SREDNJE STROKOVNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: ELEKTROTEHNIK ENERGETIK

IZPITNI KATALOG

Sprejeto na 58. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 7. 6. 2002

1. NAZIV IZPITNE ENOTE

SEMINARSKA (PROJEKTNA) NALOGA

2. IZPITNI CILJI

Na izpitu ocenjujemo:

3. PRIPOROČILA ZA PRIPRAVO IZPITNIH NALOG

Teme izpitnih nalog predlagajo učitelji strokovno-teoretičnih predmetov ali praktičnega pouka, lahko pa temo predlagajo tudi socialni partnerji v sodelovanju s šolo. Kandidati lahko temo za seminarsko ali projektno nalogo predlagajo sami, le-to mentor opremi in vsebinsko dopolni, da je skladna z izpitnim katalogom. Izpitni odbor objavi teme izpitnih nalog skladno s pravilnikom o poklicni maturi. Glejte »Navodila za pripravo in izvedbo 4. izpitne enote«. Pripravil CPI.

3.1 Seminarska (projektna) naloga

Seminarska naloga. Osnovni namen seminarske naloge je, da kandidat širše in globlje obravnava določeno strokovno področje. S seminarsko nalogo mora kandidat pokazati določeno raven teoretičnega in praktičnega znanja ter sposobnost samostojne uporabe strokovnih virov pri obravnavi teme.

Projektna naloga je samostojna obravnava določenega problema po načrtovanih postopkih (informiranje, načrtovanje, odločitev, izvedba, kontrola, vrednotenje). Projektno nalogo kandidat izdela po načrtu, ki ga uskladi z mentorjem.

Kandidat v zaključnem letniku izbere temo s področja strokovnih predmetov, samostojno individualno ali v skupini izvede projektno nalogo, jo opremi s predpisanimi dokumenti in poročilom - skladno z navodili. Če se projektna naloga izvaja v skupini, mora biti z razpisom projektne naloge natančno opredeljena razdelitev nalog med člani skupine, tako da se lahko vsak definiran del obravnava kot samostojna enota širše projektne naloge in objektivno oceni.

Projektne naloge so lahko različne ali enake, pod pogojem, če so prepisane različne izvedbe, tehnološki postopki, izbirni material ali polizdelki ter posebne zahteve v poročilih in tehnični dokumentaciji, da je na osnovi tega mogoče zagotoviti objektivno ocenjevanje in neodvisnost dela kandidatov. Mentor spremlja nastajanje projektne naloge in ob tem vodi predpisano dokumentacijo. Pred zagovorom seminarske (projektne) naloge, mora kandidat ponoviti izbran preizkus, meritev ali nastavitve električnega sistema, če je z razpisom naloge le-to določeno.

Pri 4. izpitni enoti (projektna naloga) poklicne mature ocenjujemo praktično uporabna znanja in spretnosti, pridobljenih v procesu izobraževanja po naslednjih enotah:

3.2 Zagovor

Zagovor seminarske - projektne naloge je vezan na nalogo, na argumentacijo odločitev, razlago rezultatov ter predstavitev merilnih in tehnoloških postopkov.

4. ZNANJA, KI SE OCENJUJEJO

4.1 Vsebine in zahtevana zananja za seminarsko (projektno) nalogo

Opredeljena znanja in spretnosti, ki jih mora kandidat obvladati glede na cilje izobraževanja.

IZDELEK

(seminarska oz. projektna naloga)

OPIS IN DIMENZIJE

TEHNOLOŠKE ZAHTEVE

Izdelava malega enofaznega transformatorja

  • Poenostavljen izračun, prestavno razmerje, moč.
  • Določiti prerez Fe jedra, prerez žice, število ovojev primaria in sekundara, meritve z preizkusom.

Izdelava močnostnega usmernika

  • Načrt vezja, izdelava krmilnega vezja, montaža močnostnega dela.
  • Izbrati ustrezne elemente za krmilni in močnostni del ter ustrezno elektro-mehansko povezavo.

Upravičenost gradnje male hidroelektrarne

  • Opis zgodovine malih hidroelektrarn (mHE) v EES,
  • prikaz odstotkov pokrivanja energije v EES iz vseh mHE,
  • komentar pomena tovrstne energije,
  • primerjava upravičenost mHE nekoč in danes.
  • Narediti grafične prikaze statistike,
  • poiskati izvirne podatke o proizvodnji mHE,
  • izračunati ekonomsko upravičenost gradnje mHE na primeru.

Jedrske elektrarne – da ali ne?

  • Opis zgodovine jedrskih elektrarn,
  • prikaz deleža tovrstne energije v različnih državah in v Sloveniji glede na celotne potrebe EES,
  • vpliv jedrske energije na okolje,
  • jedrski odpadki,
  • alternativa jedrske energije.
  • Narediti grafične prikaze statistike,
  • poiskati izvirne podatke o proizvodnji jedrskih elektrarn,
  • analizirati pomen JE Krško za slovenski elektroenergetski sistem.

Kako zmanjšati izgube pri prenosu električne energije?

  • Predstavitev vrste izgub v EES,
  • ugotovitev, kolikšen je delež posameznih izgub v omrežju,
  • pomen koronskih izgub in izgub zaradi kožnega pojava,
  • rešitve, ki so že del realizacij in alternativne možnosti.
  • Naloga naj bo orientirana s konkretnimi podatki iz EES Slovenije,
  • narediti primer izračuna izgub za poljuben daljnovod,
  • predstaviti primere realiziranih rešitev.

Enosmerni prenos električne energije

  • Predstavitev razlik prenosa električne energije z enosmernim in izmeničnim tokom
  • predstavitev elementov enosmernega prenosa,
  • predstavitev uporabe enosmernega prenosa v različnih državah Sveta.
  • Narediti idejni načrt prenosa električne energije za obstoječi daljnovod,
  • narediti ekonomsko upravičenost takšne investicije.

Pomen razžveplevanja dimnih plinov v termoelektrarnah

  • Predstavitev ekološke problematike termoelektrarn,
  • opis metode razžveplevanja po mokrem kalcitnem postopku,
  • predstavitev ostalih metod razžveplevanja,
  • opis problema skladiščenja sadre in njeno morebitno uporabo.
  • Podati podatke za slovenske razmere (TE Šoštanj),
  • narediti primerjavo ekološke problematike pred in po realizaciji razžveplevanja.

Multimedijska predstavitev elementov transformatorskih postaj

  • Opis izvedb transformatorskih postaj,
  • opis elementov RTP in njihova predstavitev ob slikovnem in animiranem gradivu v multimedijski obliki.
  • Predstavitev naj bo narejena v programu PowerPoint,
  • vsebovani elementi naj bodo fotografije, animacije ali kratki filmi.
  • predstaviti je potrebno novejšo izvedbo RTP.

Pomen ozemljitev transformatorjev za obratovanje elektroenergetskega sistema

  • Opis vseh izvedb ozemljitev sekundarnih navitij transformatorjev,
  • opis obratovalnih značilnosti posameznih izvedb,
  • predstavitev slovenskega elektroenergetskega sistema v smislu ozemljitev transformatorjev.
  • Predstaviti konkreten primer izvedbe ozemljitve v TP,
  • opisati razlike med elektroenergetskimi sistemi po svetu v smislu različnih pristopov pri ozemljevanju oz. izoliranju nevtralne točke transformatorja.

Kakovost električne energije v elektroenergetskem sistemu Slovenije

  • Predstavitev predpisov o dovoljenem nihanju napetosti na različnih napetostnih nivojih,
  • opis dovoljenega odstopanja frekvence,
  • predstavitev negativnih posledic prevelikih odstopanj napetosti in frekvence,
  • predstavitev kriterijev za nemoteno dobavo električne energije različnim skupinam odjemalcev.
  • Navesti konkretne primere »onesnaževalcev« omrežja na različnih napetostnih nivojih,
  • narediti primerjavo kvalitete električne energije v Sloveniji in Evropsko unijo.

Diagrami proizvodnje in obremenitev v elektroenergetskem sistemu Slovenije

  • Izris letnega diagrama obremenitev za obdobje zadnjih desetih let,
  • predstavitev najbolj ekstremnih dnevnih diagramov obremenitev v tem obdobju,
  • izdelava urejenega diagrama obremenitve in definirati proizvodne objekte, ki pokrivajo posamezne pasove obremenitev,
  • opis regulacije, ki skrbi za usklajenost proizvodnje in obremenitve v slovenskem EES.
  • Narediti grafične prikaze statistike,
  • poiskati izvirne podatke o razmerah v slovenskem EES,
  • oceniti vrednost električne energije za posamezne pasove obremenitve.

Cena električne energije v Sloveniji in v Evropski uniji

  • Prikaz statističnih podatkov o ceni električne energije v Sloveniji v zadnjih desetih letih,
  • primerjava cene električne energije z rastjo inflacije in življenjskih stroškov,
  • izdelava vzporedne primerjave cene električne energije s cenami v državah Evropske unije,
  • izdelava primerjave prodajnei cene 1 kWh proizvedene v različnih proizvodnih elektroenergetskih objektih.
  • Prikazati statistične diagrame, ki nazorno prikazujejo kazalce primerjav,
  • poiskati izvirne podatke o cenah električne energije,
  • ob krivuljnih trendih napovedati okvirno prihodnost politike cen električne energije.

Izdelava logičnega krmilja

  • Izdelava preprostega logičnega krmilja z uporabo podanega programirljivega releja ali krmilnika.
  • Analizirati problem, logična tabela, okrajšava, logična funkcija, načrt za podani krmilnik, programiranje, izbira vhodnih in izhodnih komponent, izvedba in preizkus.

Izdelava koračnega krmilja

  • Izdelava preprostega koračnega krmilja z uporabo podanega programirljivega releja ali krmilnika.
  • Analizirati problem, koračna veriga, ustrezen načrt za podani krmilnik, programiranje, izbira vhodnih in izhodnih komponent, izvedba in preizkus.

Izdelava regulacijskega sistema

  • Izdelava preprostega regulacijskega sistema z uporabo podanih regulatorjev ali krmilnika.
  • Analizirati problem, izbira tehnologije in regulatorja, nastavljanje in optimiranje parametrov, preizkus z meritvami.

Meritve na obstoječih električnih instalacijah in izdelava protokola

  • Opis meritev, ki jih je potrebno narediti,
  • opis uporabljenih instrumentov,
  • opis metod in postopkov meritev,
  • izvedba meritev,
  • navedba zahtev, ki jim mora inštalacija ustrezati.
  • Narediti grafične prikaze rezultatov,
  • primerjati izmerjene rezultate s predpisanimi,
  • ugotoviti in komentirati ustreznost obstoječih električnih inštalacij.

Ekonomska upravičenost uporabe fluorescenčne razsvetljave z elektronskimi predstikalnimi napravami

  • Opis delovanja fluorescenčne sijalke,
  • načrt in opis znane vezave z uporabo dušilke,
  • opis možnih vezav z uporabo elektronskih predstikalnih naprav,
  • izvedba meriete na različnih vezavah.
  • Narediti grafične prikaze rezultatov,
  • komentirati rezultate različnih vezav,
  • narediti izračun ekonomske upravičenosti izdelave in uporabe razsvetljave z elektronskimi predstikalnimi napravami,
  • navesti prednosti uporabe elek. predstikalnih naprav.

Merjenje svetilnosti različnih fluorescenčnih sijalk in vpliv uporabe različnih rasterjev svetilk na svetilnost

  • Opis različnih fluorescenčnih sijalk,
  • opis različnih instrumentov in postopkov za merjenje osvetljenosti,
  • analiza oblik in uporabe rasterjev za različne namene,
  • navedba zahtev vrednosti osvetljenosti za različne prostore (šola),
  • izvedbe meritev.
  • Narediti grafične prikaze rezultatov,
  • razložiti uporabo različnih rasterjev v različnih prostorih v šoli,
  • predstaviti spremembo osvetljenosti prostora zaradi uporabe različnih rasterjev.

Merjenje procesnih veličin

  • Opis različnih načinov merjenja izbrane procesne veličine,
  • izvedba meritev veličin z različnimi merilniki.
  • Narediti grafične prikaze rezultatov,
  • komentirati rezultate dobljene z različnimi merilniki.

Izdelava avtomatizacije za dvižna vrata

  • Izdelava načrtov vezav krmilnih in glavnih tokokrogov obstoječe klasične avtomatizacije.
  • Določitev, kako bo novo krmiljenje delovalo,
  • izdelava programa za izbran krmilnik z ustreznim programom,
  • preizkus delovanja.
  • Narediti idejni načrt delovanja,
  • napisati program za delovanje,
  • preizkusiti delovanje.

Izdelava avtomatizacije za industrijski model dvigala

  • Izdelava algoritma delovanja procesa,
  • izdelava programa za izbran krmilnik z ustreznim programskim orodjem,
  • preizkus delovanja.
  • Narediti idejni načrt delovanja (algoritem),
  • narisati časovni diagram delovanja,
  • narisati blokovno shemo vhodov in izhodov iz procesa,
  • napisati program,
  • povezati krmilne in močnostne tokokroge,
  • preizkusiti delovanje procesa.

Izdelava regulacije nivoja tekočine na industrijskem modelu

  • Izdelava algoritma delovanja procesa,
  • izdelava programa za izbran krmilnik z ustreznim programskim orodjem,
  • preizkus delovanja.
  • Narediti idejni načrt delovanja (algoritem),
  • narisati časovni diagram delovanja,
  • narisati blokovno shemo vhodov in izhodov iz procesa,
  • napisati program,
  • povezati krmilne in močnostne tokokroge,
  • preizkusiti delovanje procesa.

Izdelava avtomatizacije poljubnega procesa

  • Izdelava algoritma delovanja procesa,
  • izdelava programa za izbran krmilnik z ustreznim programskim orodjem,
  • preizkus delovanja.
  • Narediti idejni načrt delovanja (algoritem),
  • narisati časovni diagram delovanja,
  • narisati blokovno shemo vhodov in izhodov iz procesa,
  • napisati program,
  • povezati krmilne in močnostne tokokroge,
  • preizkusiti delovanje procesa.

Izdelava sistema na nadzor in vizualizacijo (SCADA) nekega procesa.

  • Razčlenitev obstoječega procesa,
  • določitev parametrov, ki naj bodo dosegljivi uporabniku (posluževalcu),
  • izdelati z ustreznim programskim orodjem primerno animacijo procesa,
  • fizična in programska povezava procesa z nadzornim sistemom.
  • Narediti procesu primerno animacijo na zaslonu,
  • izbrati ustrezno komunikacijsko povezavo
  • komentirati delovanje in prednosti uporabe nadzornih sistemov.

Izdelava simulacije meritve (npr. U-I metoda) za lažje razumevanje pri podajanju učne snovi

  • Izbira ustreznega programskega paketa za izdelavo simulacije (InTouch, Labview, SCADA),
  • izbira smiselnih primerov iz teorije za simulacijo,
  • izdelava simulacije.
  • Razložiti izbrane primere iz teorije,
  • predstaviti in demonstrirati izbrane naloge s simulacijo.

5.TRAJANJE IZPITA

5.1 Izdelava izdelka

Izpit iz 4. Izpitne enote (seminarska ali projektna naloga) na poklicni maturi traja do 8 ur ter zajema izvedbo meritve ali nastavitve ali demonstracijo funkcij izdelka, programa, simulacije, priprava dokumentacije ter ustni zagovor. Ustni zagovor traja največ 20 minut.

6. OCENJEVANJE ZNANJA IN SPRETNOSTI

6.1 Seminarska (projektna) naloga

Izpitni odbor pripravi kriterije za ocenjevanje tako, da za posamezne naloge upošteva naslednja razmerja:

PODROČJE OCENJEVANJA

DELEŽI
s predstavitvijo

DELEŽI
brez predstavitve

Obravnava problema in odločitve za izvedbo naloge.

20 %

20 %

Uporaba metod, tehnologij, izvedbe in dokazov.

30 %

40 %

Dokumentacija.

20%

20%

Predstavitev rezultatov, demonstracija, ponovitev meritve, dokazovanje.

15 %

 

Ustni zagovor.

15 %

20 %

SKUPAJ

100 %

100 %

7. LITERATURA IN DRUGI VIRI

Za kandidate je priporočena literatura in drugi viri objavljena v vsakoletnem Katalogu učbenikov za poklicne in strokovne šole za posamezno šolsko leto, ki ga izdaja Center RS za poklicno izobraževanje oziroma Zavod RS za šolstvo.