Mikrobiologija
kot znanost
|
Dijaki
|
Dijaki
|
|
spoznajo zgodovino mikrobiologije
spoznajo veje mikrobiologije
|
spoznajo razvoj mikrobiologije kot znanosti;
spoznajo delitev mikrobiologije in njeno delitev
glede na področja na katera posega;
spoznajo mikrobiološki laboratorij, pribor, opremo in
osnove varnega dela v laboratoriju;
|
Pridobijo
odgovoren odnos do varnega dela v laboratoriju.
|
Vaje:
spoznavanje mikrobiološkega laboratorija,
spoznavanje osnov mikroskopiranja.
|
mikrobiologija
tal in vode in uporaba mikroorganizmov v živilski industriji
|
|
|
|
spoznajo pomen mikroorganizmov za življenje na zemlji
poznajo kroženje snovi in biogeokemične cikluse
poznajo vplive na kakovost vode
poznajo načine čiščenja odpadnih vod
poznajo možnosti uporabe mikroorganizmov v živilski
industriji
|
razumejo pomen mikroorganizmov za življenje na
zemlji;
razumejo kroženje snovi v naravi;
poznajo načine razgradnje trdnih odpadkov in odpadnih
vod ter znajo opredeliti dejavnike, ki vplivajo na kakovost vode;
poznajo mikrobiološke tehnike dela in jih samostojno
izvajajo;
poznajo načine uporabe mikroorganizmov v živilski
industriji;
|
Zavedajo
se možnosti uporabe mikroorganizmov za ohranitev življenjskega okolja.
Pridobi
odgovoren odnos do svojega okolja.
|
Vaje:
priprava preparatov za mikroskopiranje mikroorg. iz
tal in vode,
ugotavljanje kakovosti vode,
mikroskopiranje nekaterih osnovnih mikroorganizmov
uporabljanih v živilski industriji,
odpadne vode v živilstvu.
|
morfologija
in razmnoževanje mikroorganizmov
|
|
|
|
obnovijo znanje o oblikah in zgradbi celic
mikroorganizmov
spoznajo načine razmnoževanja mikroorganizmov
|
poznajo oblike in zgradbo celic različnih vrst
mikroorganizmov;
znajo opisati načine razmnoževanja mikroorganizmov;
pridobijo predstavo o hitrosti razmnoževanja
mikroorganizmov;
|
Pridobijo
natančnost pri delu.
|
Vaje:
barvanje mikroorganizemskih preparatov,
merjenje velikosti mikroorganizemskih celic.
|
rast
števila mikroorganizmov
|
|
|
|
poznajo pogoje in načine za gojenje mikroorganizmov
ter izolacijo in konzerviranje mikrobioloških kultur
spoznajo rastno krivuljo
spoznajo metode identifikacije mikroorganizmov
spoznajo načine štetja mikroorganizmov
|
znajo opisati pogoje za rast mikroorganizmov;
znajo pripraviti gojišča in šteti mikroorganizmov v
vzorcu;
poznajo postopke izolacije in identifikacije
mikroorganizmov;
delo z mikroorganizmov znajo izvajati aseptično;
znajo razložiti pojme kultura, kolonija;
znajo opisati rastno krivuljo;
|
Pridobijo
spretnost in natančnost pri aseptičnem delu.
Oblikujejo
primeren odnos do dela v laboratoriju.
|
Vaje:
priprava gojišč in prikaz različnih načinov gojenja
mikroorganizmov,
aseptično delo pri cepljenju vzorcev na gojišča,
izolacija čiste kulture,
prikaz načina identifikacije različnih nepatogenih
vrst mikroorganizmov.
|
fiziologija
mikroorganizmov
|
|
|
|
spoznajo zgradbo in delovanje encimov
spoznajo procese metabolizma in njihovo povezanost
poznajo katabolne in anabolne procese
|
razumejo zgradbo in delovanje encimov;
poznajo vlogo encimov v metabolnih procesih;
znajo razložiti osnove procesov metabolizma in
razumejo njihov pomen za organizem;
poznajo uporabo vrenj v živilski industriji in vplive
zunanjih dejavnikov na končne produkte vrenj;
spoznajo razliko v metabolni aktivnosti različnih
vrst mikroorganizmov in vpliv metabolitov na okolje;
|
Zavedajo
se pomena natančnega in varnega dela v laboratoriju.
Razvijajo
sposobnosti timskega dela.
Razvijajo
odgovoren odnos do dela.
Sodelujejo
pri pripravljanju vaj in jih samostojno izvajajo-
|
Vaje:
dokazovanje metabolne aktivnosti različnih vrst mikroorganizmov
(povzročitelji vrenj),
prikaz vplivov zunanjih dejavnikov na aktivnost
povzročiteljev vrenj.
|
delo
industrijskega mikrobiologa
|
|
|
|
poznajo možne načine nabave delovnih mikroorganizmov
spoznajo osnovne načine izboljševanja lastnosti
delovnih mikroorganizmov
poznajo načine ohranjanja mikrobnih sevov
|
spoznajo delo industrijskega mikrobiologa;
razume odgovornost dela industrijskega mikrobiologa;
nadgradi osnovna znanja iz genetike mikroorganizmov;
|
Spozna
osebno in poklicno odgovornost industrijskega mikrobiologa za kakovost živil
in zdravje ljudi-
|
Vaje:
prikaz priprave mikrobioloških kultur za uporabo v živilski industriji.
|
zaviranje
rasti mikroorganizmov v živilski industriji
|
|
|
|
spoznajo kemijske, fizikalne in biološke postopke za
podaljšanje obstojnosti živil
poznajo vpliv postopkov za konzerviranje živil na
število mikroorganizmov v živilih
|
razumejo odvisnost kakovosti živila od postopkov
konzerviranja živil;
določijo parametre, ki vplivajo na učinkovitost
postopkov;
razvrstijo postopke glede na uporabnost pri
proizvodnji različnih živil;
|
Dojame
odgovornost delavca v živilski industriji za kakovost živila.
Razvijajo
sposobnost timskega dela in komunikativnost.
|
Vaje:
dokazovanje učinkovitosti postopkov za konzerviranje
živil,
skupinsko delo (priprava plakatov, referatov in
predstavitev dela),
vpliv mikroorganizmov na senzorične lastnosti živil.
|
mikrobiologija
živil
|
|
|
|
spoznajo mikrobiologijo žit in izdelkov iz žit
spoznajo mikrobiologijo sadja in vrtnin ter izdelkov
iz sadja in vrtnin
spoznajo mikrobiologijo mesa in mesnih izdelkov
spoznajo mikrobiologijo mleka in mlečnih izdelkov
spoznajo mikrobiologijo piva, vina in alkoholnih
pijač
|
ugotavljajo dejavnike, ki vplivajo na možnost rasti
mikroorganizmov na različnih živilih (pričakovana mikroflora);
določijo kateri postopki konzerviranja živil so
primerni za določena živila;
spoznajo mikroorganizme, ki kvarijo posamezne skupine
živil in povzročajo bolezenske znake;
|
Oblikujejo
primeren odnos do odgovornega ravnanja v proizvodnem procesu.
Razvijajo
sposobnost timskega dela.
Razumejo
vpliv organizacije dela v proizvodnji na rast mikroorganizmov v živilih.
|
Vaje:
mikrobiološka analiza različnih živil,
skupinsko delo (priprava plakatov, referatov in
predstavitev dela).
|
zdravstvena
neoporečnost živil
|
|
|
|
znajo razložiti pojem zdravstvene neoporečnosti živil
poznajo dejavnike, ki vplivajo na zdravstveno
neoporečnost živil
poznajo vrste nadzora nad zdravstveno neoporečnostjo
živil
poznajo izvajalce nadzora nad zdravstveno
neoporečnostjo živil in njihove pristojnosti
spoznajo namen in način vzorčenja
spoznajo osnove senzoričnih, mikrobioloških in
kemijskih analiz s katerimi ugotavljajo zdravstveno neoporečnost živil
znajo delati aseptično
|
razumejo pojem zdravstvene neoporečnosti živil;
zna razložiti pomen zdravstveno neoporečnost živil;
razumejo odgovornost do zdravja potrošnikov;
znajo opraviti osnovne senzorične in mikrobiološke
analize na živilih;
poznajo postopke vzorčenja;
seznanijo se z osnovnimi kemijskimi analizami na
živilih;
|
Zavedajo
se odgovornosti delavca v živilski industriji za proizvodnjo zdravstveno
neoporečnih živil.
Razumejo
pomen nadzora nad zdravstveno neoporečnostjo živil za zdravje potrošnika.
Pridobivajo
spretnost pri laboratorijskem delu.
|
Vaje:
senzorična analiza živil (priprava ocenjevalnih
listov, izvedba ocenjevanja in primerjava rezultatov),
jemanje in analiza brisov delovnih površin in rok,
jemanje vzorcev.
|
zdravstveni
nadzor nad živili v živilski industriji
|
|
|
|
spoznajo strategijo zdravstvenega nadzora nad živili
spoznajo različne sisteme nadzora
poznajo haccp
sistem nadzora
|
razumejo pomen zdravstvenega nadzora nad živili;
spoznajo in primerjajo sisteme zdravstvenega nadzora
nad proizvodnjo živil;
znajo opisati in razložiti bistvo haccp sistema;
določijo uporabnost načinov nadzora za različne
panoge živilske industrije;
|
Zavedajo
se odgovornosti vseh zaposlenih v živilski industriji za kakovost izdelkov in
zdravje potrošnikov.
Zavedajo
se odgovornosti delavca v kontroli kakovosti živil.
Razumejo
pomembnost zdravstvenega nadzora nad živili.
Zavedajo
se osebne odgovornosti za lastno varnost in varnost sodelavcev.
Razumejo
pomembnost upoštevanja varnostnih ukrepov na delovnem mestu.
|
Vaje:
ogled živilske tovarne z vpeljanim HACCP sistemom,
skupinsko delo (priprava plakatov, referatov in
predstavitev).
|
zastrupitve
in okužbe z živili
|
|
|
|
spoznajo dejavnike,ki vplivajo na pojav bolezenskih
znakov
poznajo vire okužb živil in posledice okužb
spoznajo bakterije, ki povzročajo alimentarne
intoksikacije
spoznajo plesni, ki tvorjo mikotoksine;
spoznajo viruse, ki se prenašajo z živili
spoznajo vrste parazitov in vire okužb živil z njimi
|
ugotovijo kateri dejavniki vplivajo na pojav
bolezenskih znakov, kot posledica uživanja okuženih živil;
znajo našteti in opisati vire okužb živil s
patogenimi mikroorganizmi;
znajo opisati posledice alimentarnih toksikoinfekcij;
poznajo najpogostejše povzročitelje alimentarnih
toksikoinfekcij;
poznajo vire okužb živil s helminti;
znajo opisati posledice uživanja živil okuženih s
paraziti;
znajo določiti najprimernejše načine za preprečevanje
okužb posameznih živil s patogenimi mikroorganizmi in paraziti;
|
Zavedajo
se nevarnosti in posledic okužb in zastrupitev z živili.
Razumejo
pomembnost varnega dela s patogenimi mikroorganizmi.
Spoznajo
lastno odgovornost za svoje zdravje in zdravje potrošnikov.
Zavedajo
se resnosti posledic okužb s paraziti.
Oblikujejo
odgovoren odnos do dela z živili (od surovin do končnih izdelkov).
Razvijajo
sposobnost timskega dela in komunikativnost.
|
Vaje:
skupinsko delo (priprava plakatov, referatov in
predstavitev dela),
prikaz dokazovanja patogenih mikroorganizmov v
živilih (na neokuženih vzorcih),
ogled različnih vzorcev parazitov.
|
higiena
v proizvodnih prostorih
|
|
|
|
razumejo vpliv higiene na kakovost in zdravstveno
neoporečnost živil
poznajo načine čiščenja in sanitacije v živilski
industriji
spoznajo osnovne vrste čistil in dejavnike, ki
vplivajo na učinkovitost čiščenja
spoznajo osnovne vrste dezinfekcijskih sredstev in
dejavnike, ki vplivajo na njihovo učinkovitost
poznajo postopke za kontrolo čiščenja in dezinfekcije
v živilski industriji
|
spoznajo higienske normative za proizvodnjo živil;
razlikujejo namen in pomen čiščenja in dezinfekcije;
razumejo vpliv vseh dejavnikov higiene v proizvodnji
na kakovost in zdravstveno. neoporečnost živil;
zavedajo se osebne odgovornosti delavcev v živilski
industriji. za kakovost živil;
spoznajo načine čiščenja in dezinfekcije v živilski
industriji;
poznajo delovanje čistil in razkužil ter dejavnike,
ki vplivajo na njihovo učinkovitost;
znajo opraviti osnovne postopke za kontrolo čiščenja
v živilski industriji;
|
Razvijejo
odgovoren odnos do higiene v živilski industriji
Zavedajo
se pomembnosti .natančnosti in vestnosti pri čiščenju in razkuževanju v
živilski industriji.
Razvijajo
zanesljivost in doslednost.
|
Vaje:
mikrobiološka analiza brisov, zraka in vode,
ugotavljanje učinkovitosti čistil in razkužil.
|