SREDNJE STROKOVNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: GEODETSKI TEHNIK

IZPITNI KATALOG

Sprejeto na 40.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 30. 6. 2000

1. NAZIV IZPITNE ENOTE

GEODEZIJA

2. IZPITNI CILJI

Na izpitu ocenjujemo:

  • obvladovanje geodetskega orodja, instrumentarija in metod dela  pri terenskih geodetskih meritvah,

  •  stopnjo razumevanja znanja in sposobnost reševanja enostavnih problemov na osnovi znanih primerov,

  • sposobnost uporabe znanja pri reševanju novih problemov, ki niso bili neposredno ilustrirani s primeri v šoli,

  • sposobnost analize in sinteze znanja in prenos ugotovitev v nove situacije,

  • sposobnost samostojnega reševanja problemov, ki presegajo enostavne primere na danem vsebinskem področju.

    3. ZNANJA, KI SE OCENJUJEJO

    VSEBINE

    ZNANJA

    UČNA IN DELOVNA SREDSTVA

     

    Kandidat

     

    MERSKI SISTEMI IN MERILA

  • pozna definirane (osnovne) in izpeljane enote

  •  

  • dolžinske enote

  • definira meter

  • definira seženj, čevelj, palec, črtko in poštno miljo

  • definira morsko in geografsko miljo

  • preračunava dolžine med enotami

  •  

  • površinske enote

  • definira stare površinske enote

  • preračunava površine med enotami

  •  

  • kotne enote

  • definira radiane, grade in stopinje

  • preračunava kote med enotami

  •  

  • pomanjšana merila

  • pozna običajna merila geodetskih načrtov in kart

  • preračunava dolžine in površine iz narave v načrt in obratno

  •  

    GEODETSKA ORODJA

  • opiše posamezna orodja

  • ve, kdaj in kako uporabiti posamezno orodje

  •  

  • preprosta geodetska orodja

  • opiše uporabnost trasirke, trinožnika in grezila

  • razloži, kje in kako se uporabljajo vizirni križi in postopično orodje

  •  

  •  

  • libele

  • opiše delovanje cevne in dozne libele

  • izračuna naklon površine iz preteka libele in obratno

  • opiše rektifikacijo libel

  • definira natančnost (občutljivost) libele

  •  

    MERJENJE KOTOV

  • razloži pomen in vlogo merjenja kotov v geodeziji

  • primerja natančnost določitve kota glede na instrumentarij in metodo dela, ki jo uporabi

  •  

  • optika

  • razloži odboj, lom in totalni odboj svetlobe

  • skicira prehod žarka skozi kotne prizme in dokaže pravokotnost vhodnega in izhodnega žarka

  • skicira zbiralne in razpršilne leče

  • pojasni in uporabi dioptrično enačbo

  • grafično konstruira mikroskop in daljnogled ter razloži njuno delovanje

  •  

  • definicija kotov

  • definira poševni, horizontalni in vertikalni kot ter zenitno distanco

  •  

  • teodolit

  • našteje dele teodolita in razloži njihovo funkcijo

  • opiše osi teodolita

  • pozna pogoje za pravilno delovanje teodolita in napake, ki nastajajo, če pogoji niso izpolnjeni

  • čita na različnih napravah za čitanje

  • pozna razliko med absolutnim in relativnim načinom odčitavanja pri elektronskem teodolitu

  •  

  • merjenje horizontalnih kotov

  • zna meriti kote z girusno, Schreiberjevo, sektorsko in metodo zapiranja horizonta

  • kontrolira meritve in izračun

  • opiše signalizacijo geodetskih točk

  •  

  • merjenje vertikalnih kotov in zenitnih distanc

  • izmeri vertikalni kot ali zenitno distanco v dveh krožnih legah, ob vseh treh nitih

  • pojasni vlogo zavarovalne libele ali kompenzatorja

  • kontrolira meritve in izračun

  •  

    MERJENJE DOLŽIN

  • primerja različne načine merjenja dolžin glede na natančnost in potreben instrumentarij

  •  

  • merski trakovi

  • opiše merske trakove in način dela z njimi

  • reducira poševno merjene dolžine na horizont

  • opiše komparacijo in zapiše ter razloži enačbo traku

  •  

  • optični razdaljemeri

  • opiše delovanje optičnih razdaljemerov

  • razloži vlogo merjenja stranic s pomočjo bazne late v preteklosti in danes

  • primerja optične razdaljemere glede na natančnost, prednosti in slabosti

  •  

  • elektrooptični razdaljemeri

  • skicira in razloži harmonično valovanje in modulacijo

  • opiše delovanje faznega in impulznega razdaljemera

  • pojasni vzroke za merjenje temperature in zračnega pritiska

  • našteje napake, ki nastopajo pri merjenju z razdaljemeri

  •  

  • elektronski tahimeter

  • opiše elektronski tahimeter

  • razloži prednosti avtomatske registracije in obdelave podatkov

  •  

    G.-K. PROJEKCIJA IN KOORDINATNI SISTEM

  • pozna pojma kartografska projekcija in koordinatni sistem

  • loči med globalnimi in lokalnimi ter polarnimi in pravokotnimi koordinatnimi sistemi

  •  

  • oblika in dimenzije zemlje

  • pojasni predstave o obliki Zemlje v preteklosti in danes

  • loči med fizičnem površjem in matematičnimi in/ali fizikalnimi aproksimacijami

  • opiše Geoid in Besselov elipsoid

  • ima približno predstavo o velikosti Zemlje

  •  

  • kartografske projekcije

  • skicira in opiše posamezne projekcije

  • razvrsti projekcije glede na projekcijsko ploskev, projekcijski center ter geometrijske količine, ki se pri projeciranju ohranjajo

  • podrobno opiše G.-K. projekcijo, njene lastnosti, osi in modulacijo

  • definira geografske koordinate točke

  •  

  • stari koordinatni sistemi

  • opiše stare koordinatne sisteme, navede njihova izhodišča, območja, ki so jih zajemali in pojasni, zakaj so še danes aktualni

  • opiše transformacijo koordinat v G. - K. sistem

  •  

  • G:-K. koordinatni sistem

  • skicira G.-K. cono in definira izhodišče koordinatnega sistema

  • skicira delitev cone na trigonometrične sekcije in dalje na detajlne liste in skice

  • pojasni nomenklaturo geodetskega načrta oz. karte in pozna pojem nomenklaturna (sistemska) karta

  •  

  • koordinatni račun

  • izračuna polarne koordinate na osnovi pravokotnih in obratno

  • izračuna površino lika iz koordinat

  •  

    GEODETSKE MREŽE

  • pojasni pojme geodetska točka ter položajna in višinska mreža

  • loči geodetske točke glede na natančnost in način določitve ter njihov namen

  • obrazloži princip "iz velikega v malo" in vzroke zanj

  • opiše topografijo geodetske točke

  • opiše skico trigonometrične, poligonske in linijske mreže ter pojasni njihov namen

  •  

  • trigonometrična, trilateracijska mreža

  • razvrsti trigonometrične točke v rede glede na oddaljenost med njimi in natančnost določitve njihovih koordinat

  • opiše vlogo mreže pri geodetskih meritvah

  • opiše načrtovanje in razvijanje mreže

  • opiše stabilizacijo trigonometričnih točk

  • pojasni vlogo in pomen Laplaceovih točk in merjenih baz

  • izračuna približne koordinate trigonometričnih točk z urezovanjem in ločnim presekom

  • izračuna najverjetnejše koordinate trigonometrične točke, določene z merjenjem kotov in/ali dolžin

  • opiše postopek aerotriangulacije

  •  

  • poligonska mreža

  • definira pojem poligon, našteje vrste poligonov in pojasni pomen poligonometrije

  • razloži indeksiranje poligonov in njihovo združevanje v vozlišča

  • opiše načrtovanje in razvijanje poligonske mreže ter stabilizacijo poligonskih točk

  • izračuna posredno merjene količine v poligonu in koordinate poligonskih točk

  •  

  • linijska mreža

  • definira pojem linijska točka in pojasni njen pomen

  • opiše načrtovanje in razvijanje linijske mreže ter stabilizacijo linijskih točk

  • izračuna koordinate linijske točke na daljici, na njenem podaljšku, na pravokotnici ali določene z ločnim presekom

  •  

  • navezovalne mreže

  • pojasni pojem navezovalne mreže

  • opiše, kdaj in kje uporabljamo navezovalne mreže

  •  

  • mreže višinskih točk

  • loči nivelmanske mreže glede na natančnost in način stabilizacije

  • izračuna nadmorske višine točk, določenih z generalnim in detajnim nivelmanom ter višinskimi vozlišči

  •  

  • sistem globalnega določanja položaja

  • opiše princip globalnega določanja položaja

  • našteje področja uporabe sistema v geodeziji in izven nje

  • našteje prednosti in slabosti metode

  •  

    DETAJLNA IZMERA

  • primerja posamezne metode detajlne izmere glede na natančnost, instrumentarij, ceno, hitrost

  • razlikuje med topografsko in katastrsko izmero

  •  

  • ortogonalna izmera

  • pojasni potek izmere

  • zna skicirati detajl in voditi izmero

  • izračuna koordinate detajlnih točk

  •  

  • tahimetrija

  • razloži delovanje trinitnega, avtoredukcijskega in elektronskega tahimetra

  • pojasni potek izmere

  • zna skicirati detajl in voditi izmero

  • izračuna koordinate detajlnih točk

  • izračuna koordinate ekscentričnega stojišča

  •  

  • grafična izmera

  • opiše instrumente za grafično izmero

  • pojasni potek izmere

  • pojasni njen pomen v zgodivini

  • razloži vklop numerične izmere v grafično osnovo ali obratno

  •  

  • fotogrametrična izmera

  • razume osnove fotogrametričnih postopkov

  • pojasni potek izmere in pripravljalnih del

  •  

    VIŠINOMERSTVO

  • primerja posamezne metode glede na natančnost, hitrost, ceno in uporabo

  • zna izbrati najprimernejšo metodo za konkretno nalogo

  •  

  • višine, višinska razlika

  • definira pojme absolutna in relativna višina ter višinska razlika

  •  

  • nivelir in pomožni pribor za niveliranje

  • razloži konstrukcijo nivelirja

  • skicira kompenzator in razloži njegovo delovanje

  • preizkusi nivelir

  • opiše pomožni pribor za niveliranje

  •  

  • niveliranje

  • opiše princip in našteje metode niveliranja

  • našteje vrste nivelmana, njihov namen in natančnost

  •  

  • trigonometrično višinomerstvo

  • razloži princip trigonometričnega višinomerstva

  • pojasni vpliv ukrivljenosti Zemlje in refrakcije

  • izračuna višinski poligon

  •  

  • barometrično višinomerstvo

  • pojasni princip barometričnega višinomerstva, njegovo natančnost in uporabnost

  •  

  • fotogrametrično višinomerstvo

  • pojasni princip fotogrametričnega višinomerstva, njegovo natančnost in uporabnost

  •  

  • stabilizacija višinskih točk

  • opiše stabilizacijo reperjev

  • opiše topografijo višinskih točk

  •  

    GEODETSKI NAČRTI IN KARTE

  • razloži razliko med pojmoma načrt in karta

  • razloži pojem generalizacije in kriterije za prikaz vsebine

  • loči med sistemskimi in nesistemskimi načrti (kartami)

  • opiše uporabo osnovnih orodij za klasično in računalniško kartiranje ter orodij za merjenje na kartah in načrtih

  •  

  • skiciranje terena

  • zna skicirati objekte v približnem merilu

  • razloži pojem karikiranja detajla

  • opiše uporabo pogojnih znakov za prikaz vsebine

  •  

  • običajna merila kart in načrtov

  • našteje običajna merija TTN, GK in katastrskih načrtov ter opiše njihovo vsebino

  • razloži, kdo je odgovoren za izdelavo in vzdrževanje sistemskih kart oz. načrtov

  •  

  • vsebina in kriteriji za prikaz

  • pozna obvezno vsebino sistemskih kart in načrtov

  • razloži, po kakšnih kriterijih je določen detajl prikazan ali ne

  • opiše, katera vsebina se prikazuje v merilu in katera z znaki

  •  

  • topografski in pogojni znaki

  • loči med pojmoma pogojni in topografski znak

  • zna uporabiti topografski ključ

  • pojasni princip sestavljanja nabora pogojnih znakov

  •  

  • upodabljanje reliefa

  • razpozna karakteristične črte terena in osnovne terenske oblike

  • interpolira (ekstrapolira) plastnice

  • našteje načine upodabljanja reliefa na kartah in načrtih

  •  

  • geodetske evidence

  • razloži pomen geodetskih evidenc v vsakdanjem življenju

  • opiše vsebino zamljiškega katastra, zemljiške knjige, KKN, RPE, EHIŠ

  • loči med grafičnimi in pisnimi evidencami

  •  

    NAPAKE MERJENJ

     

  • vrste napak

  • našteje vrste napak in njihove značilnosti

  • razloži, zakaj nastajajo napake in kako jih odpravljamo

  •  

  • merila natančnosti

  • loči med pravo in najverjetnejšo vrednostjo merjene količine ter pravo in najverjetnejšo napako

  • izračuna relativno napako merjenja in razloži njen pomen

  • definira standardno deviacijo, varianco, kovarianco ter variančno - kovariančno matriko

  • skicira in opiše normalno porazdelitev in elipso napak

  •  

  • uteži

  • definira varianco utežne enote in utež meritve

  • razloži uporabo uteži in splošno aritmetično sredino

  •  

  • zakon o prenosu napak

  • zapiše zakon o prenosu napak v matrični obliki

  • uporabi zakon o prenosu napak v enostavnih primerih

  •  

  • napake pri merjenju kotov

  • našteje napake pri merjenju kotov

  • našteje metode, s katerimi lahko napake odpravimo ali zmanjšamo

  • izračuna napako za posamezne primere

  •  

  • napake pri merjenju dolžin

  • našteje napake pri merjenju dolžin

  • našteje metode, s katerimi lahko napake odpravimo ali zmanjšamo

  • izračuna napako za posamezne primere

  •  

    GEODETSKA DELA PRI GRADNJI OBJEKTOV

  • opiše zenitlot in njegovo uporabo

  •  

  • prenos projekta v naravo

  • opiše gradbeniški načrt in njegovo vsebino

  • razloži, kje so vzroki za napake pri prenosu projekta v naravo, kako jih odpravljamo (zmanjšujemo) in kakšnega velikostnega reda so

  • opiše postavljanje gradbenih profilov

  •  

  • zakoličevanje

  • našteje metode zakoličevanja in opiše njihovo natančnost

  • izračuna zakoličbene elemente za posamezne metode

  • razloži zakoličbo premic, krivulj, višin, nagnjenih površin, itd.

  •  

  • računanje kubatur zemeljskih del

  • izračuna prostornino izkopov ali nasipov na osnovi grafičnih ali numeričnih podatkov

  •  

  • merjenje premikov zgradb

  • opiše pomen merjenja premikov zgradb

  • našteje metode, ki se uporabljajo pri merjenju premikov

  •  

  • nizkogradnje

  • opiše projektiranje nizkogradenj

  • definira pojme temenski poligon ter podolžni in prečni profil

  • našteje in opiše geodetska dela pri nizkogradnjah

  •  

  • rudarska merjenja

  • našteje in opiše geodetska dela v rudarstvu

  • opiše merjenje podzemnih poligonov in njihov prenos na površje

  •  

    Pri pripravi izpitnih nalog ter vprašanj upoštevajte »Navodila za pripravo in izvedbo 2. Izpitne enote«, pripravil CPI.

    4. OCENJEVANJE ZNANJA

    Zgradba izpitne enote:

  • pisni izpit,

  • ustni izpit.

    4.1. PISNI IZPIT

    Priporočilo

    Vsebinsko pisni izpit obsega naloge iz temeljnih vsebin strokovno teoretičnega predmeta. Izpitne naloge so objektivnega tipa, struktuirane, računske, grafične ali problemske ipd. Področje, raven in obseg znanja, ki se preverja, naj ne bo le faktografsko, temveč naj upošteva tudi zahtevnejše taksonomske stopnje (znanje, razumevanje, uporaba, analiza, sinteza, vrednotenje).

    S pisnim izpitom kandidat dokaže, da zna uporabiti znanje v konkretnih računskih in grafičnih nalogah ter, da naloge rešuje natančno in sistematično, hkrati pa zna kontrolirati svoje delo. Vsebinsko pisni izpit vsebuje naloge, ki združujejo vsebine različnih poglavij.

    Shema zgradbe in vrednotenja pisnega izpita

    Izpitna pola oz. sklop

    Štev. nalog

    Tipi nalog

    Vrednotenje posameznih nalog

    (točk)

    Dovoljeni pripomočki

    Čas reševanja

    (minut)

    Delež v oceni

    (%)

    1.

    6

    kratke naloge iz osnovnega znanja definicij in zakonov ter pretvarjanja enot;

    5

    geometrijsko orodje

    do 30

    20

    2.

    2

    strukturirane naloge iz uporabe zakonov in definicij posameznih področij _____________________________;

    20

    učbenik, pisna gradiva,

    kalkulator, priročnik

    do 90

    60

     

    1

    strukturirane naloge iz uporabe, analiziranja in vrednotenja ter povezovanja področij __________________________________;

    30

       

    20

     

     

    SKUPAJ

    100

     

     

    100


    Trajanje pisnega izpita

    Pisni izpit traja najmanj 90 in največ 120 minut.

    4.2.   USTNI IZPIT

    Vprašanja na izpitnem listku

    Vprašanja so kompleksna, jasna, nedvoumna ter ustrezno razčlenjena. Pri sestavljanju izpitnih listkov upoštevati preglednico vsebin in taksonomskih stopenj ter tako zagotoviti ustrezno pokritost vsebin ter zahtevnost ustnega izpita.

    Vprašanja morajo zajeti znanja iz razumevanja in uporabe (55%) ter iz analize, sinteze in vrednotenja (45%).

    * Delež posameznega vprašanja v oceni ustnega izpita.

    4.3.   OBLIKOVANJE SKUPNE OCENE

    Skupno oceno izpitne enote določi izpitna komisija v skladu s Pravilnikom o poklicni maturi.

    5. DOVOLJENI PRIPOMOČKI

    Dovoljeni pripomočki pri ustnem in pisnem izpitu so določeni v poglavju 3. in 4.1.

    6. LITERATURA IN DRUGI VIRI

    Za kandidate je priporočena literatura in drugi viri objavljena v vsakoletnem Katalogu učbenikov za poklicne in strokovne šole za posamezno šolsko leto, ki ga izdaja Center RS za poklicno izobraževanje oziroma Zavod RS za šolstvo.