Izobraževalni program: TEHNIK ZDRAVSTVENE NEGE
Sprejeto na 29.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 9. 7. 1999
ETIKA IN KOMUNIKACIJA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
| Letnik | Oblike izobraževalnega dela | ||
| 
 | Teorija (ur) | Vaje (ur) | Skupaj (ur) | 
| 1. | 
 | ||
| 2. | 70 | 70 | |
| 3. | 
 | ||
| 4. | 
 | ||
| skupaj | 70 | 
 | 70 | 
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijak:
ETIKA
| INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI | 
| Dijak | Dijak | ||
| Etika, morala |  | Razvijajo etični, nravni čut. Zaveda se pomena izreka: 'delaj dobro!' | Odkriva etični, nravni čut, kakor je izražen v ljudski modrosti in v slovenski literaturi. | 
| Vest |  | Oblikuje lastno vest in lastno osebnost. | |
| Deontologija | 
 | 
 | 
 | 
|  | Razvija poklicno odgovornost. | ||
| Etične listine in pravna zakonodaja Slovenije | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Prepoznava pomen etičnih listin in pravnih predpisov za delo z bolniki. | Natančneje prouči posamezne člene zakonodaje in posamezne načela etičnih listin. | 
| Etične listine, namenjene medicinskim sestram | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Oblikuje svoj odnos do bolnikov, do soljudi. Spoznava, da nobeno znanje in nobena aparatura ne more | Odkriva etično naravnanost do bolnika iz virov zgodovine sestrinstva (npr. delo Florence Nightingale, pesem Kosovska | 
| tehnikov Slovenije | nadomestiti humanega odnosa do človeka. Razvija osebno, poklicno in delovno odgovornost do sebe in do vsakega sočloveka. | devojka ipd.). Pri obravnavi izhaja iz lastnih izkušenj, iz prebrane literature in obstoječih listin. | |
| Lik zdravstvenega tehnika | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Spoštuje in razvija humane vrednote poklica | |
| Avtonomija bolnika oziroma varovanca | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Oblikuje svojo poklicno vlogo. | Spoznavanje etičnih načel naj temelji na primerih, ki jih dijaki sami pripravijo. | 
| Odnos do bolnikovih svojcev in obiskovalcev | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija sposobnost komuniciranja. | |
| Zdravstveni tehnik in sodelavci | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija sposobnost komuniciranja. Uči se priznavati delo sodelavcev. | |
| Varovanje poklicne skrivnosti | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija zavest odgovornosti ob posredovanju informacij. | Kodeks etike medicinskih sester in tehnikov zdravstvene nege Slovenije. | 
| Spoštovanje človekovega življenja |  | Razvija čut za spoštovanje osebnosti, človekove enkratnosti, dostojanstva in različnosti. | Pri obravnavi naslednjih tem izhajamo iz izkušenj dijakov, prebrane literature in obstoječih listin, deklaracij, izjav, zakonov. | 
| Prekinitev nosečnosti Evtanazija Samomor |  | Razvija čut za spoštovanje življenje od rojstva do smrti. Zna zastopati svoje stališče. | Debatni razgovor, ki ga pripravijo dijaki. | 
| Srečanje s smrtjo | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Prepoznava pomen spoštljivega spremljanja umirajočih do naravnega konca. Empatija ob srečanju s svojci umrlega. | Obvezna čtiva, ki jih dijaki z različnimi metodami predstavijo v razredu: Frankl, Kljub vsemu rečem življenju da; Kuebler-Ross, O smrti in življenju po njej idr. | 
| Otrok bolnik | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija spoštljiv odnos do bolnih otrok in do njihovih staršev. | |
| Starostnik | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razvija spoštljiv odnos do starejših. | |
| Odnos do oseb s specifičnimi potrebami Osebe z motnjami v duševnem razvoju Osebe s telesno prizadetostjo Sprejemanje bolezni, invalidnosti | |||
|  |  | Prepoznava, kako pomembno je, da enakovredno sprejemamo vse ljudi, ne glede na njihovo drugačnost. Razvija spoštljiv in strpen odnos do teh ljudi. | Obvezna čtiva, ki jih dijaki z različnimi metodami predstavijo v razredu: iz ljudskega slovstva; Dagmar; Keller, Zgodba mojega življenja; Branko; Buck, Moja punčka ne bo nikoli odrasla; | 
| Klemenc, Fant, nikoli ne boš hodil; Černe, Koncert za raka idr. | |||
| Izobraževanje zdravstvenega tehnika |  | Prepoznava svoje pristojnosti na delovnem mestu glede na stopnjo izobrazbe in naloge, ki so jim dodeljene. | Kodeks etike medicinskih sester in tehnikov zdravstvene nege Slovenije. | 
| Dolžnost prve pomoči |  | Razvija zavest odgovornosti nudenja prve pomoči | Kodeks etike medicinskih sester in tehnikov zdravstvene nege Slovenije. | 
| Poskusi na ljudeh |  | Prepoznava pomen teh posegov. Zna zastopati svoje stališče. | Okrogla miza, debatni razgovor (zakonodaja, mednarodne listine). | 
| Presaditve organov | 
 | 
 | 
 | 
|  | 
KOMUNIKACIJA
| INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI | 
| Komunikacija | Dijak | Dijak | 
 | 
|  |  | Se zave, da je dobra komunikacija cilj medsebojnih odnosov. | |
| Vrste komunikacije | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Pozna in se zavzema za konstruktivno, uspešno komunikacijo. | Interakcijska vaja: govorjenje – poslušanje. | 
| Verbalna komunikacija | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Zaveda se pomena in teže izrečenih besed (uči se odgovornosti za izražanje svojih misli). | Interakcijska vaja: različno razumevanje sporočila glede na naslovnika in okoliščine. | 
| Neverbalna komunikacija | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Uči se holističnega pogleda na človeka. | Interakcijska vaja: prepoznavanje čustev, izraženih neverbalno. | 
| Spretnosti v medsebojnih odnosih | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Prizadeva si za ugodne odnose. | |
| Pravila komunikacije | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Prepozna ovire pretogih pravil v komunikaciji in razume potrebo po pravilih, ki naj bodo prilagodljiva. | |
| Sposobnost poslušanja | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Se uči poslušati. | Interakcijska vaja: ponavljanje sporočila drugega. | 
| Samovrednotenje | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Se uči samozaupanja in spoštovanja samega sebe. | Interakcijska vaja: osebna refleksija v smislu bivanja. | 
| Spoštovanje drugega in pravica drugačnosti | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Dojame pravico do drugačnosti. | |
| Izražanje čustev | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Se uči avtentičnega čustvovanja. | |
| Partnerski odnos | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Se uči konstruktivnega sodelovanja v odnosu. | Interakcijska vaja: partnerski pogovor. | 
| Dialog | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Se uči poslušati drugega in govoriti drugemu. | |
| Negativni komunikacijski vzorec | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razume destruktivnost negativne komunikacije. | |
| Strah | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Dopušča drugemu pravico, da ga je strah. | Razgovor | 
| Empatija | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Hoče biti ljudem blizu. | Razgovor | 
| Altruizem | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Spozna, da največ sprejema z razdajanjem. | Razgovor | 
| Pomoč ljudem v stiski | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Se uči prečiščevati lastne motive v nudenju pomoči. | |
| Komunikacija z ljudmi s posebnimi potrebami | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | V komuniciranju z ljudmi s posebnimi potrebami je strpen in spoštljiv. | Interakcijska vaja: pogovor z ljudmi s posebnimi potrebami. | 
| Komunikacija z bolnikom | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Si prizadeva za uspešno odprto in dvosmerno komunikacijo v hospitalni situaciji. | Interakcijska vaja: bolnik - tehnik zdravstvene nege. | 
| Psihofizična prizadetost | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razume celostno doživljanje in dojema človeka kot celoto. | Interakcijska vaja: bolnik - tehnik zdravstvene nege. | 
| Odnos bolnik - tehnik zdravstvene nege | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Si prizadeva za spontan in strokoven odnos. | Interakcijska vaja: bolnik - tehnik zdravstvene nege. | 
| Motivacija | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razume pomen vzpodbude in si prizadeva za pozitivno motivacijo. | Interakcijska vaja: bolnik - tehnik zdravstvene nege. | 
| Komunikacija z napovedanim bolnikom | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Prepozna lastne komunikacijske vzorce in si prizadeva za uspešno komunikacijo. | Interakcijska vaja: bolnik - tehnik zdravstvene nege. | 
| Komunikacija z urgentnim bolnikom | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Prepozna lastne komunikac. Vzorce in si prizadeva za uspešno komunikacijo. Si prizadeva za obvladovanje lastne negotovosti in strahu. | Interakcijska vaja: bolnik - tehnik zdravstvene nege. | 
| Psihični hospitalizem | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Se zaveda pomena »prijazne bolnišnice« oz. Spodbudne hospitalne situacije. | Interakcijska vaja: bolnik - tehnik zdravstvene nege. | 
| Spoštovanje bolnika | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Razume bolnikovo potrebo po tišini, da lahko razmisli in se umiri. | Interakcijska vaja: bolnik - tehnik zdravstvene nege. | 
| Komunikacija s svojci | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Aktivno se uči vključevati svojce v proces zdravstvene nege. | Razgovor | 
| Komunikacija s sodelavci | 
 | 
 | 
 | 
|  |  | Prizadeva si za konstruktivno sodelovanje. | Razgovor | 
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Konkretno:
| Znanja | Povezava s predmetom | |
| 
 | Predmet | Znanja | 
| Komunikacija | Zdravstvena nega in prva pomoč 1. letnik in 4. letnik |  | 
| Vrste komunikacije | Zdravstvena nega in prva pomoč 1. letnik |  | 
| Verbalna komunikacija | Zdravstvena nega in prva pomoč 4. letnik |  | 
| Neverbalna komunikacija | Zdravstvena nega in prva pomoč 1. letnik in4. letnik |  | 
| Spoštovanje drugega in pravica drugačnosti | Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 1. letnik |  | 
| Partnerski odnos | Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 1. letnik |  | 
| Komunikacija z ljudmi s posebnimi potrebami | Zdravstvena nega in prva pomoč 2. letnik in 4. letnik |  | 
| Komunikacija z bolnikom | Zdravstvena nega in prva pomoč 2. letnik |  | 
| Motivacija | Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 4. letnik |  | 
| Komunikacija z urgentnim bolnikom | Zdravstvena nega in prva pomoč 4. letnik |  | 
| Psihični hospitalizem | Zdravstvena nega in prva pomoč 3. letnik |  | 
| Zdravstveni tehnik in izobraževanje | Vzgoja za zdravje in socialna medicina s statistiko 4. letnik |  | 
| Etične listine | Zdravstvena nega in prva pomoč 1. letnik |  | 
| Lik zdravstvenega tehnika, zdravstveni tehnik in sodelavci | Zdravstvena nega in prva pomoč 1.letnik |  | 
| Lik zdravstvenega tehnika | Zdravstvena nega in prva pomoč – zdravstvena nega duševnega bolnika 4.letnik |  | 
| Varovanje poklicne skrivnosti | Zdravstvena nega in prva pomoč 1.1etnik |  | 
| Avtonomija bolnika | Zdravstvena nega in prva pomoč 2. letnik |  | 
| Starostnik | Zdravstvena nega in prva pomoč 2.letnik |  | 
| Spoštovanje človeškega življenja | Zdravstvena nega in prva pomoč 2.letnik Zdravstvena nega in prva pomoč – zdravstvena nega žena 4. letnik Zdravstvena nega in prva pomoč - zdravstvena nega duševnega bolnika 4. letnik |  | 
| Odnos do oseb s specifičnimi potrebami | Zdravstvena nega in prva pomoč 2.letnik |  | 
| Dolžnost prve pomoči | Zdravstvena nega in prva pomoč 3.letnik |  | 
| Presaditve organov | Osnove kliničnih predmetov 4.letnik |  |