KATALOG ZNANJA
NARAVOSLOVJE (biološki, kemijski in fizikalni del)
NIŽJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE
95 ur
Določil SSRSSI na 17.
seji, 7. 7. 1998
VSEBINA
1. POLOŽAJ, FILOZOFIJA IN NARAVA PREDMETA
1.1.
NAMEN IN OPREDELITEV PREDMETA
1.1.1. Opredelitev
predmeta
1.1.2. Filozofija in narava predmeta
1.1.3.
Narava predmeta
2. GLOBALNI CILJI PREDMETA
3.
PREDMETNI KATALOG
3.1. OBVEZNI DEL PROGRAMA
3.2.
CILJI, DEJAVNOSTI, VSEBINE
4. PREDMETNI
KATALOG
4.1. BIOLOŠKI DEL
4.2. FIZIKALNI
DEL
4.3. KEMIJSKI DEL
5. DIDAKTIČNA
PRIPOROČILA
6. PREVERJANJE IN OCENJEVANJE
6.1.
OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA
6.2. PRIPOROČENI
NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA
1. POLOŽAJ, FILOZOFIJA IN NARAVA PREDMETA
1.1. NAMEN IN OPREDELITEV PREDMETA
1.1.1. Opredelitev predmeta
Naravoslovje je splošno izobraževalni predmet. Z naravoslovnimi
vsebinami se učenci srečajo že v 1., 2. in 3. razredu osnovne šole pri predmetu
Spoznavanju narave in družbe in v 4. in 5. razredu pri predmetu Spoznavanje narave.
V 6., 7. in 8. razredu so biologija, kemija in fizika samostojni predmeti.
Učni
načrt za naravoslovje v nižjih poklicnih šolah je zasnovan tako, da po daje dijaku,
ki ni dokončal osnovne šole, manjkajoče vsebine in cilje, ki jih ni osvojil
v osnovni šoli..
1.1.2. Filozofija in narava predmeta
Dijaki
pri pouku naravoslovja pridobijo temeljno znanje, ki jim omogoča razumevanje narave,
naravnih zakonitosti in življenja ter razumevanje problemov okolja. Poleg tega
je naravoslovno znanje v oporo strokovno - tehniškemu izobraževanju.
Pouk
naravoslovja mora dijaka spodbujati k pravilnemu odnosu do okolja, v katerem posameznik
živi in deluje, in ga usposabljati, da ga varuje in ohranja.
1.1.3.
Narava predmeta
Pri pouku naravoslovja se teoretične osnove
prepletajo z metodami neposrednega opazovanja, eksperimentiranja in laboratorijskega
ter terenskega dela. To daje dijakom možnost, da aktivno pridobivajo znanje, vzpostavijo
neposreden stik z življenjem in z naravo in prihajajo do določenih spoznanj z
lastnim iskanjem in odkrivanjem.
Dijaki s pridobivanjem informacij iz več
virov odkrivajo bistvo obravnavane vsebine, primerjajo ter kritično sprejemajo
in presojajo podatke in informacije, se naučijo analizirati, povezovati in posploševati.
To jim omogoča poglobljeno razumevanje učnih vsebin in razumevanje soodvisnosti
naravoslovnih in družboslovnih znanj. Tako doseženo znanje ni "površinsko",
ker ne izhaja le iz usvajanja izoliranih podatkov, zato je uporabno na številnih
novih primerih.
2. GLOBALNI CILJI PREDMETA
S poukom
naravoslovja želimo pri dijakih:
spodbuditi spoznanje, da je človek
sestavni del narave, razviti sposobnosti za proučevanje procesov
in pojavov v naravi, doseči, da z lastnim iskanjem in proučevanjem
pridejo do določenih spoznanj in si oblikujejo odnos do narave,
razviti sposobnosti za opazovanje, razviti sposobnosti za posploševanje
in uporabo pridobljenih spoznanj, razviti sposobnosti za
prepoznavanje materialov s katerimi se srečujejo vsak dan, in ovrednotiti njihovo
ustreznost z okoljskega vidika, razviti sposobnosti za prepoznavanje
okoljskih problemov v okviru poklicnega področja, razviti odgovoren
odnos do okolja in spodbuditi interes za njegovo aktivno varovanje,
razviti odnos do varčne uporabe snovi in energijskih virov, pridobiti
in razširiti znanje in razumevanje o varnosti in zdravju pri delo v različnih
okoljih, vzbuditi spoznanje, da je človek sestavni del narave.
razviti razumevanje medsebojne povezanosti med živimi bitji..
3. PREDMETNI KATALOG
3.1. OBVEZNI DEL PROGRAMA
Sestoji iz biološkega, kemijskega in fizikalnega dela.
3.2. CILJI, DEJAVNOSTI, VSEBINE
Predmetni katalog za obvezni del programa
vključuje cilje, dejavnosti in vsebine (poglavja).
Cilji:
Operativni
cilji so opredeljeni za vsako poglavje oz. učno snov. Zapisani cilji opredeljujejo
minimalne standarde znanj.
Dejavnosti:
Navajajo vaje ter laboratorijska
in terenska dela. Navedene vaje, laboratorijska in terenska dela lahko zamenjamo
z vajami, laboratorijskimi in terenskimi deli z drugačno vsebino, ki pa dosegajo
podobne cilje.
Vsebine:
Vsebine so navedene le v obliki poglavij in podpoglavij in niso natančneje
razdelane, saj jih opredeljujejo cilji.
4. PREDMETNI KATALOG
VSEBINE
(POJMI) CILJI, DEJAVNOSTI
4.1. BIOLOŠKI DEL
TEMATSKI
SKLOP: ČLOVEK IN OKOLJE
| INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
| ČLOVEŠKO
TELO organ, organski sistem, organizem. |
Dijak: pozna razlike med enoceličnimi in večceličnimi organizmi,pozna
lastnosti organizma;zna ustrezne organe povezati v organski sistem,spozna
osnovno vlogo obtočil, kosti, mišic, prebavil, dihal, kože, krvnih obtočil, izločal
in spolnih organov,poveže organe in organski sistem v zaključeno celoto -
organizem,zna našteti spolne in konstitucijske razlike med moškim in žensko,zna
poskrbeti za vsakdanjo telesno higieno. | Vaje: Opazovanje lastnega telesa in modelov organov |
TEMATSKI SKLOP: EKOLOGIJA IN VAROVANJE OKOLJA
|
INFORMATIVNI CILJI | FORMATIVNI
IN SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI
V IZVEDBI |
| EKOLOGIJA
Osnovni ekološki pojmi naravaekosistemživljenjski
prostor neživi dejavniki,živi dejavniki,življenjska združba okolje,
habitat,ekološka niša; | Dijak:
opredeli pojem naravaopredeli pojem ekologija in utemelji pomen ekološkega
znanja za vsakdanje življenje,na konkretnem primeru ekosistema opredeli življenjski
prostor (biotop) in življenjsko združbo, našteje nekaj neživih in nekaj živih
dejavnikov ter pojasni njihov pomen v ekosistemu,razume okolje kot skupnost
dejavnikov, ki vplivajo na življenje živega bitja,na primerih pojasni pojma:
habitat in ekološka niša. | Terensko delo: Spoznavanje izbranega ekosistema (opazuje različnih
habitatov organizmov Opazovanje medsebojne povezanosti žive in nežive narave).Vaje: Dejavnosti v naravnem okolju (primerjanje različnih načinov povezanosti organizmov
v habitatih,...). |
| Ekologija
populacij populacijaekološko ravnovesje,nosilnost okolja; |
Dijak: opredeli glavne lastnosti populacije in jih pojasni na konkretnih
primerih,na primerih razloži medsebojno odvisnost dejavnikov okolja ter opredeli
pojem ekološko ravnovesje,pojasni pojem nosilnost okolja,predvidi posledice
spremembe izbranega dejavnika v izbranem okolju,utemelji podobnosti in razlike
med človeško in živalskimi populacijami; | Vaje: Spoznavanje nekaterih metod nabiranja, določanja in prepoznavanja makroskopskih
organizmov.Popisovanje živih bitij, določanje, prepoznavanje in poimenuje,Primerjanje različnih populacij med seboj. |
|
Kroženje snovi in pretok energije v naravi proizvajalec, potrošnik,razgrajevalec,prehranjevalna
veriga,prehranjevalni splet, | Dijak:
na primerih pojasni in razloži pojme proizvajalec, potrošnik in razgrajevalec,na
izbranem primeru prehranjevalnega spleta opredeli vlogo in mesto človeka,na
primeru prehranjevalne verige ter prehranjevalnega spleta razloži kroženje snovi
in pretok energije v ekosistemu. | Vaje: Opazovanje kroženja snovi v izbranem naravnem okolju.Vaje: Ponazoritev prehranjevalne verige in prehranjevalnega spleta. |
| Odnosi med organizmi medvrstni odnosi,odnosi
znotraj vrste; | na primeru pojasni medvrstne
odnose in odnose znotraj vrste; | Vaje: Opazovanje odnosov med organizmi na izbranih primerih. |
|
Ekosistemi ekosistem, (kopenski, vodni; naravni, antropogeni ekosistem), |
na osnovi izbranega spozna dogajanje v ekosistemu,uporabi spoznanja
iz ekologije za razlago vplivov na življenjsko raznovrstnost in številčnosti živih
bitij, opredeli temeljne skupne značilnosti in glavne razlike med ekosistemi,na
primerih ekosistemov izpostavi posledice človeškega poseganja v prostor. |
Terensko delo: Ogled izbranega ekosistema. |
|
Glavni ekološki problemi in potrebni ukrepi za njihovo reševanje
onesnaževanje, samoočiščevalna sposobnost; |
Dijak: pozna glavne vire onesnaževanja okolja in pojasni njihove
posledice za naravo,na primerih siromašenja življenjske raznovrstnosti razloži
posledice za izbran ekosistem,
na primerih vnesenih organizmov (gospodarskih in ljubiteljskih)
v ekosisteme predvidi možne ekološke posledice,
navede nekaj primerov posegov v okolje in posledice neupoštevanja
biotskih zakonitosti.
|
Vaje: Opazovanje in proučevanje izbranega naravnega okolja (mlaka,
ribnik, potok, gozd,...). |
| Varovanje
naravne dediščine naravna dediščina, |
Dijak: seznani se s pomenom varovanja naravne dediščine,opredeli
možne ukrepe za varovanje naravne dediščine oziroma za ekološko ustrezno ravnanje. |
Vaje: Ugotavljanje prisotnosti redkih ali ogroženih rastlinskih in živalskih vrst
v svoji neposredni okolici. |
4.2. FIZIKALNI DEL
TEMATSKI SKLOP:
ENERGIJA IN NJENE OBLIKE
| INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
| Energija
in njene oblike | Dijak: razlikuje
osnovne oblike energije (kinetična, potencialna, notranja, kemijska, jedrska),pozna
enoto za energijo,ve, da se energija pretvarja iz ene oblike v drugo. |
Opazuje pretvarjanje energije pri padanju teles, nihanju, samohodnem kimpežu,
kotaljenju po klancu pri posodi, ki je do vrha polna mivke, in pri posodi, ki
je napolnjena le delno. |
| 1. zakon
termodinamike | ve, da se celotna energija
v zaprtem sistemu ohranja,ve, da energija lahko prehaja s telesa na telo z
mehaničnim delom, toploto, svetlobo, električnim delom in snovjo. |
Izdela in uporabi preprosta orodja (klanec, vzvod, škripec). Beleži
porabo energije v šoli, delavnici, stanovanju na električnem števcu. |
| Energijski viri |
pozna različne vire energije (sončna svetloba, energija gibajočih se tekočin,
goriva, električna energija, hrana), | |
| Prenos energije in stroji |
zna opisati osnovne načine za prenos energije (mehanski, hidravlični,
električni),zna opisati delovanje elektromotorja,zna opisati delovanje
toplotnega stroja. | Izdela preprost model elektromotorja sestavi preprost model parne turbine. |
| 2. zakon termodinamike |
ve, da vseh oblik energije ni mogoče v enaki meri izkoristiti za delo,ve,
da trošenje energije pomeni, da se razprši po večjem prostoru (postaja manj koncentrirana)
in se pretvarja v manj uporabno obliko, |
|
| Varčevanje
z energijo | Dijak:
ve, da je količina energije v gorivih na Zemlji omejena in da se s sežiganjem
goriva onesnažuje okolje, zaradi česar mora človek čim bolj izkoriščati obnovljive
energijske vire,ve, da je treba energijo smotrno trošiti, in pozna nekatera
osnovna pravila za varčevanje z energijo. |
Napravi načrt za smotrnejšo porabo energije v šoli,
delavnici, doma. |
4.3. KEMIJSKI DEL
TEMATSKI SKLOP:
KEMIJSKA REAKCIJA KOT ENERGIJSKA IN SNOVNA SPREMEMBA
| INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
| Eksotermna
in endotermna reakcija in energijski diagram Gorenje in produkti gorenja |
Dijaki naj: zapišejo kemijske reakcije z enačbo,opredelijo eksotermo
in endotermno reakcijo,opredelijo pomen toplote kemijske reakcije na izbranih
primerih, napr. sežig ogljikovodikov,spoznajo probleme onesnaževanja okolja
zaradi zgorevanja fosilnih goriv. | Eksperimentalno
delo: Reakcija med citronsko kislino in natrijevim hidrogenkarbonatom.Reakcija med razredčeno raztopino klorovodikove kisline in razredčeno raztopino
natrijevega hidroksida. |
TEMATSKI SKLOP: RAZTOPINE
|
INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI IN SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
|
Raztopina
Topilo in topljenec
Masni delež topljenca v raztopini
|
Dijaki naj:
znajo opredeliti pojme topilo, topljenec in raztopina,
znajo izračunati masni delež topljenca v raztopini.
|
Priprava odstotne raztopine.
|
TEMATSKI SKLOP: KISLINE, BAZE IN SOLI
|
INFORMATIVNI CILJI | FORMATIVNI
IN SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI
V IZVEDBI |
| Kisline Baze Soli Kisle
padavine | Dijaki naj: spoznajo
primere močnih/šibkih kislin in baz,znajo oceniti jakost kislin/baz na osnovi
pH vrednosti njihovih vodnih raztopispoznajo primere nastanka topnih in netopnih
solispoznajo kisline, baze in soli, ki jih srečajo v vsakdanjem življenju,spoznajo
učinke kislih padavin na okolje, | Ponovitev reakcij med oksidi in vodo. Eksperimentalno delo: Priprava raztopin.Merjenje pH vrednosti vodnih raztopin kislin in baz.Ionske reakcije. |
TEMATSKI SKLOP: POLIMERI
|
INFORMATIVNI CILJI | FORMATIVNI
IN SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI
V IZVEDBI |
| Naravni in sintezni
polimeri Ogljikovi hidrati, klasifikacija Proteini, lastnosti in pomen
v prehrani Sintezni polimeri Okoljski problemi |
Dijaki naj: spoznajo naravne in sintezne polimere,opredelijo
ogljikove hidrate in proteine kot naravne polimere,poznajo uporabo sinteznih
materialov,poznajo lastnosti polimerov in povežejo z uporabo,poznajo vplive
polimerov na okolje. | Eksperimentalno
delo: Iskanje podatkov in njihovo urejanje.Delo z modeli.Primeri sinteznih polimerov.Eksperimentalno delo:
Lastnosti sintetičnih polimerov.Uporaba baz podatkov.Multimedijski pristopi. |
5. DIDAKTIČNA PRIPOROČILA
Osnovno
vodilo pouka naravoslovja naj bo učenje iz življenja za življenje. Pri tem je
pomembna predvsem kvaliteta znanja, ki se odraža v razvijanju dijakovih spoznavnih
procesov in v osebnem razvoju dijaka.
Predmetni katalog je ciljno naravnan.
V katalogu znanj so navedeni operativni cilji posameznih poglavij. Ker cilji sovpadajo
z vsebino in jo tudi določajo, vsebine v katalogu niso posebej navedene. Navedeni
so le tematski sklopi in poglavja. Učitelji pri svojem delu od dijakov naj ne
zahtevajo več, kot je opredeljeno s cilji v katalogu znanj.
Pri pouku se prepletajo teoretična znanja s konkretnimi dejavnostmi v naravi
in v laboratoriju. Pri tem uporabljamo ustrezne naravoslovne metode (opazovanje,
zbiranje podatkov, merjenje, razvrščanje podatkov, eksperimentiranje, analiziranje
podatkov, interpretiranje rezultatov in predstavitev izsledkov), laboratorijske
in tehnike terenskega dela (popisovanje, merjenje, razvrščanje ...). Poskrbimo
za varno delo dijakov. Dijake usmerjamo k smotrni porabi materialov in energije
in pozitivnemu odnosu do živih bitij.
6. PREVERJANJE IN OCENJEVANJE
6.1. OBVEZNI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA
Pri predmetu naravoslovje se obvezno preverja ustno.
6.2. PRIPOROČENI NAČINI PREVERJANJA IN OCENJEVANJA
Pri predmetu naravoslovje
preverjamo znanje na več možnih načinov:
ustno preverjanje,
pisno preverjanje (testno preverjanje, ...), ocenjevanje dela in
izdelkov (praktično delo, poročila, ...).Priporočamo, da učitelji preverjajo
s vsemi možnimi načini preverjanja in tako zagotovijo čim bolj kompleksno oceno,
kjer dijak lahko na najustreznejši način pokaže kar največ znanja v širšem smislu
besede.