SREDNJE STROKOVNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: ZOBOTEHNIK

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 41.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 14. 7. 2000

1. IME PREDMETA

MORFOLOGIJA Z GNATOLOGIJO

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

70

 

70

2.

   

 

3.

   

 

4.

   

 

skupaj

70

 

70


* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Pri predmetu dijak:

  • pozna morfološko obliko vseh zob,
  • pozna mlečno in stalno denticijo,
  • obvlada strokovno izrazje,
  • razume pomen gnatološke oblike zob za pravilno funkcijo žvečenja,
  • zna narisati vsak zob zgornjega in spodnjega zobnega loka iz različnih perspektiv,
  • je pripravljen za izobraževanje pri sorodnih predmetih v višjih letnikih,
  • zna povezovati teoretično znanje s praktičnim delom.

  • 4. OPERATIVNI CILJI

    Informativni cilji in vsebine

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Morfologija z gnatologijo

    Dijak

    Dijak

     

  • se seznani s predmetom morfologija z gnatologijo in vsebinami, ki jih obravnava

  • loči morfologijo od gnatologije

  • pozna zobno protetiko

  • je sposoben vzpostaviti korelacije z drugimi predmeti

  • zna postaviti definicijo morfologije in gnatologije

  • opiše klinično in laboratorijsko protetiko in loči zobne nadomestke

  • Se zave pomena predmeta kot temeljnega za vse nadaljnje strokovno teoretične predmete in praktični pouk.

    Zaveda se pomena morfologije in gnatologije za funkcijo žvečnega sistema.

     

    Nomenklatura zob

     

     

     

  • osvoji strokovno terminologijo

  • našteje zobe po vrstnem redu in po skupinah s strokovnimi izrazi

  • loči ploskve zobne krone

  • prepozna posamezni zob in ga opiše glede na nalogo in položaj, ki ga ima v zobnem loku

  • našteje in opiše ploskve zob s strokovnimi izrazi

  • Zaveda se pomena strokovnega izrazja za medsebojno sporazumevanje v stroki.

    Folije

    Značilnosti zobne krone in griznih ploskev zoba

     

     

     

  • našteje značilnosti zobne krone

  • pozna sestavne dele griznih ploskev

  • opiše pomen posamezne značilnosti zobne krone

  • pozna pomen in potek ekvatorja, položaj in pomen stične točke

  • prepozna sestavne dele grizne ploskve, jih opiše in samostojno pokaže na modelu

  • Spozna pomen značilnosti zobne krone in jih upošteva pri oblikovanju zobnih nadomestkov.

    Model kočnika.

    Zgornji in spodnji zobni lok

     

     

     

  • našteje splošne značilnosti obeh zobnih lokov

  • pozna Speejevo krivuljo in frankfurtsko horizontalo

  • opiše zobe zgornjega in spodnjega zobnega loka po obsegu in velikosti

  • opiše smer od spredaj navzad in

  • razloži položaj zgornjih zob glede na frankfurtsko horizontalo in Speejevo krivuljo

  • Razvija sposobnost natančnega opazovanja in ločevanja zob zgornje in spodnje čeljusti.

    Model zob zgornje in spodnje čeljusti.

    Anatomija zoba in obzobnih tkiv

     

     

     

  • seznani se s strokovno in anatomsko delitvijo zoba

  • našteje obzobna tkiva

  • našteje in opiše posamezne sestavne dele zoba s strokovnimi izrazi

  • nariše in opiše anatomsko zgradbo zoba

  • opiše razliko med anatomsko in klinično krono

  • opiše in pozna potek vlaken, ki držijo zob v zobni čaši

  • Spozna pomen obzobnih tkiv pri oblikovanju protetičnih nadomestkov.

    Folije

    Označevanje zob

     

     

     

  • našteje načine označevanja zob

  • prepozna zobne formule

  • zna označiti zobe na dualni način in s pomočjo koordinatnega križa

  • opiše razliko med označevanjem stalnih in mlečnih zob

  • Spozna pomen znanja zobnih formul za branje delovnih nalogov.

     

    Morfologija stalnih zob

     

     

     

  • seznani se s topografsko - anatomskimi značilnostmi zob

  • s pomočjo topografsko – anatomskih značilnosti stalnih zob zna identificirati posamezne zobe

  • pozna normalno in obratno značilnost loka in ve, za katere zobe velja

  • opiše in razloži značilnost kota in korenine

  • prepozna skupino zob, za katero velja oralni naklon krone

  •  

  • Upošteva topografsko – anatomske značilnosti zob pri identifikaciji posameznega zoba.

     

    Zgornji zobni lok

     

     

     

  • loči interkanino in transkanino področje

  • našteje zobe po skupinah

  • pozna glavne značilnosti skupin zob in posameznih zob

  • primerja morfologijo zob iste skupine

  • nariše in opiše posamezni zob

  • zna narisati vsak zob interkaninega področja z labialne, palatinalne in aproksimalne strani in z incizalnega pogleda

  • ugotovi razlike med prvim in drugim sekalcem

  • zna opisati incizalne robove

  • opiše položaj tuberkuluma dentale, ekvatorja in stičnih točk

  • zna narisati vsak zob transkaninega področja z različnih pogledov

  • opiše položaj in število vrškov pri posameznih zobeh

  • ve, kakšne fisure imajo zobje in zna opisati potek fisur

  • zna narisati okluzalne ploskve zob

  • Zaveda se pomena različnih skupin in oblik zob v funkciji žvečnega sistema.

    Folije

    Risanje posameznih zob in skupin zob.

    Modeli posameznih zob.

    Morfološki atlas človeškega zobovja.

    Spodnji zobni lok

     

     

     

  • pozna glavne značilnosti skupin zob in posameznih zob

  • našteje in opiše razlike med zgornjimi in spodnjimi sekalci

  • primerja in našteje razlike med zobmi zgornjega in spodnjega transkaninega področja

  • nariše in opiše posamezni zob

  • zna narisati vse zobe spodnjega zobnega loka

  • razvije sposobnost poiskati in opisati razlike med posameznimi skupinami zob zgornjega in spodnjega zobnega loka

  • opiše položaj in potek fisur pri zobeh spodnjega transkaninega področja

  • ve koliko vrškov ima posamezen zob in zna opisati bistvene značilnosti posameznih zob

  • zna identificirati vsak zob zgornjega in spodnjega zobnega loka

  • Dojame pomen različnih morfoloških oblik zob za pravilno okluzijo.

    Risanje posameznih zob in skupin zob.

    Morfološki atlas človeškega zobovja.

    Razredi zobnih oblik

     

     

     

  • našteje razrede zobnih oblik

  • glede na obliko prvih zgornjih sekalcev zna zobe razvrstiti v ustrezen razred

  •    

    Mlečni in stalni zobje

     

     

     

  • našteje mlečne in stalne zobe

  • pozna pomen mlečnih zob

  • seznani se z vrstnim redom izraščanja mlečnih in stalnih zob

  • ve, koliko je mlečnih in stalnih zob in katerih zob otroci nimajo

  • razloži potek izraščanja mlečnih in stalnih zob in kateri mlečni oziroma stalni zob izraste najprej

  • pozna oporno cono in ve, kateri zobje jo tvorijo

  • opiše fiziološki dvig griza

  • Zaveda se pomena fiziološkega izpada mlečnega zobovja za pravilno izraščanje in funkcijo stalnega zobovja.

    Model s prikazom izraščenih mlečnih zob in zametki stalnih zob.

    Zobna oblika in njen vpliv na parodoncij

     

     

     

  • našteje pomembne oblike zoba

  • našteje, opiše in razloži različne zobne oblike, ki so pomembne za zdravje parodoncija

  • opiše nastanek in pomen embrazur, stične točke, ekvatorja

  • interproksimalnih prostorov in skleninsko cementne meje

  • Zaveda se pomena različnih oblik zobne krone za zdravje obzobnih tkiv in jih upošteva pri oblikovanju zobnih nadomestkov.

    Folije

    Okluzijski stiki v interkuspidacijskem položaju

     

     

     

  • pozna interkuspidacijski položaj

  • pozna okluzijsko enoto

  • seznani se z interokluzalnimi kontakti

  • glede na okluzijo je sposoben pojasniti, kateri so okluzijski in kateri artikulacijski vrški

  • razume, kaj je okluzijska enota

  • razume pomen in opiše zobne stike A, B in C

  • pojasni, kateri vrški tvorijo tri točkovne kontakte z jamicami antagonistov

  • Sposoben je ugotoviti in razumeti pomen pravilnih okluzijskih stikov za nemoteno funkcijo žvečenja.

    Model zob zgornjega in spodnjega transkaninega področja z označenimi okluzijskimi stiki.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Nomenklatura zob

    Praktična protetika 1.letnik

  • morfološko –gnatološka modelacija zob v vosku

  • Značilnosti zobne krone in griznih ploskev

    Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 1.letnik

    Praktična protetika 1. letnik

  • higiena ustne votline

  • morfološko – gnatološka modelacija zob v vosku

  • Zgornji in spodnji zobni lok

    Praktična protetika 1. letnik

  • morfološko –gnatološka modelacija zob v vosku

  • Anatomija zoba in obzobnih tkiv

    Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 1.letnik

  • higiena ustne votline

  • Označevanje zob

     

  • morfološko –gnatološka modelacija zob v vosku

  • Morfologija stalnih zob

     

  • morfološko –gnatološka modelacija zob v vosku

  • Zgornji zobni lok

    Praktična protetika 1. letnik

  • morfološko –gnatološka modelacija zob v vosku

  • Spodnji zobni lok

     

  • morfološko –gnatološka modelacija zob v vosku

  • Razredi zobnih oblik

     

  • morfološko –gnatološka modelacija zob v vosku

  • Mlečni in stalni zobje

    Zdravstvena vzgoja z mikrobiologijo 1.letnik

  • zdravje

  • higiena ustne votline

  • Oblika zoba in njen vpliv na parodoncij

    Praktična protetika 1. letnik

  • morfološko –gnatološka modelacija zob v vosku

  • Okluzijski stiki v interkuspidacijskem položaju

     

  • morfološko –gnatološka modelacija zob v vosku