino) |
|
Od monomerov do polimerov |
Sinteza poliamida - najlona; sinteza poliestrov iz anhidrida ftalne kisline in 1,2-etandiola in 1,2,3-propantriola. |
Iskanje informacij na medmrežju. (1 ura) |
|
Pomen in vloga organskih spojin. Ogljikovodiki in halogenirani derivati |
Kreking ogljikovodikov. ali Ogljikovodiki kot topila. (1 ura na skupino) |
MM »Svetloba in kemijska sprememba« Medmrežje - »Ozonska luknja« in »Topla greda«. (1 ura) |
|
Lipidi in površinsko
aktivna sredstva |
Topnost masti in olj, žarkost, površinsko aktivna sredstva in vplivi na topnost masti in olj. |
Modeli lipidnih molekul in celične membrane na medmrežju. (1 ura) |
|
Ogljikovi hidrati, proteini in sintezni polimeri |
Dokazne reakcije za ogljikove hidrate, hidroliza škroba, dokazne reakcije peptidne vezi. |
Izolacija peptidov iz različnih vrst moke; dokazne reakcije na peptide in aminokisline. ali Kislinska in encimska hidroliza škroba (2 uri na skupino) |
Modeli aminokislin. Modeli proteidov in proteinov na medmrežju. (1 ura) |
S= 179 ur |
S= 30 ur |
Razlika ur do 210, 31 ur, je namenjena utrjevanju znanja in delu na izbirnih vsebinah.