A. SPLOŠNI DEL
Ime
izobraževalnega programa: UMETNIŠKA GIMNAZIJA
Trajanje
izobraževanja: 4 leta
Cilji
izobraževalnega programa:
Splošni cilji gimnazije so opredeljeni v Zakonu o gimnazijah.
Poleg tega so cilji gimnazije še:
- Gimnazija je
izobraževalni program, ki pripravlja za nadaljevanje izobraževanja,
spodbuja ustvarjalnost ter razvija znanja, sposobnosti, spretnosti in druge
osebnostne lastnosti, ki bodo potrebne za kasnejši uspeh v poklicu in
življenju. Gimnazija mora zagotoviti dovolj široko splošno izobrazbo in
vzpostaviti vednost, ki je skupni temelj za vse usmeritve univerzitetnega
študija, hkrati pa omogočati refleksijo o mejah vednosti.
- Pri tem se navezuje na
znanje, spretnosti in stališča, pridobljena v osnovni šoli in sistematično
razvija doseženo izobrazbo.
- Za gimnazijo je
značilen globalen, celosten pristop v izobraževanju, ki temelji na
kompleksnosti sveta, soodvisnosti in sintezi vednosti z različnih področij ter
razvijanju disciplinarnosti kot pogoja za interdisciplinarno in transdisciplinarno
razumevanje sveta. V gimnaziji si dijaki prisvojijo osnove znanstvenih vzorcev
na različnih področjih.
- Gimnazijski
program zagotavlja izbirnost tako na ravni šole (profiliranost gimnazij) kot na
ravni dijaka. Izbirnost mora omogočati višjo raven pouka na določenem področju
ob hkratnem zagotavljanju uravnotežene splošne izobrazbe. Dijaki gimnazij
potrebujejo za splošni kulturni razvoj tudi znanja in izkušnje iz glasbene,
likovne in drugih vrst umetnosti.
- Gimnazija
zagotavlja doseganje ustrezne ravni pri vseh treh sestavinah ciljev (znanje,
sposobnosti in spretnosti, nekognitivni vidik) oziroma ravni, ki je potrebna za
uspešen študij na univerzi in za kasnejši uspeh v poklicu in življenju.
- Eden od
specifičnih ciljev gimnazije je tudi spodbujanje interesa za teoretična znanja.
Gimnazija omogoča oblikovanje lastnega pogleda na svet.
- Gimnazija omogoča
seznanjanje s sodobnimi tehnologijami in razvija inovativnost.
- Gimnazija spodbuja
razvoj na vseh področjih osebnosti (uravnoteženost telesnega,
spoznavnega, čustvenega, socialnega, moralnega in estetskega razvoja) ter
razvoj osebnosti kot celote.
Poleg splošnih ciljev gimnazijskega izobraževanja ima umetniška gimnazija
nalogo, da
- zagotovi višjo
raven splošnoizobraževalnih in strokovnih znanj,
- omogoči
mladostnikom, da svojo umetniško nadarjenost razvijajo na temelju strokovno
preverjenih in kvalitetnih vzgojno-izobraževalnih pristopov,
- na temelju standardov priprave na maturo in interesov omogoča mladostnikom odločanje za nadaljnji študij.
Specifični cilji posameznih smeri umetniške gimnazije so:
GLASBENA SMER:
- usposabljati za obvladovanje
glasbenih področij, ki se nanašajo na ustvarjalne, poustvarjalne, zgodovinske
in teoretične sestavine glasbene umetnosti.
PLESNA SMER:
- pridobivanje plesnega znanja
in telesnih sposobnosti ter širših strokovno-teoretičnih znanj s poudarkom na
razvijanju individualnih kvalitet dijaka in s tem postavljanje podlage za
formiranje umetnika.
LIKOVNA SMER:
- dati možnost kontinuiranega likovnega
razvoja in izobraževanja likovno talentiranim in motiviranim
mladostnikom;
- usposabljati dijake za
temeljno poznavanje likovnih področij, ki se nanašajo na ustvarjalne,
zgodovinske in teoretične sestavine likovne umetnosti.
SMER GLEDALIŠČE IN FILM:
Specifični cilji smeri Gledališče in film so še:
Dijaki in dijakinje:
- spoznajo, razumejo in ozavestijo pomen dramatike, gledališča, filma ter drugih uprizoritvenih oz. scenskih in širše umetniških praks;
- razvijajo sposobnosti kritičnega sprejemanja in ustvarjanja scenskih in filmskih stvaritev;
- razvijajo veščine govornega in telesnega izražanja;
- spoznavajo zakonitosti filmskega jezika in vizualnega izražanja;
- spoznavajo svetovno in slovensko zgodovino in teorijo dramske umetnosti, gledališča in filma ter krepijo odnos do tovrstne umetnostne dediščine;
- pridobivajo temeljna teoretična in praktična znanja s področij scenskih umetnosti in novih medijev, zlasti s področij gledališča in filma;
- argumentirano vrednotijo stvaritve s področja dramatike, gledališča in filma ter razvijajo svoj pogled na dramsko-gledališko, filmsko, glasbeno, likovno, plesno in video umetnost.
Posebni pogoji za vključitev v posamezne smeri umetniške gimnazije:
GLASBENA SMER
Pogoj za vključitev v glasbeno smer umetniške gimnazije je posebna glasbena nadarjenost, ki jo ugotavljamo s preizkusom nadarjenosti in znanja po programu glasbene šole.
Modul A: glasbeni stavek
- znanje nauka o glasbi v obsegu šestih razredov glasbene šole, znanje solfeggia v obsegu dveh razredov glasbene šole in znanje klavirja v obsegu najmanj šestih razredov glasbene šole.
Modul B: petje - inštrument
- znanje nauka o glasbi v obsegu šestih razredov glasbene šole, znanje solfeggia v obsegu dveh razredov glasbene šole, poleg tega pa še:
- za orgle:
- znanje orgel v obsegu najmanj dveh razredov glasbene šole;
- za petje:
- znanje petja v obsegu najmanj štirih razredov glasbene šole in zdravniško potrdilo specialista foniatra (otorinolaringologa) o izpolnjevanju fizičnih zmožnosti za učenje petja, starost za ženske je praviloma do 22 let, za moške pa do 24 let;
- za kontrabas:
- znanje kontrabasa v obsegu najmanj štirih razredov glasbene šole, starost ob vpisu na kontrabas je lahko največ 20 let;
- za violo, kitaro, flavto, klarinet, oboo, fagot, saksofon, rog, trobento, pozavno, tubo, tolkala, citre in harfo:
- znanje ustreznega inštrumenta v obsegu najmanj šestih razredov glasbene šole; za skupino pihal, trobil in tolkal je potrebno še zdravniško potrdilo o izpolnjevanju zdravstvenih pogojev za igranje pihal, trobil oziroma tolkal, starost ob vpisu na fagot, pozavno in tubo je lahko največ 20 let;
- za klavir, violino, violončelo, harmoniko in kljunasto flavto:
- znanje ustreznega inštrumenta v obsegu osmih razredov glasbene šole; za kljunasto flavto je potrebno še zdravniško potrdilo o izpolnjevanju zdravstvenih pogojev za igranje pihal.
- za čembalo:
- znanje klavirja v obsegu šestih razredov glasbene šole.
Modul C: jazz – zabavna glasba
- pogoji za vključitev so enaki kot v modulu B: petje – inštrument, le da je starost ob vpisu do največ 24 let.
PLESNA SMER
Modul A: Balet
- Posebna nadarjenost, ki jo ugotavljamo s preizkusom znanja, s katerim učenec dokaže znanje baleta v obsegu šestih razredov programa ples – balet, obsežnejši in zahtevnejši program glasbene šole in znanje nauka o glasbi v obsegu dveh razredov po programu glasbene šole; zdravniško potrdilo, s katerim ugotavljamo splošno zdravstveno stanje, anatomske značilnosti (gibljivost sklepov in hrbtenice, odprtost nog, oblika postave in nog, posebnost stopal), antropometrične meritve (sorazmerje med posameznimi deli telesa).
Modul B: Sodobni ples
Posebna nadarjenost za ples, ki jo ugotavljamo s preizkusom znanja. Ta zajema:
- plesno vajo, ki jo vodi plesni pedagog in je namenjena ocenitvi osnovnega plesnotehničnega predznanja;
- predstavitev kratke kompozicije ali koreografije brez glasbene spremljave, ki jo pripravijo kandidati sami. Trajanje do dve minuti. S tem preverjamo sposobnost interpretacije;
- krajšo improvizacijo, ki jo kandidati pripravijo na preizkusu po navodilih komisije. S tem ugotavljamo stopnjo kandidatove ustvarjalnosti;
- zdravniško potrdilo, s katerim ugotavljamo splošno zdravstveno stanje oz. fizične zmogljivosti.
LIKOVNA SMER
Posebna likovna nadarjenost, ki se ugotavlja s preizkusom, ki obsega:
risanje po modelu, preizkus likovne ustvarjalnosti, ploskovno-barvni preizkus
in konstrukcijsko - prostorski preizkus.
SMER GLEDALIŠČE IN FILM
Posebni pogoji za vključitev niso predvideni.
Posebni pogoji za napredovanje
V glasbeni smeri in pri baletu (modul A v plesni smeri) izjemoma napreduje v naslednji letnik dijak, ki je pozitivno ocenjen iz vseh predmetov, ki jih je obiskoval, ne glede na to, v katerem letniku je vpisan. V tem primeru dobi dijak spričevalo o končanem letniku, ko je pozitivno ocenjen iz vseh predmetov letnika.
V smeri Gledališče in film napreduje v naslednji letnik dijak, ki je pozitivno ocenjen iz vseh predmetov in je opravil vse druge obveznosti iz programa.