| 
    VSEBINE
   IN IFORMATIVNI CILJI 
    | 
   
    FORMATIVNI
   CILJI 
    | 
   
    SOCIALIZACIJSKI
   CILJI 
    | 
   
    POSEBNOST
   I V IZVEDBI 
    | 
  
 
 
  | 
   Dijak 
   | 
  
   Dijak 
   | 
  
   Dijak 
   | 
    | 
 
 
  | 
   OSNOVNI
  EKOLOŠKI POJMI 
   | 
    | 
    | 
    | 
 
 
  | 
  
  pozna osnovne ekološke pojme: ekologija, narava,
  ekosistem, okolje, habitat, ekološka niša, populacija, nosilnost okolja
   | 
  
  
  opredeli pojme: ekologija, narava, ekosistem, okolje,
  habitat, ekološka niša, populacija, nosilnost okolja
  
  utemelji pomen ekološkega znanja za vsakdanje
  življenje
  
  razume, da je varovanje narave ključnega pomena za
  obstoj človeka
   | 
  
   Razvija
  pravilen odnos do narave 
  Razvija
  osebno odgovornost in ekološko zavest 
   | 
    | 
 
 
  | 
   ŠKODLJIVE
  IN NEVARNE SNOVI V OKOLJU 
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
 
 
  | 
  
  nauči se oznake za nevarne snovi
  
  obvlada razdelitev najpomembnejših skupin
  
  pozna vsakdanje in znane strupene snovi
  
  pozna vire onesnaževanja s težkimi kovinami (svinec,
  kadmij, živo srebro)
  
  pozna poškodbe pri rastlinah in bolezni pri človeku
  zaradi onesnaževanja s težkimi kovinami
  
  pozna vire naravne in umetne radioaktivnosti
  
  spozna, kako učinkuje in kakšne so posledice
  radioaktivnega sevanja pri rastlinah in človeku
   | 
  
  
  prepozna eksplozivne, vnetljive, strupene, jedke,
  dražljive, zdravju škodljive, radioaktivne, rakotvorne snovi glede na oznake
  
  se nauči najpomembnejših lastnosti nevarnih snovi
  
  usposobi se za varno rokovanje z nevarnimi snovmi, da
  prepreči njihovo škodljivo delovanje na človeka in okolje
  
  se nauči, kakšne so možnosti varnega in okolju
  prijaznega procesiranja po uporabi teh snovi
  
  našteje vire onesnaževanja in opiše poškodbe pri
  rastlinah in bolezni pri ljudeh zaradi onesnaževanja s težkimi kovinami
  
  poišče vire naravne in umetne radioaktivnosti v
  svojem okolju ter razloži posledice radioaktivnega sevanja pri rastlinah in
  človeku
  
  razume, kako pomemben je pravni red na področju
  ravnanja z nevarnimi snovmi
   | 
  
   Razvija
  primeren odnos do nevarnih snovi 
  Se
  zaveda pomena nadomeščanja najbolj nevarnih, zdravju škodljivih in okolju
  neprijaznih snovi z manj nevarnimi 
   | 
  
   Vaja:
  določanje tališč in vrelišč snovi 
  Vaja:
  razstava embalaže nevarnih in zdravju škodljivih snovi 
  Vaja:
  nevarne snovi v vrtnarstvu 
  Vaja:
  kvalitativno določevanje težkih kovin 
   | 
 
 
  | 
   ONESNAŽEVANJE
  ZRAKA 
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
 
 
  | 
  
  pozna najpomebnejše snovi, ki onesnažujejo zrak
  
  pozna sekundarne pojave kot posledico emisije
  žveplovega dioksida (kisel dež)
  
  pozna problem korozije kot posledico kislega dežja
  
  spozna vpliv plinov, prahu na rastline in človeka
  
  pozna vire nastajanja grobega in finega prahu
  
  pozna bolezni, ki jih povzročajo aerosoli in vpliv
  prahu na rastline in človeka
  
  pozna vpliv klorofluorometanov, ki uničujejo ozonsko
  plast okoli Zemlje
  
  pozna uničujoče delovanje ultravijoličnih žarkov na
  človeka zaradi ozonskih lukenj
  
  pozna vpliv škodljivih snovi v cigaretnem dimu
   | 
  
  
  našteje najpomembnejše snovi ki onesnažujejo zrak
  (žveplov dioksid, dušikovi oksidi, ogljikov oksid, ozon, fluor) in navede
  vire onesnaževanja
  
  razloži nastanek kislega dežja
  
  razloži pojem korozije na primeru železa
  
  obvlada postopke čiščenja dimnih plinov
  
  primerja naravne aerosole s tistimi, ki nastanejo v
  procesih naše civilizacije
  
  določi stopnjo onesnaženosti zraka s pomočjo
  epifitskih lišajev
  
  razloži nastanek ozonskih lukenj in posledice
  delovanja UV žarkov
  
  razloži vpliv strupenih snovi v cigaretnem dimu na
  človeka 
   | 
  
   Se
  zave škodljivega vpliva snovi, ki onesnažujejo ozračje 
  Razvija
  skrb za lastno zdravje 
  Razvija
  ekološko zavest 
   | 
  
   Vaja:
  spremembe na indikatorski rastlini (tobak), zaradi povečanih koncentracij
  ozona v ozračju 
  Ekskurzija:
  določanje stopnje onesnaženosti zraka s pomočjo epifitskih lišajev 
  Vaja:
  iskanje najpomembnejših onesnaževalcev zraka v svojem okolju 
  Vaja:
  korozija železa 
   | 
 
 
  | 
   ONESNAŽEVANJE
  VODA IN VODNIH EKOSISTEMOV 
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
 
 
  | 
  
  pozna vire pitne vode
  
  pozna vpliv škodljivih snovi na lastnosti vode
  
  pozna samoočiščevalno sposobnost vode
  
  pozna pretok energije, kroženje snovi v jezeru in
  dihanje jezer
  
  zna opisati naravno evtrofizacijo jezer in
  evtrofizacijo, ki jo povzroča človek
  
  pozna vire onesnaževanja in indikatorske organizme v
  tekočih vodah
  
  pozna posledice onesnaženosti voda za okolje in
  človeka
  
  pozna preproste postopke kemične in biološke analize
  vode
  
  pozna načine mehanskega, kemičnega, biološkega
  čiščenja vode
   | 
  
  
  razume problem pomanjkanja pitne vode
  
  razloži, kako škodljive snovi spremenijo lastnosti
  vode
  
  razloži kako škodljive snovi, kot na primer nitrati,
  pesticidi, strupeni izcedki deponij, odpadne industrijske vode, gnojnice iz
  živalskih farm vplivajo na vodo
  
  s primeri pojasni odvisnost življenja v vodi od
  prezračenosti vode
  
  razloži, kako jezero zboli in razvije svoje videnje za
  odpravo tega stanja
  
  razloži posledice onesnaževanja rek in navede ukrepe
  za zmanjšanje negativnih posledic
  
  obvlada preproste postopke kemične in biološke
  analize vode 
  
  primerja mehanske, kemijske in biološke načine
  čiščenja odpadnih vod 
   | 
  
   Razvija
  varčnost pri uporabi pitne vode 
  Razvija
  skrb za lastno zdravje 
  Razvija
  osebno in poklicno odgovornost glede onesnaževanja 
  Razvija
  natančnost, strokovnost, zanesljivost, varčnost in ekološko zavest pri
  uporabi mineralnih gnojil, pesticidov 
   | 
  
   Vaja:
  iskanje povzročiteljev onesnaževanja voda v bližnji okolici 
  Vaja:
  merjenje pH in koncentracije nitratov v vodovodni vodi in vodi vodotokov v
  okolici šole 
  Vaja:
  kemična in biološka analiza vode 
  Vaja:
  prehranjevalni spleti v jezeru in tekočih vodah 
  Ekskurzija:
  ogled čistilne naprave 
   | 
 
 
  | 
   ONESNAŽEVANJE
  TAL IN KOPENSKIH EKOSISTEMOV 
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
 
 
  | 
  
  pozna razlike v sestavi tal v različnih ekosistemih
  
  pozna pretok energije ter kroženje snovi v gozdu in
  antropogenih ekosistemih (mesto, polje)
  
  pozna pomen mikoriznih organizmov za ohranjanje
  gozdov
  
  pozna pomen varovalnega in gospodarskega gozda
  
  spozna pomen gozda kot proizvajalca kisika in
  organskih snovi ter njegov vpliv na vodne razmere v okolju
  
  zna našteti škodljive vplive lovstva
  
  pozna onesnaževalce in onesnažila, ki povzročajo
  propadanje gozdov in onesnažujejo antropogene ekosisteme
  
  pozna posledice učinkovanja hrupa na ljudi in ukrepe,
  s katerimi ga je možno zmanjšati ali preprečiti
  
  pozna izvor različnih odpadkov
  
  pozna urejeno in neurejeno smetišče
  
  pozna recikliranje odpadkov
  
  pozna ponovno uporabo odpadkov kot sekundarnih
  surovin za pridobivanje energije
  
  pozna prednosti in pomanjkljivosti tradicionalnega in
  industrijskega kmetijstva
  
  pozna posledice zmanjšane biotske raznovrstnosti
  
  pozna nevarnosti enostranskega mineralnega gnojenja
  
  zna razložiti, kako sodobna živinoreja onesnažuje
  okolje
  
  pozna vzroke za povečano število škodljivcev v
  monokulturnih nasadih
  
  pozna negativne posledice pretiranega kemičnega
  zatiranja škodljivcev
  
  pozna pomen uporabe razkuženih substratov in
  kolobarjenja v vrtnarstvu
   | 
  
  
  primerja sestavo tal v različnih ekosistemih
  
  na primeru prehranjevalnega spleta primerja pretok
  energije ter kroženje snovi v gozdu in antropogenih ekosistemih
  
  razloži pomen mikoriznih organizmov za ohranjanje
  gozdov
  
  razlikuje med varovalnim in gospodarskim gozdom
  
  opredeli pomen gozda kot proizvajalca kisika in
  organskih snovi ter njegov vpliv na vodne razmere v okolju
  
  opredeli ukrepe, s katerimi lahko zmanjšamo
  propadanje gozdov in onesnaževanje antropogenih ekosistemov
  
  razloži vpliv hrupa na ljudi in predlaga ukrepe za
  njegovo zmanjšanje
  
  razume pomen skladiščenja, recikliranja in uporabe
  odpadkov kot sekundarnih surovin za pridobivanje energije
  
  opredeli prednosti in pomanjkljivosti tradicionalnega
  in industrijskega kmetijstva
  
  razloži posledice zmanjšane biotske raznovrstnosti
  
  razloži nevarnosti enostranskega mineralnega
  gnojenja, pretiranega kemičnega zatiranja škodljivcev
  
  našteje vzroke za povečano število škodljivcev v
  monokulturnih nasadih
  
  opredeli posledice onesnaževanja okolja, ki ga
  povzročajo velike farme in navede ukrepe za izboljšanje stanja
  
  razloži vpliv uporabe razkuženih substratov in
  kolobarjenja v vrtnarstvu 
   | 
  
   Razvija
  skrb za lastno zdravje 
  Razvija
  primeren odnos do gozda in antropogenih ekosistemov 
  Razvija
  osebno in poklicno odgovornost glede onesnaževanja 
  Razvija
  natančnost, strokovnost, zanesljivost, varčnost in ekološko zavest 
  Se
  zave pomena recikliranja odpadkov v prihodnosti in njihove uporabe kot
  sekundarnih surovin za pridobivanje energije 
   | 
  
   Ekskurzija:
  gozdna učna pot 
  Vaja:
  povzročitelji hrupa v delovnem okolju 
  Vaja:
  določanje sežigne entalpije etanola 
   | 
 
 
  | 
   GENETSKO
  SPREMENJENI ORGANIZMI ZARADI UMETNE SELEKCIJE, MUTACIJ, GENETSKEGA
  INŽENIRINGA 
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
 
 
  | 
  
  pozna
  vpliv umetne selekcije, mutacij in genetskega inženiringa na organizme
  
  pozna
  uporabnost biotehnologije
   | 
  
  
  razloži,
  kako umetna selekcija, mutacije in genetski inženiring pomagajo človeku pri
  proizvodnji več hrane, bolj zdrave hrane, varovanju okolja
  
  opiše
  primer uporabe biotehnologije v zdravstvu in kmetijstvu
   | 
  
   Razvija
  zavest o strokovni odgovornosti 
  Razvija
  pravilen odnos do genetsko spremenjenih organizmov, pridobljenih z genetskim
  inženiringom 
  
   | 
    | 
 
 
  | 
   VAROVANJE
  NARAVNE DEDIŠČINE 
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
  
     
   | 
 
 
  | 
  
  pozna
  pojem naravna dediščina in pomen naravne dediščine
   | 
  
  
  opredeli
  pojem naravna dediščina in razume pomen varovanja naravne dediščine
  
  našteje
  naše zavarovane rastline
   | 
  
   Razvija
  pravilen odnos do zavarovanih rastlin in živali 
   | 
  
   Vaja:
  razstava fotografij zavarovanih rastlin in živali 
   |