SREDNJE STROKOVNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: LADIJSKI STROJNI TEHNIK (SI)

IZPITNI KATALOG

Sprejeto na 18.seji SS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 23. 7. 1998

1. NAZIV IZPITNE ENOTE

LADIJSKI STROJI

2. IZPITNI CILJI

Na izpitu ocenjujemo temeljna znanja iz poznavanja vodenja in vzdrževanja celotnega strojnega kompleksa na ladji v skladu z določili konvencije STCW 1995.

Dijake zato ocenjujemo predvsem iz znanj za:

  • pravilno ravnanje z ladijskimi pogonskimi stroji (motorji) in znanjem teorij delovanja,

  • racionalno porabo goriva glavnih in pomožnih strojev,

  • odpravljanje različnih napak na pogonskih in pomožnih strojih,

  • vzdrževanje ladijskih hladilnih in prezračevalnih ter klimatskih naprav,

  • pravilno delovanje kompresorjev, črpalk in drugih naprav ter strojev na krovu,

  • pravilno delovanje krmila, naprav za sidrenje in privezovanje ladje in

  • vodenje dnevnika o ladijski strojnici.

    3. ZNANJA, KI SE OCENJUJEJO PRI POKLICNI MATURI

    Vsebine

    Znanja (cilji)

    Učna in delovna sredstva

     

    Kandidat

     

  • struktura ladje, vrste pomožnih strojev in cevovodov

  • natančno pozna strukturo ladje;

  • definira vlogo pomožnih strojev in jih našteje;

  •  

  • črpalke na ladji

  • pozna vse vrste črpalk na ladji, njihove sestavne dele;

  • razloži njihovo delovanje, primerja njihove karakteristike;

  •  

  • kompresorji zraka in ostalih plinov

  • pozna batne in centrifugalne kompresorje, sestavne dele;

  • opiše njihovo delovanje in vzdrževanje;

  •  

  • naprave za proizvodnjo sladke vode, prečiščevanje goriv in maziv, oljnih odplak in sanitarnih izlivov

  • pozna vrste naprav, sestavne dele, opiše njihovo delovanje in vzdrževanje;

  •  

  • protipožarna in reševalna oprema

  • pozna vrste opreme, našteje sredstva za gašenje požara;

  • pozna predpise konvencij in klasifikacijskih ustanov, njihovo delovanje in vzdrževanje;

  •  

  • tovorna oprema, naprave za sidranje, privezovanje in krmarjenje

  • opiše vso opremo, pozna njihovo vlogo;

  • razloži delovanje naprav za sidranje in krmarjenje;

  • zna vzdrževati naprave in opremo;

  •  

  • hladilne in klimatske naprave

  • pozna sestavne dele, njihovo delovanje;

  • opiše regulacijo sestavnih delov, zna vzdrževati naprave;

  •  

  • avtomatizacija ladijskih postrojev

  • pozna elemente daljinskega upravljanja in njihovo delovanje;

  • razloži delovanje naprav za obveščanje in ukrepanje;

  • pozna naprave za komunikacijo na ladji, zna naprave vzdrževati;

  •  

  • sestavni deli ladijskih motorjev

  • našteje sestavne dele, opiše njihovo funkcijo;

  • pozna tehnološki postopek izdelave in materiale, iz katerih so izdelani;

  •  

  • goriva in maziva za motorje z notranjim zgorevanjem

  • pozna kemične in fizikalne lastnosti goriv in maziv;

  • zna z njimi rokovati, pozna varnostne ukrepe;

  • zna narediti priročne kemične analize analize;

  •  

  • osnove delovanja motorjev z notranjim zgorevanjem

  • razlikuje krožne procese v motorju, opiše postopek indiciranja;

  • razlikuje vrste indikatorskih diagramov;

  • predvidi napake pri delovanju motorja s pomočjo indikatorskega diagrama;

  •  

  • plinski turbinski postroj

  • pozna sestavne dele in njihovo funkcijo;

  • zna zagnati turbino, regulirati moč med obratovanjem;

  • opiše najpogostejše okvare in jih zna odpraviti;

  •  

  • priprava zgorevalne zmesi

  • razlikuje zunanjo in notranjo pripravo zgorevalne zmesi;

  • pozna naprave za pripravo, zna jih vzdrževati;

  •  

  • sistemi za hlajenje in mazanje ladijskih motorjev

  • pozna vse sisteme in jih našteje;

  • pozna njihove elemente in delovanje, zna jih vzdrževati;

  •  

  • regulacija in meritve ladijskih motorjev

  • spozna načine regulacij vžiga, razume pomen meritev;

  • zna opraviti meritve, in jih ovrednotiti;

  •  

  • propulzija

  • zna izračunati notranjo in efektivno moč motorja;

  • pozna karakteristike ladijskega vijaka in njegov vpliv na obremenitev motorja;

  • pozna vlogo vztrajnika;

  • zna oceniti ekonomičnost motorja;

  •  

    Pri pripravi izpitnih nalog ter vprašanj upoštevajte »Navodila za pripravo in izvedbo 2. Izpitne enote«, pripravil CPI (marec, 2001).

    4. OCENJEVANJE ZNANJA

    Zgradba izpitne enote:

  • pisni izpit,

  • ustni izpit.

    4.1. PISNI IZPIT

    Priporočilo)

    Vsebinsko pisni izpit obsega naloge iz temeljnih vsebin strokovno teoretičnega predmeta. Izpitne naloge so objektivnega tipa, struktuirane, računske, grafične ali problemske ipd. Področje, raven in obseg znanja, ki se preverja, naj ne bo le faktografsko, temveč naj upošteva tudi zahtevnejše taksonomske stopnje (znanje, razumevanje, uporaba, analiza, sinteza, vrednotenje).

    Shema zgradbe in vrednotenja pisnega izpita

    Izpitna pola oz. sklop

    Štev. nalog

    Tipi nalog

    Vrednotenje posameznih nalog

    (točk)

    Dovoljeni pripomočki

    Čas reševanja

    (minut)

    Delež v oceni

    (%)

    1.

    6

    kratke naloge iz osnovnega znanja definicij in zakonov ter pretvarjanja enot (definiranje, skice, enačbe, zakoni, pretvarjanje enot, diagrami, predpisi);

    5

    geometrijsko orodje

    30

    30

    2.

    2

    strukturirane naloge iz uporabe zakonov in definicij posameznega področja (uporaba zakonov, definicij, priročnikov, predpisov, pisnih računskih algoritmov);

    20

    geometrijsko orodje,

    kalkulator, priročnik

    90

    50

     

    1

    strukturirane naloge iz uporabe, analiziranja in vrednotenja ter povezovanja različnih področij (sposobnost prenosa uporabe znanja v tipično posebej prirejenih zaprtih situacijah, analiza, vrednotenje ter povezovanje različnih področij);

    30

       

    20

     

     

    SKUPAJ

    100

     

     

    100


    Trajanje pisnega izpita

    Pisni izpit traja 120 minut.

    4.2.   USTNI IZPIT

    Vprašanja na izpitnem listku

    Vprašanja so kompleksna, jasna, nedvoumna ter ustrezno razčlenjena. Pri sestavljanju izpitnih listkov upoštevati preglednico vsebin in taksonomskih stopenj ter tako zagotoviti ustrezno pokritost vsebin ter zahtevnost ustnega izpita. Vprašanja morajo zajeti znanja iz razumevanja in uporabe (55%) ter iz analize, sinteze in vrednotenja (45%).

    * Delež posameznega vprašanja v oceni ustnega izpita.

    4.3.   OBLIKOVANJE SKUPNE OCENE

    Skupno oceno izpitne enote določi izpitna komisija v skladu s Pravilnikom o poklicni maturi.

    5. DOVOLJENI PRIPOMOČKI

    Dovoljeni pripomočki pri ustnem in pisnem izpitu so določeni v poglavju 3. in 4.1.

    6. LITERATURA IN DRUGI VIRI

    Za kandidate je priporočena literatura in drugi viri objavljena v vsakoletnem Katalogu učbenikov za poklicne in strokovne šole za posamezno šolsko leto, ki ga izdaja Center RS za poklicno izobraževanje oziroma Zavod RS za šolstvo.