SREDNJE POKLICNO TEHNIŠKO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: GOSTINSKO-TURISTIČNI TEHNIK

IZPITNI KATALOG

Sprejeto na 44.seji SS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 1. 12. 2000

1. NAZIV IZPITNE ENOTE

ORGANIZACIJA IN EKONOMIKA POSLOVANJA

2. IZPITNI CILJI

Na izpitu ocenjujemo:

  • pozna poslovna področja poslovanja gostinskega podjetja,

  • pozna pravno osnovo dela in odnosov v podjetjih,

  • zna tržno razmišljati tako, da vodi k višji produktivnosti in optimiranju stroškov.

    3. ZNANJA, KI SE OCENJUJEJO

    Vsebine

    Znanja (cilji)

    Učna in delovna sredstva

    Pravni predpisi v gostinstvu in turizmu

  • zna našteti temeljne, splošne in posebne

  • predpise in uvrsti Zakon o gostinstvu,

  • navede bistvene določbe Pravilnika o minimalnih tehničnih pogojih; Pravilnika o merilih in načinih kategorizacije nastanitvenih obratov in marin; Pravilnika o minimalni stopnji izobrazbe oseb, ki opravljajo dela v gostinstvu; Pravilnika o merilih za določitev obratovalnega časa gostinskih obratov; Zakona o turistični taksi; Zakona varstva pri delu

  •  

    Podjetnost - podjetništvo

  • pozna in razlikuje pozitivne in negativne vidike podjetništva

  • obrazloži razloge za povečan pomen podjetništva v sedanjem času

  • pozna različne institucije, ki pospešujejo razvoj malega gospodarstva in razume njihovo vlogo

  •  

    Ustanovitev in razvoj podjetja

  • navede pogoje za ustanovitev podjetja

  • posebne zahteve pri ustanovitvi podjetij

  • navede različne vrste podjetij z vidika rasti in po ustanoviteljih

  • zastopništvo, ...)

  • zna opredeliti značilne faze v razvoju podjetja

  • navede probleme, s katerimi se podjetniki srečujejo z rastjo podjetja

  •  

    Premoženje podjetja in viri premoženja

  • zna razvrstiti sredstva, ki sestavljajo premoženje podjetja in pojasni, kako je možno ta sredstva pridobiti

  • pojasni razliko med fizičnim, tehničnim in gospodarskim zastarevanjem sredstev

  • razloži pojma amortizacije in revalorizacije

  • Dijak zna izračunati koeficient obračanja gibljivih sredstev in obrazloži rezultat

  • definira trajne in začasne vire sredstev

  • zna sestaviti enostavno BS in pojasni njeno vlogo

  • zna postopek popisovanja sredstev in pozna inventurno dokumentacijo

  •  

    Stroški

  • razloži pojme strošek, izdatek, stroškovno mesto, stroškovni nosilec

  • pozna delitev stroškov po točnosti ugotavljanja in razloži razporejanje indirektnih stroškov

  • pozna delitev stroškov po obsegu poslovanja in jih zna grafično prikazati na enoto in v masi

  • zna pripraviti kalkulacije stroškov za konkretne ponudbe/storitve, ki se pojavljajo v konkretni gostinski praksi

  • zna izračunati prag rentabilnosti in ga zna grafično prikazati, pojasni vpliv fiksnih na finančni rezultat in ugotovi upravičenost poslovanja

  •  

    Uspešnost poslovanja

  • razloži pojem in ustvarjanje celotnega prihodka

  • razloži pojem in vrste odhodkov

  • zna izračunati finančni rezultat

  • pozna dobiček in njegovo delitev

  • navede vzroke za izgubo in možnosti za kritje izgube

  • zna sestaviti enostavno BU in pojasni njeno vlogo

  •  

    Analiza rezultatov poslovanja

  • razloži pomen poslovnih analiz, njihove cilje, prikaze in uporabo

  • razloži pojme: produktivnost, ekonomičnost, rentabilnost, likvidnost in akumulativnost podjetju in navede dejavnike, ki vplivajo na navedene pojme

  • zna z različnimi metodami ugotoviti uspešnost poslovanja

  •  

    Planiranje

  • opiše pojem in vrste planov

  • pozna proces planiranja,

  • razloži povezavo med rezultati analize poslovanja in planiranjem

  • zna izdelati različne primere planov

  •  

    Organizacijske strukture

  • razloži pristojnosti dodeljevanja delovnih nalog

  • pozna pomen načrtovanja dela in izvrševanja nalog po določenem zaporedju

  • pozna organizacijska načela in opiše vsebino

  • zna organizacijsko in ekonomsko načrtovati dejavnosti

  •  

    Raziskava potreb

  • Dijak zna ugotoviti potrebe potrošnikov na gostinsko turističnem trgu

  • zna pripraviti anketni vprašalnik kot metodo raziskave trga

  • zna prepoznavati konkurenco

  •  

    Strategija prodaje

  • zna sestaviti celotno ponudbo

  • zna opredeliti pojme nabavna cena, prodajna cena

  • izdela kalkulacije za posamezno storitev oz. skupino storitev

  • pozna oblikovanje prodajne cene z DDV

  • pozna različne prodajne pogoje

  • opredeli prodajno pogodbo in njene sestavine, obveznosti pogodbenih strank

  • pozna različne prodajne poti za prodajo storitev

  • pozna vrste oz. možnosti reklamiranja in in pospeševanja prodaje

  •  

    Recepcijsko poslovanje

  • opiše postopek sprejemanja naročila, rezervacije, sprejema gosta

  • opredeli pomen skrbi za gosta

  • zna izstaviti račune za opravljene storitve

  • pozna različne načine plačevanja

  • pozna različne računalniške programe, ki se uporabljajo v recepcijskem poslovanju

  •  

    Tveganja v poslovanju gostinskega podjetja

  • pozna možna tveganja , ki se lahko pojavijo pri poslovanju in zna poiskati možne rešitve

  •  

    Prenehanje obstoja in delovanja podjetja

  • pozna vzroke za prenehanje obstoja in pojasni razlike med sanacijo, stečajem in likvidacijo

  • razloži pomen podjetniške vizije

  •  

    Kakovost v gostinsko-turističnem podjetju

  • pozna kategorizacijo

  • pozna različne standarde kakovosti

  • obrazloži pomen uvajanja sistema kakovosti v vseh fazah poslovanja in pomen urejenega sistem kakovosti na rezultate poslovanja podjetja

  •  

    Nadzor poslovanja

  • pozna različne vrste nadzora poslovanja

  • pozna notranji nadzor v podjetju in pristojnosti za nadzor v podjetju

  • pozna zunanji nadzor podjetja ter različne vrste inšpekcij

  •  

    Delovno pravo

  • pozna osnovne pravice in dolžnosti delavca in delodajalca

  • pozna postopek sklenitve delovnega razmerja: razpis, prijava, sklenitev delovnega razmerja

  • pozna elemente plačilnega lista (dohodnina)

  • pozna osnovni namen, cilje ter pravne vidike pripravništva

  •  

    Pri pripravi izpitnih nalog ter vprašanj upoštevajte »Navodila za pripravo in izvedbo 2. Izpitne enote«, pripravil CPI.

    4. OCENJEVANJE ZNANJA

    Zgradba izpitne enote:

  • ustni izpit.

    4.1. USTNI IZPIT

    Vprašanja na izpitnem listku

    Vprašanja so kompleksna, jasna, nedvoumna ter ustrezno razčlenjena. Pri sestavljanju izpitnih listkov upoštevati preglednico vsebin in taksonomskih stopenj ter tako zagotoviti ustrezno pokritost vsebin ter zahtevnost ustnega izpita.

    Vprašanja morajo zajeti znanja iz poznavanja dejstev in zakonitosti gospodarskih kategorij,ki so predmet proučevanja ekonomike gostinstva (40%*); iz povezovanja teoretičnih znanj s praktičnimi primeri (40%*) ter iz reševanja matematično ekonomskih nalog, ki predstavljajo osnovo za kritično presojanje in odgovorno ravnanje pri sprejemanju poslovnih odločitev  (20%*).

    * Delež posameznega vprašanja v oceni ustnega izpita.

    5. DOVOLJENI PRIPOMOČKI

    Dovoljeni pripomočki pri ustnem izpitu so določeni v poglavju 3.

    6. LITERATURA IN DRUGI VIRI

    Za kandidate je priporočena literatura in drugi viri objavljena v vsakoletnem Katalogu učbenikov za poklicne in strokovne šole za posamezno šolsko leto, ki ga izdaja Center RS za poklicno izobraževanje oziroma Zavod RS za šolstvo.