SREDNJE STROKOVNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: PREDŠOLSKA VZGOJA

IZPITNI KATALOG

Sprejeto na 18.seji SS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 23. 7 1998

1. NAZIV IZPITNE ENOTE

PEDAGOGIKA

2. IZPITNI CILJI

Na izpitu ocenjujemo:

  • poznavanje splošne pedagoške teorije, razumevanje in povezovanje posameznih področij,

  • poznavanje dela in nalog vzgojitelja predšolskih otrok na različnih  področjih dejavnosti v vrtcu,

  • sposobnost uporabiti teoretično znanje ob praktičnih primerih,

  • sposobnost analize, sinteze  in vrednotenja posameznih področij.

    3. ZNANJA, KI SE OCENJUJEJO

    Vsebine

    Znanja (cilji)

    Učna in delovna sredstva

    OBČI PEDAGOŠKI POJMI

    Dijaki

     

  • vzgoja

  • vzgoja, posameznik, družba

  • znajo opredeliti pojem vzgoje in dialektično povezanost vzgoje, posameznika in družbe;

  • pojasnijo, da je vzgoja nujni proces za posameznika in skupnost, da vzgoja razvija posameznika, posamezniki pa prispevajo k razvoju družbe;

  • razložijo vzgojo kot zapleten, kompleksen in permanenten procesu, v katerem je posameznik oblikovalec samega sebe;

  •  

    socializacija

       

  • socializacija

  • ovrednotijo pomen socializacije za razvoj posameznika;

  • poznajo pomen socializacije za razvoj predšolskih otrok;

  •  

  • protislovnost socializacije

  • pojasnijo posamezne stopnje socializacije s poudarkom na primarni socializaciji;

  • opredelijo in pojasnijo socializacijo kot protisloven proces;

  •  

    značilnosti vzgoje v posameznih družbah

       

  • razvoj vzgoje od rodovne skupnosti do danes

  • utemeljijo dialektično povezanost vzgoje in družbe;

  • pojasnijo vlogo vzgoje v družbi ter ovrednotijo vlogo vzgoje pri spodbujanju in spreminjanju družbe;

  • znajo opredeliti značilnosti in načine vzgoje v posameznih družbenih ureditvah in ga kritično ovrednotiti;

  • primerjajo različne načine vzgoje v preteklosti z današnjimi vzgojnimi pristopi (podobnosti in razlike);

  •  

    vzgojno izobraževalni proces

     

     

  • vzgajanje

  • izobraževanje

  • pouk

  • opredelijo vzgojno izobraževalni proces kot nedeljiv proces vzgajanja in izobraževanja;

  • opredelijo oba procesa in njuno povezanost ter pomen za samoizobraževanje in samovzgojo v današnjem času;

  •  

  • namerna in nenamerna vzgoja posredna in neposredna vzgoja

  • znajo pojasniti obe vrsti vzgoje, nujno povezanost in pomen obeh za razvoj osebnosti;

  • znajo opredeliti in pojasniti oba procesa, ter utemeljiti, da je temeljna naloga vzgojitelja organizirati take dejavnosti, da bo otrok sam čim bolj dejaven;

  •  

  • stili vzgoje

  • znajo razložiti različne stile vzgojnega dela in jih kritično ovrednotiti in primerjati med seboj;,

  •  

  • objekt in subjekt vzgoje

  • znajo pojasniti oba položaja v vzgojno izobraževalnem procesu in utemeljiti demokratični način dela;

  •  

    pedagogika kot znanost o vzgoji

     

     

  • pedagoške znanstvene discipline

  • pedagogiko opredelijo kot znanost o vzgoji;

  • poznajo pedagoške znanstvene discipline, jih znajo opredeliti;

  • pojasnijo pomen interdisciplinarnega povezovanja družbenih znanosti ter opredelijo odnos pedagogike do drugih znanosti;

  •  

  • pedagoška metodologija

  • znajo opredeliti pedagoško metodologijo ter vire in tehnike pedagoškega raziskovanja;

  •  

    predšolska pedagogika

       

  • predšolska pedagogika, predšolska vzgoja

  • značilnosti učenja predšolskih otrok

  • koncepti ali teorije predšolske vzgoje

  • opredelijo predšolsko pedagogiko in predšolsko vzgojo;

  • poznajo osnovne naloge predšolske vzgoje;

  • poznajo značilnosti učenja predšolskih otrok, ter pomen in vlogo predšolske vzgoje za otrokov razvoj;

  • poznajo nekatere uveljavljene koncepte predšolske vzgoje in jih primerjajo s koncepti predšolske vzgoje v javnih vrtcih;

  •  

    vrtci - predšolske ustanove

     

     

  • cilji vzgoje v javnih vrtcih

  • pojem predšolskega kurikuluma

  • prikriti kurikulum

  • otrokove pravice kot izhodišče

  • vrste in trajanje programov

  • priprava otrok na vključitev otrok v vrtec

  • prehod otrok iz vrtca v šolo

  • poznajo pomen vrtcev  za otrokov razvoj;

  • znajo pojasniti avtonomijo vrtca,

  • poznajo cilje vzgoje v javnih vrtcih;

  • poznajo izhodišča za oblikovanje kurikuluma in prikritega kurikuluma v javnih vrtcih in jih znajo pojasniti

  • pojasnijo nujnost upoštevanja otrokovih pravic;

  • poznajo vrste in trajanje programov v vrtcih;

  • poznajo pomen priprave in načine priprave otrok na vstop v vrtec;

  • poznajo pomen priprave otrok na šolo, načine in oblike sodelovanja šole in vrtca;

  •  

    kurikulum (čas, prostor, dnevna rutina in dejavnosti)

       

  • časovna razporeditev življenja in dela v vrtcu

  • znajo pojasniti vidike za oblikovanje in pomen;

  •  

  • prihajanje in odhajanje otrok, hranjenje, higienske navade, počitek, bivanje zunaj, dejavnosti

  • znajo pojasniti medsebojno prepletenost vseh dejavnosti ter poznajo pomen dejavnosti in naloge vzgojitelja pri posameznih dejavnostih;

  •  

    družina in vrtec

     

     

  •  vloga družine pri razvoju in oblikovanju človekove osebnosti

  • vrste družine

  • vzgojne značilnosti družinskega okolja

  • socializacija v družini

  • dejavniki, ki družini zmanjšujejo vzgojno moč

  • družina in vrtec

  • znajo opredeliti družino in poznajo osnovne funkcije družine ter jih znajo kritično analizirati;

  • ovrednotijo spremembe v funkciji družine skozi zgodovinski razvoj;

  • primerjajo vrste družine;

  • opredelijo vzgojno moč družine ter pojasnijo pomen ljubezni in ustrezne komunikacije in medsebojnih odnosov za dober otrokov razvoj;

  • znajo pojasniti mehanizme socializacije in identifikacije;

  • poznajo proces identifikacije in internalizacije ter opredeliti in pojasniti vlogo objektov identifikacije za razvoj;

  • znajo navesti in označiti nekatere dejavnike, ki družini višajo ali nižajo vzgojno moč ter poznajo možnosti za reševanje teh težav;

  • primerjajo vzgojo v družini in v vrtcu;

  •  

    vzgojno-izobraževalni sistem

     

     

  • vzgojno izobraževalni in šolski sistem

  • poznajo značilnosti vzgojno - izobraževalnega in šolskega sistema;

  •  

  • naš šolski sistem

  • poznajo naš šolski sistem in značilnosti našega šolskega sistema;

  •  

  • osnovna šola

  • opredelijo in pojasnijo značilnosti osnovne šole;

  • analitično primerjajo dejavnosti v šoli in vrtcu;

  •  

    izbrana poglavja iz didaktike

     

     

  • didaktične metode

  • znajo opredeliti didaktične metode kot pomembne poti za učenje v predšolskem obdobju;

  • poznajo sodobne metode predšolske vzgoje in jih znajo uporabiti;

  •  

  • izvajanje kurikuluma

  • sodelovalno učenje

  • metode socialnega učenja

  • pokažejo osnovna znanja o socialnem učenju predšolskega otroka ter o možnostih uporabe različnih vzgojnih sredstev;

  • poznajo metode socialnega učenja (moralnega oblikovanja);

  •  

  • didaktična in vzgojna načela

  • znajo pojasniti načela in nujnost upoštevanja le-teh za uspešno vzgojno-izobraževalno delo;

  •  

  • didaktične oblike in sredstva

  • didaktična sredstva

  • poznajo vse didaktične oblike, kako in kdaj uporabljamo določene didaktične oblike ter prednosti in slabosti vsake izmed njih;

  • poznajo sodobna didaktična sredstva in njihovo uporabnost v vrtcu

  •  

    igra in igrače

     

     

  • igra

  • znajo utemeljiti pomen igre kot osnovne otrokove dejavnost, ki pospešuje celoten otrokov razvoj;

  • znajo opredeliti odnos odraslih do otrokove igre in utemeljiti primeren odnos odraslih do otrokove igre;

  •  

  • vrste iger

  • opredelijo in pojasnijo vrste iger z razvojnega in socialnega vidika in jih znajo  organizirati;

  • opredelijo in pojasnijo funkcijsko igro in simbolno igro

  • znajo opredeliti in pojasniti pomen teh iger za socializacijo, opišejo kako organizirati, pripravljati in izvajati igre z vlogami;

  • znajo opredeliti in pojasniti pomen didaktičnih iger za socializacijo;

  • poznajo vrste didaktičnih iger, opišejo kako izbrati, pripraviti in izvesti didaktične igre;

  •  

  • igrače in druga igralna sredstva

  • poznajo kriterije za izbiro igrač, ter znajo izbirati igrače v skladu s kriteriji. poznajo vrste in pomen dobrih igrače za otrokov razvoj;

  •  

    področja dejavnosti otrok

     

     

  • področja dejavnosti v skladu z veljavnim kurikulumom

  • medsebojna prepletenost in povezanost vseh področij

  • poznajo cilje, naloge in pomen posameznih področij, ter možnosti za uresničevanje;

  • znajo povezati vsa področja;

  •  

    načrtovanje in evalvacija

  • poznajo kako načrtujejo življenje in delo v vrtcu, znajo načrtovati delo pomočnika /pomočnice vzgojitelja;

  •  

    sodelovanje vrtca s starši

  • analizirajo pomen sodelovanja s starši, pravice staršev in njihov vpliv;

  • poznajo načela za sodelovanje s starši in drugimi dejavniki;

  • poznajo oblike sodelovanja s starši;

  • poznajo pravice staršev;

  • poznajo način in pomen stalnega in sprotnega informiranja staršev ter možnosti za sistematično seznanjanje s pravicami in odgovornostmi staršev

  • komunikacija v vrtcu

  • poznajo osnovna pravila za dobro komunikacijo v vrtcu;

  •  

    odnosi v skupini

  • poznajo pomen dobrih medsebojnih odnosov in dobre komunikacije za dober otrokov razvoj;

  • poznajo nekatere najpogostejše težave otrok ob vstopu v vrtec in v skupini, ter možnosti za preprečevanje  nastanka težav;

  • znajo pojasniti temeljna načela in izhodišča za vzpostavljanje dobrih odnosov v skupini

  •  

    otrokove pravice in etični kodeks

  • poznajo pravice otrok in etični kodeks;


  • Pri pripravi izpitnih nalog ter vprašanj upoštevajte »Navodila za pripravo in izvedbo 2. Izpitne enote«, pripravil CPI.

    4. OCENJEVANJE ZNANJA

    Zgradba izpitne enote:

  • ustni izpit.

    4.1. USTNI IZPIT

    Vprašanja na izpitnem listku

    Vprašanja so kompleksna, jasna, nedvoumna ter ustrezno razčlenjena. Pri sestavljanju izpitnih listkov upoštevati preglednico vsebin in taksonomskih stopenj ter tako zagotoviti ustrezno pokritost vsebin ter zahtevnost ustnega izpita.

    Vprašanja morajo biti zajeta iz poznavanja splošne pedagoške teorije, področja dejavnosti v vrtcu in vloge vzgojitelja predšolskih otrok (20%*); iz razumevanja in uporabe (60%*) ter iz analize, sinteze in vrednotenja (20%*).

    * Delež posameznega vprašanja v oceni ustnega izpita.

    5. DOVOLJENI PRIPOMOČKI

    Dovoljeni pripomočki pri ustnem izpitu so določeni v poglavju 3.

    6. LITERATURA IN DRUGI VIRI

    Za kandidate je priporočena literatura in drugi viri objavljena v vsakoletnem Katalogu učbenikov za poklicne in strokovne šole za posamezno šolsko leto, ki ga izdaja Center RS za poklicno izobraževanje oziroma Zavod RS za šolstvo.