SREDNJE STROKOVNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: VETERINARSKI TEHNIK

IZPITNI KATALOG

Sprejeto na 29.seji SS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 9. 7. 1999

1. NAZIV IZPITNE ENOTE

ZDRAVSTVENO VARSTVO DOMAČIH ŽIVALI

2. IZPITNI CILJI

Na izpitu ocenjujemo:

  • obvladovanje spretnosti postopanja z domačimi živalmi,
  • uporaba in izvajanje dijagnostičnih metod ob kliničnem pregledu domačih živali,
  • razumevanje vzrokov nastajanja patoloških procesov,
  • vrednotenje dogajanj v organizmu ob progresivnih, regresivnih procesih in novotvorbah,
  • poznavanje in razumevanje patofizioloških procesov ob vnetnih procesih,
  • razumevanje imunološkega odgovora  organizma ob infekciji / invaziji,
  • interpretacija osnovnih principov nastanka vnetnih, nevnetnih, organskih bolezni,
  • poznavanje dejavnikov – povzročiteljev presnovnih, deficitarnih bolezni in intoksikacij,
  • poznavanje in razumevanje poteka posameznih kužnih bolezni in zajedavskih bolezni, ter bolezni vimena,
  • sposobnost okvirne prepoznave bolezni,
  • razumevanje postopkov zdravljenja bolezni,
  • razumevanje in interpretacija ukrepov za preprečevanje in širjenje kužnih bolezni,
  • razumevanje dogajanj v organizmu, pomembnih za razmnoževanje domačih živali,
  • poznavanje poteka brejosti oz. razvoja plodu,
  • razumevanje principov vodenja poroda pri domačih živalih,
  • razumevanje vzrokov, ki povzročajo motnje na spolnih organih in pri razmnoževanju,
  • poznavanje patologije novorojenih živali,
  • vrednotenje upravičenosti posegov pri ekonomsko pomembnih vrstah domačih živali.

    3. ZNANJA, KI SE OCENJUJEJO

    Vsebine

    Znanja (cilji)

    Učna in delovna sredstva

    Osnove diagnostike

     

     

  • poznavanje postopkov z živalmi in diagnostičnih metod

  • znajo razložiti postopek z različnimi vrstami živali pri pregledih in posegih;

  • poznajo diagnostične metode;

  • Diagnostični instrumentarij.

    Zakonitosti patoloških procesov

     

     

  • prepoznavanje bistva patoloških procesov

  • ločevanje med regresivnimi procesi, progresivnimi procesi in novotvorbami

  • znajo razložiti osnovne pojme v patologiji;

  • poznajo in razložijo regresivne procese;

  • ločijo md posameznimi regresivnimi procesi;

  • poznajo in razložijo progresivne procese;

  • opredelijo novotvorbe in označijo njihove specifičnosti;

  • Slike

    Prosojnice

    Preparati

    Motnje v obtoku telesnih tekočin

     

     

  • prepoznavanje motenj obtoka telesnih tekočin

  • poznavanje vnetij

  • ločijo motnje krvnega obtoka;

  • znajo pojasniti vzroke nastanka in razlike med posameznimi vrstami motenj krvnega obtoka;

  • razumejo vzroke nastanka motenj tkivnih tekočin;

  • razumejo vzroke za nastanek vnetij, njihove značilnosti in vrste;

  •  

    Vzroki za nastanek kužnih in zajedavskih bolezni ter obrambnih sposobnosti organizma

     

     

  • poznavanje vzrokov za nastanek kužnih in zajedavskih bolezni

  • poznavanje mehanizmov obrambnih sposobnosti

  • poznajo bistvo delovanja mikroorganizmov, kot vzrokov za nastanek kužnih bolezni;

  • vedo, kako in zakaj nastanejo parazitoze;

  • poznajo vrste obrambnih mehanizmov gostitelja;

  • razložijo vzroke za nastanek obrambe in posledice oblikovanega obrambnega mehanizma;

  • poznajo cepiva in njihovo delovanje;

  •  

    Organske bolezni

     

     

  • pojasnitev najpogostejših organskih bolezni domačih živali

  • znajo našteti etiološke dejavnike posameznih obolenj;

  • vedo katere vrste in kategorije živali obolevajo za določeno organsko boleznijo;

  • opišejo in pojasnijo simptome posameznih obolenj;

  • razložijo terapijo in diagnostične postopke;

  • presodijo resnost obolenja, glede na etiološke dejavnike in klinično sliko;

  • znajo opisati prvo pomoč;

  • Slikovni material

    Presnovne in deficitarne bolezni

     

     

  • prepoznavanje presnovnih in deficitarnih obolenj

  • ločijo vrste presnovnih obolenj in posamezna obolenja, glede na etiološke dejavnike;

  • vedo katere so najpogostejše deficitarne bolezni in pri katerih vrstah živali se pojavljajo;

  • pojasnijo in razčlenijo klinično sliko posameznega obolenja;

  • razložijo terapijo in diagnostične postopke;

  • znajo opisati prvo pomoč;

  • Slikovni material

    Intoksikacije

     

     

  • prepoznavanje najpogostejših zastrupitev

  • naštejejo in opišejo znake zastrupitev, osnovna načela zdravljenja in prvo pomoč;

  • ocenijo težo in potek zastrupitve glede na vrsto strupa;

  • opišejo jemanje in pripravo vzorcev za pregled v toksikološkem laboratoriju;

  • Slikovni material

    Kužne bolezni

     

     

  • poznavanje kužnih bolezni

  • poznavanje preventivnih ukrepov za preprečevanje širjenja in pojavljanja kužnih bolezni

  • znajo našteti zoonoze in opisati način okužbe pri človeku;

  • razlikujejo povzročitelje kužnih bolezni in znajo opisati njihove osnovne značilnosti;

  • znajo razložiti način okužbe, klinične znake, oblike obolenja ter pota širjenja najpogostejših in najnevarnejših kužnih bolezni pri domačih živalih;

  • razložijo osnovne postopke zdravljenja in opisati prvo pomoč;

  • znajo našteti in razložiti preprečevanje pojavljanja in širjenja kužnih bolezni;

  • obvladajo jemanje in pripravo vzorcev kužnega materiala za pregled v mikrobiološkem laboratoriju;

  • Slikovni material

    Bolezni vimena

     

     

  • poznavanje bolezni vimena

  • znajo našteti travmatske dejavnike, dedne napake in povzročitelje vnetja, ki najpogosteje prizadanejo mlečno žlezo;

  • znajo presoditi težo obolenja glede na prizadetost mlečne žleze in klinično sliko obolele živali;

  • znajo opisati in razložiti simptome mastitisa, način okužbe, pota širjena in ukrepe za preprečevanje bolezni;

  • obvladajo diagnostiko mastitisa s hitrimi hlevskimi metodami in jemanje ter pripravo vzorcev za laboratorijsko diagnostiko;

  • znajo opisati ukrepe in prvo pomoč v primeru akutnega mastitisa;

  • razložijo terapijo in laboratorijsko diagnostiko mastitisa;

  • Model mlečne žleze.

    Slikovni material

    Zajedavske bolezni

     

     

  • poznavanje zajedavskih bolezni

  • poznavanje preventivnih ukrepov za preprečevanje pojavljanja in širjenja zajedavskih bolezni

  • znajo našteti ektoparazite in skupine endoparazitov, ki zajedajo domače živali;

  • razložijo znake obolenja, način infestacije, in razvojni krog parazitov;

  • znajo našteti zajedavce, ki so nevarni tudi človeku in način infestacije pri človeku;

  • znajo našteti in razložiti ukrepe za zatiranje in preprečevanje širjenja zajedavskih bolezni;

  • razumejo diagnosticiranje endoparazitov po metodi sedimentacije in flotacije in ektoparazitov z adspekcijo;

  • razložijo način zdravljenja;

  • Preparati

    Slikovni material

    Spolni organi

     

     

  • poznavanje ženskih in moških spolnih organov

  • poznavanje endokrine funkcije ženskih in moških spolnih organov

  • poznajo in opišejo funkcijo posameznih delov spolnih organov pri posameznih vrstah domačih živali;

  • razložijo potek oogeneze in specifičnost jajčne celice, glede na ostale celice telesa;

  • naštejejo moške in ženske spolne hormone ter pojasnijo njihovo funkcijo;

  • Makete in slike spolnih organov.

    Spolni ciklus

     

     

  • poznavanje spolnega ciklusa

  • prepoznavanje pubertete

  • poznavanje oploditvene sposobnosti samic in samcev

  • razložijo potek in pomen spolnega ciklusa, parjenja in umetnega osemenjevanja pri različnih vrstah domačih živali;

  • razložijo vpliv spolnih hormonov na spolni ciklus, brejost in porod;

  • opišejo razvoj in delovanje spolnih žlez;

  • ločijo spolno in plemensko zrelost ter naštejejo vzroke za hitrejšo spolno zrelost pri posameznih vrstah domačih živali;

  • razložijo načine in pomen sinhronizacije in izključitev estrusa;

  •  

    Razvoj plodu

     

     

  • poznavanje oploditve, razvoja oplojene jajčne celice, zarodka in plodu

  • poznavanje krvotoka pri plodu

  • razložijo potek oploditve, delitev jajčne celice, razvoj plodovih ovojnic, plodovih voda, plodu in maternice;

  • opišejo način hematotrofne prehrane in izmenjavo snovi;

  •  

    Porod in poporodno obdobje

     

     

  • poznavanje poteka poroda in poporodnega obdobja

  • opredelijo vzroke za začetek poroda;

  • razložijo znake bližajočega se poroda, potek poroda in potek poporodnega obdobja pri materi in novorojencu;

  •  

    Bolezni in poškodbe spolnih organov

     

     

  • prepoznavanje kužnih spolnih bolezni

  • prepoznavanje neinfekcijskih bolezni rodil

  • poznavanje poškodb porodnih poti

  • poznajo povzročitelje infekcije, način okužbe, inkubacijo, potek bolezni, diagnostiko, način zdravljenja, preventivne ukrepe in posledice kužnih bolezni spolovil;

  • razložijo razloge, za prirojene in hormonalne plodnostne motnje poznajo in opišejo razloge za resorbcijo, mumifikacijo, maceracijo, gnilobni razpad plodu, zvrgavanje in zasuk maternice;

  • naštejejo in razložijo razloge za poškodbe posameznih delov porodne poti, za izpad nožnice, izpad maternice in zaostajanje posteljice;

  •  

    Patologija novorojenih živali

     

     

  • poznavanje patologije novorojenih živali

  • opišejo poškodbe novorojenih živali med porodom;

  • razložijo najpogostejša obolenja novorojencev zaradi prirojenih, infekcijskih in prebavnih motenj;

  •  

    Pri pripravi izpitnih nalog ter vprašanj upoštevajte »Navodila za pripravo in izvedbo 2. Izpitne enote«, pripravil CPI.

    4. OCENJEVANJE ZNANJA

    Zgradba izpitne enote:

  • ustni izpit.

    4.1. USTNI IZPIT

    Vprašanja na izpitnem listku

    Vprašanja so kompleksna, jasna, nedvoumna ter ustrezno razčlenjena. Pri sestavljanju izpitnih listkov upoštevati preglednico vsebin in taksonomskih stopenj ter tako zagotoviti ustrezno pokritost vsebin ter zahtevnost ustnega izpita.

    Vprašanja morajo zajeti znanja iz razumevanja in uporabe (55%) ter iz analize, sinteze in vrednotenja (45%).

    * Delež posameznega vprašanja v oceni ustnega izpita.

    5. DOVOLJENI PRIPOMOČKI

    Dovoljeni pripomočki pri ustnem izpitu so določeni v poglavju 3.

    6. LITERATURA IN DRUGI VIRI

    Za kandidate je priporočena literatura in drugi viri objavljena v vsakoletnem Katalogu učbenikov za poklicne in strokovne šole za posamezno šolsko leto, ki ga izdaja Center RS za poklicno izobraževanje oziroma Zavod RS za šolstvo.