A. SPLOŠNI DEL
1. IME IZOBRAŽEVALNEGA PROGRAMA
UMETNIŠKA GIMNAZIJA
2. CILJI IZOBRAŽEVALNEGA PROGRAMA
Splošni cilji gimnazije so opredeljeni v Zakonu gimnazijah.
Strokovna gimnazija (v nadaljnjem besedilu: gimnazija) ima nalogo, da:
- na mednarodno primerljivi ravni posreduje znanje, potrebno za nadaljevanje izobraževanja v visokem šolstvu,
- razvija samostojno kritično presojanje in odgovorno ravnanje,
- posreduje znanje o slovenskem jeziku in književnosti, na območjih, ki so opredeljena kot narodnostno mešana, pa tudi o italijanskem oziroma madžarskem jeziku in književnosti, ter razvija sposobnost za razumevanje in sporočanje v knjižnem jeziku,
- vzpodbuja zavest o integriteti posameznika,
- razvija zavest o državni pripadnosti in narodni identiteti in vedenja o zgodovini Slovenije in njeni kulturi,
- vzgaja za odgovorno varovanje svobode, za strpno, miroljubno sožitje in spoštovanje soljudi,
- razvija in ohranja lastno kulturno tradicijo in seznanja z drugimi kulturami in civilizacijami,
- vzgaja za obče kulturne in civilizacijske vrednote, ki izvirajo iz evropske tradicije,
- razvija pripravljenost za vzpostavljanje svobodne, demokratične in socialno pravične države,
- vzbuja zavest odgovornosti za naravno okolje in lastno zdravje,
- razvija zavest o pravicah in odgovornostih človeka in državljana,
- razvija nadarjenosti in usposablja za doživljanje umetniških del in za umetniško izražanje,
- omogoča izbiro poklica,
- izobražuje za trajnostni razvoj in razvija ustvarjalnost, inovativnost in sprejemanje tveganj ter sposobnost načrtovanja in vodenja projektov za doseganje ciljev,
- spodbuja vseživljenjsko učenje, načrtovanje in vodenje kariere.
Poleg splošnih ciljev so specifični cilji posameznih smeri umetniške gimnazije:
GLASBENA SMER:
- omogočiti mladostnikom, da svojo umetniško nadarjenost razvijajo na temelju strokovno preverjenih in kakovostnih vzgojno-izobraževalnih pristopov,
- usposabljati za obvladovanje glasbenih področij, ki se nanašajo na ustvarjalne, poustvarjalne, zgodovinske in teoretične sestavine glasbene umetnosti.
PLESNA SMER:
- omogočiti mladostnikom, da svojo umetniško nadarjenost razvijajo na temelju strokovno preverjenih in kakovostnih vzgojno-izobraževalnih pristopov,
- pridobivanje plesnega znanja in telesnih sposobnosti ter širših strokovno-teoretičnih znanj s poudarkom na razvijanju individualnih kvalitet dijaka in s tem postavljanje podlage za formiranje umetnika.
LIKOVNA SMER:
- omogočiti mladostnikom, da svojo umetniško nadarjenost razvijajo na temelju strokovno preverjenih in kakovostnih vzgojno-izobraževalnih pristopov,
- dati možnost kontinuiranega likovnega razvoja in izobraževanja likovno talentiranim in motiviranim mladostnikom,
- usposabljati dijake za temeljno poznavanje likovnih področij, ki se nanašajo na ustvarjalne, zgodovinske in teoretične sestavine likovne umetnosti.
SMER GLEDALIŠČE IN FILM:
- omogočiti mladostnikom, da svojo umetniško nadarjenost razvijajo na temelju strokovno preverjenih in kakovostnih vzgojno-izobraževalnih pristopov.
Dijaki in dijakinje:
- spoznajo, razumejo in ozavestijo pomen dramatike, gledališča, filma ter drugih uprizoritvenih oz. scenskih in širše umetniških praks;
- razvijajo sposobnosti kritičnega sprejemanja in ustvarjanja scenskih in filmskih stvaritev;
- razvijajo veščine govornega in telesnega izražanja;
- spoznavajo zakonitosti filmskega jezika in vizualnega izražanja;
- spoznavajo svetovno in slovensko zgodovino in teorijo dramske umetnosti, gledališča in filma ter krepijo odnos do tovrstne umetnostne dediščine;
- pridobivajo temeljna teoretična in praktična znanja s področij scenskih umetnosti in novih medijev, zlasti s področij gledališča in filma;
- argumentirano vrednotijo stvaritve s področja dramatike, gledališča in filma ter razvijajo svoj pogled na dramsko-gledališko, filmsko, glasbeno, likovno, plesno in video umetnost.
3. TRAJANJE IZOBRAŽEVANJA
Izobraževalni program gimnazije traja štiri leta.
4. VPISNI POGOJI
V gimnazijo se lahko vpiše, kdor je zaključil osnovnošolsko izobraževanje.
Posebni pogoji za vključitev v posamezne smeri umetniške gimnazije:
GLASBENA SMER
Pogoj za vključitev v glasbeno smer umetniške gimnazije je posebna glasbena nadarjenost, ki jo ugotavljamo s preizkusom nadarjenosti in znanja po programu glasbene šole.
Modul A: glasbeni stavek
- znanje nauka o glasbi v obsegu šestih razredov glasbene šole, znanje solfeggia v obsegu dveh razredov glasbene šole in znanje klavirja v obsegu najmanj šestih razredov glasbene šole.
Modul B: petje-inštrument
- znanje nauka o glasbi v obsegu šestih razredov glasbene šole, znanje solfeggia v obsegu dveh razredov glasbene šole, poleg tega pa še:
- za orgle:
- znanje orgel v obsegu najmanj dveh razredov glasbene šole;
- za petje:
- znanje petja v obsegu najmanj štirih razredov glasbene šole in zdravniško potrdilo specialista foniatra (otorinolaringologa) o izpolnjevanju fizičnih zmožnosti za učenje petja, starost za ženske je praviloma do 22 let, za moške pa do 24 let;
- za kontrabas:
- znanje kontrabasa v obsegu najmanj štirih razredov glasbene šole, starost ob vpisu na kontrabas je lahko največ 20 let;
- za violo, kitaro, flavto, klarinet, oboo, fagot, saksofon, rog, trobento, pozavno, tubo, tolkala, citre in harfo:
- znanje ustreznega inštrumenta v obsegu najmanj šestih razredov glasbene šole; za skupino pihal, trobil in tolkal je potrebno še zdravniško potrdilo o izpolnjevanju zdravstvenih pogojev za igranje pihal, trobil oziroma tolkal, starost ob vpisu na fagot, pozavno in tubo je lahko največ 20 let;
- za klavir, violino, violončelo, harmoniko in kljunasto flavto:
- znanje ustreznega inštrumenta v obsegu osmih razredov glasbene šole; za kljunasto flavto je potrebno še zdravniško potrdilo o izpolnjevanju zdravstvenih pogojev za igranje pihal.
- za čembalo:
- znanje klavirja v obsegu šestih razredov glasbene šole.
Modul C: jazz-zabavna glasba
- pogoji za vključitev so enaki kot v modulu B: petje – inštrument, le da je starost ob vpisu do največ 24 let.
PLESNA SMER
Modul A: Balet
- Posebna nadarjenost, ki jo ugotavljamo s preizkusom znanja, s katerim učenec dokaže znanje baleta v obsegu šestih razredov programa ples – balet, obsežnejši in zahtevnejši program glasbene šole in znanje nauka o glasbi v obsegu dveh razredov po programu glasbene šole; zdravniško potrdilo, s katerim ugotavljamo splošno zdravstveno stanje, anatomske značilnosti (gibljivost sklepov in hrbtenice, odprtost nog, oblika postave in nog, posebnost stopal), antropometrične meritve (sorazmerje med posameznimi deli telesa).
Modul B: Sodobni ples
Posebna nadarjenost za ples, ki jo ugotavljamo s preizkusom znanja. Ta zajema:
- plesno vajo, ki jo vodi plesni pedagog in je namenjena ocenitvi osnovnega plesnotehničnega predznanja;
- predstavitev kratke kompozicije ali koreografije brez glasbene spremljave, ki jo pripravijo kandidati sami. Trajanje do dve minuti. S tem preverjamo sposobnost interpretacije;
- krajšo improvizacijo, ki jo kandidati pripravijo na preizkusu po navodilih komisije. S tem ugotavljamo stopnjo kandidatove ustvarjalnosti;
- zdravniško potrdilo, s katerim ugotavljamo splošno zdravstveno stanje oz. fizične zmogljivosti.
LIKOVNA SMER
Posebna likovna nadarjenost, ki se ugotavlja s preizkusom, ki obsega: risanje po modelu, preizkus likovne ustvarjalnosti, ploskovno-barvni preizkus in konstrukcijsko-prostorski preizkus.
SMER GLEDALIŠČE IN FILM
Posebni pogoji za vključitev niso predvideni.
5. OBVEZNI NAČINI OCENJEVANJA ZNANJA
V tabeli so označeni (X) ali zapisani obvezni načini ocenjevanja znanja za posamezne predmete, druge oblike samostojnega in skupinskega dela in druge oblike vzgojno-izobraževalnega dela. V primeru, da učni načrt ne določa obveznega načina ocenjevanja znanja, je vrstica tabele prazna.
Predmet |
pisno |
ustno |
drugo |
Slovenščina |
X |
X |
govorni nastop/igra vlog/dramatizacija |
Matematika |
|
|
|
Tuji jezik |
|
|
|
- Angleščina
|
X |
X |
ekstenzivno branje/pisanje besedil/projektno delo |
- Francoščina
|
X |
X |
|
- Italijanščina
|
X |
X |
|
- Nemščina
|
|
|
|
- Ruščina
|
|
|
|
- Španščina
|
|
|
|
Športna vzgoja |
|
|
gibalno znanje |
Zgodovina |
|
|
|
Geografija |
|
|
|
Biologija |
|
|
|
Kemija |
|
|
|
Fizika |
|
|
|
Psihologija |
|
|
|
Sociologija |
|
|
|
Filozofija |
|
|
|
Glasba |
|
|
|
Likovna umetnost |
|
|
izdelki (sklop likovno snovanje) |
Informatika |
X |
X |
izdelek |
Solfeggio |
X |
X |
|
Zgodovina glasbe |
X |
X |
|
Glasbeni stavek |
X |
X |
|
Klavir/instrument (klavir) |
|
|
izvedba/nastop |
Petje-instrument |
|
|
izvedba/nastop |
Jazz petje-instrument |
|
|
izvedba/nastop |
Klasični balet |
|
|
izvedba/nastop |
Sodobne plesne tehnike |
|
|
praktično delo/izvedba/nastop |
Zgodovina plesa |
|
|
seminarska naloga v 4. letniku |
Balet |
|
|
praktično delo |
Zgodovina plesa in odrske umetnosti |
X |
|
|
Umetnostna zgodovina |
|
|
|
Predstavitvene tehnike |
|
|
|
Likovna teorija |
|
|
izdelki |
Bivalna kultura |
|
|
|
Plastično oblikovanje |
|
|
izdelki |
Zgodovina in teorija gledališča in filma |
|
|
|
Filmsko ustvarjanje |
|
|
|
Gledališko ustvarjanje |
|
|
|
Druge oblike samostojnega in skupinskega dela |
pisno |
ustno |
drugo |
Zbor |
|
|
izvedba/nastop |
Klavir |
|
|
izvedba/nastop |
Zbor-orkester |
|
|
izvedba/nastop |
Komorna igra |
|
|
izvedba/nastop |
Dopolnilni instrument |
|
|
izvedba/nastop |
Jazz klavir |
|
|
izvedba/nastop |
Skupinska igra |
|
|
izvedba/nastop |
Osnove improvizacije |
|
|
izvedba/nastop |
Teorija jazza z osnovami aranžiranja |
X |
X |
projektne naloge |
Jazz zbor-orkester |
|
|
izvedba/nastop |
Glasbena tehnologija |
X |
X |
projektne naloge |
Klasična podržka in repertoar |
|
|
izvedba/nastop |
Stilni plesi |
|
|
izvedba/nastop |
Karakterni plesi |
|
|
izvedba/nastop |
Kompozicija plesa |
|
|
praktično delo/nastop |
Risanje in slikanje |
|
|
izdelki |
Osnove varovanja dediščine |
|
|
izdelki |
Gledališke in filmske delavnice |
|
|
|
Gledališke delavnice |
|
|
|
Filmske delavnice |
|
|
|
Druge oblike vzgojno-izobraževalnega dela |
pisno |
ustno |
drugo |
Aktivno državljanstvo |
|
|
aktivnosti in
avtentične naloge |
6. POGOJI ZA NAPREDOVANJE IN DOKONČANJE IZOBRAŽEVANJA
6.1. Pogoji za napredovanje
Dijak napreduje v naslednji letnik, če je ob koncu šolskega leta pozitivno ocenjen iz vseh predmetov in je opravil vse obveznosti, ki jih določa izobraževalni program.
Posebni pogoji za napredovanje
V glasbeni smeri in pri baletu (modul A v plesni smeri) izjemoma napreduje v naslednji letnik dijak, ki je pozitivno ocenjen iz vseh predmetov, ki jih je obiskoval, ne glede na to, v katerem letniku je vpisan. V tem primeru dobi dijak spričevalo o končanem letniku, ko je pozitivno ocenjen iz vseh predmetov letnika.
6.2. Pogoji za dokončanje
Za dokončanje izobraževanja mora dijak uspešno opraviti:
- obvezne predmete,
- izbirne predmete,
- druge oblike vzgojno-izobraževalnega dela in
- splošno maturo.