| INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI | 
 
 
  | I. SEZNANITEV DIJAKA Z ZDRAVSTVENO USTANOVO IN
  DELOVNIM OKOLJEM | Dijak | Dijak |  | 
 
  | spozna prostorsko ureditev ustanove in razporeditev
  prostorov
  
  spozna bolniški oddelek
  
  obnovi teoretična znanja iz predmeta zdravstvene nege
  bolnika
  
  seznani se z organizacijo dela na oddelku
  
  zna obnoviti znanja o higienskem umivanju,
  razkuževanju rok in uporabi rokavic
  
  pojasni pomen vzdrževanja osebne higiene in
  urejenosti za delo v zdravstvu
  
  našteje osebna zaščitna sredstva in način njihove
  uporabe | svoja znanja dokazuje s pravilnim, smiselnim gibanjem
  v ustanovi in kliniškem prostoru,
  
  razvrsti zdravstvene delavce v negovalnem timu;
  
  razmeji obseg njihovih odgovornosti in delovnih
  nalog;
  
  v dani situaciji uporabi ustrezen način higienizacije
  rok;
  
  pokaže higiensko umivanje rok, razkuževanje in
  uporabnost rokavic;
  
  se ustrezno uredi za delo z bolnikom;
  
  pokaže glavne nevarne točke za eksplozijo, požar,
  sevanje in zna izpeljati varnostne postopke; | Oblikuje pozitiven odnos do bolnikov in
  zdravstvenega osebja, gradi profesionalen odnos. Razvija odgovornost do dela in poklicno
  pripadnost. Upošteva ekonomičnost in varčnost pri delu. Predvidi posledice neupoštevanja pravilnih
  postopkov za varno delo. Se zaveda pomembnosti čistih rok pri preprečevanju
  intrahospitalnih infekcij. | Izdela tlorisni načrt bolniškega oddelka. Opredeli vsebino in namen funkcionalnih prostorov. | 
 
  | II. DIHANJE |   |   |   | 
 
  | zna opazovati dihanje
  
  pozna normalen in patološki tip dihanja
  
  zna razložiti strokovne pojme v zvezi s tipom dihanja
  
  našteje optimalne pogoje za zagotovitev nemotenega
  dihanja
  
  zna pomagati bolniku pri izkašljevanju
  
  pozna pripravo izvajalca, bolnika, pripomočkov in
  aparat za aspiracijo dihal
  
  pozna komplikacije in ukrepe
  
  pozna zdravstveno vzgojne intervencije v zvezi z
  obolenji dihal
  
  pozna nego bolnika s traheostomo
  
  pozna komplikacije in ukrepe pri bolniku s
  traheostomo | zabeleži frekvenco dihanja v ustrezno dokumentacijo;
  
  razpozna spremembe pri dihanju in pravilno ukrepa;
  
  opiše izgled bolnika;
  
  namesti bolnika v ustrezen položaj za olajšanje
  dihanja;
  
  v dani situaciji zagotovi ustrezno mikroklimo;
  
  pravilno oskrbi bolnika po izkašljevanju;
  
  oceni količino in opiše barvo sputuma;
  
  izvede aspiracijo skozi nos in usta po znanih
  postopkih in oskrbi bolnika po aspiraciji, pospravi pripomočke in pripravi
  aspirator za sterilizacijo;
  
  z ustreznimi ukrepi preprečuje širjenje
  intrahospitalnih infekcij; | Upošteva pravila dela pri rokovanju s kužninami. Razvija odgovornost pri opazovanju in spremljanju
  stanja bolnika. Zaveda se pomena prenosa informacij med člani
  tima. Zaveda se pomena zdravega načina življenja za
  preprečevanje obolenj dihal. Zaveda se nevarnosti kontaminacije okolja s
  kužninami. | Dijak se na oddelku vključuje v procesno obdelavo
  bolnika z respiratornimi obolenji in poškodbami prsnega koša. | 
 
  | Aplikacija
  kisika |  |  |  | 
 
  | ponovi teoretična znanja o aplikaciji kisika
  
  spozna pripomočke in načine aplikacije kisika na
  oddelku
  
  predvidi možne posledice nepravilne izvedbe
  
  pozna komplikacije terapije s kisikom | aplicira kisik na različne načine;
  
  oskrbi pripomočke po končani aplikaciji;
  
  zabeleži aplikacijo v bolnikovo dokumentacijo; | Na bolnikovem oddelku sodeluje s ostalimi člani
  tima pri procesni obdelavi bolnika. Zaveda se osebne odgovornosti pri delu in
  natančnosti. Sodeluje pri zbiranju in prenosu informacij. Upošteva varnostne predpise pri rokovanju s
  kisikom. |  | 
 
  | Inhalacije |   |   |   | 
 
  | pozna pomen in načine inhalacij
  
  sposoben je ugotoviti potrebo po zdravstveno vzgojni
  intervenciji pri bolniku z obolenji dihal | pripravi bolnika in pripomočke za inhalacije;
  
  oskrbi bolnika po inhalaciji; | Zaveda se pomembnosti psihične priprave in
  vzpodbude bolnika pri aplikaciji kisika in inhalacijah. Zaveda se strokovnega povezovanja s širšim
  zdravstvenim timom – fizioterapevtom. Vključuje se v zdravstveno vzgojno delo z ostalmi
  člani tima. Sodeluje pri motivaciji bolnika in razvija
  individualen pristop. | Dijak spremlja fizioterapevta pri izvajanju
  respiratorne fizioterapije. | 
 
  | III. PREHRANJEVANJE IN PITJE |   |   |   | 
 
  | obnovi teoretična znanja iz različnih strokovnih predmetov
  
  pozna vrste, namen in vpliv dietne prehrane pri
  različnih obolenjih
  
  zna servirati hrano in pijačo
  
  pozna organizacijo naročanja in dostavljanja hrane na
  bolniške oddelke
  
  zna pripraviti bolnika na hranjenje in mu pomagati
  
  zna bolnika pravilno hraniti
  
  prepozna motnje pri hranjenju
  
  zna bolnika pravilno oskrbeti po hranjenju | pravilno servira hrano in pijačo in preverja dieto;
  
  ustrezno pripravi bolnika na hranjenje in pitje;
  
  pravilno hrani bolnika;
  
  ustrezno ukrepa pri motnjah pri hranjenju;
  
  pravilno uredi bolnika in okolico po hranjenju in
  pitju;
  
  ustrezno pripravi pribor za hranjenje po steklenici;
  
  izvede hranjenje po steklenici po znanih postopkih;
  
  upošteva posebno izbiro mleka;
  
  pravilno oskrbi otroka in pripomočke po hranjenju
  zabeleži na temperaturni list;
  
  stehta bolnika in otroka;
  
  zabeleži podatke; | Razvija odgovornost in natančnost pri urejanju
  bolnika in okolja na hranjenje. Upošteva kulturo hranjenja. Razvija strpen odnos do bolnika pri hranjenju. Razvija sposobnost motivacije bolnika k
  samostojnemu hranjenju in pitju. | Izvaja nego bolnika po bolniških standardih in
  upošteva posebnosti glede prehranjevanja in pitja. Zdravstvena nega bolnika po procesni metodi pri
  obolenjih prebavnega trakta. | 
 
  | zna pravilno hraniti otroka po steklenici
  
  pozna pomen vodenja bilance tekočin
  
  zna tehtati bolnika in izračunati normalno telesno
  težo
  
  razloži pomen kontrole telesne teže
  
  zna pravilno stehtati otroka
  
  pozna tehniko in pomoč pri hranjenju | upošteva varnostne ukrepe pri tehtanju;
  
  pravilno zabeleži težo na temperaturni list;
  
  pristavi novorojenčka k prsim in pomaga pri dojenju;
  
  kontrolira učinkovitost dojenja s tehtanjem; | Upošteva bolnikove prehrambene navade, ki izhajajo
  iz verskega prepričanja in socialnega okolja. Oblikuje pravilen odnos do bolnika s težavami pri
  hranjenju.  zaveda se
  možnosti prenosa infekcij s hrano. Razvija odgovornost in skrb do neješčih otrok in
  odraslih. Razvija natančnost opazovanja in strpen odnos pri
  hranjenju. Upošteva varnostne ukrepe pri vzdrževanju higiene
  stekleničk in pribora. Zaveda se pomena dojenja za vsestranski razvoj
  otroka. Glede na svoje znanje in kompetence izvaja
  zdravstveno vzgojno intervencijo. |  | 
 
  | Enteralno
  hranjenje bolnika |   |   |   | 
 
  | pozna teoretična znanja o enteralnem prehranjevanju
  
  pozna delovanje črpalke za enteralno prehranjevanje
  
  pozna kontrolo delovanja enteralne črpalke
  
  pozna komplikacije enteralnega prehranjevanja
  
  predstavi vzroke za enteralno hranjenje
  
  zna opazovati bolnika med in po enteralnem hranjenju
  
  zna zabeležiti količino sprejete hrane, tekočine v
  ustrezno dokumentacijo
  
  pozna različne sisteme za enteralno hranjenje | pripravi enteralno črpalko za delovanje;
  
  nastavi naročeno količino hrane in pijače;
  
  izvede pripravo izvajalca, bolnika in pripomočkov za
  hranjenje po enteralni črpalki, gastrostomi in jejunostromi;
  
  opazi znake komplikacij enteralnega prehranjevanja in
  obvesti odgovorno osebo;
  
  zabeleži količino sprejete hrane in tekočine v
  ustrezno dokumentacijo; | Zaveda se pomena opazovanja in poročanja o
  bolniku. Zaveda se pomembnosti psihološke priprave bolnika
  na poseg. Čuti odgovornost za natančno opazovanje bolnika. Sodeluje pri učenju bolnika in svojcev. Spodbuja bolnika in mu nudi psihično oporo. | Izračuna 24 bilanco pri bolniku z gastrostomo in
  jejunostomo. Opravi kontrolo vstopnega mesta gastrostome in
  jejunostome in prevezo po potrebi. Oceni potrebe pri bolniku z enteralnim hranjenjem
  in izvaja nego po določenih standardih. | 
 
  | Parenteralno
  prehranjevanje |   |   |   | 
 
  | pozna infuzijske tekočine za parenteralno
  prehranjevanje
  
  našteje vzroke za parenteralno prehranjevanje
  
  pozna načine parenteralnega hranjenja (s parenteralno
  črpalko ali brez)
  
  obrazloži pomen ustne nege pri odsotnosti hranjenja
  skozi usta | izvede kontrolo sistema za parenteralno
  prehranjevanje glede pretoka;
  
  opazuje bolnika glede komplikacij in sporoča
  spremembe odgovorni osebi; | Zaveda se odgovornosti pri rokovanju s sistemi za
  parenteralno prehranjevanje glede preprečevanja komplikacij. Spozna pomen timske povezanosti in obdelave
  bolnika pri nefiziološkem prehranjevanju bolnika. |  | 
 
  | Pomoč bolniku
  pri bruhanju |   |   |   | 
 
  | našteje vzroke bruhanja
  
  zna pomagati bolniku med in po bruhanju
  
  zna rokovati z bolnikovimi izločki | opiše izgled izbruhane mase in ustrezno dokumentira;
  
  izvaja ukrepe za lajšanje neugodnosti bolnika;
  
  pomaga bolniku med bruhanjem in ga oskrbi po
  bruhanju; | Premaguje lasten odpor do bolnikovih izločkov in
  razvija profesionalen odnos. |  | 
 
  | IV. IZLOČANJE URINA IN BLATA |   |   |   | 
 
  | Izločanje
  urina |   |   |   | 
 
  | obvlada teoretična znanja iz predmeta somatologije,
  ZNPP in ostalih predmetov glede izločanja urina
  
  opredeli normalno količino in barvo urina
  
  zna razložiti pojme kot so mikcija, diureza,
  inkontinenca urina, hematurija, retenca urina
  
  pozna beleženje izločanja urina na temperaturni list
  in ostalo dokumentacijo
  
  pozna način odvzema urina po metodi čistega mokrenja
  
  pozna način higienskega vzdrževanja nočne posode in
  urinske steklenice
  
  pozna vrste urinskih katetrov
  
  pozna različne vrečke in način praznjenja
  
  zna pripraviti pripomočke za kateterizacijo
  
  razloži pomen zaprte drenaže urina
  
  pozna znake in postopke pri retenci urina | izvede podlaganje in odstranjevanje nočne posode;
  
  nadomesti in odstrani urinsko steklenico;
  
  odvzame urin za laboratorijske preiskave po metodi
  čistega mokrenja;
  
  higiensko oskrbi nočno posodo in urinsko steklenico;
  
  izmeri diurezo v določenem času in specifično gostoto
  urina;
  
  pripravi pripomočke za katetrizacijo moškega in
  ženske;
  
  sodeluje pri katetrizaciji moškega in ženske;
  
  pomaga pri umivanju anogenitalnega predela telesa;
  
  izvede anogenitalno nego pri moškem in ženski;
  
  opravi anogenitalno nego pri ženski z menstruacijo;
  
  opravi anogenitalno nego pri bolniku s stalnim
  urinskim katetrom;
  
  zamenja urinsko vrečko;
  
  izprazni urinsko vrečko;
  
  nastavi urinal;
  
  nastavi urinal kondom;
  
  namesti pleničko za enkratno uporabo;
  
  preveri vhodno mesto suprapubičnega katetra; | Zaveda se odgovornosti pri rokovanju z bolnikovimi
  izločki. Zaveda se zanesljivosti in natančnosti pri
  opazovanju, merjenju in beleženju izločkov bolnika. Dojema pomembnost zagotavljanja bolnikove
  intimnosti pri negi. Zaveda se odgovornost pri preprečevanju infekcij. Upošteva bolnikove posebnosti glede navad pri
  izločanju in izvajanju intimne higiene. Razmišlja o kvaliteti življenja bolnika s stomo. Se zaveda pomembnosti timskega reševanja
  problemov. | Izvaja nego bolnika s stalnim urinskim katetrom po
  procesu. Izvaja nego bolnika z urinsko stomo po procesu. Izdela seminarsko nalogo o negi bolnika s stomo. Se poveže s stomaterapevtom v bolnišnici. Izvaja zdravstveno nego inkontinrntnega bonika. Izvaja zdravstveno nego po procesni metodi pri
  bolnikih z obolenji sečil. | 
 
  |  |  | Zaveda se pomena vzpodbujanja bolnika k
  samostojnosti pri umivanju. Deluje vzgojno na bolnika glede osebne higiene. Pomaga bolniku s stomo na sprejemanje svoje
  telesne drugačnosti.  zaveda se
  pomena aseptične tehnike pri negi bolnika s stalnim urinskim katetron in različnimi
  drenažnimi sistemi. |  | 
 
  | Izločanje
  blata |   |   |   | 
 
  | obvlada teoretična znanja o izločanju blata
  
  definira pojme obstipacija, diareja,melena
  
  opredeli in opiše normalno konsistenco, količino,
  barvo blata , vonj in odstopanja
  
  zna zabeležiti izločanje blata
  
  pozna načela odvzema blata za preiskave
  
  našteje vzroke za izpeljavo črevesja – stomo
  
  pozna oskrbo črevesne stome
  
  pozna pripomočke za črevesno in urinsko stomo
  
  pozna komplikacije črevesne stome
  
  zna spodbuajti peristaltiko z masažo trebuha | izvede nego bolnika po defekaciji;
  
  aplicira odvajalno svečko;
  
  naredi mikroklizmo;
  
  izvede čistilno klizmo po znanih postopkih;
  
  pomaga bolniku z obstipacijo;
  
  opažene patološke posebnosti sporoča odgovorni osebi;
  
  zabeleži izločanje blata na temperaturni list;
  
  uvede in odstrani črevesno cevko;
  
  pravilno odvzame vzorec;
  
  blata za laboratorijske in mikrobiološke preiskave;
  
  uporablja različne pripomočke za črevesno stomo;
  
  pravilno namešča urinsko vrečko in ostale drenažne
  sisteme; | Zaveda se pomena komunikacije z bolnikom in
  svojci. Razvija natančnost pri nameščanju pripomočkov za
  stomo in vestnost pri negi kože okoli stome. Po potrebi izvaja zdravstvene vzgojne
  intervencije. |  | 
 
  | Izpiranje
  želodca |   |   |   | 
 
  | zna pripraviti bolnika, izvajalca in pripomočke za
  izpiranje želodca
  
  pozna sodelovanje pri izpiranju želodca
  
  našteje in opiše znake komplikacij pri izpiranju
  želodca | pripravi izvajalca,bolnika in pripomočke za izpiranje
  želodca;
  
  izvaja nego bolnika po izpiranju želodca; | Poskuša premagovati negativne občutke in rešuje
  svoje stiske skozi pogovor. |  | 
 
  | V. GIBANJE IN USTREZNA LEGA |   |   |   | 
 
  | zna namestiti bolnika v ustrezne položaje
  (relaksacijske, terapevtske, preiskovalne);
  
  upošteva bolnikove zmožnosti, bolezensko stanje in
  želje
  
  zna rokovati in nameščati antidekubitor blazino | izvede različne položaje bolnika;
  
  izbere prave pripomočke za razbremenitev telesa;
  
  ustrezno vzdržuje pripomočke;
  
  izvaja ukrepe za preprečevanje razjede zaradi
  pritiska;
  
  oceni bolnikovo ogroženost za nastanek razjede zaradi
  pritiska s pomočjo Nortonove tabele; | Upošteva bolnikovo individualnost in zasebnost pri
  nameščanju bolnika v razne položaje. | Zdravstvena nega po procesni metodi pri bolnikih z
  obolenji lokomotornega sistema. | 
 
  | pozna pomen mobilizacije bolnika, njeno postopnost in
  opazovanje (barvo kože, pulz, krvni pritisk, počutje
  
  pozna posledice dolgotrajnega ležanja in
  preprečevanja komplikacij na dihalih, tromboz, kontraktur)
  
  razloži ukrepe pri kolapsu
  
  ponovi postopek prvega vstajanja
  
  spozna vlogo zdravstvenega tehnika pri pripravi na
  vizito in pomoč pri viziti | izvede pravilen preiskovalni položaj;
  
  namesti bolnika v drenažne položaje;
  
  pripravi bolnika na posedanje na rob postelje, na
  stol in na voziček;
  
  opazuje bolnika in prepreči nastanek komplikacij;
  
  izvede prvo vstajanje;
  
  pravilno dviguje, prelaga in prenaša bolnika brez in
  z uporabo pripomočkov;
  
  pripravi pripomočke, voziček in bolnika na vizito; | Zaveda se vpliva zmanjšane gibljivosti na
  psihofizično počutje bolnika. Zaveda se pomena gibanja za samostojno življenje
  in zadovoljevanje temeljnih potreb. Upošteva pravila za varno dviganje in prenašanje
  bremen. Razvija zdrav odnos do gibanja in vzdrževanja
  lastne fizične aktivnosti. Sodeluje s člani zdravstvenega tima. Vključuje se v zdravstveno vzgojno delo in z
  ostalimi člani tima izvaja posamezne zdravstveno vzgojne intervencije. Razvija čut za odgovorno delo do bolnika. |  | 
 
  | VI. SPANJE IN POČITEK |   |   |   | 
 
  | ponovi teoretična znanja o zagotavljanju potreb po
  spanju in počitku
  
  našteje moteče dejavnike, ki ovirajo spanje in
  počitek
  
  spozna bolnikove individualne potrebe glede na
  starost, obolenje in navade
  
  obnovi znanja o pomenu urejenosti bolnikovega ležišča
  
  zna koordinirati gibe in razvija ročne spretnosti | pripravi ležišče za dober počitek in spanje;
  
  prestilja in postilja nezasedeno in zasedeno bolniško
  posteljo glede na gibljivost in pokretnost bolnika v postelji;
  
  menjuje in namešča posamezne dele posteljnine;
  
  vzdržuje higieno postelje, nočne omarice, vozičke za
  nego in shrambo za perilo;
  
  pripravi bolnika na spanje;
  
  prezrači sobo, omogoči tiho in varno okolje; | Zaveda
  se vpliva spanja in počitka na potek bolnikovega zdravljenja. V
  sklopu negovalnega tima sodeluje pri zbiranju podatkov o bolnikovih potrebah
  po spanju. |   | 
 
  | pozna različne tipe postelj in rokovanje z njimi
  
  zna urediti bolniško posteljo
  
  po znanih postopkih
  
  zna razpoznati moteče dejavnike, ki ovirajo spanje in
  počitek ter jih pomaga odpraviti |  |  |  | 
 
  | VII. OBLAČENJE IN SLAČENJE |   |   |   | 
 
  | ponovi teoretično znanje o vrstah in
  značilnostih, bolniškega perila
  
  pozna načine pri oblačenju in slačenju srajce, pižam,
  kirurških srajc, jutranjk
  
  pozna načine oblačenja in slačenja ter previjanja
  dojenčka in malega otroka
  
  seznani se s shranjevanjem in transportom čistega
  bolniškega perila na oddelku
  
  pozna postopek ravnanja z umazanim perilom
  
  zna izbrati ustrezno in varno obutev
  
  seznani se z nameščanjem
  
  protez in opornic
  
  razume pomen povijanja nog z elastičnim povojem in
  nameščanjem elastičnih nogavic | izbere ustrezno bolniško perilo;
  
  izvede oblačenje in slačenje bolnika;
  
  nudi individualno pomoč bolniku glede na stopnjo
  prizadetosti in sposobnosti samooskrbe;
  
  pravilno shranjuje perilo;
  
  pravilno rokuje s čistim in umazanim perilom;
  
  pomaga bolniku pri obuvanju;
  
  izvede pravilno nameščanje opornic in protez;
  
  izvede povijanje nog in namešča elastične nogavice;
  
  uči bolnika pravilnega povijanja nog z elastičnim
  povojem; | Upošteva ukrepe za preprečevanje intrahospitalnih
  infekcij pri rokovanju z bolniškim perilom. Razvija natančnost, načrtnost in vestnost pri
  delu. Razvija empatičnost do bolnika. |  | 
 
  | VIII. VZDRŽEVANJE NORMALNE TELESNE TEMPERATURE |   |   |   | 
 
  | ponovijo znanja o vzdrževanju normalne telesne
  temperature
  
  pozna dejavnike, ki vplivajo na spremembo telesne
  temperature
  
  pozna vrste termometrov in njihovo uporabo
  
  našteje postopke ogrevanja bolnika in pozna
  pripomočke
  
  opiše postopke ohlajevanja bolnika
  
  pozna komplikacije pri ogrevanju in ohlajevanju
  bolnika | izvaja različne načine merjenja in beleženja in
  beleži na temperaturni list;
  
  opazuje in neguje bolnika z visoko temperaturo;
  
  oskrbi in shrani pripomočke po opravljenem merjenju;
  
  izvede splošno in lokalno ogrevanje terhlajenje
  bolnika;
  
  varuje bolnika pred pregretjem in podhladitvijo;
  
  zagotavlja toplotno ugodje bolnika; |  | Dijak neguje bolnika z zvišano telesno temperaturo
  pri različnih vrstah obolenj po procesni metodi dela. | 
 
  | IX. OSEBNA HIGIENA IN UREJENOST |   |   |   | 
 
  | razume vpliv osebne higiene in urejenosti na dobro
  počutje bolnika in preprečevanje komplkacij
  
  pozna načine umivanja bolnika glede na stopnjo
  pokretnosti, gibljivosti, splošne prizadetosti in sposobnostjo samooskrbe
  
  oceni bolnikovo sposobnost za sodelovanje | pripravi sebe, pripomočke, prostor in bolnika za
  ustrezen način umivanja;
  
  pomaga bolniku pri umivanju;
  
  samostojno umije bolnika;
  
  izvede nego popka;
  
  kopa bolnika na različne načine ( pod prho, sedežno
  prhanje, kopanje v kadi, na vozičku in v postelji);
  
  izvaja masažne gibe za poživitev cirkulacije; | Razvija čut za estetsko urejenost in spoštuje
  bolnikovo zasebnost. Upošteva varnostne predpise pri rokovanju s čistim
  in umazanim perilom. | Izvaja nego nog pri sladkornih bolnikih po
  določenih standardih. | 
 
  | zna bolnika pripraviti na nočni počitek
  
  pozna načine izvajanja intimne toalete
  
  pozna pomen umivanja posameznih delov telesa
  
  pozna načine umivanja las in lasišča
  
  pozna nego nosu,ušes in oči
  
  razloži pomen nege ustne votline in razloži posledice
  zanemarjenosti
  
  pozna načine izvedbe ustne nege
  
  pozna načine britja in uporabo brivskih pripomočkov | oskrbi kopalnico in pripomočke;
  
  upošteva in izvaja varnostne ukrepe;
  
  opazuje bolnika med postopkom umivanja;
  
  opazuje stanje kože in zazna patološke spremembe;
  
  opazuje stanje lasišča in izvede nego las in lasišča
  na različne načine; | Razvija psihomotorične spretnosti za varno
  oblačenje dojenčka. Sodeluje pri učenju bolnika glede oblačenja. Spoštuje bolnikovo zasebnost, dostojanstvo, navade
  in želje pri vzdrževanju osebne higiene. Razvija čut za estetsko urejenost in dobro počutje
  bolnika. Zaveda se vpliva bolnikove urejenosti in telesne
  higiene na bolnikovo samopodobo. Razmišlja o pomembnosti higiene telesa pri
  različnih obolenjih. |  | 
 
  | X. IZOGIBANJE NEVARNOSTIM V OKOLJU |   |   |   | 
 
  | ponovi teoretična znanja o vsetranskem zagotavljanju
  bolnikove varnosti
  
  spoznava nevarnosti, ki ogrožajo bolnikovo
  zdravstveno stanje v bolnišnici
  
  razume svojo vlogo pri opazovanju bolnika glede
  preprečevanja poškodb, izogibanju nevarnostim in poslabšanju zdravstvenega
  stanja | izvede postopke za odstranjevanje uši;
  
  obvlada postopke za odstranjevanje temenc;
  
  izvede umivanje bolnika in osvežilno kopel pred
  nočnim počitkom;
  
  izvede intimno toaleto pri ženski in pri moškem z
  upoštevanjem posebnosti (inkontinenca, menstruacija);
  
  izvede nego rok, nog in nohtov pri bolniku;
  
  neguje stopala in odstranjuje poroženele dele; | Razmišlja
  o vplivu oblačenja, življenjskem stilu in obolenjih na nihanje telesne
  temperature. Zaveda
  se pomena natančnega merjenja, beleženja in prenosa podatkov. Razvija
  čut za varnost pri rokovanju z električmi aparati. |   | 
 
  | pozna ukrepe in posebnosti zdravstvene nege pri
  izolaciji bolnika
  
  zna namestiti in uporabljati pripomočke za zaščito
  bolnika pred nevarnostmi
  
  zna ukrepati pri nemirnih in agresivnih bolnikih | izvaja ustno nego zdrave in bolne ustne votline;
  
  izvede ustno nego pri nezavestnem in nemočnem
  bolniku;
  
  obrije bolnika;
  
  namešča posteljo v varno višino za bolnika;
  
  namešča posteljne ograjice in zvonec;
  
  odstranjuje nevarne predmete iz bolnikove okolice;
  
  vzdržuje higieno igrač;
  
  uporablja zaščitna sredstva in postopke za varnost
  bolnika pred intrahospitalnimi infekti;
  
  ustrezno zaščiti sebe in bolnika pred viri sevanja;
  
  pomirja bolnika in nudi občutek varnosti bolniku;
  
  opazuje bolnika pri motnjah zavesti in ukrepa pri
  nemirnih, agresivnih in suicidalnih bolnikih; | Vključuje se v izvajanje zdravstveno vzgojnih
  intervencij. Razvija čut za odgovorno, natančno in varno delo. | Zdravstvena nega nemirnega bolnika. | 
 
  | XI. ODNOSI Z LJUDMI IN KOMUNIKACIJA |   |   |   | 
 
  | pozna pomen profesionalnega odnosa zdravstvenih
  delavcev pri zdravstveni negi
  
  pozna pomen izražanja čustev, doživljanj, občutkov in
  potreb
  
  pozna načine verbalne in neverbalne komunikacije z
  bolnikom
  
  razume pomen terapevtskega dotika | bolnika posluša, se z njim pogovarja;
  
  bolnika informira in uči;
  
  varuje in upošteva bolnikove pravice;
  
  nudi bolniku terapevtski dotik;
  
  omogoča izražanje bolnikovih občutkov, duhovnih,
  socialnih in seksualnih potreb;
  
  komunicira z bolnikom in njegovimi svojci; | Sooča se s problemi, ki jih v skladu s svojim
  znanjem rešuje in se tako poklicno in osebnostno razvija. Razvija občutek za varčnost pri postopkih. |  | 
 
  | Izražanje
  verskih čustev |   |   |   | 
 
  | zna vzpostavljati stike s predstavniki verskih
  skupnosti | omogoča bolniku izražanje svojih verskih čustev,
  udeležbo pri verskih obredih in obiske verskih predstavnikov; | Spoštuje versko prepričanje bolnika. Razmišlja o pomenu duhovnih potreb. |  | 
 
  | Nega
  umirajočega in oskrba umrlega |   |   |   | 
 
  | spozna posebnosti pri zadovoljevanju fizičnih,
  psihičnih in socialnih potreb pri umirajočem bolniku
  
  pozna proces umiranja in žalovanja
  
  spozna pristop do umirajočega bolnika in njegovih
  svojcev
  
  zna oskrbeti umrlega
  
  seznani se s postopki v bolnišnici glede nege
  umirajočega in umrlega bolnika | neguje umirajočega bolnika in mu nudi psihično oporo;
  
  oskrbi umrlega po izdelanih standardih;
  
  omogoči svojcem prisotnost ob bolniku in jih
  vključuje v nego; | Razmišlja o umiranju in smrti. Sooča se s smrtjo in jo sprejema kot sestavni del
  življenja. Razvija sposobnosti spremljanja umirajočega
  bolnika. Spoštuje kulturne in verske običaje. |   | 
 
  |  |  | Razvija spoštlijv odnos in pieteto do umrlega. |  | 
 
  | Koristno
  delo, razvedrilo in rekreacija |   |   |   | 
 
  | pozna pomen dela, rekreacije in razvedrila za dobro
  počutje bolnika | vzpodbuja in aktivira bolnika za izvajanje delovne
  terapije;
  
  sodeluje z bolnikom in organizira razvedrilne
  dejavnosti;
  
  omogoča obiske; |  |  | 
 
  | XII. INTERVENCIJE V ZVEZI Z DAJANJEM ZDRAVIL |   |   |   | 
 
  | pozna različne načine shranjevanja zdravil
  
  pozna organizacijo delitve zdravil | pripravi voziček za dajanje zdravil;
  
  sodeluje pri aplikaciji zdravil; | Zaveda se svojih
  kompetenc. |   | 
 
  | našteje načine dajanja zdravila
  
  razloži varnostne ukrepe pri delitvi zdravil
  
  pozna napake pri delitvi, njihovo preprečevanje in
  ukrepanje
  
  pozna pravilo 5 P – jev
  
  pozna stranske pojave, znake in ukrepe pri alergičnih
  reakcijah
  
  razloži varnostne kriterije in posebnosti pri
  narkotikih
  
  razloži nastanek odvisnosti od zdravil | aplicira zdravila na različne načine ( per os, na
  sluznice, na kožo, rektalno, vaginalno, z inhalacijami, po sondi;
  
  informira bolnika in opazuje učinke zdravila pri
  bolniku,
  
  izvaja pravilo 5 – P,
  
  ukrepa ob nastopu komplikacij; | Zaveda se pomena opazovanja bolnika. | Dijak aplicira zdravila pod nadzorom mentorja ali
  zdravstvenega delavca. | 
 
  | Parenteralna
  aplikacija zdravil |   |   |   | 
 
  | pozna ukrepe pri vbodu z ostrimi predmeti
  
  pozna načine in vzroke za dajanje zdravila
  parenteralno
  
  pozna prednosti in slabosti dajanja zdravila
  parenteralno
  
  obnovi teoretična znanja in izraze (asepsa,
  antisepsa, injekcija, …)
  
  pozna kratice za predpisovanje načina aplikacije –
  s.c, i.v, i.m.
  
  zna pripraviti bolnika, sebe, pripomočke za dajanje
  zdravil
  
  pozna mesta aplikacije injekcije
  
  pozna varne načine odstranjevanja igel i.v. kateter
  
  prepozna komplikacije pri bolniku z i.v. katetrom | pripravi bolnika, pripomočke, sebe za aplikacijo
  zdravila,
  
  izbere in pripravi mesto aplikacije;
  
  aplicira zdravilo s.c.,
  
  aplicira zdravilo i.m.;
  
  aplicira zdravilo i.d.;
  
  izvaja ukrepe za zmanjševanje bolečine; | Zaveda se , da je skrb za bolnikovo varnost
  sestavni del vsakega postopka in opravila pri bolniku. Razvija skrb za lastno varnost in zdravje. Razmišlja o prikritih nevarnostih, ki ogrožajo
  bolnika. Razvija zavest za doslednost pri delu in
  sposobnosti opazovanja ter predvidevanja. Razmišlja o posledicah nupoštevanja pravil varstva
  pri delu. |  | 
 
  | Infuzijska
  terapija |   |   |   | 
 
  | pozna vrste infuzijskih tekočin
  
  opredeli namen infuzije
  
  pozna komplikacije infuzijske terapije
  
  našteje znake komplikacij
  
  pozna različne infuzijske sisteme | opazi motnje v pretoku in sporoča podatke odgovorni
  osebi;
  
  zamenja infuzijsko steklenico in nastavi hitrost
  iztekanja infuzije;
  
  odstrani infuzijsko steklenico in infuzijski sistem;
  
  opazuje bolnika, vbodno mesto i.v.kanile;
  
  ob nastanku komplikacij ustrezno ukrepa; | Zaveda se bolnikovih omejitev zaradi infuzije in
  nudi bolniku pomoč pri zadovoljevanju osnovnih življenjskih aktivnostih. | Izvaja nego bolnika z infuzijo po izdelanem
  standardu. | 
 
  | XIII. IZVAJANJE MEDICINSKO TEHNIČNIH POSEGOV |   |   |   | 
 
  | Preveza rane |   |   |   | 
 
  | Aplikacija
  sterilnih obkladkov Irigacija
  rane |   |   |   | 
 
  | pozna teoretična znanja o vrstah rane, o celjenju
  rane, principih zdravljenja, komplikacijah – iz ostalih strokovno teoretičnih
  predmetov
  
  zna pripraviti sebe kot izvajalca, bolnika, prostor
  in pripomočke za prevezo rane, aplikacijo sterilnih obkladkov, pozna osnovne
  principe irigacije rane
  
  pozna dekontaminacijo inštrumentov in njihovo
  pripravo na sterilizacijo
  
  pozna organizacijo previjanja ran na operativnem
  oddelku
  
  zna postopati s sterilnim materialom | pripravi bolnika psihično in fizično na poseg;
  
  zamenja obvezilni material brez preveze pri čistih
  ranah;
  
  preveže čisto rano po znanih postopkih;
  
  preveže septično rano po znanih postopkih;
  
  pri uporabi razkužil, sterilnih tekočin in ostalega
  upošteva zdravnikove odredbe;
  
  aplicira sterilen obkladek;
  
  uporablja principe aseptične tehnike;
  
  poseg dokumentira;
  
  informira zdravstveni tim o spremembah v zvezi z
  rano; | Pridobiva občutek za strokovnost pri delu. Spoštuje bolnikovo intimnost. Zaveda se pomena timske obdelave bolnika in
  reševanja problemov. Upošteva principe in merila za varnost pri delu
  glede preprečevanja bolnišničnih infekcij. Zaveda se pomena estetskega rezultata svojega
  dela. | Dijak ima možnost oceniti rezultate svojih
  postopkov pri bolniku, ki ga previja. | 
 
  | Namestitev
  bolnika na ekstenzijo |   |   |   | 
 
  | pojasni principe zdravljenja z ekstenzijo
  
  pozna pravila za delovanje vleke
  
  našteje komplikacije, njihove znake in preventivne
  ukrepe za njihovo preprečevanje
  
  pozna namestitev postelje, bolnika, in pripomočkov za
  nemoteno delovanje ekstenzije
  
  pojasni principe zdravljenja z mavcem | pripravi posteljo, bolnika, pripomočke za namestitev
  na ekstenzijo;
  
  neguje bolnika in mu zagotavlja zadovoljevanje
  njegovih potreb;
  
  skrbi za delovanje ekstenzije;
  
  preprečuje nastajanje komplikacij;
  
  prepozna znake komplikacij in jih sporoča odgovorni
  osebi; | Zaveda se timske obravnave bolnika in timskega
  reševanja problemov. Zaveda se pomena psihične podpore bolnika. | Dijak neguje bolnika na ekstenziji po procesu in
  izdela seminarsko nalogo. | 
 
  | Priprava
  bolnika na operacijo |   |   |   | 
 
  | pozna psihično in fizično pripravo bolnika na oddelku
  
  pozna dokumentacijo v zvezi s pripravo bolnika na
  operacijo
  
  našteje vrsto anestezije in pojasni posebnosti
  
  zna oskrbeti in opazovati bolnika po sprejemu bolnika
  iz operacijske sobe na oddelek
  
  našteje in opiše znake zgodnjih in poznih komplikacij
  po operaciji | bolnika psihično pripravi na operacijo,
  
  sodeluje pri fizični in specifični pripravi bolnika
  pred operacijo;
  
  pripravi posteljo, bolnika na dan operacije;
  
  izvede premedikacijo bolnika in jo zabeleži;
  
  sprejme bolnika pri vrnitvi iz operacijske sobe;
  
  ocenjuje bolnikovo stanje po operaciji ter sporoča
  posebnosti timu; | Pridobiva in razvija sposobnosti profesionalnega
  odnosa, komuniciranja in upošteva bolnika kot celovite osebnosti. Zaveda se pomena prenosa informacij, komuniciranja
  med člani tima. Sprejema načela kodeksa glede odnosa do bolnika in
  poklicne molčečnosti. | Dijak opravi določeno število ur v operacijskem
  bloku, kjer spozna način dela, si ogleda določene operacije. | 
 
  | pozna ravnanje z bolnikom po dobljeni premedikaciji |  | Zaveda se pomembnosti individualne priprave
  bolnika na operativni poseg. Zaveda se rizičnosti operativnega posega in pomena
  vloge zdravstvenega tehnika pri operirancu. |  | 
 
  | Priprava
  bolnika na diagnostične preiskave |   |   |   | 
 
  | pozna vrste, namen in pripravo bolnika na: RTG, UZ,
  CT, izotopske in endoskopske preiskave
  
  pozna posebnosti priprave prebavnega trakta na
  endoskopske in kontrastne rentgenske preiskave pri srčnih, ledvičnih in
  ostalih bolnikih
  
  pozna nevarnosti in zaščitne ukrepe pri diagnostičnih
  preiskavah
  
  pozna vrste punkcij, pripravo bolnika in pripomočkov
  na punkcije
  
  pozna komplikacije po posamezni punkciji
  
  opiše osnovne fizikalne značilnosti delovanja
  aparatur za diagnostiko | sodeluje pri psihofizični pripravi bolnika na
  posamezne preiskave;
  
  sodeluje pri pripravi prostora in pripomočkov na
  preiskave;
  
  izvede pripravo prebavnega trakta za preiskave;
  
  nudi bolniku psihično oporo;
  
  opazuje bolnika med in po intervencijah;
  
  prepozna znake komplikacij in ustrezno ukrepa; | Zaveda se pomena ustrezne priprave za uspešnost
  preiskave. Zaveda se nevarnosti za bolnika. Zaveda se varnostnih ukrepov pri rokovanju s
  punktatom. Upošteva zaščitne mere pred sevanjem. Razvija human in vljuden pristop do bolnika in
  njegovih svojcev. | Dijak spremlja bolnika na različne preiskave in se
  seznani z delom na RTG, UZ, endoskopijah in na nuklearni medicini glede na
  možnosti bolnišnice. Dijak v okviru praktičnega pouka spoznava vlogo
  tehnika zdravstvene nege v specialističnih ambulantah in na urgentnem bloku. | 
 
  | Sprejem,
  odpust in premestitev bolnika |   |   |   | 
 
  | pozna teoretična znanja
  
  pozna posebnosti urgentnega sprejema | pripravi posteljno enoto za sprejem bolnika;
  
  sprejme bolnika in ga namesti po znanih bolniških
  postopkih; | Vzpostavljapristen odnos z bolnikom. |   | 
 
  | pozna posebnosti sprejema glede starosti bolnika in
  vzroka sprejema
  
  spozna različno negovalno dokumentacijo ob sprejemu,
  premestitvi in odpustu | spoznava in opazuje bolnika;
  
  pripravi bolnika na premestitev in ga premesti z
  ustrezno dokumentacijo;
  
  pripravi bolnika na odpust;
  
  oskrbi posteljno enoto po odpustu in premestitvi; | Sodeluje z delovnim terapevtom in svojci. Razvija sposobnosti hitrega odločanja in ukrepanja
  pri urgentnem sprejemu. Zaveda se pomena dobre seznanitve bolnika z
  bolnišničnim okoljem in informiranostjo. |  | 
 
  | XIII. NEGOVALNE INTERVENCIJE |   |   |   | 
 
  | Antropološke
  meritve |   |   |   | 
 
  | pozna in razume pomen različnih meritev za bolnika
  
  ponovi teoretična znanja
  
  seznani se z različnimi merilnimi aparati in
  pripomočki
  
  pozna načine in postopke merjenja | izvaja merjenje in evidentiranje telesne teže pri
  otroku in odraslem;
  
  izvaja merjenje telesne višine;
  
  izmeri različne obsege pri bolniku in otroku;
  
  rokuje z različnimi vrstami tehtnic;
  
  beleži rezultate na temperaturni list; | Razvija natančnost merjenja in odčitavanja
  rezultatov. Razvija spretnossti opazovanja in rokovanja z
  merilnimi napravami. | Dijak si ogleda enoto za intenzivno terapijo, kjer
  se seznani z nego vitalno ogroženih bolnikov. | 
 
  | Merjenje in
  evidentiranje pulza in krvnega pritiska |   |   |   | 
 
  | ponovi znanja o merjenju pulza in krvnega tlaka
  
  pozna mesta merjenja pulza in normalne vrednosti
  
  pozna merilne aparature
  
  pojasni in zna uporabljati strokovne izraze
  
  pozna postopke ob prenehanju delovanja srca | pripravi bolnika in pripomočke za merjenje;
  
  izmeri, zabeleži pulz;
  
  ukrepa ob patoloških vrednostih vitalnih znakov;
  
  izvaja ročno masažo srca in pokliče pomoč;
  
  izmeri krvni pritisk, zabeleži vrednosti; | Zaveda se pomena upoštevanja zdravnikovih naročil
  in pozna svoje kompetence. Zaveda se pomembnosti in odgovornosti zaupane
  naloge. Upošteva psihično pripravo bolnika. Odklanja odvisnost od zdravil. Zaveda se moralno etične in kazenske odgovornosti
  pri strokovnih napakah. Zaveda se potrebe po permanentnem izobraževanju. Razvija sposobnosti ovrednotenja rezultatov in
  ukrepanja. | Zdravstvena nega po procesni metodi pri bolnikih z
  obolenji srca in ožilja. | 
 
  |  |  | Razmišlja o vplivu nezdravega načina življenje na
  zvišanje krvnega pritiska. Sodeluje pri izvajanju zdravstveno – vzgojnih
  intervencij. |  | 
 
  | Opazovanje
  stanja zenic in stanja zavesti |   |   |   | 
 
  | pojasni pomen in načine opazovanja bolnikove zavesti
  
  pozna stanja motene zavesti in navede najpogostejše
  vzroke
  
  pozna pomen opazovanja zenic | opazuje bolnikovo zavest;
  
  prenaša informacije o stanju in motnjah zavesti;
  
  opazuje stanje, velikost in reakcijo zenic;
  
  izvaja nego nezavestnega bolnika različne etiologije
  in nego bolnika s poškodbo glave po procesu; | Zaveda se odgovornosti pri delu z ostrimi kužnimi
  predmeti in njihovega odstranjevanja. Upošteva pravila za varnost pri delu. Zaveda se bolečnosti posega in prednosti,ki jih
  tak način prinaša. Zaveda se pomena opazovanja in pravočasnega
  ukrepanja pri patoloških stanjih zenic in zavesti. |   |