ELEKTROTEHNIKA
PREDMETNI KATALOG – UČNI NAČRT
TEHNIŠKA GIMNAZIJA
280 UR
Učni načrt za elektrotehniko je bil sprejet na 20. seji Strokovnega sveta
RS za splošno izobraževanje, 29. 10. 1998.
VSEBINA
I. OPREDELITEV PREDMETA
II. PREDMETNI KATALOG ZNANJ
1 Cilji predmeta
1.1 Splošni cilji predmeta
1.2 Operativni cilji predmeta in/ali vsebine
2. Standardi znanj
III. SPECIALNO-DIDAKTIČNA PRIPOROČILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
IV. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
I. OPREDELITEV PREDMETA
Maturitetni izbirni predmet elektrotehnika ima namen seznaniti učenca s temeljnimi
zakoni elektrotehnike.
II. PREDMETNI KATALOG ZNANJ
1 Cilji predmeta
1.1 Splošni cilji predmeta
Splošni cilji opredeljujejo namen predmeta elektrotehnika kot obveznega izbirnega
maturitetnega predmeta za dijake tehniških gimnazij.
1. Ustrezna kombinacija teoretičnega pouka, poskusov ter praktičnih in računskih
vaj daje dijakom dovolj znanja in razumevanja iz osnovnih zakonitosti elektrotehnike,
da:
bodo razgledani in jih bo zanimal razvoj tehnologije, katere sestavni del
je elektrotehnika,
bodo spoznali uporabnost elektrotehnike kot aplikativnega dela fizike,
bodo ustrezno pripravljeni za univerzitetni študij naravoslovnih in tehniških
strok, še posebej pa elektrotehnike.
2. Znanje in veščine iz elektrotehnike dijaki razvijajo tako, da:
razumejo zgradbo snovi in njen vpliv na električne ter magnetne
lastnosti materialov,
spoznajo, dojamejo in usvojijo temeljne zakonitosti elektrotehnike in so
sposobni veljavnost potrditi s poskusi, meritvami in izračuni,
poznajo uporabo temeljnih zakonitosti elektrotehnike v energetiki in elektroniki,
se s pomočjo literature privadijo na samostojno uporabo strokovne literature,
spoznajo pomen standardov in predpisov.
3. Dijaki razvijajo odlike, ki so značilne za tehniko kot aplikacijo naravoslovja:
jasnost in natančnost,
sistematičnost,
objektivnost,
doslednost,
domiselnost in
iznajdljivost.
4. Dijaki skrbijo za varnost pri delu in ohranitev okolja ter spoznajo,
da:
so vse tehniške aplikacije človeku koristne in hkrati lahko tudi nevarne,
je delo z električnimi napravami v določenih razmerah tudi smrtno nevarno,
morajo zato poznati predpise in ukrepe za preprečitev nesreč pri delu pod
električno napetostjo.
5. Dijaki spoznajo, da:
so znanstvene teorije in spoznanja nastala in še nastajajo kot rezultat
posamičnega in skupinskega dela,
sta študij tehnike in njena uporaba podvržena družbenim, ekonomskim, etičnim
in kulturnim vplivom ter omejitvam,
dosežki znanosti nikoli niso dokončni, je pa znanstveno misel treba uporabljati
odgovorno, pravilno in dosledno,
imamo pozitivne in negativne, dolgoročne in kratkoročne vplive tehnike
na okolje, družbo, ekonomijo, zdravje …
je treba presojati vplive in primerjati razne rešitve v elektrotehniki
upoštevaje nenehen razvoj, se zavedati pomena racionalnega, varčnega, za
okolje in zdravje prijaznega načrtovanja in vzdrževanja električnih naprav.
1. 2 Operativni cilji predmeta in/ali vsebine
UČNE VSEBINE
1. Merski sistem SI in osnovne električne veličine
2. Zakonitosti električnega kroga
3. Energija, delo in moč v električnem krogu
4. Električno polje
5. Magnetno polje
6. Osnove elektrokemije
7. Izmenične veličine
8. Izmenični tokokrogi
9. Realni elementi izmeničnih krogov
10. Resonančni pojavi
11. Trifazni sistemi
12. Prehodni pojavi
1. SI-merski sistem in osnovne električne veličine
1.1 Merski sistem, fizikalne veličine in enote
Mednarodni merski sistem. Osnovne, izpeljane in dopustne enote. Decimalne
enote.
Dijaki:
1.2 Zgradba snovi in elektrina (električni naboj)
Atomi in delci. Kvant elektrine, enota. Vrste elektrin. Gibljivi nosilci
elektrin. Prevodniki, polprevodniki in izolanti. Sile med elektrinami.
Dijaki:
-
ponovijo ustrezno snov iz kemije in fizike.
-
razumejo povezavo med zgradbo snovi in njenimi električnimi
in magnetnimi lastnostmi,
-
poznajo osnovne delce atoma in njihovo elektrino,
-
vedo, da je elektrina gibljiva, če je gibljiv njen nosilec,
-
razložijo, zakaj so snovi izolanti, polprevodniki in
prevodniki,
-
vedo določiti velikost in smer sile med elektrinami.
1.3 Električna napetost
Električna napetost. Električni potencial. Izvori električne napetosti. Vrste
električne napetosti.
Dijaki:
-
poznajo fizikalni pomen, definicijo električne napetosti
in njeno enoto,
-
znajo označiti polariteto napetosti,
- poznajo razliko med električno napetostjo in električnim potencialom,
-
vedo za dogovor, da zemlji pripišemo potencial nič,
-
poznajo vire električne napetosti.
1.4 Električni tok
Električni tok. Gostota električnega toka. Učinki električnega toka.
Dijaki:
1.5 Električna upornost
Električna upornost in prevodnost.
Dijaki:
-
poznajo definicijo električne upornosti in prevodnosti
in njuni enoti,
-
poznajo pomen karakteristike UI in njeno uporabo.
1.6 Električni tokokrog
Električni vir. Vodniki. Porabnik. Stikalo. Varovalka.
Dijaki:
-
znajo narisati enostavni električni tokokrog,
-
vedo, da v viru generiramo električno napetost,
-
poznajo pomen vodnikov, stikala in varovalke,
-
vedo, da so porabniki naprave, ki prejemajo električno
moč, oddajajo pa mehansko moč, toplotni tok, svetlobni tok …
1.7 Merjenje električnega toka in napetosti
Vrste merilnikov. Vrste skal. Delovno področje, točnost in pogreški.
Dijaki:
-
poznajo ampermetre in voltmetre,
-
znajo vključiti ampermeter in voltmeter v električni tokokrog,
-
poznajo vpliv notranje upornosti na točnost merjenja,
-
razlikujejo vrste pogreškov.
2. Lastnosti in zakonitosti električnega tokokroga
2.1 Enostavni električni tokokrog
Ohmov zakon. Ohmska upornost in prevodnost. Specifična upornost in prevodnost.
Temperaturna odvisnost ohmske upornosti. Karakteristike ohmskih uporov UI.
Dijaki:
-
poznajo definicijo in pomen Ohmovega zakona,
-
znajo izračunati ohmsko upornost in prevodnost vodnikov,
-
poznajo definicijo temperaturnega upornostnega količnika
in njegovo uporabo,
- poznajo pomen ohmske upornosti pri vodnikih in grelnikih,
-
znajo narisati karakteristiko UI in iz narisane karakteristike
določiti ohmsko upornost..
2.2 Vzporedni električni tokokrog
Definicija vzporednega električnega tokokroga. Kirchhoffov zakon vozlišča. Nadomestna
upornost in prevodnost vzporednega vezja. Delitev toka na vzporedne veje. Soupor.
Dijaki:
-
vedo, da je napetost na vzporedno vezanih uporih enaka,
-
vedo, da se toki delijo na vzporedne veje v obratnem sorazmerju
upornosti vej,
-
znajo izračunati nadomestno upornost in prevodnost vzporedno
vezanih uporov,
-
znajo razrešiti vzporedni električni tokokrog,
-
znajo razširiti merilno območje ampermetra.
2.3 Zaporedni električni tokokrog
Definicija zaporednega električnega tokokroga. Kirchhoffov zakon zanke. Delitev
napetosti na zaporedne upore. Nadomestna upornost in prevodnost. Razrešitev
zaporednega kroga. Predupor. Napetostni generator. Padec napetosti na električnem
vodu.
Dijaki:
-
vedo, da je tok skozi zaporedno vezane upore enak,
-
vedo, da se napetost deli na zaporedne upore v sorazmerju
z upornostmi,
-
znajo izračunati nadomestno upornost in prevodnost zaporedne
vezave uporov,
-
znajo razrešiti zaporedni tokokrog,
-
znajo razširiti merilno območje voltmetra,
- poznajo pomen notranje upornosti napetostnega generatorja,
-
znajo dimenzionirati prerez vodnikov glede na padec napetosti.
2.4 Sestavljeni električni tokokrog
Sestavljeni električni tokokrog. Nadomestna upornost sestavljenega električnega
tokokroga. Razrešitev sestavljenega električnega tokokroga. Delilnik napetosti.
Mostiščno vezje. Transformacija zvezda-trikot. Metode razreševanja sestavljenih
električnih tokokrogov.
Dijaki:
-
znajo uporabiti Ohmov zakon in oba Kirchhoffova zakona
v sestavljenem tokokrogu,
-
znajo izračunati nadomestno upornost sestavljenega tokokroga,
-
znajo razrešiti sestavljeni tokokrog,
-
poznajo delovanje in izračun neobremenjenega in obremenjenega
delilnika napetosti in mostiščnega vezja,
- znajo uporabiti transformacijo trikot-zvezda.
2.5 Merjenje ohmske upornosti
Posredno merjenje. Metoda UI. Neposredno merjenje z ohmmetrom. Wheatstonov mostič.
-
poznajo metodo UI za merjenje majhnih in velikih ohmskih
upornosti,
-
poznajo shemo ohmmetra na osnovi merjenja toka,
-
poznajo shemo Wheatstonovega mostiča in izračun neznane
upornosti.
3. Energija, delo in moč v električnem tokokrogu
3.1 Električno delo
Jouleov zakon. Posredno in neposredno merjenje električnega dela.
Dijaki:
-
poznajo definicijo in enoto za električno delo,
-
poznajo osnovne enačbe za električno delo,
-
znajo posredno in neposredno izmeriti električno delo,
-
vedo, da se na ohmskem uporu električna energija pretvarja
v joulsko toploto.
3.2 Električna moč
Definicija električne moči. Električna moč zaporedne, vzporedne in sestavljene
vezave porabnikov. Posredno in neposredno merjenje moči.
Dijaki:
-
poznajo definicijo in enoto za električno moč,
-
poznajo ostale enote za električno moč,
-
vedo, da je skupna moč porabnikov enaka vsoti moči posameznih
porabnikov ne glede na vezavo,
-
znajo posredno in neposredno izmeriti električno moč.
3.3 Pretvorba električne energije
Prednosti uporabe električne energije. Pretvorba v mehansko delo. Pretvorba
v toploto. Pretvorba v druge vrste energij. Izkoristek. Toplotno dimenzioniranje
vodnikov. Prilagoditev bremena generatorju.
Dijaki:
-
poznajo prednosti uporabe električne energije,
-
poznajo osnovne elektromehanske pretvornike,
-
poznajo fizikalno ozadje pretvorbe električne energije
v toplotno,
-
poznajo definicijo izkoristka,
-
poznajo uporabo tabel za dopustno obremenitev vodnikov
in varovalk,
-
poznajo prilagoditev bremena generatorju in smiselnost
prilagoditve glede na izkoristek.
4. Električno polje
4.1 Električno polje
Definicija električnega polja. Električne silnice. Izvor električnega polja.
Dijaki:
-
vedo, da je električno polje prostor, v katerem delujejo
električne sile,
-
vedo, da mirujoče elektrine povzročajo elektrostatično
polje,
-
vedo, da ustvarjajo mirujoče elektrine elektrostatična
polja le v neprevodnih snoveh,
-
vedo, da ima elektrostatično polje smer pravokotno na
naelektreno površino.
4.2 Električna poljska jakost
Definicija električne poljske jakosti.
Dijaki:
-
poznajo definicijo električne poljske jakosti prek električne
sile (N/As) in poznajo enoto,
-
poznajo zvezo med električno poljsko jakostjo in spremembo
potenciala,
-
poznajo grafično predstavitev enostavnih električnih
polj s silnicami (osamljena krogelna, valjna in ravninska elektrina).
4.3 Prevodnik v električnem polju
Električna influenca. Popačitev polja. Zaslanjanje.
Dijaki:
-
vedo, da z influenco dobimo dve enako veliki raznoimenski
elektrini,
-
poznajo pozitivne in negativne učinke zaslanjanja oziroma
okovinjanja ekvipotencialnih ploskev.
4.4 Dielektrik v električnem polju
Električno polje v dielektriku. Polarizacija. Prebojna trdnost.
Dijaki:
-
poznajo elektronsko in dipolsko polarizacijo,
-
vedo, da je zaradi polarizacije v dielektriku nakopičena
energija,
-
vedo, zakaj dielektrik prebije.
4.5 Električni pretok
Električni pretok. Gostota elektrine. Gostota električnega pretoka. Dielektričnost.
Prehod električnega polja na mejni ploskvi dielektrikov.
Dijaki:
-
poznajo definicijo električnega pretoka, gostote elektrine
in gostote električnega pretoka ter njihove enote,
-
poznajo pojem gostotnic,
-
poznajo razliko med silnicami in gostotnicami,
-
poznajo zvezo med električno poljsko jakostjo in gostoto
električnega pretoka,
-
poznajo zakonitosti prestopa električnega polja na stiku
dveh dielektrikov.
4.6 Kapacitivnost in kondenzator
Kapacitivnost, definicija in enota. Kondenzator. Vrste kondenzatorjev. Zaporedna
vezava kondenzatorjev. Kapacitivni delilnik napetosti. Vzporedna vezava. Sestavljena
vezava. Transformacija trikot-zvezda. Razrešitev sestavljene vezave kondenzatorjev.
Dijaki:
-
poznajo definicijo kapacitivnosti in enoto,
-
znajo izračunati kapacitivnost ploščnega in blok kondenzatorja,
-
poznajo določene vrste kondenzatorjev,
-
znajo izračunati nadomestno kapacitivnost za vse vrste
vezav,
-
znajo razrešiti poljubno vezavo kondenzatorjev.
4.7 Energija električnega polja
Prostorska gostota energije električnega polja. Energija električnega polja.
-
vedo, da je zaradi napetega stanja dielektrika v njem
nakopičena energija.
-
vedo, da je prostorska gostota energije energija na enoto
prostornine,
-
znajo izračunati energijo električnega polja za ploščni
kondenzator.
5. Magnetno polje
5.1 Magnetno polje
Magnetno polje kot posledica gibanih elektrin. Trajni magneti in elektromagneti.
Razdelitev snovi na magnetne in nemagnetne.
Dijaki:
-
vedo, da je magnetno polje prostor. V katerem delujejo
magnetne sile,
-
vedo, da magnetno polje ustvarjajo električni toki,
-
poznajo trajne magnete in elektromagnete,
-
znajo skicirati slike magnetnih polj nekaterih trajnih
magnetov,
-
poznajo razdelitev snovi na magnetne in nemag etne.
5.2 Magnetno polje v praznem prostoru
Električni tok kot vir magnetnega polja. Magnetna napetost. Jakost magnetnega
polja. Gostota magnetnega pretoka. Magnetni pretok. Permeabilnost praznega prostora.
Dijaki:
-
znajo skicirati magnetno polje ravnega tokovodnika in
tuljave,
-
znajo izračunati magnetno napetost dolge ravne in toroidne
tuljave,
-
znajo izračunati jakost magnetnega polja za notranjost
in zunanjost ravnega tokovodnika ter za dolgo ravno in toroidno tuljavo,
-
znajo izračunati gostoto magnetnega pretoka za podano
jakost magnetnega polja,
-
znajo izračunati magnetni pretok za notranjost in zunanjost
ravnega vodnika ter za dolgo ravno in toroidno tuljavo.
5.3 Magnetne snovi
Magnetizem kroženja elektronov po orbiti. Magnetizem spina elektrona. Weissova
območja v magnetnih snoveh kot elementarni magnetki. Feromagnetizem. Relativna
permeabilnost. Magnetilna krivulja. Histerezna zanka. Remanentna gostota. Koercitivna
sila. Elektromagneti in trajni magneti. Histerezne izgube.
Dijaki:
-
vedo, da je kroženje elektronov po orbiti vzrok za pojav
diamagnetizma,
-
vedo, da je spin elektrona vzrok za pojav paramagnetizma,
-
vedo, da so železo, nikelj in kobalt naravne feromagnetne
snovi,
-
poznajo prispevek feromagnetne snovi k skupnemu magnetnemu
pretoku,
-
poznajo magnetilno krivuljo feromagnetnih snovi pri prvotnem
in ponovnem magnetenju,
-
razlikujejo trde in mehke magnetne snovi..
5.4 Magnetni krog
Veličine magnetnega kroga. Enostaven magnetni krog. Vpliv zračne reže. Sestavljen
magnetni krog.
Dijaki:
-
poznajo elemente magnetnega kroga,
-
poznajo podobnosti in razlike med električnim in magnetnim
krogom,
-
poznajo izračun enostavnega magnetnega kroga z zračno
režo,
-
poznajo magnetno upornost in Ohmov zakon magnetnega kroga,
-
poznajo oba Kirchhoffova zakona magnetnih krogov,
-
poznajo prestop magnetnega polja na stiku magnetne in
nemagnetne snovi..
5.5 Sile v magnetnem polju
Sile na feromagnetne snovi. Sila na tokovodnik. Sila med dvema tokovodnikoma.
Mednarodna definicija enote amper za električni tok.
Dijaki:
-
znajo izračunati velikost in določiti smer sile na tokovodnik
v magnetnem polju,
-
znajo izpeljati enačbo za silo med dvema tokovodnikoma
in določiti njeno smer,
-
poznajo mednarodno definicijo za 1 A..
5.6 Inducirana napetost
Splošni indukcijski zakon. Magnetni sklep. Prečkalna napetost. Transformatorska
napetost. Inducirana napetost lastne in medsebojne indukcije. Lastna induktivnost.
Medsebojna induktivnost. Uporaba inducirane napetosti.
-
znajo izračunati velikost in določiti smer prečkalne
napetosti,
-
razumejo pomen Faradayevega zakona o inducirani napetosti,
-
znajo izračunati vrednost in določiti polariteto inducirane
napetosti pri časovni spremembi magnetnega polja,
-
razumejo pojem magnetnega sklepa,
-
razumejo induktivnost kot razmerje med magnetnim sklepom
in tokom v isti tuljavi,
-
razumejo medsebojno induktivnost kot razmerje med magnetnim
sklepom v eni tuljavi in tokom v drugi tuljavi,
-
znajo izračunati induktivnost dolge ravne in toroidne
tuljave..
5.7 Energija magnetnega polja
Celotna energija magnetnega polja. Prostorska gostota energije magnetnega polja..
Dijaki:
-
znajo izračunati energijo magnetnega polja za zračno tuljavo,
-
razumejo pomen prostorske gostote energije magnetnega
polja.
6. Osnove elektrokemije
Poglavje se navezuje na obdelano snov učnega načrta za kemijo..
6.1 Elektroliti
Elektrolitska disociacija. Elektrolit kot prevodnik.
Dijaki:
ponovijo ustrezne vsebine iz kemije, .
poglobijo znanje o vplivu temperature na prevodnost elektrolitov in ga
primerjajo s temperaturnim vplivom na prevodnost kovin.
6.2 Faradayevi zakoni elektrolize
Količina prenesene in izločene snovi. Elektrokemični ekvivalent. Uporaba
elektrolize.
Dijaki:
ponovijo in poglobijo znanje o izločanju snovi pri elektrolizi in vadijo
na računalniških primerih, .
spoznajo vsaj dva primera uporabe elektrolize (rafinacija bakra, galvanika
pri izdelovanju tiskanih vezij itd.), .
spoznajo pojav elektrokemične korozije.
6.3 Kemični viri električne energije
Elektrokemični potenciali. Primarni viri električne energije
viri z nepovratno kemično reakcijo. Sekundarni viri električne energije
viri s povratno kemično reakcijo. Gorivna celica. Vezava galvanskih členov.
Okoljski problemi elektrokemije.
Dijaki:
ponovijo Danielov člen, .
spoznajo princip galvanskih členov (primarnih in sekundarnih) in se seznanijo
s tistimi, ki so najbolj razširjeni v splošni rabi, .
spoznajo princip gorivne celice, .
znajo določiti nadomestni napetostni generator za zaporedno, vzporedno
in sestavljeno vezavo enakih galvanskih členov, .
se seznanijo s problemom živega srebra v baterijah in načinom reševanja
tega problema, .
preučijo, kako ravnati z izrabljenimi galvanskimi členi v zasebnem in javnem
življenju, .
spoznajo, da ob uporabi galvanskih tehnologij nastajajo strupeni koncentrati
in odpadne vode ter način sanacije, .
vedo, da onesnaževanje vod regulirajo državnimi predpisi.
7. Izmenične veličine
7.1 Osnovni pojmi o izmeničnih veličinah
Enosmerna veličina. Izmenična veličina. Periodična veličina. Sinusna veličina.
Perioda. Frekvenca.
Dijaki:
-
vedo, da imajo enosmerne veličine časovno konstantno
vrednost,
-
vedo, da je periodična veličina izmenična,
-
poznajo razloge za uporabo sinusnih veličin,
-
poznajo povezanost periode in frekvence,
-
poznajo pomen harmoničnih komponent periodičnih veličin..
7.2 Predstavitev sinusnih veličin
Trenutna vrednost, temenska vrednost. Fazni kot. Začetni fazni kot. Krožna frekvenca.
Srednja vrednost. Efektivna vrednost. Časovni diagram. Kazalčni diagram.
Dijaki:
-
poznajo predstavitev sinusne veličine kot projekcije
krožečega kazalca temenske vrednosti na absciso ali ordinato,
-
vedo, da je sinusna veličina določena s temensko vrednostjo,
frekvenco in začetnim faznim kotom,
-
vedo, da časovni diagram ponazarja trenutne vrednosti,
-
vedo, da kazalčni diagram podaja temensko ali efektivno
vrednost in začetni fazni kot,
-
poznajo prehod iz kazalčnega v časovni diagram in nasprotno,
-
znajo uporabljati zapis za trenutne vrednosti sinusnih
veličin,
-
znajo iz trenutne izračunati efektivno, srednjo in temensko
vrednost sinusne veličine.
7.3 Seštevanje sinusnih veličin
Seštevanje trenutnih vrednosti. Seštevanje temenskih ali efektivnih vrednosti.
Fazni premik dveh sinusnih veličin.
Dijaki:
-
vedo, da v časovnem diagramu seštevamo trenutne vrednosti
istopomenskih sinusnih veličin s poljubno frekvenco,
-
vedo, da v kazalčnem diagramu geometrijsko seštevamo
le kazalce istopomenskih sinusnih veličin iste frekvence,
-
vedo, da sinusna veličina z večjim začetnim faznim kotom
prehiteva,
-
znajo določiti temensko ali efektivno vrednost in začetni
fazni kot za vsoto dveh sinusnih veličin iste frekvence.
8. Izmenični tokokrogi
8.1 Osnovni pojmi
Fazni kot elementa. Polna upornost ali absolutna vrednost impedance. Polna
prevodnost ali absolutna vrednost admitance.
Dijaki:
-
vedo, da je fazni kot elementa vezja definiran kot razlika
začetnih faznih kotov napetosti na elementu in toka skozi element,
-
poznajo definicijo za polno upornost in polno prevodnost
ter njuni enoti,
-
vedo, da je obnašanje elementa v tokokrogu z znano polno
upornostjo ali polno prevodnostjo v celoti definirano,
-
vedo, da začetni fazni kot ene od sinusnih veličin poljubno
izberemo ali predpišemo.
8.2 Izmenični tokokrog z idealnim ohmskim uporom
Časovni diagram toka in napetosti. Kazalčni diagram. Polna upornost in polna
prevodnost ohmskega upora in njuna kazalca. Frekvenčna odvisnost polne prevodnosti
in polne upornosti. Trenutna, povprečna ali delovna moč in navidezna moč.
-
vedo, da sta tok in napetost na ohmski upornosti v fazi
in da je fazni kot elementa nič,
-
vedo, da je na idealnem ohmskem uporu absolutna vrednost
impedance enaka ohmski upornosti (ZR=R) in absolutna vrednost
admitance enaka ohmski prevodnosti (YR=G) ter da sta frekvenčno
neodvisni,
-
ugotovijo, da je trenutna moč p v vsej periodi
nenegativna (pozitivna); energija samo priteka, vendar neenakomerno v pulzih,
-
vedo, da je povprečna ali delovna moč P enaka povprečni vrednosti trenutne moči,.
8.3 Izmenični tokokrog z idealno tuljavo
Časovni diagram toka in napetosti. Kazalčni diagram toka in napetosti. Polna
upornost, polna prevodnost idealne tuljave in njun kazalčni diagram. Frekvenčni
odvisnosti

. Trenutna, povprečna,
jalova in navidezna moč tuljave. Povprečna in temenska vrednost magnetne energije
v tuljavi.
Dijaki:
-
vedo, da na tuljavi tok zaostaja za napetostjo za fazni
kot 90°,
-
poznajo polno upornost in polno prevodnost tuljave,
-
poznajo frekvenčno odvisnost polne upornosti in polne
prevodnosti,
-
vedo, da je fazni kot tuljave 90°,
-
znajo narisati kazalčni in časovni diagram napetosti
in toka,
-
znajo narisati kazalec polne upornosti in polne prevodnosti
tuljave,
-
znajo narisati časovni in kazalčni diagram moči,
-
vedo, da je delovna moč na tuljavi nič,
-
razumejo izraz "induktivna jalova moč",
-
znajo narisati časovni diagram magnetne energije v tuljavi.
8.4 Izmenični tokokrog z idealnim kondenzatorjem
Časovni diagram toka in napetosti. Kazalčni diagram toka in napetosti. Polna
upornost in polna prevodnost kondenzatorja ter njuna kazalčna diagrama. Frekvenčna
odvisnost polne upornosti in polne prevodnosti kondenzatorja. Trenutna, povprečna,
jalova in navidezna moč kondenzatorja. Povprečna in temenska vrednost električne
energije v električnem polju kondenzatorja.
-
vedo, da na kondenzatorju tok prehiteva napetost za 90°,
-
poznajo polno upornost in polno prevodnost kondenzatorja,
-
poznajo frekvenčno odvisnost polne upornosti in polne
prevodnosti kondenzatorja,
-
vedo, da je fazni kot kondenzatorja 90°,
-
znajo narisati časovni in kazalčni diagram napetosti
in toka,
-
znajo narisati kazalca polne upornosti in polne prevodnosti
kondenzatorja,
-
znajo narisati kazalčni in časovni diagram moči na kondenzatorju,
-
vedo, da je delovna moč na kondenzatorju enak nič,
-
razumejo pomen izraza "kapacitivna jalova moč",
-
znajo narisati časovni diagram električne energije v
kondenzatorju..
8.5 Sestavljeni izmenični krogi
-
vedo, da se v zaporedni vezavi seštevajo kazalci polnih
upornosti in kazalci napetosti,
-
vedo, da se v vzporedni vezavi seštevajo kazalci polnih
prevodnosti in kazalci tokov,
-
vedo, da se kazalci moči seštevajo ne glede na vrsto
vezave.
8.6 Zaporedna vezava RLC
Kazalčni diagram polne upornosti. Časovni in kazalčni diagram napetosti in toka.
Uporovni in napetostni trikotnik. Frekvenčna odvisnost polne upornosti. Fazni
kot. Trenutna, delovna jalova in navidezna moč. Trikotnik moči. Prelivanje jalove
moči.
-
znajo narisati časovni in kazalčni diagram tokov in napetosti,
-
znajo določiti polno upornost in fazni kot vezave,
-
znajo narisati diagram frekvenčne odvisnosti polne upornosti
in faznega kota,
-
vedo, da sta pri resonančni frekvenci f0 obe
jalovi upornosti enaki in da ima vezje pod njo kapacitivni in nad njo induktivni
značaj,
-
znajo narisati kazalčni diagram polne upornosti,
-
znajo narisati kazalčni diagram moči,
-
znajo iz kazalčnih diagramov in podatkov izračunati neznane
veličine,
-
vedo, da se med izvorom in porabnikom preliva le razlika
obeh jalovih energij,
-
vedo, da v resonanci ni prelivanja jalove energije med
izvorom in porabnikom, da pa se ta preliva med tuljavo in kondenzatorjem.
8.7 Vzporedna vezava RLC
Časovni in kazalčni diagram napetosti in tokov. Tokovni in prevodnostni trikotnik.
Frekvenčna odvisnost polne prevodnosti. Fazni kot. Trenutna, delovna, jalova
in navidezna moč. Trikotnik moči. Prelivanje jalove moči.
Dijaki:
-
znajo narisati časovni in kazalčni diagram napetosti in
tokov,
-
znajo določiti polno prevodnost in fazni kot vezave,
-
znajo narisati diagram frekvenčne odvisnosti polne prevodnosti
in faznega kota,
-
vedo, da sta pri določeni frekvenci f0 obe
jalovi prevodnosti enaki in vedo, da pod njo prevladuje induktivni, nad
njo pa kapacitivni značaj,
- znajo narisati kazalčni diagram polne prevodnosti vezave,
- znajo narisati kazalčni diagram moči,
- znajo iz kazalčnih diagramov in znanih podatkov izračunanti neznane veličine,
- vedo, da se med izvorom in vezavo preliva le razlika obeh jalovih energij,
- vedo, da v resonanci ni prelivanja jalove energije med izvorom in porabnikom,
da pa se jalova energija preliva le med tuljavo in kondenzatorjem..
8.8 Sestavljena vezava idealnih elementov
Izračun z absolutnimi vrednostmi. Pretvorba zaporedne vezave v ekvivalentno
vzporedno in narobe. Nadomestna polna upornost ali prevodnost. Skupni tok vezja.
Delitev napetosti na zaporedne elemente in toka na vzporedne elemente.
Dijaki:
-
vedo, da moramo pri računanju izmeničnih vezij kazalce
seštevati geometrijsko,
-
poznajo grafični in računski postopek pretvorbe zaporedne
vezave v ekvivalentno vzporedno in narobe,
-
vedo, da ta pretvorba velja le pri isti frekvenci,
-
znajo narisati kazalčne diagrame za sestavljena vezja,
-
vedo, da so izmerjene vrednosti vedno absolutne,
-
znajo z absolutnimi vrednostmi razrešiti preproste sestavljene
vezave.
8.9 Uporaba kompleksnega računa v izmeničnih krogih
Kompleksne polne upornosti ali impedance. Kompleksne polne prevodnosti ali admitance.
Kompleksna predstavitev sinusnih veličin. Razrešitev izmeničnih vezij s kompleksnim
računom. Predstavitev kompleksne moči.
Dijaki:
-
poznajo kompleksni zapis polnih upornosti (

) in polnih prevodnosti
(

),
-
znajo izračunati kompleksno polno upornost ali kompleksno
polno prevodnost zaporednih, vzporednih in sestavljenih vezav,
-
znajo trenutni sinusni veličini zapisati pripadajočo
kompleksno efektivno ali temensko vrednost in obratno,
-
vedo, da veljajo vsa pravila za razreševanje enosmernih
uporovnih vezij pri uporabi kompleksnega računa tudi za izmenične kroge
z generatorji enake frekvence,
-
poznajo definicijo kompleksne moči in njeno uporabo.
9. Realni elementi izmeničnih krogov
9.1 Realni ohmski upor
Nadomestna vezava. Frekvenčna odvisnost nadomestne vezave. Kožni pojav.
Dijaki:
-
vedo, da ima realni ohmski upor tudi induktivnost in kapacitivnost,
-
vedo, da je polna upornost nadomestne vezave frekvenčno
odvisna,
-
poznajo vzrok kožnega pojava in načine za omilitev.
9.2 Realna tuljava
Realna zračna tuljava, nadomestna vezava, frekvenčna odvisnost nadomestne vezave,
kazalčni diagram, izgubni faktor in kvaliteta.
Realna tuljava s feromagnetnim jedrom. Histerezne in vrtinčne izgube. Idealizirana
tuljava in njen kazalčni diagram. Stresana induktivnost in ohmska upornost
tuljave. Nadomestna vezava in kazalčni diagram.
Dijaki:
-
poznajo nadomestno vezavo zračne tuljave in tuljave s
feromagnetnim jedrom,
-
poznajo kazalčni diagram zračne tuljave in tuljave s
feromagnetnim jedrom,
-
poznajo vzroke histereznih in vrtinčnih izgub,
- poznajo pojem stresane induktivnosti,
- znajo izračunati izgubni faktor in kvaliteto tuljave..
9.3 Realni kondenzator
Dielektrične izgube. Nadomestna vezava. Frekvenčna odvisnost nadomestne vezave.
Izgubni faktor. Kakovost kondenzatorja.
Dijaki:
-
vedo, da prepolarizacija dielektrika povzroča tudi dielektrične
izgube,
-
poznajo nadomestno vezavo realnega kondenzatorja,
-
poznajo kazalčni diagram realnega kondenzatorja,
-
znajo izračunati izgubni faktor in kvaliteto kondenzatorja..
9.4 Idealni transformator
Dijaki:
-
poznajo definicijo idealnega transformatorja,
-
poznajo napetostno in tokovno prestavno razmerje,
-
poznajo transformacijo tokov, napetosti in upornosti.
9.5 Delo in moč
Delovna moč v izmeničnem tokokrogu. Delavnost toka ali faktor moči. Pomen faktorja
moči. Kompenzacija jalove moči. Merjenje električnega dela. Električni števci.
Dijaki:
-
vedo da delovna moč priteka v pulzih,
-
vedo, da se rezultantna jalova moč preliva med izvorom
in porabnikom,
-
vedo, da prelivanje jalove energije povzroča joulske
izgube in zahteva večje preseke vodnikov,
-
poznajo kompenzacijo jalove moči in izračun kompenzacije,
-
poznajo shemo priključka električnega števca za merjenje
delovne energije v enofaznem sistemu..
9.6 Frekvenčno odvisni delilniki napetosti
Delilnik napetosti RC. Mejna frekvenca. Nizkofrekvenčno sito. Visokofrekvenčno
sito.
Dijaki:
-
vedo, da je delitev napetosti v delilniku RC frekvenčno
odvisna,
-
poznajo definicijo mejne frekvence, prepustnega in zapornega
področja,
-
poznajo uporabo kroga RC kot nizkofrekvenčnega sita,
-
poznajo uporabo kroga RC kot visokofrekvenčnega sita.
10. Resonančni pojavi
10.1 Temeljni pojmi
Definicija resonance. Prelivanje energij.
Dijaki:
-
poznajo definicijo resonance kot maksimalni odziv vezja
na priključeni signal,
-
vedo, da v vezje v resonanci priteka le delovna energija.
10.2 Nihajni krog z idealnimi elementi
Tokovne, napetostne in energijske razmere. Resonančna frekvenca in perioda.
Karakteristična upornost in prevodnost.
-
znajo narisati skico,
-
poznajo Thomsonovo formulo,
-
znajo izračunati resonančno frekvenco in njeno periodo,
-
poznajo pomen karakteristične upornosti in prevodnosti
kot velikost obeh jalovih upornosti oziroma jalovih prevodnosti v resonanci..
10.3 Resonanca zaporednega nihajnega kroga
Resonančna frekvenca. Diagrami frekvenčnih odvisnosti. Kvaliteta. Dušenje. Kritična
upornost. Mejna frekvenca. Prepustni frekvenčni pas. Selektivnost.
Dijaki:
-
znajo narisati shemo vezja in kazalčne diagrame,
-
znajo narisati diagrame frekvenčnih odvisnosti, toka,
faznega kota in polnih upornosti,
- znajo določiti kvaliteto in dušenje zaporednega nihajnega kroga,
- prepoznajo zaporedni resonančni krog kot pasovno prepustno sito,
- poznajo uporabo zaporedne resonance.
10.4 Resonanca vzporednega nihajnega kroga
Resonančna frekvenca. Diagrami frekvenčnih odvisnosti. Kvaliteta. Dušenje. Kritična
prevodnost. Mejna frekvenca. Zaporni frekvenčni pas. Selektivnost.
-
znajo narisati shemo vezja in kazalčne diagrame,
-
znajo narisati diagrame frekvenčnih odvisnosti toka,
faznega kota in polnih prevodnosti,
-
znajo izračunati kvaliteto in dušenje nihajnega kroga,
-
prepoznajo vzporedni resonančni krog kot pasovno zaporno
sito,
-
poznajo uporabo vzporedne resonance.
11. Trifazni sistemi
11.1 Temeljni pojmi
Definiranje temeljnih pojmov v trifaznih sistemih. Prednosti simetričnega trifaznega
sistema. Simetrično obremenjen ali uravnovešen trifazni sistem. Generacija trifaznih
napetosti. Zvezdna in trikotna vezava porabnikov.
Dijaki:
-
znajo utemeljiti tri velike prednosti simetričnega trifaznega
sistema: stalna delovna moč, vrtilno magnetno polje in manjša poraba materiala
za vodnike,
-
poznajo princip trifaznega generatorja in znajo definirati
simetrične trifazne napetosti,
-
znajo označiti sponke generatorja,
-
poznajo zvezdno in trikotno vezavo porabnikov..
11.2 Trifazna vezava zvezda-zvezda
Shema vezave. Oznake. Fazni vodnik in nevtralni vodnik. Zvezdišče in nevtralna
točka. Fazne in medfazne napetosti. Fazni in linijski toki. Simetrična in nesimetrična
obremenitev. Potencial zvezdišča. Nevarnost prekinitve nevtralnega vodnika.
Dijaki:
-
poznajo definicijo faznih in medfaznih napetosti in povezavo
med njimi,
-
vedo, da so v vezavi zvezda-zvezda fazni toki enaki linijskim,
-
vedo, kdaj smemo uporabljati vezavo zvezda-zvezda brez
nevtralnega vodnika in kdaj moramo uporabljati nevtralni vodnik,
-
znajo razrešiti simetrično vezavo zvezda-zvezda,
-
vedo, da pri nesimetrični obremenitvi vezave zvezda-zvezda
brez nevtralnega vodnika pride do premika potenciala zvezdišča,
-
znajo narisati kazalčni diagram napetosti in tokov za
simetrično vezavo zvezda-zvezda..
11.3 Trifazna vezava trikot-trikot
Shema vezave. Oznake. Fazne in medfazne napetosti. Fazni in linijski toki.
Dijaki:
-
vedo, da so v vezavi fazne napetosti trikot-trikot enake
medfaznim,
-
razlikujejo fazne in linijske toke in poznajo povezavo
med njimi,
-
znajo razrešiti simetrično in nesimetrično vezavo trikot-trikot,
-
znajo narisati kazalčni diagram napetosti in tokov vezave
trikot-trikot..
11.4 Delo in moč v trifaznih krogih
Časovni diagram moči. Delovna, jalova in navidezna moč trifaznega sistema.
Dijaki:
-
znajo narisati časovni diagram skupne trenutne moči za
simetrično obremenitev,
-
vedo, da ima simetrični trifazni sistem konstantno trenutno
moč,
-
vedo, da delovne fazne moči seštevamo aritmetično,
-
vedo, da jalove fazne moči seštevamo aritmetično,
-
vedo, da kazalce navideznih faznih moči seštevamo geometrijsko,
-
znajo napisati izraze za trifazno delovno, jalovo in
navidezno moč za simetrično breme v vezavi zvezda,
-
znajo napisati izraze za trifazno delovno, jalovo in
navidezno moč za simetrično breme v vezavi trikot,
-
znajo izračunati moči simetrično ali nesimetrično obremenjenega
trifaznega sistema s kompleksnim računom..
11.5 Vrtilno magnetno polje
Enofazno magnetno polje. Magnetno polje dveh tuljav: krajevna premaknitev tuljav
in časovna premaknitev tokov za 90
0. Magnetno polje trifaznih tuljav.
Uporaba vrtilnega magnetnega polja.
Dijaki:
-
vedo, da je enofazno magnetno polje mirujoče in pulzirajoče,
-
vedo, da je magnetno polje dveh tuljav vrtilno magnetno
polje, če sta tuljavi krajevno premaknjeni za 900 in toka v njiju
časovno za 900,
-
poznajo definicijo vrtilnega magnetnega polja,
-
poznajo trifazno vrtilno magnetno polje in nastanek,
-
poznajo princip delovanja asinhronskega in sinhronskega
motorja..
12. Prehodni pojavi
12.1 Temeljni pojmi
Stacionarno stanje. Prehodno stanje. Energijski "posodi" električnega
in magnetnega polja kot vzroka prehodnih pojavov.
Stacionarna komponenta. Prehodna komponenta. Časovna konstanta. Veličine
z odvisno začetno vrednostjo. Začetni pogoji. Nastavek za prehodno komponento.
Dijaki:
-
vedo, da ima vezje v stacionarnem stanju stacionarne
vsebine energijskih posod,
-
vedo, da pride do prehodnega pojava ob vklopu, izklopu
ali spremembi elementov tokokroga, če je posledica sprememba vsebine energijskih
posod,
-
vedo, da mora biti začetno stanje energijskih posod znano
(ali ga je mogoče izračunati),
-
vedo, da vsebino energijskih posod določata tok skozi
tuljavo in napetost na kondenzatorju,
-
poznajo princip izračuna prehodnega pojava..
12.2 Prehodni pojav v enosmernem krogu RC in krogu RL.
Začetni pogoj. Stacionarna komponenta. Časovna konstanta t. Nastavek za prehodno
komponento napetosti ali toka. Uporaba začetnega pogoja pri kondenzatorju in
tuljavi. Nevarnost zažiga kontaktov pri vklopu kondenzatorjev. Lok pri odklopu
tuljave.
Dijaki:
-
poznajo začetno vrednost prehodne veličine,
-
poznajo stacionarno vrednost prehodne veličine po prehodnem
pojavu,
-
poznajo časovni zakon prehodne komponente,
-
znajo narisati časovni diagram napetosti na kondenzatorju
ali toka skozi tuljavo (v odvisnosti od začetnega in končnega stacionarnega
stanja),
-
vedo, da se pri vklopu velikih kapacitivnosti lahko kontakti
stikal zažgejo,
-
vedo, da dobimo pri odklopu velikih induktivnosti električni
lok, ko se magnetno polje hipoma poruši.
2 Standardi znanj
a) Za dijake, ki bodo opravljali maturo iz predmeta elektrotehnika, bodo
standardi znanj opredeljeni z maturitetnim katalogom.
b) Za dijake, ki ne bodo opravljali mature iz predmeta elektrotehnika, pa
naj bo v poglavjih: Resonančni pojavi, Trifazni sistemi in Prehodni pojavi
znanje snovi omejeno na razumevanje fizikalnih pojavov in najbolj elementarnih
računskih primerov.
c) Kemijske reakcije v galvanskih členih (razen Danielovega) morajo dijaki
le razumeti, ne pa tudi samostojno izpeljati.
III. SPECIALNODIDAKTIČNA PRIPOROČILA IN MEDPREDMETNE POVEZAVE
Ker je nemogoče v nekaj vrsticah opisati specialnodidaktična navodila za
pouk predmeta erlektrotehnika, opozarjamo bodoče učitelje tega predmeta na
knjigo dr. Adolfa Melezineka: INŽENIRSKA PEDAGOGIKA, ki jo je izdal Center
Republike Slovenije za poklicno izobraževanje. V tej knjigi so v poglavju
6 podrobno opisane specialne didaktične metode pri tehniškem pouku. Avtor
je redni profesor na Univerzi za izobraževalne znanosti v Celovcu in predsednik
mednarodnega Združenja za inženirsko pedagogiko (IGIP). Kot strokovnjak za
področje elektrotehnike je posebej podrobno obdelal specialno didaktiko pouka
predmeta elektrotehnika.
Za uspešno dojemanje predmeta elektrotehnika so v prvi vrsti pomembni vsi
naravoslovni predmeti: matematika, fizika in kemija. Zato je potrebno snov,
če je bila že obdelana pri fiziki ali kemiji, ponoviti, utrditi in predstaviti
iz zornega kota elektrotehnike.
Pomembno je, da dijaki določeno snov iz matematike obdelajo prej, preden
jo potrebujejo pri elektrotehniki. Tako morajo dijaki na začetku drugega
letnika že znati uporabljati kotne fukcije in na začetku tretjega letnika
tudi kompleksni račun (v eksponentnem in algebraičnem zapisu).
Prav tako je kot osnova za razumevanje elektrotehnike potrebno dobro znanje
fizike. Elektrotehnika je eden od aplikativnih delov fizike. Pri pouku elektrotehnike
predpostavljamo, da so definicije vseh osnovnih fizikalnih veličin znane in
da so znani vsi osnovni zakoni iz mehanike.
Po drugi strani pa predmet elektrotehnika predstavlja izhodišče za predmet
laboratorijske vaje in drugi izbirni predmet elektronika. Pri predmetu laboratorijske
vaje želimo z meritvami potrditi zakonitosti, ki smo jih spoznali in računsko
ovrednotili pri predmetu elektrotehnika, poleg tega pa želimo dijake seznaniti
s pravili dela v laboratorijih. Drugi izbirni predmet elektronika pa v celoti
sloni na poznavanju temeljnih zakonitosti elektrotehnike. Zato je treba v
drugem letniku obdelati elektrotehniko v tolikem obsegu, da bodo ob začetku
predavanj drugega izbirnega predmeta znani vsi temeljni zakoni elektrotehnike
(snov učbenika Z. Žalar: Osnove elektrotehnike I).
IV. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA
Predlagamo eno pisno ocenjevanje znanja v ocenjevalnem obdobju in vsaj enkratno
ustno ocenjevanje znanja v ocenjevalnem obdobju. Raven nalog pri pisnem ocenjevanju
znanja naj bo enaka ravni nalog pri maturi.