SREDNJE STROKOVNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: RUDARSKI TEHNIK

IZPITNI KATALOG

Sprejeto na 29.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 9. 7. 2000

1. NAZIV IZPITNE ENOTE

IZDELEK OZ. STORITEV Z ZAGOVOROM

SEMINARSKA (PROJEKTNA) NALOGA Z ZAGOVOROM

2. IZPITNI CILJI

Na izpitu ocenjujemo:

  • poznavanje panoge rudarstva

  • povezanost strokovno-teoretičnih in praktičnih znanj

  • sposobnost timskega dela

  • znanje o lastnostih jamskih plinov in načinih zračenja

  • poznavanje postopkov izdelave jamskih prog

  • opis odkopnih metod in mehaniziranega pridobivanja

  • znanje tehničnih normativov in varnostnih ukrepov pri rudarskih delih

  • racionalno rabo energije, materiala in časa

    3. PRIPOROČILA ZA PRIPRAVO IZPITNIH NALOG

    Glejte »Navodila za pripravo in izvedbo 4. Izpitne enote«. Pripravil CPI.

    3.1. IZDELEK OZIROMA STORITEV

    Izpitna enota izdelek oziroma storitev z zagovorom zajema samostojno izdelavo izdelka (sklopa) oziroma opravljanja storitve. Ocenjevanje temelji na doseženi povezanosti kandidatovih psihofizičnih, motoričnih in intelektualnih sposobnosti, kulture dela in delovnih izkušenj.

    Izpitne naloge zastavimo tako, da upoštevamo z izpitnim katalogom opredeljene vsebine ter zahtevana znanja. Za izpitne naloge je potrebno pripraviti izpitno gradivo.

    Vsebino in vrsto izpitnih nalog (izpitna dela, delovne preizkuse) določi izpitni odbor. Izpitni odbor izda kandidatu pisni sklep o roku in kraju izvedbe izpita, o imenovanju nadzornikov, o potrebnih predhodnih dejanjih (npr. priprava polizdelkov ipd.) in drugih obveznostih ter pogojih.

    Pri 4. izpitni enoti (izdelek ali storitev) poklicne mature  ocenjujemo praktična znanja in spretnosti pridobljenih v procesu praktičnega izobraževanja z:

  • enotnim izpitnim delom na jamskih deloviščih na strojni pripravi in mehaniziranem odkopu, pri čemer so po 2 do 4 kandidati v skupini,

  • ustrezno dokumentacijo, ki obsega poročilo o delu oziroma tehnično in tehnološko dokumentacijo ipd.,

  • zagovorom.

    3.2 ZAGOVOR

    Obseg in vsebina zagovora sta predvsem vezana na posamezne izpitne naloge.

    Kandidat mora na izpitu predložiti tudi dnevnik praktičnega pouka, iz katerega izpitna komisija ugotovi, ali je opravil s katalogom predvidene delovne naloge.

    4. ZNANJA, KI SE OCENJUJEJO

    4.1. VSEBINE IN ZAHTEVANA ZNANJA ZA IZDELEK OZ. STORITEV

    Opredeljena znanja in spretnosti, ki jih kandidat mora obvladati glede na cilje izobraževanja.

    vsebine

    znanja

    delovna sredstva

     

    Kandidat

     

    rudarska dela odvodnjevanje in razstreljevanje

     

     

  • izdelava priročnih skladišč za razstrelivo

  • zna določiti lokacijo z upoštevanjem predpisov in pozna mere ter obvlada postopek izdelave priročnega skladišča

  • zaščitna in delovna sredstva, ki se uporabljajo v rudarstvu

  • izkop in tesarba zbiralnika za vodo

  • zna določiti lokacijo in velikost ter obvlada postopek izdelave zbiralnika za vodo

  •  

  • vrtanje in polnjenje vrtin ter vezava udarnih patronov

  • zna razporediti in vrtati vrtine

  • pozna vrstni red in predpise pri polnjenju vrtin, polnjenje kratkih vrtin ter vrsto vezave detonatorjev

  •  

    sanacija jamskih prostorov

     

     

  • izdelava izolacijske obloge in injektiranje

  • razume namen izdelave izolacijske obloge in injektiranje

  • obvlada faze izdelovanja izolacijske obloge in varno delo z zabijalnim aparatom

  • zaščitna in delovna sredstva, ki se uporabljajo v rudarstvu

  • izdelava zadelke

  • razume kvaliteto tesnosti in obvlada postopek izdelave zadelke

  •  

    ročna pretesarba in ropanje ločnega podporja

     

     

  • zaščita električnih kablov

  • obvlada premeščati in zaščititi el. kable z dvodelno cevjo ali krajniki

  • zaščitna in delovna sredstva, ki se uporabljajo v rudarstvu

  • vgrajevanje stropnih, bočnih in talnih lokov

  • zna obtrkati strop in obvlada vgraditi in zalagati ločno podporje

  •  

  • postavljanje delovnega odra

  • razume pomen varnega dela na delovnem odru in obvlada izdelati delovni oder

  •  

  • ropanje talnih, bočnih in stropnih lokov

  • se zaveda povečane nevarnosti pri delu in zna pravilno odvijati in sproščati pritiske pri ropanju lokov

  •  

  • podgrajevanje z lesenimi podboji

  • razume namen začasnega podgrajevanja z lesenimi podboji

  •  

    površinsko pridobivanje v kamnolomu

     

     

  • vrtanje vrtin z vrtalnimi garniturami

  • pozna vrtalno napravo in pribor za vrtanje ter zna razporediti vrtine po izdelani skici

  • zaščitna in delovna sredstva, ki se uporabljajo v rudarstvu

  • upravljanje sejalnega postrojenja

  • pozna vrste drobilnikov, sejalnih sit in obvlada tehnološki proces sejanja peska

  •  

    sestavljanje transportnih naprav in transportiranje

     

     

  • montaža in daljšanje transporterja

  • zna izdelati sklad za pogon in obvlada postopek daljšanja transporterja

  • zaščitna in delovna sredstva, ki se uporabljajo v rudarstvu

  • daljšanje tračnih segmentov vtp za vdl

  • zna pripraviti material in obvlada vrstni red daljšanja in namestitve blokirne naprave

  •  

  • transportiranje s hidravličnim ranžirnim vlakom in podajalnikom ločnega podporja

  • razume, da je priprava materiala sestavni del tehnološkega procesa in obvlada izbrati material ter ga dostaviti na delovišče

  •  

  • transportiranje s transporterji in trakovi

  • zna opraviti pregled naprav pri presipnih mestih transporterjev, razume signalne znake in obvlada postopek vklapljanja in izklapljanja naprav

  •  

    strojna izdelava jamskih prostorov

     

     

  • pregled delovišča, strojev in naprav

  • zna izmeriti pline, pregledati delovišče, obtrkati strop in steno, preizkusiti stroje in naprave ter razume, kako odpraviti nepravilnosti

  • pozna pot umika

  • zaščitna in delovna sredstva, ki se uporabljajo v rudarstvu

  • napredovalni stroj in podporja za podgrajevanje jamskih prostorov

  • razume vlogo in namen napredovalnega stroja pri izdelavi jamskih prog

  • zna izbrati in loči material za podgrajevanje jamskih prog

  •  

  • strojno vgrajevanje ločnih okvirjev

  • zna vgrajevati ločno podporje ob uporabi napredovalnega stroja ali podajalnika ločnega podporja za vse štiri delovne faze vgrajevanja

  •  

  • utrjevanje premoga s sidri

  • zna oceniti intenzivnost sidranja in obvlada vrtanje vrtin v čelo ter razume pomen zalaganja zruška

  •  

  • izdelava križišč

  • razlikuje križišča izdelana pod različnimi koti in namenu ter pozna postopek izdelave križišča

  •  

  • izdelava montažnih komor

  • pozna objekte v montažni komori, njihov namen, predpisane mere in postopek izdelave

  •  

  • kontrola smeri iz smernih točk na poligonsko točko

  • zna opraviti kontrolo smeri iz smernih točk na poligonsko točko in po potrebi prestavi smerni žebljiček

  •  

  • določitev smeri

  • zna določiti smer na novo vgrajeni odsek proge, povleči smerne črte in ugotoviti odstopanje proge iz smeri

  •  

  • kontrola razdalje višinske črte od “r” v tleh

  • razume, da je razdalja od “r” v tleh do v.č. 1m in zna popraviti v.č.

  •  

  • prenašanje višin

  • zna prenesti višino od zadnje točke na novo vgrajeni odsek in potegniti višinske črte

  •  

  • tehnološki ciklus in organizacija tehnološkega procesa na strojni pripravi

  • razume zaključeno celoto delovnih operacij, razporeditev delavcev, kvalifikacije delavcev, kdo se še vključuje v redno delo, kdo je koordinator na delovišču in ve koliko je napredek na izmeno

  •  

    postavljanje in prestavljanje mehanizacije

     

     

  • sestavljanje odkopnega transporterja in vgrajevanje mehaniziranega odkopnega podporja v montažni komori

  • pozna vrstni red sestavljanja odkopnega transporterja, ropanje lokov in vgrajevanje mehaniziranega odkopnega podporja v montažni komori

  • zaščitna in delovna sredstva, ki se uporabljajo v rudarstvu

  • izdelava demontažne komore

  • zna zalagati sekcije s plohi, nameščati podvleke na sekcije in podvleke podpreti s stojkami

  •  

  • razstavljanje odkopnega transporterja in mehaniziranega odkopnega podporja v demontažni komori

  • pozna vrstni red demontaže kombajna, transporterja, mehaniziranega odkopnega podporja in obvlada podpreti mesto demontirane sekcije

  •  

    pridobivanje premoga na mehaniziranem odkopu

     

     

  • pregled delovišča, strojev in naprav

  • zna izmeriti pline, ugotoviti zaporedje nadaljevanja dela, oceniti prehodnost ustja odkopa, ugotoviti nasedenost sekcij in pregledati steno podkopa, preizkusiti stroje in naprave ter razume kako odpraviti nepravilnosti

  • pozna pot umika

  • zaščitna in delovna sredstva, ki se uporabljajo v rudarstvu

  • pridobivalno -nakladalni stroj, sekcije in stroji za odvoz premoga

  • razume pomen pridobivalno nakladalnega stroja in strojev za odvoz premoga

  • zna ločiti mehanske in hidravlične dele na sekciji in jo krmiliti

  •  

  • zamikanje odkopnega transporterja

  • zamikanje sekcij

  • razume kdaj lahko začne in kako zamika odkopni transporter in obvlada zamik transporterja

  • zna, da je zamikanje transporterja in sekcij sestavni del ter obvlada zamik sekcij

  • pozna vlogo varnostnih ventilov in reševanje suhega naseda

  •  

  • pridobivanje premoga iz nadkopnega dela odkopa

  • razume tehnologijo pridobivanja stropa z odkopno višino, odsekom, vrtanjem dolgih vrtin

  • zna točiti premog s kontrolirano višino pridobivanja

  •  

  • izdelava odkopnih križišč

  • loči križiščne in pogonske sekcije od ostalih sekcij na odkopu

  • razume pristop za pravočasno ropanje lokov in izdelavo križišča

  •  

  • tehnološki ciklus in organizacija tehnološkega procesa na mehaniziranem odkopu

  • razume zaključen proces odkopavanja, razpored delavcev, kvalifikacije delavcev

  • pozna dolžino odkopa in planirano ter doseženo proizvodnjo na izmeno

  •  

    sposobnost povezovanja in vključevanja strokovnih podatkov v proizvodni proces

     

     

  • jamske karte

  • loči jamske karte po namenu in merilu

  • pozna oznake na karti in se zna orientirati po jamski karti

  • zaščitna in delovna sredstva, ki se uporabljajo v rudarstvu

  • material za podgrajevanje

  • loči tipe ločnega podporja

  • pozna profile, namen podgradnje in ostali material za podgrajevanje

  •  

    nadziranje in organizacija dela

     

     

  • planiranje dela

  • zna uskladiti delo in uporabiti material za podpiranje z izdelanimi planogrami

  •  

  • realizacija projekta in odstopanje od projekta

  • razume projektno dokumentacijo in zna usmerjati izvedbo po projektu

  • zaveda se, da je odstopanje mogoče le z aneksom k projektu

  •  

  • manipulacija z razstrelilnimi sredstvi

  • razume, da mora biti delo z razstrelilnimi sredstvi zanesljivo

  • pozna opremo in sredstva za razstreljevanje

  • zna opraviti kontrolo evidence in dela z razstrelilnimi sredstvi

  •  

  • izolirni reševalni dihalni aparat

  • loči izolirne reševalne aparate, pozna namen, lokacijo skladiščenja v jami in kdo lahko uporablja reševalne aparate

  •  

  • samoreševalni izolirni dihalni aparat

  • obvlada namestiti in zna oceniti vidne znake, ki opravičujejo uporabo samoreševalnih izolirnih dihalnih aparatov

  •  

  • prijava nesreče in dokumentacija o težji nesreči

  • loči: lažje, skupinske, težje in smrtne nesreče

  • pozna kako mora ravnati v navedenih primerih nesreč

  •  

  • plan obrambe in reševanja

  • pozna vsebino plana obrambe in reševanja

  • zna ukrepati v primeru nevarnosti in preventivno skrbeti za odklanjanje nevarnosti

  •  

  • hidrološke značilnosti vodonosnikov, geomehanske lastnosti premoga in prihribine ter geologija na področju premogovnika

  • razume, da moramo poznati strokovno razlago vplivov v jamske prostore, da lahko delo opravljamo varno in učinkovito

  •  

  • obstoječi in novi postopki rudarjenja

  • obvlada obstoječi tehnološki proces strojne izdelave jamskih prog in pridobivanje premoga na mehaniziranih odkopih

  • ve za novitete, ki so v uvajanju

  •  

  • naloge nadzornega osebja

  • pozna naloge nadzornega osebja, ki so predpisane z rudarskim pravilnikom

  • zna voditi evidenco delovnih ur, napisati poročilo o delu in nadziranju, izpolniti obrazce itd.

  •  

  • koordinacija dela

  • obvlada smotrno usklajevati delo na delovišču in zna povezovati vse ostale, ki se vključujejo v delo. zna rešiti nastale zastoje

  •  

  • nadziranje dela

  • zna opazovati delovno okolje in izvajanje dela ter zna skrbeti za varno delo

  • pozna navodila za varno delo

  • zna izpolniti obrazec nesreče in napisati izjavo

  •  

  • ugotavljanje kvalitete izdelkov

  • obvlada ugotoviti kvaliteto izdelkov in zna pokazati odstopanje od kvalitete izdelka

  • zna dati nasvet za delo

  •  

     

    4.1.1. DOVOLJENI PRIPOMOČKI

    Pri izdelavi izdelka so dovoljeni naslednji pripomočki:

  • stroji, orodja, naprave in pripomočki skladno z izpitnim gradivom,

  • priročniki, učbeniki, zbirke formul,

  • risalni pribor, tehnični kalkulator.

    4.2.   SEMINARSKA (PROJEKTNA) NALOGA

    Kandidati lahko za seminarsko (projektno) nalogo uporabijo tudi zamisel, ki v izpitnem katalogu ni navedena, je pa po mnenju izpitnega odbora uresničljiva in primerna. Kandidat v zaključnem letniku izbere temo s področja praktičnega dela kmetijstva, samostojno izvede praktično delo in napiše poročilo, skladno z navodili.

    Seminarska naloga. Osnovni namen seminarske naloge je, da kandidat širše in globlje obravnava določeno strokovno področje. S seminarsko nalogo mora kandidat pokazati določeno raven teoretskega in praktičnega znanja ter sposobnost samostojne uporabe strokovnih virov pri obravnavi teme.

    Projektna naloga je samostojna obravnava določenega problema po načrtovanih postopkih (informiranje, načrtovanje, odločitev, izvedba, kontrola, vrednotenje). Projektno nalogo kandidat izdeluje po načrtu, ki ga uskladi z mentorjem.

    Seminarska (projektna) naloga obsega izdelek oziroma storitev skupaj seminarsko nalogo, ki obsega: uvod, predstavitev problema, postavitev ciljev, opis metode dela, izdelek, rezultati in zaključki, seznam literature in kazalo s prilogami (skice, načrti, grafični prikazi, slikovno gradivo, rezultati meritev v preglednicah, modeli, …).

    4.2.1.ZAGOVOR

    Obseg in vsebina zagovora sta predvsem vezani na posamezne izpitne naloge.

    4.3.   VSEBINE IN ZAHTEVANA ZNANJA ZA SEMINARSKO (PROJEKTNO) NALOGO

    VSEBINE
    seminarske – projektne naloge

    ZNANJA

     

    Kandidat

    geologija

  • tektonika

  • geološka zgradba Slovenije

  • minerali v kamninah Slovenije

  • kamnine Slovenije

  • hidrogeološke razmere v Sloveniji

  • fosili v kamninah Slovenije

  • geomehanika

  • geomehanske spremembe na površini zaradi podzemnega pridobivanja

  • stabilnost površine, brežin kopov, odlagališč in deponij

  • možnosti, nevarnosti in nastanek površinskih plazov ter vpliv podtalnice

  • in situ in laboratorijske preiskave tal in vzorcev

  • rudarska merjenja

  • izmera preciznega jamskega poligona

  • posnetek terena

  • primerjava izmere nivelmana in trigonometrično določene višinske razlike

  • niveliranje

  • trigonometrično višinomerstvo

  • rudarstvo

  • izdelava jamskih prog

  • razstreljevanje

  • bogatenje mineralnih surovin

  • zračenje

  • odkopne metode

  • saniranje jamskih prostorov

  • vpliv podzemnih rudarskih del na površino

  • mehanika

  • aplikacije zakonitosti mehanike v rudarstvu

  • nadziranje in organizacija dela

     

    planiranje dela

  • zna uskladiti delo in uporabiti material za podpiranje z izdelanimi planogrami

  • realizacija projekta in odstopanje od projekta

  • razume projektno dokumentacijo in zna usmerjati izvedbo po projektu

  • zaveda se, da je odstopanje mogoče le z aneksom k projektu

  • jamske karte

  • loči jamske karte po namenu in merilu

  • pozna oznake na karti in se zna orientirati po jamski karti

  • izolirni reševalni dihalni aparat

  • loči izolirne reševalne aparate, pozna namen, lokacijo skladiščenja v jami in kdo lahko uporablja reševalne aparate

  • samoreševalni izolirni dihalni aparat

  • obvlada namestiti in zna oceniti vidne znake, ki opravičujejo uporabo samoreševalnih izolirnih dihalnih aparatov

  • prijava nesreče in dokumentacija o težji nesreči

  • loči: lažje, skupinske, težje in smrtne nesreče

  • pozna kako mora ravnati v navedenih primerih nesreč

  • plan obrambe in reševanja

  • pozna vsebino plana obrambe in reševanja

  • zna ukrepati v primeru nevarnosti in preventivno skrbeti za odklanjanje nevarnosti

  • hidrološke značilnosti vodonosnikov, geomehanske lastnosti premoga in prihribine ter geologija na področju premogovnika

  • razume, da moramo poznati strokovno razlago vplivov v jamske prostore, da lahko delo opravljamo varno in učinkovito

  • obstoječi in novi postopki rudarjenja

  • obvlada obstoječi tehnološki proces strojne izdelave jamskih prog in pridobivanje premoga na mehaniziranih odkopih

  • ve za novitete, ki so v uvajanju

  • naloge nadzornega osebja

  • pozna naloge nadzornega osebja, ki so predpisane z rudarskim pravilnikom

  • zna voditi evidenco delovnih ur, napisati poročilo o delu in nadziranju, izpolniti obrazce itd.

  • koordinacija dela

  • obvlada smotrno usklajevati delo na delovišču in zna povezovati vse ostale, ki se vključujejo v delo. zna rešiti nastale zastoje

  • nadziranje dela

  • zna opazovati delovno okolje in izvajanje dela ter zna skrbeti za varno delo

  • pozna navodila za varno delo

  • zna izpolniti obrazec nesreče in napisati izjavo

  • ugotavljanje kvalitete izdelkov

  • obvlada ugotoviti kvaliteto izdelkov in zna pokazati odstopanje od kvalitete izdelka

  • zna dati nasvet za delo


  • 5. TRAJANJE IZPITA

    5.1. IZDELAVA IZDELKA OZIROMA OPRAVLJANJE STORITVE

    Pri izdelku oziroma storitvi na poklicni maturi traja izpit do 8 ur ter zajema izdelavo izpitnih nalog, dokumentacije ter ustni zagovor.

    5.2.   IZDELAVA SEMINArSKE (PROJEKTNE) NALOGE

    Seminarska (projektna) naloga se izdeluje samostojno v šolskem letu, v katerem se opravlja poklicna matura. S pisnim sklepom izpitnega odbora se med ostalim opredeli začetek, dokončanje in rok oddaje naloge. Zagovor se opravi v rednih rokih za poklicno maturo po sprejetem razporedu izpitov.

    Metodološki postopek zgradbe naloge je opisan v navodilih.

    OCENJEVANJE ZNANJA IN SPRETNOSTI

    IZDELEK OZIROMA STORITEV

    Izpitni odbor pripravi kriterije za ocenjevanje tako, da za posamezne naloge upošteva naslednja razmerja:

    PODROČJE OCENJEVANJA

    DELEŽI cca
    enota z dokumentacijo

    DELEŽ cca
    enota brez dokumentacije

    1. priprava naloge

    30 %

     

    2. izvedba (kakovost)

    50 %

     

    3. dokumentacija (pri 1 nalogi)

    10 %

     

    4. ustni zagovor

    10 %

     

    SKUPAJ

    100 %

     

     

    5.2.1.DOLOČANJE SKUPNE OCENE

    Pri določanju skupne ocene praktičnega dela (izdelek oziroma storitev) poklicne mature upoštevamo, da je delež:

  • vseh izpitnih del 100 %.

    Pri dogovoru o točkovnem vrednotenju izpitnih nalog se mora skupna točkovna vrednost pretvoriti v predpisano ocenjevalno lestvico, ki je petstopenjska in obsega ocene od odlično (5) do nezadostno (1).

     6.2 SEMINARSKA (PROJEKTNA) NALOGA

    Kriteriji za ocenjevanje seminarske (projektne) naloge:

     

    Kriteriji

    DeležI

    1.  

    načrtovanje obravnavane teme

    10 %

    2.  

    izbira in uporaba ustreznih metod dela

    10 %

    3.  

    analiziranje, interpretiranje in vrednotenje rezultatov dejstev in podatkov

    do 60 %

    4.  

    predstavitev obravnavanega problema v jezikovno ustrezni obliki

    10 %

    5.  

    izdelek ali storitev

    do 40 %

    6.  

    zagovor

    10 %

     

    SKUPAJ

    100 %

     

     7. LITERATURA IN DRUGI VIRI

    Za kandidate je priporočena literatura in drugi viri objavljena v vsakoletnem Katalogu učbenikov za poklicne in strokovne šole za posamezno šolsko leto, ki ga izdaja Center RS za poklicno izobraževanje oziroma Zavod RS za šolstvo.