Določil Strokovni svet RS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 20. 6. 2003.
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJ |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Dijak |
Dijak |
Dijak |
|
- pozna pomen upravnega poslovanja
- pozna pravne predpise, na katerih temelji poslovanje in načela pisarniškega poslovanja
|
- prepoznava in poskuša razložiti vsa načela pisarniškega poslovanja v praksi;
- razlikuje načela:
- enotnosti;
- selektivnosti;
- preglednosti in urejenosti, ekspeditivnosti;
- enostavnosti;
- natančnosti in zanesljivosti ekonomičnosti;
- varnosti dokumentarnega gradiva;
|
- Razvija delovno odgovornost, natančnost, zanesljivost in ažurnost.
|
- Vaja: dijaki si v uradnih listih in drugih predpisih znajo poiskati predpise, ki urejajo pravila pisarniškega poslovanja.
|
- spozna temeljna organizacijska vprašanja
- spozna organizacijsko shemo upravnega organa in podjetja ter spozna pomen signirnega načrta
|
- razlikuje notranjo organiziranost upravnega organa in podjetja in izdela signirni načrt;
|
- Se začenja zavedati pripadnosti poklicu, za katerega se usposablja.
|
- Obisk upravne enote, ogled napisnih tabel.
|
- spozna osebnostne lastnosti pisarniških delavcev, kulturo dela in delovno disciplino
|
- se zaveda pomena značajskih in poklicnih potez zaposlenih, ki vplivajo na uspešno delo;
|
- Razvija poklicno identiteto in etiko, razvija ustvarjalnost in samoiniciativnost.
- navaja se na skupinsko delo ter se začne zavedati odnosa do poslovnih skrivnosti.
|
|
- opiše delovne prostore, njihovo razporeditev in ergonomično ureditev, pisarniški inventar in klimatske pogoje
|
- nariše urejeno pisarno na podlagi prospektov ali obiska v pisarni, ki si jo sam izbere;
|
- Opazuje notranjo urejenost prostorov, pridobiva občutek za estetski videz in funkcionalno namestitev opreme.
|
- Priporočljivo je, da dijaki obiščejo sejem pisarniške opreme, različne trgovine s pohištvom in si ustvarjajo prospektoteko pisarniške opreme.
|
- osvoji osnovne pojme pisarniškega poslovanja
|
- razlikuje kaj je:
- dokument, priloga, zadeva, dosje;
- zbirka dokumentarnega gradiva, dosje, sveženj, rednik, žig, pečat, štampiljka, obrazci;
|
- Se zaveda pomena urejene dokumentacije za sprejem dobrih poslovnih odločitev.
|
- Vaja: izpolnjevanje obrazcev in uporaba pečatov, žigov in štampiljk.
|
- pozna delo vložišča - sprejemne pisarne in odpravništva
|
- smiselno poveže postopke od sprejema do odprave pošiljk:
- sprejem pošiljk;
- odpiranje in pregledovanje,
- vrste prejetih pošiljk;
- postopek z vrednostnimi in zaupnimi ter pošiljkami za javne natečaje;
- ugotovi pomanjkljivosti vlog;
- evidentira pošiljke;
- prepozna pisarniške odredbe;
- vodi rokovnik;
- ponazori odpravo pošiljk in organizacijo dela v odpravništvu;
|
- Si privzgaja delovno odgovornost, natančnost, zanesljivost in ažurnost.
- Se zaveda medsebojne povezanosti med strokovnimi in pisarniškimi delavci.
|
- Vaja:
- uporabi prejemno štampiljko in jo izpolni,
- izpolnjevanje obrazcev za odpravo pošiljk,
- vodenje kontrolnika poštnine.
- Ogled uporabe frankirnega stroja.
|
- spozna načine razvrščanja zadev
|
- razlikuje abecedni, številčni, kronološki, geografski, vsebinski način razvrščanja in ga zna uporabiti na praktičnih primerih;
|
- Razvija natančnost in smisel za urejeno dokumentacijo.
|
- Vaja: razvršča dokumente.
|
- se nauči klasificirati zadeve
|
- se seznani s klasifikacijskim načrtom in načinom razvrščanja in izpelje klasificiranje prejetih dokumentov;
|
- Razvija sposobnost za vsebinsko urejanje pisnih informacij.
|
- Vaja: uporaba klasifikacijskega načrta, ki velja v državni upravi.
|
- pozna načine evidentiranja zadev in samostojno vodi evidence
|
- obvlada evidence v delovodniku, kartotečnem kazalu, popisu zadev;
- se seznani z računalniškim vodenjem evidenc,
- se informativno seznani s prejšnjimi načini evidentiranja
|
- Razvija sposobnost za vsebinsko urejanje pisnih informacij.
|
- Vaja: Izpolnjevanje:
- delovodnika in
- kartic kartotečnega kazala ter njegova tehnična ureditev.
|
- pozna možnosti posebnih evidenc za podjetja
|
- izpolni poročilo o prejeti in odposlani pošti ter evidenčni karton;
- uredi dosje poslovnega partnerja;
|
- Razvija odgovornost do dela, natančnost in ažurnost.
|
- Vaja v izpolnjevanju posebnih evidenc.
|
- spozna pisarniško-tehnično delo z dokumenti
|
- prepozna sestavne dele uradnega pisma in poslovnega dopisa, zapisnika, uradnega zaznamka, odločbe in načine pri oblikovanju podpisa;
|
- Razvija sposobnost za pravilno oblikovanje dopisov.
|
- Vaja v izdelavi poslovnega pisma in odločbe.
|
- pozna načine tehničnega zlaganja zadev v zbirkah dokumentarnega gradiva in zna urejati kartoteke
|
- izbere v konkretnem primeru najustreznejši način tehnične ureditve dokumentarnega gradiva;
|
- Razvija smisel za natančnost, urejenost, ekspeditivnost,.
|
|
- pozna shranjevanje dokumentarnega gradiva
|
- razlikuje vrste zbirk dokumentarnega gradiva, sposoben je urediti zadeve v stalni zbirki, obvlada odbiranje in oddajo dokumentarnega gradiva zgodovinskemu arhivu;,
|
- Razvija smisel za natančnost, urejenost, ekspeditivnost ter se zaveda strokovne in poklicne odgovornosti za ohranjanje informacij.
|
- Obisk v zgodovinskem arhivu.
|
- spozna pisarniško tehnično delo na sodišču
|
- razlikuje:
- delo vložišča, sodne pisarne in sodne uprave;
- loči vrste evidenčnih knjig na sodišču in se seznani z vodenjem evidenc;
- osnuje spis;
- uporabljati zna pečatila;
- obvlada zaključevanje vpisnikov;
|
- Se zaveda specifične poklicne odgovornosti pri delu na sodišču.
|
|
- pozna postopek overitve podpisov, pisav in prepisov
|
- se seznani z delom notariata, predvsem z overitvami in evidencami v zvezi s tem;
|
- Se zaveda specifične poklicne odgovornosti pri delu notarja.
|
- Skupina dijakov pripravi referat o obisku pri notarju, ki ga predstavi v razredu.
|
- spozna delo geodetske službe in zemljiškega katastra
|
- razlikuje dejavnosti geodetske službe in storitve, ki jih za naročnike opravlja geodetska uprava;
- loči pojme: parcela, katastrska občina, katastrski razred, vrste rabe, katastrski dohodek, posestni list in odločba o parcelaciji zemljišča;
|
- Se zaveda potrebe po natančnosti, zanesljivosti in ekspeditivnosti.
|
- Vaja: dijaki si ogledajo katastrski načrt, topografsko karto, posestni list, kopijo katastrskega načrta.
|
- pozna načine vodenja evidence v zemljiški knjigi in knjigi etažne lastnine
|
- razlikuje lastninsko, služnostno, zastavno in pravico uporabe;
- loči pojme vknjižba, zaznamba, predznamba in plomba;
- razume podatke, vpisane v zemljiškoknjižnem vložku zemljiške knjige in knjige etažne lastnine;
|
- Se zaveda potrebe po natančnosti, zanesljivosti in ekspeditivnosti ter specifične poklicne odgovornosti pri delu na sodišču.
|
- Obisk zemljiške knjige na okrajnem sodišču ter vpogled v popisni, lastninski in bremenski list.
|
|
- razlikuje sodne in upravne takse;
- opredeli kdaj nastopi taksna obveznost, kdo je zavezanec, kdo je lahko oproščen plačila takse in način njene izterjave.
|
- Se zaveda potrebe po natančnosti, zanesljivosti in ekspeditivnosti ter specifične poklicne odgovornosti pri delu v državni upravi in na sodišču.
|
|
- spozna vrste pisarniške mehanizacije in se nauči, kako pristopiti k njene nabavi
|
- razlikuje in zna uporabiti:
- narekovalne naprave,
- kopirne naprave,
- naprave za mikrofilmanje,
- stroje za obdelavo poštnih pošiljk,
- komunikacijske naprave;
- se zaveda pomena racionalne nabave novih strojev in naprav;
|
- Razvija sposobnost racionalnega razmišljanja in ekonomičnega trošenja sredstev za nakup nove pisarniške opreme in mehanizacije.
|
- Vaja v diktiranju in prepisovanju posnetih besedil, fotokopiranje, ogled mikrofilmanja z uporabo mikrofilmskega čitalca.
- Pošiljanje sporočil po faksu in elektronski pošti.
|
- spozna kaj je to delovni postopek in načine njegovega proučevanja
|
- razlikuje in zna ponazoriti načine proučevanja delovnih postopkov:
- cilj proučevanja, zbiranje dejstev, kritično analizo, predlog izboljšav;
|
- Razvija inovativnost ob predhodnem poznavanju načel pisarniškega poslovanja.
|
- Vaja v proučevanju primera iz poslovanja državne uprave.
|
- spozna pomen knjižnic in opravila, povezana z obdelavo knjižnega gradiva, nauči se uporabiti univerzalno decimalno klasifikacijo
|
- razlikuje vrste knjižnic;
- prepozna opravila, v zvezi z obdelavo knjižnega fonda;
- je sposoben urediti in voditi strokovno knjižnico;
- se seznani z glavnimi vrstilci, privesnimi vrstilci in veznimi znaki UDK;
|
- Se zaveda strokovne odgovornosti, natančnosti in smisla za red.
|
- Obisk v šolski knjižnici.
|
- spozna pomen in način dela INDOK službe
|
- razume pomen INDOK služb, sposoben si je predstavljati potek obdelave dokumentov, razlikuje vrste dokumentov, obvlada sistem shranjevanja in iskanja informacij s pomočjo računalnika;
|
- Se zaveda pomena hitrih in kvalitetnih informacij o dokumentih.
|
- Priporočljiv je obisk indok centra.
|
- spozna dejavnost in pristojnosti upravnih notranjih zadev
|
- razume pomen matične službe in vrste matičnih knjig,
- se seznani z evidencami o državljanstvu in osebnih stanjih občanov ter njihovim urejanjem;
- razloži pomen osebne izkaznice in način njene pridobitve;
|
- Osvaja sposobnost komuniciranja s strankami ob urejanju njihovih zahtevkov in reševanja morebitnih konfliktov.
|
|
- pozna in opiše delo tajnic in poslovnih sekretark
|
- prepozna delovne in osebnostne lastnosti tajnic in poslovnih sekretarjev ter pomembnost njihovega dela;
- si zna predstavljati delo s poslovnimi partnerji in zna ponuditi pomoč neukim strankam;
- se usposablja za sprejem obiskovalcev in obvlada osnove bontona ter komuniciranja;
- zna pripraviti vse potrebno za službeno potovanje in poskrbeti za poslovna darila;
- razloži pomen vodenja rokovnika in priročnih poslovnih informacij;
|
- Občuti pripadnosti firmi, skrbnost za pravočasno in sprotno reševanje zadev, četudi nadrejeni delavec ni vedno prisoten.
- Se zaveda, da se je potrebno nenehno dodatno izpopolnjevati.
- Se zaveda pomena samoiniciativnosti, praktičnosti, ustvarjalnosti.
- Osvaja sposobnost komuniciranja;
- Si privzgaja smisel za aktivno poslušanje, čuti osebno in poklicno odgovornost.
|
|
- pozna priprave na seje, sestanke in konference, zna odposlati vabilo, pripraviti gradivo in napisati zapisnik
|
- razlikuje vrste in sestavne dele zapisnikov;
- sestavi uradni zaznamek;
- vodi gradivo ter evidence o sejah in sprejetih ter izvršenih sklepih;
|
- Se zaveda delovne in strokovne odgovornosti ter doslednega spoštovanja načela molčečnosti.
|
- Vaja: sestavljanje rednega zapisnika.
|
- spozna kadrovsko personalno administracijo
|
- razloži vlogo in pomen kadrovske politike ter kadrovske službe;
- pozna vsebino delovne knjižice;
- razume postopek objave prostega delovnega mesta;
- obvlada izpolnjevanje obrazcev za prijavo in odjavo delavcev;
- vodenje evidence o delavcih;
- urejanje zdravstvene dokumentacije in skrb za varstvo pri delu zaposlenih delavcev;
|
- Se navaja na delo z ljudmi.
- Se zaveda potrebe po poznavanju in upoštevanju določil kodeksa omike tajnic in poslovnih sekretark.
- Se zaveda pomena varovanja osebnih podatkov o zaposlenih.
|
- Vaja v izpolnjevanju obrazcev s področja kadrovske evidence.
|
- se nauči izdelovati in uporabljati obrazce za delo v administraciji
|
- se zaveda pomena obrazcev za hitro in cenejše delo v administraciji;
- obvlada glavna pravila za načrtovanje obrazcev;
- samostojno pripravi obrazec po lastni izbiri;
|
- Zna oceniti, kdaj se izplača neki postopek poenostaviti z obrazci.
- Razvija natančnost, ustvarjalnost, inovativnost.
|
|
- spozna avtomatizirano pisarniško poslovanje
|
- razume in poskuša voditi evidenco o dokumentaciji s pomočjo računalnika.
|
- Nenehno razvija smisel za urejenost in preglednost dokumentarnega gradiva.
- Se zaveda pomena ekspeditivnosti in ustvarjalnosti.
|
|
Pogoj, ki ga morajo dijaki izpolnjevati za opravljanje izpita so opravljene vaje.