SREDNJE STROKOVNO IZOBRAŽEVANJE
Izobraževalni program: LABORATORIJSKI TEHNIK
IZPITNI KATALOG
Sprejeto na 28.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje,
dne 10. 6. 1999
1.
NAZIV IZPITNE ENOTE
STORITEV
Z ZAGOVOROM
SEMINARSKA (PROJEKTNA)
NALOGA
2.
IZPITNI CILJI
Na
izpitu ocenjujemo:
stopnjo praktične usposobljenosti na poklicnem
področju,
povezanost strokovnoteoretičnih in praktičnih znanj,
ustrezen pristop in izbiro tehnoloških postopkov pri
opravljanju nalog,
uporabo ustreznih merilnih in kontrolnih postopkov,
samostojnost, natančnost in odgovoren odnos do dela,
poznavanje postopkov predanalitske priprave: priprava
vzorca, priprava reagentov, pipetiranje, mešanje, inkubacija;
poznavanje spektrometrije in spretnost dela s
spektrometri (fotometri): nastavitev instrumenta (valovna dolžina, širina reže,
umerjanje instrumenta in meritev);
določanje koncentracije (aktivnosti) preiskovane snovi
in vrednotenje rezultata;
izdelava umeritvene krivulje in odčitavanje
koncentracije vzorca iz le-te;
sposobnost ločevanja med kvalitativnimi,
polkvantitativnimi in kvantitativnimi analizami;
poznavanje in pravilna uporaba osnovnih statističnih
metod;
poznavanje vzrokov, ki vplivajo na zanesljivost
(pravilnost in ponovljivost) rezultata;
sposobnost razlikovanja med krvnimi celicami;
pravilnost mikroskopiranja;
točnost rezultatov;
spretnost priprave mikrobioloških in hematoloških
razmazov;
kvaliteto mikrobioloških in hematoloških razmazov;
poznavanje postopkov barvanja mikrobioloških in hematoloških
preparatov;
poznavanje postopkov določanja številčne koncentracije
krvnih celic;
izvajanje aseptične tehnike, priprave gojišč, metod
zasejevanja, inkubiranja in odčitavanja gojišč
pri različnih mikrobioloških preiskavah,
poznavanje imunoloških testov,
upoštevanje predpisov s področja varstva pri delu in
varstva okolja;
racionalno rabo energije, materiala in časa.
3. PRIPOROČILA ZA PRIPRAVO IZPITNIH NALOG
3.1. STORITEV
Izpitna enota
storitev z zagovorom zajema samostojno opravljanje storitve. Ocenjevanje
temelji na doseženi povezanosti kandidatovih psihofizičnih, motoričnih in
intelektualnih sposobnosti, kulture dela in delovnih izkušenj.
Izpitne naloge
zastavimo tako, da upoštevamo z izpitnim katalogom opredeljene vsebine ter
zahtevana znanja. Da celovito ocenimo strokovno usposobljenost kandidata,
pripravimo več daljših ali krajših izpitnih nalog - izpitnih del ter delovnih
preizkusov, ki jih je kandidat sposoben rešiti v času do 8 ur. Za izpitne
naloge je potrebno pripraviti izpitno gradivo.
Vsebino in vrsto
izpitnih nalog (izpitna dela, delovne preizkuse) določi izpitni odbor. Izpitni
odbor izda kandidatu pisni sklep o roku in kraju izvedbe izpita, o imenovanju
nadzornikov, o potrebnih predhodnih dejanjih (npr. priprava polizdelkov ipd.)
in drugih obveznostih ter pogojih.
Pri 4. izpitni
enoti (izdelek ali storitev) poklicne mature lahko ocenjujemo praktična znanja
in spretnosti pridobljenih v procesu praktičnega izobraževanja s:
tremi (3)
delovnimi preizkusi,
ustrezno dokumentacijo, ki obsega poročilo o delu
oziroma tehnično in tehnološko dokumentacijo ipd.,
zagovorom.
Kandidat lahko
opravi določena opravila po predloženi dokumentaciji pred izpitom v skladu s
sklepom izpitnega odbora. Na izpitu opravi finalizacijo izpitnega dela.
Dokumentacijo praviloma izdela pod nadzorom.
3.2.
SEMINARSKA
(RAZISKOVALNA) NALOGA
Seminarska naloga. Osnovni namen
seminarske naloge je, da kandidat širše in globlje obravnava določeno strokovno
področje. S seminarsko nalogo mora kandidat pokazati določeno raven teoretskega
in praktičnega znanja ter sposobnost samostojne uporabe strokovnih virov pri
obravnavi teme.
Projektna naloga je samostojna
obravnava določenega problema po načrtovanih postopkih (informiranje,
načrtovanje, odločitev, izvedba, kontrola, vrednotenje). Projektno nalogo
kandidat izdeluje po načrtu, ki ga uskladi z mentorjem.
3.3. ZAGOVOR
Obseg in vsebina
zagovora sta predvsem vezani na posamezne izpitne naloge. Pri zagovoru se
ocenjuje:
razlaga analitičnega postopka,
ocena dobljenega rezultata (kakšen je diagnostičen
pomen dobljene vrednosti?),
poznavanje možnosti, ki lahko privedejo do lažno
zvišanega ali znižanega rezultata,
utemeljitev izbranega postopka in poznavanje drugih
postopkov, ki bi jih tudi lahko uporabili namesto izvedenega.
4.
ZNANJA, KI SE OCENJUJEJO
4.1.
VSEBINE
IN ZAHTEVANA ZNANJA ZA STORITEV
Opredeljena znanja in spretnosti, ki jih kandidat mora obvladati
glede na cilje izobraževanja.
KLINIČNA KEMIJA IN BIOKEMIJA
STORITEV
|
ZNANJA
|
KVALITATIVNE BIOKEMIJSKE ANALIZE
|
poznajo načela dokaznih reakcij za sestavine v urinu;
ločijo med načeli klasično kemijskih reakcij in
reakcij na testnih trakovih;
razumejo pojem specifičnosti reakcije;
se zavedajo možnosti kužnosti vzorca in upoštevajo
navodila za varno delo;
skrbijo za lastno zaščito (žaščitna halja, rokavice,
umivanje rok po končanem delu);
pripravijo delovni prostor;
natančno preberejo navodila in pripravijo ustrezne
reagente;
pravilno označijo epruvete;
natančno odpipetirajo predpisane količine vzorca in
reagentov;
kritično ocenijo rezultate reakcij in pravilno
izpolnijo formular,
pravilno uporabijo aparat za vrednotenje rezultatov
na testnih trakovih;
poskrbijo, da se ostanki bioloških vzorcev po
opravljenih analizah zavržejo na strokovno in ekološko sprejemljiv način;
|
KVANTITATIVNE BIOKEMIJSKE ANALIZE
|
ločijo med kvalitativnimi in kvantitativnimi
metodami;
poznajo načela diagnostičnih testov za določanje
koncentracije sestavin seruma in urina;
se zavedajo možnosti kužnosti vzorca in upoštevajo
navodila za varno delo;
skrbijo za lastno zaščito (žaščitna halja, rokavice,
umivanje rok po končanem delu);
pripravijo delovni prostor;
natančno preberejo navodila za izvedbo analize;
pripravijo in ustrezno označijo epruvete;
po navodilih pripravijo reagent (upoštevajo
predpisano razmerje, raztopijo v predpisani količini destilirane vode oziroma
pufra);
natančno odpipetirajo predpisane količine reagentov,
vzorca in standarda;
znajo pripraviti različne razredčitve standardnih
raztopin;
so pozorni na pogoje in čas inkubacije;
so pazljivi pri delu s fotometrom;
izberejo pravilno valovno dolžino oziroma filter;
pravilno umerijo spektromete (fotometer);
pravilno uporabljajo kivete;
natančno odčitajo vrednosti absorbanco;
poznajo Beer Lambertov zakon in izračunajo
koncentracijo želene snovi v vzorcu;
v primeru previsoke koncentracije neznane snovi v
vzorcu glede na koncentracijo standardne raztopine, vzorec ustrezno
razredčijo in razredčitev upoštevajo pri izračunu koncentracije;
kritično ocenijo rezultate analiz in pravilno
izpolnijo formular;
izmerijo absorbance standardnih raztopin različnih
koncentracij in narišejo umeritveno krivuljo ter iz grafa odčitajo
koncentracijo neznanega vzorca;
poznajo kinetično metodo za določanje encimskih
aktivnosti;
izračunajo encimske aktivnosti;
izračunajo srednjo vrednost dobljenih rezultatov več
paralelk istega vzorca, izračunajo standardni odmik in ocenijo natančnost
metode;
izračunajo relativno napako svojega rezultata;
poiščejo napake pri svojem delu in predlagajo ukrepe
za njihovo odstranitev;
poskrbijo, da se ostanki bioloških vzorcev po
opravljenih analizah zavržejo na strokovno in ekološko sprejemljiv način;
|
HEMATOLOGIJA
STORITEV
|
ZNANJA
|
DIFERENCIRANJE
|
patološki krvni razmaz kvantitativno in kvalitativno
obdelajo;
poznajo postopek diferenciranja;
pravilno uporabljajo mikroskop;
vedo v katerem delu razmaza je potrebno štetje celic;
izrazijo rezultat v delih enote in ga tolmačijo;
poznajo orientacijske referenčne vrednosti
diferencialne krvne slike;
|
DOLOČANJE
ŠTEVILČNE KONCENTRACIJE LEVKOCITOV IN ERITROCITOV
|
v hemocitometru določajo številčno koncentracijo
levkocitov in eritrocitov;
poznajo postopka določanja številčne koncentracije
teh celic;
pravilno uporabljajo mikroskop pri mali povečavi;
natančno pipetirajo kri in reagent in pravilno
napolnijo komorico;
izračunajo številčno koncentracijo celic iz preštetih
levkocitov oz. eritrocitov;
analizirajo vzroke možnih napak in poznajo
orientacijske referenčne vrednosti za levkocite in eritrocite;
poznajo orientacijske referenčne vrednosti za
številčno koncentracijo levkocitov in eritrocitov;
|
PRIPRAVA
KRVNIH RAZMAZOV IN BARVANJE
|
iz premešane venske krvi naredijo krvne razmaze in
jih posušijo na zraku;
pripravijo si reagente za barvanje krvnih razmazov po
Pappenheimu;
barvajo razmaze po predpisanem postopku;
ocenijo kvaliteto razmazov in kvaliteto obarvanosti;
pod mikroskopom pokažejo določene krvne celice;
|
DOLOČANJE
OSMOTSKE REZISTENCE ERITROCITOV
|
izvedejo postopek po predpisani metodi;
pravilno pipetirajo kri in raztopine NaCl;
pravilno izmerijo absorbance centrifugiranih vzorcev;
izračunajo procente hemolize in dobljene vrednosti
vnesejo v diagram;
iz diagrama odčitajo koncentracijo raztopine NaCl,
pri kateri 50% eritrocitov hemolizira;
tolmačijo rezultat;
|
MIKROBIOLOGIJA IN EPIDEMIOLOGIJA
STORITEV
|
ZNANJA
|
PRIPRAVA
GOJIŠČ
|
znajo pripraviti različna gojišča (navadni bujon,
navadni agar, ...);
|
TEHNIKE
ZASEJEVANJA RAZLIČNIH GOJIŠČ Z RAZLIČNIMI PRIPOMOČKI IN INKUBIRANJE GOJIŠČ
|
znajo samostojno z uporabo različnih, primernih
pripomočkov zasejati tekoča gojišča v epruvetah, v trdna gojišča v
petrijevkah z različnimi metodami zasejevanja po pravilu redčenja, z
globinskim načinom zasejevanja, z razredčevanjem vzorca (kvantitativno),
trdna gojišča v epruveti nalita kot poševni agar ali globoki agar;
razložijo in demonstrirajo različne načine
inkubacije;
|
ODČITAVANJE
REZULTATOV PREISKAV IN IDENTIFIKACIJSKI TESTI
|
znajo opisati izgled različnih bakterijskih kolonij;
štejejo kolonije na površini trdnega gojišča;
opisujejo način rasti mikroorganizmov v tekočih
gojiščih;
znajo izvesti in odčitati različne identifikacijske
teste (koagulazni test, bacitracinski, optohinski, oksidazni test, IMVC
teste, fermentacijo različnih sladkorjev (glukoze, laktoze), encim ureazo in
gibljivosti bakterij;
samostojno pripravijo mikroskopski razmaz ali
preparat in ga barvajo po Gramu ali z metilenskim modrilom;
samostojno mikroskopirajo,
znajo
pokazati dele svetlobnega mikroskopa, razložiti njihov pomen in opisati
tehnike mikroskopiranja;
|
DOLOČANJE
OBČUTLJIVOSTI BAKTERIJ ZA KEMOTERAPEVTIKE – DIFUZIJSKI ANTIBIOGRAM Z DISKI
|
poznajo kemoterapevtike;
naštejejo in opišeja različne metode za izvajanje
antibiograma;
pojasnijo razvoj odpornosti mikrooganoizmov na
kemoterapevtike;
izvedejo difuzijski antibiogram z diski;
odčitajo difuzijski antibiogram z diski in
ovrednotijo rezultate;
|
MIKROBIOLOŠKE
PREISKAVE ŽIVIL
|
poznajo zahteve in razloge za mikrobiološke preiskave
teh vzorcev, poznajo pomen kvantitativnih in kvalitativnih preiskav, poznajo
pomembne patogene bakterije, ki lahko povzročajo okužbe s hrano, znajo s
sterilno tehniko odvzemati vzorce v različno embalažo, skrbijo za pravilno
shranjevanje vzorca do preiskave;
samostojno izvedejo mikrobiološke preiskave različnih
živil;
poznajo kriterije za oceno preiskav;
|
MIKROBIOLOŠKE
PREISKAVE VODE
|
poznajo različnost vzorcev vod in zahteve za
preiskave;
razložijo pomen ugotavljanja in vrednotenja
indikatorjev fekalne kontaminacije pri pitnih vodah;
znajo izvesti mikrobiološke preiskave pitne,
bazenske, odpadne vode;
poznajo kriterije za oceno preiskav;
|
MIKROBIOLOŠKE
PREISKAVE BRISOV NA SNAŽNOST
|
znajo odvzemati vzorce brisov in odtisov površin v
okolju;
znajo izvesti preiskavo brisa delovne površine in
rok;
|
MIKROBIOLOŠKE
PREISKAVE PREDMETOV SPLOŠNE RABE
|
poznajo zakonodajo s tega področja;
vedo kaj so predmeti splošne rabe;
samostojno izvedejo mikrobiološko preiskavo
kozmetičnega izdelka;
|
MIKROBIOLOŠKE
PREISKAVE DRUGIH VZORCEV OKOLJA
|
opišejo pomen mikrobioloških preiskav vzorcev okolja
in njihovo vrednotenje;
izvedejo vzorčenje in mikrobiološko preiskavo zraka;
|
SPOZNAVA
AVTOIMUNSKIH BOLEZNI
|
opišejo antistreptolizinski test (AST), C reaktivni
protein (CRP) in revmatoidni faktor (RF) ter izvedejo enega od testov;
|
POSREDNO
DOKAZOVANJE VIRUSNIH POVZROČITELJEV BOLEZNI
|
poznajo serološke metode, ki se jih uporablja v
virologiji: inhibicijo hemaglutinacije (IHA), reakcijo vezanja komplementa
(RVK), reakcijo nevtralizacije virusov (NT), imunsko elektronsko mikroskopijo
(IEM), imunofluorescenčni test (IF), encimsko imunski test (ELISA), Paul
Bunnellovo reakcijo (PB), Western blot test;
izvedejo ELISA test;
|
4.1.1. DOVOLJENI PRIPOMOČKI
Pri opravljanju storitve so dovoljeni
naslednji pripomočki:
naprave in pripomočki skladno z izpitnim gradivom,
tehnični kalkulator.
5. TRAJANJE IZPITA
5.1.
OPRAVLJANJE
STORITVE
Pri storitvi na poklicni maturi traja izpit do 8 ur ter zajema izdelavo
izpitnih nalog, dokumentacije ter ustni zagovor. Za izpitno delo do 6
ur, za delovne preizkuse do 2 uri. Ustni zagovor traja največ 20 minut.
5.2.
IZDELAVA
SEMINARSKE (RAZISKOVALNE) NALOGE
Seminarska (raziskovalna) naloga se izdeluje
samostojno v šolskem letu, v katerem se opravlja poklicna matura. S pisnim
sklepom izpitnega odbora se med ostalim opredeli začetek, dokončanje in rok
oddaje naloge. Zagovor se opravi v rednih rokih za poklicno maturo po sprejetem
razporedu izpitov.
Metodološki postopek zgradbe naloge je
opisan v navodilih.
6.
OCENJEVANJE ZNANJA IN SPRETNOSTI
6.1.
STORITEV
Izpitni odbor pripravi kriterije za
ocenjevanje tako, da za posamezne naloge upošteva naslednja razmerja:
PODROČJE OCENJEVANJA
|
DELEŽ
enota z dokumentacijo
|
DELEŽ
enota brez dokumentacije
|
1.
priprava
in izvedba naloge
|
10%
|
10%
|
2.
strokovnost
(kakovost)
|
60%
|
70%
|
3.
tehnična
dokumentacija (pri 1 nalogi)
|
10%
|
|
4.
ustni
zagovor
|
20%
|
20%
|
SKUPAJ
|
100%
|
100%
|
6.1.1
DOLOČANJE SKUPNE OCENE storitve
Pri določanju skupne ocene praktičnega dela
zaključnega izpita upoštevamo, da je delež:
vseh izpitnih del 100 %.
Pri dogovoru o točkovnem vrednotenju
izpitnih nalog se mora skupna točkovna vrednost pretvoriti v predpisano
ocenjevalno lestvico, ki je petstopenjska in obsega ocene od odlično (5) do
nezadostno (1).
6.2.
SEMINARSKA
(PROJEKTNA) NALOGA
Kriteriji za ocenjevanje seminarske
(projektne) naloge:
|
Kriteriji
|
DeležI
|
1.
|
načrtovanje obravnavane teme
|
20%
|
2.
|
izbira in uporaba ustreznih metod dela
|
20%
|
3.
|
analiziranje, interpretiranje in vrednotenje rezultatov dejstev in
podatkov
|
40%
|
4.
|
predstavitev obravnavanega problema v jezikovno ustrezni obliki
|
10%
|
5.
|
zagovor
|
10%
|
|
SKUPAJ
|
100%
|
7.
LITERATURA IN DRUGI VIRI
Za kandidate je priporočena literatura in
drugi viri objavljena v vsakoletnem Katalogu učbenikov za poklicne in strokovne
šole za posamezno šolsko leto, ki ga izdaja Center RS za poklicno izobraževanje
oziroma Zavod RS za šolstvo.