Izobraževalni program: TEHNIK ZDRAVSTVENE NEGE
Sprejeto na 29.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 9. 7. 1999
BIOLOGIJA IN MIKROBIOLOGIJA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
| Letnik | Oblike izobraževalnega dela | ||
| 
 | Teorija (ur) | Vaje (ur) | Skupaj (ur) | 
| 1. | 56 | 14 | 70 | 
| 2. | 
 | ||
| 3. | 56 | 14 | 70 | 
| 4. | 54 | 14 | 68 | 
| skupaj | 166 | 42 | 208 | 
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.
Predmetna področja:
| Letnik | Predmetno področje | T | V | Predmetno področje | T | V | Predmetno področje | T | V | 
| 1. letnik | Biologija z ekologijo | 54 | 14 | ||||||
| 2. letnik | |||||||||
| 3. letnik | Mikrobiologija z epidemiologijo | 56 | 14 | ||||||
| 4. letnik | Biologija z ekologijo | 54 | 14 | 
Pri predmetu biologija in ekologija dijak:
Pri predmetu mikrobiologija z epidemiologijo dijak:
1. letnik
BIOLOGIJA IN EKOLOGIJA
| INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI | 
| UVOD V BIOLOGIJO | Dijak | Dijak | |
| Bilogija kot znanost in veda | |||
|  |  | Razumevanje dela raziskovalca-znanstvenika mu odpre pomembnost raziskovalnega dela v biologiji. Na delovnem mestu razvija delovno disciplino in odgovornost. | Laboratorijsko delo: kako merimo. | 
|  |  | 
 | Laboratorijsko delo: raziskovanje neznanih snovi. | 
| Mikroskopiranje | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Laboratorijsko delo: mikroskop in mikroskopiranje. | |
| kemo- in bioevolucija | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | 
 | 
 | 
|  | |||
| celica | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Pri delu je skrben in upošteva navodila nadrejenih. Navaja se skicirati mikroskopske preparate. | Vaja: mikroskopiranje rastlinskih in živalskih celic. | 
| pozna osnovno zgradbo | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razume pomen aktivnega transporta ob različnih koncentracijah naravnega okolja. | Laboratorijsko delo: lastnosti plazmaleme. | 
| celična stena | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | ||
| celični organeli | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Vaja: opazovanje slik celic fotografiranih z elektronskim mikroskopom. | |
| celični cikel | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | 
 | Laboratorijsko delo: delitev rastlinske celice. | 
|  |  | ||
| osnovni življenjski procesi | 
 | 
 | 
 | 
| energijsko bogate molekule | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razume nastanek in zgradbo ATP. | |
| encimi | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zave se pomena encimatskih reakcij. | Laboratorijsko delo: delovanje enostavnih katalizatorjev. | 
| pozna pomen encimov v celici. | 
 | 
 | 
 | 
| Vrenje |  | ||
|  |  | Zave se pomena različnih vrenj v živilski industriji. | Laboratorijsko delo: proučevanje alkoholnega vrenja. | 
| Celično dihanje | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Laboratorijsko delo: raziskovanje neznane snovi ali Vpliv kisika na rast bakterij. | |
| Fotosinteza | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Laboratorijsko delo: | |
| organizacijski tipi živih bitij | 
 | 
 | 
 | 
| Sistemi živih bitij | 
 | 
 | 
 | 
|  | Razvije spoštovanje do vseh oblik življenja. | Vaja: preprosti ključi in njihova uporaba. | |
| Osnove razmnoževanja pri živih bitjih | 
 | 
 | 
 | 
| Definira osnovne tipe razmnoževanja in pozna predstavnike | 
 | 
 | 
 | 
| Glive; Lišaji | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zaveda se pomembnosti mikorize za vsako drevesno vrsto. | |
| rastline | 
 | 
 | 
 | 
| Alge | 
 | 
 | 
 | 
|  | Razvije občutek pomena alg glede kisika v atmosferi. | Vaja: prepoznavanje predstavnikov alg. | |
| Mahovi | 
 | 
 | 
 | 
|  | Vaja: prepoznavanje predstavnikov mahov. | ||
| Praprotnice | 
 | 
 | 
 | 
|  | Vaja: prepoznavanje predstavnikov praprotnic. | ||
| semenke | 
 | 
 | 
 | 
| Golosemenke Kritosemenke | 
 | 
 | 
 | 
|  | Vaja: prepoznavanje predstavnikov golosemenk in kritosemenk. | ||
| živali | 
 | 
 | 
 | 
| Praživali | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | ||
| Spužve | 
 | 
 | 
 | 
|  | Seznanja se s parazitskimi enoceličarji, ki so nevarni človeku. | Vaja: prepoznavanje predstavnikov praživali. | |
| Nečlenarji Ožigalkarji Ploski črvi Valjasti črvi | 
 | 
 | 
 | 
| Mehkužci | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Oblikuje pravilen odnos do enkratnosti individualnih organizmov. | Vaja: prepoznavanje predstavnikov nečlenarjev. | 
| Mnogočlenarji Kolobarniki | 
 | 
 | 
 | 
| Členonožci | 
 | 
 | 
 | 
|  | Vaja: | ||
| Maločlenarji | 
 | 
 | 
 | 
|  | Vaja: prepoznavanje predstavnikov iglokožcev. | ||
| Strunarji Brezglavci Plaščarji Vretenčarji | 
 | 
 | 
 | 
|  | Vaja: prepoznavanje posameznih predstavnikov vretenčarjev. | 
3. letnik
mikrobiologija z epidemiologijo
| INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI | 
| Medicinska mikrobiologija z epidemiologijo | Dijak | Dijak | 
 | 
|  |  | Zaveda se pomena medicinske mikrobiologije z epidemiologijo za uspešno opravljanje njegovega poklica. | |
| Razdelitev mikroorganizmov in njihove osnovne značilnosti | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zaveda se odgovornosti prenosa teoretičnega znanja v prakso. | Vaja: | 
| Naravna in pridobljena odpornost proti mikroorganizmom | 
 | 
 | 
 | 
| Nespecifična odpornost | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | ||
| Imunost | 
 | 
 | 
 | 
|  | |||
| Preobčutljivostne reakcije | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | ||
| Dokazovanje mikrobnih okužb | 
 | 
 | 
 | 
| Neposredno dokazovanje mikrobnih okužb | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvije osebno odgovornost pri ravnanju s kužninami in zna ravnati z njimi. | Vaja: | 
| Posredni dokazi za mikrobne infekcije | 
 | 
 | 
 | 
|  | |||
| Načini širjenja okužb | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | ||
| Preprečevanje rasti in uničevanje mikroorganizmov | 
 | 
 | 
 | 
| Čiščenje, razkuževanje, sterilizacija | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zaveda se pomena skrbi za red in higieno delovnih prostorov in bolniških sob. | Seminar: pravilno delo z razkužili, razkuževanje inštrumentov, postopek razkuževanja in čiščenja površine ob razlitju kužnine. | 
| Kemoterapevtiki | 
 | 
 | 
 | 
|  | Vaja: antibiogram. | ||
| Preprečevanje prenosa mikroorganizmov v bolnišnicah in drugih zdravstvenih ustanovah | 
 | 
 | 
 | 
| Zaščita osebja pred okužbo | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Odgovorno preprečuje prenos in širjenje okužb pri delu in pazi na osebno higieno in higieno rok. | Seminar in vaja (2 uri): | 
| Različni načini prenosa in nadzorovanja okužb v zdravstvenih ustanovah | 
 | 
 | 
 | 
|  | Zaveda se pomena navodil, ki jih posreduje Enota za preprečevanje bolnišničnih okužb in okužb v drugih zdravstvenih ustanovah. | ||
| Okužbe kože | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zaveda se pomena cepljenja. | |
| Okužbe ran | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zaveda se pomena aseptičnega previjanja in oskrbovanja rane. | |
| Okužbe dihal | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | 
 | 
 | 
|  | |||
| Okužbe prebavil | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razume pomen umivanja rok po stiku z iztrebki, po uporabi stranišča, pred hranjenjem. | Vaja: ogled mikroskopkih preparatov; paraziti v prebavilih. | 
| Okužbe sečil, rodil in spolovil ter spolno prenosljive bolezni | 
 | 
 | |
|  |  | Zaveda se pomena zaščitnih ukrepov pred okužbami pri spolnih odnosih | Vaja: | 
| Okužbe osrednjega živčevja | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | ||
| Zoonoze | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zna se pravilno obleči in zaščititi pred klopi in drugimi piki ter ugrizi žuželk. | Vaja: odstranjevanje klopa. | 
| Parazitske bolezni krvnega obtoka in mezgovnic | 
 | 
 | 
 | 
|  | |||
| Virusne bolezni, ki prizadenejo mezgovnice | 
 | 
 | 
 | 
|  | Pozna ukrepe in zaščito pri herpesu na sluznicah. | 
4. letnik
BIOLOGIJA IN EKOLOGIJA
| INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI | 
| GENETIKA | Dijak | Dijak | |
| Dedovanje | |||
|  |  | Seznanja se z dejstvom od kod razlike in podobnosti med organizmi. | Laboratorijsko delo: monohibrudno in dihibridno križanje. | 
| Geni in kromosomi | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | ||
| Populacijska genetika | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Oblikuje pravilen odnos do poskusov, ki spreminjajo zgradbo DNK. | Laboratorijsko delo: | 
| Nukleinske kisline | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvije občutek pomembnosti molekule DNK. | Vaja: model DNK. | 
| Mutacije | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | ||
| . Genska regulacija | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | ||
| Biotehnologija | 
 | 
 | 
 | 
|  | |||
| EKOLOGIJA | 
 | 
 | 
 | 
| Osnovni pojmi iz ekologije | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | ||
| Odnosi med organizmi | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | 
 | |
| Ekologija populacij | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razume, da je narava raznolika, kompleksna in celovita in se zaveda moralne odgovornosti pri delu z živimi organizmi. | Vaja: opazovanje rastlinskih in živalskih populacij v izbranem naravnem okolju. | 
| Kroženje snovi in pretok energije v naravi | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | ||
| Ekosistemi | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija odgovornost pri izvajanju bioloških analiz. Razvija odgovorno sodelovanje za delo v skupini. | Terensko in laboratorijsko delo: | 
|  |  |  | |
| Glavni ekološki problemi in potrebni ukrepi za njihovo delovanje | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija ekološko zavest. Razvije sposobnost analiziranja, kje so meje glede na probleme, ki jih ima človeštvo v sedanjosti in na hujše v prihodnosti. | |
| Varovanje naravne dediščine | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zaveda se vrednosti naravne dediščine. | Ogled diapozitivov naših zavarovanih in redkih ter ogroženih rastlinskih vrst. | 
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Biologija in ekologija
| Znanja | Povezava s predmetom | |
| 
 | Predmet | Znanja | 
|  | Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik Anatomija in fiziologija 2. letnik |  | 
|  | Zdravstvena nega in prva pomoč 2. letnik |  | 
|  | Anatomija in fiziologija 1. letnik |  | 
|  | Osnove
  kliničnih predmetov  |  | 
|  | Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik |  | 
|  | Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 4. letnik |  | 
|  | Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 1. letnik |  | 
|  | Zdrava
  prehrana in dietetika  |  | 
Mikrobiologija z epidemiologijo
| Znanja | Povezava s predmetom | |
| 
 | Predmet | Znanja | 
|  | Biologija z ekologijo 1.letnik Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik |  | 
|  | Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Farmakologija 4.letnik Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 1.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 4.letnik |  | 
|  | Zdravstvena nega in prva pomoč 3.letnik; 4.letnik |  | 
|  | Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 1.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 2.letnik; 4.letnik |  | 
|  | Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Farmakologija 4.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 1.letnik; 4.letnik |  | 
|  | Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 1.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 1.letnik; 4.letnik |  | 
|  | Anatomija in fiziologija 2. letnik Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Osnove kliničnih predmetov – pediatrija 4.letnik Farmakologija 4.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 2.letnik |  | 
|  | Anatomija in fiziologija 2. letnik Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 3.letnik; 4.letnik |  | 
|  | Anatomija in fiziologija 2. letnik Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Osnove kliničnih predmetov – pediatrija 4.letnik Farmakologija 4.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 2.letnik; 3.letnik |  | 
|  | Biologija z ekologijo 1.letnik Anatomija in fiziologija 2. letnik 1.letnik Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Osnove kliničnih predmetov – pediatrija 4.letnik Farmakologija 4.letnik Zdrava prehrana in dietetika 2.letnik; 3.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 3.letnik; 4.letnik |  | 
|  | Anatomija in fiziologija 2. letnik Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Osnove kliničnih predmetov – pediatrija 4.letnik Farmakologija 4.letnik Zdrava prehrana in dietetika 3.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 3.letnik; 4.letnik |  | 
|  | Anatomija in fiziologija 2. letnik; 1.letnik Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik Osnove kliničnih predmetov – pediatrija 4.letnik Farmakologija 4.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč 4.letnik |  | 
|  | Zdravstvena nega in prva pomoč 4.letnik |  | 
|  | Biologija z ekologijo 1.letnik Anatomija in fiziologija 2. letnik Patologija, patološka fiziologija in osnove interne medicine 3. letnik Osnove kliničnih predmetov – kirurgija 4.letnik Farmakologija 4.letnik |  | 
|  | Zdravstvena nega in prva pomoč – zdravstvena nega infekcijskega bolnika 4. letnik |  |